Malo gospodarstvo dopolnitev industrijske proizvodnje Industrijski način proizvod-nja ne more zadovoljiti vseh potreb delovnih Ijudi in obča-nov, zato te vraesne prostore dopoljnjujejo dejavnosti male-g;i gospodarstva — obrtne de-javnosti. Razvojne možnosti malega gospodarstva pa niso povsod enake. V občini Ljubljana-Cen-ter se srečujemo s prostorski-ini problemi, zato je tudi pred-videno, da se pri izdelavi I. faze urbanističnega programa upoštevajo nove družbene po-trebe, ki se izkazujejo tudi v večjem obsegu razvoja male-ga gospodarstva, ki bo moralo biti enakovredno vključeno v prostorski plan občine. Pro-storska omejitev pa tudi nare-kuje, da se razvijajo pred-vsem določene vrste dejavno-sti — storitvene dejavnosti. Kakor so po eni strani pro-storske možnosti v primerja-vi z drugimi občinami majh-ne, pa se sprejemajo ukrepi in prlporočila, ki v danih možno-stih omogočajo v največji mož-ni meri razvoj malega gospo-darstva. Tako so bila dana priporočila poslovnim bankam, da za razvoj malega gospo- darstva sprejmejo ugodnejše I kreditne pogoje (obrestna me-ra, rok vračila) za posamezne — predvsem storitvene dejav-nosti Tudi odlok o davkih ob-čanov je predpisoval določene olajšave za posamezne dejav-nosti v primeru vlaganja sred-stev v razširjeno reprodukci-jo, kar vsekakor omogoča hit-rejši razvoj malega gospodar-stva za določena področja. Da bi se pospešil razvoj malega gospodarstva, so bile upoštevane tudi potrebe, ki so bile zajete v srednjeročnih programih krajevnih skupno-sti, zato je bilo temu v sred-njeročnem planu občine tudi posvečeno celotno poglavje. Vsako leto bo na osnovi ures-ničenih nalog izdelana analiza, ki bo pokazala, če potekajo uresničitve nalog v skladu z , usmeritvami v srednjeročnem planu. V kolikor bi analiza pokazala, da uresničevanje ne poteka v skladu z usmeritva-mi v srednjeročr.em planu, po-tera določi občinska skupšči-na s svojimi smernicami po-spešitev začrtanih nalog. Plan-ski dokumenti predvidevajo tudi vključevanje zdomcev v razvoj malega gospodarstva. Novi zakon o združenem delu tudi omogoča nadaljnji razvoj malega gospodarstva, sa,j predvideva v 319. členu iz-dajo posebnega zakona o po-gojih in načinu ustanovitve, . konstituiranja, združevanja in prenehanja pogodbenih organi-zacij združenega dela (POZD). Dosedanji obrtni zakon v 40. členu določa le možnost pre-oblikovanja POZD v organiza-cijo združenega dela, drugih možnosti pa ne opredeljuje. Iz tega razloga pa nastajajo problerai pri združevanju dveh ali več pogodbenih organizacij v eno pogodbeno organizacijo združenega dela, kar bi vseka-kor omogočalo večje naložbe in tudi višjo produktivnost de-la in večjo kvaliteto storitev. To tudi narekuje potrebo po najhitrejšein postopku za spre jem takšnega zakona, ki bi podrobneje urejeval odnose na tem področju razvoja malega gospodarstva. Doslej delujejo na območju občine Ljubljana-Center le tri POZD, čeprav je precej možnosti, da bi se ma-lo gospodarstvo razvijalo v tej smeri, vendar pa rai pokazate-ljev, ki bi nakazali interes v tej smeri, čemur botrujejo po vsej verjetnosti nekaterenejas-nosti na tem področju. Razvoj malega gospodarstva je tudi odvisen od njegove popularizacije, zato je vseka-kor utemeljeno, da je potreb-no o tej zvrsti dejavnosti bolj angažirano pisati in se vklju-čevati v šole, da bi se usmer-jala mladina za šolanje na poklicnih šolah. Vsekakor bi javno publiciranje v tej smeri pozitivno vplivalo na poklicno usmerjanje mladine in tudi v veliki meri omogočalo občin-skemu organu za delo večjo angažiranosi pri sklepanju učnib. pogodb, na drugi strani pa tudi v dogovoru z deloda-jalci sklepanje pogodb o za-poslitvi resnično strokovno usposobljenih delavcev. France Tomše