STROKOVNA IZHODIŠČA učenje s pomočjo likovne umetnosti. Janja Batič in Katja Košir (ur.). Viri in literatura [Elektronski vir]. Univerza v Mariboru. Pedagoška fakulteta. https://press. Agliati, A., Aguilar Barriga, P., Álvarez Cifuentes, P., Benítez Baena, I., um.si/index.php/ump/catalog/book/529. Beržanskytė, J., Cavioni, V., … Valverde Jiménez, B. (2020). Orodje za Metelko Lisec, T. (2004). Socialne veščine – orodje za večjo socialno spremljanje socialnih in čustvenih veščin. Priročnik v okviru projekta Learning to Be. [Elektronski vir]. https://www.preventivna-platforma.si/ uspešnost. Socialna pedagogika, 8(1), str. 97–112. https://www.revija.zzsp. wp-content/uploads/2020/12/L2B_Orodje_2020_SLO.pdf org/2004/04-1-097-112.pdf. Ayube, L. (b.d.). Socialno in čustveno učenje. https://www.storyboardthat. Rutar Ilc, Z., Ožek Rogič, S., Gramc, J. (2017). Socialno in čustveno com/sl/articles/e/socialno-%C4%8Dustveno-u%C4%8Denje opismenjevanje za dobro vključenost (4. zvezek). Vključujoča šola: Humar, M., Podgornik, N., Bejić, V., Berdnik, K., Josić, K., Lenščak, k., Vremec, Priročnik za učitelje in druge strokovne delavce. Zavod RS za šolstvo. R., (2019). Trening socialnih veščin za osebe s težavami v duševnem Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., Cabrera, M. (2022). LifeComp: Evropski okvir zdravju. Priročnik je nastal v okviru projekta ŠIPK (JR Projektno delo z negospodarskim in neprofitnim sektorjem – Študentski inovativni projekti za osebno in socialno ključno kompetenco ter kompetenco učenje učenja. za družbeno korist 2016−2020 za študijsko leto 2017/2018). https://www. [Elektronski vir]. Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/lifecomp.pdf fuds.si/wp-content/uploads/2019/08/trening_socialnih_vescin_za_ Tacol, A., Lekić, K., Konec Juričič, N., Sedlar Kobe, N. in Roškar S. (2019). osebe_s_tezavami_v_dusevnem_zdravju.pdf Zorenje skozi To sem jaz: Razvijanje socialnih in čustvenih veščin ter Irman Kolar, S., Markež, N., Mlaka, A., Mlakar, L., Pevec, A., Resnik, M., … samopodobe. Priročnik za preventivno delo z mladostniki. Nacionalni Zakšek, M. (2020). Ferdo se uči o sebi in drugih: Socialno in čustveno inštitut za javno zdravje. Mag. Katarina Dolgan, Zavod RS za šolstvo Delavnica: Vaje čuječnosti − le za zraven ali vsakodnevnice V delavničnem delu študijskih srečanj za učitelje proces spoznavanja, sprejemanja in sprememb. Pomaga razrednega pouka so imeli udeleženci priložnost nam pri prepoznavanju naših misli, čustev, telesnih izvedeti več tudi o čuječnosti. Ker je zelo pomembno, občutkov ter zunanjega dogajanja, osredotočenosti da vaje čuječnosti postanejo rutina v razredu, so lahko na sedanjost; brez oziranja v preteklost in pretirane s pomočjo dejavnosti, ki so bile zapisane v dnevniku, skrbi za prihodnost, brez izogibanja, zadrževanja ali spoznali, zakaj je pomembno vsakodnevno izvajanje, spreminjanja doživljanja ter vzdrževanja našega odnosa kakšne vaje so primerne za učence, jih nekaj od njih sprejetosti, odprtosti, prijaznosti in radovednosti. izbrali in si pripravili načrt, kako in kdaj jih bodo v Tudi ko prebirate ta članek, ste lahko čuječni. Čuječni novem šolskem letu izvajali. Izredno pomembno je smo vsakokrat, ko se zavedamo okolice okoli nas, namreč, da pri izvajanju vaj vztrajamo in spremljamo ko se zavedamo našega telesa, ko smo osredotočeni napredek oz. učinke, ki jih vaje imajo. na naše dihanje, ko uporabljamo vsa naša čutila, V izhodiščnem posnetku Čuječnost v vsakdanjem ko se zavedamo, kako se počutimo … Ko se z nekom življenju (YouTube, b. d.) avtorji najprej opredelijo, kaj je pogovarjamo in ga v resnici poslušamo, kaj nam sporoča čuječnost. Pravijo, ko si ljudje predstavljajo nekoga, ki in ne razmišljamo že v naprej, kaj bomo odgovorili. je čuječen, si večinoma predstavljajo človeka, ki sedi na Ko se osredotočamo na telesne občutke in čustva ter blazini, sam v prostoru z zaprtimi očmi in prekrižanimi se poskušamo izogibati sodbam in predsodkom. Vse nogami. Dejansko lahko vaje čuječnosti izvajamo tudi z namenom, da bi ga bolje razumeli. Čuječnost lahko na tak način, vendar je čuječnost veliko več kot samo to. izvajamo kjerkoli, kadarkoli, pod katerimikoli pogoji. To Je način življenja, ki je veliko bolj umirjen, osredotočen je majhen korak, ki lahko prinese veliko spremembo v in prijeten. Čuječnost nekateri enačijo z meditacijo, življenju posameznika. Zato je tako pomembno, da se je vendar ni zgolj meditacija. Da bi bil čuječen, ni nujno, učijo že otroci. da meditiraš. Treba se je osredotočiti na cilj in biti prijazen. Tak pristop nam pomaga odpravljati stres, vznemirjenost ali celo žalost. Pomaga nam osredotočiti se na ta trenutek, saj zna biti neprestana skrb za prihodnost ali o preteklosti zelo utrujajoča. S pomočjo osredotočenosti in prijaznosti krepimo naš um in gremo lažje skozi življenje. Čuječnost lahko izvajamo ob katerikoli vsakdanji dejavnosti v življenju, primerna je za vse starosti, ob Slika 11: Posnetek Čuječnost v vsakdanjem življenju. katerikoli priložnosti. Čuječnost ni le tehnika, pač pa je (Vir: YouTube) 20 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | STROKOVNA IZHODIŠČA Vse več učiteljev razrednega pouka že izvaja posamezne vaje čuječnosti s svojimi učenci. Urjenje čuječnosti v osnovni šoli pomaga učencem pri boljšem osredotočanju na učno snov, boljšem uravnavanju čustev in razvijanju pozitivne samopodobe. Z vajami jim pomagamo, da se uspešneje osredotočijo na delo in premišljeno premagujejo stresne situacije. Gre za spretnost, ki jo je mogoče razvijati z redno dnevno disciplino. Čuječnost ima večji učinek, če postane način posameznikovega delovanja oz. način življenja. Učitelji lahko največ pripomorejo s tem, da so pripravljeni biti Slika 13: Priročnik 50 vaj za urjenje čuječnosti v razredu. (Vir: http://knj.splet.arnes.si/files/2020/03/PRIRO%C4%8CNIK- sami čuječni in čuječnost poučevati v šoli. Pomembno 50-vaj-za-urjenje-%C4%8Duje%C4%8Dnosti-Klaudija- je, da razumejo pozitivne učinke učenja čuječnosti, da Ko%C5%A1enina-2016-6.pdf ) vztrajajo in si vsak dan vzamejo čas za ozaveščanje svojih misli. S čuječnostjo se naučimo gledati stvari, kot Nenazadnje je potrebno, da tudi učitelji poskrbijo zase da so nove, ujamemo pomembne detajle ali razlike, ki jih in svoje dobro počutje. Udeleženci delavnice so poleg prej nismo opazili (Košenina, 2016). namigov, kako uvajati vaje čuječnosti v šolsko prakso, Včasih je učencem težko razložiti, zakaj je tako dobili tudi mnoge nasvete, vaje ter posnetke, kako lahko pomembno, da so čuječni, zato je bil udeležencem čuječnost, dihalne vaje, tehnike sproščanja, pozitivno študijskega srečanja na voljo posnetek Čuječnost v šoli: vizualizacijo ter postopno mišično sprostitev izvajajo Čuječnost in otroški možgani (YouTube, b. d.). V njem dr. sami v svojem vsakdanu. Diane Gehart na otrokom primeren način, s pomočjo kozarca, v katerem je tekočina z bleščicami, plastično predstavi delovanje naših možganov. Razloži in prikaže tudi, kaj se zgodi z našim umom, ko nas prevzamejo negativna čustva in se vključi reptilni del možganov. Takrat se bleščice premešajo in naš um ne zmore več bistro misliti, računati, govoriti itd. Potreben je čas, da se vsebina v kozarcu umiri in se bleščice spustijo na dno. To je čas za čuječnost. In potem spet lahko bistro Slika 14: Spletna stran MIRA (Nacionalni program duševnega mislimo, računamo, govorimo itd. zdravja) z nasveti za boljše počutje. (vir: https://www. zadusevnozdravje.si/pomagam-sebi/nasveti-za-boljse- pocutje/ucinkovite-tehnike-sproscanja/) Če pa bi želeli učitelji nadgraditi svoje znanje o čuječnosti, so v zborniku z naslovom Bodite čuječni, poučujte čuječno, poučujte čuječnost (Orel, 2017) zbrani prispevki avtorjev, ki so sodelovali na mednarodni konferenci MINDfulness 2017. Prispevki avtorjev so zbrani v pet tematskih sklopov: Osnovni koncepti o Slika 12: Posnetek Čuječnost v šoli: Čuječnost in otroški čuječnosti, Čuječnost v izobraževanju, Medicina in možgani. (Vir: YouTube) kognitivna nevroznanost o čuječnosti, Sodobni pristopi poučevanja čuječnosti ter Čuječnost v naravnem okolju. Skratka o čuječnosti od A do Ž. Vabljeni k branju in Ko učenci razumejo, zakaj je potrebno in kakšne učinke vnašanju čuječnosti v vsakdanje življenje. imajo vaje čuječnosti, jih bodo jemali skrajno resno in jim jih ne bo težko izvajati. Vsaj večini ne. In prav zato je tako zelo pomembno, da jim učitelji pred začetkom izvajanja to razložijo, da si naredijo načrt, kdaj in kako Viri in literatura bodo vaje izvajali in da se odločijo, katero vajo in kako Košenina, K. (2016). 50 vaj za urjenje čuječnosti v razredu. [Elektronski dolgo jo bodo izvajali. vir]. http://knj.splet.arnes.si/files/2020/03/PRIRO%C4%8CNIK-50-vaj- za-urjenje-%C4%8Duje%C4%8Dnosti-Klaudija-Ko%C5%A1enina-2016-6. pdf Učitelj si lahko pri izvajanju vaj čuječnosti pomaga s priročnikom avtorice Klaudije Košenina z naslovom 50 MIRA (b. d.). Nacionalni program duševnega zdravja z nasveti za boljše počutje. https://www.zadusevnozdravje.si/pomagam-sebi/nasveti-za- vaj za urjenje čuječnosti v razredu (2016). boljse-pocutje/ucinkovite-tehnike-sproscanja/  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 21 STROKOVNA IZHODIŠČA Mojca Orel (ur.). (2017). Zbornik prispevkov mednarodne konference Youtube (b. d.). Mindfulness in Schools: Mindfulness and the Brain for MINDfulness 2017: »Bodite čuječni, poučujte čuječno, poučujte Children (Čuječnost v šoli: Čuječnost in otroški možgani«). https://www. čuječnost«. [Elektronski vir]. http://www.eduvision.si/Content/ youtube.com/watch?v=a_hPelcPRTg Docs/2017/Zbornik%20prispevkov%20MINDfulness%202017_SLO2.pdf Youtube (b. d.). Everyday mindfulness (Čuječnost v vsakdanjem življenju). https://www.youtube.com/watch?v=QTsUEOUaWpY Tanja Müller, Zavod RS za šolstvo Delavnica: Tuji jezik in socialno-čustveni razvoj Osma delavnica je bila namenjena učiteljem, ki je možno vsebine vseh delavnic izvesti tudi pri pouku poučujejo tuji jezik na razredni stopnji. Pogoj za delo v tujega jezika. Glede na udeležbo ponujenih delavnic tej delavnici je bil, da so udeleženci že opravili eno izmed je bilo tudi v tej delavnici največkrat zapisano, da so prvih šestih delavnic in vsebino že opravljene delavnice gibalne igre pomemben element učenja tujega jezika, ki prenesli na pouk tujega jezika. Učitelji so se strinjali, da pa ga s poukom na prostem lahko še bolj popestrimo. Učenje in poučevanje tujega jezika na zgodnji stopnji naj bi vključevalo pristope, ki spodbujajo raziskovanje, svobodno izražanje lastnih doživljanj, spoznanj in izkušenj. Prvi pogoj za takšen pouk pa je zagotovo varno in spodbudno učno okolje, ki je na tej zgodnji stopnji poučevanja tujega jezika še posebej pomemben. Prevladujoča dejavnost otroka v zgodnjem otroštvu je zagotovo igra, ki ima pri razvoju in vzgajanju odločilno vlogo. Preko igre raziskuje in išče nove možnosti, je ustvarjalen. Gibalne igre so lahko kot nebesedno sredstvo, most, preko katerega se seznanijo z novimi besedami. Delavnica, ki je ponudila pester nabor vaj čuječnosti, lahko pripomore k zavedanju pozitivnega elementa raznolikosti in večjezičnosti, spodbuja razgovor z učenci, ki razvijajo pozitiven odnos do sosedskih in tujih jezikov, do govorcev in do njihovih kultur. Učenci imajo možnost primerjave obeh kultur, ugotavljajo njuno prepletanje ter se zavedajo pomena maternega jezika in lastne kulture. Udeleženci te delavnice so zapisali tudi, da bi lahko učitelji pri pouku tujega jezika z elementi čuječnosti preko razgovora vpeljali razumevanje in uporabo različnih vprašanj (t. i. Wh-vprašanja v angleškem jeziku). Preko pogovora učenci izražajo ideje in svoje izkušnje. Ko razvijajo govorno sposobnost in sposobnost poslušanja, spoznajo moč pozitivnih misli in pomen obvladovanja negativnih čustev. Preko različnih iger vlog učencem omogočamo, da pri pouku tujega jezika razvijajo svoje sporazumevalne zmožnosti. Več možnosti za govor bodo imeli v manjših skupinah, kjer bodo vsi imeli priložnost, da govorijo in poslušajo sošolce. Slika 15: Zelo lačna gosenica. (vir: Tanja Müller) 22 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 |