KATOLISK CKRKYEN UST. Danica izhaja, vsak petek na eeli poli, in velja po posti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 jdd. 40 krn za četert leta 1 eld. 30 kr V tfakarniei sprejem »na za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., za četert leta IgL; ako zadene na ta dan praznik, izide Daniea dan poprej. TeóaJ XXXV, V Ljubljani, 8. grudna 1882. List 48. Brezmadežni. Prečešena si Marija, V angeljski nedolžnosti; Rajska blagost te obsija, — Mila zar'ja svetu si! Med ženami blaženica Nam brezgrešna zablišiš, Da v reeenju posrednica V svetem Duhu obrodiš. Čudno ti skrivnost oznanja Božje moči Gabriel; Duh tvoj verno vdan se vklanja, Sin se večni je spočel. Pervo kron ti je dovolil, Mati in devica si, Mater te Bog Sin je zvolil, Mater Božjo vse časti. Mat: Božja v prošnjah zmožna, Ljubiš blagor vsih ljudi; V te zaupnem si pomožna, Srednica si milosti. Mati Božja, vseh Kraljica, Sliši vernih prošenj glas; Ti si mati pomočnica: Smili grešnih rev se nas! O Kraljica, milostnica, Jezusu 'zroči nas! Naša blaga zavetnica, Zdaj in zadnje ure čas! Moiednih sa verne duše r vicah• (Dalje.) Udje ceciiijanskege drušva imajo svoj časnik „Glasbenik", udje in prijatli tretjega reda sv. Frančiška imajo „Cvetje z vertov sv. Frančiška", šolska mladina ima svoj „Vertec", katoliška družba svoje „Glase", kteri časniki donašajo svojim naročnikom vsak mesec mičnih, spodbudljivih in podučijivih spisov, ki so pač lep in kaj pripraven pripomoček, po tej poti svoje blage n*mf»ne pospeševati, širiti in si tako tudi novih udov pridobivati. Koliko da taki in enaki časniki dobri reči koristijo, lahko v*ak vidi, kdor to opazuje. Od tod tudi vidimo, da si skoraj vsako večje društvo skuša ustanoviti kak časnik, v kterem ude in druge za svoje namene navda« šuje. poj asno vaje jim društvene namene in delavnost posameznih društveni kov, koliko se tú in tam v povzdigo društva in dosego namenov vse stori. V vsakem večjem ali manjšem društvu opazujemo v ta namen živo gibanje in navduševanje eden drusega; društveniki imajo kake shode, kjer se kaj posvetvajo; po časnikih, slasti ako imajo svoj lastni organ, razpravljajo svoje zadeve, kako bi se ložej dosegali društveni nameni. Prašam, ali bi ne bilo kaj tacega želeti in pripo-ročevati tudi prijatlom vernih duš in udom bratovšinza duše v vicah? Gotovo. Več bratovšin za duše imamo in več tisoč jih je že va-nje vpisanih, mnogo se za-nje moli in 8s. maš opravi; pa še več bi se lahko storilo in marsikdo bi tudi prav rad k takemu društvu ali k bratovšini za duše v vicah pristopil in morda tudi veliko za nje storil, ako bi za dotično bratovšino, njene pogoje in dobrote vedel, ako bi ga kdo navduševal. Silno število vernih duš je v vicah, mnogo med njimi morda tudi naših sorodnikov, prijatlov, znancev. Oh, kako rade bi nam one dale na znanje, kako grozovito ondi terpijo in s kterimi pripomočki je njim mogoče pomagati, — toda one so v ječi, mi ne slišimo njih milih prošenj in zdihovanja. Sveta katoliška cerkev kliče sicer v njih imenu verne na zemlji na pomoč, zlasti na vsih Svetnikov dan popoldne in na vernih duš dan; toda ko vernih duš dan preide, se jih potem marsikdo le malo več spominja; še celó mesca listopada, kije vender njim v rešenje iz vic posvečen, so one le preveč pozabljane, še celó ta mesec katoliški časniki nimajo spisov za duše v vicah. S čem bi se zamoglo tej pomanjkljivosti v okozn priti? Naj ložej s časnikom za duše, ki naj bi vsaj enkrat v mescu izhajal. Njegova naloga bi bila: popisovati terpljenje vernih duš; pojasnovati in priporočati pripomočke, s kterimi je njim mogoče pomagati; pripovedovati prigodbe in prikazni vernih duš; naznanjati, kako cerkvena in vterjena je pobožnost za verne doše, koliko se je od nekdaj in povsod tudi med malikovavci za umerle bt-.riio iu se tudi še dandanašnji dela; popisovati prelepe zglede znanih velikih prijatlov vernih duš, kte-rim so se one prikazovale in naznanjale svoje grozovito in dolgo terpljenje ter pri njih iskale iu najdle ponoči; popisovati šege narodov različnih ver iz starodavnih in sedanjih časov, s kterimi so oni umerlim skušali na pomoč priti, po kterih se spoznava splošna vera v vice pri vsih ljudstvih in narodih vsih časov; popisovati posebno, kako so kristjani od nekdaj za verne duše molili, daritve sv. maše za nje opravljali, milošnjo za njih re šenje dajali iu dru^e dobre dela za nje darovali; popisovati, koliko se zlasti dandanašnji z bratovšinami za verne duše itd. za-nje stori; kakošne, in kako pomenljive in spodbuditve navade se nahajajo tu in tam, ko merlič leži na mertvaškem odru, na pogrebni in osmi mišljenje. Kadar ima hudi mraz nastati, ovčice hitro in pridno strižejo bilke in travo; pa v zimi dobé tudi bolj voljno in tanko volnO. Kristjanu se je tudi nasititi s hrano nebeško angeljskega kruha, da mu zima težav in skušnjav ne bode hudega prizadejala. Tako so se pripravljali v pervih stoletjih mučeniki, da eo kot levi serčni bili nasiteni s kruhom močnih, ter veselo prestali naj grozovitejše muke. „Voljni in povsem pripravljeni so bili pervi mučeniki, ki so z naj večo radostjo sprejemali slavo mučeniško; oni pa ki niso bili pripravljeni, niti izurjeni, so kmalo pokazali, da nimajo' zadostne moči, da bi prestali silni napad." (Evseb. hist. eccl. V.) Kako neki so se pripravljali? Že apostolsko dejanje nam pripoveduje: „In vsak dan so bili stanovitno ene misli v tempeljnu, in lomili so kruh po hišah, in prejemali so jéd z veseljem in priprostim sercem." (Dj. ap. 2, 46) To je, pri vsaki sv. maši so se obhajali. Ogenj nebeške ljubezni je prešinjeval serca ter poživljal slabotne z za-vživanjem naj svetejše hrane, da jih ni mogel podreti merzli strah pred groznimi mukami. Celó na dom so jemali kristjani sv. Rešnje Teló, da so ga ob času nevarnosti za okrepčanje vžili. Sv. Ciprijan pripoveduje, da je nek nespokornik, ko je hotel seboj vzeti sveto hostijo, ogenj videl iz nje šiniti, in da takó se je božjega ropa ustrašil." (Cipr. de lapsis.) Pa moral bi napisati še celo knjigo, ako bi hotel le poveršno povedati, kakó je ta ogenj nebeški vnémal serca brezštevilnim svetnikom in svetnicam in vsem pravim pobožnim kristjanom. Nasprotno pa vsi, ki se oddalijo od ognjišča skrivnostnega Telesa Kristusovega, vedno merzlejši postanejo, ter popolnem na duši oterpnejo. 37. Ovca ne jé vsake trave in zelišča. Po slovečem naravoslovcu Linné-ju ovca jé 327 plemén trav in zelišč, kar jih raste po srednje-evropskih pašnikih, in 141 plemén pa ne pokusi. Redko kedaj da bi kaka ovčica tudi strupeno zelišče grizla; ako pa vendar to stori, da n. pr. mleček (euphorbia) zavživa, potem hira in oboli. Zgled ovčicam Kristusovim je to, da naj ne poslušajo vsakega nauka iu da ne prebirajo vsaktere knjige ali časnika, kajti mnogo je krivih prerokov, katerih marnji so dušni strup, in silna je dandanes množina knjižiir in časnikov, iz kterih lahko izléze v serce strupena kača, kakor je pripovedka o sv. Janezu (šent-janževec), ko je blagoslovil kupico otrovanega vina, da je iz njega izlezla merzka kača. Že v starem zakonu je bila prepoved, da nekih oddelkov sv. pisma niso smeli judje čitati pred spolnje-nim tridesetim letom, da ne bi mesto zveličavnih naukov strupa se navzeli, ker skrivnost ne razumevajo in ne vedó prav obračati. Sv. katoliška Cerkev, Bkerbna mati, pa svojim ovčicam prepoveduje branje brezbožnih in brezverskih knjig. Se vé, sedanjim brezvercem je taka prepoved tern v peti, okov sužnoati; pa ne pomislijo, da se otrokom ne smé dati v roke ostri nož; _ lahko se ž njim porežejo. Za dobre, podučne, keršanske knjige veljá izrek: „Tolle, lege!" (vzemi in beri!), kakor je slišal sv. Avguštin taki glas, in je vzel sv. pismo, bral, se zjokal nad prejšnjo svojo slepoto in se popolnem spreobernil. Znano je, kako se je sv. Ignacij Lojoljan spreobernil, ko je prebiral življenje Kristusovo in svetnikov Božjih, isto tako sv. Janez Kolombini. Zató je 8V; ?aro1 Boromej, milanski škof, ukazal, da naj vsak hišni gospodar si priskerbi dobrih knjig, zlasti pa življenje Svetnikov. Po tem zgledu je pokojni nepozabljivi škof Martin Slomšek vstanovil Mohorjevo društvo, ki na tisoče in tisoče knjig z lepimi nauki razpošilja med verne Slovence vsako leto. Po knjigah razširjati dobre nauke, tečno „dušno pašo", je vsakako veliko dobro delo; ali ravno zató si prizadeva hudobni duh med dobro seme zasejati omotne ljulike, strupenega plevela po slabih knjigah in časopisih. Za take veljá zapoved: Pusti! verzi proč! uniči! Sv. katoliška Cerkev se je v tej reči vedno ravnala po zgledu Efežanov, „katerih mnogi, ki so počenjali vraže, znesli so bukve, in sežgali so jih pred vsemi; in ko so prevdarili njih ceno, našli so, da so veljale petdeset tisoč srebernikov." (Djanje apost. 19, 19.) Današnjim modrijanom se to čudno zdi, ter obso-jujejo tako delo nazivajoč ga vandalizem. A ne pomislijo, če sta Herodež, ki je nedolžne otročiče pomoril, in Faraon, ki je novorojenčike izraelske v reko Nil pometati ukazal, ostudna okrutneža, so tisti še veči okrutneži, ki z malopridni,n, brezbožnim pisarjenjem duše nedolžnih umoré." (Petr. Bles.) Povsod šole, povsod šolske in ljudske knjižnice, pa šolskih bukev zmiraj več, tako drazih, da revež že ne more do višjih naukov, ako vsih dobrotnikov ne obere za pomoč! Tako se hoče po vsej sili, kot da je to za blagostanje neobhodno potreba. Neka arabska pripovedka pravi: „Učenjak se je peljal na ladiji priprostega ribiča v lepem vremenu, ter ga vpraša: Umevaš kaj logike, poznaš naše izverstne pisatelje in pesnike? A ribič pravi: Tega jaz nič ne umčm. Na to mu reče zaničljivo oni učenjak: O, še polovice življenja nimaš! Kar nastane silni vihar, da hoče čoln prekucniti, in učenjaka trepečega seda) vpraša ribič: Znaš plavati? On pa odgovori: Ne znam. Ribič pa mu odverne: Ne le polovico, ampak celo tvoje življenje bo sedaj zgub-ljeno." (Veit: Anfange der Menschenwelt, str. 103.) Le eno je potrebno, vsega truda vredno: da človek dušo reši. Sloveči nemški pesnik Fallmerayer pravi: „Papir je našega stoletja prokletstvo". In nadaljuje: „Eden naj večih dobrotnikov Človeštva je mohamedanski kalif (vojvoda) Omar, ki je (1. 641 po Kr.) požgal veliko aleksan-drijsko biblijoteko (knjižnico), da so neki 6 mesecev v i'avnih kopelih z rokopisi kurili. Kaj ne umete, da ko >i Omar tega dela ne bil opravil, bi dijaki na dandanašnjih gimnazijah bili še veliko več z nauki obloženi in se mučiti morali. Število hemoroidarjev (zlatožilcev) bi se silno pomnožilo, toliko neozdravljivih postalo. Sej naše biblijoteke že nimajo prostora dostojnega za vse bukve, spise, knjižure, čečkarije, kar jih je od starodavnih in dandanašnjih časov od vsakoverstnih pisateljev, pisarjev, pisarčekov itd. Ne le mi jezikoslovci, ampak tudi bogo-slovci naj bodo serčno hvaležni Omarju, kajti on je spravil iz sveta neizcerpljivega blaga za učene preiskave, tuhtanje, slovstvene prepire, ne rečem tudi kaj lepega vmes, pa rešil je človeštvo mnozih muk." (J. Luka*: Schulmeister v. Sadow,t str, 372.) Vsako reč „cum grano salis". Ne, nikakor ne bodimo nasprotni šolam, knjižnicam in učenosti, le prenapetosti se varujmo, pa sploh šolskega švindelna, ki n. pr. hoče vse otroke tako dolgo obderževati na šolski klopi, da jih je potlej sram v roko vzeti cepec, kladvo, bič, iglo, ali kuhavnico, metlo itd. Pa še to: Svit ti dam, dragi moj ako češ sv& postati na svetu: Svit naj te ne slepi svetnih ved in bliščav. (Dalje sledi.) Ogled po Slovenskem In pa čast. P. Hugo Kovljan, gvardijan, ujec našega g. župLika, blago&lovili molike na odpustke sv. Brigite. Tak o bo tedaj ta dan mladim in starim v blagem spominu ostal. Sklepno naj še naznanim, da je naši farni cerkvi te dni došla posebna milost in prednost; kajti po posredovanji preč. g. mons. kanonika L. Jerana dobili smo iz Rima pravico privilegitanega altarja, podpisano od preč. gospoda knezoškofa dr. Janeza Krizostuina; od sedaj za naprej je tedaj vsaka sv. masa na našem velikem altarji sklenjena s popolnoma odpustkom za ranjce. Dubica bos., 26. nov. 1882. Pisal sem v zadnjem pismu, da zbog povodnji ni bilo rašim katolikom mogoče priti v cerkev vseh Svetnikov in vernih duš dan. Zato je bilo pa slednjo nedeljo pri sv. maši vse polno gorečih svečic, kakor pri vas Svečnice dan: nekteri ljudje so imeli po eno, drugi po dve, tri in še več gorečih svečic v rokah, menda toliko, kolikor duš se je posebno spominjal. Pri vas imate luči vsaj pri mestih na grobeh, naši graničarji pa v cerkvi med sv. mašo; skor mislim, da je to Bogu ljubši in dušam več zalega, kakor pa luči na grobu, ki se včasi prižigajo brez dobrega namena, a:i celo iz nečimernosti. Kakor je pa zaderžala povodenj ljudi od službe božje, tako jih zaderžuje pogosto dež, blato in dereči potoki ter hudourniki. Ena sama cesta je tukaj prav tik reke Une, ki vodi v Grad ško, 8 ur daleč, in na drugo stran v Ko-stajn co 4 ur* daleč; v deželo notri 12 ur na dolgost in 4 ure na širokost ni nobene ceste, samo steze in »trajno slabi kolovozni poti se nahajajo, ki se vlečejo iz doline v bertia in na planine, in po njih je polno globokih in dolgih mlak, da se po njih voliči in konjiči komaj sami prestopajo; o deževji pa naraščajo potoki in hudourniki strašno, ker je zemlja berdovita in gri-časta; mostov pa po stranskih potih ni nič, sej jih še po veliki cesti skor vsaka veča voda pobira in odnaša. V takih oko išči na h pač ženske ne morejo od doma, moški bolj goreči in vneti morajo vodo prav pogosto precj čez kolena bresti in gaziti. Došli so pred kakimi 6 tedni zidarji Italijani, ki so 3 ure daleč od Dubice zidali, v nedeljo so hodili k maši v našo kapelo, ker so vedeli, da je tukaj gotova sv maša, in pravil mi je eden ter pokazal, da so morali prebresti vodo, ki jim je segala do pol života. Iz tega popisa pa se vidi, kako dobro je, da ima dežela potrebne ceste in dobra pota, po kterih morejo ljudje v cerkev, pa tudi svoje pridelke razvažati na vse strani in prodajati; tako n. pr. v Bosni na enem mestu kaki pridelki propadajo in se končujejo, ko ravno teh na drugem mestu neznano potrebujejo. Ljudje bi morali toraj še hvaležni biti, ako se občine naganjajo, da resnično potrebne pota napravljajo ali pa popravljajo, ne pa se serditi in kdo ve kaj še vse govoriti ali početi! Poslane novce sem hvaležno prejel, tudi ss. maše g. Demšarja in za r. Jamnika, za kteresa bom na odpustke jih opravljati začel 1. decembra, ter jih bom vsa) deset kar po versti opravil. Bog Vam poverili časno in večno vaš trud za razširjanje sv. vere po misijonih, ter tudi dobroto vašo do mojega misijona, hočemo za vas moliti (hvala; potrebno ¡e! Vr.) Val. Lah. Smreka. Ravna kakor sveča, Spenjaš kviško se v zrak, Vedno zeleneča Zmagaš zimski mraz ti vsak. Bolj ko ogledujem Redno naglo tvojo rast, Bolj te občudujem, Preslavljaje tvojo čast. Z mano mnogi drugi Občudujejo, slavé; Razni še v nadlogi Radi k tebi prihité. Znana si zdravnikom, Te lekarji išejo, Ljuba si bolnikom, Ki na pljučih pčšajo. In če umetnike Gledam, prašam, tudi zvém: Smreka pač velike Res dobrote dá ljudém. Ti pasarju služiš, Te čevljarji ljubijo: Kmete da ti ljubiš, Ti sami priznavajo. Stopim še h kerznarjem, Tvoj tam duh puhti; Kožo daš usnarjem, Usnje vstrojaš ti. Te tesar porabi, Mizar potrebuje zlo; Vsaki te rad zgrabi, Za altarje si celó. Ko poslopja gledam, Hleve, hrame, al cerkvé, Pervo te ugledam, V verhu, v sobi, to se vé. Na ljudi ne gledaš, Si na voljo vsakemu; Hiše si ne zbčraš, Služiš naj bolj revnemu. Smreka, ti dobrotna! Rasi, rasi le naprej : Hiša boš sirotna Zá-me pozno, ali prej. V tebi bom počival, S tabo tudi bom trohnel, Bom se zopet gibal, S hiše tč v nebesa šel. S—d—n. častite Marijo! Neki duhoven piše iz Franklina: Leta 1865, jesenski čas, sem nekega dne zjutraj molil sv. rožni venec, da bi na priprošnjo Device Marije Bogu duš pridobil. Šel sem potem maševat v daljno podružnico, in pozabil sem bil pri sv. masi zavžiti posvečene hostije. Lahko bi se bil domu peljal po daljnem potu, pa sem rajši peš hodil po kra|šem potu, ter seboj nesel sv. Rešnje Telo Jezusovo. Glej, tu se pokaže božja previdnost! Prišel sem do revne hise, kar pride ven Holandec z otrokom v naročju ter me prosi, naj bi previdel njegovo bolno ženo s ss. zakramenti za umirajoče (ker on poprej zarad bolne žene in malega otroka ni mogel iti po gospoda). Ko stopim v hišo, zagledam bolno ženo, ki je imela rožni venec v roci, in je silno razveseljena zarad mojega prihoda rekla: „Nisem zastonj v Marijo zaupala, da me ona ne bo pustila umreti brez sv. zakramentov. Notranji glas mi je rekel: Marija, ktero sem v življenji tolikrat na pomoč klicala, me ne bo zapustila na zadnjo uro. Z zaupanjem molila sem toraj sv. rožni venec, ko sem čutila, da se mi smert bliža, in glej, mašnik pride nepoklican memo naše hiše, poslan po čudnem potu od Marije, ki je Mati usmiljenja." Potem, pravi duhoven, sem ji podelil ss. zakramente za umirajoče, molil pri nji zadnje molitve, ter njeno dušo priporočil milosti božji, in vpričo mene je ta pobožna žena, polna hvaležnosti do Marije, klicaje sladko Marij no ime, izdihnila svojo dušo. Razgled po svetu. Liberalna stranka propada. Presvitli cesar so poter-dili postavo sklenjeno od deržavnega zbora (čigar večina je konservativna), vsled katere bodo imeli plačevalci 5 gld. direktnega davka pravico voliti v deržavni zbor. Liberalna stranka ustavljala se je v deržavnem zboru tej postavi; ali zdaj se kislo derži, ko spoznava, da bode Eri novih volitvah liberalna stranka še bolj propadla, judstvo spoznava, kteri stranki je več zaupati, in zlasti obertniki pričakujejo od nove obertniške postave veliko, zdatno pomoč; in glejte, liberalna stranka si zopet prizadeva to reč tako zavleči, da bi vse pri starem ostalo, — zato se nemško ljudstvo preč obrača od liberalne stranke in stavi zaupanje v večino deržavnega zbora; ktera ima pred očmi posebno potrebe obertnikov in kme-tovavcev. Prav velik udarec za liberalno stranko pa je bil inauguralni govor novega rektorja dunajske univerze, g. profesorja Massen a, ki je v svojem govoru rekel, da jud je dandanes merodajin v socijalnem življenji in v obertniji. Posiušavci so ploskali tem izjavam učenega profesorja, liberalna stranka pa ne najde nikjer več za-slombe in išče prijateljstva in zaveznikov pri konservativni Btranki. K. Laško. Katoliški listi so velikrat, odkar je papež jetnik, resno pripominjali, da bode vedno huje, dokler se terpi tako nenaravno stanje. To se poterjuje v vsakem oziru: ogenj, voda, hude ure se mašujejo nad Evropo, še naj huje pa je v nravnem oziru, — Človeški rod se povrača v divjaštvo nazaj, kakor se vera in vpliv sv. Cerkve zgublja. Posebno hudo, kakor piše „Katol. list", je v deželi sami, ktera tako neusmiljeno tare namestnika Kristusovega in sv. vero sploh. V okrajini Romanji ni skoro dneva, da bi se ne zgodile kake posebne hudobije. Derhali z rudečkarji na čelu hodijo pod rudečo zastavo celó na pokopališa in napovedujejo propad cerkvi in samoderžavi. Celó policija jim velikrat ne more kaj, ker se ji grozé rogovileži in s smertjo žugajo. Nedavno je neki prekucuh očitno govoril, da pod ministerstvom Zanardelli-em smé vsaki storiti, kar ga je volja, češ, da je prav blizo republika, ako ne celó brezvladje. V Milanu je bil imenitni senator Carcano napaden pri belem dnevu. Po druzih krajih se godé umori in za morivci se zakriva sléd, akoravno se dobro vé, da jih je iskati med prekucuhi. Ako se pomisli se na mnoge samomore v Rimu, Toškani, Napolju in drugod, se res mora prašati, kaj bo z Italijo? Brktovske zadeve. Koledar za prihodnji teden: 11. S. Damaz p. — 12. S. Kolumb. — 13. S. Lucija. — 14. S. Spiridijon. — 15. S Kristina. — 16. S. Evzebij. — 17. Tretja adventna nedelja. S. Lazar. Zahvale: Št. 124. Silno hudo je bila zbolela za vratno da-vico edina hčerka mojega sorodnika; nevarnost bila je tem veča, ker v našem kraju še skoraj nobeden za to boleznijo ni ozdravel. Zaupljivo sem se tedaj obernil do Naše ljube Gospe, naj bi pač Ona, ki veliko zamore, sprosila zdravje temu otroku, Če je Božia volja. Obljubil sem tudi zahvalo naznaniti po „Danici", če bom uslišan. In glejte, nisem zastonj prosil: bolezen je od tistega časa polagoma odjenjevala in zdaj je deklica skoraj popolnoma zdrava. Zato čast in hvala Naši ljubi Gospčj presv Serca, ki nikogar ne zapusti, kteri se zaupljivo v Njeno priprošnjo priporoči. V Jageršem, mesca listopada 1882. J. K. Št. 125. Prav ponižno zahvalo naznanjam Naši ljubi Gospčj presv. Serca Jezusovega, sv. Jožefu, sv. Antonu Padv., sv. Katarini, sv. Joštu, sv. Deodatu in sploh štirnajsterim pomočnikom, pa Piju IX, ker mož mi je bil več časa hudo zmešan, pa večkrat v „Danici" priporočen in po več devetdnevoicah se je tako ozdravil, da se lahko ž njim v miru živi in Bogu služi. Hvaljeno bodi zato brez konca Jezusovo in Marijno Serce in omenjeni svetniki, Bog plačaj tisočerno vaim tistim, kteri so zanj moliii! B. G. V molitev priporočeni: Bolna oseba za zdravje. — Bolna deklica za zdravje, če je Božja volja. — Oseba v hudih bridkostih, za pomoč. — Za pomoč v bolezni neka oseba. — Sest lčt bolna oseba v nogah se prav ponižno priporoča bratov-skim udom v molitev, da bi Bog na priprošnjo N. lj. Gospe dodelil ljubo zdravje, ako je volja Božja. Če bomo uslišani, bomo po ,. Danici" zahvalo razglasili. — Hči priporoča svojo bolno mater, da bi ji Marija sprosila ljubo zdravje; posebno v glavi terpijo hude bolečine. Zahvala se naznani. — Hči živo priporoča v molitev že čez poldrugo leto bolno mater. — Oseba v dušnih potrebah. — Žena prav serčno priporočuje ostudno razuzdanega moža za poboljšanje in zapušenje nesrečnega in pogubljivega življenja. — Šolsk mladeneč, da bi bil rešen hude bolezni, ki ga večkrat napada in ▼ učenji bega. Opomini k modrosti. (Is baker Sirahovib, is XLII. pogl.) 11. grudna. Zdaj se hočem Gospodovih del sporni njati in oznanjati, kar sem vidil. Na Gospodovo besedo so bile vse njegove dela. (Bog je s svojo vsemogočno betedo vse stvaril.) 12. Solnce vse reči razsvetljuje in -pregleduje, in Gospodovega veličastva je polno njegovo delo. 13. Ni li Gospod zapovedal svojim svetim pripovedovati vse njegove Čudeže, ktere je vsegamogočni storil, da je svoje veliČastvo vterdil ? (J< bu, Mojzesu, Samuvelu, Davidu in dragim prerokom je Bog ukazal, da naj nje-gove čuda oznanujejo.) 14. On (Bog) pregleduje brezno in serce ljudi, in pozna njih zvijačo. (Bog ve vse skrite naklepe hudobnežem in jih bo na sodbo poklical.) 15. Nobena misel mu (Bogu) ni neznana, in nobeno govorjenje se mu ne skrije. tam); 210 gold. za katoliško groblje (pokopališče), in 35 gld. za 88. maše po odloki. Prav posebno me le razveselil dar za pokopališče; ne morem povedati, kako je to vsacega obradovalo, komur koli sem povedal. Lepo se dobrotniku zahvaljujem v imeou presvitl. nadškofa, v imenu svojem in župljanov. Ravno sedaj smo v dogovoru za zemljišče, cene še nisem zvedel. Denarja še nimam. Le obečano imam malo podporo. Svetilnica poslana prav dobro paradira v naši pervo-stolnoj cerkvi. Lepi kelih je naš prečastni arhidijakon pervikrat rabil na god cesaričin. Z Bogom! Anton Jeglič, kanonik. Duhovske spremembe. Listek za raznoterosti. Y Ljubljanski škofiji: Prestavljeni so čč. gg.: AL Jerše za duh. pom. iz Poljan na Trato, Jož. Regen s Preserji v Poljane, Val. Alijančič iz Predvora v Šmartin 16. On je veličastne dela svoje modrosti ozaljŠal on pri Kr., Al. Rožic v Predvor, Jan. Zdražba v Cerklje, je od vekomaj do vekomaj, njemu se ne more nič dodati, Tom. Potočnik na Verhniko, Mat. Ferčej v Št,-Rupert, nič uzeti. Fr. Zoreč v Zagorje. Č. g. Martin Poč se je duhovniji 17. Kako ljubeznjive so vse njegove dela, akoravno Loški Potok radovoljno odpovedal in šel za kurata v jih le iskrico spoznamo! oturijo. C. g. Mat. Videmšek je vmesten na Osilnico. _______Y Teržaski škofiji: Dosedanji župnik stolne cerkve, preč. g. kan. Vinko Battalia, se je župniji odpovedal in za župnika je imenovan preč. gosp. kan. Andrej Sterk-C. g. Ant. Fabris imenovan je oskerbnik za Goíogorico» C. g. Andrej Mikiša pride za pomočnika v Lindar. Č. g« Jak. Leben gre za duh. pom. v Lavrán. iS Ljubljane. Deljenje zimske obleke med 40 dedkov in 40 deklic bode 8. t m. ob 11 dopoldne ▼ Čitalnici. Cvetje s Yerto? sr. Frančiška. Tega posebno koristnega mesečnika 4. tečaj se prične z novim letom. Ta letnik bo posvečen naj večemu čudodelniku katoliške Cerkve, sv. Antonu Padovanskemu; izdaja ga red » Frančiška s posebnim blagoslovom Leona XIII in go-riškega nadškofa. Cena je 70 kr.; naroČi se lahko v frančiškanskem samostanu. Bodi gorko priporočen n*> le tretjoredovnikom, ampak sploh katoliškemu občinstvu. Y Terstn se mladeniško semenišče prične prihodnje leto. — „Folium dioecesanum" (škofijski list, mesečnik) prične izhajati 1. januvarija 1883. — Za škofijo teržaško le novincev bogoslovskih sedem. Sčasoma bo s pomočjo božjo vedno bolje. Iz Bosne. (Javna zahvala.) Čim je veleč. g. urednik „Zgodnje Danice" u Ljubljani, dao razglasiti u svom štovanom listu molbu (prošnjo) o. župnika u Banjaluki njme nabave potoog križa (križevega pota) za ondašnju rimo-katoličku crkvu; taki se je istoj molbi odazvalo (vstreglo): čestita i pobožna duša, t. j. častna predstojnica sestarah sv. Urzule, Antonija Murgelj u Ljubljani, poslav&i prošli(h) danah nesamo put križa, nego i drugi(h) sitnii(h) (manjših) stvarih za istu crkvu. Na kojem veledušnom daru, koli uredniku „Zg. Danice", toli rečenoj predstojnici sestarah. najtopliu hvalu izričem, ujme moje i moji župljana, ujedno proseč od Svemožnog (Vsemogočnega), da bi jih uzdržao upod-punom zdravlju, na korist puka katoličkog i diku roda svoga. Živili! U Banjaluki. 30. studenoga 1882. O. Marko Mariič, dekan i župnik kat. iS Sarajeva. (Poterdüo in zahvala. Pokopališče itd.) Preserčna hvala za poslane novce. Poterjujem, da sem prejel 300 gl., to je: 2 gld. za miloserdnice; 48 gld. za Marijno sirotišnico; 5 gld. za Bosno (dal sem jih siro- Dobrotni darovi. Za Študentovsko kuhinjo: Č. g. J. S—k 10 gl. — č. g. J. N—k 10 gl. — Neimenovan preč. gosp. župnik 00 gl. — G. K. P. 5 gl. — Č. g. Jak. Strupi 1 gl. — Č. g. Jan. Skerjanec 1 gl. — Č. g. Jak. Koritnik 1 gl. — Neimen. blag prijatelj z R. 2 gl. — Č. g. J. Z. K. 5 gl. — Č. g. J. Dernovšek 2 gl. — Neimen. č. gospod 2 gl. — B. G. 50 kr. Za pogorelce t; Cerovcu v StopiŠki fari: Č. g. J. Dernovšek 1 gl. — B. G. 50 kr. Za cerkev Jezusovega presv. Serca v Ljubljani: Is Cerkljan po č. g. kapi. Oblaku 12 gl. — Po č. g. Fr. Bonceljnu z Dražgoš 1 gl. 55 kr. — Neimenovan s pošta „Zalog" 1 gl. — Jož. Ožura 1 gl. — Marija Poje 1 gl, — Č. g. župnik Juri Rozman 1 gl. — Č. g. Tomaž Potočnik 17 gl. Za sv. Detinstvo: Č. g. Anton Keržič 15 gl. Za Tirolce in Korošce s povodnijo poškodovane: I» Poljan nad Loko po č. g. župniku J. Ramovšu 5 gl. — G. J. J. 1 gl. Za Marijino sirotišnico g. kan. dr. Jegliča v Sarajevu: č. g. J. Dernovšek 2 gl. Za afrikanski misijon: Iz Poljan nad Loko pa č. g. župniku 3 gl. Pogovori z gg. dopisovalci. G. S.: Vse prejeli s posebno hvaležnostjo... Morebiti bi bilo pa le primarno in koristno „Kr. in pir." ? Gradom oljci poznajo malo ozira; zakaj bi pa mi ne smeli resnice povedati? — G. G—li v Idr.: Posebno razveselili z razširjanjem knjižice: „Bože" itd. Pozdrav in serčna hvala! Tako tudi reč drugim prijatlom. — G. K. Č.: Poslano, in upamo, da že imate. Odgovorni vrednik: Loka Jeran. — Tiskarji in saloiniki: Jožef Blaznikofi nasledniki v Ljubljani.