Delegatsko glasilo občine Murska Sobota Številka 7 Leto VII 4. decembra 1987 OSNUTEK RESOLUCIJE 0 POLITIKI URESNIČEVANJA DRUŽBENEGA PLANA OBČINE MURSKA SOBOTA ZA OBDOBJE 1986-1990 V LETU 1988 Zbori občinske skupščine so na seji dne 19/11 — 1987 obravnavali osnutek resolucije o politiki uresničevanja družbenega plana občine Murska Sobota za obdobje 1986 — 1990 v letu 1988 in ga dajejo v javno razpravo. Osnutek resolucije bo v javni razpravi do 20. decembra 1987. Vse pripombe in dopolnitve na besedilo osnutka posredujte na komite za družbeno planiranje in družbenoekonomski razvoj občine Murska Sobota. UVOD Osnutek resolucije je pripravljen v času, ko še ni vseh podatkov gospodarjenja v tretjem trimesečju 1987 ter razpoložljivih podatkov za načrtovanje družbenoekonomskega razvoja OZD in skupnosti za naslednje leto. Pogoji gospodarjenja za leto 1988 na ravni federacije še niso v celoti opredeljeni. Program ukrepov in aktivnosti za znižanje inflacije in stabilizacijo gospodarstva je v razpravi in še ni dokončno oblikovan. Dokaj pozno je bil dan v javno razpravo osnutek republiške resolucije za leto 1988. V takih razmerah je oblikovanje politike razvoja občine težavno, saj je vrsta postavk za planiranje razvoja negotovih in nejasnih. V razmerah težavnih pogojev gospodarjenja, zaostrovanja gospodarjenja in neprestanih administrativnih posegov je načrtovanje razvoja v letu 1988 za organizacije združenega dela izredno zahtevna naloga. V večini OZD planske usmeritve in naloge za leto 1988 še niso dogovorjene in sprejete. Zaradi tega v predloženem gradivu še niso opredeljene naloge nekaterih OZD in določenih področij dejavnosti. V fazi razprave osnutka bo potrebno dokončno oblikovati plane OZD ter jih vgraditi v predlog resolucije. V I. poglavju osnutka resolucije je podana globalna ocena uresničevanja nalog iz resolucije o politiki družbenoekonomskega razvoja občine v letu 1987. Vseh načrtovanih ciljev nismo realizirali, zato Izvršni svet poziva nosilce planiranja, da na seji občinske skupščine obrazložijo vzroke za neizvajanje sprejetih nalog. Posebej se izpostavlja zaostajanje na področju kvalitetnega razvoja kmetijstva in živilsko predelovalne industrije, sanacije ekoloških problemov ter nadaljnjega razvoja turizma. 1. OCENA STANJA OB PREHODU V LETO 1988 Gospodarska gibanja in rezultati poslovanja OZD v letu 1987 kažejo, da globalnih usmeritev in z resolucijo načrtovanih materialnih okvirov razvoja v občini v letošnjem letu ne dosegamo. Za planirano rastjo se zaostaja pri družbenem, proizvodu, industrijski in kmetijski proizvodnji, zaposlovanju in produktivnosti dela. V izvozu bo predvidoma dosežena načrtovana 6 % letna rast. Vse oblike porabe bodo glede na leto 1986 realno nižje. Zaostreni pogoji gospodarjenja, upadanje konjunkture, nizka kupna moč, poslabšanje likvidnostnega položaja OZD, nizka reproduktivna sposobnost OZD in močan padec investicij idr. so razlogi za nižjo gospodarsko rast v občini. Posegi z intervetnimi zakoni v prvi polovici letošnjega leta in pričakovani novi ukrepi dodatno zaostrujejo pogoje poslovanja in posegajo v uresničevanje planskih nalog. Neustrezen sistem ekonomskih odnosov s tujino in nezadostna podpora izvozu destimulativno vplivajo na izvozna prizadevanja OZD, zaradi česar se je poslabšala oskrba z uvoženimi reprometeriali in surovinami in zmanjšale možnosti uvoza opreme. Tehnološka zastarelost in stopnja odpisanosti opreme se povečujeta tudi zaradi pomanjkanja lastnih sredstev ter neugodnih pogojev kreditiranja novih investicij. Z resolucijo opredeljeni cilji in naloge glede prestrukturiranja gospodarstva, uvajanja novih programov in združevanja sredstev v občini prepočasi uresničujemo. Tovarna mlečnega prahu je dokonča la naložbo v predelavo mleka, ki je osnova za nov program proizvodnje otroške hrane, prizadevanja za prestrukturiranje proizvodnje pa so prisotna tudi v Panoniji, LIV TOZD ORODJA IN OPREMA, Agromerkurju in Mesni industriji, V gospodarstvu je bilo precej sredstev vloženo v sodobno strojno, opremo s čemer se je dvignila tehnična raven proizvodnje, še vedno pa namenjajo OZD večji del sredstev za gradnjo objektov in le okrog 45 % v opremo. < Razvoju turizma je bil v resoluciji za leto 1987 dan poseben pou-darek. K načrtovani gradnji novega hotela v Moravskih toplicah se ni pristopilo, kar pomeni določen zastoj v nadaljnjem razvoju te dejavnosti. Na nivoju občine je bil pripravljen in predložen v sprejem OZD' Samoupravni sporazum o združevanju sredstev za razvoj novih programov in vlaganj v nove investicije. Ob sprejemu zaključnih računov za leto 1987 bo združeno delo v skladu z določbami iz samoupravne-' ga sporazuma pristopilo k združevanju sredstev. Zaradi skromnih investicijskih vlaganj in upadanja konjunkture' ne bo dosežena načrtovana 3,5 % rast industrijske proizvodnje. Po stagnaciji v I. polletju se je obseg proizvodnje v devetih mesecih povečal za 2 % tako, da bo ob koncu leta predvidoma dosežena 2,5 %' rast industrijske proizvodnje. V kmetijstvu je bilo letos zaradi neurja s točo poškodovano precej pridelkov. Zaradi izpada rastlinske proizvodnje resolucijsko načrtovana rast kmetijske proizvodnje 3,5 — 4 % ne bo dosežena. Vsied neugodnih kreditnih pogojev in premajhne aktivnosti SOZD ABC in. KZ Panonke se zaostaja za načrtovanim razvojem sadjarstva na Goričkem. V kmetijstvu je prisotno pomanjkanje usmeritev kvalitetnega nadaljnjega razvoja pridelave in programov predelave razpoložljivih' surovin. - Izgube v gospodarstvu občine se realno zmanjšujejo. Pričakuje se, da bo poleg TOZD Elektro ob koncu leta z izgubo poslovala le še DO Platana, v kateri z uvedbo ukrepa družbenega varstva ni prišlo do' pričakovanega izboljšanja poslovnih rezultatov. Zaskrbljujoč je tudi položaj v DO Blisk, ki se je odcepil od DO Panonija. Zaradi pomanjkanja montažerskih del in neustreznega proizvodnega programa se bo DO Blisk srečeval s problemi v poslova-' nju. V Temelj Cankova slaba tehnična opremljenost in nezadovoljiva kadrovska zasedba ne dajejo osnov za izboljšanje rezultatov poslovanja, ki so že nekaj let na meji rentabilnosti. V letu 1987 je bil vpeljan nov obračunski sistem. Njegove več-, kratne spremembe in dopolnitve med letom so onemogočile realno, primerjavo poslovnih rezultatov s predhodnim letom, kar otežuje' ugotavljanje dejanskega povečanja dohodka in spremljanje delitvenih razmerij. Sistem valorizacije spreminja pogoje za reprodukcijo in zaostruje razmerja v delitvi dohodka. Delež akumulacije v dohodku se znatno znižuje ob hitri rasti obveznosti iz dohodka. V občini je prisotna umirjena rast zaposlovanja. Ocenjeno 1,5 — 1,7 % povečanje števila zaposlenih je nekoliko pod resolucijsko načrtovano rastjo 2 %. Še vedno je prisotno visoko število iskalcev zaposlitve, zlasti problematični je položaj mladih, ki po končanem šolanju' ne morejo opraviti pripravništva. Ob ocenjeni rasti družbenega proizvoda in zaposlovanja bo produktivnost dela v letu 1987 predvidoma porasla za 1,4 %. Sredstva za osebne dohodke se bodo po prvi oceni povečala za okoli 115 %. Rast osebnih dohodkov je bila v prvi polovici leta pod vplivom intervencijskega zakona o osebnih dohodkih. Na gibanje osebnih dohodkov vpliva tudi nov obračunski sistem, ob koncu leta pa bo nanje učinkoval še zakon o sanaciji. Osebni dohodki na zaposlenega zaradi izredno visoke rasti življenjskih stroškov realno upadajo. Pospešena rast cen povzroča stalne pritiske za povečanje osebnih dohodkov neodvisno od rezultatov gospodarjenja. 2 - DELEGATSKI VESTNIK Na področju izgradnje gospodarske infrastrukture je bil dosežen precejšnji napredek pri modernizaciji cestnega omrežja, saj je bilo v letu 1987 posodobljeno skupno 32 km cest od tega 14,64 km magistralnih in regionalnih ter 17,36 km lokalnih cest. Spremembe pri načinu zbiranja sredstev so zmanjšale obseg razpoložljivih sredstev in okrnile vlaganja zlasti v stanovanjski in komunalni dejavnosti. V začetku leta 1987 je bil v občini sprejeti Odlok o ureditvi nekaterih vprašanj s področja zasebne obrti, s katerim so se na novo določile deficitarne dejavnosti in opredelile razvojno pomembne dejavnosti, ki jih bomo v občini še posebej pospeševali ter določili pogoje za opravljanje obrti kot postranski poklic in dopolnilno zaposlovanje. V skladu s tem so bile sprejete tudi spremembe in dopolnitve odloka o davkih občanov, s katerimi se določajo davčne olajšave za deficitarne in razvojno pomembne dejavnosti. Kvalitetnih premikov pri odpravi prisotnih ekoloških problemov tudi v letu 1987 ni kljub temu, da so nekatere OZD sprejele sanacijske programe. Interventni zakon o skupni in splošni porabi je omejevalno vplival na oblikovanje sredstev za te oblike porabe. Samoupravne interesne skupnosti so se pogosto srečevale z likvidnostnimi težavami, ob presežkih, ki so bili blokirani pri SDK. Nizki obseg dovoljene porabe in ocenjeni priliv sredstev SIS družbenih dejavnosti ne zagotavljajo realizacije vseh nalog sprejetih z resolucijo. Tako se ne bo uresničila prioriteta izvajanja programa osnovnega zdravstvenega varstva. Zlasti so velika zaostajanja pri realizaciji programov preventivnega zdravstvenega varstva. Kljub prizadevanjem družbenopolitičnih dejavnikov v občini v letu 1987 ni prišlo do nujnih sprememb v organiziranosti zdravstvene šole. Rast sredstev splošne porabe je v letu 1987 omejena z zvezno resolucijo, ki določa 10% zaostajanje njene rasti za dohodkom in se valorizira v odvisnosti od doseženega povečanja dohodka v SRS. Glede na dovoljen obseg teh sredstev in rast cen je prisotno realno upadanje sredstev splošne porabe. Zaradi neusklajenosti družbenega plana občine z obveznimi izhodišči dolgoročnega in srednjeročnega plana republike prihaja do zaostajanja pri pripravi izvedbenih aktov kar povzroča težavo pri izvajanju posegov v prostor. Sedanja družbenoekonomska gibanja, zaostrovanje pogojev poslovanja in razmer v gospodarstvu na prehodu v leto 1988 kažejo, da bo izvajanje razvojnih usmeritev in opredeljenih nalog zelo zahtevna naloga za vse nosilce planiranja. V takšnih razmerah bo možno zastavljene cilje uspešno uresničevati le z boljšo organizacijo dela, varčevanjem, strokovnim delom, racionalno porabo odvisno od ustvarjenega realnega dohodka ter usklajenostjo vseh področij dela gospodarskega, socialnega in prostorskega razvoja.. Izhodišče za razvojno politiko v naslednjem letu so doseženi rezultati gospodarjenja v letu 1987, sprejete globalne usmeritve družbenega plana občine za srednjeročno obdobje 1986—1990 ter opredeljene naloge in cilji iz resolucije o politiki uresničevanja družbenega plana SR Slovenije v letu 1988. Glede na prikazano stanje in razmere v gospodarstvu občine bo potrebno v vseh sredinah vložiti maksimalne napore za uresničitev z resolucijo opredeljenih ciljev in nalog. 2. KLJUČNI CILJI IN NALOGE DRUŽBENOEKONOMSKEGA RAZVOJA V skladu s cilji in usmeritvami družbenega plana občine Murska Sobota za obdobje 1986—1990 bo v letu 1988 dan podarek uresničevanja naslednjih ciljev in nalog: — povečanje obsega proizvodnje na osnovi kvalitetnih faktorjev gospodarjenja s hitrejšo rastjo produktivnosti dela, večjo veljavo znanja, vzpodbujanjem inovativnosti ter uvajanjem sodobne tehnologije; — intenziviranje proizvodnje hrane z višjo stopnjo predelave domačih surovin; , — krepitev izvozne naravnanosti in usmerjanje gospodarstva v mednarodno menjavo ob povečanju deleža izvoza na konvertibilno področje ter izboljšanju kakovosti ponudbe; — pospeševanje investicijske aktivnosti in združevanje sredstev gospodarstva za financiranje prioritetnih perspektivnih programov; — povečanje akumulacije in reproduktivne sposobnosti gospodarstva, ekonomičnosti in rentabilnosti poslovanja ter s tem ustvarjanje pogojev za hitrejši gospodarski razvoj; — saniranje poslovanja in stanja v OZD, ki poslujejo z izgubo ter preusmerjanje na donosnejše proizvodne programe; — pospeševanje razvoja drobnega gospodarstva s hitrejšim ustanavljanjem novih enot in večjim zaposlovanjem; — produktivno zaposlovanje, povečanje števila kadrovskih štipendij, hitrejše zaposlovanje pripravnikov ter dosledno izvajanje sprejetih kriterijev zaposlovanja; — nadaljnji razvoj gospodarske infrastrukture v skladu z materialnimi možnostmi; — ohranjanje realnih osebnih dohodkov na doseženi ravni leta 1987 in zagotavljanje socialne varnosti vsem delavcem, delovnim ljudem in občanom; — gibanje skupne in splošne porabe izvajati v odvisnosti od ustvarjenega dohodka ter ohraniti raven predhodnega leta; — zagotavljanje skladnejšega razvoja občine s pospeševanjem razvoja manj razvitih in obmejnih območij; — izboljšanje učinkovitosti, mobilnost ter strokovnost obrambe in samozaščitne sposobnosti delovnih ljudi in občanov; — racionalno poseganje v prostor in izvajanje nalog na področju varstva okolja z dokončno sanacijo obstoječih žarišč onesnaževanja v občini. 3. MATERIALNI OKVIRI RAZVOJA Glede na načrtovane globalne okvire razvoja občine M. Sobota za srednjeročno obdobje 1986—1990 in ocenjena gibanja v letu 1987 bomo zastavljene cilje in naloge za leto 1988 uresničili s povečanjem rasti družbenega proizvoda za 3 %, industrijske proizvodnje 2,8 %, kmetijske proizvodnje 3,5 % ter sredstev za investicije 3 %. Načrtovano gospodarsko rast bo možno doseči le v primeru, da bodo ukrepi skladnejšega regionalnega razvoja SR Slovenije dali pozitivne rezultate v občini Murska Sobota. Ena najpomembnejših nalog bo povečanje izvoza blaga in storitev za 5 %. To bo možno doseči z vsestransko podporo kvalitetni proizvodnji, ki bo sposobna konkurirati na tujih tržiščih. Z realizacijo načrtovane rasti izvoza bodo lahko OZD v letu 1987 povečale uvoz za 4 %. Število zaposlenih se bo v občini povečalo v povprečju za 1,5 %. Ob koncu leta 1988 bo v združenem delu predvidoma zaposleno 20.083 delavcev. Ob načrtovanem povečanju družbenega proizvoda in zaposlovanja bo produktivnost dela višja za 1,4 %. ' V delitvi dohodka se bo povečal delež sredstev za akumulacijo kar bo okrepilo materialno osnovo dela. Realni osebni dohodki delavcev bodo ostali na ravni iz leta 1987, njihovo povečanje bo možno le ob rasti produktivnosti dela. Razporejanje čistega dohodka in oblikovanje sredstev za osebne dohodke bo v letu 1988 temeljila na določilih družbenega dogovora o skupnih osnovah in merilih za samoupravno urejanje odnosov pri pridobivanju in delitvi dohodka v SR Sloveniji in usmeritvah za uresničevanje družbenega dogovora za leto 1988. Sredstva za zadovoljevanje skupnih in splošnih družbenih potreb bodo lahko ohranila realno vrednost iz leta 1987. Še naprej bo veljal mehanizem tekoče valorizacije programov izvajalcev neskladja med prilivi sredstev in dovoljenim obsegom porabe pa se bo odpravljalo s sprotnim prilagajanjem višine prispevnih stopenj. Pri zadovoljevanju skupnih in splošnih potreb ne bomo širili pravic. 4. NALOGE IN AKTIVNOSTI OZD GOSPODARSTVA Naloge in aktivnosti posameznih nosilcev planiranja bodo usmerjene v uresničevanje sprejetih ciljev srednjeročnega plana občine, zlasti glede spreminjanja gospodarske strukture, večanja deleža proizvodnje, ki ustvarja višji dohodek na zaposlenega in učinkovitejšega vključevanja v mednarodno menjavo. 4.1. Industrija Tovarna dušika TOZD Proizvodnja kremenčevih peskov bo povečala obseg proizvodnje za 1 %, v tem predelavo peskov za okoli 17%. Investicije bodo usmerjene v posodobitev proizvodnje peskov in raziskave novih zalog. DO Panonija bo nadaljevala s programom preusmerjanja proizvodnje z uvajanjem strojegradnje in dopolnjevanjem programa kmetijske mehanizacije. Z realizacijo načrtovane proizvodnje bodo dane možnosti za povečanje proizvodnje in prodaje za 5 & ter izvoza za 50 %. Vlagali bodo v postavitev lakirnice, nabavo strojne opreme in dopolnitev računalniškega sistema. V DO Blisk bo možno s sanacijo poslovanja in uvajanjem novega programa povečati obseg proizvodnje in montažnih storitev. Investicijska sredstva bodo namenjena predvsem v opremo livarne. LIV TOZD Orodja in oprema bo nadaljeval z vlaganji v nove programe, tehnologijo, kadre in poslovno-informacijski sistem. DO Platana bo morala v letu 1988 preusmeriti proizvodnjo na donosnejše programe, posodobiti strojno opremo ter zagotoviti prodajo in kadre. V kolikor ne pride do navedenih sprememb bo potrebno pristopiti k likvidaciji organizacije. DO Mura bo ob ohranjanju količinske proizvodnje zmanjšala obseg kooperacijskih poslov ter na račun zmanjšanja obsega prodaje na domačem trgu povečala izvoz blaga. Investicije bodo namenjene nabavi sistema za računalniško izdelavo krojnih slik in posodobitvi tehnične opreme. RAŠICA TOZD Beltinka bo nadaljevala z modernizacijo pletilnih kapacitet in avtomatizacijo proizvodnje. Z izboljšanjem organizacije dela in prehodom na zahtevnejše programe bodo ob racionalizaciji proizvodnje dvignili kvaliteto svojih izdelkov. ZGEP POMURSKI TISK bo predvidoma povečal fizični obseg proizvodnje za 10 %. Investicijska sredstva bodo v celoti namenili nabavi moderne strojne opreme v TOZD Tiskarna in Kartonaža. DELEGATSKI VESTNIK - 3 DO MESNA INDUSTRIJA si bo prizadevala za višje oblike gospodarskega sodelovanja s tujino, večjo stopnjo finalizacije mesnih izdelkov in dvig produktivnosti dela ter pospeševala prirejo mesa. Investicije bodo usmerili v posodobitev tehnoloških procesov in strojne opreme ter nakup opreme za nove programe. Pristopili bodo k pripravam projektov za 3. fazo izgradnje Mesne industrije na skupni lokaciji- DO AGROMERKUR bo z izboljšanjem tehnologoije povečal proizvodnjo za 2,5 %. Pristopili bodo k naložbi v linijo za proizvodnjo polpripravljenih jedi, vlagali pa bodo tudi v rekonstrukcijo in dograditev valilnice, novo prodajalno v mestu M. Sobota in sofinancirali gradnjo dveh objektov za vzrejo piščancev v kooperaciji. V lastnih kapacitetah in v kooperaciji bo skupno dosežena proizvodnja 5.684.000 kom piščancev. DO Tovarna mlečnega prahu predvideva 2 % povečanje odkupa mleka. Povečali bodo proizvodnjo otroške hrane od 20 ton na 140 ton, proizvodnjo jajc v prahu od 5 na 7,5 milijona jajc, ter uvedli nov program hrane za športnike. 4.2. Kmetijstvo in gozdarstvo V kmetijstvu bo dan poseben poudarek zlasti nadaljnjemu saniranju posledic po neurju in toči iz leta 1987 s ciljem povečanja tržne proizvodnje, ohranjanje slateža živine in odpravi neskladij cenovnih razmerij. KZ Panonka bo z organizirano tržno proizvodnjo pri kmetovalcih v letu 1988 dosegla naslednji obseg proizvodnje: Rastlinska proizv. — pšenica -1- rž — skadkorna pesa — koruza za zrno — krompir — vrtnine ton Živinorejska proizvodnja 10.400 — ml. pitano govedo kom 27.300 — krave kom 5.500 — teleta kom 8.000 — prašiči kom 2.078 - mleko 000 I 7.000 2.000 4.500 25.000 32.400 Sadjarska proizvodnja TOZD Sadjarstvo Kooperacija — industr. jabolka — 1.000 ton — konzumna jabolka 450 ton 50 ton — višnje 150 ton 100 ton — ribez 15 ton 40 ton V letu 1988 bodo zasadili v lastni proizvodnji 10 ha jablanovih nasadov in v kooperaciji skupno 22 ha površin z industrijskimi jabolki, ribezom, višnjami, robidami, malinami in lešniki. Odkupili bodo 25 ha površin. V letu 1988 bo meliorirano 1.115 ha zemljišč in komasirano 2.600 ha površin. KZ Panonka bo pristopila h gradnji marketing centra v Murski Soboti in ureditvi sortirnice v Puconcih. V KG Rakičan bo v okviru poljedelske proizvodnje zasejano 1.078 ha površin s pšenico, 301 ha s sladkorno peso in 1.495 ha površin s koruzo za zrnje. V živinoreji se planira proizvodnja 2.500 kom mlado pitanih goved, 73.000 kom prašičev in 235.000 1 mleka. Investicije bodo usmerjene pretežno v odkup 100 ha površin, v melioracijo 80 ha in namakanje 586 ha kmetijskih zemljišč, gradnjo hlevov za pitano govedo, obnovo vinogradov in sadovnjakov, ureditvi bazenov za gnojevko in nakup mehanizacije. Kmetijska zemljiška skupnost bo kot nosilec naloge nadaljevala dela pri izdelavi 'agrokarte. V okviru samoupravne interesne skupnosti za pospeševanje proizvodnje hrane in zagotavljanje osnovne preskrbe prebivalstva se bo v skladu z materialnimi možnostmi nadaljevalo z dodatnim oblikovanjem blagovnih rezerv in izgradnjo skladiščnih prostorov. Gozdno in lesno gospodarstvo TOZD Gozdarstvo planira v letu 1988 posekati 37.414 bruto m1 lesa, od tega 19.306 m’ iglavcev in 18T08 m! listavcev, TOK Gozdarstvo 13.970 m1 iglavcev in 13.418 listavcev. Za razširitev gozdnobiološke reprodukcije bo TOZD Gozdarstvo investiral v 11 ha osnovnih nasadov, obnovil 11 ha gozdnih površin, izvedel nego gozdov površine 133 ha in melioriral 139 ha gozdnih zemljišč. V letu 1988 bodo dokončali gradnjo nove žage v Mačkovcih. TOK Gozdarstvo bo v zasebnih gozdovih izvršil obnovo gozdov na površini 8 ha, nego 63 ha in melioriral 170 ha gozdnih površin. 4.3. Gradbeništvo SGP Pomurje kot nosilec gradbene dejavnosti v občini, si bo prizadeval povečati fizični obseg proizvodnje na domačem trgu za 2 %. Povečali bodo svojo angažiranost na tujih trgih. Dejavnost bo usmerjena predvsem v izgradnjo turističnih, industrijskih in kmetijskih objektov na celotnem območju Jugoslavije. Z investicijskimi vlaganji bodo obnovili strojno opremo in strojni park, modernizirali opremo gradbene operative ter razširili gramoznice. Gradbeno podjetje Graditelj Beltinci bo pd organizacijskih spremembah skupno s Komuno Beltinci pristopil k izgradnji prizidka, za polizdelke ter vlagal v obnovo gradbene in druge opreme. V letu 1988 bo treba pristopiti k organizacijskim spremembam in saniranju poslovanja Temelj Cankove, zlasti kadrovski okrepitvi OZD in specializaciji dela, s čemer bi zagotovili tudi večjo socialno varnost delavcev. 4.4. Trgovina Veletrgovina Potrošnik bo z adaptacijo prodajaln posodobila maloprodajno mežo ter vlagala v opremo in razširitev skladiščnih kapacitet veleprodaje. Del sredstev bo namenjenih tudi naložbam v AOP. Trgovske organizacije so dolžne ob izboljšanju prostorskih pogojev tudi povečati asortiman blaga in dvigniti kvaliteto ponudbe ter tesneje sodelovati z OZD gostinsko-turistične dejavnosti. 4.5. Gostinstvo in turizem Radenska TOZD Moravske toplice bo z vlaganji v terapijo razširila ponudbo zdraviliških storitev. Za izgradjo novega hotela v Moravskih toplicah se morajo intenzivno iskati možnosti za pokritje finančne konstrukcije. TOZD Zvezda bo razširila prostore za grosistično prodajo in adaptirala gostišče v Bogojini. V TOZD Diana bodo preuredili kegljišče v restavracijo, uredili vrt pri gostilni Central in vlagali v raziskovalno geotermalno vrtino. 4.6. Drobno gospodarstvo Obrtno združenje, Obrtna zadruga Prekmurka in Medobčinska gospodarska zbornica si bodo v večji meri prizadevale za hitrejši raz voj drobnega gospodarstva. OZD s področja industrije bodo prenašale določene programe na drobno gospodarstvo in s tem omogočile dodatno zaposlovanje. Dosledno bomo izvajali odloke sprejete v letu 1987 s področja davčne politike in zasebne obrti preko katerih je dana večja možnost razvoja deficitarnih dejavnosti zlasti storitveno-uslužnostnih dejavno sti, stimulirana inventivna dejavnost v obrti ter opredeljeni pogoji zt kvalitetnejšo ponudbo kmečkih turizmov. Pristopilo se bo k izgradnji nove obrtne cone. 5. NALOGE IN AKTIVNOSTI NA PODROČJU GOSPODARSKE STRUKTURE 5.1. Komunala Na področju komunale se bodo nadaljevala že pričeta dela na izgradnji vc dooskrbnih objektov v Krogu in Črnskih mejah ter raziskave lokalnih zajetij vc de v Cankovi, Rogašovcih, Bogojini in drugod. Glede na rezultate raziskav novih virov pitne vode in razpoložljiva finar čna sredstva se bo pričelo z etapno gradnjo tranzitnega cevovoda na relaciji Črnske meje — Cankova. V letu 1988 bomo začeli z deli za usposodobitev čistilne naprave v Murski Soboti za čiščenje vseh komunalnih odplak, ki nastajajo v metu. Aktiviralo s bo novo odlagališče komunalnih odpadkov. Prizadevali si bomo za pristop k izgradnji čistilne naprave pri farmi Nemš čak. 5.2. Ceste V letu 1988 se bo na področju posodobitve cest nadaljevalo z modernizaci jo lokalnih cest in gradnjo mostov ter ostalih objektov na lokalnih cestah. Modernizacija lokalnih cest v dolžini 12,60 km bo opravljena v skladu z re ferendumskim in srednjeročnim planom na naslednjih odsekih: Šalovci—Do lenci, 4,5 km, Vanča vas—Borejci 1,10 km, Ivanjci —Mlajtinci 2 km in Šalamen ci —Bodonci— Poznanovci v dolžini 5 km. Položena bo tudi 2 km dolga asfalt na prevleka na lokalni cesti Cankova—Korovci. Popravila mostov bodo izvršena na Ledavi v Gančanih in Muri v Krogu V realizacijo programov izgradnje gospodarske infrastrukture bomo po skušali vključevat' tudi mladinske delovne brigade. 5.3. Stanovanjsko gospodarstvo Na področju stanovanjske izgradnje se bo v letu 1988 pričelo z izgradnjo 125 stanovanj in sicer v mestu Murska Sobota 107, pri Gradu 4 in v G. Petrov cih 14 stanovanj. V M. Soboti se bo vršila gradnja ob Razlagovi ulici II. faza 28 stanovanj, ob Kocljevi ulici I. in II. faza 48 stanovanj, Lendavska sever 6 stano vanj, nadzidavo na obstoječih objektih v stanovanjskem kompleksu med Can karjevo ulico in Stefana Kovača, kjer se bo pridobilo 16 stanovanj ter na Kidri čevi ulici 9 stanovanj. Tudi v letu 1988 se bo nadaljevalo s prenovo obstoječega stanovanjskega fonda z vidika varčevanja s toplotno energijo. Dokončana bo raziskava geoter malne vrtine v Stari ulici. V letu 1988 se bo pričelo z raziskavo geotermalne vrti ne pri toplarni na Lendavski ulici sever, ter vrtanjem pri hotelu Diana. 5.4. Energetika TOZD Elektro bo investiral v gradnjo daljnovodov, kablovodov, transformatorske postaje in nizkonapetostno omrežje. V letu 1988 se bodo OZD v industrijski coni priključile na plinovodno omrežje. Glede na rezultate raziskav geotermalnih vrtin se bo določila tehnologija za uporabo geotermalne vode v industriji in stanovanjskem gospodarstvu. Samoupravne interesne skupnosti materialne proizvodnje so dolžne izvaja ti usmeritve skladnejšega regionalnega razvoja sprejete s srednjeročnimi plan skimi dokumenti SR Slovenije ter od ustreznih republiških SIS zahtevati, da zaostajanja pri uresničevanju sprejetih nalog in obveznosti iz prvih dveh’ let iz vajartja družbenega plana v čim krajšem roku nadoknadijo. se 4 - DELEGATSKI VESTNIK 6. NALOGE IN AKTIVNOSTI NA PODROČJU DRUŽBENIH DEJAVNOSTI * t V okviru družbenih dejavnsoti bo dana prioriteta osnovnemu zdravstvenemu varstvu, osnovnemu šolstvu in raziskovalni dejavnosti. Po posameznih področjih bodo izvajane naslednje naloge: • i 6.1. Zdravstvo ‘ Po aktiviranju kurirskega bloka bomo skupno z vsemi pomurskimi občina-, mi zagotovili pogoje za njegovo normalno delovanje. TOZD Splošna bolnica mora zagotoviti takšno organizacijo dela, ki bo omogočila racionalno poslovanje, izboljšanje bolnišničnega zdravstvenega varstva ter medsebojnih odnosov zdravstvenega osebja in pacientov. Temeljna naloga zdravstva v letu 1988 bo razvoj in krepitev celotne dejavnosti ob zagotavljanju sodobnega zdravstvenega varstva v osnovnem zdravstvu zlasti s hitrejšim zaposlovanjem medicinskega kadra, posodobitve medicinske opreme in reševanju najnujnejših prostorskih problemov. S tem bodo v osnovnem zdravstvu dani pogoji za uresničevanje nalog dogovorjenih v občinski, medobčinski in republiški zdravstveni skupnosti. V celovito zdravstveno varstvo uporabnikov se morata še aktivneje vključevati TOZD Zavod za socialno medicino in higieno dela na področju ekologije in preventivnih dejavnosti ter TOZD Pomurske lekarne z zagotavljanjem preskrbe prebivalstva z zdravili in sanitetnimi materialom. Na področju investicij bo v letu 1988 TOZD Zdravstveni dom adaptiral prostore splošne medicine v Murski Soboti za potrebe nujne medicinske pomoči in splošne medicine ter uredil prostore za regijsko organizirane specialistične dejavnosti. 6.2. Izobraževanje V osnovnem šolstvu bo še naprej dana prioriteta izvajanju zagotovljenega programa. Poseben poudarek bo dan uresničevanju programa življenja in dela osnovne šole. Pouk fakultativnih predmetov se-bo izvajal na vseh osnovnih šolah v skladu z interesi učencev ter materialnimi in prostorskimi pogoji osnovnih šol. V skladu s smernicami za delo osnovnih šol se bo izvajal obseg dodatnega in dopolnilnega pouka. Posebna skrb bo namenjena za nadpovprečno nadarjene učence ter posodabljanju učne tehnologije in kvaliteti izvajanja učnovzgoj-nega programa. Število oddelkov podaljšanega bivanja in celodnevne osnovne šole bo ostalo v dosedanjem obsegu. Večja skrb bo namenjena spremljanju uspešnosti učencev po končani osnovni šoli v nadaljnjem usmerjenem izobraževanju. Na področju srednjega usmerjenega izobraževanja bodo ostali vzgojnoizo-braževalni programi v dosedanjem obsegu. Mlade, ki končujejo osnovno šolanje je treba v večji meri usmerjati v izobraževalne programe glede na potrebe združenega dela ter jih motivirati za šolanje v deficitarnih poklicih. Srednja kmetijska šola bo pristopila k investiciji za pridobitev novih namenskih prostorov in nabavo specializirane opreme, s čemer bodo dani osnovni pogoji za kvalitetno opravljanje nalog na področju izobraževanja za potrebe kmetijstva in gozdarstva. V skladu z referendumskim programom se bo pristopilo k dozidavi učnih prostorov in telovadnice v OŠ Bakovci. Izvedena bodo tudi druga manjša vzdrževalna dela pri osnovnih šolah. 6.3. Otroško varstvo Na področju otroškega varstva bomo izvajali varstvo matere in novorojenčka. Otrokom tistih družin, ki si same ne morejo zagotoviti socialne varnosti bomo zagotavljali dogovorjene družbene pomoči. Skrajšano pripravo na šolo bomo izvajali v dosedanjem obsegu 350 ur, prav tako pa tudi vse ostale naloge iz občinskega programa skupnosti. V okviru materialnih možnosti se bo pristopilo k dozidavi oz. adaptaciji vzgojnovarstvene enote Prosenjakovci in Dokležovje, ki sta načrtovani v srednjeročnem sporazumu skupnosti. 6,4. Socialno skrbstvo Na področju socialnega skrbstva bo dana prednost izvajanju zagotovljenega programa in s tem sprotnemu usklajevanju denarnih pomoči kot edini vir preživljanja. Še naprej mora ostati poglavitna skrb izvajalcev preventivno in-svetovalno delo z otroci, družina, mladoletniki, invalidi ipd. Prizadevali si bomo za razvoj organizirane sosedske pomoči na domu za ostarele. Še bolj pa se mora poglobiti sodelovanje strokovnih služb izvajalskih organizacij z OZD, KS in vsemi, ki lahko sodelujejo pri preprečevanju in reševanju socialnih problemov. V okviru Doma oskrbovancev Rakičan se bo zgradila III. faza Doma s približno 80 dodatnimi posteljami za potrebe Pomurja. 6,5. Kultura V kulturni dejavnosti bomo zagotavljali osnovne pogoje za izvajanje programov v poklicnih in ljubiteljskih organizacijah oz. društvih ter z enakomernim razvijanjem vseh dejavnosti omogočili dostopnost kulturnih dobrin občanom. Na področju knjižničarstva se bomo zavzemali za izpolnjevanje čim več pogojev predpisanih standardov, v muzejski dejavnosti skušali omogočiti večje strokovno pokrivanje področij in v okviru spomeniškega varstva si prizadevali za razglasitev kulturnih spomenikov in naravnih znamenitosti ter nadaljevali s pospeševanjem umetniške ustvarjalnosti. V sodelovanju s kulturno skupnostjo SR Slovenije se bo pristopilo k sanaciji temeljev soboškega gradu, adaptaciji prostorov v soboškem gradu ter ureditvi skladišča za knjige pokrajinske in študijske knjižnice. Pripravila se bo dokumentacija za gradnjo nove knjižnice. 6.6. Telesna kultura Na področju telesne kulture bomo zagotovili možnosti za razvoj predvsem mladim perspektivnim športnikom. Pripravili bomo prednostne programe športnih panog in kriterije za financiranje telesnokultume dejavnosti. Ob tem pa bomo pripravili nove oblike športnorekreativnih dejavnosti za vse kategorije občanov. Vso skrb bomo namenili tudi vzdrževanju obstoječih športnih objektov posebno sanaciji stadiona NK Mura. 6.7. Raziskovalna dejavnost Na področju raziskovalne dejavnosti bomo sofinancirali raziskovalne naloge skupnega pomena za razvoj občine v Ciljih izkoriščanja naravnih danosti. Prednost bo dana nalogam za prestrukturiranje delovnih organizacij, povečanje in racionalizacijo proizvodnje. Večja pozornost bo namenjena raziskovalnemu delu na iskanju alternativnih virov energije ter varstvu okolja. Še naprej bomo razvijali in popularizirali inventivno dejavnost ter vzpodbujali krožkarsko in raziskovalno dejavnost na področju naravoslovja in tehnike v osnovnih šolah in šolah srednjega usmerjenega izobraževanja. V občini se bomo vključevali v procese preoblikovanja racionalizacije delovanja družbenih dejavnosti — SR Sloveniji. 7. OSTALE NALOGE IN AKTIVNOSTI 7.1. V skladu z usmeritvami iz srednjeročnega plana občine in opredeljeno politiko policentričnega razvoja bomo pospeševali razvoj manj razvitih in obmejnih območij s poudarkom na krepitvi krajevnih centrov ter zagotavljanju bolj izenačenih pogojev za življenje in delo. 7.2 OZD in skupnosti bodo izboljšale strokovno usposobljenost delavcev ter skupno z Zavodom za zaposlovanje in Medobčinsko gospodarsko zbornico za Pomurje pripravile programe prekvalifikacij, dodatnega usposabljanja in preusmerjanje zaposlenih. Organizacije združenega dela so dolžne skrbeti za strokovni kader z dodeljevanjem kadrovskih štipendij ter zaposlovati pripravnike. 7.3. V letu 1988 bo potrebno dokončati krajinsko zasnovo območja ob reki Muri od katere bo odvisno nadaljnje prostorsko načrtovanje elektrarn. 7.4. Uskladitev prostorskega dela planskih dokumentov občine z obveznimi izhodišči dolgoročnega in srednjeročnega plana republike ter potrditev druž-beiiega plana občine za srednjeročno obdobje 1980—1990 na ustreznem republiškem organu. V primeru ugotovljenih večjih odstopanj pri uresničevanju nalog iz družbenega plana bomo pristopili k spremembam in dopolnitvam planov. Pristopilo se bo k pripravam urbanistične zasnove mesta Murska Sobota in prostorski izdelavi izvedbenih aktov v skladu s programom IS SO. 7.5. S področja varstva okolja je potrebno naročiti in pristopiti k izdelavi študij o dolgoročnem reševanju odpadnih snovi na nivoju regije, ekološke ocene Pomurja, možnost sanacije in eksploatacije opuščenih gramoznic ter evidentiranje in zaščita pomembnejših lokalnih viror pitne vode. 7.6. Nadaljevali bomo z izvajanjem srednjeročnih usmeritev razvoja splošne ljudske obrambe in družbene samozaščite z usposabljanjem delovnih ljudi in občanov ter krepitvijo obrambnih priprav. Vsi nosilci planiranja so dolžni sproti ažurirati obrambne načrte in jih uskladiti z zveznimi predpisi. 7.7. Sredstva splošne porabe za delovanje upravnih organov bodo prvenstveno usmerjena v povečanje učinkovitosti njihovega dela, izobraževanje kadrovskih pogojev ter modernizacijo in racionalizacijo dela. 7.8. Vse OZD in skupnosti so dolžne dosledno izvajati naloge iz resolucije in njenih spremnih dokumentov. Izvršni svet SO bo tekoče spremljal izvajanje resolucije ter na osnovi poročil OZD in SIS tekoče seznanjal skupščino občine o uresničevanju resolucijskih usmeritev. 8. DOKUMENT ZA IZVAJANJE RESOLUCIJE Naloge, ukrepi in aktivnosti za izvajanje resolucijskih ciljev na posameznih področjih bodo podrobneje opredeljene v naslednjih dokumentih: — Plani OZD, SIS in KS za leto 1988 — Akcijski setveni program — Bilanca zaposlovanja za leto 1988 — Dogovor o splošni porabi občin SR Slovenije v letu 1988 — Odlok o proračunu občine za leto 1988 — Dogovor o skupnih osnovah in merilih za samoupravno urejanje odnosov pri pridobivanju in delitvi dohodka v SRS v letu 1988. STRAN 13 VESTNIK, 4. DECEMBRA 1987