INTERNET 16 FLASH­ANIMACIJE IN INTERAKTIVNOSTI Pri predstavitvi informacij na svetovnem spletu se srečamo z bistvenim vprašanjem: kako to informacijo predstaviti uporab- niku. Pri tem se moramo najprej postaviti v položaj povprečnega uporabnika, njegovih zahtev in želja ter tudi njegovega predzna- nja. Tako se pri kreiranju in izde- lavi spletnih strani pojavljata dve glavni fazi. Prva je oblikovna za- snova spletne strani, druga pa tehnična izdelava. Zato je običaj- no v celotnem procesu združeno znanje tako oblikovalcev kot ra- čunalniških inženirjev. Lahko se tudi oblikovalec priuči računal- niških znanj ali pa programer po- skuša pridobi oblikovalska zna- nja. Predstavitev informacij na svetovnem spletu Še pred nedavnim je bila večina strani na svetovnem spletu statič- na (čeprav se tudi pri tej termi- nologiji večina strokovnjakov še ni zedinila). To pomeni, da so bili podatki predstavljeni v obliki besedila in slik. Z razvojem bolj naprednih programov so prišle enostavne animacije in interak- tivni elementi. Znano je, da je preproste animacije možno izde- lati tudi v programu Adobe Pho- toshop, ki je primarno namenjen obdelavi bitnih slik. V zadnjih letih pa poznamo že zelo profesionalna orodja, ki so namenjena izključno izdelovanju animacij in jih lahko uporabimo tudi na spletu ali pa v obliki ra- znih predstavitev na drugih no- silcih podatkov (npr. optičnih ploščah CD-ROM). Najbolj po- znan in razširjen med njimi je program Flash podjetja Macro- media. Z uporabo grafike, ani- macije, zvoka in interaktivnih elementov in njihovo povezavo lahko izdelamo v programu Flash zelo zanimive in privlačne vire informacij. Izbira, ali celo- tno spletno stran naredimo v programu Flash ali z njim izdela- mo samo določene elemente in jih vključimo v spletno stran, pa je odvisna od osebnega okusa in navad. Dejstvo pa je, da so dina- mične spletne strani z animacija- mi, zvokom in interaktivnimi elementi bolj zanimive za upo- rabnike in posledično večkrat obiskane. V bistvu lahko izdelamo pre- prosto animacijo v Flashu v mi- nuti, kar prikazuje tudi primer na spletni strani Grafičarja (www.delo.si/graficar). Seveda pa je sam program veliko bolj zmo- gljiv in nam omogoča izdelavo zelo kompleksnih animacij, kjer sta dodana tudi zvok in video. Program je na voljo za 30- dnevni brezplačni preizkus. Pre- nesemo ga lahko s spletne strani http://www.macromedia.com. Okolje programa Macromedia Flash Delovno okolje programa Flash je podobno okoljem pro- gramov za rastrsko (npr. Photos- hop) ali vektorsko (npr. Corel- Draw) grafiko, s katerima se naj- pogosteje srečujemo. Zato se uporabnik teh programov zelo hitro privadi delovnemu okolju Flasha. Kot bomo videli v nada- ljevanju, je bistvena razlika glede na prej omenjene časovni trak, saj ima animacija tudi časovno komponento (spreminjanje vse- bine s časom). Slika 1 prikazuje delovno okolje programa Flash. Kratek opis elementov delovne- ga okolja: 7 prizorišče je delovna površi- na. Vsak element, ki ga postavite na to površino, bo viden tudi za uporabnika; 7 orodjarna vsebuje vsa risar- ska orodja programa. Pri nekate- rih orodjih je v tem oknu tudi možno nastaviti lastnosti; 7 okno s časovnim trakom je osnova za izdelavo animacije. Tja vstavljamo zaporedje sličic. Za izdelavo zahtevnejših animacij lahko na časovnem traku doda- Slika 1. Delovno okolje programa Flash. 17 SPLETNO OBLIKOVANJE mo več plasti, ki pa se izvajajo so- časno; 7 okna z orodji so namenjena natančni določitvi nastavitve la- stnosti orodij. So v obliki palet, ki jih lahko poljubno združuje- mo in premikamo po zaslonu; 7 okno z lastnostmi je prav tako namenjeno določanju lastnosti orodij, ki so zbrane v orodjarni. Iz opisanih elementov povza- memo, da lahko lastnost posa- meznega orodja določimo na več razločnih mestih. V tem se tudi kaže prednost pred drugimi »gra- fičnimi« programi, denimo Pho- toshopom. Navigacija znotraj programa Pri programu Flash ješe večjega pomena kot pri drugih progra- mih, da v vsakem trenutku ve- mo, kje smo v programu in kaj urejamo. To se morda sliši sme- šno, vendar imajo začetni upo- rabniki največ težav prav s tem. Naj na hitro navedem nekaj dej- stev. Trenutno dejavna plast je tista, ki je v seznamu plasti na časov- nem traku pobarvana s črno bar- vo. Trenutno dejavno sličico nam označuje rdeča oznaka na vrhu časovnega traku. Ta je za lažjo orientacijo tudi oštevilčen. Trenutni prizor ali trenutni sim- bol nam določa naslovna vrstica nad delovno površino, ki jo pri- kazuje slika 2. Tu lahko pouda- rim, da je ta naslovna vrstica naj- zanesljivejši pokazatelj, kje v pro- gramu smo, in pogosto tudi osnova za iskanje napak, ki se nam pojavijo pri izdelavi anima- cije. Vrste datotek Na koncu tega uvodnega član- ka bi rad povedal še nekaj o vr- stah datotek, ki jih izdelamo s programom Flash. Teh je sicer več, glavni dve, s katerima se uporabniki pretežno srečujemo, pa sta *.fla in *.swf . Datoteka s končnico *.fla ozna- čuje izvorno Flashevo datoteko, ki jo jaz imenujem tudi delovna datoteka. Ta vsebuje vse, kar smo naredili v Flashu, in jo lahko tudi kadar koli popravljamo in nadgrajujemo. Datoteka s končnico *.swf je izvožen Flashev film, ki jo jaz imenujem tudi končni film. To je izdelek, ki je pripravljen za objavo na svetovnem spletu ali kak drug način distribucije (npr. optične plošče CD-ROM). V primerjavi z izvorno (delovno) datoteko ima eno veliko pre- dnost in eno veliko slabost. Da- toteka *.swf je precej manjša kot izvorna datoteka (tudi za faktor 10 in več), saj je stisnjena in opti- mizirana. To je seveda zelo po- membno za objavo na svetov- nem spletu. Velika slabost dato- teke *.swf v primerjavi s *.fla pa je, da neposredno na njej ne mo- remo delati popravkov in nad- gradenj. Po svoje je to tudi velika prednost (torej staže dve), saj pri Flashevih animacijah, objavlje- nih v svetovnem spletu (*.swf), ne more priti do kraj avtorskih del z namenom rahle spremeni- tve in objave kot lastno delo. Kajti spremembe *.swf datoteke brez obstoja izvorne datoteke ni- so možne. Za konecše kratek namig, kako ugotovimo, ali je kakšna anima- cija na spletni strani narejena v Flashu. Če želimo za kak ele- ment na spletni strani ali celo spletno stran ugotoviti, ali je na- rejen v Flashu, enostavno klikne- mo z desnim gumbom miške nanj (uporabniki računalnikov Macintosh uporabijo kombina- cijo CTRL + klik miške), inče se pokaže meni, ki ima možnosti Flashevega predvajalnika (Flash player), potem je bil element (lahko tudi cela spletna stran) narejen v omenjenem programu. Primer menija prikazuje slika 3. Povzetek Če na kratko povzamemo uvo- dni članek o programu Flash, smo spoznali namen samega pro- grama, njegovo delovno okolje, kako navigiramo znotraj progra- ma in vrste datotek. Ob objavi člankov v nadaljeva- nju si boste lahko praktične pri- mere tudi pogledali na spletni strani Grafičarja. Tako si lahko primer preproste animacije, iz- delane v eni sami minuti, že zdaj ogledate na strani http://www.de- Slika 2. Naslovna vrstica nad delovno površino. Slika 3. Meni Flash predvajalnika. lo.si/graficar (začasno v rubriki ZADNJA ŠTEVILKA, kasneje pa v rubriki oz. oknu ARHIV/Grafi- čar 2005/Grafičar 5/2005). Za pokušino si lahko ogledate tudi nekaj primerov spletnih strani, ki so narejene delno ali v celoti v programu Flash. Zani- miva spletna stran, ki je neka- kšen arhiv spletnih strani, nare- jenih v Flashu, pa ima naslov ht- tp://www.netdiver.net/flashware/. Andrej ISKRA