letnik 14, št. 1/03 Aleš BIZJAK Matjaž MIKOŠ Slovenska in evropska pravna določila varstva in obnove rečnih koridorjev Ob stanju hidromorfobške ohranjenosti rečnih l+<->- ■11. člen ZV -1 (Uradni list RS, 2002 a) " 14. člen ZV- 1 (Uradni list RS, 2002 a) Slika 1: Meje vodnega in priobalnega zemljišča v prečnem profilu rečnega koridorja letnik 14, št. 1/03 O vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002), ki izhajata iz nacionalnega programa upravljanja z vodami (doba veljavnosti 10 let) po določilih 54. člena Zakona o vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002a), ter podrobnejši načrti upravljanja voda (doba veljavnosti 1 leto) glede na določila 60. člena Zakona o vodali (ZV-1) (Uradni list RS, 2002a) so dokumenti vodarskega načrtovanja upravljanja s površinskimi in podzemnimi vodnimi telesi ter zagotavljanja zadostnih količin pitne vode ustrezne kakovosti. Zakon o urejanju prostora (ZUreP-1) (Uradni list RS, 2002b) določa načrtovanje prostora z državnimi prostorskimi akti na državni ravni (37. in 38. člen), s skupnimi prostorskimi akti na regionalnem nivoju (48. člen), ter z občinskimi prostorskimi akti na občinski ravni (57. in 63. člen). Zakon glede na raven urejanja prostora določa instrument državnega lokacijskega načrta (43. člen) in občinskega lokacijskega načrta (73. člen). Za potrebe izdelave jjrostorskega akta (državni ali občinski lokacijski načrt) ali sektorskega načrta mora v skladu z določili 6I. člena Zakona o vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002a) njihov pripravljalec upoštevati določila, omejitve in pogoje iz načrtov upravljanja z vodami. Po tako pripravljenem prostorskem aktu, v katerem je j^redvidena obnova rečnega koridorja, je glede na določila 22. člena (zakonita predkupna pravica države) in 36. člena (omejitve in odvzem lastninske pravice na vodnih zemljiščih) Zakona o vodah (ZV--1) (Uradni list RS, 2002) treba pridobiti zemljišča za izvedbo obnove z omejitvijo ali razlastitvijo. 4. Upravni postopek, izvedba in vzdrževanje območja obnove Po vzpostavitvi nove lastniške strukture vodnih in priobalnih zemljišč na izbranem odseku rečnega koridorja izvedemo upravni postopek za pridobitev gradbenega dovoljenja za izvedbo obnovitvenih del v rečnem koridorju. Ta je odvisen od reda vodotoka, na katerem predvidevamo obnovo. Pri predvidenih obnovitvenih delih na rečnem koridorju vodotoka 1. reda, ki jih določa 8. člen oziroma Priloga Zakona o vodah (ZV-1) (Uradni list 2UreP-1 ZV-1 Shema 1: Povezanost vodarskega in prostorskega načrtovanja v Republiki Sloveniji glede na pravna določila Zakona o urejanju prostora (ZUreP - 1) in Zakona o vodah (ZV-1) letnik 14, št. 1/03 RS, 2002a), po določilih 55. člena Zakona o graditvi objektov (ZGO-1) (Uradni list RS, 2002c) priložimo vlogi za izdajo gradbenega dovoljenja saino lokacijsko informacijo s jw-datki o namenski rabi prostora, pogojih občinskih izvedbenih prostorskih aktov ter prostorskih ukrepih po določilih 80. člena Zakona o urejanju prostora (ZUreP-1) (Uradni list RS, 2002b) in 42. člena Zakona o graditvi objektov (ZGO-1) (Uradni list RS, 2002c) ter idejni projekt obnove rečnega koridorja. Pri obnovi rečnega koridorja na vodotoku 2. reda veljajo določila 50. člena in druga določila Zakona o graditvi objektov (ZGO-1) (Uradni list RS, 2002c). Izvedba obnove rečnega koridorja je možna po končanem upravnem postopku pridobitve gradbenega dovoljenja oziroma po pridobitvi okoljevarstvenega soglasja, če ga predvideni poseg zahteva, ter dovoljenja za poseg v prostor 1^0 določilih Zakona o graditvi objektov (ZGO-1) (Uradni list RS, 2002c). Naročnik obnove je po določilih 4. člena Zakona o vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002) država, obnovo in vzdrževanje zemljišč obnovljenega rečnega koridorja po določilih 98- člena izvaja gospodai-ska javna služba na podlagi koncesije, 99. in 100. člen pa določata dolžnosti lokalne skupnosti oziroma lastnika vodnega ali priobalnega zemljišča. Pridobitev uporab- nega dovoljenja obnovljenega rečenega kori-droj a poteka po določili Zakona o graditvi objektov (ZGO-1) (Uradni list RS, 2002c). Nakup vodnih in priobalnih zemljišč za potrebe obnove rečnih koridorjev po 162. členu Zakona o vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002) je financiran iz sredstev Sklada za vode. 5. Določila vodne direktive Evropske unije Evropski parlament in Evropski svet sta leta 2000 sprejela vodno direktivo {>>Directive of the European Parliament and of the Council establishing a framework for Community action in the field of water policy«') (The European Parliament and the Council, 2000). Temelj zanjo so določila Pogodbe o ustanovitvi Evropske skupnosti iz Rima (»Treaty Establishing the European Community«, 1957), predvsem 174. člena, Poglavje IX (Okolje). Ta med drugim določa, da mora okoljska politika Skupnosti prispevati k uresničevanju ciljev ohranjanja, varovanja ter izboljševanja kakovosti okolja ob varčni in razumni rabi naravnih virov. Prav tako mora temeljiti na previdnostnem načelu (^»Precautionary Principle«') ter načelih preprečevanja (^»preventive actions«), okoljsko škodo vodotok 1. reda (8. člen ZV-1) objekt državnega pomena (2. člen ZGO-1) lokacijska informacija + idejni projekt {55. člen ZGO-1) vodotok 2. reda (8. člen ZV-1) način urejanja: lokacijski načrt (50. člen ZGO-1) način urejanja: prostorski red (50. člen ZGO-1) soglasja (mnenja k lokacijskemu načrtu) projektni pogoji 1 projektna rešitev projektna rešitev vloga PGD 1 i vloga PGD soglasja (vodno soglasje) (152. člen ZV-1) vloga PGD Shema 2: Upravni postopek obnove rečnega koridorja na vodotoku 1. in 2. reda glede na določila Zakona o vodah (ZV - 1) in Zakona o graditvi objektov (ZGO - 1) letnik 14, št. 1/03 pa naj prednostno sanirajo na viru nastanka {^at source rectification«^ in naj bo povrnjena po načelu onesnaževalec plača {»Polluter Pays Principle«'). Skupna evropska zakonodaja je v državah članicah in predvsem v državah kandidatkah v tranziciji močno vplivala na določila in zahteve zakonov posameznih držav članic in kandidatk. Vodna direktiva, ki je temeljna zakonska podlaga skupne evropske zakonodaje za področje voda in obsega širše vidike pravnega varstva in urejanja voda, kot jih določa rimska Pogodba o ustanovitvi Evropske skupnosti iz leta 1957, ni izjema. Tako tudi slovenski Zakon o vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002a) v mnogo vidikih vodarstva povzema zahteve in pričakovanja vodne di- rektive do držav članic - podpisnic pogodbe. Namen vodne direktive je določiti varstveni okvir za celinske površinske vode (vse stoječe ali tekoče vode na površju kopnega), somor-nice, obalno morje in podzemne vode. Med drugim naj tudi preprečuje nadaljnje slabšanje stanja oziroma varuje in izboljšuje stanje vodnih ekosistemov in kopenskih ekosi-stemov in močvirij, ki so neposredno odvisni od vodnih ekosistemov, in prispeva k blažitvi posledic poplav in suš. Vodna direktiva z naštetim i:>rispeva k zagotavljanju zadostnih zalog kakovostne površinske in podzemne vode, ki je potrebna za trajnostno, uravnoteženo in pravično rabo, zmanjšanju onesnaževanja podzemne vode, varstvu teritorialnih in morekih voda in ure- 2000 (+2) Predstavitev ol>Directive of the European Parliament and of the Council establishing a frameiuork for Co7nmunity action in the field of water policy«) (The European Parliament and the Council, 2000) bomo v prihodnje morali obnoviti tiste odseke vodotokov, katerih rečne koridorje smo v preteklosti zaradi človekovih potreb spremenili in ekološko razvrednotili, prav tako pa bomo prihodnje ukrepe na vodotokih morali izvajati z več premišljenosti in obzirnosti do vodnih ekosistemov Naročnik obnov rečnih koridorjev in plačnik nakupa vodnih in priobalnih zemljišč bo po določilih Zakona o vodah (ZV-1) (Uradni list RS, 2002a) država oziroma Sklad za vode, izvajalec pa gospodarska javna služba kot koncesionar. Za kakovostno izvedbo obnovitvenih del je treba pred tem izdelati še nekatere vodarske strokovne podlage, ki bodo zagotovili pravilnejšo dolgoročno usmerjenost tovrstnih projektov, ter izdelati rutino projektnega upravljanja obnovitvenih del (Bizjak in Mikoš, 2001). Sorazmerno dobro stanje hidromorfološke ohranjenosti vodotokov v Sloveniji v primerjavi z nekaterimi zahodnoevropskimi državami ne sme biti razlog za počasno delo, saj je v slovenski hidrografski mreži kljub temu kar nekaj odsekov, potrebnih obnove. Spod- vodarski vidik (ekomorfološka oliranjenost, poplavna problematika) krajinski vidik (ohranjenost krajinske enote) geografski vidik {raba tal, poselitev) hidromorfološki vidik (tipologija vodotokov, širina rečnega koridorja) ekonomski vidik (cena zemljišč) za obnovo primerni odseki rečnih koridorjev Shema 5: Kartografske plasti določanja primernosti odsekov rečnifi koridorjev za obnovitvene posege letnik 14, št. 1/03 budne so tudi raziskave javnega mnenja o obnovah rečnili koridorjev, ki so jih izvedli v Angliji in kažejo na dober sprejem takšnih naporov tudi v širši javnosti (Bizjak in Mi-koš, 2001; Tunstall et al., 2000). Mag. Aleš Bizjak, univ. dipl. inž. kraj, arh,, izr. prof. dr. Matjaž Mikoš, univ. dipl. inž. gradb., Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo, Katedra za splošno hidrotehniko, Ljubljana E-pošta: abizjak@fgg.uni-l].si; mmikos@fgg.uni-lj.si Zahvala Zahvaljujemo se Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport Republike Slovenije za sofinanciranje raziskovalnega dela pi've-ga avtorja prispevka. Viri Bizjak, A., Mikoš, M. (2001) Obnova ali rehabilitacija koridorjev mestnih vodotokov, Urbani izziv, let. 12, št, 2, str. 51 - 57 CEN (2002) A Guidance Standard for Assessing the Hydromorphological Features of Rivers, European Committee for Standardization, CEN TC 230 / WG 2 / TG 5; N 32, 21 Str. Fogg, J., Wells, G. (1998) Stream Corridor Restoration, Principles, Processes, and Practices, U.S. Department of Agriculture, U.S, Environmental Protection Agency, Tennessee Valley Authority, Federal Emergency Management Agency, U.S. Department of Commerce, U.S. Department of Housing and Urban Development, U. S. Department on the Interior. Kern, K. (1994) Grundlagen naturnaher Gewässergestaltung, Geomorphologische Entv/ickiung von Fließgewässern, Springer, Berlin, 256 str. Mikoš, M. (1995 a) Položaj vodnega dobra v zemljiškem katastru. Geodetski vestnik, let. 39, št. 2, str. 109-113. Mikoš, M. (1995 b) Kras in novi zakon o vodah. Kras, št. 10, str. 6-9, Mikoš, M. (1994) Vodni prostor v luči novega zakona o vodah, 5, Mišičev vodarski dan, Maribor, Zbornik referatov, str, 46-55. Mikoš, M., Kavčič, I, (2000) Vodotoki kot del naravne krajine v urbanem prostoru. V; Simoneti, M. (ur.), Ma-rinček, D. (ur,), Matjašec, D, (ur) Narava v mestu: med načrtovanim in spontanim: Zbornik 7. redne strokovne konference Društva krajinskih arhitektov Slovenije, Ljubljana, str. 72-78, Mikoš, M., Kavčič, 1. (1998 a) Majhni vodotoki v mestnem okolju - njihov pomen, Gradbeni vestnik, let, 47,, št. 5/6/7, str 159-169, Mikoš, M,, Kavčič, I. (1998 b) Majhni vodotoki v mestnem okolju - njihova revitalizacija. Gradbeni vestnik, let. 47„ št. 8/9/10, str. 186-195. Rosgen, D. (1996), Applied River Morphology, Wildland Hydrology, Colorado, str, 8-43. The European Parliament and the Council (2000), Directive of the European Parliament and of the Council establishing a framework for Community action in the field of water policy, Bruselj, 18. julij 2000, Tunstall, S. M,, Penning-Rowsell, E. C., Tapsell, S, M,, Eden, S. E. (2000). River Restoration: Public Attitudes and Expectations, Journal of the Chartered Institution of Water and Environmental Management, 14, str, 363-370. Uradni list RS (1993). Zakon o varstvu okolja. Uradni list RS 32/93, Ljubljana str. 1750-1769, Uradni list RS (1999), Zakon o ohranjanju narave (ZON), Uradni list RS 56/99, Ljubljana, str. 7146-7175, Uradni list RS (2002 a). Zakon o vodah (ZV-1), Uradni list RS 67/02, Ljubljana, str. 7648-7680, Uradni list RS (2002 b). Zakon o urejanju prostora (ZU-reP-1), Uradni list RS 110/02, Ljubljana, str. 13057-13083. Uradni list RS (2002 c). Zakon o graditvi objektov (ZGO-1), Uradni list RS 110/02, Ljubljana, str. 13084-13132.