Izdaja in urejuje: MILAN PLUT, Cesta na Rožnik št. 5. Posamezna številka S O p (II. Neodvisno glasilo javnega mnenja Izhaja vsak pondeljek NAROČNINA: celoletno 12 din., polletno 6 din., četrtletno 3 din. as« tsfüi V Ljubljani, dne 21. novembra 1921. IRggBnnBWMBBSWKMWtBaBBHOIMProWJWBBgWHlliJBaiMMWUWiMWUWBBMBWPilJW'JiUlMWiiWBWMM^Wftrwn II MII IIIIM——MBB Leto I. Nainove&a iporoala. Naš državni gtror&čim za leto £922. PRIMANJKLJAJ SE BO KRIL Z NOTRANJIM POSOJILOM. predlog sa leto 1922., ki ga je finanč- „ soc. politike . 414 S9 ni minister predložil danes finančne- „ agrar. ref. 56 99 mu odboru zakonodajne skupščine v Narodna skupščina . . 1 pregled, znaša 6.257,577.864 dinarjev. Rezervni krediti . . 81 99 Izdatk so v budžetu sledeče razvr- Dohodki: ščoni: Carina in car. takse . . 418 milij. D Vrhovna državna uprava 598 mili i. I) Trošarine 390 9, Ministrstvo pravde . . 186 Davek na poslov, promet. 400 99 prosvete . . 460 Komorska uprava . . . 1 99 99 vero 82 r Invalidski davek . . . 36 99 notranje . . 138 Državna posestva . . . 62 99 narod, zdrav. 187 Začasni davek na imetje 597 ,, zunanje . . 34 Različni dohodki . . . 1253 99 finančno 829 ” Direktni davek .... 1806 99 99 voj. in mornar. 1489 ’’ Državno gospodarstvo 1295 99 , 99 gradjevine 274 99 Da se doseže ravnotežje v budžetu, 99 saobračaja 831 99 bo finančni minister pooblaščen, da 99 pošte in tel. . 238 99 zaključi notranje posojilo v znesku 1 99 poljopr. in vode 114 99 milijarde dinarjev po 6% obrestih. Po- 99 šume in rude. «06 99 sojilo bi se amortiziralo leta 1940. Pred tičkom kosiferesic® v Portoros©. Portorose, 20. novembra. Jutri v torek se pričakuje zaključek konference v Portorose. Konferenca je preko> karli-«tičnega puča prišla do sporazuma, o ka-f terem se je bilo poprej vse skrajno skep- tiijJAO issr^Ärüo. '/tul njo |>o^l«tvjo bo po Spomini ob petindvajsetletnici liceja. («Slovenčev članek: «Hribar - Buffalo Bill.» (Po njegovi volilni zmagi.) «Edina res odurna stvar, ki je v srce zazebla vsakogar, kdor je gledal to maškerado, je bila pa ta, da so za vozovi prešičjih hlapcev v vrstah marširale hripavo se deroč — takozvane gospodične, med katerimi smo z grozo opazili gojenke c. kr. učiteljišča in višjo dekliške šole. Kako so se ta dekleta obnašala .... fej! Vpila so s prašičjimi hlapci; mahala z robci proti moškim, 9 katerimi so očividno že preveč znana, e© kretala kakor pravo zrele ptice, kt ee pripravljajo za naj-višji institut, ki ga je za njihovo ka- riero ustvaril njihov kandidat, ki so mu vpile «Živio!». To jo bilo edino, kar nas je zazeblo v srce. Taka ženska mladina, ki peš caplja za vozovi, v katerih se pijani gugajo strežniki svinj, to naj jo zastopnica narodnega ženstva? To naj bodo enkrat učiteljice? Vsaka poštena občina se tp branila tako učiteljico sprejeti in starši bodo z ogorčenjem protestirali, če jim pošljejo take zrele ptioe, da bi «vzgajale» njihovo mladino. To je bilo ostudno. Kandidatinjo za .............. Nekatera imena so nam že znana... Fej!» Tako je pisal «Slovenec» dne 16. sušca 1906, ko jo bil njega izdajatelj najspodobnejši klerikalec dr. Ignacij Žitnik (kaj bi bil šdo pisal kdo drugi!) m ko je bil odgovorni urednik Mi- hael Moškerc. Tisk je preskrbela Katoliška tiskarna, in vsi tisti gospodje, ki so sedaj člani klerikalnega zastopstva v parlamentu in v občinskem svetu in v strankinem glavnem in mestnem odboru, so že tistikrat bili v njej in so že tistikrat odobravali pisavo «Slovenca» in njegovo politiko, in delajo to še danes. In obenem jo la list po svoji navadi denunciral, rekoč: «Mi apeliramo na šolska vodstva, naj milo postopajo proti ubogim zavedenim žrtvam, toda deželni šolski svet naj korenito obračuni e podrejenimi faktorji, ki se ne zavedajo onih dolžnosti, ki jih nalaga pedagogika», namreč kuš pred klerikalci. Ko smo prečitali ta duševni izdelek klerikalizma, še enkrat kličemo iz polnega grla: živela avtonomija, 'živela kultura, živio katoliški sofeijalizem i« sploh cela Jugoslovanska tiskarna • svojo SLS + NSS (kliko) itd. Da se vendar ne pozabi prošlost, ki ni še tako daleč za nami, bomo še večkrat posvetili v prejšnjo letnike «Slovenca», v poduk «Straži», «Sovomu Času» in tistim bedakom, ki še vedno verujejo klerikalcem in ooi enesesarski kliki, ki jih podpira. Ponatisnili smo zgorajšnji spominek iz «Slovenčeve» kulturne zakladnic« ob petindvajsetletnici liceja, da se »e pozabi edini kulturni prispevek, k! ga je klerikalna stranka imela za ta zavod, nad katerim hoče sedaj zopet zagospodovati s pomočjo klike v vodstvu NS9. O šolskih mašah. Kofidno ja priSlo tudi pri na» na, vrst* prreä« vpraSanje o Šolskih mašah. to davno so »i posamezni ljudje želeli, 4a Vi se v tem or.iru tudi mi nekoliko «»roVodli. N. pr. v nedeljo poleti je hotela iti družina, ven v prosto prirodo in to ni bilo mogoče, ker je moral otrok — k maši. Ni dvoma da bi tak sprehod •trokn ved koristil nego posedanje v za-dtihlib eeikvonib prostorih. Saj je vsa priroda velik tempol božji in pravi človek moli ta« svojega boga bolj, nego v praznih cerkvenih molitvah. Zato se j» pri nas že prej pojavljala zahteva, naj se nedeljske maše ukinejo. Po prevrata se je to povsod zgodilo — samo pri nas no. Edino pri nas je bil še profesor ali učitelj policaj, ki jo moral v cerkvi nadzirati službo božjo. Koliko je taka prisiljena pobožnost vredna, je nam itak znano. Viš. šol. svet je nekako nerad sklenil to, kar je bilo v smislu nove ustave. Bal se je napadov, to je razumljivo. A ti napadi so neopravičeni kajti katehet lahko bero mašo za svojo šolo in oni večini, ki hočejo, ali če sta-riši to zahtevajo, pridejo k tej maši. Ostalo bo torej vse kakor je bilo, samo, da ne bo več prisiljene in policijsko nadzirane pobožnosti. Ta pa itak ni nič vredna. Namesto učiteljev in profesorjev naj gredo stariši k šolskim mašam in naj tam mladino nadzirajo, ako* katehet ne more doseči tega, da bi se mladina dosto.jno vedla. S tem sklepom bo torej samo konec policijskih maš. Učitelj in profesor nista zato tu, da bi bila cerkvena policaja. Služba božja je sveta stvar in dolžnost katehetov je, da mladino vzgajajo v tem zmislu. Krik, ki ga dviga klerikalno časopisje, je torej odveč — gre za popolnoma naravno stvar. Ako hočejo starši pošiljati otroke v cerkev, je prav, lahko gredo tudi sami z njimi, če pa ne, je to njih stvar. Siliti koga v verskih stvareh je nenaravno in brez vsake vrednosti. Le ona pobožnost, ki izhaja sama iz sebe in je resnična, je kaj vredna. Vsi, ki so šli skozi šole, bodo priznali, da so maše s profesorji-policaji bile prisiljena stvar brez vsake moralne vrednosti. Želeti j« torej, da so naši starši zavedo važnosti tega sklepa, da spomaio. di|, se niltnmn,- juu ue jemlje, da se le nasilno neče nikomur nuditi tega, česar ne mara. Neprisiljene šolske maše bodo več vredne nego dosedanjo prisiljene in staršem bo ugodeno, ker v tem oziru v nedeljo ne bo treba imeti ozirov. Kakor rečeno: to so že izvršili povsod — mi smo zadnji. Več pravega verskega čustva, pa manj prisilje-nosti bo v korist naši vzgoji. Ravno pri-siljenost je pogosto ubijala pravi cerkveni čut. Vemo, da gospodje iz klerikalne stranke ne bodo s tem. zadovoljni. Njim ni za vero, ampak za komando. Starši pa se morajo zavedati, da so končno^ njih otroci osvobojeni policajstva v verskem oziru in da je s tem šele dana možnost, da postane vera nekaj naravnega, resnič-negai, namesto dosedanjih vsiljenih in prisiljenih maš, ki niso imele verske vrednosti. Prav jim je! Avstrijske čete «zavzemajo» Burgen-kmd in dunajski listi z nekakim ponosom poročajo o «Vormatschu», ki se vrši v najlepšem redu in popolnoma po načrtu. Se hvaliti bodo začeli posamezne poveljnike, po stari navadi in «Neue Freie Presse» je že z vso natančnostjo opisala živahno življenje in pridno delo v avstrijskem «generalnem štabu», kjer imajo Specijalne karte Burgenlanda in kjer se stekajo telefonske žice od vseh oddelkov o «Vormarsch«». Smešno, podobno opereti. Madžarske tolpe so se umaknile, ker je budimpeštanska vlada sprevidela, da Burgenlanda ne bo mogla obdržati v svoji posesti. Avstrijske čete so vkorakale v posamezne kraje in pri tem menda niti ena puška ni počila, niti kapljica krvi se ni prelila, ker so te čete pač prišle v kraje, kjer ne samo da ni bilo oboroženih braniteljev, temveč nobenih pravih oblasti sploh. Pa pustimo Avstrijcem to veselje, da zopet enkrat malo porenomirajo s svojo «armado», saj posebnega veselja v Bur-genlandu menda takointako nimajo. Sopronj z okolico je njihova velika skrb. Sopronj so že določili za glavno mesto Burgenlanda in mesto bi bilo tudi pripravno za to, ampak v Benetkah so Avstrijci sami privolili, da se izvrši v Šopronju in okolici plebiscit. Potrebe ni bilo za to privolitev nobene. Avstrijci bi se morali postaviti na stališče mirovne pogodbe in odkloniti vsako spremembo njenih teritorijalnih določb. Plebiscit pa pomeni spremembo teritorijalnih določb mirovne pogodbe, ker Šo-pronja Avstrija ne dobi kar {ako, temveč še-lc v slučaju ako se prebivalstvo po svoji večini izjavi za Avstrijo. In ta reč ni tako sigurna, kakor bi si Avstrijci to želeli. Sicer je večina prebivalstva, ki bo glasovalo, nemške narodnosti, ampak — na Koroškem je bila tudi slovenska večina! Avstrijci že govorijo in pišejo o madžarskih metodah na plebiscitnem ozemlju. Čudno: te metode so močno podobne — nemškim metodam na Koroškem. Celo Italijani so tukaj, kakor so bili tam in kakor so ti Italijani stali na Koroškem z dušo in telesom na strani Nemcev, za katere so tudi javno agitirali, tako stojiio v Šopronju tudi z dušo in telesom na strani — Nemcev? Kaj še! — Madžarov! To so seveda morali zapaziti tudi Avstrijci; spomnili so se na koroški plebiscit in postalo jim je tesno pri srcih. Prav jim je. Kaji so se pa dali speljati na led od Italijanov? Ali so bili tako naivni, da so mislili, da bodo Italijani tudi v Šopronju na njihovi strani? Ali so Avstrijci tako naivni, da pripisujejo postopanje Lahov na Koroškem italijanskim simpatijam in prijateljstvu do njih? Komu so pa Italijani še bili pravi in odkriti prijatelji? Avstrijci bi vendar lahko dobro poznali Italijana — tako dobro, kot jih poznamo mi. Ako so navzlic temu tako navni, da se dajo speljati od Italijanov na led, potem Je čisto prav, da izgubijo Šoproni, ki bi ga lahko imeli brez vsakega plebiscita. Vdika SejravMja v öokoMsic svrhe nabranega denarja. Spominjamo se, da sta so na ljubljanskem kolodvoru pri gašenju požara smrtno ponesrečila dva vrla po/.arna brambovca. Za podporo njih Siromašnih svojcev se je nabralo precejšen znesek, ki bi jim bil za nekaj časa znatno v pomoč. — Gasilno društvo je tudi priredilo velik cvetlični dan in imelo znaten uspeh. Toda večji del obeh zneskov, skupno nad 80 tisoč, reci osemdeset tisoč kron, je izginilo. Denar je porabil mladi blagajnik Ciril Kemperle, ki je živel na veliko, rad nastopal fino in kavalirsko, ter rad sodil in obsojal na vse strani. O tem denarju je že na zadnji seji občinskega sveta bilo stavljeno vprašanje. Sedaj se pa krivec nahaja že v zaporih. Zanimivo je, da je bil mladi elegantni Ciril eden glavnih agitatorjev za NSS pri obeh zadnjih volitvah. Skakal je naokrog, pregovarjal mlajše volilce, hujskal in popival po vseh oštarijah, raznašal cele šope «Nove pravde», letal po vseh agitacijskih lokalih, širil laži o bankokratih, in končno ie slavil uspehe proslule cnesesarske klike, uspehe nad zapeljano pošteno mladino. Sedaj je jasno, odkod mu novac takrat, in odkod njemu takšna vnema, s katero je med gasilci zbiral pristaše NSS, se dal izbrati v odbor in se potem polastil blagajne. Temu je politika res nesla! No, pa mu bo tudi sedaj ravnotako, kakor proslulemu agitatorju Avblju, ki je potem okradel lastno sestro in tudi sedaj sedi. Če so tudi mnogi volilci še mladi, bodo pa le prihodnjič vsaj nekoliko premislili, predno zaupajo raznim najhujšim agitatorjem znane klike, ki komandira v NSS. J/Ialkontentov drobiž. O naši valuti, njenem padanju, potem naraščanju in zopetnem lahnem padcu govori, ugiblje, svetuje, predlaga itd. .vsa Jugoslavija. Največ se to vprašanje rešuje zvečer v gostilnah pri litru vina. Bratci debatirajo in sklenejo končno: «Tako bi moralo, pa bi naša valuta lahko stala vsaj tako visoko, kot je češkoslovaška. Mi bi morali več izvažati, naša industrija bi se morala podpirati, naši domači .izdelki bi se morali bol) spoštovati doma...» Vinski bratci to dobro vedo In zato spoštujejo domači vinski izdelek. Oni rešujejo vinogradnike in ako so rešili en stan iz krize, so tudi mnogo pripomogli k izboljšanju naše valute. Prav tako pametno rešuje našo valuto naše ženstvo. Nedavno je neko žensko društvo sklenilo bojkot inozemskemu luksuznemu blagu in to seveda potem, ko so si vse dame nakupile na Dunaju že dovolj robe, kar pa nič ne stori. Da ie le dobra volja — in to je dovolj. * * Naše časopisje se vse premalo zanima za oddaljenejše narode. Tako se skoro nič ne peča z Indijanci, Avstralci in afriškimi rodovi. Edino «Jugoslavija» je izjema. Ta je prebila led in piše o narodnem prebujenju afriških rodov. Tudi «Delavske Novine» še grejo. Te se pečajo z vsem svetom, zato tudi ni čudno, da so jim domače razmere bolj tuje in da jih vidijo bolj s širokega stališča. Zato nam pa vsaj kaj novega povedo, česar še mi ne vemo. Še-le iz «Delavskih Novic» smo izvedeli, da stane naša mobilizacija 1000 milijonov. Česa — ali dinarjev, kron, frankov, dolarjev, to ne pride v poštev, saj vendar nismo tako malenkostni. «Delavske Novice» še mnogo obetajo, čeprav so jih zaradi preživahnega opisovanja boljševikov zaplenili. * Sijajno! Tako moramo nadaljevati! Socijalistične stranke so glasom «Jugoslavije» že pričele delovati s polno paro v mestnih zastopih. V Ljubljani se je posebno odlikoval socijalist Ogrin, ki je očital demokratom, zakaj niso ž.e pred 30 Jeti spravili sedanje ustave pod streho. Sedaj je lahko delati, pa prej, prej, takrat so se morali pokazati... pravi demokrati! Prejšnjemu občinskemu svetu moramo dokazati, kako je bil za nič! Socijalist Kocmur, odstavljeni ravnatelj — to so pa res absolutisti, ti vladinovci, — ta gospod je torej pogruntal uprav osupljivo reformo občinskih financ. Podrimo vse kasarne, — s tem dokažemo tudi svoj antimilitarizem, — parcele prodajmo, cigle pa shranimo na posebnem skladišču, ker njihova cena neprestano raste! Ko bodo dovolj dragi, jih prodajmo in — občinske finance so rešene! Z denarjem napravimo komunalno banko. Kocmur bo za ravnatelja. Z dvema ali celo s štirimi konjskimi silami se bo vozil poterh po bulvarjih, gledat, kako gori elektrika njegovih drugih konjskih sil. * Lovorike «socijalistov» ne puste spati neumornemu Stanovniku. Zato je pogruntal sijajen načrt. Najprej mora licej priti poti klerikalno šibo. Potem pridejo nune, najprej v kuhinjsko šolo, pozneje v razrede. Vam bomo že dali kulturni boj! Še je Stanovnik na straži! Vse to je dokaz, da ima «Jugoslavija» čisto prav, ko piše, da se že pozna delovanje socialističnih strank v mestnih zastopih. Res, pri mestnem liceju se že pozna! Stanovnik komandira, NSS maršira. Škoda, da «Jugoslavije» ob pondeljkih več ne bo. Bo pa že v drugih dneh izgubo «not spravTa» Kdor je pravi malkontent, ne izgubi zaupanja v končno svojo... polo... oh„ zmago, sem hotel reči, pa se mi je zareklo, ko sem pa tako navajen, «Radikala» že dolgo nisem brak' Mesto njega je pa pred kratkim «Slovenski Narod» dal prostora gribeijske-mu rojaku, profesorju Zupaniču, ki je pripovedoval, da moramo dobiti pluralni volilni sistem. Tako je prav! Kar nas je malkontentov, si moramo razdeliti dedo. Vsak po svoje, je rekel tisti, ki je s svedrom kravo drl: Zu par nič s pluralom, Sajovic s Kočevarji, Deržič z ajzlponom, Brandner z dolgim jezikom, Stanovnik s komando, Vr-stovšek z banjami, Ogrin z demobilizacijo, Prepeluh z avtonomijo, oblačil-nico & Co., Kocmur s cigli in konjsko silo, «Novi Čas» z obrekovanjem in socijalizmom, Novačan z «Našo vasjo», Sever z razmejitveno komisijo, Erjavec, Kraigher in Šerko s kulturo, «Domoljub» s kmeti, «Slovenec» z «in-teligenti», mariborska pularda z «n. s. idejo», — pnnejkuš, lepa rajda nas je! Samo tega no vem: Kdo nosi med nami zvonec? Morda se pa domislim do prihodnjič! Jfaözorstva Deviznega in valutnega prometa. Proti veriženju z valuto in uničevanj« naše krone. Kakor znano se vršijo v Beograd« ISe več dni posvetovanja med predRtaraiW Narodne banke in zastopniki sindikaJt* bank glede zaščite naše valute. Zad«ja. poročila prinašajo vest o sodelovanj« Narodne banke s privatnimi bančnint podjetniki, ki naj skupno ustavijo ■»-daljnje padanje naše valute. Kontrol* nad nakupom deviz, potrebnih za uvor. blaga bodo vodili delegirani gospodarsU faktorji in predstavniki finančnega ministrstva, Devize se bodo prodajale p» dnevnem tečaju. Taka rešitev nadzorstva deviznega i« valutnega prometa v naši državi pomeli kompromisno formulo med dvemi ekstremnimi mnenji, ki jih zastopajo privat,«i gospodarski krogi in naše finančno ministrstvo. Na eni strani zahteva po ohranitvi svobodne trgovine z valutami in devizami, na drugi strani prve dni v svet lansirana vest o popolni monopolizaciji denarnega prometa. Med temi dvemi tečaji se je vrinila kopica raznih nasvetov, ki so običajno' karakterizirani po svoji ‘neizvedljivosti, oziroma brezuspešnosti, tako: pogreta stvar z devizno central*, monopolizacija celokupnega deviznega prometa potom bančnega sindikata, ki bi imel dva odseka: eden zrv nakup, drugi za prodajo deviz, predlog na sestav* sindikata na altruistični (?) podlagi, o monopolu samo naših deviz itd., itd. Zadnja vest o sklepih konference, ki pa je še toliko pomanjkljiva, da si • njej ni mogoče ustvariti sodbe, z ravnokar naštetimi predlogi in končno od malega števila finančnikov predlagana popolna monopolizacija merijo složno i« skupno proti doslej obstoječi svobodni trgovini. Ta bela telesca so dokaz, da v krvi nacionalnega gospodarstva ni nekaj v redu. To je tudi res. Če opazujemo lestvico draginje v zadnjih mesecih in vidim», kako se dnevno izpreminja «standard of life» našega nastavljenca s fiksno plač», če zasledujemo 50- in več odstotno zgubo vrednosti in kupovne moči našega dinarja, moramo ,priti do spoznanja, da je vsestransko, neumorno in strokovno delo na počasnem pa trajnem zdravljenju naše valute eksistenčno vprašanje naše gospodarske in politične svobode. Ni lahka diagnoza finančne bolezni, tem težja je terapija. Opozicionalno časopisje je našlo' v svoje politične namene edini vzrok padanja valute: nesposobnost in koruptnost vladne večine. Ozdravljenje valute vidi v čisto enostavnem sredstvu: v zmagi opozicije. To pa so sredstva za pridobitev volilne mase, ne pa za ozdravljenje valute. Pri iskanju zdravila za valuto naj se ozremo v Nemčijo, ki kaže pri padcu marke podobne pojave draginje kakor pri nas. Tudi tam je glavni vzrok tak* ostre devalvacije privatna netrgovska špekulacija, ki jo je treba na en naši* odstraniti. «Frankfurter Zeitung» od dne 11. novembra prinaša b novem zaščitnem zakonu valute prav dober članek. V njem se čita, da namerava Nemčija najpreje odstraniti od špekulacije z marko privatnika, ki se nepoklican vmešava v trg* vino z valutami in devizami, povečava strah in paniko ali neopravičeno' upanje in dela na ta način zmešnjavo. To pa naj se zgodi na ta način, da se sicer ohrani popolna, svoboda devizne trgovine, da pa dobe denarni zavodi nalog v*-diti vse naloge za prodajo in nakup valut in deviz s strani privatnikov netrgov-cev dvojno. En primer bodo morale poslati na davčne urade, ki bodo merili davke privatnim špekulantom po njihovih dispozicijah. S tem sicer ne bo varovana trgovska tajnost, pač pa svoboda trgovanja. Tak zakon bi tudi pri nas več zalegel, kakor pa razni altruistični si« dikati. Če bi pri tem začeli s sistematično organizacijo obmejne službe, odstranili maJobrižnost varnostnih organov na mejah in poostrili kazni za tihotapce, bi bil to mogoče prvi korak na pot« ozdrav ljenja naše valute. Naše bilo je od pamtiveka vse Primorje In ves Korotan, naši bodo spet Celovec, Reka, Zadar, Trst, Dervin, Pnlj ta Seslja«. jftorilka šestih mož. T Parizu se te dni odigrava zanimiva razprava proti nekemu Landruju, ki je obtožen umora nad enajstimi ženami. Ves svet z napetostjo sledi procesu, v katerem se obnaša obtoženec nenavadno mirno, ravnodušno in ciniüno. Pred sodniki, porotniki, občinstvom in ječarji zatrjuje, da je nedolženl Hladnokrvno prezira obtožbo in kadar ga hoče sodni stol spraviti v zadrego z nepričakovanim vprašanjem, zažmuri, zameži, pomolči — in mučnega trenutka za «nedolžnega» morilca je konec. Tako je v Parizu. Podobno senzacijo pa ima tudi ameriški San Francisco. Kakšne vrste je, ta reč se bo pojasnila takoj. Gospa Barbableu. je Sirom ameriškega sveta znana dama. Njeno prpavo ime je Lidija Southard; naziv Barbableu si je pridobila šele v zadnjem času, odkar si je napravila ime s svojimi zločini. Zastrupljevanje mož je povzdignilo gospo Southhard ali Barbableu v vrsto zločincev. Njena metoda za pošiljanje ljudi na oni svet je bila sila enostavna; posluževala se je namreč v vseh slučajih - arzenika, to je strupa, ki služi navadno za uničevanje podgan. Gospa Southard-Barbableu pa je s strupom za podgane u smrčala tudi može, kar kaže. kako malo spoštovanja je gojila d« njih. Žrtve je zavdajala po natančno premišljenem načrtu. Prvega moža je zastrupila z dozo čistega arzenika, drugemu je primešala strup v vino, tretjemu v čaj, četrtega je omamila s strupom in ga potem med sprehodom po obali pahnila v morje. Šele pri šesti žrtvi so prišli morilki na sled, ker so našli strup na dnu posode, v kateri je gospa Southard-Barbableu varila pijačo, ki je povzročila smrt. Na podlagi tega odkritja so oblasti utrdile, da jo tudi ostalih pet mož žalostno umrlo nenaravne smrti, posebno vsled tega, ker so umirali tako naglo zapovrstjo in so bili pred poznanstvom z gospo Southard-Barbableu pri dobrem zdravju. Morilka je žena prijazne zunanjosti, komaj nekoliko mesecev nad 30 let stara in nad. vse očarljiva prikazen; Moške naravnost fas-einira. Konverzirati ume izredno duhovito; na ta način jih zaplete v svoje mreže, v katerih jih poslej zadavi. Svrha zastrupljenj pri gospe Southard-Barbableu so bilo zavarovalne premije, za katere so bile žrtve zavarovane za slučaj smrti. Pri petih možeh se je gospe posrečilo denar dvigniti, šesti poskus pa jo je stal svobodo-, katere so je oblasti rešile na ta način, da so jo zaprle v ječo, kjer .podjetna mlada šestkratna vdova premišljuje svoje grehe in čaka na pra-▼orek ameriškega sodišča. Ameriški listi poroča,jo, da bo imela porota v slučaju gospe Southard-Barbableu izredno težko stališče, ker gospa s svojim nenavadnim nastopom okolico takoj ume pridobiti zase. Zategadelj bo treba tudi pri sodnikih San Francisca posebne izbire. Obravnava proti gospe ne bo lahka tudi zato, ker sta se med občinstvom že stvorili dve skupini, od katerih nastopa ena proti obtožiteljici, druga pa je odločno zanjo. Proces bo torej velezanimiv, pravcati amerikanski protiutež sedanji evropski aferi Landru, ki se odigrava pred pariškim sodiščem. Zapiski. Opazovalci. Klerikalci so izjavili, da bodo v zakonodajnem odboru, kjer se razpravlja o razdelitvi države in o delokrogu avtonomnih enot, samo — opazovalci. To, seveda, zato, ker so proti vidovdanski ustavi in ker klerikalci vendar ne morejo imeti nobenega upanja več, da bi se ustava spremenila v njihovem smislu, hočejo menda ostati v narodni skupščini samo opazovalci za vse večne čase, oziroma vse dotlej, dokler se bo med nami Še dobilo tako nespametnih ljudi, ki bodo oddali svojo glasove pri volitvah — opazovalcem. Ljudstvo zahteva, od poslancev, da delajo in storijo kaj, klerikalni poslanci, ki imajo vedno polna usta o zahtevah in potrebah ljudstva, pa v parlamentu lepo «opazujejo» in vlečejo po 120 dinarjev na dan — za pasenje lenobe! «Lepi» so to poslanci! Nemščina v naših šolah. O tem vprašanju so je pečal višji šolski svet, ker razmere, ki v tem oziru še vedno obstojajo pri nas, nikakor več ne odgovarjajo času, v katerem živimo. Ne mislimo, da je treba nemščino popolnoma opustiti in jo nadomestiti s kakim drugim živim jezikom. Nasprotno, znanje nemščinečnam bo vedno potreb-nejše od znanja drugih živih jezikov, ker s Francozi in Angleži ne pridemo — v splošnem — v skoraj noben stik, z Nemci pa prav pogostoma in ti stiki z Nemci bodo — posebno na gospodarskem polju vedno intenzivnejši. Zato se le učimo nemščine, ampak iz naših ljudski]) šol naj ona izgine. Njkjer na svetu se v ljudskih šolah ne poučujejo tuji jezild, samo mi delamo izjemo, kakor bi bila naloga osnovne šole delati — poliglote. Osnovna šola naj vzgaja, samo učenju srbsko - hrvatskoga jezika, ki ni noben tuj jezik in ne bo delal otrokom nobenih težav, naj se posveča malo večja pozornost kot do sedaj. Moka, iz katere ne bo kruha. Poroča. se, da so določile velike sile bivšemu cesarju in kralju Karlu lepo apanažo v znesku 200.000 angleških funtov na leto, kar bi odgovarjalo približno' znesku šest. in pol milijonov naših dinarjev! To je res nad vse kavalirsko, da se da tako visoka apanaža bivšemu vladarju, ki nima skrbeti za drugega, kot za sebe in svojo družino. To kavalirstvo se more razumeti samo tako, da velike sile k tej apanaži ne mislijo prispevati niti vinarja iz svojih blagajn, temveč bi apanažo morale plačevati — nasledstvene države! Tako, s tujim denarjem bi bil vsakdo kavalir, ali nasledstvene drža-žave niso tako neumne, da bi šle na lim, vsaj one države ne, ki so združene v mali antanti. Karel ima na Madžarskem Velika posestva, ki gotovo toliko donašajo, d^ on s svojo družino lahko prav lepo izhaja s temi dohodki. Naj živi na Madeiri kot «di-stingviran. tujec», ne kot cesar, kar že zdavnaj ni več. Ne, iz te moke pa ne bo kruha in ga tudi ne sme biti. Razno,» — Koroški Slovenci se gibljejo. «Koroški Slovenec», glasilo koroških zasužnjenih rojakov, prinaša v zadnji številki spomenico «Političnega in gospodarskega društva za koroške Slovence», ki se je predložila po koroških slovenskih poslancih koroškemu deželnemu glavarju. Spomenica zahteva: 1.) Razpust Heimat-diensta in ustavitev vsakega političnega delovanja istega. 2.) Otvoritev slovenskih zasebnih ljudskih šol v St. Jakobu v Rožu in v Št. Rupertu pri Velikovcu. 3.) Ljudskim potrebam odgovarjajočo1 jezikovno preosnovo ljudskih šol koL roških Slovencev. 4.) Zastopstvo koroških Slovencev v deželnem šolskem svetu. 5.) Sprejem v deželno ozir. državno službo vseh duhovnikov, učiteljev, uradnikov, nameščencev in delavcev, ki imajo domovinsko pravico na Koroškem, a so bili po plebiscitu zavrnjeni. 6.) Ureditev poštnih razmer na Slovenjskem Koroškem na ta način, da se bo dalo poštni upravi strogo naročilo, dostavljati adresatom tudi slovenske pošiljatve (list «Koroški Slovenec». 7.) Odstranitev vsakojakih težkoč glede potnih listov, zlasti tudi za take koroške Slovence, ki so bili primorani poiskati si svojo eksistenco v Jugoslaviji. 8.) Zagotovitev servitutnih pravic ob priliki razmejitve, ki jih imajo obmejni prebivalci onstran državne meje. — Koroški Slovenci se torej hrabro držijo in jih ne bo tako lahko pozobati, kot so si Nemci po plebiscitu predstavljali. Mučeništvo župnika Magajne. Iz Rakitne nam poročajo: Človek bi dejal, da se bo naš župnik Magajna, žigosan pred vso javnostjo kot sodomski grešnik, skril pred celim svetom od sramote. Toda to se ni zgodilo, temveč se je postavil na stališče mučeništva in je že drugo nedeljo po obsodbi zatrjeval celo s prižnice, da je po krivici obsojen, češ, «saj mi niso niti mašništva vzeli». Za časa bire se je neprestano prepiral s kmeti, sedaj pa jih vabi, naj zbirajo denar za nove zvonove. To pa je popolnoma nepotrebno, ker bi za zvonove zadostoval izkupiček za les, posekan v cerkvenem gozdu. Les je prodan, toda sam Bog vč, kam je izginil denar. V šolo Magajna sploh ne pride več poučevat veronauka. Sicer pa mi farani tudi ne maramo, da bi naše otroke poučeval. Naravnost neverjetno je, kako sme on še vedno vršiti cerkvene posle. Odločno zahtevamo, da nas škoi reši takega dušnega pastirja. — Pameten ukrep. V bodoče bomo imeli samo dva narodna (državna) praznika: kraljev rojstni dan in 1. december, kot spominski dan narodnega ujedinjenja. Potrebno bi tudi bilo, da bi pravoslavna cerkev sprejela novi (gre- gorijanski) koledar pri praznovanju svojih praznikov, ker se izgubi mnogo dragocenega časa tudi s tem, da se isti praznik (Božič, Velika noč) praznujejo {>o dvakrat. Pri nas se to toliko ne čuti, ampak pozna se tam, kjer žive pravoslavni in "katoličani pomešani, v uradili in povsod. Pravoslavna cerkev je «icor tudi konservativna, kot vsaka cerkev, ampak v tem oziru bi se res lahko «reformirala», saj sedaj je popolnoma neodvisna od carigrajskega patrijarha. — Znameniti ruski baritonist Hoiod- kov uprizori s sopranistinjo zagrebškega gledališča gdč. Vesel - Polio jutri v torek, dne 22. novembra koncert v ljubljanskem opernem gledališču. Vstopnice sc dobivajo pri operni blagajni. flaM zaltsa klailtjev h plininn v Ljubljani Tvrdka, J. Dolenc, Ljubljana, HtlAer-jeva ulica 5, priporoča v nakup najbolji« Instrument« prvovrstnih tovoren po solidnih in raneraih cenah. P0LN0QUnU/15TI OBROČI ZA TOVORHE ÄVTOMOPILE FNEVn/JTIKfl ZA KOLESA IM /SVTOMOPILE KOLESA AVTOnOBILI NAJCENEJE i J. QOREQ LJUBLJANA QQSFQSVETSKd C. 14 ¥ trnovim €L BEkNä I ©VIC Bffia®Ma*45B«sewaK«MSöB®Oi»ttBaa8'4taMB*3»u»a©««ao*#»o"aaa!ie«B» P 'MS! M H «d M «a« n » ?.r-M iti l:-ÄMSU'I Mii K Mestni tr,g sö dobe š® po Jako nizki cen! s Pl p n KäS El isSM Pi e mse IH Bsas 1*1 H moške obleke . . . RagSami ....... snočke iiSać©..... damski plašči .... damska kostumi . . damske mod. ©bičke damska krila .... ■m kožuhovina .... Vse te stvari so kem času. od j j »» VJ J» n 19 na 050 K naprej fl!Oü ISO 550 BOQ 900 300 300 it »» ii 59 9 9 99 99 99 99 99 99 99 99 99 o vsa- ESK3 is s»e»s ta Kt fcKEi M «Stil? g M T* H H si as» K KUBE! M um H „JADRAN“ d.»LJUBLJANA —DUNAJSKA CESTA Ö ========» priporočal kolonijalno in špecerijsko blago ier žitne pridelke. in solidna, postnežiba». Ljubljanska kreditna banka v upijani, Stritarjeva uika §t. 2 Podružnice v Splitu, Celovcu, Trstu, Sarajevu, Gorici, Celju, Mariboru, Borovljah, Ptuju in Brežicah. Delniška glavnica K 50,000.000*. Režem okrog K 45,000.000•- Se priporoča Za vse v njeno stroko spadajoče posle. = Prodaja srečke razredne loterije. = Kupuje In prodaja m vrste vrednostnih papirjev, valut in dovoljuje vsakovrstne kredite. Čekovni račun v Ljubljani st. 10.509. Brzojavni naslov: Banka Ljubljana. Telefon št. 261 in 413.