Na bregu pločevinaste reke Nova ureditev prometa v središču mesta po predlogu, ki ga je lani izdelal urad za promet pri mestni skupščini in potrdlla občinska skupščina Ljubljana Center, se že uresničuje. A je že tako, da vsak rešen problem prinese vsaj tri nove. Namen našega pogovora je bil predvsem formulirati vprašanja inpoiskati čim več odgovorov. Za našo okroglo mižo so se zbrali: ing. Mojmir Mal kot stanovalec iz VVolfdve ulice, Karel Meržek, predsednik Kra-ievne skupnosti Stara Ljubljana, ing. Ignac Greflorač, podpredsednik skupnosti za varstvo okolfa Ljubljana in trije študenti medicine iz Oražnovega doma v VVolfovi ulici. Nova pro-metna ureditev je namreč hiidp posegla v življenje pKebivalceV VVolfove. Začnimo na začetku Skiipščina pbčine Ljubljana-Center je 25. oktobra .1972 na seji obeh zborpv bbravnavala problematiko onesnaženega zraka in v zvezi s tem predla-gala skupščini ihesta Ljubljjane zmanjšanje motornega prome-ta v ožjem središču mesta. Potem~je Urad za promet pripravil za bbčino ¦ predlog rprometnih ukrepov in uredt tev. Avtbrji predloga sp gleda-li predvsem na to, da bi čim-bolj omilili prometno zaside-nost in ustvarili bolj hiunan odnos do pe&ca — tn, seveda, da bi bile' žamisli finančno ure-sni&jive. - « S predlogl so že pred njiho vo dokončno formulacijo s& znanili upravo javne varnosti, mestno postajo prometne mili-ce, "odbornika skupščine mesta I^ubljana tovarlša Staniča in predstavnika,»Doffla«; ki so da-li svoje piippmbe. Nekaj značilnosti iz predloga Predvšem sta tu dva promet-na obroča okoli cfentra, ki raz-bremenjujeta dpločenp števito ulic. Zunanji obroč pbteka po Prešernovi, Aškerdevi, Resljevl in Masarykovi, notranji pa po ¦Ktovi, Šubičevi, Wolfovi, Mi-KtošKSevi, Dalmatinovi in Tav- čarjevi ulici. Znotraj tega no-tranjega. obroča je ze ukinjen .vsak ihotorni promet in je ce-lotni • komplekš na voljo peš-čem. Na notranji pbroč se vežejo nasledrije notraiije tranzitnece-ste: Gosposvfetska, šubičeva, Titova'(jug), Stritarjeva, Ko-menskega in Titova ¦¦(sever). Prosteri med imenovahimi če-stami tvorijo zaključene oone, pteko katerih ni normalnega tranzitiranja. pbstoječe česte služijo le za dpstpp. , ., Pešci tzkljuSnp za pešcje^o po tein predlogu rezervirane naslednje ulice: " . čopova, Nazprjeva in Puhar-jeva, Stara Ljubljaria Cemu sploh prometni veletok skozl sredlšče mesta? Se ne bi « mogll učfti od Mariborčanov in }, Celjanov, ki so speljali promet , mimo nakupovalnega sredlšča? ' Veš dan ne upamo \ odpreti oken ; Ob tej »invieaturi« se je raz-'; vhela razpravaV.ki jb prinaša- '' mo v kratkem izvlečku. • Ing. Mdjmir Mal: Oglasil bi se kot stanpvalec iz Wplfpve ulice in rpjen Ljabljančan. Pp niojetti dvosmetni promet pp Wplfpvi nl primerna tešitev. če'-'¦ bi bila fcp kpličkaj primema c relacija, bi že_ leta 1930, 'kp sp ' delali prbtokdr za električnp ¦ cestnb železnico, speljali tram- 'i vaj pp Wplfovi. Zakaj sp se • raje Pdlpčili ža čpppvp? ' ¦ J' Glede žfvlj^nja v Wplfpvi bi ppvedal tple: - Hrup" je neznp-' sen. Mprali pi ga vsaj i2anerita. 5-Pptepi je tu onesriažimpst pz- ' račja. Med 6. iirp zjatraj in 8. j uro zvečer ljudje Jife upajo Pd- ;: preti"oken. Promet pp Wolfpvi • giamreč ni.'tekoč. Stalhp "še za- -tika. Zgprevaiije v mptprjih je ' zaradi tega liepppplnp in prav " takšni plini so ' najbolj strupe- •• ta. Tudi teren, po katerem je : speljana Wolfova, je-kaj nepri-meren: ppd cestiščem je ilovi-ca, tresljaji se kiimulirajo. v ¦prave valpve, ki udarjajp v sta-re zgradbe. Na hid številka 3 je žedobro vidna razpoka. One-šnaženpsf je v višjih nadstrop- i jih celo vedja kot pri tleh, prea-vsem zaradi vpzil mestnega '¦'¦' prometa. Prpblem se začrie že navsezgpdaj, ko morarno sta- : novalei prečkati cesto, ko gre- -mo na delo. To je marsikdaj življenjskp nevarnp. Ob. tej pri- • Ipžnpsti pa mpram izreči vse ¦; -priznanje vpznikpm m^tnega :, prpmeta, ki s svpjimi pgrpm- ¦'. nimi vpzili naravnpst vlrtuoznp rešujejp nempgpče situacije. Tu sp potem še problemi v..; zvezi.z dpstavp kijriva, misltai ; trdih gpriv t- kl pa ppstajajp < zaradi neprestanih dražitevnaf- . te vednp bplj aktualna. Kurivo je skoraj nembgoče vgkladiščd- <. ti, promet. je prehud, posebno na pvinku, ko se šubičeva pri- . klju6uje Wolfpvi. Najbolj je t prizadeta vpgalna hiša, fejer je dpstop dp kletnih jaškov on&-mpgpčen s kPVinsklmi stebiič-ki in z verigo. Da p parkirariju stanovalcev sploh ne gpvprim: v Wblfpvi ne .smemo parkirati. Tam,«kjer sp parkirne ure, ]e ppstajanje Časovno ©mejerip. Za LjubljanicOi je'prpstora bo-re malo pa še fibtega ^e. težk-metno , ureditev centra, nisem nikjer opazil vrednotenja sta-hpvanji^kega fpnda, pb fcaterem naj bl, pptekal" promet z vozili yseh vrst.. Tudi pcene stanja ustrpja best, ki naj ,'bi- temu prometu sliižile, sp bile -pre-skrpmne. -Zatp bi za !WblfPVP "uHcp, .ki naj bi služila za dvp-smerni prpmet, pričakovall pre-spjp p sppspbnpsti stanpvanj-skih hiš za tak prbmet, ozir. sklep, da je iž teh. tazjpgpv, ki bistvenp sprerrdnjajp pbstpječi namen ulice v mestu, predvideti preusmeritev vedine stanpvanj v ppslovne ppvršine in zatp pri-lpžiti pcenb vrednpsti stro-šfcov za. tc> spremembo ter ia' •sreds-fcva ¦ekonomskp opravičiti. Nakazana prpmetna fešitev v WplLovi ulicl obljublja prdiod skossi slaščičarno Pelicon; Ta prehod, pzir. njegpva1 realiza-cija, bp pp prientacijskih pred-računih Sklada za urejanje ze-mljišča zahtevai investicijp 240 štardh inllijonov in še ne bo *se urejeno. Kasneje je raču-nati še ria izgradnjp arkad v lPkalu »Ceplca«_in še v lpkaju »Toko«. Tp bi bila najcenejša varianta Pd 9, ki sp bile pred-tožene. -Primerjava pa pokaže, da bi morali tudi potrebo te investicije prouditi ob dejštvu,-da dosega vrednost sredstev za dvoletno vzdrževanje stanp-vanjskega fonda SLP v Stari Ljubljani tudi enakp višinp po-trebnih sredstev in' še več. Sta-novanjski fond v Stari Ljub-ljani je' v povprečju star pre-ko 235 let, zatp prppada bPlj kakpr nekoč, vzrokpv je več; če izvzamemp navedena sred-stva ža najnujiiejše vzdrževa-nje, ni drugih, že več let, tudi desetletja. Zatp nas-prpblema- ' Mkarazpplpžljivih sredstev za-neke npve in premato uteme-lj«ie investicije še ppsebej za-nirna. .'•... Promet škpzi WoLEpvp Hlicp je zaenkrat gotovb najpplj prp-blematičen, Pd vseh xešiteyfcv centru, mesta. Wolfova ulipsi-je pp svpjd legj dcikaj zaprta uli-ca. Nje prepih zfačnib. tpkpv je mnpgb slabši ¦pd drugih .uMc v bližini. Lahkb bj jp "ocenili bolj ža dvprišče žpt za uliob. Zapira jo" predvsran objekt nad slaščičarnp. Ta pa ima pbseben ppmen v.pkvlru sestave Trga revolubije in *je zatp sppmeni-ško zaščiten. • Nasprotnb pa je čoppva ulica bolj odprta, bplj široka, in izpostavljeha i& zjrač-ne tPkpve med Ljubljanicp in Tivolijem. Cez nbž je bila Wolfova uli-ca prekategorizirana v ulico visoke pbrem^nitve prometa,. čeprav bi jo po njenem spod-njem - ustrpju lahkp: Se.. vednp uvrščali y;%uliop iz 16.s6bletja, ; kp je bila Pblikovana ih služila jezdecem jnvprežnim vozilom. Zato si ppvsem razumljivp sta-novald skoraj ne upajo odpi-rati okrai pp ves teden. šele v nedeljp, kp prpmet nekplikp pojenja, si • tp dpvplijp, kajta .sledpvi avtombbilskih izpuhpv včasih tu lebdijo po. veš dan. Kaj bp ppleti, ne vem; % V dnevnem časppisju sledi-mp ved sestavkpm in npvim predlpgpm, tudi dpkazovanju in utemeljitvam, ki^se šele sedaj vrstijo. Ppsebej bi tu omenil širši sšstavek tpvariša Cirila Staniča, ki je Pbjavil tudi ski-qp za ureditev prometav tem delu mesta. Gptovp je njegpv predlpg zanimiv.toda skica ne ustreza dejanskemu stanjuin je zato, nj^gov predlog prikrb-jen bolj željam kakpr stvarnp^-sti. . Osebnp sem šs .vudnp mne-nja, da je poudarek ua zaščiti pešca v ustreznih elaboratih ved -kakor dvomljive vrednosti. Za- N kaj namreč naj bi veljal le za nekatere ulice v mestu, za dru- «¦ ge pa naj bi veljala neka dru-xga zaščita. ^akaj naj bi šŠLtil pešca sa^no v Nazprjevi in čp-ppvi ulici, y Wolf ovi pa ne/ Ne Tazumemo, 'zakaj ne bi ščitili pešca v parku v ¦ Knafljevem prehPdu, kjer se že 4 leta uv& ljavlja dlvji- parking, dviguje prah zaradi 'osebnih in tovpr-nih' avtpmobilov, zakaj ne šči-. titnp pešca na Pogačarjevem trgu in Adamič-Lundrpvem na-brežju presd Kresijp? kjer se pešci tarejo Pb vpzilih, tadi ti-sti, ki naj bi blli zašditeni na čopovi ulici. Zakaj smo -spre-meniM namembnpst Trga revp-lucije s parki in drevesi zazbi-rališče in prpmet z avtpmpbili. Pp sili lpgike srnb v Stari Ljubljani pričakpvali, da bpdo za promet z motornimi vpzili zaprli najprej Pogačarjev trg in okolicb Kresije, še prej pa, da bPdP pred katerokpll spre-membo prpmeta v centru me-sta uredili ustrezne garažne bi-še odprtega fcipa ter uredild tu-di večje -prornetne prpbleme iz-ven mestnega središča, od ka-terega je to srediSče več ali manj odvlsnp. Zatp zappra.-Cp-. ppve ulice M Nazorjeve uliGe V- celptnem obsegu vseh pro-blempv, kl sp povezani, nl ute-meljena, zato še vedno iščemo vzrpke zakaj tako. ^ V taki ulici je težko živeti, kaj šele študirati . Kirbiš Janez, študerit iz' Ora-žnpvega dpma v Wolfovi, 12: Hrup v Wplfpvi ulidl1 traja od zgodfijihr. jutr^njih dp ppznih večernih nr. jzpušni 'pllni- se .dvigajp pb zgradbah "navzgor, Pd riifcOder hi vetra, ki bd jih Pdnesel. V: takdh pbgpjlh; ki trajajp že nekaj miesecev, tb je, pdkar se je Wplfpya spreme-nila v dvosrfterno, je težko %i-vetd, kaj šele študirafci. Piifcrddl bi tovarišu Malu: kp gre člo-vek čez cestp, ima bbčiitek, da tvega življenje. — Ljubljane ne . moremp primerjati z drugimi slovenskimi mesti, na pruner s Celjerii in Mariborom, ki ima-ta lepp urejeno središče. Lah-ko ga g ppnpspm ppkažeta; Tam-ne švigajo avtomobiM tn. pešci se ne dušijo v izpušndh plinih;-Poleg tegairtiata U me-sti bpljše prezračevanje kot Ijjubljana. Kolikor vem, se nad tjubljanp nabere tudi do 500 metrpv debel sloj smpga. Pa še reka srednješolcev dvakrat dnevno Demšar Miha, študent iz Oražnovega dpma v Wblfoyi -12: , Zakaj trijfe vzporedni pas&Vi: Nazprjeva; čpppva in Knafljev1 prehpd? V smeri jug—-sever pa imamo praktidno samo Wolfo-vo ulicp.- Tu rvsakp jutro in vsa-ko ppppldne lije reka srednjer šolcev. Prpmet je približnp ena-kp gpšt kot na Titpvi, plodnik pa je širpk le meter in ppl, ki' se pptefti še zpži, na eni strani' pa popplnpma izgine. Trpsljaji sp pares probl«n: kadar pelje pp Wolfpvi »Krpan«, šipe žvein-ketajo. Tp ni ravnpv prid kon- . cehtracdji, ki je pptrebna za ¦študij, V študentskih sobah se kopiči aspirin Renčelj Alojz, študent iz Oražnpvega dpma v WPlfPvi 12: Stanujein v tretjem nadstjrpp-ju. Izjavam kplegpv nimam kaj dodatii, kvečjemu tp, da se na študentskpi mizah vednp-ppgb-steje kopičdjp škatle aspirina. "Ob vpadnicah ni nič bolje Inženir ' Ignac Gregorač — podpredsednik . skupnpsti za varstvp okolja Ljubljana: Pred-log, kl ga je izdelal urad za prpmet se sklicuje na to, da išče daljnorpčnejše, perspektiw-ne rešitve . ljubljanskega pro-metnega problema. No, 6e go-vorimo p uvedbi dvpsmemega pnpmeta v V^plfpvi ulici, pptem je to lahkp samp-začasna reši- tev. Ob tem bi mprali sezna-niti javnost, kakšna naj bi bila v bližnji, vidni prihpdnosti per-. spektivna rešitev prpmeta s Prešernpvega trga pz. ž Mest-n^;a trga proti zahodu. Izse-danjih predlpgpv t^a ne vidi-mo. Kplikpr sem seznanjen z zazidalndmi na&ti med čpppvp, TitPVP, Dalmatinovp in Miklp-šičevp, pdgovpr na tp vpraša-nje ni nikjer nakazan. Vendar' polpžaj I ta vedno gostejši. Ob tem pa naj pripomnim, da Wolfova ni kljuden problem pri ureditvi prometa v središču mesta. Podobne, oziroma mno-go bolj kritiene situadje, po-sebno gJede one»nažonja oko-lja, imamo tudi na drugih uli-cah kot npr. začetek Gorupove, Prešernove, Resljeve itd. Reši-tev je v omejitvi prometa tn tu pričakujemo močno podporo skupnosti za varstvo okolja, ker gre za spremembo mišlje-nja. V razpravi so bila izražena tudi mišljenja, da se z zapira-njem ulic ustvarjajo nekakšne buržoazne promenade. Menim, da gre za popolnama izkrivlje-no resnico, kajti to pomeni vračanje mesta svojemu name-nu — življenju in uistvarjanju ljudi. To so sprevideli tudi y zahodnth deželah, čemu za bolj-še udobje ne bl skrbeli ml, ki gradimo novo, humano družbo, ki naj ne bi imela napak. Tudi misel, da bo 10 parklrnih mest, ki jih je izsilil hotel Slon v Nazorjevi'" ulici,"tešiiio njegovo poslovanje, ni reaLna pri skup-ni kapaciteti 300 postelj. Po-sledice taicih dejanj pa so že vidne, ker je Nazorjeva polna avtomobilov, tako gostov Slo-na, kat drugih. Na kotiou pa bi želel po-udariti, da je bil postopek pri sprejemanju spreinemb zelo demokrati6en in so v njem sodelovali tudi predstavniki krajevnih skupnosti. žal je opaziti, da je tu prišlo do krat-kega stika v njih samih, saj od tajnikov informacije niso šle na sveta KS in do obča-tiov. Poleg tega smo podrobno tn-formkrali tdsk, sveta ta skup-ščino. Ker pa je promet živa stvar, sem prepričan, da bodo strokovne službe v najkfajšem času upoštevale pripombe ob-čanov, svetov in skupščine ter rešile težaven položaj v Wolfo-vt ulici, ki je le kamenček v mozaiku ljubljanskih promet-nih težav. O vlaganju sredstev za ure-ditev peš prometa v Wolfovi ulicd pa sem mneinja, da je prehod pri slaščičami Zveada nujno potreben v vsakem pri-meru — pri dvo- ali enosmer-nem prometu. Odpadel bi le v primeru zapore ceste za mo-torni promet. O znesku tu neC bi govoril.-vendar trditev o 240 milijonih ni točna, ker ne po-ve ničeser o obsegu dela ter o širšem urejanju prostora, ki bi bilo pri tem vključeno. Sarn prehod pa je mogoče izdeiati z mnogo manjšimi stroški. Kakor sem že večkrat po-udaril, se ftuti v Ljubljani po-manjkanje organa za dolgoroč-no družbeno planiranje, ki bi na osnovab razvojnih planov nato predlagal ustrezne rešit-ve. Prav tako pa se duti p» manjkljivo informiranje jav-nosti o problemih prometa, saj na videz zelo učinkoviti predlogi občanov na enem me-stu, povzroče prometne težave drugje. Le celokupen pregled nad situacijo omogoča realne in trezne rešitve.