270 Pogovori s Kandidom Mirko Zupančič PRVIČ: MOŽNOST LJUBEZNI Bila je v svetišču deklica mlada. In star svečenik, v brado skrit. Deklica mlada, lepa deklica je molek prebirala. V očeh je deklica bisere zbirala. Sredi prsi razgaljenih, sredi nedrij razžarjenih so cvetela tulipani in zlatice Pogovori s Kandidom 271 in vetrnice . . . Stopil je fant v svetišča hlad in mrak dobrodelni. Skrita prgišča skrivnosti so ga povabila. In spomin mlad z željami odet, različnimi smisli usode, koprene mikavnih, nespoznavnih stvari. Padel je z deklice cvet tulipanov in zlatice in vetrnice. Veliko cvetja se je okoli deklice položilo. Bila je luč, ki je fanta poklicala. Čudež neznanega, vse, kar bo skrito na dnu studenca. Fant je rožo pobral, životu deklice jo je dal. Zganil se je svečenik kamniti. In so valpti prihiteli, so fanta vzeli, ga bili, na križ pribili. V svetišču, na kamnu je deklica obležala; molčale so štiri četrtine neba. Le nekaj opic žalujočih je še v pragozdu pobralo. 272 Mirko Zupančič DRUGIČ: RAFFAELOVA SOBANA Sredi trga prostranega, sredi vijug ljudi je stal berač pajčevinast popotnik. — To bil je Martin, sin izgubljeni; teman kvadrat in dva zoba, na levo dva, na desno dva. Kot vrag črn klicaj, same podrte poti, same vešče nore ob polnoči. TRETJIČ: NEZNAN ČLOVEK Iz pene je vstala deklica ozaljšana. Na pomagaj je brata Raffaela poklicala. Da bi rešil, kar se rešiti da. Da bi umil modrine neba. Da bi na mizi bilo lepo, da bi bil prostor za veliko ljudi. Bila je le prostornina neba. Neizmerna. V njej neme sobane. Poniknila je deklica nazaj v dno jezera. V Kandidov vrt je stopil človek neznan. Za vse oropan, 273 Pogovori s Kandidom prevaran, v nič zaklet. Izgubljen na poti samih davnin, dežel prostranih, umnih gostij. — Bogato obokan je bil vrt, obut z barvami rodnimi. Človek neznan je mirno stal, visoko je zrastel nad oboke. Iščoče oči so se prižigale, ustnice neme so se pregibale. Roka je zbrano kroge risala, jih v daljavo pošiljala. Spoštljivo so ptice plahutale, vabljivo so njive čakale. Človek neznan je nit obokov prerezal, ni pogledal domov; čisto sam je izbo iskal . . . ČETRTIČ: Ena sama pot, MOŽNOST IZBE ena sama steza pod mahom skrita pelje v Izbo. Izba je sadež izbranih tišin, je vrt očem zastrt. Je dom Burnika in Kmetice in otrok cvetne nedelje Pod skalo začarane praproti, pod okovjem zvezdnih konic, pod jadri ptic v noč šumečih — je Izba shranjena. Daleč v noč Moč kriči, zaman Izbine dveri s pohlepom meri. Svet, ki ga ni v Izbi živi. Kot ptič svilen, sestavljen iz možnosti: Možnosti upanja nikoli končanega, nikoli resničnega. Možnosti neznanega, nikoli odkritega, neizgovorjenega. — Svet matere neme v brezno potisnjene. Svet visokih gora in bliskavice očiščujoče. Svet, ki ne bo nikoli iz vulkanov iztisnjen. Tisto najlepše, vse, kar v pozabo smrt potisne, je skrivnost Izbe. Nikoli, nikoli, 274 Mirko Zupančič 275 Pogovori s Kandidom povedano, dorečeno. Nikoli v resničnosti bivajoče. Kot siromak veliko upanje.