KNJIŢNICA IVANA POTRČA PTUJ Eva Milošič PRISOTNOST IN PREPOZNAVNOST KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ NA FACEBOOKU TER MOŢNOSTI ZA IZBOLJŠANJE UČINKOVITOSTI PROMOCIJE KNJIŢNIČNIH STORITEV Pisna naloga za bibliotekarski izpit Ptuj, 2024 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ II Ključna dokumentacijska informacija Ime in PRIIMEK: Eva MILOŠIČ Naslov pisne naloge: Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev Kraj: Ptuj Leto: 2024 Št. strani: 29 Št. slik: 12 Št. preglednic: 2 Št. prilog: 2 Št. strani prilog: 4 Št. referenc: 30 Strokovno usposabljanje za bibliotekarski izpit je potekalo v: Knjiţnici Ivana Potrča Ptuj Mentor v času strokovnega usposabljanja: Boţena Kmetec-Friedl, Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj UDK: 027.022:316.47:004.738.5(497.4Ptuj)(043) Ključne besede: splošne knjiţnice, promocija, marketing, druţbena omreţja Izvleček Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj ima po zadnjih dostopnih podatkih med osrednjimi območnimi knjiţnicami najniţji deleţ članov knjiţnice med potencialnimi uporabniki. Enega od razlogov za to bi lahko iskali v prešibki promociji. Eden najhitrejših in najcenejših načinov promocije so danes druţbena omreţja. V nalogi smo se osredotočili na Facebook stran ptujske knjiţnice, ker ima občutno več sledilcev kot profili na drugih druţbenih omreţjih. Stran smo primerjali s profili drugih osrednjih območnih knjiţnic. Analizirali smo količine, vsebine, oblike in urnike objav. S pomočjo anketnega vprašalnika smo lahko primerjali različne načine dela z druţbenimi mediji med posameznimi knjiţnicami. Ugotovili smo, da Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj objavlja manj kot druge knjiţnice, vendar dosega dober indeks vključenosti. Z anketo smo ugotavljali še ţelje in potrebe uporabnikov in potencialnih uporabnikov ptujske knjiţnice. Ugotovili smo, da je za večino Facebook še vedno pomemben vir informacij o knjiţnici, vendar predvsem za srednje generacije. Mladih do 20 in starejših od 80 let naša anketa na Facebooku ni dosegla. S študijem strokovne literature, analizo Facebook strani knjiţnic in dvema anketama smo pridobili dragocene informacije, ki nam bodo v pomoč pri izboljšanju učinkovitosti promocije ptujske knjiţnice na Facebooku. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ III ZAHVALA Iskrena zahvala gre mentorici Boženi Kmetec-Friedl za vodstvo in pomoč pri raziskovanju in pisanju naloge. Za podporo se zahvaljujem tudi direktorici Knjižnice Ivana Potrča Ptuj Mileni Doberšek, za potrpežljivost pa vsem svojim sodelavcem. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ IV KAZALO VSEBINE 1 UVOD .................................................................................................................................... 1 2 PROMOCIJA KNJIŢNIC NA FACEBOOKU ................................................................. 2 2.1 PROMOCIJA KNJIŢNIC ................................................................................................. 2 2.2 FACEBOOK ..................................................................................................................... 4 2.3 KNJIŢNICE NA FACEBOOKU ...................................................................................... 6 3 KNJIŢNICA IVANA POTRČA PTUJ NA FACEBOOKU .............................................. 8 3.1 PREDSTAVITEV KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ .............................................. 8 3.2 KNJIŢNICA IVANA POTRČA PTUJ NA FACEBOOKU ........................................... 10 3.3 FACEBOOK VPOGLEDI KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ ................................ 11 4 RAZISKAVA ....................................................................................................................... 15 4.1 PRIMERJAVA FACEBOOK STRANI KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ IN DRUGIH OSREDNJIH OBMOČNIH KNJIŢNIC .............................................................. 15 4.1.1 Namen in cilji raziskave ......................................................................................... 15 4.1.2 Raziskovalni metodi ............................................................................................... 15 4.1.3 Rezultati raziskave ................................................................................................. 16 4.2 ANKETA MED UPORABNIKI IN POTENCIALNIMI UPORABNIKI KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ ....................................................................................................... 18 4.2.1 Namen in cilji raziskave ......................................................................................... 18 4.2.2 Raziskovalna metoda ............................................................................................. 19 4.2.3 Rezultati raziskave ................................................................................................. 20 5 RAZPRAVA ......................................................................................................................... 24 6 ZAKLJUČEK ...................................................................................................................... 26 7 NAVEDENI VIRI IN LITERATURA ............................................................................... 27 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ V KAZALO SLIK Slika 1: Število uporabnikov (starih od 16 do 74 let) druţbenih omreţij v Sloveniji leta 2019 (Vir: Uporaba druţbenih omreţij in storitev klepeta v Sloveniji 2018–2019, 2020) ................. 5 Slika 2: Deleţ članov knjiţnic med potencialnimi uporabniki v letu 2021 (Vir: BibSiSt – statistični podatki o knjiţnicah, b. d.) ......................................................................................... 9 Slika 3: Struktura sledilcev Facebook strani KIPP po letih in spolu (Vir: Facebook vpogledi) .................................................................................................................................................. 12 Slika 4: Najuspešnejša objava Facebook strani KIPP v letu 2023 ........................................... 13 Slika 5: Primer uspešne objave Facebook strani KIPP v letu 2023.......................................... 14 Slika 6: Ena najmanj uspešnih objav na Facebook strani KIPP v letu 2023 ............................ 14 Slika 7: Število objav na Facebook profilih osrednjih območnih knjiţnic v letu 2023 ............ 16 Slika 8: Starostna struktura anketirancev (v odstotkih) ............................................................ 20 Slika 9: Uporaba druţbenih omreţij med anketiranci .............................................................. 21 Slika 10: Viri informacij o prireditvah KIPP ........................................................................... 22 Slika 11: Viri informacij o knjiţnih novostih in bralnih namigih ............................................ 22 Slika 12: Vsebine, ki bi bile anketirancem na Facebook strani KIPP najbolj zanimive .......... 23 KAZALO PREGLEDNIC Preglednica 1: Število sledilcev in objav na Facebook strani KIPP (Vir: Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj, 2024) ..................................................................................................................... 11 Preglednica 2: Potencialni uporabniki, člani, Facebook sledilci in oboţevalci, oboţevalci med člani in oboţevalci med uporabniki v osrednjih območnih knjiţnicah (Vir: knjiţnice) .......... 17 KAZALO PRILOG PRILOGA 1: ANKETNI VRAŠALNIK ZA OSREDNJE OBMOČNE KNJIŢNICE ............... I PRILOGA 2: ANKETNI VPRAŠALNIK ZA UPORABNIKE IN POTENCIALNE UPORABNIKE KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ ........................................................... II Milošič, E. Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1 1 UVOD V sodobnem času morajo knjiţnice iskati vedno nove poti do uporabnikov in potencialnih uporabnikov svojih storitev. Eden najpreprostejših, najhitrejših in najcenejših načinov predstavitev storitev, dejavnosti in prireditev knjiţnic javnosti so druţbena omreţja. Predmet pričujoče pisne naloge za bibliotekarski izpit je promocija Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj (dalje KIPP) na druţbenem omreţju Facebook. Namen naloge je bil najprej ugotoviti prisotnost in prepoznavnost KIPP na Facebooku, nato pa s pomočjo strokovne literature in primerov dobrih praks drugih osrednjih območnih knjiţnic poiskati moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev prek omenjenega druţbenega omreţja. Naloga je sestavljena iz teoretičnega in raziskovalnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili KIPP in razloge za razmislek o učinkovitosti njene promocije, proučili smo tudi vpoglede v Facebook statistiko KIPP. Povzeli smo ključno literaturo o promociji knjiţnic, na kratko predstavili omreţje Facebook in preleteli najnovejše napotke za objave knjiţnic na druţbenih omreţjih. Strnili smo izsledke ţe opravljenih raziskav promocije knjiţnic na Facebooku, da ne bi raziskovali ţe raziskanega. Postavili smo tri hipoteze. H1: KIPP doslej ni dovolj dobro izkoristila moţnosti za informiranje svojih uporabnikov in potencialnih uporabnikov potom Facebooka. H2: Prenos dobrih praks drugih knjiţnic bi povečal zanimanje za storitve in prireditve KIPP. H3: Večja informiranost prek Facebooka se odraţa tudi v višjem številu članov, uporabnikov in obiskovalcev prireditev KIPP. Za preverjaje hipotez in doseganje namena naloge smo nato izvedli še raziskavo. Zaradi izjemne kompleksnosti tematike smo jo razdelili na dva dela. V prvem delu smo prešteli, pregledali in ocenili uspešnost vseh objav osrednjih območnih knjiţnic v letu 2023. Tako smo skušali ugotoviti, v čem se KIPP razlikuje od drugih knjiţnic in v čem za njimi morda zaostaja. Ker vseh ţelenih podatkov nismo mogli izluščiti iz javno dostopnih Facebook profilov, smo za pomoč prosili še vseh preostalih devet osrednjih območnih knjiţnic. Z anketnim vprašalnikom smo poizvedeli, na kak način pripravljajo svoje Facebook vsebine, koliko zaposlenih za to skrbi, ali imajo na to temo spisane interne dokumente in podobno. Način dela drugih knjiţnic smo nato primerjali z načinom dela KIPP. Ker morajo splošne Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2 knjiţnice svoje dejavnosti načrtovati glede na ugotovljene potrebe lokalnega prebivalstva, smo ţelje in potrebe uporabnikov glede promocije prek Facebooka skušali ugotoviti še neposredno, z anketnim vprašalnikom. Preverili smo, kako pomemben informacijski kanal se jim zdi Facebook, ali bi morda KIPP raje spremljali na drugih omreţjih, kakšnih objav bi si ţeleli več. Vprašalnik je vseboval tudi eno vprašanje odprtega tipa, kjer smo zbrali kakršnekoli predloge (potencialnih) uporabnikov glede Facebook strani KIPP. Cilj naloge je bil ugotoviti podlage za pripravo izhodišč, smernic, pravil, urnika ter zamisli za vsebine in oblike Facebook objav KIPP. Politiko objavljanja in nasploh komuniciranja knjiţnice na druţbenih omreţjih bi lahko zapisali v internem dokumentu oziroma strateškem načrtu. Zaradi izjemno hitrih sprememb funkcij druţbenih omreţij bi bilo treba tak dokument sicer redno pregledovati in posodabljati, kar bi zahtevalo dodatno delo in predvsem čas. Po drugi strani pa bi takšen dokument lahko pripomogel k bolj sistematičnemu in ciljanemu objavljanju KIPP na druţbenih omreţjih. Pričakovani rezultati doslednejšega dela na področju druţbenih omreţij so utrjevanje ugleda KIPP, izboljšanje statistike članstva, boljša informiranost o knjiţničnih storitvah in dogodkih ter aktivnejše spodbujanje lokalnega prebivalstva k branju. 2 PROMOCIJA KNJIŢNIC NA FACEBOOKU 2.1 PROMOCIJA KNJIŢNIC V strokovni literaturi o promociji knjiţnic terminologija ni poenotena, nedosledno rabo izrazov najdemo celo znotraj posameznih člankov. Uporabljajo se izrazi promocija, marketing, marketinški menedţment, oglaševanje, odnosi z javnostmi, PR, trţenje, trţno komuniciranje, celo ozaveščanje in zagovorništvo. Nekateri avtorji te termine uporabljajo kot sopomenke, drugi kot nad- in podpomenke. Avtorica Kovář (2000, str. 67) je naštela naslednja orodja trţnega komuniciranja v splošni knjiţnici: oglaševanje, odnose z javnostmi in publiciteto, pospeševanje prodaje, osebno prodajo in neposredno trţenje. "Z njihovo optimalno kombinacijo različne organizacije predstavljajo svojo ponudbo, oblikujejo podobo v javnosti in pridobivajo nove uporabnike proizvodov in storitev." Tudi avtor Spahić (2002, str. 67) je poudaril sinhronizirano, simultano in osmišljeno rabo vseh oblik promocije. Slednjo je razčlenil na informiranje, publiciteto, odnose z javnostjo in propagando oz. oglaševanje, vse skupaj pa poimenoval marketinški promocijski miks. Avtorica Fras Popović (1999, str. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3 48) je kot elemente odnosov z javnostmi naštela celostno grafično podobo, letno poročilo, glasilo in različne načine predstavitve knjiţnice javnosti. Vsi našteti izrazi pa v osnovi pomenijo različne oblike predstavljanja knjiţnice, njenih storitev in dejavnosti javnosti. Za potrebe naše naloge bomo zato uporabili definicijo avtorice Roy (2002, str. 216): v splošnih knjiţnicah izraz marketing zajema vse aktivnosti, ki dajo javnosti (tako uporabnikom kot neuporabnikom) vedeti, kaj vse knjiţnica ponuja. Ne glede na terminološka nesoglasja so si vsi našteti avtorji enotni, da knjiţnice promocijo potrebujejo. Knjiţnice namreč niso same sebi namen. Svoje naloge lahko opravljajo le, če koristijo tistim, ki so jim namenjene. Da bi bilo to mogoče, morajo biti tisti, ki so jim namenjene, z njenimi storitvami seznanjeni. Avtor Spahić (2002, str. 66) je poudaril, da je zato pri načrtovanju marketinga v središče pozornosti treba postaviti potrebe odjemalcev. Za sodelovanje z drugimi ustanovami in posamezniki knjiţnica potrebuje dovolj usposobljeno vodstvo, tudi s sposobnostmi trţenja in oglaševanj (Splošne knjiţnice ..., 2002). Končni rezultat in cilj promocijskih akcij so ustvarjena identiteta, ugled in priljubljenost knjiţnice. V ta namen naj bi knjiţnice oblikovale posebne oddelke za odnose z javnostmi. Avtor Spahić (2002, str. 73) je celo zapisal, da bi knjiţnice morale imeti ne le oddelek za marketing, temveč tudi sektor za informiranje in publiciteto, sektor za stike z javnostjo ter sluţbo za klasično oglaševanje. Veliko slovenskih splošnih knjiţnic oddelka za stike z javnostmi ali promocijo še danes nima. Razlogi za to so lahko ali finančne ali kadrovske teţave, najbrţ pa tudi prepričanje, da tak oddelek ni potreben. Našteti avtorji, razen Roy (2002), so o promociji knjiţnic pisali pred nastankom druţbenih omreţij. Slednja so s povsem novimi koncepti komunikacije številne dotedanje delitve, razčlenitve in sheme promocije knjiţnic postavila na glavo. Jasno razlikovanje med odnosi z javnostmi, promocijo, marketingom in publiciteto je vse teţje in velikokrat tudi ţe brezpredmetno. Prav zato imajo druţbena omreţja nekatere prednosti pred drugimi oglaševalskimi in marketinškimi kanali (Mesarec, 2017, str. 11). Facebook bi torej lahko razumeli kot pričetek nove ere oglaševanja, prodaje in odnosov z javnostmi (Korošec, 2012, str. 28). Če so bila druţbena omreţja sprva obrobna dejavnost, so danes velikokrat ţe osrednja aktivnost promocije knjiţnic. Ob tem se je treba zavedati omejitev tovrstne promocije. Na primeru več tisoč knjiţnic v Zdruţenih drţavah Amerike so sicer potrdili pomembno korelacijo med številom sledilcev na Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4 Facebooku, številom obiskov knjiţnice, številom obiskovalcem prireditev in številom opravljenih storitev. Vendar pa niso mogli enoznačno določiti, kaj od tega je vzrok in kaj posledica, v teoriji bi vzrok za oboje lahko bilo celo kaj tretjega. Po vsej verjetnosti pa povezava deluje v obe smeri (Lund, 2019, str. 13). 2.2 FACEBOOK Svetovni splet je v svoji začetni obliki, imenovani splet 1.0, omogočal predvsem sprejem informacij. Z nastankom druţbenih omreţij, wikijev, podcastov, blogov, vlogov ipd. pa je internet postal platforma. Leta 2005 so za ta premik skovali izraz "splet 2.0". V drugi generaciji spleta se tehnologija pravzaprav ni radikalno spremenila; spremenil se je način uporabe oziroma interakcije med uporabniki in informacijami na spletu. Uporabniki so postali bolj aktivni, ustvarjali so lahko lastne vsebine. Avtorica Vilar (2014, str. 216) je druţbena omreţja opisala kot "virtualne prostore, ki omogočajo stike, izmenjavo informacij in idej ipd. ter s tem gradijo občutek skupnosti." Vse od leta 2008 se sicer pojavljajo napovedi spleta 3.0 ali semantičnega spleta, ki naj bi rešil teţave spletne zasebnosti in enakomerno razporedil moč med vse uporabnike. Doslej se to še ni zgodilo. Facebook po datumu nastanka sicer ni bil prvo druţbeno omreţje, je pa doslej najbrţ najvplivnejše. Facebook so leta 2004 ustanovili Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskowitz in Chris Hughes, takrat vsi študentje Univerze Harvard v Cambridgeu v ameriški zvezni drţavi Massachusetts. Omreţje se je sprva imenovalo Thefacebook, leto zatem so ga preimenovali v Facebook. Omreţje so najprej uporabljali le študentje harvardske univerze, kasneje tudi študentje drugih univerz. Leta 2006 je Facebook postal dostopen vsem, ki so bili starejši od 13 let in so imeli veljaven elektronski naslov. Leta 2009 je Facebook trgu ponudil produktne strani, namenjene blagovnim znamkam in organizacijam (Bizjak Zabukovec, 2017, str. 85). Uporaba Facebooka je brezplačna, podjetje večino svojih dohodkov pridobi iz naslova oglaševanja na omreţju. Facebook ponuja številne funkcije, njihov nabor se ves čas spreminja. V osnovi pa uporabniki izdelajo svoje osebne profile, strani ali skupine, da se lahko povezujejo z drugimi uporabniki. Po zadnjih ocenah Facebook po vsem svetu uporablja ţe več kot tri milijarde ljudi. V Sloveniji naj bi ga v letu 2024 uporabljalo 1,21 milijona ljudi, leta 2028 pa 1,32 milijona (Statista, b. d.). Navedene številke so sicer le ocene in projekcije. Konkretna raziskava o Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5 številu uporabnikov različnih druţbenih medijev je bila v Sloveniji nazadnje izvedena pred več kot petimi leti. Leta 2019 je 82 % prebivalcev Slovenije v starosti od 16 do 74 let imelo svoj profil na vsaj enem druţbenem omreţju. Daleč največ, skoraj milijon, je bilo uporabnikov Facebooka (Slika 1). Sledili so uporabniki Instagrama, Twitterja (danes X), Pinteresta, Linkedina, Tumblrja in Tinderja. Med uporabniki Facebooka je bilo 36 % pripadnikov generacije X (takrat starih 41 do 60 let), 35 % pripadnikov generacije Y (takrat 25 do 40 let), 16 % pripadnikov generacije baby boom (takrat 61 let ali več) in 13 % pripadnikov generacije Z (takrat starih 15 do 24 let). "Starostno gledano je Facebook najbolj uravnoteţen, struktura je zelo podobna povprečni slovenski populacijski strukturi." (Uporaba druţbenih omreţij ..., 2020, str. 2) Slika 1: Število uporabnikov (starih od 16 do 74 let) druţbenih omreţij v Sloveniji leta 2019 (Vir: Uporaba druţbenih omreţij in storitev klepeta v Sloveniji 2018–2019, 2020) Za uspešno uporabo Facebooka kot promocijskega orodja je nujno poznavanje funkcij in zakonitosti delovanja tega omreţja. Tako politika omreţja kot dostopne funkcije se ves čas razvijajo in spreminjajo, zato strokovnjaki priporočajo stalno posodabljanje in osveţevanje profilov ter sledenje smernicam. K večjemu dosegu objav pripomorejo profesionalne fotografije visoke ločljivosti, priporočila, povezovanje s čim več ljudmi in institucijami ter spremljanje statistike in odzivanje nanjo (Hudovernik idr., 2022, str. 169–174). Priporočljiva je uporaba ključnikov, jasna in kratka besedila, ustvarjanje dvosmerne komunikacije, pozitivno vzdušje, upoštevanje vremena, letnih časov, dnevov in ur itd. (Korošec, 2012). 33,500 38,000 161,000 180,500 208,500 450,500 995,500 Tinder Tumblr Linkedin Pinterest Twitter (kasneje X) Instagram Facebook Število uporabnikov Druţbena omreţja Število uporabnikov druţbenih omreţij v Sloveniji leta 2019 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6 Komunikacijo na Facebooku lahko v osnovi delimo na organsko in plačljivo. Algoritem Facebooka je nastavljen tako, da bo objava na Facebook strani vidna le 5–10 % oboţevalcev (Mesarec, 2017, str. 19) ali celo 1–2 % oboţevalcev (Korošec, 2020, str. 219). Vsebine na Facebooku je vse več, selekcija je vse hujša. Facebook zato ponuja moţnost oglaševanja ali pospeševanja objav. Pri tem je ciljne skupine mogoče izbrati po meri, npr. po spolu, starosti, geografski lokaciji in/ali interesih. 2.3 KNJIŢNICE NA FACEBOOKU O dejavnostih knjiţnic na druţbenih omreţjih so bile opravljene ţe številne raziskave. Avtorja Margam in Soni (2024) sta pripravila pregled 25 ključnih v zadnjih šestih letih. Ugotovila sta, da so vse vključene raziskave objavljanje knjiţnic na druţbenih omreţjih omejile na največ tri dimenzije: komunikacijo, promocijo in opravljanje storitev (predvsem referenčne sluţbe). Druţbena omreţja so torej raziskovali predvsem kot spletne oglasne deske knjiţnic, ki sluţijo obveščanju uporabnikov. Avtorja sta poudarila, da knjiţnice še niso raziskale moţnosti druţbenih omreţij kot mehanizmov pridobivanja povratnih informacij. Avtorja Young in Rossmann (2015, str. 21) sta izpostavila še en neizkoriščen potencial druţbenih medijev: moţnost izgradnje skupnosti oziroma povezovanja tako knjiţnice z uporabniki kot uporabnikov med seboj. Slovenske splošne knjiţnice, z njimi pa tudi raziskovalci, so se potenciala druţbenih omreţij zavedli relativno pozno. Ena prvih obširnejših raziskav objavljanja slovenskih knjiţnic na druţbenih omreţjih je bila izvedena leta 2012. Takrat je Facebook kot osebe, strani ali skupine uporabljalo 56 slovenskih knjiţnic. Od tega je bilo 36 splošnih, kar je predstavljalo dobrih 62 % vseh splošnih knjiţnic. Med njimi je bila tudi KIPP, vendar je zaradi premajhnega števila všečkov avtorja raziskave za analizo nista izbrala. Takrat so torej knjiţnice resda zakorakale v ero druţbenih omreţij, vendar le z eno nogo. "Glavni mentalni preskok pa bo po našem mnenju storjen takrat, ko bodo knjiţnice uporabljale druţbena omreţja ne le za razširjanje novic o svojih virih, dejavnostih, storitvah, ampak predvsem za resničen dialog s svojimi uporabniki." (Mandelj in Iskrić, str. 91–92) Naslednja obseţnejša raziskava uporabe Facebooka v slovenskih splošnih knjiţnicah je bila opravljena leta 2017. Avtorica Bizjak Zabukovec (2017, str. 79–89) je ugotovila, da je Facebook takrat uporabljala ţe večina slovenskih splošnih knjiţnic (89,3 %), med načini Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7 uporabe pa so obstajale velike razlike. Povprečna frekvenca objav je znašala malo več kot eno objavo na teden, številne objave so bile še brez odzivov uporabnikov. "Glede na podatke izvedene raziskave je v slovenskih splošnih knjiţnicah v prihodnjih letih še precej moţnosti za izboljševanje in nadgrajevanje komunikacije prek druţbenih medijev. Največ moţnosti vidimo v povečevanju deleţa objavljanja videov in namenskih fotografij in v dvigu vpletenosti na objave. " (Bizjak Zabukovec, 2017, str. 98) Posebej zanimiva je raziskava Facebook objav osrednjih območnih knjiţnic v letu 2020, v času popolnega zaprtja knjiţnic zaradi pandemije covid-19. Čeprav je bilo to zelo specifično obdobje (ali pa prav zato?), je raziskava prinesla splošno uporabne vpoglede. Avtorica ni štela le oboţevalcev in všečkov, temveč je uporabila matrike indeksa vključenosti. Ta je vključeval popularnost objav med oboţevalci, zavezanost oboţevalcev glede njihovega komentiranja objav in viralnosti, ki temelji na deljenju objav. Raziskava je prinesla konkretna dognanja tudi za KIPP, ki je v raziskovalnem obdobju imela najmanj objav med vsemi osrednjimi območnimi knjiţnicami. Kljub temu pa je dosegla največjo popularnost objav glede na število sledilcev in največje povprečno število všečkov na objavo. KIPP je tako imela daleč najvišji indeks vključenosti (Švab, 2020, str. 75). Leta 2020 je bila opravljena tudi raziskava plačljivega oglaševanja slovenskih knjiţnic na Facebooku. Takrat se večina knjiţnic tega ni posluţevala. Kjer pa so oglaševanje plačali, so imeli z njim večinoma pozitivne izkušnje (Lešnik, 2021, str. 61–62). Oglaševanje po drugih kanalih je bilo za knjiţnice kot javne zavode z omejenimi finančnimi sredstvi zaradi previsokih stroškov pogosto nedosegljivo. Istega leta je bila izvedena še raziskava, kako aktivne so slovenske knjiţnice na Facebooku. Hipoteze, da obstaja pozitivna povezava med obiskom prireditev in izraţenim zanimanjem za prireditve na Facebooku, na primeru Cankarjeve knjiţnice Vrhnika avtorica ni mogla potrditi (Cvetković, 2021, str. 34). Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8 3 KNJIŢNICA IVANA POTRČA PTUJ NA FACEBOOKU 3.1 PREDSTAVITEV KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ Začetki današnje KIPP segajo v obdobje po drugi svetovni vojni. Leta 1945 so na Ptuju ustanovili Ljudsko knjiţnico in čitalnico, tri leta zatem pa še Študijsko knjiţnico. Knjiţnici sta se leta 1958 zdruţili v Ljudsko in študijsko knjiţnico s tremi oddelki (Študijskim, Ljudskim in Mladinskim) s skupno upravo, a z ločenim knjiţnim fondom. Od leta 1993 se KIPP imenuje po rojaku, pisatelju in dramatiku Ivanu Potrču (Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj, b. d.). Posamezni oddelki knjiţnice so dolgo delovali na različnih lokacijah po mestu. Leta 2000 pa so se prvič v zgodovini knjiţnice vsi oddelki zdruţili pod eno streho, v kompleksu Malega gradu na Prešernovi ulici (Zmazek, 2018, str. 105). Danes je KIPP ena od večjih slovenskih splošnih knjiţnic in opravlja trojno vlogo. Je krajevna knjiţnica za ptujsko občino. Hkrati je osrednja knjiţnica za enajst občin ustanoviteljic (to so Mestna občina Ptuj in občine Destrnik, Gorišnica, Hajdina, Juršinci, Kidričevo, Majšperk, Markovci, Videm, Zavrč in Ţetale) ter pet občin pogodbenic (Cirkulane, Dornava, Podlehnik, Sveti Andraţ v Slovenskih goricah in Trnovska vas). Od leta 2003 je osrednja območna knjiţnica za ptujsko in ormoško območje (torej za vse naštete in še za občine Ormoţ, Središče ob Dravi in Sveti Tomaţ) (Neudauer, 2018, str. 9). KIPP je notranje razdeljena v sedem oddelkov in eno skupno sluţbo: Študijski oddelek z mediateko, Mladinski oddelek, Oddelek potujoče knjiţnice z bibliobusom, Domoznanski oddelek, Oddelek za razvoj in digitalizacijo, Oddelek nabave, Oddelek obdelave in Upravno- tehnično sluţbo (Neudauer, 2018, str. 14). Posebnega oddelka ali sluţbe za odnose z javnostmi oziroma za promocijo KIPP nima. Tudi enot KIPP nima, se pa bibliobus ustavlja na 53 postajališčih v 16 občinah. Na zadnji dan leta 2023 je KIPP hranila 362.758 enot knjiţničnega gradiva, letni prirast je znašal 11.107 enot. Celotni obisk KIPP v letu 2023 je znašal 187.618 obiskovalcev, zabeleţenih je bilo 1.079.139 transakcij s knjiţničnim gradivom. V istem letu je KIPP imela 13.350 aktivnih članov (Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj, 2024, str. 29–39). Zadnji uradno objavljeni podatki BibSiSt o članstvu, ki omogočajo primerjavo med knjiţnicami, se nanašajo na leto 2021 (BibSiSt – statistični podatki o knjiţnicah, b. d.). V Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9 navedenem letu je imela KIPP med slovenskimi osrednjimi območnimi knjiţnicami najniţji deleţ članov knjiţnice na potencialne uporabnike, znašal je 12,65 % (Slika 2). Po naraščajočih deleţih so sledile: Mariborska knjiţnica (dalje MK), Osrednja knjiţnica Srečka Vilharja Koper (dalje KK), Pokrajinska in študijska knjiţnica Murska Sobota (dalje PIŠK), Koroška osrednja knjiţnica dr. Franca Sušnika Ravne na Koroškem (dalje KOKR), Knjiţnica Mirana Jarca Novo mesto (dalje KMJ), Mestna knjiţnica Kranj (dalje MKK), Goriška knjiţnica Franceta Bevka Nova Gorica (dalje GKFB), Mestna knjiţnica Ljubljana (dalje MKL) in Osrednja knjiţnica Celje (dalje OKC). Slika 2: Deleţ članov knjiţnic med potencialnimi uporabniki v letu 2021 (Vir: BibSiSt – statistični podatki o knjiţnicah, b. d.) Razlogov za nizek deleţ članov knjiţnice med potencialnimi uporabniki je verjetno več, od specifik lokalnega okolja do strukture knjiţnične mreţe. Domnevamo pa, da bi enega od vzrokov lahko iskali v prešibki (samo)promociji storitev in prireditev. KIPP bi z doslednejšim informiranjem javnosti in uporabo ustreznih marketinških strategij verjetno lahko dosegla več potencialnih uporabnikov. S tem bi lahko izboljšala statistiko članstva in opravljenih storitev, obenem pa spodbujala bralno pismenost in bralno kulturo lokalnega prebivalstva. Promocija ima zato pomembno mesto v aktualnem strateškem načrtu KIPP, ki bo v veljavi do leta 2026. Vizija knjiţnice je, da bi se v kar največji meri pribliţala najširšemu krogu prebivalstva. "V svojem okolju ţelimo postati še bolj prepoznavni ter prebivalce ozaveščati o 12.65 % 14.15 % 14.38 % 16.57 % 18.38 % 19.43 % 20.28 % 21.57 % 21.69 % 26.37 % KIPP MK KK PIŠK KOKR KMJ MKK GKFB MKL OKC Deleţ članov knjiţnic med potencialnimi uporabniki v letu 2021 Osrednje območne knjiţnice Deleţ članov knjiţnic med potencialnimi uporabniki v letu 2021 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 10 potrebnosti, koristnosti in nepogrešljivosti KIPP za sedanji in bodoči kulturni ter duhovni razvoj." (Strateški načrt ..., 2021, str. 8) V dokumentu je zapisano še: "Ker ţelimo utrditi ugled in prepoznavnost knjiţnice v lokalni skupnosti in širšem slovenskem prostoru, se zavedamo zelo pomembnega dejavnika - stika z javnostjo." (Strateški načrt …, 2021, str. 12) V sklopu strateškega programskega področja Obseg, dostopnost in uporaba knjiţničnih storitev se je KIPP zavezala k prizadevanjem za povečanje števila aktivnih članov in uporabnikov knjiţničnih storitev. Eden od kazalnikov uspešnosti tega strateškega programskega področja je prav učinkovito informiranje in obveščanje uporabnikov, torej promocija knjiţnice. 3.2 KNJIŢNICA IVANA POTRČA PTUJ NA FACEBOOKU Primarni elektronski vir informacij KIPP je spletna stran na naslovu http://knjiznica-ptuj.si. Tam lahko uporabniki najdejo podatke o storitvah, dogodkih, zaposlenih, odpiralnem času, pa tudi kontakte ipd. Januarja 2012 je KIPP dobila svoj profil na Facebooku, februarja na Instagramu in marca istega leta na Twitterju (leta 2023 preimenovanem v X). V prvih letih so v KIPP na Facebooku objavljali predvsem informacije o prireditvah v knjiţnici, nato pa so na pobudo mlajših delavcev aktivnosti KIPP na druţbenih omreţjih ţeleli še okrepiti. "Leta 2015 smo organizirali izobraţevanje na temo 'Ali knjiţnice potrebujejo strategijo uporabe druţbenih medijev?', ki ga je izvedel zunanji strokovnjak, in tako pridobili nova znanja in spoznanja o pomenu prisotnosti knjiţnice na druţbenih omreţjih ter načinu komuniciranja z uporabniki." (Doberšek, 2018, str. 250) Leta 2016 so oblikovali interno skupino za druţbena omreţja, v kateri je Facebook profil urejalo šest zaposlenih. Istega leta so kreirali še Facebook skupino Bralna značka za odrasle (Ptuj), namenjeno komunikaciji z udeleţenci te bralne akcije (Bračič in Potočnik, 2020, str. 22–23). Katero druţbeno omreţje KIPP bomo za določeno objavo uporabili, se odločimo predvsem glede na ciljno občinstvo. Temu prilagodimo tudi stil pisanja, število čustvenih simbolov ("emotikonov") ter število ključnikov ("hashtagov"). Za Instagram večinoma uporabljamo bolj sproščen jezik ter več emotikonov in ključnikov kot za Facebook. Za boljšo strukturiranost objav na Facebooku v KIPP uporabljamo urnik oz. načrt objav. Objavljamo obvestila o novicah, novostih, prireditvah, priporočenem gradivu itd. Statistika je pokazala, da uporabnike najbolj pritegnejo zanimive in privlačne fotografije, novice o znanih osebnostih Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11 Spodnjega Podravja in kulturni dediščini (npr. Obrazi slovenskih pokrajin in Kamra), kreativne in humorne fotografije (npr. Bookface, novoletna "knjigojelka"), dogodki za otroke (npr. Pravljična joga za otroke), domoznansko in drugo dragoceno gradivo ter objavljanje dogodkov v ţivo (Bračič in Potočnik, 2020, str. 22). V objavah označimo tudi druge organizacije ali osebe, ki so z objavo povezane. Na ta način doseţemo, da se objava pokaţe tudi njihovim sledilcem oz. prijateljem. To občutno poveča doseg naše objave. Na ta način doseţemo tudi tiste, ki naši Facebook strani ne sledijo, torej tudi neuporabnike oz. potencialne uporabnike. Direktorica KIPP Doberšek je poudarila, da Facebook stran KIPP ne sluţi le promociji knjiţničnih storitev in prireditev, temveč tudi branja in izobraţevanja nasploh: "Z informativnimi in občasno tudi zabavnimi vsebinami poskušamo nagovoriti čim večji krog uporabnikov, vzpostavljati aktiven kontakt z njimi ter jih osveščati o pomenu branja, bralne pismenosti in bralne kulture. Preko druţbenih omreţij uspešno promoviramo tudi spletne informacijske portale, ki jih ustvarjamo ali soustvarjamo v knjiţnici." (Doberšek, 2018, str. 250) 3.3 FACEBOOK VPOGLEDI KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ Konec leta 2023 je imela KIPP na Facebooku 3.513 sledilcev, na Instagramu 1.038 in na Twitterju 414 sledilcev (Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj, 2024, str. 66). Pregled zadnjih petih let pokaţe, da je število sledilcev Facebook strani KIPP vsa leta naraščalo, medtem ko število objav naraščajočemu trendu ni sledilo (Preglednica 1). Preglednica 1: Število sledilcev in objav na Facebook strani KIPP (Vir: Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj, 2024) 2019 2020 2021 2022 2023 Facebook stran KIPP Število sledilcev 2.210 2.597 2.766 3.362 3.513 Število objav 163 123 203 251 169 Facebook skupina Bralna značka za odrasle Število sledilcev 414 498 580 626 754 Število objav 92 101 136 241 257 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 12 Pregledali smo še analitiko Facebook strani KIPP, ki je vidna oziroma dostopna le administratorjem strani. Na dan 25. aprila 2024 je imela KIPP 3.610 Facebook sledilcev, od tega 76,4 % ţensk in 23,6 % moških. Po starostni strukturi so prevladovali stari med 35 in 44 let (Slika 3). V kooperativnem online bibliografskem sistemu COBISS v KIPP podatkov o spolu in starosti članov ne zbiramo, zato primerjava strukture Facebook sledilcev in članov KIPP po letih in spolu ţal ni mogoča. Slika 3: Struktura sledilcev Facebook strani KIPP po letih in spolu (Vir: Facebook vpogledi) Na omenjeni datum je bila najpogostejša drţava dostopa do Facebook strani KIPP seveda Slovenija (97,4 %). Sledile so: Hrvaška (1,4 %), Avstrija (0,6 %), Nemčija (0,4 %), Francija, Srbija, Španija in Švica (vsaka po 0,2 %) ter Italija in Zdruţene drţave Amerike (po 0,1 %). Po občinah dostopa do Facebook strani KIPP je prevladovala ptujska občina (35,5 %), sledile so občine Ljubljana (7,7 %), Maribor (5,8 %), Kidričevo (3,6 %), Videm (2,9 %), Markovci (2,6 %), Hajdina (2,3 %), Majšperk (2 %), Cirkulane (1,7 %) in Dornava (1,4 %). Visok deleţ dostopa iz Ljubljane in Maribora pripisujemo predvsem študentom, pa tudi delavcem migrantom z območja ptujske upravne enote. Pod določenim pragom Facebook podatkov ne prikazuje več. Dodati je treba še, da se statistika lokacije dostopa ves čas nekoliko spreminja. S Facebook orodjem vpogledov smo objave na Facebook strani KIPP v letu 2023 razvrstili po uspešnosti. Uspeh objav lahko ocenjujemo po (vsaj) štirih različnih kriterijih. To so: doseg 3.10 % 16.90 % 24.90 % 16.30 % 8.60 % 6.60 % 0.90 % 5.00 % 6.80 % 4.80 % 3.30 % 2.80 % 0.00 % 5.00 % 10.00 % 15.00 % 20.00 % 25.00 % 30.00 % 18–24 let 25–34 let 35–44 let 45–54 let 55–64 let 65 let in več Deleţ sledilcev Facebok strani KIPP Starost in spol sledilcev Facebook strani KIPP Struktura sledilcev Facebook strani KIPP po letih in spolu Ţenske Moški Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 13 objave (koliko uporabnikom je bila objava prikazana), število všečkov in drugih odzivov, število komentarjev in število delitev. Na Facebook strani KIPP je bila v navedenem letu po vseh naštetih kriterijih najuspešnejša objava 3. novembra, da je upokojena delavka KIPP Liljana Klemenčič prejela nagrado Slovenske sekcije Mednarodne zveze za mladinsko knjiţevnost (IBBY) (Slika 4). Objava je dosegla 6.117 različnih uporabnikov Facebooka, skupno število vseh prikazov je bilo 6.632. Obe števili daleč presegata število sledilcev Facebook strani KIPP. Objavo je všečkalo 311 uporabnikov, 109 jo je komentiralo, 14 jih jo je delilo naprej. Tudi v preostalih štirih od petih najboljših objav po kombinaciji kriterijev so nastopale znane osebnosti iz lokalnega okolja: še enkrat pravljičarka Klemenčič, arheolog Jan Ciglenečki, igralka Zvezdana Mlakar in glasbeni pedagog Mitja Gobec. Slika 4: Najuspešnejša objava Facebook strani KIPP v letu 2023 Med najuspešnejše objave lahko na nekoliko drugačen način štejemo tudi album fotografij predmetov, ki so jih knjiţničarji našli v vrnjenih knjigah (objavljen 20. aprila, Slika 5). Doseg na Facebooku je sicer znašal 2.811 uporabnikov, je pa 15. maja v časniku Večer na to temo izšel članek Kaj vse uporabljamo kot knjiţne kazalke? Vse to so knjiţničarji našli v knjigah ... (Širovnik, 2023). S tem je KIPP dosegla tudi neuporabnike oz. potencialne uporabnike, do katerih je sicer teţko dostopati. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 14 Slika 5: Primer uspešne objave Facebook strani KIPP v letu 2023 Katera objava KIPP je bila najmanj uspešna, je odvisno od tega, katerega od štirih dejavnikov vzamemo za kriterij. Po kombinaciji vseh štirih se je najslabše odrezala objava 14. maja, urnik bibliobusa za prihodnji teden (Slika 6). Objava je dosegla le 329 različnih uporabnikov Facebooka, skupno 374. Objavo sta všečkala dva uporabnika, delil jo je eden, komentarjev ni bilo. Vseh prvih pet objav z najslabšim dosegom je vsebovalo t.i. generične slike. V takih objavah se oblikovni vzorci ponavljajo, zato uporabnikom sčasoma najbrţ postanejo manj zanimivi in privlačni. Slika 6: Ena najmanj uspešnih objav na Facebook strani KIPP v letu 2023 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 15 4 RAZISKAVA Ugotavljanje uspešnosti promocije knjiţnic na Facebooku je izjemno kompleksno, zato smo raziskavo razdelili na dva dela. V prvem smo primerjali Facebook strani, podatke o uporabnikih in načine objavljanja KIPP ter drugih osrednjih območnih knjiţnic v letu 2023. Ker pa primeri dobrih praks zaradi lokalnih specifik niso nujno vedno prenosljivi v drugo okolje, smo v drugem delu raziskave o njihovih navadah in ţeljah anketirali še uporabnike in potencialne uporabnike KIPP. 4.1 PRIMERJAVA FACEBOOK STRANI KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ IN DRUGIH OSREDNJIH OBMOČNIH KNJIŢNIC 4.1.1 Namen in cilji raziskave Namen primerjave Facebook strani KIPP s Facebook stranmi drugih osrednjih območnih knjiţnic je bil ugotoviti razlike v količini in vsebini objav, v deleţu sledilcev ter v načinu dela z druţbenimi omreţji v osrednjih območnih knjiţnicah. Cilj raziskave je bil poiskati šibke točke promocije KIPP ter pridobiti primere dobrih praks za nove vsebine in načine objavljanja KIPP na Facebooku. 4.1.2 Raziskovalni metodi Kombinirali smo dve raziskovalni metodi. Najprej smo z metodo komparacije kvantitativno in kvalitativno analizirali Facebook objave vseh osrednjih območnih knjiţnic v letu 2023. Pri tem smo šteli vse objave, ki se uporabnikom prikaţejo kot novica, torej tudi npr. ustvarjene dogodke. Zato je bilo število objav KIPP višje kot v letnem poročilu KIPP, kjer so štete le ustvarjene objave (Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj, 2024, str. 66). V tovrstnih raziskavah so nekateri avtorji (Bizjak Zabukovec, 2017; Švab, 2020) objave razdelili v kategorije, npr. fotografije, generične fotografije, povezave itd. V praksi se je izkazalo, da so takšne kategorije arbitrarne in se velikokrat prekrivajo. Zato smo se odločili prešteti vse objave skupaj. Za popolno primerljivost bi sicer morali prešteti tudi Facebook zgodbe, vendar bi to okvirje naše raziskave presegalo. Za tiste ţelene podatke, do katerih na Facebooku ni mogoče javno dostopati, smo prosili osrednje območne knjiţnice. 17. aprila 2024 smo jim po elektronski pošti poslali anketni vprašalnik s sedmimi vprašanji (Priloga 1). Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 16 4.1.3 Rezultati raziskave Po štetju Facebook objav se je izkazalo, da je KIPP v primerjavi z drugimi osrednjimi območnimi knjiţnicami, razen murskosoboške, v objavljanju na Facebooku slabo aktivna. Slika 7: Število objav na Facebook profilih osrednjih območnih knjiţnic v letu 2023 Nato smo Facebook objave osrednjih območnih knjiţnic še vsebinsko pregledali. Največ odziva so praviloma sproţile interaktivne objave (vprašanja, ankete itd.), bralni namigi ter predstavitve in bralni seznami zaposlenih v knjiţnicah. Štiri knjiţnice so objavljale tudi svoje TikTok videoposnetke, KIPP svojega TikTok profila nima. Nekatere tipe objav so knjiţnice uvedle kot stalne Facebook rubrike, objavljene ob določenih dnevih ali datumih. Poiskali smo vsebine in oblike objav, kakršnih KIPP ne objavlja ali skoraj nikoli ne objavlja. To so bile: - ankete (npr. Knjiţnica po moje); - natečaji pesnjenja, risanja, fotografiranja itd. (s simboličnimi nagradami); - kvizi (npr. Kakšen tip bralca ste?); - otroške uganke meseca; - nagradne igre (nagrade: knjiga, brezţične slušalke, kolo); - vprašanja uporabnikom (npr. S knjigo na pot: Katere romane ste prebrali na lokaciji njihovega dogajanja?); 171 259 288 351 371 397 425 427 470 1006 PIŠK KIPP KK KOKR GKFB MKK OKC KMJ MKL MK Število objav na Facebooku v letu 2023 Osrednje območne knjiţnice Število objav na Facebook profilih osrednjih območnih knjiţnic v letu 2023 Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 17 - fotografije in videi knjiţničarjev pri vsakodnevnem delu v knjiţnici; - kaj berejo in poslušajo knjiţničarji (npr. katero glasbo najraje poslušajo v avtomobilu); - TikTok videi (npr. ASMR, Kako telovadijo knjiţničarji); - bralni namigi (npr. 5 knjig za petek, Retro sreda - knjige iz 70., 80. in 90. let 20. stoletja); - namigi za neknjiţno gradivo (npr. igrače, najboljše filmske adaptacije knjig itd.); - odlomki iz knjig, pesmi in lepe misli (npr. na svetovni dan poezije 21. marca vsako uro objava ene pesmi); - delitve objav drugih uporabnikov (npr. Zveze bibliotekarskih društev Slovenije, Ministrstva za kulturo, Statističnega urada Republike Slovenije, občin in lokalnih zavodov za turizem itd.). Z anketnim vprašalnikom smo od knjiţnic pridobili še podatke, na podlagi katerih smo po vzoru avtorice Švab (2020) lahko izračunali deleţ oboţevalcev glede na število članov (ob hipotetični predpostavki, da so sledilci le člani knjiţnice) in deleţ oboţevalcev glede na potencialne uporabnike. KIPP se je po obeh kriterijih, torej deleţu oboţevalcev med člani in med potencialnimi uporabniki, uvrstila pribliţno na sredino (Preglednica 2). Preglednica 2: Potencialni uporabniki, člani, Facebook sledilci in oboţevalci, oboţevalci med člani in oboţevalci med uporabniki v osrednjih območnih knjiţnicah (Vir: knjiţnice) Knjiţnica Potencialni uporabniki Člani Facebook sledilci Facebook oboţevalci Oboţevalci med člani Oboţevalci med potencialnimi uporabniki GKFB 58.424 17.651 4.097 3.600 20,40 % 6,16 % KIPP 69.701 13.350 3.610 3.568 26,73 % 5,12 % KK 56.744 9.282 1.862 1.500 16,16 % 2,64 % KMJ 66.806 13.624 4.117 3.500 25,69 % 5,24 % KOKR 24.659 4.670 2.825 2.640 56,53 % 10,71 % MK 186.674 30.994 6.208 5.400 17,42 % 2,89 % MKK 83.798 18.243 6.148 5.688 31,18 % 6,79 % MKL 328.759 79.918 19.475 9.800 12,26 % 2,98 % OKC 62.735 16.232 6.200 5.600 34,50 % 8,93 % PIŠK 54.944 10.389 3.700 3.500 33,69 % 6,37 % Največji odziv uporabnikov knjiţnice še vedno opaţajo na Facebooku, le v GKFB so kot najuspešnejše druţbeno omreţje navedli TikTok. Knjiţnice smo povprašali še po načinu in frekvenci objavljanja na tem omreţju. GKFB in MKL sta imeli politiko in pravila objavljanja zapisane v internem dokumentu, ostale knjiţnice ne. Šest knjiţnic je uporabljalo urnik oz. koledar objav: GKFB, KK, MK, MKL, KMJ in KIPP. V polovici knjiţnic je bil Facebook Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 18 urednik en sam, seveda s pomočjo sodelavcev; to so bile OKC, KK, KMJ, KOKR in MK. Po dva administratorja so imeli v MKK in PIŠK, štiri za glavni profil MKL in po šest administratorjev v GKFB in KIPP. Tako glede vsebine kot glede frekvence objavljanja na Facebooku imajo po prejetih odgovorih daleč najbolj razdelan sistem dela v MK. V letu 2023 so objavam dali sistemsko dinamiko. Imajo številne redne rubrike, ki jih sistematično objavljajo denimo enkrat tedensko ali mesečno, kot so (Kult)urni potep po naših krajih, Domoznanska kriţarjenja, Bralne razglednice z dopustniških destinacij itd. Poskrbeli so tudi za to, da so objave segmentirano in ciljano zajemale vse starostne strukture uporabnikov, čeprav so ugotovili, da mlajše populacije večinoma sledijo drugim druţbenim medijem. Od desetih osrednjih območnih knjiţnic so v letu 2023 plačljivo oglaševanje na Facebooku uporabljale štiri. V vseh teh so povedali, da so oglaševanje največkrat uporabili za pomembnejše dogodke ali cikle dogodkov, redkeje za storitve. V KMJ so se Facebook oglaševanja posluţili okoli 25-krat, za posamezno objavo so namenili med 20 in 30 evri. V MKK so za 20 izbranih objav skupno porabili okoli 200 evrov. V MKL so oglaševanje uporabili za 33 objav, za kar so porabili 285 evrov. V OKC so oglaševanje plačali za osem objav, zneska sredstev za oglaševanje niso razkrili. V vseh naštetih knjiţnicah so bili z rezultati Facebook oglaševanja zadovoljni. V MKL so tako na nekaterih dogodkih opazili večji obisk od pričakovanega. Tudi količina ogledov in odzivov na Facebooku je bila pri oglaševanih objavah praviloma precej višja kot pri neplačanih objavah, tako da so oglasi sluţili namenu doseganja širšega občinstva. 4.2 ANKETA MED UPORABNIKI IN POTENCIALNIMI UPORABNIKI KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ 4.2.1 Namen in cilji raziskave Primerjava z drugimi knjiţnicami, sploh tistimi z enakim statusom, je vedno dobrodošla in informativna. Vendar pa bi morale knjiţnice svoje storitve in dogodke načrtovati glede na ugotovljene dejanske potrebe lokalnega prebivalstva, te pa se lahko med različnimi regijami precej razlikujejo. Zato smo raziskavi dodali še drugo plat. Uporabnike in potencialne uporabnike KIPP smo povprašali, ali je zanje Facebook še aktualen informacijski kanal, Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 19 kakšne vsebine najraje spremljajo in podobno. Cilj ankete je bil objavljanje na Facebooku KIPP prilagoditi ţeljam in potrebam uporabnikov. 4.2.2 Raziskovalna metoda Za raziskovalno metodo smo izbrali anketo v oţjem pomenu besede, torej kvantitativno metodo, značilno za druţboslovne vede. Pisne ankete omogočajo zbiranje podatkov o človeškem vedenju, kot so stališča, mišljenje, vrednote, sposobnosti in čustva, ki jih z drugimi metodami ne bi mogli zbrati. Ankete so ekonomične, saj omogočajo zbiranje velikega števila podatkov v kratkem času. Vendar pa lahko tako pri pridobivanju kot pri kasnejši interpretaciji podatkov nastanejo teţave. Raven znanja anketirancev je različna, njihove odgovore pa obravnavamo enakovredno. Anketni vprašalnik moramo prilagoditi najniţji ravni znanja anketirancev. Kaţe se tudi tendenca, da anketiranci odgovarjajo v skladu z druţbenimi normami, zato so rezultati ankete lahko boljši od dejanskega stanja. Pristranskost odgovorov lahko zmanjšamo z anonimnostjo ankete in uporabo posrednih vprašanj (Ambroţič, 2005, str. 23–52). Raziskovalni vzorec ankete je bil priloţnostni in neverjetnostni, saj enote populacije niso imele vnaprej znane verjetnosti za izbor v vzorec. Zavedati se je treba, da tak vzorec tako zaradi načina vzorčenja kot zaradi števila anketirancev ne omogoča posploševanja rezultatov na celotno populacijo uporabnikov in potencialnih uporabnikov KIPP. Naštetim omejitvam navkljub je pisna anketa z upoštevanjem njenih omejitev in dopolnjevanjem z drugimi metodami še vedno koristno orodje za raziskovalce. Tako je bilo tudi našem primeru. Anketni vprašalnik (Priloga 2) je sestavljalo 10 vprašanj. Od tega je bilo eno vprašanje odprtega tipa, torej brez vnaprej postavljenih kategorij, pet jih je ponujalo moţnost Drugo. Razumljivost in učinkovitost anketnega vprašalnika smo preverili s predtestom. Anketo so rešili trije uporabniki in trije neuporabniki KIPP. Na podlagi pripomb anketirancev smo eno od vprašanj nekoliko preoblikovali, da je bilo bolj jasno razumljivo. Anketo smo nato izvedli med 20. in 26. aprilom 2024. Za izvajanje ankete smo uporabili spletno orodje 1ka. Vabilo k izpolnjevanju ankete s spletno povezavo smo objavili na spletni strani ter na Facebook in Instagram profilih KIPP. Sočasno smo anketo izvedli tudi v fizični obliki; anketni vprašalnik je bil na voljo na izposojevalnem pultu v Študijskem oddelku. Poskrbeli smo za zasebnost anketirancev, tako da so se lahko umaknili v čitalnico. Prek spleta je bilo izpolnjenih 168 anket, v fizični obliki pa 9. Po zaključku ankete smo izpolnjene tiskane verzije anket vnesli v spletno orodje 1ka, da smo si analizo pridobljenih podatkov olajšali. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 20 4.2.3 Rezultati raziskave Med anketiranci je bilo 73 % članov, 27 % pa nečlanov KIPP. 82 % je bilo ţensk, 18 % pa moških. Z anketo ţal nismo uspeli zajeti starih do 20 ali starejših od 80 let (Slika 8). Med anketiranci je bilo največ starih 41 do 50 let (35 %) in najmanj starih 71 do 80 let (6 %). Številke se v grobem ujemajo z rezultati v teoretičnem delu naloge navedene raziskave o uporabi druţbenih omreţij v Sloveniji (Uporaba druţbenih omreţij ..., 2020, str.). Slika 8: Starostna struktura anketirancev (v odstotkih) Na vprašanje, katera druţbena omreţja uporabljajo, je bilo moţnih več odgovorov hkrati. Največ anketirancev (97 %) je odgovorilo, da uporabljajo Facebook. Te rezultate je sicer treba obravnavati z zadrţkom. Povezava do ankete je bila namreč objavljena na Facebook in Instagram profilu KIPP, zato je logično, da jo je videlo več uporabnikov teh omreţij kot katerih drugih. Posledično bi tudi KIPP večina anketirancev najraje spremljala na Facebooku (173 anketirancev, Slika 9). Sledila so omreţja Instagram (50), TikTok (14), X (7) in Linkedin (1). Tudi pri tem vprašanju so anketiranci lahko označili več odgovorov. 11.00 % 24.00 % 35.00 % 14.00 % 10.00 % 6.00 % Starostna struktura anketirancev (v odstotkih) Do 20 let 21–30 let 31–40 let 41–50 let 51–60 let 61–70 let 71–80 let 81 let ali več Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 21 Slika 9: Uporaba druţbenih omreţij med anketiranci Na vprašanje, ali so v zadnjem mesecu dni opazili kakšno Facebook objavo KIPP, je 45 % anketirancev odgovorilo pritrdilno. Resničen odstotek bi lahko bil še niţji, saj je le 61 od 80 anketirancev, ki so se objav spomnili, kakšno od teh objav tudi navedlo. V spominu so jim najbolj ostali napovedniki in fotografije z dogodkov, sploh s Pravljičnih uric z jogo in Bralne značke za odrasle. Na vprašanje, kje največkrat izvedo za prireditve KIPP, je bilo moţnih več odgovorov. Izkazalo se je, da je Facebook med anketiranci daleč najpomembnejši vir informacij o prireditvah KIPP; navedlo ga je 70 % anketirancev. Šele na drugem mestu so bile e-novice o dogodkih, ki jih KIPP pošilja uporabnikom, ki se nanje prijavijo. Pod odgovorom Drugo so anketiranci kot vire informacij navedli še prijatelje in znance, medije (Radio Ptuj, Ptujska televizija) in pogovore s knjiţničarji ob obisku KIPP (Slika 10). 2 3 4 10 31 92 188 Threads Brez uporabe druţbenih omreţij Linkedin X (nekdanji Twitter) TikTok Instagram Facebook Število uporabnikov druţbenih omreţij med anketiranci Druţbena omreţja Uporaba druţbenih omreţij med anketiranci Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 22 Slika 10: Viri informacij o prireditvah KIPP Največ anketirancev (54 %) za knjiţne novosti izve na Facebooku. Pod Drugo so anketiranci navedli še zloţenko v knjiţnici, priporočila prijateljev, oddajo KIPP Bralni razgledi in police z novostmi v knjiţnici. Pet anketirancev je navedlo, da za knjiţne novosti ne izvedo iz nobenega vira (Slika 11). Pri tem in prejšnjem vprašanju se je naknadno pokazalo, da bi ju bilo verjetno bolj smiselno postaviti v obliki stopenjskih lestvic pogostosti. Slika 11: Viri informacij o knjiţnih novostih in bralnih namigih 7 % 9 % 17 % 17 % 26 % 70 % Druga druţbena omreţja Drugo Plakati, letaki Spletna stran KIPP Vabila po elektronski pošti KIPP Facebook Deleţ anketirancev Viri informacij o prireditvah KIPP Viri informacij o prireditvah KIPP 9 % 17 % 20 % 24 % 29 % 54 % Druga druţbena omreţja Drugo Spletni portal Dobre knjige Revija Bukla Spletna stran KIPP Facebook Deleţ anketirancev, ki uporabljajo navedene vire Viri informacij o knjiţnih novostih in bralnih namigih Viri informacij o knjiţnih novostih in bralnih namigih Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 23 Zanimalo nas je še, katere vsebine anketiranci najraje spremljajo na Facebook strani KIPP. Velika večina (88 %) jih je ţelela spremljati knjiţne novosti in bralne namige, sledile so informacije o prireditvah in storitvah KIPP. Skoraj tretjina jih je izrazila ţeljo po nagradnih igrah, ki jih KIPP sicer ne objavlja (Slika 12). Slika 12: Vsebine, ki bi bile anketirancem na Facebook strani KIPP najbolj zanimive V odprtem vprašanju smo anketirance prosili za kakršnekoli predloge in zamisli za Facebook stran KIPP. Dobili smo 31 odgovorov, od tega jih je bilo 10 zgolj pohvalnih ("Dobro delate", "Super ste" in podobno). Med konkretnimi predlogi pa so bili: - lepe misli in verzi; - zanimivi citati iz novih knjig; - več vsebin o knjigah, avtorjih, prevajalcih, ilustratorjih itd.; - bralni namigi bralcev bralcem; - predstavitve knjiţničarjev; - obvestila ob zanimivih mednarodnih dnevih; - kratke video vsebine (t.i. "reels"); - vsebine, ustvarjena z umetno inteligenco (AI). 3 % 14 % 16 % 29 % 29 % 78 % 88 % Drugo Podatki o stavbi KIPP Zaposleni v KIPP Nagradne igre Storitve KIPP Prireditve KIPP Knjiţne novosti, bralni namigi Deleţ anketirancev, ki so jim navedene vsebine zanimive Vsebine objav na Facebook strani KIPP Katere vsebine so anketirancem najbolj zanimive? Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 24 5 RAZPRAVA Na podlagi študija dosedanje literature, dveh izvedenih anket in primerjave med Facebook stranmi knjiţnic smo lahko potrdili ali ovrgli na začetku naloge postavljene hipoteze. Naša prva domneva, da KIPP doslej ni dovolj dobro izkoristila moţnosti za informiranje svojih uporabnikov in potencialnih uporabnikov prek Facebooka, se je ţal potrdila. KIPP je v letu 2023 objavila precej manj objav kot večina ostalih osrednjih območnih knjiţnic, manj jih je objavila le še PIŠK. KIPP se tudi ni posluţevala plačanega Facebook oglaševanja oziroma povečevanja dosega objav, kot so to storile štiri druge knjiţnice. Učinek tovrstnega oglaševanja je resda izjemno teţko meriti. So pa bile vse knjiţnice, ki so ga uporabile, z njegovimi rezultati zadovoljne. Po vsebini je imela KIPP več generičnih (utečeni oblikovni vzorci) in manj kreativnih objav (video posnetki, skeči, razni efekti) od drugih knjiţnic. KIPP je tako kot še pet osrednjih območnih knjiţnic sicer uporabljala urnik objav, vendar rednih Facebook rubrik, razen urnika bibliobusa, ni imela. V sklopu prve hipoteze smo lahko rezultate raziskave strnili v ugotovitvi, da ima KIPP manj dodelan sistem in slabše strukturiran urnik objavljanja na Facebooku kot večina drugih osrednjih območnih knjiţnic. To bi morda lahko izboljšali s pripravo internega strateškega dokumenta s pravili objavljanja na druţbenih omreţjih. Po drugi strani pa se edini osrednji območni knjiţnici, ki tovrsten dokument imata (GKFB in MKL), po deleţu Facebook oboţevalcev med člani in potencialnimi uporabniki knjiţnice nista odrezali najbolje. Sklepati gre, da je še pomembnejša od priprave dejanska uporaba takšnega dokumenta. Naša druga hipoteza je bila, da bi primeri dobrih praks objav na Facebook straneh drugih knjiţnic lahko koristili tudi KIPP. Z raziskavo smo poiskali številne vsebinske in oblikovne tipe Facebook objav, kakršnih se KIPP doslej ni posluţevala nikoli ali skoraj nikoli. Med njimi najbolj izstopajo interaktivne objave, ki predvidevajo dvosmerno komunikacijo. V tem prvem sklopu objav so ankete, kvizi, uganke, natečaji, nagradne igre, vprašanja in podobno. Uporabniki na Facebooku radi komunicirajo, s tem pa tudi zvišujejo organski doseg objav. Drugi sklop neizkoriščenih objav so bralne novosti oziroma namigi za knjiţno in neknjiţno gradivo, tudi tematsko obarvani ali v obliki stalnih rubrik. Da si oboţevalci Facebook strani KIPP predlogov za branje ţelijo, je zelo jasno pokazala tudi anketa med uporabniki. Pri tem bi gotovo veljalo preizkusiti predlog anketirancev za rubriko bralnih predlogov bralcev bralcem, kakršne pri drugih knjiţnicah nismo opazili. Tretji vsebinski sklop so objave o knjiţničarjih in vsakdanu v knjiţnici, ki so praviloma imele visoke dosege. Uporabnikom so bile Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 25 najzanimivejše objave iz "zakulisja" delovanja knjiţnice: fotografije skladišč, video posnetki obdelave gradiva in podobno. Zelo priljubljene so bile tudi objave o knjiţničarjih, npr. njihovi osebni bralni ali glasbeni seznami. Pripravo objav o svojih zaposlenih je knjiţnicam priporočila ţe avtorica Švab (2020, str. 84). Četrti sklop objav, ki jih KIPP ni dobro izkoristila, so delitve objav drugih uporabnikov Facebooka: ministrstev, uradov, zavodov, občin, društev itd. Takšne objave utrjujejo vez knjiţnice z lokalnim okoljem, obenem pa tudi doseţejo precej višji organski doseg in tako morda privabijo nove Facebook oboţevalce ali/in uporabnike knjiţnice. Okvir druge hipoteze smo sklenili še z ugotovitvijo, da so izjemno pomembne vizualna privlačnost, barvitost, kreativnost in nenavadnost objav. Glede na to, da kar četrtina anketirancev, ki so v zadnjem mesecu opazili Facebook objave KIPP, niti ene od njih ni znala konkretno navesti, ima KIPP na tem področju še precej prostora za izboljšave. Drugo hipotezo bomo lahko zares preverili šele v praksi, ko bomo novo pridobljene zamisli in znanje uporabili pri objavljanju na Facebook strani KIPP. Opomniti je sicer treba, da boljše statistike članstva drugih osrednjih območnih knjiţnic seveda ne moremo pripisati predvsem ali celo le promociji. Tretja hipoteza je bila, da obstaja močna povezava med informiranostjo prek Facebook strani KIPP in številom članov, uporabnikov in obiskovalcev KIPP. Načeloma jo smemo potrditi, vendar z zadrţkom. Ţe dejstvo, da z anketo nismo uspeli zajeti starih do 20 ali nad 81 let, je jasen pokazatelj, da imajo druţbena omreţja svoje omejitve. Z njimi lahko doseţemo le del (potencialnih) uporabnikov, na kar lahko s kakovostjo in frekvenco objav vplivamo le deloma. Spodbuden pa je podatek, da je anketo (predvsem na Facebooku) izpolnilo 27 % nečlanov KIPP. S Facebookom torej lahko doseţemo tudi neuporabnike oz. potencialne uporabnike in jih spodbudimo k uporabi knjiţničnih storitev in obisku prireditev knjiţnice. Številni avtorji poudarjajo, da je Facebook iz mode in da bi se morale organizacije zato preseliti na druga druţbena omreţja. V resnici pa se je izkazalo, da je za večino anketirancev še vedno najpomembnejši vir informacij tako o prireditvah kot o knjiţnih novostih v KIPP prav Facebook. To druţbeno omreţje ob zavedanju o njegovih omejitvah torej ostaja pomemben člen v promociji knjiţnice. Seveda bi bilo smiselno razmisliti tudi u uporabi drugih druţbenih omreţij, sploh tistih, ki so priljubljena pri mlajših generacijah (npr. TikTok). S prilagojenimi objavami na različnih omreţjih bi lahko pokrili različne oziroma le deloma prekrivajoče se ciljne skupine (potencialnih) uporabnikov KIPP. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 26 Raziskava je odgovorila na številna vprašanja, obenem pa odprla nekaj novih. Podobno raziskavo bi lahko izvedli tudi za druga priljubljena druţbena omreţja, predvsem za Instagram, X in TikTok. Šele nato bi lahko za vsako od teh omreţij natančneje določili ciljno publiko ter ji vsebine in oblike objav prilagodili. Zanimiva bi bila tudi raziskava učinka oglaševanja na Facebooku. Primerjali bi lahko dve podobni prireditvi, na primer iz istega cikla dogodkov. Eno prireditev bi na Facebooku le objavili, za drugo bi plačali oglaševanje. Ali bi lahko potegnili vzporednico med zneskom za oglaševanje in številom obiskovalcev prireditev? Bi bila takšna poraba sredstev knjiţnice smotrna? 6 ZAKLJUČEK Menimo, da je pisna naloga za bibliotekarski izpit podala celovit vpogled v prisotnost in prepoznavnost KIPP na Facebooku. Predvsem pa je, kar je najbrţ še pomembneje, nakazala številne moţnosti in poti za izboljšanje učinkovitosti promocije KIPP. Z izvedenimi raziskavami smo dobili dragocene in večinoma zelo konkretne napotke in smernice za nadaljnje delo z druţbenimi omreţji. Zdaj nas čaka načrtovanje vsebinske in oblikovne prevetritve Facebook strani KIPP. Pri tem bomo preizkusili učinkovanje tako dobrih praks drugih knjiţnic kot predlogov naših uporabnikov, rezultate pa sproti spremljali s pomočjo vpogledov v Facebook statistiko. Ţe raziskava v času pandemije je pokazala, da člani in uporabniki KIPP čutijo močno povezanost s svojo knjiţnico. Facebook objave KIPP so bile namreč v času zaprtja knjiţnic deleţne več odzivov, komentarjev in delitev kot objave katerekoli druge osrednje območne knjiţnice (Švab, 2020, str. 75). Povezanost se je ponovno potrdila z velikim odzivom na našo spletno anketo, kakršnega res nismo pričakovali. Predvsem pa so nas prijetno presenetili številni konkretni in domiselni predlogi anketirancev za izboljšanje promocije KIPP na Facebooku. Odzivi so nam dali misliti, da bi lahko o mnenjih in ţeljah (potencialne) uporabnike ali s posameznimi vprašanji ali z anketami povprašali večkrat. Tako Facebook stran KIPP ne bi bila le spletna oglasna deska knjiţnice, še tako všečna in zanimiva. Postala bi lahko še veliko več: zanimiv prostor za dvosmerno komunikacijo v pozitivnem in konstruktivnem duhu. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 27 7 NAVEDENI VIRI IN LITERATURA Ambroţič, M. (2005). Anketna metoda. V A. Šauperl (ur.), Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu (str. 23–52). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. BibSiSt – statistični podatki o knjižnicah. (b. d.). Narodna in univerzitetna knjiţnica. https://bibsist.nuk.uni-lj.si/statisticni-podatki-o-knjiznicah Bizjak Zabukovec, B. (2017). Druţbeni mediji in knjiţnice: raziskava uporabe Facebooka v slovenskih splošnih knjiţnicah. Knjižnica, 61(4), 79–100. Bračič, T. in Potočnik, P. (2020). Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj na druţbenih omreţjih. Knjižničarske novice, 30(6), 22–25. Cvetković, J. (2021). Predstavljanje slovenskih splošnih knjižnic na družbenih omrežjih [Pisna naloga za bibliotekarski izpit]. Cankarjeva knjiţnica Vrhnika. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-VJ5J4TUW Doberšek, M. (2018). Informatizacija knjiţnične dejavnosti ter aktivnosti Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj v spletnem okolju. V M. Neudauer (ur.), Knjižnica Ivana Potrča Ptuj: 1948-2017: zbornik prispevkov (str. 227–257). Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj. Fras Popović, S. (1999). Odnosi z javnostmi – organiziran pristop k oblikovanju identitete splošne knjiţnice. Knjižnica, 43(4), 41–58. Hudovernik, J., Peterman, R. in Kristan, M. (2022). Virtualni prodajni sestanek: kako z digitalnimi orodji obdržati in pridobiti nove kupce. Izobraţevalni zavod Enominutni Coach. Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj. (b. d.). O knjižnici. https://www.knjiznica-ptuj.si/o-knjiznici/ Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj. (2024). Letno poročilo 2023. https://www.knjiznica-ptuj.si/wp- content/uploads/2024/02/KIPP-Letno-porocilo-2023_.pdf Korošec, M. (2012). Facebook. Vaše stranke so že tam. In vi? Oranţa kreativna komunikacija. Korošec, M. (2020). Digitalni marketing od A do Ž. Rdeča Oranţa. Kovář, B. (2000). Predstavimo se javnosti: splet orodij trţnega komuniciranja v splošni knjiţnici. Knjižnica, 44(3), 67–86. Lešnik, V. (2021). Oglaševanje knjižničnih virov in storitev na Facebooku [Magistrsko delo]. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. https://repozitorij.uni- lj.si/IzpisGradiva.php?id=128799&lang=slv Lund, B. D. (2019). Does public libraries' Facebook following correlate with library usage? Journal of Web Librarianship, 13(1), 1–11. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 28 https://www.researchgate.net/publication/337990278_Does_Public_Libraries'_Facebo ok_Following_Correlate_with_Library_Usage Mandelj, T. in Iskrić, M. (2012). Vpliv druţbenih omreţij na slovenske knjiţnice. V A. Kavčič-Čolić in I. Vodopivec (ur.), Izzivi sodobnih tehnologij: konkurenčna prednost knjižničnih storitev (str. 79–97). Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. Margam, M. in Soni, S. (2024). A systematic review of application of social media in libraries. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 44(1), 45–49. Mesarec, P. (2017). Socialna omrežja za nevladnike in nevladne organizacije. Center za informiranje, sodelovanje in razvoj nevladnih organizacij - CNVOS. Neudauer, M. (2018). Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj kot osrednja območna knjiţnica: spodbujanje bralne kulture ţe 70 let. V M. Neudauer (ur.), Knjižnica Ivana Potrča Ptuj: 1948–2017: zbornik prispevkov (str. 9–23). Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj. Roy, L. (2002). Marketing in public libraries. The Acquisitions Librarian, 14(28), 215–235. https://www-tandfonline-com.nukweb.nuk.unilj.si/doi/pdf/10.1300/J101v14n28_12 Spahić, B. (2002). Kulturni marketing: vidiki strateškomarketinškega premisleka kulture in umetnosti. Študentska zaloţba. Splošne knjižnice: IFLA/UNESCO standardi za splošne knjižnice. (2002). Narodna in univerzitetna knjiţnica. Statista. (b. d.). Number of Facebook users in Slovenia from 2019 to 2028. https://www.statista.com/statistics/568844/forecast-of-facebook-user-numbers-in-the- slovenia/ Strateški načrt Knjižnice Ivana Potrča Ptuj za obdobje 2022–2026. (2021). Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj. Širovnik, K. (15. 5. 2023). Kaj vse uporabljamo kot knjiţne kazalke? Vse to so knjiţničarji našli v knjigah ... Večer. https://vecer.com/kultura/kaj-vse-uporabljamo-kot-knjizne- kazalke-vse-to-so-knjiznicarji-nasli-v-knjigah--10332783 Švab, K. (2020). Facebook objave slovenskih osrednjih območnih knjiţnic v času karantene zaradi pandemije covid-19. Knjižnica, 64(3–4), 67–87. Uporaba družbenih omrežij in storitev klepeta v Sloveniji 2018–2019: sporočilo za javnost [Predstavitev PPT]. (2020). Valicon. https://www.valicon.net/sl/2020/01/uporaba- druzbenih-omrezij-in-storitev-klepeta-v-sloveniji-2018-2019/ Vilar, P. (2014). Splet 2.0 in šolski knjiţničar. V R. Fekonja (ur.), Posodobitve pouka v osnovnošolski praksi. Knjižnično informacijsko znanje (str. 212–221). Zavod RS za šolstvo. Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 29 Young, S. W. H. in Rossmann, D. (2015). Building library community through social media. Information Technology and Libraries, 34(1), 20–37. https://www.researchgate.net/publication/276102088_Building_Library_Community_ Through_Social_Media Zmazek, M. (2018). 70 let ptujske študijske knjiţnice (1948–2018). V M. Neudauer (ur.), Knjižnica Ivana Potrča Ptuj: 1948–2017: zbornik prispevkov (str. 25–109). Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj. Milošič, E. Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ I PRILOGI PRILOGA 1: ANKETNI VRAŠALNIK ZA OSREDNJE OBMOČNE KNJIŢNICE Spoštovani, pišem vam Eva Milošič, bibliotekarka v Knjiţnici Ivana Potrča Ptuj. Pripravljam pisno nalogo za bibliotekarski izpit z naslovom Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pri tem vas iskreno prosim za pomoč. Primerjala bom namreč podatke vseh slovenskih osrednjih območnih knjiţnic. Nekaj sem jih pridobila sama, za druge prosim vas. Za odgovore vljudno prosim do vključno ponedeljka, 22. aprila 2024. 1. Koliko članov ste v vaši knjiţnici imeli v letu 2023? 2. Koliko potencialnih uporabnikov ste v vaši knjiţnici imeli v letu 2023? 3. Koliko oboţevalcev (všečkov) ima Facebook stran vaše knjiţnice? 4. Koliko sledilcev ima Facebook stran vaše knjiţnice? 5. Prosimo, da na kratko opišete vaš način objavljanja na Facebooku. Torej: koliko ljudi skrbi za objave, ali imate določen urnik objav, ali ste za objave določili kakšna interna pravila? 6. Na katerem druţbenem omreţju doseţete največji odziv uporabnikov in neuporabnikov? 7. Ali se posluţujete Facebook oglaševanja ali pospeševanja dosega objav? Če da: koliko takšnih objav ste imeli v letu 2023? Koliko sredstev ste za oglaševanje objav namenili v letu 2023? Ste bili z rezultati plačljivih objav zadovoljni? Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ II PRILOGA 2: ANKETNI VPRAŠALNIK ZA UPORABNIKE IN POTENCIALNE UPORABNIKE KNJIŢNICE IVANA POTRČA PTUJ Knjiţnica Ivana Potrča Ptuj na Facebooku V Knjiţnici Ivana Potrča Ptuj (KIPP) izvajamo raziskavo o promociji knjiţnice na druţbenem omreţju Facebook. Zato vas vljudno prosimo, da izpolnite to kratko anonimno anketo. Vzelo vam bo samo minuto ali dve, nam pa bo v veliko pomoč pri izboljšanju storitev. Za sodelovanje se vam ţe vnaprej iskreno zahvaljujemo. 1. Katera druţbena omreţja uporabljate? o Nobenega o Facebook o Instagram o X (nekdanji Twitter) o TikTok o Drugo (prosimo, navedite): ____________________________________________ 2. Na katerem druţbenem omreţju bi najraje spremljali KIPP? o Facebook o Instagram o X (nekdanji Twitter) o TikTok o Drugo (prosimo, navedite): ______________________________________________ 3. Ali ste v zadnjem mesecu dni opazili kakšno objavo KIPP na Facebooku? Če da, prosimo, da jo navedete. o Da: _________________________________________________________________ o Ne Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ III 4. Kje največkrat izveste za prireditve v KIPP? Moţnih je več odgovorov. o Plakati, letaki o Spletna stran KIPP o Vabila po elektronski pošti KIPP o Facebook o Druga druţbena omreţja o Drugo (prosimo, navedite): _______________________________________________ 5. Kje najpogosteje izveste za knjiţne novosti v KIPP? Moţnih je več odgovorov. o Spletna stran KIPP o Facebook o Druga druţbena omreţja o Revija Bukla o Spletni portal Dobre knjige o Drugo (prosimo, navedite): _______________________________________________ 6. Katere vsebine bi vam bile na Facebook strani KIPP najbolj zanimive? Moţnih je več odgovorov. o Knjiţne novosti, bralni namigi o Storitve KIPP o Prireditve KIPP o Zaposleni v knjiţnici o Podatki o stavbi KIPP o Nagradne igre o Drugo (prosimo, navedite):_______________________________________________ _____________________________________________________________________ 7. Veseli bomo vaših predlogov za Facebook stran KIPP. ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Milošič, E., Prisotnost in prepoznavnost Knjiţnice Ivana Potrča Ptuj na Facebooku ter moţnosti za izboljšanje učinkovitosti promocije knjiţničnih storitev. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ IV 8. Ste včlanjeni v KIPP (v katerikoli oddelek)? o Da o Ne 9. Koliko ste stari? o Do 20 let o 21–30 let o 31–40 let o 41–50 let o 51–60 let o 61–70 let o 71–80 let o 81 let ali več 10. Katerega spola ste? o Ţenska o Moški