Intern MREŽA ODNOSOV Številka 5, letnik II, marec 2019 ISSN 2591-0701 Izide do 2x letno. Odgovorna oseba: dr. Brigita RUPAR Urednica: Darja FIŠER Avtorski prispevki ne odražajo nujno stališc Društva SKOS. E-naslov uredništva: drustvoskos@gmail.com UVODNIK dr. Brigita RUPAR Na lepo pomladno soboto smo izpeljali tradicionalni študijski dan. V gosteh smo imeli priznano coachinjo Bernardo Potocnik iz Glotte Nove. Bernarda ima licenco Mednarodne zveze coachev ICF in izvaja specializirane programe za uporabo vešcin coachinga za slovenska in mednarodna podjetja. V predavanju in delavnici nam je predstavila temeljna izhodišca, proces in osnovna orodja coachinga kot je npr. model GROW. Vec o tem si lahko preberete v njenem prispevku. Druga predavateljica dr. Vita Poštuvan iz primorske univerze je govorila o cujecnosti kot principu zavestnega usmerjanja pozornosti na tukaj in zdaj. Cujecnost postaja pravi hit. Uvaja se jo v zdravstvene programe, pa v šole, promovirajo jo v programih za zmanjšanje stresa in podobno. V delavnici smo izkusili kaj v resnici je cujecnost. Tretja predavateljica, clanica društva Roberta Noemi je predstavila vprašalnik, s katerim so udeleženci ugotavljali svoje osebnostne znacilnosti in kako poznavanje le-teh vpliva na komunikacijo v supervizijski skupini. Ce supervizor pozna temperamente svojih supervizantov, je bolj uspešen pri podpiranju njihovega razvoja. V nadaljevanju si lahko preberete bolj podroben opis o tej temi. Marec je tudi cas letnih obracunov in na skupšcini smo potrdili financno porocilo za lani. Poleg tega smo razrešili dosedanje clanice izvršnega odbora, predsednico ter nadzorni odbor in castno razsodišce. Predsednica sem podala porocilo o izpeljanih nalogah v preteklih 3 letih in si ga lahko preberete na naslednji strani. Veliko dela je bilo opravljenega. Ob tem bi se rada zahvalila kolegicam iz izvršnega odbora Darji, Claudii, Vesni, Ajdi in Marini, ki so s svojimi idejami in delom prispevale k temu, da društvo živi. Hvala tudi vsem zvestim clanom, ki se udeležujete naših dogodkov in nam dajete voljo, da delamo dalje. Na skupšcini smo izvolili tudi novo vodstvo društva za prihodnji dve leti v sestavi: Brigita Rupar, predsednica, clanice izvršnega odbora: Ajda Eiselt Creslovnik, Darja Fišer, Marina Ristic, Petra Videmšek in Irena Borštnar. Želim vam uspešno delo in prijetne pomladno – poletne dni. Brigita RUPAR REDNA LETNA PROGRAMSKO VOLILNA SKUPŠCINA Društva za supervizijo, koucing in organizacijsko svetovanje 2019 Udeleženci redne letne programsko volilne skupšcine Predsednica dr. Brigita Rupar je na programsko volilni skupšcini podala porocilo o delu društva od leta 2016 do leta 2019 in kot novoizvoljena predsednica v naslednjem mandatu tudi plan dela za mandatno obdobje 2019 - 2021. POROCILO O DELU DRUŠTVA 2016 . Sklep o preimenovanju društva v Društvo za supervizijo, koucing in organizacijsko svetovanje – nov statut potrjen 2017 . Prevod Evropskega pojmovnika in Okvira kompetenc v slovenski jezik . Študijski dan „Od kod lahko supervizija crpa“ 11. in 12. novembra 2016 na Celjski koci . Postavljena nova spletna stran na platformi Wordpress; Arnes odobril dovoljenje za brezplacno gostovanje na njihovem strežniku; FB stran; skrbi Marina . Udeležba predsednice in clanice Vesne Selan na ANSE skupšcini predsednikov NO novembra 2016 na Dunaju 2017 . Supervizijski vecer 26. 1. 2017 na Pef – „Cas v supervizijskem procesu“ . Študijski dnevi in skupšcina društva na Bledu 17. in 18. marca 2017 . Izvoljen izvršni odbor, predsednica ter ostali organi v zdajšnji sestavi (Claudia, Darja, Ajda, Vesna, kasneje še Marina) . Udeležba in delavnica Vesne Selan na poletni šoli ANSE v Rotterdamu . Izid prvih 2 številk društvenega glasila v e- obliki Mreža odnosov . 1. simpozij društva 30.9.2017 z naslovom „Supervizija in koucing – uvidi v strokovno prakso“ – 23 prisotnih 2018 . Predstavitev Okvira kompetenc na posvetu društva Sloventa – Društvo za transakcijsko analizo (feb); na 4. mednarodni konferenci o coachingu v organizaciji Slovenskega coaching združenja (maj)in supervizorjem Socialne zbornice (okt.)– Brigita . Vzpostavitev Registra supervizorjev in koucev . Praznovanje 20-letnice društva 17.3. 2018 in izid 3. številke (posebna izdaja) glasila Mreža odnosov v tiskani obliki . Udeležba 4 clanov (Tomaž, Alenka, Petra in Brigita) na 4. hrvaški konferenci o superviziji (marec) . Udeležba 2 clanic IO (Claudia in Darja) na generalni skupšcini ANSE v Budimpešti (oktober) . 2. simpozij 1. december 2018 Delovna predsednica skupšcine Alenka KOBOLT in staro nova predsednica dr. Brigita RUPAR PLAN DELA ZA OBDOBJE 2019 - 2021 . Sodelovanje v projektu ANSE Lifelong Development of Supervisory Competencies and Quality System of Supervision in Europe (Petra Videmšek) . Organizacija 2 dogodkov letno (študijski dan marca in simpozij jeseni); pridobivanje novih clanov . Izdajanje Mreže odnosov (vsaj 1 številka letno, spletna stran in FB) – vabljeni k pisanju prispevkov! . Udeležba na poletni šoli ANSE avgusta 2019 v Bolzanu in na naslednji 2021 . Dopolniti Pravilnik o registru supervizorjev in koucev (posebna komisija) Pripravila: dr. Brigita RUPAR COACHING – PODPORA PRI NAŠEM OSEBNOSTNEM IN PROFESIONALNEM RAZVOJU Bernarda POTOCNIK Bernarda POTOCNIK Na delavnici je predavateljica predstavila temeljna izhodišca in proces coachinga na osnovi modela, ki ga je razvil utemeljitelj coaching pristopa, Tim Gallwey. V knjigi »Notranja igra tenisa« (angl. The Inner Game of Tennis), ki je izšla v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, kamor segajo tudi zacetki coachinga, Gallwey pojasnjuje temeljne principe coachinga. Kot trener tenisa je namrec opazil, da so bili igralci tenisa takrat, ko so poslušali njegov nasvet in se poskušali ravnati po njem, manj uspešni, kot takrat, ko jim je zastavljal odprta vprašanja, namesto da bi popravljal njihove napake in jih usmerjal. Sporocilo, ki ga je želel predati v svoji knjigi, je bilo, da je za obvladovanje neke spretnosti, naše zadovoljstvo in uspešnost, potrebno biti pozoren predvsem na »notranjo igro«, ki se odvija v naši glavi in nagovoriti ovire, ki nam preprecujejo, da bi svoje potenciale v polnosti izrazili. Bistvo coachinga po Gallweyu je tako osvoboditi potenciale, ki so v cloveku, da bi izboljšali svojo lastno uspešnost in postali to, kar smo lahko. Coach je torej naravnan na rezultate in se ukvarja z vizijami in dejanji. Deluje na osnovi predpostavke, da ima posameznik vse vire, ki jih potrebuje, za dosego lastnih ciljev, kar vkljucuje tudi sposobnost ucenja in sposobnost, da odkrijemo in uporabimo svoje lastne vire. Coaching je … Coaching je ciljno naravnan pristop, usmerjen v prihodnost, kar je prispevalo k temu, da se je coaching najprej uveljavil predvsem v poslovnem okolju. Pomembno vlogo pri uveljavitvi coachinga v poslovnem okolju je imel tudi John Whitmore. V svoji knjigi »Coaching za doseganje uspešnosti«« (angl. Coaching for Performance), ki velja za »biblijo« stroke, je predstavil model GROW. Skozi posamezne korake tega modela, ki vkljucujejo opredelitev cilja, opredelitev trenutnih razmer, razvijanje možnosti in odlocitve, kaj bomo v resnici naredili, smo se sprehodili tudi na delavnici. Obstajajo razlicne vrste coachinga glede na namen in podrocje delovanja. Osebni ali življenjski coaching (angl. Life Coaching) je v najširšem smislu namenjen izboljšanju kakovosti življenja posameznikov, poslovni coaching pa je povezan s podrocji razvoja kadrov, razvoja vodij in vodstvenih vešcin, s kariernim razvojem zaposlenih, z razvojem kompetenc in celostnim razvojem organizacije. Razlicne zvrsti pa so se oblikovale tudi glede na tematiko, s katero se ukvarja, kot npr. karierni coaching, velnes coaching, izobraževalni coaching in drugi. Obstajajo razlicne vrste coachinga Coaching je v Sloveniji relativno mlada disciplina, prisotna šele dobri dve desetletji, kar kažejo tudi izsledki Globalne raziskave o uporabi in ucinkih coachinga ( angl. ICF Global Consumer Awareness Study), ki jo je leta 2017 izvedla Mednarodna zveza coachev (ICF). V njej Slovenijo uvršca med države nastajajocih trgov, za razliko od držav, kot so Kanada, ZDA, Nemcija, Anglija, Francija, Nizozemska, Švedska in druge, ki sodijo med države uveljavljenih trgov. O mladi disciplini govori tudi podatek, da je supervizija kot podpora coachem, v Sloveniji prisotna šele nekaj let. V preteklosti je njeno vlogo nadomešcalo mentorstvo bolj izkušenih mentorjev coachev, ki so podporo coachem nudili predvsem pri razvoju njihovih vešcin in kompetenc, ter vprašanjih eticne in organizacijske narave. Ucinki coachinga se glede na raziskavo kažejo predvsem v izboljšani komunikaciji, optimizirani individualni in timski uspešnosti, vecji samozavesti in samospoštovanju, povecani produktivnosti, boljšemu ravnovesju med zasebnim in poklicnim življenjem, ter vecjim osebnim blagostanjem in dobrim pocutjem posameznika. Raziskava pa kaže tudi na splošni trend visokega zadovoljstva uporabnikov coachinga z izkušnjo, ki je bilo, glede na izsledke te raziskave, kar 88%. VPLIV TEMPERAMENTOV NA KOMUNIKACIJO V SUPERVIZIJSKI SKUPINI Roberta NOEMI Slovar slovenskega knjižnega jezika definira pojem komunicirati kot: izmenjavati, posredovati misli, informacije, sporazumevati se (Tavcar, 1995, str. 1). Tako je komunikacija sredstvo, ki omogoca izmenjavo in posredovanje informacij, objekt, po katerem je mogoce premikanje iz kraja v kraj (Kavcic, 1999, str. 2). Komuniciramo, da bi informirali, poucevali, prepricevali, predvsem pa, da bi vplivali na druge (Možina, Tavcar in Kneževic, 1998, str. 18). Za razumevanje in vodenje supervizijskega procesa je nujno poznavanje komunikacije v osnovnih elementih in razumevanje drobnih odtenkov sporocil, ki si jih udeleženci izmenjujejo. (Kobolt v Žorga, 1999, str. 47); Namen uporabe teorije osebnosti v superviziji ni, da bi posameznike oznacevali oziroma jih postavili v neko togo škatlico, kjer nimajo možnosti za rast ali spremembe. Namen razumevanja osebnosti je, da nam pomaga narediti najvec iz nas samih, in sicer tako, da spodbujamo naše prednosti in izboljšujemo naše slabosti v odnosih z drugimi. Kitajski filozof Lao Tzu pravi, da »kdor pozna druge, ima znanje. Kdor pozna sebe, ima modrost.« Poznavanje teorije osebnosti razumem kot pomoc pri ucinkovitejši komunikaciji med clani supervizijske skupine. Tukaj mislim na pomoc pri komunikaciji tako med supervizorjem in supervizanti kot na komunikacijo med supervizanti. Temperament je v veliki meri podedovan, vendar je od okolja in naše dejavnosti odvisno, kako in koliko se bo dolocena lastnost razvijala in izražala. Temperamentne lastnosti so del naše osebnosti, ki jih ne moremo spremeniti. V resnici jih tudi ne želimo spremeniti, saj kažejo moc naše osebnosti in naše naravne talente (Judež, 2002). Ce naši odnosi z drugimi podpirajo in zapolnjujejo potrebe našega prirojenega tipa temperamenta ali njegove mešanice, nam to omogoca, da delujemo in izrabljamo prirojene vrline in talente. V tem primeru naše znacilnosti zgradimo okoli našega mocnega jaza – resnicen jaz. Zato izražamo samozaupanje, vzpostavimo zdrav odnos s samim seboj in razvijemo pozitiven motivacijski obcutek o lastni vrednosti. Ce so naši odnosi težavni ter razlike med našim prirojenim temperamentom in prirojenimi temperamenti drugih ustvarjajo boj za prevlado in priznanje naše vrednosti, smo bolj nagnjeni k temu, da bomo ustvarili znacilnosti, ki v nas vzbujajo obcutek nezadostnosti, neizpolnjenosti. Rezultat tega je, da bomo svoje znacilnosti razvili okoli našega šibkega jaza. Na plano privrejo primarne negativne lastnosti našega temperamenta, ki zacnejo spodjedati odnose. Upoštevajoc, da supervizija nudi podporo supervizantovemu custvenemu stanju, mu nudi oporo, kar pomeni, da mu dela nekaj manj neprijetno in hudo, mu olajša trpljenje in mu pomaga pri neugodnem položaju ali stanju (Eiselt, 2009), je upoštevanje temperamentnih znacilnosti posameznika in poznavanje ucnih stilov v procesu ucenja pomembno tako s strani supervizorja kot clanov skupine. Ce supervizor upošteva navedene znacilnosti posameznih temperamentov (po Littauer, 2006), ne bo spregledal slabosti, ki jih imajo doloceni temperamenti. Prizadeval si bo za opolnomocenje posameznikovih pozitivnih lastnosti in jih uporabil kot orodje za ucinkovitejše delo v supervizijskem procesu. V nadaljevanju navajam le nekatere pomembne intervence, ki bi jih supervizor po mojem mnenju moral upoštevati: • priljubljenemu sangviniku bi ponudil vec priložnosti, da se kreativno izraža in izkoristi njegovo pripravljenost in kreativnost pri iskanju novih poti in idej. Pri flegmatiku bi se teh dejavnosti in zahtev izogibal; • za uresnicitev hitrih in konkretnih idej brez nacrtovanja in premisleka bi izkoristil pripravljenost kolerika za takojšnjo akcijo. Tega od melanholika ne bi pricakoval; • analiticno vrednotenje konkretne izkušnje, ki ima podlago v teoriji, in natancno ocenjevanje dejavnikov tveganja, ki bi akcijo lahko ogrozili, bi supervizor prepustil melanholiku. Te natancnosti od sangvinika ne bi pricakoval; • za umiritev medsebojnih konfliktov v skupini je najboljše uporabiti mirnega flegmatika, saj je prav on najboljši mediator. Te naloge supervizor nikakor ne bi zaupal koleriku. Viri: Eiselt, A. (2009). Podporna vloga supervizije. Socialna pedagogika, 13(1), 17–36. Judež, M. (2002). Komuniciranje z razlicnimi tipi osebnosti sodelavcev. Ljubljana, Kavcic, B. (1999). Poslovno komuniciranje. Ljubljana, Ekonomska fakulteta Ekonomska fakulteta. Kobolt, A. in Žorga, S. (1999, 2000, 2006). Supervizija – proces razvoja in ucenja v poklicu. Ljubljana, Pedagoška fakulteta, 298. Littauer, F., Littauer, M., (2006). Kako se razumeti s skoram vsakomer. Ljubljana, Katarina Zrinski. Možina, S., Tavcar, M., Kneževic, A. (1998). Poslovno komuniciranje. Maribor, Obzorja. Tavcar, M. (1995). Uspešno poslovno sporazumevanje. Ljubljana, Novi Forum. Roberta Noemi, mag.superviz.os. in org.svet; zaposlena na Centru za socialno delo primorsko-notranjska, je prevajalka in založnica strokovne literature s podrocja psihologije. Kot supervizorka deluje že od leta 2014 na podrocju sociale, šolstva, zdravstva in prostovoljstva. Kot raziskovalka ucenja kriticnega mišljenja v supervizijskem procesu sodeluje z razlicnimi skupinami strokovnjakov s ciljem ozavešcanja širše javnosti o pomembnosti supervizije v vseživljenjskem ucenju in razvoju profesionalnih kompetenc. ETIKA IN ETICNE DILEME V SUPERVIZIJI Vita POŠTUVAN Doc. dr. Vita Poštuvan, docentka na Oddelku za psihologijo Fakultete za matematiko, naravoslovje in informacijsko tehnologije Univerze na Primorskem in namestnica vodje Slovenskega centra za raziskovanje samomora UP IAM. Vita se intenzivno ukvarja s preucevanjem in preprecevanjem samomorilnega vedenja in promocijo duševnega zdravja, z implementacijo novih preventivnih programov v Sloveniji in klinicno-svetovalnim delom. Izkušnje ima z delom v zdravstvu, s terapevtskim delom z ljudmi v stiskah in razbremenitvah v kriznih situacijah. Je v supervizorski stopnji izobraževanja za vedenjsko-kognitivnega terapevta in izvaja svetovanja v okviru Psihološke svetovalnice ŠOUM. Izvaja tudi na cujecnosti temeljeco kognitivno terapijo – predvsem v okviru programov NARA (MBCT – mindfulness based cognitive therapy; zakljucila vse tri uciteljske stopnje izobraževanja). V delavnici je predstavila cujecnost, ki danes dobiva na veljavi kot nacin skrbi za lastno duševno blagostanje. Je princip zavestnega usmerjanja pozornosti v trenutek tukaj in sedaj, pri cemer ne zasledujemo strogih ciljev, kaj želimo z vadbo doseci. Kljucna vrlina, ki jo gojimo je prijaznost do sebe in drugih. V delavnici smo spoznali osnovne principe cujecnosti, izvedli prakticne vaje in poskušali v sebi iskati potencial za razvoj vešcin cujecnosti. V predavanju o etiki je spregovorila o eticnih dilemah in eticnih principih v supervizijskem odnosu, odgovornosti supervizorja ter o eticni zavesti kot kljucni podstati njegovega dela. ANSE Summer University 26. – 30. 08. 2019 Bozen This year's ANSE Summer University will be organized in cooperation with the BSC (Association for Supervision, Coaching and Organizational Development, Italy) and the Association of National Organization for Supervision in Europe (ANSE) and will be held in Bolzano from 26th to 30th August 2019. With the topic "Connecting Worlds through Supervision and Coaching", the SU19 wants to deal with social tensions. In history, these forces have expressed themselves in different ways. In today's world, fission and polarization seem to be predominant. On the other hand, the need and longing for union is a strong need. To which extent supervision and coaching can contribute to connect different worlds is to be shown and discussed at the Summer University in Bolzano. The first day (26.8.2019) is all about South Tyrol: The keynote speakers will be Prof. Dr. Hans Heiss (historian and lecturer at the University of Innsbruck) and Dr. Lucio Giudiceandrea (journalist at RAI). In the evening, everyone is invited to a traditional South Tyrolean dinner. On the second day (27.8.2019), the topic of leadership from a traditional and innovative perspective will be highlighted. Dr. Wolfgang Looss (Management Development Darmstadt) and Sara Niese (Dipl. Psychologist from Stuttgart) speak. In the afternoon there will be workshops on the topic. The third day (28.8.2019) is dedicated to the topic "Business and Social: Interdependence and Dialogue between Two Worlds". The two speakers on this day are Prof. Marjaana Gunkel (Faculty of Economics and Management, University of Bozen) and Prof. Silvia Sacchetti (Department of Sociology and Social Sciences, University of Trento). In the afternoon there will be further workshops on the theme suitable. The fourth day (29.8.2019) revolves around the topic "Generations". Prof. Dr. Brigitte Geissler-Piltz from Berlin and Dr. Karin Herrmann from Stuttgart will be the keynote speakers. As usual, the afternoon will be filled with exciting workshops. The fifth and last day (30.8.2019) of the Summer University will reflect on the previous days and provide space for presentation from the International Intervision Groups. The ANSE board will report on Tuesday, Wednesday and Thursday from current projects and work priorities and also provides space for new International Intervision Groups. In addition, visitors to the Summer Universtiy 2019 can look forward to a varied evening program in Bolzano and the surrounding area. More information about costs and accommodation as well as the registration form can be found at: Register now at: www.supervision-coaching.it/bridging-connecting-worlds-through-supervision-and-coaching-anse-summer-university We look forward to an exciting and varied Summer University 2019 and hope to welcome you in Bolzano! With best regards from the ANSE board Agnes Turner