Kakšen pomen ima prostoročno risanje za vzgojo ženske mladine? (Poročala pri okr. učit. konf. za ljublj. šole dne 12. mal. srpana 1897. Emilija Gusl.) (Dalje in konec.) [eliko veljavo imajo.dandanes pletene čipke. Koliko truda stane, preden se naredi le majhen košček teh čipk, more ceniti samo tisti, ki jih plete sam. Pletenim čipkam, kakor tudi drugim ročnirn delom je podlaga vzorec. Res, da jih dobirao v tovarni in prodajalnici, a ti so navadno izdelani s strojem, torej ni moči, da bi bili natančni in brez poraot. Treba je tu ali tam poprave, in kako lahko to stori deklica, ki je vajena risanja. Tudi z zankanjera in vezenjem krasi ženstvo različno perilo, podlaga temu je tudi risanje, ker zdaj sestavi deklica z listi in cveticami cvetne kite in šopke, zdaj potrebuje kakšen raonogram in ne bi mogla tega storiti, ko bi ne znala risati. Posebne važnosti je pa to za one deklice, ki stopijo v obrtne šole. Vsak se je že lahko prepričal, kako krasna dela se tara izdelujejo! Kakor slikar s čopičera, tako ženska s šivanko slika krasne podobe na različno blago. In to delo nima samo veljave za hišo, ampak tudi za hram božji! Res, trudapolna so taka dela, vendar najde mnogo žensk potrebnega zaslužka, da, celo vsakdanjega kruha. Poglejino, koliko ubožnih družin se nahaja po svetu, katere preživi s svojo spretnostjo le pridna ženska roka, in koliko deklic so ročna dela rešila pogubljenja! Brez števila jih je tudi, ki delajo v tovarnah, prodajalnicah itd., ki s svojo spretno roko rišejo najkrasnejše like na popir, svilo, platno in celo na posodo. Gledajoč take stvari, se nam zdi neverjetno, da je to ustvarila nežna ženska roka. Pa ne sarao ubožnemu dekletu koristi risanje, temveč tudi imenitnim gospem, katerih ne tarejo skrbi za vsakdanji kruh. Lahko se pečajo z vso vnemo z risanjem in slikanjera, in krasne slike in ročna dela lepšajo njih sobe ter jim delajo mnogo pravega veselja; pa ne samo njim, tudi vsern drugim, ki občudujejo lepoto in okus teh del, ki so nastala le po prostoročnem risanju. Kako radi bivamo v hiši, ki jo je omikana, pridna gospodinja okrasila z okusnimi izdelki svoje spretne roke. Nekakšen harmonični vtisek jemljemo s seboj, ko zapuščamo takšno lepo urejeno in okusno obloženo domovanje. Mnogo truda nas je sicer stala vpeljava prostoročnega risanja v ljudskih šolah; raarsikateri bi bil skoraj izgubil potrpljenje in pogum, zakaj vspehi so v tem kratkem easu še slabi in neznatni. Toda bodočnost nas bode učila, da naš trud ni bil zaman, in najlepše plačilo nara bode hvaležnost naših učenk. Da se to tudi uresnici, v to pomozi Bog! — Kako nam je v obče postopati pri risanju, to nam veleva učni črtež. Vendar se rai zdi, da bi napačno ravnale me učiteljice na dekliških šolah, ko bi poučevaje prostoročno risanje, premalo razsodno vzele za podstavo samo mrtvo črko učnega črteža. Zakaj zdi se mi, da se naš učni črtež vse premalo ozira na dekliške ljudske šole, in učiteljica, ki se brez posebnega premisleka in preudarka ravna po njem, lahko zaide na napačno pot ter riše z deklicami predloge, ki so zlasti v višjih razredih — pač koristne dečkom, za deklice pa niraajo posebne vrednosti. V to napako zabrede učiteljica tem lože, ker se tudi zbirke in predloge, odobrene za naše ljudske šole, v prvi vrsti ozirajo na deške ljudske šole. Res je sicer, da pravi učni črtež za risanje v VII. in VIII. razredu: ,,Pri izbiranju predlog naj se ozira uciteljica posebno na ženska ročna dela." Toda to določilo je presplošno. Mislim namreč, da se moramo že od V., gotovo pa od VI. razreda dalje pri risanju ozirati na ženska rocna dela. Ker se pa ni pripisovalo dolgo vrsto let temu predmetu v naših šolah posebne važnosti; ker smo do letošnjega leta risale večinoma po stigmah; ker tedaj nimamo ne posebne vaje, ne izkušenj, kakor bi jih bilo želeti, potrebujemo natančnega navodila, po katerern bi nam bilo na dekliških šolah pri risanju postopati. Zatorej si usojam predlagati današnji okrajni učiteljski konferenciji nastopno resolucijo: 1.) Slavni c. kr. raestni šolski svet se prosi, naj naroči vodstvom vseh slovenskih dekliških ljudskih šol v Ljubljani, naj poskrbe za to, da učiteljski zbor vsake dekliške šole na podstavi Andelovih, Bayerjevih, Wunderlichovih, Pellnerjevih, Steiglovih, Gnantovih, Heinovih in Eichlerjevih predlog sestavi za vse razrede podrobni ucni ortež za risanje s posebnim ozirom na ženska ročna dela. 2.) Te podrobne učne črteže je predložiti slavnemu c. kr. mestnemu šolskemu svetu, da jih presodi po strokovnjakih ter jim potem izprosi odobrenja visokega c. kr. deželnega šolskega sveta,*) Mislim, da sem dokazala, da, ako je risanje potrebno dečkom, ki se pozneje posvete raznim obrtom, pri katerih brez risanja nikakor ne morejo izhajati, je ta spretnost še toliko potrebnejša deklicam. Risanje čisti deklicara okus, jirn podaja velike ugodnosti pri izdelovanju ženskih ročnih del, jirn daje veckrat lep in časten zaslužek v obrtnih opravilih ter jim je mnogokrat tudi vir lepega užitka in čistega veselja. S spretnimi in okusnimi risbami deklicc naposled ne samo sebi, ampak tudi svojira roditeljem in sorodnikom krase domovanje in jim tako lepšajo življenje.