Katarina Habe1, Vida Kriè2 1 Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo 2 Osnovna šola Jakoba Aljaa Kranj DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV GLASBENE ŠOLE V ZGODNJEM MLADOSTNIŠTVU Izvirni znanstveni èlanek / Original research paper Izvleèek Namen naše raziskave je bil preuèiti doivljanje izvajalske anksioznosti pri uèencih v glasbenih šolah na prehodu iz otroštva v mladostništvo. V raziskavi je sodelovalo 261 od 10 do 15 let starih uèencev sedmih razliènih slovenskih glasbenih šol: 103 deèkov in 158 deklic. Za namen raziskave smo oblikovali anketni vprašalnik, ki je vseboval tudi Lestvico izvajalske anksioznosti (Habe, 2002). Rezultati so pokazali, da med mlajšimi (1012 let) in starejšimi uèenci (1315 let) ne obstajajo pomembne razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti. Ugotovili smo, da so miselni simptomi izvajalske anksioznosti v zgodnjem mladostništvu bolj izraeni kot telesni, da deklice doivljajo izvajalsko anksioznost intenzivneje kot deèki in da imajo manj izvajalske anksioznosti tisti uèenci, ki so zaèeli nastopati v zgodnjem otroštvu, ki imajo pozitivne prve izkušnje z nastopanjem in ki radi nastopajo. Razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti niso bile potrjene glede na posamezne inštrumentalne skupine, so jo pa pevci v primerjavi z razliènimi skupinami inštrumentalistov doivljali opazno veè. Pokazalo se je tudi, da je doivljanje izvajalske anksioznosti negativno nizko povezano z zakljuènima ocenama pri inštrumentu in pri glasbenoteoretiènih predmetih. Kljuène besede: izvajalska anksioznost, trema, glasbeni nastop, glasbena šola, zgodnje mladostništvo Abstract Experiencing Performance Anxiety in Music School Pupils in Early Adolescence The aim of our study was to explore music performance anxiety (MPA) in music school students in early adolescence. 261 young students from seven different Slovenian music schools aged 10 to 15 years (103 boys, 158 girls) participated in the study. Music performance anxiety scale (Habe, 2002) was used for measuring the intensity of cognitive and somatic symptoms. The results reveal that there are no differences in MPA between younger (aged 10-12) and older (aged 13-15) music students in early adolescence. It was found that MPA is more prevalent in girls than in boys. Less MPA is experienced by students who started performing early in childhood, in those with positive first performing experiences and those who enjoy being on stage. There were no differences in MPA regarding instrumental groups, although singers evidently reported the highest rates of MPA compared to other groups. There was a low negative correlation between MPA and final grades in instrumental/theoretical practice. Keywords: stage fright, performance anxiety, music performance, basic music school, early adolescence 33 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... Uvod Glasbeno nastopanje je umešèeno visoko na lestvici stresnih situacij (Habe, 2010). Zelo redki so posamezniki, ki stopijo na oder in zaigrajo na inštrument ali zapojejo, ne da bi pri tem doivljali obèutke poveèanega vznemirjenja. Tudi najbolj vrhunski izvajalci doivljajo te prednastopne obèutke, se pa s pomoèjo številnih izkušenj in z ustrezno psihièno pripravo na nastop nauèijo obvladovati svoje telo, èustva in misli, predvsem pa svoje vedenjske reakcije (Kenny in Osborne, 2006). Kar je najpomembneje  njihova stališèa do prednastopnega vznemirjenja se spremenijo v pozitivna. Ozavestijo lastne prednastopne obèutke, jih sprejmejo kot normalen odziv telesa pred odhodom na oder in se nauèijo usmeriti ta dodaten vir energije v veèjo budnost in pozornost, boljši spominski priklic, boljšo interpretacijo in ne nazadnje v boljšo komunikacijo s publiko. Èe bi otroke pravoèasno nauèili, da sprejmejo prednastopne obèutke kot popolnoma normalne, in jih postopno pripravili na situacijo odrske izpostavljenosti, bi morda marsikateri otrok vztrajal na glasbeni poti, predvsem pa bi bilo veè tistih, ki bi jih nastopanje navdajalo z obèutkom notranjega zadovoljstva. e otroci namreè poroèajo, da se na odru pogostokrat ne poèutijo prijetno, saj so ivèni, dlani se jim potijo, srce jim hitrejše bije in skrbi jih glede nastopa (Kriè, 2016). Razveseljivo pa je, da ne glede na to kar 82 % od njih rado nastopa in ima pozitivna (25 %) ali vsaj veèinoma pozitivna in le vèasih negativna stališèa (47 %) do nastopanja. Le 8 % otrok ima izrazito negativna stališèa do nastopanja (Kriè, 2016). Doivljanje poveèanega fiziološkega vzburjenja pred odhodom na oder predstavlja obièajno stresno reakcijo boj/beg. Ta reakcija predstavlja normalen telesni odziv, vendar pa lahko izvajalcu, èe se ne nauèi ustrezno spoprijemati z njo in je obvladovati, predstavlja moteè dejavnik, ki negativno vpliva na njegova stališèa do nastopanja in pogostokrat tudi na dejansko izvedbo. Glede na to, da mora glasbenik na odru obvladati finomotoriène gibe, je treba vso odveèno fiziološko vzburjenje pravoèasno uravnati s primernimi psihološkimi tehnikami. To, kakšno stopnjo izvajalske anksioznosti bo posameznik doivljal pred odhodom na oder, je odvisno od njegovih osebnostnih predispozicij, od situacije nastopanja, od predhodnih izkušenj in od njegove fiziène in psihiène pripravljenosti (Habe, 2010). Pri razvoju izvajalske identitete odigrajo pomembno vlogo zgodnje izkušnje z nastopanjem. Opredelitev izvajalske anksioznosti Izvajalska anksioznost je psiho-fiziološki fenomen, ki se kae v izrazitih in vztrajnih obèutkih tesnobnosti, ki se pojavijo pred odhodom na oder in so vezani na glasbeni nastop. Izvor izvajalske anksioznosti so specifiène anksiozno pogojevane izkušnje. Gre za kombinacijo èustvenih, miselnih, telesnih in vedenjskih simptomov. Izvajalska anksioznost je lahko situacijska (vezana samo na glasbeni nastop) ali dispozicijska (spremljana z drugimi anksioznimi motnjami, še posebej s socialno fobijo; Kenny, 2011). V slovenskem prostoru se kot sopomenki izvajalski anksioznosti uporabljata še anksioznost pred obèinstvom in anksioznost pred nastopanjem, v slovenskem 34 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek pogovornem jeziku pa se je uveljavil izraz trema (Puklek Levpušèek, 2006). Na podroèju psihologije športa se uporablja termin prednastopna napetost (Tušak in Tušak, 2003). K. Habe (2010) na podroèju glasbenega nastopanja opredeljuje izvajalsko anksioznost (angl. maladaptive performance anxiety) kot patološko obliko prednastopne napetosti, ki se pojavi e nekaj èasa pred nastopom, vztraja med njim in je prisotna tudi po njem. Kae se v moèno izraenih telesnih simptomih, ki jih spremljajo tudi številni miselni simptomi. Izvajalska anksioznost obvladuje izvajalca in negativno vpliva na uspešnost nastopanja.1 Doivljanje izvajalske anksioznosti pri otrocih in mlajših mladostnikih Otroci na prehodu iz otroštva v mladostništvo so zaradi številnih fizioloških in psiholoških razvojnih sprememb zelo ranljivi tudi v doivljanju in spoprijemanju z izvajalsko anksioznostjo. Nekatere raziskave kot posledico hormonskih sprememb v puberteti navajajo poveèano èustvenost in muhavost v obdobju zgodnjega mladostništva (Buchanan idr., 1992, v Papalia, Olds in Feldman, 2003). Z vidika psihosocialnega razvoja gre za obdobje iskanja lastne identitete, ko si najstnik prizadeva, da bi osmislil svoj jaz. Kot je dejal Erikson (1968, v Papalia, Olds in Feldman, 2003), je poglavitna mladostnikova naloga v tem obdobju, da izoblikuje jasno identiteto nasproti identitetne zmedenosti. Kot posledica hipotetiènih uvidov, ki se pojavijo z razvojem abstraktnega mišljenja, in obdobja oblikovanja identitete se tudi pri glasbenem nastopanju uèenec na prehodu iz otroštva v mladostništvo znajde pred novimi izzivi. Zaène se ukvarjati z lastnim doivljanjem ob nastopanju, razmišlja, kaj bi se lahko zgodilo, èustveno se na odru moèneje odziva in tudi veè razmišlja o sebi. Prisotnost izvajalske anksioznosti sta pri otrocih prva raziskovala Simon in Martens (1979, v Osborne in Kenny, 2006). Primerjala sta doivljanje izvajalske anksioznosti pri deèkih, starih od 9 do 14 let, v treh razliènih nastopnih situacijah: pred športno izvedbo, pred solistièno glasbeno izvedbo in pred skupinsko glasbeno izvedbo (orkester). Ugotovila sta, da je anksioznost najizrazitejša pri deèkih, ki nastopajo kot solisti inštrumentalisti. Orkestrsko nastopanje je povzroèalo najveèjo mero anksioznosti med vsemi skupinskimi dejavnostmi, vkljuèno z ekipnimi športi. Izvajalsko anksioznost naj bi doivljalo kar 23 % otrok in 34 % mladostnikov. Variirala naj bi glede na razliène pristope uèiteljev, podporo druine in glede na mentalno stanje uèencev (Fehm in Schmidt, 2005; Wang, 2001, v Hendricks, Smith in Stanuch, 2014). Najveè pozornosti raziskovanju izvajalske anksioznosti pri otrocih in mladostnikih je namenila C. Ryan (2006). Ugotovila je, da veliko otrok in odraslih glasbenikov kae podobne simptome izvajalske anksioznosti in da ne glede na starost velja, da je izvajalska anksioznost negativno povezana s samospoštovanjem in kakovostjo izvajanja. Prav tako 35 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... 1 Opredelitev izvajalske anksioznosti pri glasbenikih v slovenskem prostoru še vedno ni enotna. Med glasbeniki samimi je zelo zakoreninjen laièni termin trema, psihološka stroka pa zagovarja termin izvajalska anksioznost. K. Habe, ki se je leta 1998 v slovenskem prostoru prva zaèela raziskovalno ukvarjati s preuèevanjem tega fenomena pri glasbenikih, se je na podlagi tuje literature in po posvetovanju s strokovnjaki odloèila za uporabo strokovnega termina izvajalska anksioznost (Habe, 1998), vendar pomisleki o ustreznosti poimenovanja ostajajo. je bilo starostno univerzalno, da izvajalska anksioznost narašèa s številènostjo obèinstva in s pomembnostjo glasbenega nastopa. H. Boucher in C. Ryan (2010) sta z merjenjem fizioloških parametrov pred nastopanjem pri otrocih ugotovili, da e tri- in štiriletniki doivljajo poveèano fiziološko vzburjenje pred odhodom na oder, prav tako pa so rezultati pokazali poveèano stopnjo kortizola (stresnega hormona) v krvi in negativne vedenjske vzorce na odru (jok otroka). Pomembna ugotovitev njune raziskave je bila tudi, da je bilo doivljanje izvajalske anksioznosti pri otrocih povezano s poznanostjo okolja  èe so okolje dobro poznali, so doivljali manj izvajalske anksioznosti, kot èe ga niso. Prav tako se je izkazalo, da se je doivljanje stresa pred nastopanjem znialo, èe je otrok kmalu za prvim nastopom nastopil še enkrat. e pri otrocih lahko zaznamo razlike v tem, ali je izvajalska anksioznost pri njih situacijsko pogojena ali pa gre za njihovo osebnostno znaèilnost (Habe, 1998), ki se e v zgodnjem otroštvu kae kot plahost in srameljivost. V prvem primeru bo uèenec v glasbeni šoli doivljal izvajalsko anksioznost kot odziv na situacijo nastopanja, v drugem primeru pa mu anksioznosti ne bo povzroèal le glasbeni nastop, temveè vse situacije, v katerih je socialno izpostavljen. M. Osborn in D. Kenny (2008) sta izvedli raziskavo z 298 uèenci, starimi od 11 do 19 let, ki so pisno opisali svoj najslabši nastop. Njihovi opisi so bili ocenjeni glede na šest podroèij: situacijski in vedenjski dejavniki, èustveni, kognitivni in somatski simptomi anksioznosti ter uspešnost nastopa. Rezultati so pokazali, da so dekleta doivljala izvajalsko anksioznost intenzivneje kot deèki in da je kar 78 % uèencev imelo negativne zaèetne izkušnje z nastopanjem. Avtorici sta opozorili na pomen kognitivnih predstav pri doivljanju izvajalske anksioznosti in ob tem poudarili pomen uporabe kognitivno-vedenjske terapije pri obvladovanju izvajalske anksioznosti. Najobsenejšo metaanalitièno študijo o doivljanju izvajalske anksioznosti pri otrocih in mladostnikih je izvedla A. Brugues Ortiz (2011). Na podlagi analize 16 raziskav o izvajalski anksioznosti pri otrocih in mladostnikih je prišla do zakljuèkov, da naj bi otroci le redko doivljali izvajalsko anksioznost, da pa se ta pojavi na prehodu v mladostništvo. Prav tako je ugotovila, da veèina raziskav poroèa o veèji stopnji izvajalske anksioznosti pri deklicah kot pri deèkih. E. Dempsey (2015) pa je opozorila, da so bolj zanesljive in veljavne raziskave, ki so bile izvedene pri starejših otrocih in mladostnikih kot pri predšolskih otrocih, saj šele v mladostništvu otroci postanejo samorefleksivni, po drugi strani pa laje ubesedijo svoje doivljanje. Ugotovila je tudi, da obstajajo razlike v intenzivnosti doivljanja izvajalske anksioznosti, pri èemer so mladostniki poroèali o intenzivnejših simptomih izvajalske anksioznosti kot otroci. 36 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek Doivljanje izvajalske anksioznosti glede na spol, izvajalske izkušnje ter izbrani inštrument Veèina izvedenih raziskav potrjuje razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na spol  enske poroèajo o intenzivnejšem doivljanju izvajalske anksioznosti kot moški (Brugues Ortiz, 2011; Habe, 1998, 2002; Iusca in Dafinoiu, 2011; Rae in Mc Cambridge, 2004; Osborne in Kenny, 2008; Ryan, 2004, 2005; Yondem, 2007, Wilson in Roland, 2002). Omeniti je treba, da je bil veèji dele navedenih raziskav o doivljanju izvajalske anksioznosti izveden s tehniko samoporoèanja, manj pogoste pa so bile fiziološke študije. e Abel in Larkin (1990) sta opozorila, da sicer enske res pogostokrat poroèajo o intenzivnejšem doivljanju izvajalske anksioznosti, vendar pa fiziološke meritve pokaejo intenzivnejše fiziološko vzburjenje pred nastopom pri moških, kar je v svoji raziskavi ugotovila tudi C. Ryan (2004). Tudi Nolen-Hoeksema (2012) ugotavlja, da so enske v stresni situaciji nagnjene k analiziranju, osredotoèijo se na negativne misli, obèutke in simptome stresa, kar povzroèi veèjo stopnjo izvajalske anksioznosti. Lerner (2011) povzema številne raziskave, ki potrjujejo, da enske od zgodnjih let dalje poroèajo o intenzivnejšem doivljanju izvajalske anksioznosti kot moški. Vendar pa po drugi strani tudi opozarja, da moški pri reševanju vprašalnika podcenjujejo ali celo zanikajo lastne obèutke anksioznosti, v sami izvedbi pa se negativni uèinki na uspešnost pri njih pojavljajo celo pogosteje. Pomembno vlogo pri doivljanju, predvsem pa pri spoprijemanju z izvajalsko anksioznostjo naj bi imele tudi izvajalske izkušnje. Hamann (1982, v Habe, 1998) je ugotovil, da naj bi se uèenci z dolgoletnimi izkušnjami igranja na inštrument bolje znašli na nastopu kot tisti z manj izkušnjami, saj naj bi razvili boljši obèutek izvajalske kompetentnosti. Tudi Biasutti in Concina (2014) med napovednike izvajalske anksioznosti poleg števila ur individualne vadbe na teden in strategij spoprijemanja s stresom umešèata izkušnje; v njuni raziskavi so študenti akademije za glasbo doivljali veèjo izvajalsko anksioznost kot poklicni glasbeniki. Po drugi strani pa je kar nekaj raziskav pokazalo, da izkušnje naj ne bi pomembno vplivale na doivljanje izvajalske anksioznosti; korelacije so bile nizke ali pa jih sploh ni bilo (Cox in Kenardy, 1993; Kirchner, 2003; Rae in McCambridge, 2004). J. Kirchner (2003) je tako npr. ugotovila, da profesorji glasbe z mnogoletnimi izvajalskimi izkušnjami doivljajo enako stopnjo fizioloških in psihiènih simptomov kot njihovi študenti, ki imajo precej manj izkušenj. Razlike glede na predhodne izvajalske izkušnje se pokaejo v naèinih spoprijemanja, kar posledièno vpliva na bolj pozitivna stališèa do nastopanja in do bolj uspešnega nastopanja. Kar se tièe razlik v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na izbrani inštrument, so bile izvedene le redke raziskave. Iusca in Dafinoiu (2012) sta ugotovila, da godalci in pevci doivljajo pomembno veè izvajalske anksioznosti kot pianisti, pihalci in trobilci. Manning (2013) pa v svoji raziskavi poroèa, da naj bi najveè izvajalske anksioznosti doivljali pihalci, najmanj pa tolkalci in trobilci. Dodaja tudi, da se glede na igrani inštrument pokaejo razlike v vrsti najbolj izraenih simptomov izvajalske anksioznosti – tako je pri pihalcih najmoèneje izraen simptom izvajalske anksioznosti hiperventilacija, pri trobilcih potenje, pri godalcih hladne roke in pri tolkalcih napetost v mišicah. 37 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... Empirièna raziskava Opredelitev problema, namen in cilji Izvajalska anksioznost je fenomen, s katerim se sreèujejo glasbeniki od samih zaèetkov nastopanja dalje in je prisoten celo pri vrhunskih glasbenikih. e uèenci v nijih glasbenih šolah se pri prvih nastopih zaènejo sooèati s simptomi, kot so potenje in tresenje rok, napetost v elodcu, plitvo dihanje in pospešeno bitje srca. Ti simptomi številnim glasbenikom onemogoèajo, da bi se prepustili glasbi in v nastopu uivali. Zato je pomembno, da prednastopno napetost pri otrocih ozavešèamo e od samih zaèetkov glasbenega nastopanja dalje in da profesorji inštrumenta/petja veèjo pozornost posvetijo tudi kakovostni psihièni pripravi na nastop. Glede na to, da je doivljanje izvajalske anksioznosti relativno slabo raziskano pri otrocih in mlajših mladostnikih ter da je to obdobje kljuèno v razvoju pozitivne izvajalske samopodobe, smo se v naši raziskavi osredotoèili na to populacijo. Osrednji namen naše raziskave je preuèiti doivljanje izvajalske anksioznosti pri uèencih glasbene šole na prehodu iz otroštva v mladostništvo; pri tem elimo osvetliti tudi razlike glede na spol in glede na izbrani inštrument ter ugotoviti, ali obstajajo razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na izraenost telesnih in miselnih simptomov, glede na èas in valenco prvih izkušenj z nastopanjem ter glede na to, ali otrok rad nastopa ali ne. Cilj raziskave je ponuditi vpogled v doivljanje izvajalske anksioznosti pri otrocih in mlajših mladostnikih. Raziskovalne hipoteze Hipoteza 1: Starejši mladostniki (1315 let) v glasbeni šoli doivljajo izvajalsko anksioznost intenzivneje kot mlajši mladostniki (1012 let). Hipoteza 2: Izvajalska anksioznost je pri dekletih v obdobju zgodnjega mladostništva bolj izraena kot pri deèkih. Hipoteza 3: Pri uèencih glasbene šole v obdobju zgodnjega mladostništva so telesni simptomi izvajalske anksioznosti moèneje izraeni kot miselni simptomi. Hipoteza 4: Obstajajo razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti med razliènimi inštrumentalnimi skupinami uèencev glasbene šole v obdobju zgodnjega mladostništva. Hipoteza 5: Obstajajo razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti pri uèencih glasbene šole v obdobju zgodnjega mladostništva glede na èas (H5.1) in valenco (H5.2) zgodnjih izkušenj z nastopanjem. Hipoteza 6: Uèenci glasbene šole v obdobju zgodnjega mladostništva, ki raje nastopajo, doivljajo manj izvajalske anksioznosti kot tisti, ki ne nastopajo radi. Hipoteza 7: Izvajalska anksioznost je pri uèencih glasbene šole v zgodnjem mladostništvu povezana z oceno pri inštrumentu (H7.1) in oceno nauka o glasbi ter solfeggia (H7.2). 38 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek Metoda V raziskavi smo uporabili deskriptivno in kavzalno neeksperimentalno metodo empiriènega raziskovanja. Vzorec V raziskavo je bilo vkljuèenih 261 uèencev sedmih razliènih slovenskih nijih glasbenih šol, ki so bili stari od 10 do 15 let (M = 12,2). Od tega je bilo 103 (39 %) deèkov in 158 (61 %) deklic. Inštrumenti V namen raziskave je bil oblikovan anketni vprašalnik, ki se je izkazal kot zanesljiv (Cronbach = 0,87). Vkljuèeval je tudi Lestvico izvajalske anksioznosti (Habe, 2002) s 30 trditvami, ki jih posameznik ocenjuje na 5-stopenjski lestvici Likertovega tipa, pri èemer 1 pomeni sploh ni prisotno, 5 pa zelo intenzivno izraeno. Merske znaèilnosti Lestvice izvajalske anksioznosti so ustrezne; potrjena je bila dvodimenzionalna struktura; 12 postavk se nanaša na telesne simptome, 18 na miselne. Zanesljivost lestvice je visoka (Cronbach = 0,93; Amon, Breèko, Gregorec in Horvat, 2015). Postopek Zbiranje podatkov je potekalo od 2. 2. do 7. 4. 2016. Podatki so bili zbrani s pomoèjo skupinskega apliciranja vprašalnika v razliènih glasbenih šolah. Pred tem so bila pridobljena ustrezna privoljenja s strani staršev, uèiteljev in ravnateljev glasbenih šol. Testiranje je trajalo priblino 15 minut in je bilo izvedeno na zaèetku ali na koncu pouka nauka o glasbi/solfeggia. Pridobljeni podatki so bili obdelani s programsko opremo SPSS. Za preverjanje razlik med mlajšimi in starejšimi mladostniki, razlik med spoloma, razlik v izraenosti telesnih in miselnih simptomov izvajalske anksioznosti ter glede na izkušnje z nastopanjem smo uporabili t-test. Za preverjanje razlik v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na izbrani inštrument smo uporabili enosmerno analizo variance, za preverjanje povezanosti med doivljanjem izvajalske anksioznosti in ocenami pa Pearsonov koeficient korelacije. Rezultati in interpretacija Na podlagi opaanj iz prakse in na podlagi predhodnih raziskav (Brugues, 2011; Hendricks, Smith in Stanuch, 2014) smo predvidevali, da se bodo pojavile razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti med starostno skupino mlajših (1012 let) in starejših (1315 let) uèencev glasbene šole. 39 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... Tabela 1: Prikaz numerusa (N), aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), t-testa in pomembnosti razlik (p) v doivljanju izvajalske anskioznosti glede na starost N M SD t p Mlajši (1012) 157 68,43 22,416 1,255 0,211Starejši (1315) 104 71,88 20,537 Rezultati (Tabela 1) tega niso potrdili, èeprav je bilo opaziti, da uèenci, stari od 13 do 15 let, doivljajo izvajalsko anksioznost intenzivneje kot uèenci, stari od 10 do 12 let, vendar pa razlike niso bile statistièno pomembne. Na podlagi tega lahko zavrnemo prvo hipotezo. So pa dobljeni rezultati v skladu z raziskavo Dempseyjeve (2015), ki je prav tako ugotovila, da tako mlajši kot starejši uèenci doivljajo podobne simptome izvajalske anksioznosti, èeprav se je tudi v njeni raziskavi pokazal trend razlik v prid izrazitejših telesnih simptomov pri mladostnikih. Morda bi se razlike potrdile, èe bi merili fiziološke odzive in podatkov ne bi pridobivali s pomoèjo samoocenjevalne lestvice, saj tudi v predhodnih raziskavah opozarjajo na razlike v dobljenih rezultatih, èe izvajalsko anksioznost merijo s pomoèjo tehnike samoporoèanja ali s pomoèjo fizioloških meritev. Tabela 2: Prikaz aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), t-testa in pomembnosti razlik (p) v doivljanju izvajalske anksioznosti med deèki in deklicami M SD t p Deèki 64,61 20,724 3,174 0,002 Deklice 73,19 21,735 Veèina predhodnih raziskav (Brugues, 2011; Habe, 1998, 2002; Nolen-Hoeksema, 2012; Osborne in Kenny, 2008; Yondem, 2007) ugotavlja, da obstajajo razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti med spoloma, in sicer naj bi enske doivljale izvajalsko anksioznost intenzivneje kot moški. Tudi naši rezultati so pokazali pomembnost razlik med spoloma (Tabela 2), in sicer so deklice doivljale izvajalsko anksioznost intenzivneje kot deèki. S tem lahko potrdimo drugo hipotezo. Morda naj na tem mestu omenimo še zanimiv fenomen, na katerega opozarjajo nekateri avtorji (Abel in Larkin, 1980; Lerner, 2011; Nolen-Hoeksema, 2012), da se razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti med spoloma pokaejo v prid deklicam, èe v raziskavah uporabimo lestvice oz. vprašalnike samoporoèanja; èe izvedemo fiziološke meritve, pa je pogostokrat situacija ravno obratna – deèki imajo bolj izraeno izvajalsko anksioznost. Avtorji pojasnjujejo, da so deèki bolj nagnjeni k zanikanju, deklice pa k analiziranju lastnih obèutkov. Tabela 3: Prikaz aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), t-testa in pomembnosti razlik (p) glede na izraenost miselnih in telesnih simptomov izvajalske anksioznosti M SD t p Miselni simptomi 43,49 14,504 31,244 0,000Telesni simptomi 24,19 7,593 40 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek Preverjali smo tudi razlike glede na izraenost miselnih in telesnih simptomov izvajalske anksioznosti. Na podlagi predhodnih raziskav (Habe, 1998, 2002) smo predvidevali, da bodo telesni simptomi bolj izraeni kot miselni. Zanimivo se je v naši raziskavi pokazal ravno nasproten trend, in sicer so bili miselni simptomi pomembno bolj izraeni kot telesni (Tabela 3). S tem smo morali tretjo hipotezo ovreèi. Morda lahko to pripišemo temu, da na prehodu iz otroštva v mladostništvo uèenec postane izrazito samorefleksiven, kar pomeni, da se zaène v mislih ukvarjati z doivljanjem nastopanja in premlevati dogodke v zvezi s tem. Kennyjeva (2011) poroèa o uravnoteeni zastopanosti telesnih in miselnih simptomov pri mladostnikih, pri èemer so se kot najbolj izraeni pokazali sledeèi: visoka prièakovanja do sebe, prekomerno fiziološko vzburjenje pred ali med nastopom, slaba izkušnja z nastopanjem in negativne misli/skrbi glede nastopa. Tabela 4: Prikaz numerusa (N), aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), Friedmanove analize variance (F) in pomembnosti razlik (p) v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na izbrani inštrument N M SD F p Inštrumenti s tipkami 97 68,10 21,306 0,576 0,749 Godala 24 66,46 18,175 Brenkala 41 70,15 20,453 Pihala 60 72,98 22,885 Trobila 27 70,41 22,517 Tolkala 8 67,63 32,998 Petje 4 80,25 20,887 Skupaj 261 69,80 21,712 Le redke so raziskave, ki so preuèevale razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na izbrani inštrument. Manning (2013) je s fiziološkimi meritvami potrdil razlike v izvajalski anksioznosti med razliènimi skupinami inštrumentalistov, Iusca in Dafinoiu (2012) pa sta ugotovila, da godalci in pevci doivljajo pomembno veè izvajalske anksioznosti kot pianisti, pihalci in trobilci. Naše predvidevanje o razlikah v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na izbrani inštrument smo osnovali tudi na raziskavah o osebnostnih razlikah med razliènimi skupinami inštrumentalistov (Kemp, 2000). Dobljeni rezultati tovrstnih razlik niso potrdili, lahko pa opazimo, da pevci doivljajo obèutno veè izvajalske anksioznosti kot druge skupine izvajalcev (Tabela 4). Na podlagi tega zavrnemo èetrto hipotezo. Tabela 5: Prikaz aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), t-testa in pomembnosti razlik (p) glede na èas zaèetkov glasbenega nastopanja N M SD t p Zgodnji zaèetki 218 68,47 20,929 2,249 0,025Poznejši zaèetki 43 76,56 24,481 41 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... Tabela 6: Prikaz aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), t-testa in pomembnosti razlik (p) v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na pozitivne ali negativne prve izkušnje z nastopanjem N M SD t p Pozitivne prve izkušnje 111 59,92 17,902 6,872 0,000Negativne prve izkušnje 46 84,00 24,334 Glede vpliva izkušenj na doivljanje IA si raziskave niso enotne. Nekatere (Biasutti in Concina, 2014; Hamman, 1982 v Habe, 1998) poroèajo, da naj bi tisti z veè izkušnjami doivljali manj izvajalske anksioznosti, druge (Cox in Kenardy, 1993; Kirchner, 2003; Rae in McCambridge, 2004) pa razlik niso potrdile. Naši rezultati so v skladu s slednjimi, saj se je pokazal zgolj trend razlik v smeri veèje izvajalske anksioznosti pri tistih, ki so zaèeli nastopati kasneje (Tabela 5). Vsekakor so izkušnje pomembne, vendar pa vplivajo predvsem na uèinkovitost spoprijemanja z izvajalsko anksioznostjo (Kenny, 2011). Ni pa pomemben samo èas zaèetkov nastopanja, temveè tudi valenca. Naši rezultati kaejo, da tisti uèenci, ki so imeli pozitivne prve izkušnje z nastopanjem, obèutijo pomembno manj izvajalske anksioznosti kot tisti z negativnimi izkušnjami (Tabela 6). To potrjuje peto hipotezo in je v skladu s predhodnimi raziskavami (Osborne in Kenny, 2008; Ranelli, Smith in Straker, 2015). Tabela 7: Prikaz aritmetiène sredine (M), standardnega odklona (SD), t-testa in pomembnosti razlik (p) v doivljanju izvajalske anksioznosti glede na to, ali uèenci radi nastopajo ali ne N M SD t p Radi nastopajo 189 64,41 19,673 7,098 0,000Ne nastopajo radi 72 83,97 20,505 Optimalna izkušnja na odru zajema obèutenje zanosa, ki je povezano tudi s tem, kako radi nastopamo. Kadar smo v zanosu, izvajalsko anksioznost pretvorimo v optimalno izvedbo (Habe, 2010). Csikszentmihalyi (1990, v Csikszentmihalyi, 2014) v svojem modelu zanosa poudarja, da se anksioznost pojavi, kadar so izzivi visoki, sposobnosti oz. vešèine pa nizke. Ta model bi lahko v primeru glasbenega nastopanja dopolnili in sposobnostim oz. vešèinam dodali osebnostne predispozicije. Naši rezultati kaejo, da tisti, ki ne nastopajo radi, doivljajo veè izvajalske anksioznosti kot tisti, ki nastopajo radi (Tabela 7). Kognitivna ocena zaznane situacije je zelo pomembna pri odzivu na stresen dogodek, kar glasbeni nastop je. Stresor lahko zaznamo kot izziv ali kot gronjo in od tega je odvisen naš odziv (Habe, 2002). Tisti, ki radi nastopajo, enake simptome lahko doivljajo kot izziv, tisti, ki ne nastopajo radi, pa v njih vidijo gronjo. Dobljeni rezultati potrjujejo šesto hipotezo. Tudi M. Osborn in D. Kenny (2008) sta v svoji raziskavi poudarili pomen kognicij v zvezi z nastopanjem kot pomembnega elementa uspešnega spoprijemanja z izvajalsko anksioznostjo. Na koncu smo eleli preveriti še povezanost izvajalske anksioznosti s konèno oceno pri inštrumentu in konèno oceno pri nauku o glasbi/solfeggiu. Ugotovili smo, da je povezanost negativna in nizka, in sicer je s konèno oceno pri inštrumentu znašala 42 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek r = 0,18 (p = 0,003), s konèno oceno pri nauku o glasbi in solfeggiu pa je r = 0,14 (p = 0,021). Na podlagi tega lahko predvidevamo, da imajo tisti uèenci, ki doivljajo manj izvajalske anskioznosti, boljše ocene, po drugi strani pa morda tudi, da tisti, ki imajo slabše ocene, doivljajo veè izvajalske anksioznosti. Dobljeni rezultati potrjujejo sedmo hipotezo. K. Habe (2002) je v predhodni raziskavi potrdila tovrstno povezanost, opozorila pa je tudi, da izvajalska anksioznost prvenstveno vpliva na obèutke notranje uspešnosti (obèutki notranjega zadovoljstva ob izvedbi) in ne vedno na zunanjo uspešnost (pozitivni odzivi publike, kritikov, doseganje nagrad ipd.). Sklep Glede na to, da je prehod iz otroštva v mladostništvo kljuèen pri uspešnem obvladovanju prednastopne napetosti, saj v tem obdobju otrok postaja èedalje bolj samorefleksiven, hkrati pa tudi fiziološki simptomi postanejo intenzivnejši kot posledica hormonskih sprememb, smo se v naši raziskavi usmerili na preuèevanje doivljanja izvajalske anksioznosti pri uèencih glasbene šole, starih od 10 do 15 let. Ugotovili smo, da je veèina simptomov izraenih zgolj srednje ali nizko, kar pomeni, da veèina uèencev doivlja izvajalsko anksioznost v obvladljivi obliki. Na podlagi dobljenih rezultatov lahko zakljuèimo, da ne obstajajo razlike v doivljanju izvajalske anskioznosti glede na starost in da, èeprav starejši uèenci (1315 let) doivljajo veè izvajalske anksioznosti kot mlajši (1012 let), te razlike niso bile pomembne. Rezultati so pokazali, da so miselni simptomi izvajalske anksioznosti v zgodnjem mladostništvu bolj izraeni kot telesni in da deklice doivljajo izvajalsko anksioznost intenzivneje kot deèki. Glede vloge predhodnih izkušenj smo ugotovili, da imajo manj izvajalske anksioznosti tisti uèenci, ki so zaèeli nastopati v zgodnjem otroštvu, ki so imeli pozitivne prve izkušnje z nastopanjem in ki radi nastopajo. Razlike v doivljanju izvajalske anksioznosti niso bile potrjene glede na posamezne inštrumentalne skupine, so jo pa pevci v primerjavi z vsemi skupinami inštrumentalistov doivljali opazno veè. Pokazalo se je tudi, da je doivljanje izvajalske anksioznosti negativno povezano z zakljuènima ocenama pri inštrumentu in pri glasbenoteoretiènih predmetih. Izboljšave raziskave vidimo v izvedbi kvalitativne raziskave, ki bi ponudila bolj poglobljen uvid v doivljanje izvajalske anksioznosti pri otrocih in mladostnikih, dobro bi bilo preuèiti tudi naèine spoprijemanja z izvajalsko anksioznostjo pri tej populaciji, najveèjo uporabno vrednost pa bi imel longitudinalni eksperiment, s katerim bi preverjali uspešnost delovanja razliènih strategij obvladovanja izvajalske anksioznosti pri otrocih in mladostnikih. 43 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... Literatura Abel, Jenifer L., Larkin, Kevin T. (1990). Anticipation of Performance among Musicians: Physiological Arousal, Confidence, and State-Anxiety. Psychology of Music, 18 (2), 171182. Amon, Ana, Breèko, Zala, Gregorec, Ana, Horvat, Luc (2015). Psihometriène karakteristike Lestvice izvajalske anksioznosti (zakljuèno poroèilo iz vaj pri predmetu Psihometrija v šolskem letu 2014/2015). Maribor: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo. Biasutti, Michele, Concina, Eleonora (2014). The role of coping strategy and experience in predicting music performance anxiety. Musicae Scientiae, 18 (2), 189–202. Boucher, Helen, Ryan, Charlene (2010). Performance stress and the very young musicians. Journal of Research in Music Education, 58 (4), 329345. Brugues Ortiz, Ariadna (2011). Music performance anxiety-part 1. A review of its epidemiology. Medical problems of the performing artists, 26 (3), 164171. Csikszentmihalyi, Mihaly (2014). Flow and the Foundations of Positive Psychology: The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. Dordrecht: Springer. Cox, Wendy J., Kenardy, Justin (1993). Performance anxiety, social phobia, and setting effects in instrumental music students. Journal of Anxiety Disorders, 7, 49–60. Dempsey, Erin (2015). Music Performance Anxiety in Children and Teenagers: Effects of Perfectionism, Self-Efficacy, and Gender. Ottawa: University of Ottawa. http://goo.gl/i6hJyr (obiskano 16. 3. 2016). Edmonson, Jordan S. (2012). Differences in Music Performance Anxiety Levels between Underclassmen and Upperclassmen Music Education Undergraduates. Texas Music Education Research, 1519. Fehm Lydia, Schmidt, Katja (2006). Performance anxiety in gifted adolescent musicians. Journal of Anxiety Disorders, 20 (1), 98 109. Habe, Katarina (1998). Izvajalska anksioznost pri glasbenikih. Diplomsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Habe, Katarina (2002). Vpliv izvajalske anksioznosti na uspešnost glasbenega nastopanja. Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Habe, Katarina (2010). Performance anxiety - a source of creative energy = Trema u izvoðaèa - izvor kreativne energije. V: VRANDEÈIÆ, Tomislav (ur.). Glas i glazbeni instrument u odgoju i obrazovanju : tekstovi sa specijaliziranih umjetnièko-znanstvenih skupova Glas i glazbeni instrument u procesu edukacije odgojitelja i uèitelja (GGIPEOU) 2007., Glas i glazbeni instrument u procesu edukacije uèenika i studenata (GGIPEUS) 2008., Moguænosti glazbenog izraanja u procesu edukacije uèenika i studenata (MGIPEUS) 2009. : [monografija umjetnièko 44 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek znanstvenih skupova 2007.-2009.. Zagreb: Uèiteljski fakultet Sveuèilišta u Zagrebu. Europski centar za napredna i sustavna istraivanja - ECNSI. 111-115. Hendricks, Karin, S., Smith, Tawnya, D., Stanuch, Jennifer (2014). Creating Safe Spaces for Music Learning. Music Educators Journal, 101 (1), 35–40. Iusca, Dorina, Dafinoiu, Ion (2012). Performance anxiety and musical level of undergraduate students in exam situations: The role of gender and musical instrument. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 33, 448452. Kemp, Anthony E. (2000): The musical temperament. New York: Oxford University Press. Kenny, Dianna T. (2011). The Psychology of Music Performance Anxiety. New York: Oxford University Press.Kirchner, Joann Marie (2003). A qualitative inquiry into musical performance anxiety. Medical Problems of Performing Artists, 18, 78-82. Kirchner, Joann Marie (2003). A qualitative inquiry into musical performance anxiety. Medical Problems of Performing Artists, 18, 78-82. Kriè, Vida (2016). Vpliv treme pri uèencih v nijih glasbenih šolah na uspešnost Magistrsko delo. Univerza v Ljubljani: Akademija za glasbo, Oddelek za glasbeno pedagogiko. Lerner, Richard M. (2011). Handbook of Child Psychology and Developmental Science, Socioemotional Processes. New Jersey: John Wiley & Sons. Manning, Aaron (2013). Instrument-Specific Music Performance Anxiety. Bachelor thesis. Missisipi: The University of Southern Mississippi. Nolen-Hoeksema, Susan (2012). Emotion regulation and psychopathology: the role of gender. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 161187. Osborne, Margaret S., Kenny, Dianna T. (2006). The role of sensitizing experiences in music performance anxiety in adolescent musicians. Psychology of music, 36 (4), 447462. Osborne, Margaret S., Kenny, Dianna T. (2008). The role of sensitizing experiences in music performance anxiety in adolescent musicians. Psychology of Music, 36 (4), 447462. Papalia, Diane, Wendkos Olds, Sally, Duskin Feldman, Ruth (2003). Otrokov svet. Ljubljana: Educy. Puklek Levpušèek, Melita (2006). Socialna anksioznost v otroštvu in mladostništvu: razvojni, šolski in klinièni vidik. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete. Rae, Gordon, McCambridge, Karen (2004). Correlates of Performance Anxiety in Practical Music Exams. Psychology of Music, 32 (4), 432439. Ranelli, Sonia, Smith, Anne, Straker, Leon (2015). The association of music experience, pattern of practice and performance anxiety with playing-related 45 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... musculoskeletal problems (PRMP) in children learning instrumental music. International Journal of Music Education, 33 (4), 390–412. Ryan, Charlene (2004). Gender differences in children’s experience of musical performance anxiety. Psychology of music, 32 (1), 89–103. Ryan, Charlene (2006). Experience of musical performance anxiety in elementary school children. International Journal of Stress Management, 12, 331 342. Tušak, Maks, Tušak, Matej (2003). Psihologija športa. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete. Wilson, Glen D., Roland, David (2002). Performance Anxiety. V Richard, Parncutt and Garry, E. McPherson (Ur.), The Science and Psychology of Music Performance (str. 47 61). Oxford: Oxford University Press. Yondem, Zeynep Deniz (2007). Dysfunctional Attitudes and Gender in University Music Students. Social Behavior and Personality, 35 (10), 14151426. 46 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek Summary In an early adolescence, children are extremely sensitive because of many developmental changes (Papalia, Olds & Feldman, 2003); they experience emotions that are more intense and on a cognitive level self-reflection and self-evaluation occur. According to Erik Erikson (1968, in Papalia, Olds & Feldman, 2003), children from 10 to 15 face two psychosocial challenges; they are supposed to develop a sense of self-competence, comparing themselves with others, and later from 12 years on, they are supposed to form their identity. All these numerous physiological and psychological changes reflect also on musical performance. Many music pupils in puberty start facing music performance anxiety (MPA) in a maladaptive way. According to Dianne Kenny (2011) MPA is a psycho-physiological phenomenon that occurs prior going on a stage and represents marked and persistent anxious apprehension related to musical performance that has arisen through underlying biological and/or psychological vulnerabilities and/or specific anxiety conditioning experiences. MPA exhibits through affective, cognitive, bodily, and behavioral symptoms. Habe (2010) defines MPA as a conglomerate of psycho- physiological symptoms, which are experienced in musicians on the continuum from total absence to total inundation with symptoms, and regarding to that lead to adaptive or maladaptive performing outcomes. The majority of studies on MPA has been executed on music students and professional musicians, eventhough musicians’ self-concept and self-esteem which represent a ground point for attitudes towards MPA start developing in childhood. Only a few researchers dedicated their research interest to exploring MPA in children and young adolescents (Brugues Ortiz, 2011, Dempsey 2015, Osborn & Kenny, 2008, Ryan 2006). Since we are convinced that early adolescence is crucial in developing healthy and realistic attitudes towards MPA, the aim of our study was to explore MPA in music pupils, aged from 10 to 15. Kriè (2016) reports that 25% music pupils, aged from 10 to 15 have positive attitudes towards performing, and that only 7% of music pupils have extremelly negative attitudes, all the others are some where in between. It is a good news, that 82% of music pupils enjoy while being of stage (Kriè, 2016). Eventhough they report symptoms, such as nervousness, palm sweating, higher blood pressure and worries about performing, the pupils are usually capable of succesful coping with the symptoms. 261 pupils from seven different Slovenian music school (103 boys, 158 girls), participated in the study. Music performance anxiety scale (Habe, 2002) was used for measuring the intensity of cognitive and somatic symptoms of MPA. The instrument has good psychometric characteristics (Amon, Breèko, Gregorec & Horvat, 2015). The results reveal that there are no differences in MPA between younger (10 -12 year olds) and older (13-15 year olds) music pupils in early adolescence. This is not in line with most of previous research (Brugues, 2011; Hendricks, Smith in Stanuch, 2014), eventhough Dempsey (2015) came to simmilar conclusions as we did. Regarding gender differences, the majority of previous studies report higher levels of MPA in female than in male musicians (Brugues, 2011; Habe, 1998, 2002; Nolen-Hoeksema, 2012; Osborne & Kenny, 2008; Yondem, 2007) and so does our study. We also wanted to explore differences in experiencing MPA in 47 Katarina Habe, Vida Kriè, DOIVLJANJE IZVAJALSKE ANKSIOZNOSTI UÈENCEV ... different instrumental groups. Some previous studies show that those differences exist (Iusca in Dafinoiu, 2012; Kemp, 2002; Manning, 2013). Our results did not confirm these differences, eventhough it could be observed, that MPA is consideravbelly higher in singers than in other groups of musicians. Considering the valence and timing of music performing experiences our results show, thar less MPA is reported in music pupils who started performing in early childhood, those with positive first performing experiences and those who enjoy being on stage. The relationship between experiencing MPA and final grades in instrumental/theoretical practice was confirmed. 48 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 26. zvezek