Per 1303/ 10020287,1 994/95 COBISS s glasilo sš "ueno piloti" ajdouščina i t3 ar o a «;, ^ - ^ - ^ r> ^ ' \ v? a I-O 0)'© (OO-O C >? £ ~ O v o O.^? v« m cd oj. ^ f o «l $ 3 cd ® m • £ ^ en ■__s © 2 1 o) o g) ~ o cd- ^ r- V nT r> ovvf ° # i g ov c s? Oj -5, h ro rj ^ J0 v. ^ .-77 C* p • C /C c ,' fl> OS 11 gnbmdejBoi _ t | _ 3 ^ uoiienieA?,p) , ^ .C | - ^ ^ > -OC^U// « 0 § ^ .0 o o is -D 2 g O rt 6 y,(jei Uias uos ui v __ i-i- O O) ^ O) "rj • " ■^"i-SSmC^-cNS^f^.Sic. sap wq?p a5 .^y)J=.g5J.(2®a)(ococ:5-«. j;S/y sovnos 3LULU00 t ■— f*" co "O 3 p 8 3 i - JdiuidJd un suep 1 -r"-a " 7 ds sas 3P 9iQdBjBoioqd e, 1 i 3 o | ^ I E i 5 11 .i i f all90 ap alS!,euo!,!pej> aqo 3" c n O C '5* ^ ., o o"r= 2 ,0 0> -i ^ o aj/ ■SIUJLUO 1U3LUISE 22.09.1896 "V dokumentih sem razbral, da sem se rodil v Ajdovščini,..." okrog 1910 "Ko sem v drugi realki (v Gorici) z akvarelom naslikal tihožitje z raztrganimi kmečkimi čevlji, mi je prof. Wahanka zagotovil slikarsko prihodnost." 1915 "kot enoletnega prostovoljca so me proti moji volji vadili za vojaški poklic..." 1916 Vojaška kariera se dokaj neslavno konča: "Kmalu nato je ves naš bataljon padel kozakom v roke." 1918 Vrnitev iz Rusije je bila nekaj lepega. "Za menoj so ostajale neznane pokrajine in mesta brez posebne privlačnosti, z menoj je teklo novo življenje, hrepenenje me je gnalo - domov." 1919 "Polni upa so me z mnogimi prijatelji poslali na študij slikarstva v Prago." 1920 "Želel sem nadaljevati študij v Firencah." 1924 "Pariz. Nikdar pozneje se mi ni zdel Pariz tako skrivnostno lep." 1934 "Zagledal sem se v Parižanko, čez in čez glavo in sledila je vrsta let zakonske in splošne sreče." "Vzporedno s portreti sem si več let služil kruh s tehnično fotografijo, posebno z reprodukcijami, tako da sem čedalje bolj uspeval in sem že mislil ostati pri tem poklicu." 1940 "Nisem hotel verjeti v novo vojno. Dva dni pred okupacijo Pariza, ko so Hitlerjevi tanki že stali na Porte d'Orleans in sva se z ženo pripravljala na beg." 1945 "S tehničnim vodstvom so mi sčasoma poverili tudi redakcijo Bratstva - Jedinstva. Tako sem proti svoji volji postal novinar." 1947 "...na domačih tleh so nas sprejeli s pozdravnimi govori" "Pri snemanju filma (Na svoji zemlji) sem bil šef scenske opreme, brez pomisleka pa sem se ponudil za vlogo partizanskega kuhaija." 1947 "Po filmski avanturi meje Pariz prav nerad sprejel, ker sem se mu izneveril za celo leto." "Z vso vnemo sem se vrgel na prevajanje, se tepel z jambi in troheji, ponoči iskal rimo in jo obračal na vse strani in žvečil." 1954 "Zopet me je povleklo v rodne kraje." 1963 "Preplašeno sem poklical sina iz sosednje sobe, prepozno, Ana-Marija je že izdihnila." "Monteparnaški cikel mojega življenja je zaključen. Jaz se vrnem v svoje rodne kraje." 23.09.1970 Zapustil nas je umetnik in someščan. "Prepustil sem se življenju, ki se je igralo z menoj in meje oblikovalo po svoje - tri- dimenzionalno. Zato sem ga ljubil - do Roba." citati iz knjige NA ROBU (VenoPilon) zbrala MATEJA ČOHA, 4.a haKfe Bealsclmlš&ion A '»,. ^afcttafe^V*. ' - « - r.- ........••.. i' . .i- v:-- --i- in '&i>rž. ■ • v-'" ' v' • .......TE® S.,, ; ^s _ - i' S7 MJ Čl." - ** ■ - J ^ i*| K; - geboren am 'v A ' ;*> i-'®,;. --.»V1. ■ -?' ''"V"-'- ; < c '('..-V ".-V.' —; . beeodigt und./.eich: der, I&ifojjrilfung im 1 Sinno der Mimstorial^Verordnnng voin \ <_> . *tt t , , _ ,, „ ,, L"' ....._ T ' /™-----" - —'1 — ? *** mjJL**^ 29. Februar . 1008,, Z. 10051 (M^Bl.: N^. • 10)^6itefibgeii: T J J......... ; i f t ♦ .'v ■ J j-t-T,. Auf Grund diesor;PrMim wurde' er, mit &C*f/(t % |j H|| (,; , . i erldftrt. tr„»-.i A .i-.- G? m ul tu? tu^iiG? r fa bi bolje ^o^ult^tloi^v^ NE. NE? NE! Katja Škrlj, 2.b v Sola, ki ima ime po znanem slovenskem, predvsem pa ajdovskem slikarju Venu Pilonu, bi morala le-temu posvetiti nekoliko več pozornosti. Če ne drugega, bi lahko pred šolo stal njegov doprsni kip, po šoli bi visele njegove slike ali pa vsaj pristne kopije le-teh. Šola bi lahko praznovala tudi Pilonov dan in tedaj bi celotna šola v okviru kakega kulturnega dne obujala spomine na Pilona in njegove življenjske dosežke (lahko pa bi ostali doma - dijaki ne bi imeli nič proti). Tudi pri umetnosti bi ga morali omenjati kot enega temeljev časa, v katerem je živel. Vsaka generacija dijakov bi morala vsaj enkrat v štirih letih obiskati Pilonovo galerijo oz. razstave, ki so v njej. Likovno nadarjeni dijaki bi lahko na "Pilonov dan" v galeriji razstavljali tudi svoje slike. Matej Furlan, 3.b V osnovni šoli smo zvedeli dosti več kot v srednji. Dobro bi bilo spoznati ga še podrobneje - kot navadnega človeka, pa tudi z umetniške plati. Lahko bi imeli kulturni dan! Urh Černigoj, 2.b Ja, pri umetnosti bi nam lahko kaj več povedali, čeprav nekaj malega o njem že vem. Ne bi škodilo, če bi vedeli kaj več. Tanja Bratina, 2.b Vena Pilona kot človeka, po katerem je poimenovana naša šola, bi se morali večkrat spomniti. Vsaj enkrat na leto bi morali praznovati njegov dan kot kulturni dan, pripraviti razstavo v njegovi galeriji, pa tudi pri predmetih, kot sta slovenščina in umetnost, bi mu morali posvetiti nekoliko več pozornosti. Katarina Dolgan, 2.b Zdi se mi, da Veno Pilon ni predstavljen dijakom, saj večina dijakov ve le to, da je v Ajdovščini njegova galerija. Še manj so s tem seznanjeni tisti, ki niso obiskovali osnovne šole v Ajdovščini. Mogoče niti niso videli njegove galerije. Obstaja možnost, da niti ne vedo, kaj je bil. Kakšnih podatkov o njem pa nam niso povedali niti v osnovni šoli, še manj pa v gimnaziji. Kristina Troha, 2.b Kot Ajdovci bi morali biti ponosni na našega velikega rojaka Vena Pilona. Žal pa o njem ne vemo veliko. V vseh štirih letih srednje šole niti enkrat samkrat nisem slišala, da bi nam učitelji govorili o njem. Sklepam, daje vse odvisno od moje volje in lastne želje spoznati Pilona. Janja Avbar, 4.a 18 In še dve vprašanji prof. Mikuževi - učiteljici umetnostne zgodovine. "Učenci so menili, da se pri pouku umetnostne vzgoje premalo naučijo o Venu Pilonu." "Ja, Vena Pilona nimamo posebej v učnem načrtu, zato naredim, kolikor morem. Omenimo ga zlasti na začetku leta, ko se učenci seznanjajo s pojmom umetnost in ga večinoma vzamemo za primer umetnika. Sicer pa spada v obdobje ekspresionizma, kjer ga tudi omenimo, če seveda do tja pridemo. Zdi se mi, da učenci večinoma poznajo njegova dela, pa saj so bili skoraj v večini tudi v osnovni šoli že v Pilonovi galeriji." "Se Vam zdi, da je obiskovalcem naše šole jasno, po kom se šola imenuje?" "Ne. Sicer pa je sedaj prepozno, ker simbol smo že dali narediti (steber), na njem pa ni nič, kar bi nas spomnilo na Pilona." Kaj pa meni prof. Tomažič? v "Sola ohranja tradicijo - vsako leto na Pilonovo obletnico smrti oz. rojstva (23. septembra) nesejo predstavniki dijakov in učiteljev venec na njegov grob. Ce dijaki ne vedo zaPilonov dan, pa so jim zagotovo znane grafike, ki visijo v učilnici likovne umetnosti. Verjetno pa bi bilo dobro kakšno grafiko obesiti tudi na hodnik, da bi jo vsak lahko videl." Izjava gospoda ravnatelja, prof. Draga Bratine: "Ker smo imeli več predlogov za poimenovanje naše šole (tudi imena politikov), se je kolektiv odločil, da bo šola nosila ime po domačem umetniku Venu Pilonu. Za ohranitev spomina nanj, je dan večji poudarek tudi pri pouku umetnostne vzgoje, čeprav tega ni v programu. Vsako leto, ob obletnici smrti pa tudi na dan mrtvih, obišče delegacija dijakov in učiteljev Pilonov grob. Skušamo, da imamo vsakih nekaj let kulturni dan, da se generacija dijakov seznani s Pilonovim delom in življenjem. Trenutno pa pripravlja uredniški odbor z mentorico Zdenko Blažko naše šolsko glasilo, ki bo posvečeno Venu Pilonu." ALENKA KRAPEŽ, 2.b Zbrala ^OVOliriiuJc 3Wuvu\5tu$ Pogovor bo tekel o Venu Pilonu, njegovem stricu, slikarju, fotografu, igralcu, scenografu, skratka človeku, ki je pustil življenju, da ga izoblikuje v vseh svojih potencialih; "PREPUSTIL SEM SE ŽIVLJENJU, KI SE JE IGRALO Z MANO IN ME OBLIKOVALO PO SVOJE - TRIDIMENZIONALNO; ZATO SEM GA LJUBIL - DO ROBA." Kot Ajdovca ga skoraj vsi dobro poznamo. Po vseh kotičkih seje potikal, tako da si ga večkrat lahko videl vandrati z baretko in dolgim šalom po mestu. Bil je poln energije, veselja in radosti. Zanima me predvsem vaš osebni stik z njim. Kako daleč vam sežejo spomini nanj? Oh, spominjam se ga kot strica, kije pač prihajal kdaj pa kdaj domov - obiskovati sorodnike, mamo, očeta, rojstno gnezdeče. Spominjam se ga tudi kot "bodočega umetnika" - vsesplošno nadarjenega, saj so mu mnogi obetali bogato prihodnost. Spominjam se dneva, ko sem mu moral večkrat nastaviti svoj obraz, da je končno ujel v objektiv kar je hotel. Bil je eden redkih razigrancev, ki je hotel živeti življenje in iz njega čim več iztisniti. Vam je mogoče znano, kako je prišel do odločitve, da se poda v Pariz? Na vsakem koraku je našel prijatelja. Bilje odprt, družaben človek, vedno pripravljen pokazati svoje sposobnosti. Vsi, ki so ga imeli radi, so ga podpirali pri razvijanju njegovega talenta. Natančneje ne bi vedel, kdo mu je pomagal do Pariza. To mesto je bilo takrat Meka za vse vrste umetnikov, ki so se hoteli ne samo uveljaviti, ampak tudi izpopolnjevati se v svoji umetnosti. Torej se je njegova umetniška pot začela že doma? Nadarjenega slikarja je v njem odkril že profesor v nižji gimnaziji, v Rusiji pa je kot ujetnik ustvaril svoje prve akvarele, slikal je tudi ob domači hiši, ob šoli, na podstrešje pa je zlagal dela, s katerimi ni bil zadovoljen. Slike, ki jih je ustvaril pred odhodom v Pariz, je zastavil pri dr. Lokarju, sicer finančno svojega načrta ne bi mogel izpeljati. Kako se je znašel na tujih, nepoznanih tleh? Gotovo je sprva pogrešal svoj dom. Z navezovanjem stikov z ljudmi nikoli ni imel problemov, zato se je hitro vključil v tedanjo pariško umetniško družbo. V par letih so mu ljudje "nadeli" ime "neimenovani ambasador", ker je vsakemu Slovencu, ki se je v Parizu izgubil, znal pomagati. Nato je spoznal Anne-Marie, kije vse do smrti ostala njegova življenjska sopotnica. Rodil se jima je sin Dominique in počasi sta si ustvarila svoj dom - daleč proč od rojstnih krajev. V tem obdobju ni samo slikal, znan nam je tudi njegov opus fotografij, posnetih v Parizu... Ze od nekdaj je kazal radovednost za najrazličnejše umetniške načine izražanja. Prevajal je slovenske knjige, pesmi Otona Župančiča, Kosovela, Murna, ... v francoščino in jih objavljal v literarni reviji DIRE, po vojni igral v slovenskem filmu Na svoji zemlji, sodeloval kot scenograf pri številnih gledaliških predstavah. V tridesetih letih je s slikarstvom skoraj prenehal in se posvetil fotografiranju. 20 Dama v pozi (joto) Je ohranjal vezi s svojimi domačimi? Večkrat seje vračal in to zelo rad. Včasih kar nenapovedano. In tako seje nekoč vrnil za vedno. Anna-Marie je umrla in ravno v tem času se je Dominique namenil poročiti. V svoji knjigi je zato zapisal: "Bolj ko je Anne-Marie silila v duhovnost, v nebo, bolj sem se spuščal v materijo, na zemljo." In se tako na koncu knjige poslovil od Pariza: "Zgubil sem ženo... Montparnaški cikel mojega življenja je zaključen. Jaz se vrnem v svoje rodne kraje." In ga Ajdovci kljub dolgoletni odsotnosti niso pozabili? Nikakor, odnosi z rojaki se vselej niso kar tako ohladili. Vsak gaje bil tudi po vrnitvi vesel, družil seje z Lokaijem (njuno prijateljstvo pač še danes ni nobenemu popolnoma jasno), s Križajem, Bianchijem in ostalimi priznanimi slovenskimi umetniki, kot so Črnigoj, Kogoj in Špacapan. Bi torej lahko rekli, da je bil med Ajdovci bolj priljubljenj kot Ix>kar? O priljubljenosti ne bi govoril, vem pa, da je imel Pilon dosti več zaslug za naše mesto kot pa Lokar. Njega še po vojni nobeden ni poznal. Danes imamo v Ajdovščini zakladnico Pilonove zapuščine. Komu se imamo zahvaliti za to? Po njegovi smrti se je pojavilo vprašanje, ali postaviti v spomin galerijo ali ne; ali obdržati lastnino ah ne. Tedanji župan Greif je že sprva zahteval, da se Pilona pokoplje na državni ravni in da se ohrani, kar nam je zapustil. Večidel njegovih slik, fotografij in ostalih spominov je imel sin, ki se je na županovo pobudo odločil, da zapuščino podari mestu Ajdovščini. Aranžerstvo galerije je prevzel gospod Križaj. Spodnji prostori rojstne hiše so bili že prej galerija, s sestro so se dogovorili za preureditev zgornjih sob stanovanja. Lenščakovi so se preselili. Tudi pekarna je izgubila svoj prostor. Redkokdaj se zgodi, da ima umetnik v svojem domu razstavni prostor... Ja, ustanovili so posebni fond za to premestitev in mislim, da je bila Pilonova galerija v Sloveniji prvi objekt, ki je razstavni prostor in rojstna hiša hkrati. Že vrsto let se naša gimnazija imenuje po Venu Pilonu. Za to smo lahko hvaležni prof. Novakovi, pravi gospod Bras. Ime nosi po umetniku, slikarju, fotografu,., po človeku, pri katerem.se lahko učimo živeti življenje - in to tridimenzionalno, polno, do roba. DARJA BRECELJ, 4.b ^po^ovor ^^^ci^^Urmuoin Mrzla velikonočna sobota, 13 popoldne - moje prvo srečanje s človekom, ki živi med Francijo in Slovenijo ter je duhovno povezan z mnogimi slovenskimi umetniki v Franciji. Njegovo neuradno poslanstvo -kulturni ambasador Slovenije - enačimo s Pilonovim, pa čeprav je to le "nekaj, česar se sam ne zavedaš in ne poskušaš izkoristiti." Ravno zato, ker je bilo te vrste poslanstvo malo znano in tudi danes o njem ne vemo veliko, sva ob njegovem kratkem obisku doma v Lokavcu spregovorila o kulturnem ambasadorstvu v Parizu, Pilonu, svetovljanstvu, filozofiji, Mušiču, Lokaiju in drugih. "Kadarkoli govorimo z nekom, ki ima za seboj toliko izkušenj, doživetij, šol..., kije vsrkal toliko znanja in prišel do tako visoke izobrazbe, kot ste to storili Vi, ga ponavadi vprašamo, kako je to sploh dosegel, kakšna je bila njegova življenjska pot, ki jo je moral prehoditi? Torej, kako ste se Vi vzpenjali?" "Med šolanjem v Zavodu sem počasi spoznaval, da tudi če sem slep, lahko v življenju marsikaj storim. Tako sem se po nekaj letih vpisal na gimnazijo, kamor me niso preveč radi sprejeli. Po gimnaziji sem odšel na fakulteto in si tudi izboril delovno mesto profesorja na gimnaziji. Vendar sem kaj kmalu spoznal, da poučevanje ni moja edina ambicija in sem s pomočjo prijateljev dobil štipendijo za šolanje v tujini. Edini, ki so me takrat podprli, so bili direktor francoskega kulturnega centra gospod Lobmard, Jože Javoršek in Pavel Kogoj iz Zavoda za zaposlovanje. Tam sem doktoriral in po končanem študiju podpisal pogodbo z nacionalnim centrom za znanstveno raziskavo in se tako preživljal. Tako sem tam ostal in se dokazoval." "Se dokazujete tudi danes?" v "Človek se mora vedno dokazovati, če hoče, da ga ljudje sprejmejo. Dokazovanje pa mora biti tem večje, čim manj materialnih dobrin imaš. To je znano že iz zgodovine npr. Homer, Milton...ljudje, ki so ustvarili veliko več kot jaz. Milton je moral čakati, da je prišel nekdo k njemu, da mu je zdiktiral 50 blankverzov (nerimanih peterostopnih jambskih verzov), ker je bil tako ubog. Vendar so ga žal odkrili veliko pozneje in ni imel prilike videti svoje slave. Torej je zelo veliko odvisno od materialnega položaja. Danes živi v Salzburgu deček, ki se skorajda ne zaveda, da je slep. Vključen je v osnovno šolo in svet zaznava preko računalnika. Vedno mora biti nekdo poleg tebe, da te motivira in poriva naprej. Npr. Prešeren bi bil morda kmet, če ne bi bilo njegovega strica in tistih nekaj duhovnikov, ki so odkrili, daje fant pameten, in so ga poslali v šole." "Kako se človek vključi v pariško družbo in kako ga le-ta sprejme? Vemo, da so Parižani zelo zaprti ljudje in da težko spustijo človeka v svoje kroge. Kako ste Vi postali del visoke pariške družbe?" "V Parizu je ogromno tujcev. Lahko rečem, da sem deloval preko tujcev bolj kot preko Francozov. Tujci so v glavnem študentje, štipendisti celega sveta, tako da se preko njih lažje vključiš v francoski svet. Kajti Parižani so zelo zaprti. Zelo veliko je odvisno od socialne pogojenosti. Tako, da si začneš izbirati tiste prijatelje, ki imajo podobne interese. Lahko rečem, da so tujci v Parizu povečini idealisti in ne materialisti." "Potemtakem lahko v "nefrancostvu" iščemo vzroke ideologije?" "Da, lahko bi tako rekli. Čeprav je bolje, če rečemo nematerializma. Npr. Veno Pilon je odšel v Pariz in predstavljal takrat zelo razšiijeno smer ekspresionizma v centralni Evropi v slikarstvu. In četudi se je poročil z meščanko, je živel skromno. To pa zato, ker ga takratne državne strukture niso podpirale. Zato se je, kljub temu, daje bil v samem evropskem vrhu, vrnil v Ajdovščino z dvema kovčkoma, še večji siromak, kot je bil poprej. Vendar pa je bil zelo pošten in je sklenil končati s slikarstvom, češ, da je naredil dovolj, in se bo posvetil fotografiji. In lahko rečem, da Slovenija še danes Pilona ni odkrila tako, kot bi ga morala, kar pa je pravzaprav šibka točka Slovenije. Če bi ga takrat podprli, bi imela naša država neprecenljivo vrednost njegovih slik, ki še ni končala rasti. To pa ni bil le tedanji problem. To se dogaja tudi sedaj, npr. pri Mušiču. Danes se njegove slike prodajajo za več kot 230000 DEM. Slovenija tega ni znala izrabiti pred leti in bo danes kupila le katero izmed njegovih grafik, ker za ostale slike ne bo imela dovolj denarja." "Ali ste se Vi kaj opirali na Pilonovo bivanje v Parizu? Vam je bilo kaj lažje, ko ste vedeli, da je bil Vaš rojak že tam?" "Ne, to ne. Ker vsak človek mora živeti svojo eksistenco. Imaš le to zavest, da je bil nekdo tudi tam, v enakih razmerah kot ti, vendar nič drugega. Lahko imaš tudi to zavest, da so bili Slovenci tam v težjih situacijah, kot si ti sam. Pilonov odhod je bil povezan z ustvarjanjem, moj s študijem... So pa bili Slovenci, ki so odšli zaradi zaslužka, ki so bili prisiljeni oditi, in veš, da so se znašli. Torej so ti tisti, s katerimi si povezan." "Kaj lahko rečete o darilu, ki Vam. ga Francija daje in ki ga je verjetno dala tudi Pilonu in drugim Slovencem?" "Lahko rečem le to, da je to darilo zelo veliko in tako, ki se nikoli ne obrabi. To je velik kup informacij, ki jih dobivaš dan za dnem, ki kar mrgolijo okoli tebe. To pa niso le informacije iz Francije, ampak iz veliko drugih držav in veroizpovedi." "Ali je slovenščina eden izmed teh jezikov?" "Ne, slovenskega jezika ni slišati ne na radiju ne na televiziji. Čudim se, da slovenska televizija ne poskrbi, da bi se vključila v satelitski program. Ne samo zaradi Slovencev v Franciji. So slovenske skupnosti tudi v drugih državah - malo je držav, v katerih jih ne najdemo." "Če se za trenutek ozrete nazaj in primerjate Vaš odnos do življenja, ljudi, narave... pred leti in sedaj, ko ste v evropskem vrhu - ali se človek kaj spremeni vzporedno z vzponom? Si želi kdaj nazaj, domov, postati spet neboem?" v "Človek vedno ostane isti. Njegova notranjost se ne spremeni, četudi se včasih to zdi. Spremeni se le nek zunanji del osebnosti, ki povzroči, da postane človek zagledan vase in se ne zmeni za druge. Vendar pa v njegovi notranjosti ni bistvenih sprememb. So pa poglavitne zunanje razlike, ki te označujejo. To so npr. medijska prisotnost, to da nisi več navaden človek..., so pa le prijetne stvari, tako da se jih nočeš znebiti za stalno, posebej če veš, da so to zelo hitro minljive pripetije. In ker veš, da slava hitro mine, jo moraš zelo pametno izkoristiti." EINLADING Dos FABRIK-FOTO-FORUM ladt Sie Herzlicti ein zu der Ausstellung EVGEN BAVČAR »Inncnbilder/Zufallsbilder« Die Eroffnung der Aussteiiung i$t cnr; So. 3.3.91 um 12 Uhr Herr Dr. Denis Evesque (Direktor des Institut Prancaii Homburg} wird die Aussteliung erotfnen. Der Fotograf ist anwesend. FABRIK-FOTO-FORUM 8aroer*!ra8e 36 - 2000 Hombvrg 50 - V .19 10=7 0 "Je kaj, kar Vas v Sloveniji moti in o čemer ne bi bili pripravljeni spregovoriti v drugi državi?" "Veliko je takih stvari, ena parne še posebej moti in to je nezanimanje novinarjev za posredovanje tistih informacij, ki bi ljudem duhovno koristile. Ne samo, da se novinarji ne zanimajo dovolj za kulturo izven meja, med njimi obstaja prepričanje, da bodo informacije same priletele v uredništvo. S tem prepričanjem pa so, skupno s predstojnimi Slovenije, povzročili množične odhode umetnin in njihovih stvariteljev iz domovine, med njimi tudi Pilona." Intervju izvedla: Avtor fotografij v tem prispevku je gospod Evgen Bavčar LEA SLOKAR, 2.C V Pilonovo galerijo sva prišla s čudnim občutkom. Galerijo sva poznala že prej, vendar le od obiskov z učiteljem likovnega pouka in v mislih sem jo imel le kot zapravljanje časa, čim dlje od pouka. Ko sva vstopila v pisarno gospoda Jejčiča, sva takoj opazila abstraktno sliko, ki je visela za njegovim hrbtom. Nisva je razumela, vendar sva se morala njeprej posvetiti intervjuju. Kdaj je nastala Pilonova galerija, in kdo jo je ustanovil? Kdo je njen lastnik? Pilonovo galerijo je ustanovila občina Ajdovščina leta 1973. Na začetku je bilo v galerijo spremenjeno samo pritljičje, ki je bilo nacionalizirano, zgornji del pa je pripadal Lenščakovim, ki so kasneje dobili hišo v okolici Riciatove vile. Tako je galeriji pripadel še zgornji del stavbe. Sedaj je zgornji del stavbe v lasti občine, spodnji del pa je v denacionalizacijskem postopku in bo najbrž zopet pripadal družini Lenščak. Sicer pa ta problem razrešuje ministrstvo za kulturo. So Pilonove slike le v tej galeriji? Kje vse so še Pilonove slike ali kdo so njihovi lastniki? Pilonove slike so še marsikje drugje. Nekatere so v lasti galerije moderne umetnosti v Ljubljani, nekatere so v Beogradu, v praški galeriji sta dve deli, nekaj jih je tudi v stari Gorici, nekaj del pa je v lasti posameznikov. Največ slik skupaj pa je zbranih prav v Pilonovi galeriji. Grafik, slik, kipov, risbic je okoli petsto. Večino slik je Pilonovi galeriji podaril Pilonov sin, ki je po očetovi smrti prišel iz Pariza, kjer je živel, in z darilnim pismom daroval galeriji vse očetove umetnine. Ima galerija v lasti kakršnekoli dokumente o Pilonu? V galerijini lasti so vsi dokumenti, ki jih je za časa življenja Pilon hranil. Od izpiskov iz rojstne knjige, do spričeval in raznoraznih priznanj itd. Zavrgli nismo ničesar, sicer pa je Pilon zadnja tri leta preživel v Ajdovščini, tako da ima galerija vse njegove dokumente. Kakšna bi bila vrednost kake Pilonove slike? Objektivno sodbo o vrednosti katerekoli slike je zelo težko dati. Poznati je treba sloge, slediti je treba trendom. Sicer pa se merila spreminjajo. Najboljša dela pa ostajajo skozi čas aktualna. Preden posodimo slike, moramo le-te zavarovati, zato je treba postaviti določeno vrednost. Tako lahko dosežejo nekatera Pilonova dela tudi do 50.000 DM. Kako ste v galeriji poskrbeli za varnost slik? Alarmne naprave v Pilonovi galeriji obstajajo že tri leta, sedaj pa jih nameravamo dograditi s protipožarnim sistemom. Kakšno je poslanstvo galerije? Poslanstvo galerije je predvsem ohranjanje spomina na Pilona, ohranjanje njegovih del, za umetnostne kritike in zgodovinarje pa možnost, da lahko pridejo proučevat njegova dela. Če pa slučajno organizirajo Pilonovo razstavo kje drugje, jim Pilonova galerija začasno posodi njegova dela. Tako se sedaj dogovarjamo s tržaško galerijo. Če ima Van Gogh 10 točk, koliko bi jih dali Pilonu? Primerjava z Van Goghom ni mogoča, ker so, gledano v svetovnem merilu, Van Goghove slike mnogo dražje od Pilonovih. Sicer pa je v slovenskem merilu Pilon primerljiv z Ivanom Kraljem. Naloga je bila opravljena, slika za hrbtom gospoda Jejčiča pa nama ni dala miru. Povprašala sva, kaj predstavlja, in dobila tale odgovor: "Sodobno slikarstvo, ki se za vsakega slikarja posebej previje iz konkretnega v abstraktno. Pri abstraktnem pa ni več vidnega sveta, vendar prevladuje slikarjeva domišljija; slikar sliko sestavi na svoj način, svet naslika s svojimi barvami. Tako je bila slika, ki jo vidita, naslikana po slikarjevem spominu v slikarski koloniji v Križu. Na njej je Vipavski Križ. Vidita, to tukaj je cerkev..." Hkrati sta bili rešeni dve neznanki. Doumela sva sliko, ki je bila prej za naju le skupek barvnih nians, poleg tega pa sva spoznala tudi bistvo Pilonove galerije, ki seje prej skrivalo za pojmovanjem, daje obisk zgolj zapravljanje časa. ROK BRECELJ, 2.a MIRKO FERFOLJA, l.a ^omililo ^M sm ^po^tuS Ko sem se zdela svoji družini primerno stara in popotovalno sposobna, me je določila za tetino spremljevalko. Z avtobusom sem odhajala v Trst, čakala teto na železniški postaji ali pa sem se vozila z njo od doma do Trsta in ji pomagala nositi težke kovčke... Bila je jesen. Na tržačanu sem sedela poleg starejšega moža, ki je na kolenih držal majhen rjav kovček. Prav majhen, ne večji od aktovke. Zdelo se mi je, da je nemiren. Ves čas je pogledoval desno in levo, se pogovarjal s šoferjem, obračal kovček in ga odprl: v njem so bili gosto popisani listi, tipkopisi, povsod popravki, rdeči, modri, s svinčnikom. Oko se mi je prav prisesalo na papirje. "Gledate moje papirje", je dejal. Bila sem v zadregi. Zalotil meje. Nekaj sem jecljala, bila rdeča, njega pa je to zabavalo. Hripavo seje zasmejal in dobrodušno rekel: "Odpiranje kovčka je finta, nisem vedel, o čem naj se pogovarjam z vami." Potem je govoril. O Parizu, o Ajdovščini, o slikanju, o Krasu, o Černigoju in Kosovelu, o svoji knjigi, ki je v kovčku, in jo pripravlja, da bo izšla pri Slovenski matici. Študijsko leto se še ni začelo, bilje september, jaz, še ne brucka, pa sem bila v devetih nebesih. Spoznala sem človeka, ki piše, do takrat sem v živo videla in slišala le Franceta Bevka. Veno Pilon. In začelo seje iskanje podatkov o njem. Tako sem prebrala Steletovo knjigo, iskala podatke o Černigoju, se zakopala v Kosovela, našla podatek, da je sodeloval pri snemanju filma Na svoji zemlji. In naslednje leto, ko je knjiga izšla, sem si jo poleti kupila za deset inštrukcij. Imela sem svojega Pilona, podpisanega, in imela sem izhodišče za brskanje in iskanje. Potem sem ga srečala v Ajdovščini, ko seje vrnil domov. Hripavega, majhnega, z obvezno pisano ruto okrog vratu, s papirji. Posedel je v šturski slaščičarni iin se sprehajal od avtobusne postaje do Snice. Borno nadomestilo za hrupne pariške bulvaije, za kavarne, za družbo, ki jo je imel. Našla sva se pri Lokaiju in lahko sem poslušala, poslušala... Pripovedoval je o slovenskih kulturnikih, ki so po vojni prihajali v Pariz in se ustavljali pri njem, več kot ustavljali. Bil jim je vez z domovino, pomagal jim je iskati stanovanja, jim odpiral pariška vrata. Nekam žalostno je govoril: "Vse je minilo, saj me skoraj ne poznajo več, pa sem jim pomagal, kolikor sem mogel." Zdelo se mi je, da preveč toži, a zdelo se mi je tudi, da je v njegovih besedah mnogo žalosti in nisem vedela, kaj naj rečem, ali je sploh prav, da kaj rečem. In ne da bi vedela, da ravnam prav, sem poslušala. Potreboval je poslušalca, molčečega sogovornika. Povsod si ga lahko srečal, v Novi Gorici, v Ljubljani. Vedno s fotoaparatom okrog vratu. Fotografiral je vse, kar je pritegnilo njegovo oko: izložbe, mlakuže po dežju, ljudi in njihove odseve v velikih steklih, luči. "Aparat ni pomemben, važno je drugo, kako fotografiraš, kako najdeš motiv," je govoril, ko sem ga spraševala, kaj naj kupim, da bom tudi jaz lahko ohranjala trenutke. Orakelj slikarjev Francosko izdajo svojih ugank o slikarjih, izdal jo je Vodaine, je pozimi 1969 prevajal v slovenščino in sam oblikoval 100 lesoreznih zapisov. Sedela sva v slaščičarni, bral mi je prevode, moja naloga je bila, da sem povedala, kaj zveni lepše. Pripovedoval je o mnogih ljudeh. Bil je zelo tenkočuten človek. Zlo ga je prizadelo in ni maral ljudi, ki so poniževali druge. Pripovedoval mi je nenavadno zgodbo o slovenskem pisatelju, ki gaje povabil na večerjo. Pri mizi je stregel pisateljev sin, oblečen v livrejo. "Ubogi fant," je dejal. "Večerjo še čutim v grlu." V nekem trenutku se je zgodilo nekaj zelo čudnega in bolečega. Pilon mi je posodil pisma, ki sta si jih pisala z Lokarjem. Nenavadna korespondenca. Pisatelj in slikar sta razčiščevala svoj a razmerja, razlagala sta drug drugemu, kaj je komu umetnost, pisala o starih zamerah in ostajala oba vsak na svojem bregu. Da razumeš ljudi, moraš biti dovolj star, čustveno dovolj star, tebe samega morajo ljudje prizadeti, da zaslutiš, kaj ljudi boli. Bolečina je za zorenje nujna. Dokler pa je vse lepo, doumevaš svet literarno in literaturno površno. Ta njun odnos, sovraštvo in ljubezen obenem, mi je bil takrat popolnoma nedoumljiv, in danes, ko slutim, kaj se je med umetnikoma dogajalo, skoraj ne morem o tem govoriti, saj nisem prepričana, da bi komu od obeh ne bila krivična. Takrat sem popolnoma prisegala na Lokarja. Pilonu sem dokazovala, da ima Lokar prav in nisva se mogla več ljubeznivo pogovarjati. Mnogo ljudi se je takrat začelo vrteti okrog Pilona in tudi priložnosti za pogovarjanje ni bilo več. Nekaj dni pred 8. februarjem 1970 sem ga obiskala v njegovem stanovanju nad lekarno. V njegovem nenavadnem stanovanju. Namesto lestenca, običajnega okraska meščanskih hiš, je obesil rdeč plastičen lavor, iz zabojev je oblikoval pohištvo, na postelji je bilo pisano pregrinjalo, na okna je zalepil barvaste samolepilne tapete. Pokazal mi je pismo, ki gaje prejel. Bilje Prešernov nagrajenec. Stal je pri vratih v sobo. Še danes ga vidim. Zelo bolan in tih. Nič hrupnega ni bilo v njem. "Pred smrtjo so se me spomnili," je rekel. Takrat se mi je razkrilo: samo malo pozitivnega odnosa je potreboval, malo vzpodbude, malo brezskrbnosti. V Pariz je šel mlad, Pariz ga je utrudil, domov je prišel utrujen in bolan. Zdi se mi, da ga nagrada ni več veselila. Jeseni je Pilon umrl. prof. IVANA SLAMIČ ^Temi^pilMc Slikarja Vena Pilona sem poznal kot umetnika le po imenu in njegovih likovnih delih. Prvič sem ga videl v filmu "Na svoji zemlji", v katerem je odigral vlogo kuharja. Ko sem prišel v Ajdovščino, je on živel še pri svoji družini v Parizu. Po ženini smrti se je vrnil v Ajdovščino. Občina mu je dodelila stanovanje na Goriški cesti in tu je prebival do smrti. Večkrat sem ga srečal, ko se je sprehajal po Ajdovščini. Vedno se mi je zdel dobrohoten in prijazen človek in na pozdrave je vedno prijazno odzdravljal. V spominu mi je ostal dogodek ob odkritju kipa Ivana Cankarja na Trgu prve slovenske vlade pred kinodvorano. Pripovedovali so, da je kip delo iz njegovih mladih let, ko je verjetno tudi on občudoval velikega umetnika pisane besede. K slovesnosti odkritja je prišlo precej ljudi in dogodek je snemala tudi RTV Ljubljana. Pred odkritjem spomenika je bil krajši kulturni program z recitacijami in nastopom pevskega zbora Srečko Kosovel. Pri odkritju spomenika so bili kulturni delavci in politiki ter mnogi drugi prebivalci Ajdovščine in tudi gostje iz Ljubljane. Posebno pa se spominjam pisatelja Danila Lokarja, njegove žene Jelke in Pilonovega nečaka Iva Lenščaka. Novinaiji, ki vedno radi vprašujejo, so ob tej priliki vprašali slikaija, zakaj si je izbral prav to mesto za kip. Dobre volje in nasmejan, toda z dokaj hripavim glasom jim je odgovoril, da je bilo na tem mestu krlisče (prostor za skladišče hlodov). Kot vsi otroci se je tudi on rad igral na teh hlodih. Spomin na ta otroška leta in brezskrbno igranje mu je ostal prav na ta prostor, zato se mu je tudi ob koncu življenja uresničila želja, da so na tem prostoru postavili skulpturo Ivana Cankarja, ki bi lahko ostala v kakšnem zaprašenem zakotju. I -3i m>|SAesez A __ I e^suiujods cao8 N CANKAR c'U3j|A!j rouo>| c " ^^ I -rii|S35A njeujij a^ednik ip dramal:k Ivan Can I I eu ||Agjdpo dl 3 CD' o 5 CD- (P C £ ® cd o. O c O- - - a , ® 05» , 05 r co cd cd -o w % S w 3 ^ - m ® g® c -o CD cd c' 0 cd cd- "^r * r CD- C C/> cd cd O- C0 -9 CU ■s cl tO 03 Co C U D d ta C Q P1 'tU to O - C 92 -co 5- t to ta tu O. to C o cj _ (Ti (V> 1 J -S tu CO O s <5 5 « „ v s 3 a to 32 ■S? •£ ^ ^ tu to & u ■a S c: Q ^J p. 011 ta a ^ S S n, c C- 0) to to D Q. tU m .<9 2 Ž S- ? 2 -a pj to "5 a •3- So 1 « 2 v o ~ ^ O O f & ž ž 0-0* * aT F]uvjcv PomerriL ln Edlmgl toletje Ta * x ^ A h ^ S? p ^ ^ 3 .0 s S o Si ž1 . ■O ' o V, / O /c ?r?y i .0 v ^ ~ JO ^ i2 & fr r iS o1.^ ® O o < $ fl ® ^ ^ ' ^ n"3 ^ O* sš? .>:■ 0 ^ * $ ^r Cj o ŠT b ^ ^ O v. p ^ d* ^o^af ^ ^ 1 - . IJ^ffSiSfflc^iO CL m ~ Q S S ,2 jg o č E "a č g .h e » > o = g •• n B £ C O X5 -5 (9 t o .5 lf.r NŽo|lS«4 - tO 0) 1 ms ,130 ln j.. >/00 s rG J"/ isa * i . "■eO?j,jUCJJ sp S3JC aui op dioj 9/ ua/BO bi ua uoi. aun ggei 'i"3!° ) arn 91 snos 'suou/sc os 9iuasQjd in/ enb 161 dnbiL/dej60)0L/d uoiieajo 3 uoiienieM.p Id uotmoAap todau dieSa.p sanbiise/d spe j e/ utds uos ua dJiiauupe jb< seauue sap mqap ne ia oiuexio }iej)ie uos e ajteiuauinoop jna/e jisil) aojnos aojujoo ua.iq suoiAoidt jUiai jafMejd un suep mi oiduioo uc ds sas ap amdejSoiOL/d £?/ apaoa sduis auao ap ib/stieuoupe/} a^oojddej a p s j xa s inad au 'siuiluo luaujisenb al? ne au