Družba sv. Cirila in Metoda — kaj je to? V poduk sluvenskemu ljudst »o. I. Zakaj amo aatanovili družbo av. Ci- rila in Metoda? Leta 1880 je prialo iz Rima pismo, kakoršnega že celih 1000 let niamo dobili od tam. V tem pismu aas opominja poglavar sv. katoliške cerkve Leoa XIII., aaj aikar ne pozabljamo Bajvečjih dobrotnikov avojih av. Cirila in Metoda, onih dveh izvoljencev božjib. ki sta Baše dede pripeljala k apozBaaju reanice. Glaa av. očeta je Bašel radoatea odmev povsod, koder koli staaaje aloveaski rod. ,,Sv. Ciril ia Metod, proaita za nas!" klicalo je aaše ljadatvo po aloveaskih cerkvab zlaati 1. 1885, ko je 6. daa aprila miaolo ravno 1000 let. odkar se je preselil v veČBoat av. Metod. Tedaj smo ae živo apomiBjali težavaih bojev, ki sta jih imeJa sv. brata za vpeljavo av. evaagelija ia sloveaskega jezika. Spominjali smo ae, kako lepo sta dokazala v Rimu pred papežem čiato. nepopačeBo vero ter aaši prelepi materai besedi pridobila pravico, da se sme opravljati v nji slažba božja. Ta prednoat aloveaakega jezika je pa hudo pekla Nemce. Peatili, preganjali, zapiraLi, obrekovali so čaatitljivega apoatola Metoda; po ječah vlačili, mučili ia izganjali so učeace njegove. OakruBili so aaše staro ime: Sloveai, ia ao rekli, da ,,SloveB" pomenja aažajega človeka. TrdBO so akleaili, da bočejo, čem prej bo mo- goče, zatreti sloveBski jezik in Slovence prenarediti v Nemce. Zali Bog, da ae jim je to po mDOgih krajih poarečilo. Pred 1000 leti namret je imel naš rod trikrat toliko sveta v lasti. kakor ga ima zdaj. Takrat so 8tanovali Sloveaci od jadraaakega morja t j. od Trata _t Iatre pa tje do Donove ia viaoko gori v Ti«?le. NajimeaitBejša alovenska dežela je bila i^oroška Tam ao še pred 600 leti tako čialali —tš jezik, da so priaegali v ajem koroaki vojj&Ae, ko so zasedali prestol na Gospesvetakem ^•ji. Dandanes pa ae ravao aa Koroskem Bajbajše godi našemu jeziku. Vasi, ki 80 bile pred 50 leti čisto aloveaake, ao zdaj že aemške. Zaalepljenci. ki zatajajejo alovensko maj:er, zametavajo večjidel tudi katoliško vero. Sole so vae Bemške. Otroci aloveaakib ataršev morajo hoditi va-BJe po 8 let ia ko jih zapustč, ne zaajo Biti Bemški niti slovenaki. Ne znajo brati katekizma, ae maŠBih bukev, ne kajig dražbe av. Mohorja. Ne veliko boljae je na Štajerakem. Zagrizeni aovražaiki naše^ra rodu po teh dveh deželah kar divjajo zoper vae, kar je alovenakega. Najrajai bi, da bi ae Slovenci po Koroškem in Stajerakem čez noč spremili v Nemce ter ž njimi vred psovali staro od očetov podedovano katoliško vero ia častitljivi sloveBaki jezik. Slabo ae aam godi tadi na jažni meji. Po Iatri. po Trsta ia po Goriškem rajejo zoper aaa Lahi in Lahoai (t. j. rojeai SloveBci, ki pa ao preatopili k Lahom ia zaničujejo sloveaako materao besedo.) Oai aam povaod uailjajejo svoj laški jezik. Na vso moč jih jezi, da je toliko naaih ljudij na Primorakem. Veliko je takih med BJimi, ki bi radi Trat, Iatro, Goriško ia eelo Kraajsko izdali pod oblaat laškega kralja Njim je Garibaldi največji jaaak; najarečaejša država, prava obljabljeaa dežela pa laško kraljestvo, ki je že toliko vojska prizadejalo na šema ceaaratvu. Da Lahi aiso prijazai naši av. katoliaki cerkvi, razvidite lahko iz tega, kako grdo ravaajo a av. očetom v Rima. Taki so naai naaprotniki! Ali ne poznate jih ae do dobrega. Zadnji čaa ao ae lotili najdražjega, kar imamo — alovenake mladine. Oni ved6, da otroci alovenskih delalcev ne morejo biti po dnevi pri staršib, ker ti se morajo z delom ukvarjati, zato ao jeli napravljati otroške vrtove in zabavišča t. j. take naprave, kjer so taki zapuačeni otroci čez dan hranjeni pa tudi poducevani, da ae okoli ne potepajo in da ne delajo nadloge staršem. Ko malo odrastejo, zvabijo jih v avoje šole, kupujejo jim bukve, obleko, obutev, dajejo jim hrano. Po tem takem 80 to veliki dobrotniki alovenskih otrok — porečete. Potrpite malo! Ni vse zlato, kar se sveti. Vsi ti darovi so goljufivi. To je nastavljena past. Va-njo love ubogo slovensko mladino. V takib nemških in laškib otročjih vrtovih in šolab rujejo ti navidezni dobrotniki in prijatelji slovenakim otrokom iz srca ljubezen do vsega, kar je dobrega, domačega; zadušč jim kali sv. vere, katere je zasejala skrbna slovenska mati v otroško dušo ; privajajo jih na to, da se začno sramovati milega maternega jezika ter ga celo zaničevati in sovražiti. Naši sovražniki 80 uetanovili cela drnštva — pravijo jim: šulferajni — katera vodi gealo: Potujčimo Slovencem otroke! Ukradimo slovenaki deci iz arca ljubezen do av. vere in do slovenskega jezika, potem se mora zgruditi ta trdovratni slovenski narod v grob! Učimo se od sovražnikov! — rekli so lani nekteri alovenski možje. Ne polagajmo rok križem! Ustanovimo ai tudi mi družbo, ki bo izpodbijala pogubne naklepe poprej imenovanih nemških in laških društev ter ai na vso moč prizadevala, da se obrani našim otrokom prava Kristusova vera in stari, čaatitljivi slovenski jezik. Novo družbo so krstili na ime sv. Cirila in Metoda, rekoS: Slovenci! za kar ata sv. apostola naaa delala in trpela, za to delajmo, za to živimo in se poganjajmo tudi mi! Za Boga in za blagor slovenakega naroda sta gorela sv. Ciril in Metod. Za Boga in za jezik alovenski ata vnemala mladino. Nji sta uatanovila slovenske šole. Ona ata prvončitelja slovenska. Isti prelepi namen, kakoršnega sta pred lOOOleti imela sv. apostola, spolnjuj dandanes družba sv. Cirila in Metoda. Ona naj varuje slovensko mladino. da zveata ostane Bogu in jeziku slovenskemu! (Dalje prih.)