Stran 62. BELOKRANJEC (SLOVENSKI KMET) Letnik II. in doraa vedno dovolj piva.*) Denarja vsega niti ne potrosim ne. dasi sem naročen na nebroj časnikov, tudi takih, ki so z lece prepovedani, ker se imam ravno časnikom zahvaliti za svoje blagostanje. Povem vam, da ne menjam z nobenim uradnikom." Tako mi je pravil mož v najlepši možki dobi, okoli 48 let star. Od tega je minulo mnogo let, pozabil sem malodane na ta pogovor in na ta dan, kar me zanese usoda, da moram iti v Belo- krajino. Videl sem dolgočasne breze po listnikih, zarastlih z reso; marsikje pa še brez ni, marveč le resje in grmovje. Koliko lepega sveta je v Belokrajini, ki ne daje prav nobene koristi razen par vozov stelje. Vsa pokrajina od Luže skoro do Stranske vasi in odtod do Crnomlja, dalje med Črnom- ljem-Adlešiči in Vinico bi se dala lepo na- saditi s smrekami ozir. sprva morebiti na kamenitih tleh z borovci. Koliko vrednosti bi imela Belokrajina v teh smrekovih goz- dovih! Pa tudi slika Belokrajine bi ne bila tako tužna, nego je zdaj. Izvzemši južno pobočje gora od Doblič pa tja do onkraj Metlike, kjer raste rujno vince, se vidi marsikje golo kamenje, tužne breze in za- puščeni stelniki. Ta pogled napravi na tujca, čegar oko prvič zre Belokrajino bodisi z vrha Gorjancev, s Kumpmatelna ali z Grica pri Mavrlu, kaj mučen in tužen vtis. Kako vse drugačen bi bil pogled na mogočno ze- leno iglasto drevje po Belokrajini, ki bi zakrivalo njena kamenita rebra! In ravno zdaj, ko bo stekla Belokranjska železnica, bi bila morala biti Belokrajina že pripravljena, ker bo zdaj izvoz lahak. Belo- krajina je že dobro desetletje s pogozdo- vanjem zamndila, toda prepozno še ni. Naj bi ukrenili merodajni činitelji vse potrebno, da se pricne s pogozdovanjem prej ko mogoče. *) Na Koroškem se pije namreč večinoma le pivo, ker vino ne raste. Seveda brez izdatne pomoči dežele in posebno države je vsako vspešno pogozdavanje ne- mogoče. Poslanci in občine naj bi izposlovali prav izdatno pomoč dežele in države. Naj- bolje bi bilo, da bi se proglasila Belokrajina za kraški svet, kamor tudi sodi po vsej svoji formaciji, in bi jo država pogozdovala, kakor pogozduje Kras na Notranjskem. Nekaterniki so že uvideli korist po- gozdovanja in so začeli saditi smreke na svojem svetu sn. pr. gg. Kajiež, Kline in Kunc). Zdaj je čas za pogozdovanje, toda skrajni čas. Z železnico pridejo špekulativni tujci, ki bodo pokupili tisti svet, ki Belokranjcem dozdaj ni druzega nosil nego par vozov stelje na leto, ki bo pa tujcem nosil tisočake, s katerimi bodo financijelno zasužnili domačine. Končno naj še pripomnim, da ugovarjajo nekateri vinogradniki, da ne kaže saditi iglastega drevja zato, ker dela baje mraz in bi potem trte pozeble. Jaz sem tega mnenja, da bi gozd — toda vsak, tudi listnato drevje — pač škodil trtam, če bi bil pre- blizu, toda če je v primerni daljavi, da ne pade senca na trte, ali pa še mnogo dalje, potem mislim, da bi trti prav nič ne ško- doval. G. M. Belokranjica, bela obleka hodi tvoj ponos! Dandanes drvi človeštvo proti cilju blagostanja. Boj za obstanek ne bojnjejo le posamezniki, tudi cele družbe in narodi se borijo za obstanek. Pojavi zastarevajo in se umikajo novim ali s tujo besedo pove- dano — modernim pojavom. Stari običaji se umikajo novim, to uvi- devamo tudi v noši. Ako se ozremo po oblekab, vidimo, da imajo različni kraji različne noše. Noša, katera je bila nekdaj posameznim narodom značilna, propada, na- rodna noša izgubiva svoj pomen, izpodriva jo nekakšen internacijonalizem ali medna- rodnost. Ali naj se to propadanje odobrava, ali naj težimo za tern, da se narodna noša reši pogina tam, kjer je to še mogoče ? Glede tega vprašanja si nasprotujejo mnenja. Nekateri mislijo, da je narodna noäa, ki se doma izdela, dražja nego ona. katera se izdeluje po tovarnah. Tega mnenja so zlasti tovarnarji, zato ker dosti več blaga razpe- čajo tam, kjer je rnednarodna noša nego tam, kjer je narodna v navadi. Za narodno noso pa se ogrevajo oni, kateri vedo, da je noša nekaj posebnega, nekaj značilnega za dotični narod, objednem pa mnogo lepša kot druga obleka, katera se po tovarnah izde- luje in da stane narodna noša ljudi, kateri sami sejejo Ian in konoplje, sami predejo, tko in šivajo le pridnosti in truda, ne pa denarja, katerega bi sicer razmetavali za razno tovarniško blago. Po onih občinah, kjer se je narodna noša še obdržala ter domače žerske same predejo, tko in šivajo, ostaja denar doma in hiša, v kateri se tako dela, se lahko zove tvornica za dotično družino. Prosti zimski čas se ne porablja za brezdelje ampak ravno nasprotno. Ljudstvo se vadi marljivosti in pridnosti. Kar časa službujem v Belokrajini, sem opazila, da so Belokranjice jako delavne, da jim je treba iskati para po onih krajih, kamor tvornice speeavajo svoje blago. Dvanajsta ura je v zvoniku že odbila, po oknih so vzcvetele ledene rože, okrog hiše brije mrzla burja ali pridna roka belo- kranjske gospodinje se ne počiva. Krog sebe ima zbrane svoje dekleta; med pripovedo- vanjem pravljic iz starih časov ali pa med prepevanjem narodnih pesmi, jim teko vre- tena med prsti. kakor da jih gonijo mali motorji, katerih ni ustvarila telinika, ampak jih podelila vse iznajdujoča, vsemu se pri- lagodiijoča mati narava. Podlistek. Belokranjskemu Sokolu. Mi bratje, sokolov četa smo, sinovi naroda — in naše geslo je: Naprej do cilja jednega! Če šviga strela, grom buči ne plašimo se mi, za narod svoj, če treba je žrtvnjmo vse moči. Pod zmage praporom naprej korakaj sokol vsak, da z naäe zemlje zgineta sovrag in njega znak. T i h o z o r. Tri erne jagode. Tri jagode tri erne, tri erne jagode, vas sree vzljubilo do zadnjega je dne. Pripela vas na prsi bom erne jagode, bodite znakom žalnim kot bolne so solze. — S solzami vas bom prala tri dolge, bolne dni, s solzami vas močila tri dolge bom noči. Ve jagode ve erne, ve erne jagode, ve dragemu povejte, da ljubi ga sree. Ko solz presahne potok, umrlo bo oko, sree pa njega, verno ljubilo dalj*i bo. T i h o z o r. Moj stric July. (Prevod iz francoščine.) (Dalje.) In vsako nedeljo ponavljal je oče, kadar je zagledal temne parnike, iz katerih so se vzdigovale proti nebu kače dima, z nezmo- tljivo točnostjo ure, besede: „Kakšno presenečenje bi bilo za nas, če bi bil Jnlij ta notri." In zdelo se nam je, da ga ga vidimo, kako maha z robcem in da slisimo njegov glas: „Oha! Filip!" Tisoč načrtov je bilo vzgrajenih pri brezdvomnem pričakovanji njegove vrnitve; celo majhna hišica na obali morja je bila med darovi, s katerimi nas bodo obsipali stričevi zakladi in nočem trditi, da moj oče ni stopil v to svrho že v pogajanja. Kna mojih sestra je bila takrat stara osemindvajset, druga šestindvajset let. Vse je kazalo, da se nobena ne bo omožila, kar je povzročalo rodbini ne malo bridkosti. Slednjič se je vendar pojavil snnbač in sicer za drugo sestro, bil je nradnik, ne ravno bogat, a pošten mož. Ne morem se iznebiti prepricanja, da je pismo našega strica, ki so mu ga pokazali neki večer, premagalo po- misleke mladega moža ter povzročilo, da se je odločil za ta korak. vSnubač je bil najprisrčneje sprejet in sklenili smo, da napravimo po poroki sknpno rodbin8ko potovanje v Jersei. Jersei je idealen eilj za potnike, kateri imajo malo v žepu. Ni predaleč, potnik se Letnik II. BELOKRAN.TEO (SLOVENSKI KMET) Stran «3. Zjutraj, ko se še iii petelin oglasil in ko ccrkovnik še ni odzvonil bolega (hie, že zopet teko oni naravni niotorji. Ni li to pridnost,? Pa poglejmo nekoliko tudi v dan. Dekle, ki nose težko banjo vode na glavi pridno vrti vreteno, sukajoče nanjo tanko nit, ka- tera se prede iz finih, belili vlaken, ki so z rdečim trakom povezana v kodeljo na lepo narezljani preslici. Tako si ustvarja ženstvo belo, snažno oblačilo, katero tako dobro karakteriznje pridnost Belokranjice. Belo- kranjsko ženstvo je tudi znanstvenik dr. Valter Smid označil kot marljivo in delavno, v katerera še vlada duh narodnega ponosa in narodne iznajdbe in da baš to ženstvo nudi fie dandanes znanstvenikom podatke o warljivosti starih Slovanov, 8 tern da goji še narodno nošo, katera ima velik poinon za obstanek vsakega poxameznega naroda. Ko se je lanskega kta vršil v proslavo GOletnega vladanja sprevod po Dunaju, je bila v sprevodu zastopana narodna noša, Vsi časopisi so takrat pisarili, da naj bi ta sprevod oživljajoče vplival na narodno nošo. Koliko so je s tern sprevodom doseglo v prilog narodni noši, o tern ne mislim raz- pravljati. Ko sem potovala po nemškili krajili, sein opazila, kako Nemci in to inteligenca, visoko oislajo narodno nošo. Kdo še ni videl inaloga tantiča, ki je bil oblečen kakor Ti- rolec in je hodil z očotom. kateri jo bil v fraku in cilindru ali pa matere, ki je imela na glavi sedaj moderni klnbuk, ki izgleda kakor tri cente težek zvon, ob njeni roki pa je šla brhka hčerka, oblečena v lahkotno obleko kakor Rožnodolinka. Vprašamo so, kaj je sinoter temu, da jo bil deček oblečen kot Tiroler, in deklica kakor Rožnodolinka? To je narodna vzgoja mladine. Kar pa smejo Nemci, mislirn, da tudi nam ni prepovedano. Oglejmo si nokoliko one kraje, kjer so prej omenjeni naravni motorji prominuli in že bujno cvete modnarodna noša. Kdo še ni videl opice Lisete, katera plešo, oblečena v rdeče krilo z zelenira klobučkom na glavi V Li ne vidiš tega pri dekletu onega kraja ob nedeljah? Žuljave, od solnca obžgane roke in zagoreli obraz, ki gleda iz baržuna in svile pripada k obleki ravno tako, kakor kosmate roke in obraz Lisete k rdečemu krilu. Ali so ne vidi tu znak zapravljivosti in ne znak štedljive gospodinje? Ali se ne vidi tu lenoba, ki diči težaški obraz kakor zelen klobuk opico Liseto? Da, reči smem, da v krajili, kjer vlada ta razkošnost, napuli in ošabnost, je človeško, žensko bitje po- polnonia brez oknsa in brez sinisla za „lepo," kajti pristoji mu ona Sara ravno tako, kakor zajcu boben in šreiinarju sedlo. Kako pa izgleda ravnokar opisano dekle ob delavnikib? Vprasajnio jo, kolikokrat opere ono svojo obleko, katera je umazana od polaganja in od druge hlevske nesnagc in svoj zastor, kateri se sveti, kakor da bi ga bili polži oblazili. Kako vsa drugačna je Belokranjica! Ona stopa kakor bela lilija čista in snažna s ponosom, da to kar nosi na sobi, je ustvarila njena pridna joka. Na njeni obleki so ponižni okraski, kakor so štepka, kambice, vozlički, vezanka itd., kar vse je iznajdba njenega dulia. Je li to ne povzdiguje nad vso tovarniško šaro? Pa bela pečica na glavi, kaj ne znači ona ponižnosti, varč- nosti in raarljivosti belokianjske devojke? Kdo ne razvidi tu razlike mod tovarniškim oblanlom in med oblačilom prej imenovanih naravnih strojov? Tu je vsakerau odprto poljo. kjer zamoremo ustvarjati sebi ponos, ako delujemo na to, da se resi narodna noša iz rok tuje veleobrt.no, industrijalne špekulaoije. Ako preračunimo, koliko svetlili kronic odpotuje iz naše Belokrajine v tuji svet, da se ž njinii maste naši sovragi, bi vsakdo, ki ima še kaj srca za blagor naroda, po- poljo v tovoinem rolnu čez niorje in je kinalu n;i tujih tleh, ker otok jo angleška last. Okoli toga potovanja v Jersoi so se vrtile od top;a. rasa vse naše misli in sanjo. Slednjič je pri.šla ura odlioda. fte (lanes vidini, zdi so mi, koi, da bi so bilo šele vöeraj dogodilo, kako nioj oč<; z veliko skrb- nostjo pazi, kako so vkrcavajo naši trijo kovčcki, kako se moja niat.i v največjem razburjenji oklepa rokemojeneonioženesestre, ki je bila odkar so je ločila od ono, kakor od koklje in colega gnezda zapuščono pišče in vidim tndi, da mladi par vedno ostaja za nami, tako da so vockral ozirani za njim. Za))iskalo jo k odliodu. Na krovu smo bili, ko se jo ladija pomikala ven na odprto niorje, čigar površina je bila gladka in ravna, kakor plošča iz zelonega inramorja. Ponosna srooa nas je navdajala, ko se je počasi po- mikalo obrežje, čuvstvo, ki se v takih slnčajili rado poiasti onib, kateri malo polujojo. Moj očo se je samozavest.no vzravnal po konci v svoji stari suknji, iz katere smo še to jutro z najvecjo skrbnostjo spravili madeže, da je dišala po bonoinu. Ta vonj, ki sem ga tako dobro poznal od liasili spieliodov, je vzbujal v meni praznične občutke. — Na krovu smo opazovali dve ologantni dami, katorima sta dva gospoda podajala ostiige. Star, raztrgan mornar jo odpiral školjke z nožem, gospoda sta jih joinala iz njpgovih rok tor sta jib dajala damam. To so jib použile na okusen način, prijele so jib s linim žopnim robcem, nagnile malo glavice, da si no omadežujejo obloko, izsrkavale bitro vsebino tor nietale prazne lupine v morjo. To okusno zauživanje je očividno za- peljalo niojega očeta. Približal se je materi in sestrama ter rekol: ,.Ali ne bi tudi pokusili ostrigo?" Sestri sta takoj odgovorili da, a mati, ki je premislila, da bo to stalo nekaj denarja, odklonila je rekoe: „Bojim se, da si pokvarim želodec, daj jili otrokom, a. ne prevoc, da ne zbole/' Pot em se obrne k meni ter reče: „Za .Insipa to ni, deo.kov no smcmo razvajati." Ostal sem pri matoii, a na tihem som se liudoval nad storjeno mi krivico. Sledil sem očetu z očmi in videl, kako jionosno pelje svoje hcere in zota k staremu, raz- capanemu mornarju. (Konec prih.) dvojil in potrojil vse sile, da se ohnrni v našem narodu še zadnji ostanek narodno obleke. Vsake izobražene slovenske žene je sveta dolžnost, da se zavzame za ta prastari slovenski spomin. Vam pa BelokianjK c klicem: „u.siauite zveste svoji robači, svojemn uspetlju, svoji dolenjki, svojemu oplečju in svoji nedolzno beli pečici, ki vas diči in je vaš ponos in znak vaših marljivih delavnib rok ter znak varčnosti in gospodinjske pridnosti. Živela bela Belokranjica, ponos sloven- skega naroda!" Poldka. Dopisi. Iz Strekljevca. Prepricana som, dragi „Bolokranjec", da i ti rad izveš, kaj se godi po svetu. Na Kalu pri Strekljevcu smo imeli v nedeljo 9. t. m. takozvani „bal" in sicor v hotelu pri „treh Gracijah'1, po domače „pri Matetkali". Tu se je plesalo, da se je kar kadilo. Pri vsem I era pa je ta nokaj vredna, da so bile prirediteljice plesa Marijine hcere ter dobile takoj plačilo, ko se je v župnisču izvedelo, da so velike „nasprotnice" plesa. Odslovil jib je njib dušni pastir, in tako, da so sedaj eks Ma- rijine hčere. Seveda za vsak trud svoje plačilo. Jsto tudi tu. Kubale so gnjati, klobase, pokle potice. a vse zamaii. Ker raed tem, ko so so pošteno vrtilo, so si znali drugi ,.prišpogat" požrtijo in to brez- plačno. Semiško gasilno društvo je bilo tudi povabljeno. Zvedelo se je seveda, da so plesali po Mihčevem taktu. Saj smelo trdim, da je dragi „Napoleon", ker izvrši dve deli naenkrat, namreč, da gode in drema. Seveda so dobili tudi naši c. kr. orožniki povabilo, in sicer jako originalno. Oujte: „Gospodje orožniki, naši služabniki". Gospodične Ma- tetke uljudno vprašam, odkdaj so orožniki naši služabniki? Gotovo gospodične Matetke mislijo dobiti kako večjo cast in dostojanstvo kjer bi se jim pridelilo telesno gardo. No, kadar pride do tega, hočem razsvetliti Kal in seveda naročiti njim na cast zopet Mibca. Iz mlina na bregru Kolpe. Na dopis „Iz Otoka" z dne 5. maja t. 1. v „Belokranjcu" pripomnim sledečo: Ne vein, ali je g. dopisnik iz Otoka sam izmoril ono površino, na koji je voda zemljo odnesla, ali je dal po veščaku izmeriti — to pa vein, da se je glede toga najmanje za polovico zmot.il. Ako se pa odraruna oni dol te po- povrsino, na katerem je voda že preje od- nesla zemljo in za kojega so kmetje dobili primerno odškodnino, potem je pomota g. do- ])isnika Sc za polovico vočja. Kar se tičo uresničenja prerokovanja kmotov proti učo- nosti brvatskih inženerjev, rečern le to, da se bo skazalo, katero mnenje je pravo. Na- dalje naj g. dopisnik vzame na znanje, da nisem čakal z zagraditvijo novega toka reke na njegov dopis, ker jo bil že pied obelo- danjenjem dopisa toliko zagrajen, da se ni bati vač daljne škode, najmanj v onem obsegn, kakor g. dopisnik prorokuje. V ostalem jo rlanek nekako tondencijozen ali ž njim ne bode ne slapa, ne mlina odnesel. A. Božič, posestuik mlina.