URN_NBN_SI_DOC-IVSMZNHI

POUČEVANJE UPORABE INFORMACIJSKIH SISTEMOV, TEMELJEČE NA POZNAVANJU MENTALNIH MODELOV UPORABNIKOV Saša Zupanič, Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, Ljubljana UDK 025.4.036:37 Povzetek Ena izmed nalog referenčne službe je izobraževanje uporabnikov, torej njihovo uvajanje v uporabo knjižnice in njenih virov. Temelji, na katerih temelji sodobno pojmovanje procesa poučevanja/učenja, se z novimi psihološkimi in peda- goškimi teorijami in spoznanji spreminjajo. Vse bolj se vključujejo tudi v proces poučevanja/učenja uporabe informacijkih sistemov, pri čemer so za knjižnice pomembni zlasti online javno dostopni knjižnični katalogi (OPACi), sistemi za iskanje informacij (IR sistemi) in globalna omrežja. Z vprašanjem, kako ljudje uporabljajo računalnike (torej z uporabnikovimi men- talnimi in vedenjskimi karakteristikami), se ukvarja posebno interdisciplinarno raziskovalno področje, imenovano 'interakcija človeka z računalnikom' (Human- Computer Interaction - HCI). Študij temelji na treh psiholoških teorijah: teoriji psiholoških (mentalnih, konceptualnih) modelov, teoriji individualnih razlik med uporabniki ter teoriji uporabnikovega vedenja v okolju napak (odkrivanje in popravljanje napak v interakciji z računalnikom). Zanima nas prva teorija, kije močan pripomoček za razumevanje uporabnikovega načina interakcije z informacijskim sistemom ter posledično za ustrezno koncep- tualizacijo poučevanja uporabe informacijskih sistemov ter njihovega razvoja nasploh. Ključne besede: mentalni modeli, konceptualni modeli, informacijski sistemi, OPAC, IR sistemi, poučevanje, učenje, izobraževanje uporabnikov, konceptualne inštrukcije, proceduralne inštrukcije ZUPANIČ, Saša: Mental models and user training. Knjižnica, Ljubljana, 41(1997)2/3,315-333 315

RkJQdWJsaXNoZXIy