Valentin Kalan DVE RAZPRAVI O ČASU (Hermenevtična prolegomena k Biti in času I) Letošnjega aprila je minilo 70 let od izida Heideggrovega dela Bit in čas 129 (Se in undZeit), približuje pa se tudi objava slovenskega prevoda. Ta knjiga, ki predstavlja enega izmed filozofskih vrhuncev 20. stoletja in celo filozofije sploh, gotovo zahteva filozofsko vajo, da bi jo ustrezno razumeli in osvojili. V svojih predavanjih o Heglovi Fenomenologiji duha (ZS 1930/31) Heidegger pravi, da Bit in čas nista prospekt za novo zdravilo, ki bi ga zdaj mogli ali celo morali preizkusiti, temveč ime za nalogo, za filozofsko delo, ki sega v notranjost dejanske filozofije, tako da stopi z njo v razgovor in jo razumevajoč potrjuje (GA 32, 212). In prav zato, da bi od plakativnega razumevanja Heideggra prešli k izvornemu izkustvu njegove miselne poti, revija Phainomena objavlja dve nadaljnji razpravi o času, in sicer: Heideggrovo predavanje Pojem časa v zgodovinski vedi ter Aristotelovo besedo o času iz IV. knjige Fizike. Zakaj se analitika tubiti v Biti in času izteče v časovnosti? Na to vprašanje Heidegger odgovarja v predavanjih o Leibnizu (GA 26, poletni semester 1928) v tem smislu, ker daje razumetje biti v izvornem sovisju s časom. Bit in čas - to je sklop, sovisje, struktura, ki jo je treba odgonetiti. Kolikor je ontologija kot nauk o biti zasnovana v zvezi s časovnostjo eksistence, jo Heidegger ponekod imenuje kar ontohronija (GA 32, 144). Prva naznaka te sovisnosti med bitjo in časom je že korelacija med bitjo in mišljenjem pri Parmenidu, ki v fragmentu št. 3 pravi: ... to yap doto voeiv eoxiv xe Kal eivau »Isto je namreč misliti in biti,« ali: »Namreč isto misliti in tako tudi biti.« Odnos med mišljenjem in bitjo je nato Platon v dialogu Teaitetos izoblikoval kot problem razmerja biti do duše 0|ii>Xii)- Do bistvenih določil biti ne pridemo s telesnimi čuti, temveč se duša sama iz notranje želje nanaša na bit. S tem se začne še nedoločeno »subjektiviranje« problema biti, ki kaže na 130 posebno sovisnost med bitjo in tubitjo. V predhodnem proučevanju sovisnosti med časom in razumetjem biti razlikuje Heidegger (GA 26, I81sl.) dve vrsti znamenj, zunanja in notranja. Zunanja znamenja so delitev biti na tri področja, in sicer: 1. znotrajčasna bit (narava in zgodovina), 2. izvenčasna bit, 3. nadčasna bit - pri tem sta izvenčasna ter nadčasna bit nekaj nečasnega. Ta zunanji pristop do časa je Heidegger obravnaval v preskusnem predavanju za naziv docenta 27. julija 1915 z naslovom Pojem časa (Der Zeitbegriff) v zgodovinski vedi. Tovrstni način vpraševanja pa je presegel v predavanju Pojem časa (Der Begriff der Zeit), ki gaje imel v Teološkem društvu v Marburgu 25. julija 1924, to se pravi, skoraj natanko devet let po prvem predavanju o času. To Heideggrovo razpravo o času je prevedel U. Grilc ter jo objavil v reviji Problemi 33,1995, št. 1-2,183 is., in sicer skupaj s prevodom predavanja Čas in bit, ki gaje Heidegger imel 31. januarja 1962 v okviru Studium generale na univerzi v Freiburgu. Notranji znamenji za to, daje sovisnost med bitjo in časom prišla v filozofski pogled, sta dve: terminologija in pojem apriorija. Terminološko je značilno, daje naslov za bit bivajočega oucria — »bitnost«. Ouoia pomeni dvoje: bivanje in bistvo, modus existendi in modus essendi, eksistenco in esenco, Eksistenca je bila pri tem dojeta kot stalno trajanje, kot aei ov, v čemer je jasno viden odnos do časa. Nič manj pa po Heidcggru ni viden odnos do časa v smislu večnega trajanja v določilu bistva kot ovtcoc; ov, kot tega, kar je »bitno bivajoče«. Na povezanost med bitjo in časom kaže tudi predfilozofski, ontični pomen besede ouoia, ki pomeni imetje, posest, premoženje. Predvsem pa ouoia v predfilozofskem pomenu pomeni navzočnost, sedanjost, pričujočnost, prisotnost, prezenco. Bit sama ima torej tudi karakter časa. In proučevanje biti glede na čas je tema fenomenološke kronologije (GA 21, 193).' 131 Notranji odnos biti do časa je viden v pojmu apriorija, in sicer najprej v Aristotelovem določilu prvotnosti ali poprejšnjosti biti. To, kar določa bivajoče kot bivajoče, je Aristoteles imenoval Trpotepov <|)ijaei. To, kar je TtpoTepov, »prej«, je v jeziku kasnejše ontologije a priori: »Potemtakem: če je bit TTpoTcpov, tedaj v izvorni sovisnosti s časom« (GA 26, 184). Odnos biti do časa je viden tudi v Platonovi teoriji spominjanja, avcžpvriaii;. Spominjanje, kakor ga Platon razvije v dialogu Faidros, pomeni, daje bit to, česar se vedno že spominjamo, kar še vedno razumemo, ko smo v nekem odnosu do bivajočega. Po Hcideggru je Platon v fenomenu spominjanja videl odnos razumevanja biti do časa, dasiravno gaje zmogel izraziti le v mitični obliki. Heidegger je zato analitiko tubiti razumel kot izvornejše dojetje odnosa med bitjo in dušo. Do taga izvornejšega izkustva pa pridemo šele tedaj, če radikaliziramo splošno sprejeto, »vulgarno« razumetje časa kot nečesa, kar je »v duši« (ev Tfj kakršnega najdemo pri Aristotelu 1 Prim. mojo razpravo Heidenger in Aristoteles, v Phainomena V (1996), 15-16, str. 152. in Avguštinu. Ta radikalizacija uspe tedaj, kadar je časovnost in z njo končnost dojeta kot temeljni ustroj tubiti oziroma človekove eksistence. Heideggrovo vpraševanje o času noče imeti značaja običajne izolirane špekulacije o času. Heidegger je v svojih razmišljanjih nenehno pozoren na način vpraševanja o času, tako z vidika fenomenološkega opisa kakor tudi z razlago klasične literature o času. Evropska filozofija o času vprašuje že 2500 let , pravi Heidegger v Zollikonskih seminarjih, pa še vedno ni zadovoljivega odgovora. Podlaga za historično orientacijo o tradicionalnem pojmu časa so naslednja dela: Aristoteles, Fizika A 10-14, Plotinova Eneadci III, 7: O večnosti in času, XI. knjiga Avguštinovih Izpovedi, Simplicijev Corol-larium de tempore, tj. Dodatek o času v njegovem komentarju Aristotelove Fizike. V novoveški in sodobni filozofiji najdemo najpomembnejše raziskave o času pri Kantu, Heglu, Bergsonu in Husserlu. Ker pa pot do izvornega razumevanja časa in časovnosti vodi preko premisleka tradicionalnega pojma časa, podajamo tu prvi slovenski poskus prevoda Aristotelove razprave o času. Ko je Heidegger 1. 1956 odgovarjal na vprašanje uredništva nemškega tednika Die Zeit«: Kaj je čas?«, je odgovoril, da on »tega ne ve, tako da še danes vprašuje Toda veliki priči za težavnost vpraševanja o času sta Avguštin in Simplicij. Ker je Avguštinovo mnenje poznano, naj navedemo le še Simplicijevo. Bivanje časa je vsem prav tako jasno kakor to, kaj je barva ali gibanje, njegova definicija pa se nam zdi nedosegljiva. Kateri človek ne bi vedel, kaj je dan in noč, staro in mlado, včeraj in danes in jutri, toda »vprašan, kaj neki je čas, na to bi celo najmodrejši pač komaj zmogel odgovoriti« (ti 6e Stinoire eo-uiv o xpovo<;, epa)tr|6eic; [iovk av o ao(j>c5-tY2IKH AKPOALIZ, kar običajno razumemo kot predavanje o naravi, a bolje bi bilo prevesti »poslušanje c|)uoig-a«, kakor pripominja Heidegger v spisu O bistvu in pojmu Š>voic;-a. Toda eno je poslušanje narave, drugo pa je logika raziskovanja narave. S poslušanjem narave imamo opraviti v Par- 7 Prim. M. Heidegger, Der Begriff der Zeit, Tflbingen 1989, str. 5sl. ter Grilčev prevod v: Problemi, 33 (1995), št. 1-2. menidovi in Heraklitovi teoriji narave. Eden izmed Heraklitovih izrekov se glasi: ».. .in modrost je, da človek govori in dela resnične stvari, poslušajoč njihovo naravo« (fr. 112: ko:i Socfuri aAr|6ea Xeyeiv xat Ttoieiv KaTa c()uaiv ¿TratovTa«;). V nasprotju s Heraklitom pa pri Aristotelu poslušanje narave postane poslušanje predavanja o temi »narava«. Aristotelova teorija narave je »fizikalna znanost« (4>uoiv ¿tuotfjp.r|), narava je eno izmed področij bivajočega, ki ga obravnava znanost. Tako je narava prišla pod gospostvo znanosti, pod vladavino uma. Kako se je nova znanost fizike izvila iz predsokratskega razumevanja narave, je Aristoteles prikazal v I. knjigi Fizike. V tem uvodnem poročilu mora izostati tematizacija Aristotelove teorije časa. Naj rečem samo, da Aristotelova teorija časa skuša povzeti izkustvo časa, kakršno se kaže v govorici, mitu in pojmovnem razlaganju narave. Razumevanje časa je pri Aristotelu vodeno ob fenomenu gibanja, pri čemer je za izhodišče vzeto prostorsko gibanje oziroma »v prostoru premikajoča se 136 stvar« ((j>ep6|i.evov). Takšnemu gibanju danes rečemo fizikalno gibanje. Stvar v gibanju je ontični fenomen, gibanje in čas sta ontološki fenomen: »Premikajoča se stvar je namreč neko tole, gibanje pa ne,« t66e yctp ti to