Roditeljski večeri. Predaval pri XIX. skupščini rZaveze" J. Dimnik. Šlavna skupščina! Na dnevnem redu današnje skupščine so tudi roditeljski večeri (roditeljski sestanki, obiteljski večeri). Ni moj namen in tudi ne moja naloga, da bi Vam razlagal na tem mestu, kaj so roditeljski večeri, kakšen namen imajo ter kdaj in kako naj jih prirejamo. 0 tem sta nas poučila že naša lista BPopot'jik" in BUčiteljski Tovariš". Najboljšo sliko o roditeljskih večerih si pa lahko napravi vsakdo sam, kdor čita najnovejši list naše organizacije: ,,D o m a č e o g n j i š č e". Nameu današnjega mojega poročila je, da izjavimo in dokažemo, če so roditeljski večeri potrebni. Jaz pravim, dasojako potrebni, in sicer potrebni zaraditega, da z Djimi povzdigujemo svoj ugled in odbijamo razburkane valove, ki se dandanes s tako silo zaganjajo ob novo šolo in svobodomiselno u.iteljstvo, kakor še nikdar poprej. Naši politiški nasprotniki, ki si žele nazaj nekdanje mežnarske dobe, nam predbaeivajo, da nismo z ljudstvom, da delamo proti ljudstvu da preti našemu narodu nevarnost od strani u.iteljstva itd. Lahko rečem, da ga ni stanu, ki bi ga politiški nasprotniki tako nesrarano obrekovali in o njpga članih tako gnusno lagali, kakor delajo o šoli in učiteljstvu. In zakaj vse to? Odgovor na to vprašanje je prav euostaven. Naš stan je po svojem ustroju tak, da moramo biti z ljudstvom vedno v najtesnejši zvezi; veže nas z ljudstvom šolska mladina, ki se za nje blagor trudimo in mučimo, da nam naposled opešajo moči. Koliko mladih življenj nam je že pobrala naša stara znanka smrt, ker so živeli in delali za ljudstvo in ne zase. Podobni smo svečt, ki gori, da sveti drugim, sebi pa izpodkopava življenje. Ljudski užitelji torej nismo proti Ijudstvu, ampak mi storirao za Ijudstvo več, kakor katerikoli stan. In Ijudstvo, ki nam pošilja svojo deco v šolo, ve ceniti naše zasluge in naše delo ter nas tudi spoštuje. To vedo dobro nasprotniki luči in prosvete. Zato si prizadevajo na razne načine, da nahujskajo ljudstvo zoper šolo in učiteljstvo, in nobeno sredstvo jira ni preumazano, da le omadežujejo šolo in učiteljstvo. Pravijo, da je sedanja šola brezverska, da srao u.itelji brezverci, da pregaiijamo križ, očenaš, češenosimarijo in krščanski pozdrav: Hvaljen bodi Jezus Kristus! v šoli itd. itd. Gospoda moja! Blizu 30 let že službujem, mnogo sem občeval z u.iteljstvom, a do danes, hvala Bogu, ne poznam slo•venskega učitelja, ki bi bil kriv kateregakoli teh očitanj. To so grde in nesramne laži na rovaš slovenskega učiteljstva. Pa to še ni vse. Naši nasprotniki in zakleti sovražniki gofore tudi v ljudskih zastopstvih skozi okno, da je ljudska šola prokletstvo za ljudstvo; na Ijudskih shodih hujskajo ljudstvo zoper nas, da naj nam numerirajo kosti, to se pravi, da naj nas ljudstvo pobije. In koliko laži in obrekovanj imajo na svoji kosraati vesti nDomoljub", BSlovenski Gospodar", BPrimorski List", ,,Gorica", BSlovenec" in drugi klerikalni listi, o tem bi lahko napisali debele knjige! Poprej sem rekel, da smo učitelji po svoji službi v najtesnejši zvezi z ljudstvom, in sicer potom šolske niladine. Gasih, ko naši nasprotniki še niso bili tako podivjani kakor so dandanes, je ta naš stik z ljudstvom zadostoval; danaŠDJe žalostne razmere, ki moramo v njih živeti ljudski učitelji, nas pa silijo in kar uaravnost izzivljejo, da moramo neposredno stopiti v stik z ljudstvom. Prilik v ta namen imamo več na razpolago. Zadnji čas so nam pa v ta namen kakor nalašč dobro došli r o d i teljski večeri, ki nam jih priporoca novi šolski in učni red. Zato stopimo kar brez odlašaDja potom roditeljskih večerov v stik z ljudstvom, ki ga poučujmo o pravilni vzgoji otrok ter odbijajmo s pozitivnim delom otrovane pušice, ki lete od nasprotne strani na šolo in učiteljstvo ; zato:le ven izšole med ljudstvospoučnimi predavanji! Vsaka šolanajpriredinaleto — če ne več — vsaj enega ali dvaroditeljska večera. To bodi začetek našega delovanja med ljudstvom; o nadaljnem našem postopanju in delu med Ijudstvom se bomo pa že še pravočasno pomenili. Kadar pa naši nasprotniki z zabavljanjem, z lažmi, z grožnjami in z numeriranjem naših kosti ne morejo doseči svojega namena, so pa za hip navidez prijazni z nami, ter nas uprav s sirenskimi glasovi vabljo v svoj tabor. Učitelj, ki Ijubi svoj stan in je učitelj po poklicu, se ne bo dal omamiti po teh milodone.ih glasovih, čeprav pridejo iz nSlomškove zveze" same. Gospoda moja, ,,Slomškova zveza" ni prava pot k ljudstvu; ta zveza je npons asinorura" za izdajalce našega stanu, ki iščejo lastnih koristi, ne pa koristi celokupnega učiteljstva. čudno in naravnost predrzno je to, da nas vabijo raed ljudstvo Ijudje, ki so nam naše življenje vedno le grenili, ki so napadali šolo, naš stan, nas. in naše prijatelje. Kako neki bi bilo mogofe stopati med ljudstvo z ljudmi, ki zadnji čas na tako ostuden način napadajo našega najboljšega prijatelja in častnega člana naše ^Zaveze", prvega občana Ijubljanskega, g. župana in državnega poslanca Ivana Hribarja. Ne, s temi ljudmi ne moremo in ne smemo vzporedno korakati in ti ljudje nara tudi ne smejo kazati poti med ljudstvo. To pot bomo že našli sami, in sieer najprvo potom roditeljskih večerov in njih glasila ,,D o m a č e g a o g n j i š č au, ki naj s pomočjo učiteljstva najde pot v vsako slovensko hišo! (Splošno odobravanje; predavatelju čestitajo zastopniki češkega, hrvaškega iii srbskega učiteljstva)