Poštama plačana v gotovini. Izhaja vsak petek. Leto V. št. 10. Dopisi in časniki naj se pošiljajo na poštni predal 259, Ljubljana Naročnina četrtletno 15 Din, za pol leta 50 Din, za vse leto 60 Din. Posamezne številke 1.50 Din. %a inozemstvo celoletna naročnina 90 Din. Kranj, 6. marca 1956. Današnja inteligenca (Poizkus avtokritike) I. Socialni vzroki propadanja. Med tein, ko vzdihujemo nad hiperpodukci-jo inteligence, bomo v najkrajšem času dejansko ob vso inteligenco. Današnje družabne razmere uničujejo z neznansko hitrostjo obenem s srednjim stanom tudi inteligenco. Da kljub temu tožimo o preveliki produkciji inteligence. je krivo dejstvo, da se je razblinil tudi že pojem inteligence. Po današnjem pojmovanju je inteligent vsak akademsko izobraženi človek, torej tudi tisti doktor medicine, ki se je specializiral za zo-bozdravništvo in ki po svojo promociji ne tlela drugega ko dan za dnem vrta ljudem po zobek in prešteva svoje dohodke in izdatke. Da bi še kdaj odprl kakšno knjigo ali sc resno poglobi! v katero izmed družabnih vprašanj, za to ni časa. Vso politično in kulturno modrost črpa iz dnevnega časopisja, ki prav tako njemu laže kot njegovima sosedoma: štacimarju in krčmarju. Če ima dobre zveze in srečno roko. se polagoma privrta do vile in avtomobila, njegova družina pa do vsakoletnega letovanju. Njegov kolega, ki ima pri vrtanju manj sreče, si more privoščiti manj teh »kidturnih" pridobitev. zato pa njegove misli in voljo tembolj zavzemajo skrbi za vsakdanji kruh in to, da vsaj na zunaj vzdržuje tisti standard „boljših" ljudi, h katerim inteligenca hoče spadati. Krivico bi delali zobarjem, če ne bi takoj poudarili, da povedano velja za večino naših izobražencev. Na eni strani je moderna tehnika zbirko ..kulturnih potreb" za boljše ljudi silno povečala.»današnje družbene razmere pana drugi strani inteligenco gospodarsko čedalje bolj stiskajo. Zato je akademsko izobražen človek primoran vse svoje duševne in fizične sile osredotočiti okoli svojih dohodkov, da vsaj na zunaj in na videz obdrži zase in svojo družino standard tako imenovanih boljših ljudi in s tem družabni ugled in notranje zadevo1! jsfvo. la trdovratni boj za ohranitev standarda ..bol jših ljudi je za življenje današnje inteligence najbolj značilen, obenem pa katastrofalen za njeno kvaliteto. Toliko obeta mladi študent, ko pa po diplomi stopi v službo in ko se celo oženi, je njegov zanos in njegov idealizem pokončan in postane kruhoborec. ki ga ni mogoče pridobiti za nobeno delo. ki ne obeta neposredno ali posredno zaslužka. Inteligenca je poklicana za politično, gospodarsko in kulturno vodstvo naroda. Da more (o nalogo vršiti, j j mora družba dati poleg boljše in globlje izobrazbe tudi časa ter primerno tvarno preskrbo in neodvisnost, listi poklici torej, ki ob napornem celodnevnem delu ne nudijo človeku drugega, kakor stanu bolj ali manj primerno preživljanje, niso sposobni tvoriti narodove inteligence. Pri obstoječih ~nspodar.skih razmerah pa velja danes to skoru; za vse akademske poklice. Delovni tempo, ki ga je uvedla tehnika v industriji, se zaradi konkurenčnega boja čedalje bolj prenaša tudi v akademske poklice. Najsibo inženir. zdravnik ali odvetnik, vsakdo mora urno in naporno delali ves dan, če hoče imeti po današnjem pojmovanju stanu iprimerno preskrbo. Vsaka krajša ali manj intenzivna zaposlenost pomeni veliko zmanjšanje dohodkov. la celodnevna poklicna zaposlenost, ki se ji pridružuje še neprestana skrb za tvarni obstanek ali za zbol jšanje dohodkov, kar ie tudi razumljivo, ker današnja družba ceni človeka le po denarju, napravlja življenje današnje inteligence na las podobno življenju drugih meščanskih pridobitnih krogov. Vse fizično in okoli lastnega tvarnega uspevanja, za notranjo poglobitev ali za delo v korist naroda, v katerem živi in za katerega bi kot inteligent v prvi vrsti moral živeti, za vse to ni časa niti smisla in čedalje manj tudi sposobnosti. Z možgani je namreč tako kot z mišicami, če jih ne rabiš, okrnijo. Večja bistrost in globina in širše obzorje, kar naj bi akademsko izobraženi pridobil § svojimi študijami, ginejo in tope, če se človek ne peča stalno z duševnim delom. Imamo zato zmerom več inženirjev, zmerom več juristov, zmerom več profesorjev, inteligence pa kmalu ne bomo imeli. Vse naše javno življenje, bodisi v politiki, bodisi na gospodarskem ali kulturnem področju, je zato tako šuš-marsko, plitvo in diletantsko. Če bi ga vodile naše mase, kmet je in delavci sami, gotovo ne bi izkazovali take nesposobnosti, kot jo kažejo luko imenovani inteligenti. Temu se pridružuje še moralna dekadenca. Kje je tista brezmejna požrtvovalnost, naših prednikov, ki so samo iz ljubezni do svojega naroda v prejšnjih desetletjih pod dosti neugodnejšimi pogoji postavili stavbo naše kulture na evropsko višino. Današnji kruhoborski inteligent pušča vse svoje telesne in duševne sile v poklicnem delu in gleda, da se v javnem življenju uveljavlja le tam, kjer kaj nese. Politika, ki naj bi bila skrb za narodov blagor, postaja zato trgovsko opravilo posameznika, kulturna dejavnost ; pa obrtniški •' posel. Vse j a v n o delo se presoja iz vidika donosnosti, zato ni čuda, da del naše naš nar o d od p o v e inteligence hoče, da se svoji s a m o bit- no.s ti, ker javno delo pri tako maloštevilnem narodu ne more kaj prida d o naš ati. Inteligent bi moral biti tvarno tako neodvisen, da bj mogel svoje politično in kulturno prepričanje javno izpovedati, zagovarjati in uveljavljati brez strahu zn svoje eksistenco. Nadponudba akademskih poklicev je pa danes inteligenia, bodisi v javnih bodisi v zasebnih službah, tudi intelektualno popolnoma zasužnjila njegovim delodajalcem. Namesto da bi inteligenca vodila in dajala smernice toku (javnega življenja, politiki, gospodarstvu in kulturi, se mora toliko tresti za svoje piškave službice, da postaja najbolj kupljiv element v družbi in da svoja prepričanja menja kot umazano perilo z vsako spremembo vlade. Na pritisk od zgoraj prva klone inteligenca in njena prepričanja določajo bivši mesarji in prekupčevalci v naših zmešanih političnih razmerah. Ne samo, da ni inteligent, kdor nima svobodnega lastnega prepričanja, ali kateremu je prepričanje le boljši kos kruha, temveč izgublja inteligenca v takih razmerah tudi smisel, veselje in pravo orientacijo za nesebično javno delo. Razumljivo je tedaj, da se ..kulturna in socialna revija" naše napredne inteligence norčuje iz slovenskega kulturnega prizadevanja in ga klasificira za »kulturno rast 1 injakarstvo" ter predlaga za slovenske kulturne pridelke isti postopek kot za ,,odvišno“ brazil isko kavo. Razumljivo je tudi, da je bil sestanek slovenske katoliške inteligence ob priliki evharističnega kongresa tako slabo obiskan in brez vsakega življenja in razgibanosti (med tem. ko so se kmečke in delavske mase svečanosti udeležile s tako vnemo in požrtvovalnostjo, da so nekateri prišli peš iz Savinjske doline v Ljubljano z nekaj dinarji v žepu). (Dalje) Še bi nas hoteli obremenjevati Neki J. premišljuje v »Slovenskem narodu", kako bi prišli do denarja za ljubljansko bolnišnico. Kajti od države ga ne moremo pričakovati, saj so davki že tako narasli, da ogra-žajo bit posameznikov in da propadata trgovina in obrt. Zato je treba priti do potrebnega denarja brez povišanja davkov in tako, da ne bo pri tem trpela državna blagajna. In sicer se bo dal djpbiti denar z — izdajo srečk, torej z — loterijo! Da je lak predlog postal med nami mogoč, je pač znamenje, kako globoko smo že padli Slovenci pod vplivom jugoslovensko nacionalne centralistične vzgoje, kako smo zgubili vsako samozavest in vsak čut ponosa. Iz pravice skušajo jugoslovem z uspehom narediti milost in do milosti nima seveda nihče pravice. Če je ne dobiš, pomagaj si sam, trpi, krvavi naprej. In vadi se v trpljenju, zakaj ne bomo te tepli samo z bičem, ampak s škorpijoni. Čemu bi tudi tako ne delali z narodom, ki ni pripravljen boriti se do zadnjega za svojo pravico. Da se pokaže plazeča abotnost tega predloga v vsej njegovi Slovence ponižujoči posebnosti. naj navedemo nekaj sicer že znanih dejstev. Ljubljanska bolnišnica je državna naprava. Država pobira prispevke in davke zanjo. Država je torej tudi dolžna vzdrževati in spo polnjevati jo, seveda tudi dozidavah ali zidati novo. če tako ukazuje potreba. To je popolnoma naraven poslcdek lastninstva. In povsod drugod v Jugoslaviji se dela tako denarjem, popravljajo jih z njim in vzdržujejo. Samo v Sloveniji ne! Samo v Sloveniji morajo ležati bolniki po tleh, po dva na enem. ležišču, morajo v bolnišnici, kamor so prišli po zdravje, umirati, ker nimajo zadostne zdravniške pomoči, ker se okužujejo vnovič zaradi preslabo razkuženih prostorov in predmetov. In samo v Sloveniji mora banski svet sklepati resolucije, naj že vendar kedaj vrne državna uprava javnim bolnicam listih 5 milijonov dinarjev, ki po zakonu o bolnicah obremenjujejo državno blagajno. Morajo sklepati, ker bolnice tega denarja že leta ne dobe. Kako je vse to mogoče? In zakaj prav in samo pri nas, v Sloveniji? Mar zato, ker ni denarja? Toda, če se dobi denar za bolnice v Belgra-du, res ne vemo in ne razumemo zakaj bi ga prav tedaj zmeraj zmanjkovalo, ko gre za Slovenijo. Najmanj pa bi po pravici lahko zahtevali, da ni Slovenija zmeraj tista, ki je zapostavi jana. Naj bj se torej kedaj tudi Bel-gradu ka j odreklo in dalo L j ubl jani, pa bomo videli. da Belgradu ne bo treba dolgo čakati, da dobe, kar je treba. Toda že ga vidimo, j ugoslovenarja. ne vemo če večjega hlapca ali večjega hinavca, ki se mu važno in zaskrbljeno guba čelo: »Veste, Slovenci, zaradi narodnega in državnega, edin-stva' je treba nekoliko potrpeti, država ima tolikanj izdatkov za vse bolj važne zadeve..." In to je spet ena izmed najbolj grdih in edinstvenih laži. Kajti resnica je. da so na- Uprava: Kranj, Strossmajerjcv trg štev. 1. Poštnočekovni račun Ljubljana štev. 16.176 Rokopisov ne vračamo. Oglasi po tarifi. Tiska tiskarna Tiskovnega društva v Kranju Predstavnik tiskarne France Uhernik, Kranj. denar za stvari, ki niso bile niti nujne, ki so bile vrh tega v vsakem pogledu zgolj krajevne koristi. Za pančevski most je izdala država 485 milijonov dinarjev, za ureditev belgraj-skih obrežij 110 milijonov, za Battignollesove železnice nad 900 milijonov, za avtomobile o-srednje vlade in uprave nad 5 milijonov. V vsakem oziru so to manj nujne, manj potrebne stvari, kakor bolnišnice. Pa je bilo zmeraj denarja zanje! Nikoli pa ni denar ja zato, da bi se pomagalo največjim revežem, težko bolnim v — Sloveniji! Ali je pa morebiti vzrok tega zapostavljanja ta, ker prav Slovenija plačuje premalo? No, pa tega si danes že noben jugosloven več ne upa trditi. Sicer so jugoslovenski listi v tem pogledu zelo, zelo previdni. Nikjer ne zaslediš številk v njih, ki bi po pravici in natančno dokazovale gospodarsko izžemanje Slovenije. Zadnji, ki je v tem oziru upal govoriti o „poiraznih“ številkah za Slovenijo, je bil nekdanji podban dr. Pirkmajer, a tudi on je bil tako previden, da ni svojih trditev „uteme-ljeval“. Se mu je že zdelo, da je tako bolje! Mi smo pa v lanski 39. številki dokazali in natančno s števili podprli, da plačujemo okoli 630 milijonov na leto več, kakor dobivamo nazaj. Mendči je po vsem tem odveč posebej kazali na škodljivost takih predlogov. Kajti če bomo tako delali, bodo v Belgradu kmalu dobili okus, pa nam še za druge stvari ne bodo dajali. Nekega dne bodo ustavili dajatve za vseučilišče, za nameščence, za upokojence, za železnice, pa bodo rekli: „Pomagajte si z loterijo, saj vi znate, v ,Narodu’ smo brali!“ Brezprimerno naivnost pisca kaže tudi, k;> govori, kakor da bi se dal denar s srečkami kar pričarati iz tal. Dejansko bi bilo pa treba tudi ta denar izvabiti iz naših ljudi, bila bi to tudi nekaka javna dajatev, čeprav v drugi obliki. In tisti denar, ki bi šel za srečke, bi bil samo odtegnjen že tako obubožanemu gospodarskemu telesu Slovenije. Res, ta imenitni predlog ni drugega, ko plod zadretre, ko vidi jo jugosloveni, kako se obrača ljudska jeza zoper njihovo edinstveno jugoslovanstvo. Ni zastonj in slučajno izšel v jugoslovenskem »Slovenskem narodu1’. Hoteli bi jugosloveni odvrniti ljudsko pozornost od jedra vprašanja. To pa se glasi: Sami hočemo upravljati svoje zadeve, pa tudi svoj denar. Konec mora biti ponižujočega stanja, da sme nam tuja čaršija grabiti naš denar in nam potem deliti drobtinice — pa Š3 te le, kadar se ji zdi. Jugoslovenarstvo oživljajo JNS se je spet nekje in po nekakšnem „ustanovila". In „Jutro“ je tej ustanovitvi kluba po slancev JNS posvetilo uvodnik. Vse to je tako naravno kakor suša, če ni a. Kadar nanese beseda in politično razglabljanje na JNS, je vsakomur jasno dvoje: prvič, da ni imela, nima in ne bo imela ta stranka nikoli ne slovenskega, ne hrvaškega, ne srbskega ljudstva za seboj, in drugič, kar je naraven nasledek prve ugotovitve, da more torej računati samo takrat na kako politično veljavo in moč, če bi prišla ali mogla priti zoper voljo ljudstva, zgolj s pomočjo kakšnih „temnm sil“ na površje. To se pravi na nedemokratičen, absolutističen način. S takih vidikov je treba torej motriti sleherno izjavo JNS in precenjevati njeno verjetnost, ki je tem manjša, čimbolj se oddaljuje od zgorajšnjega dognanja. To oddaljevanje je hkratu tudi dobra mera za notranjo moč te stranke. Kajti psilogično — logično je nei./-giben sklep: bolj ko se kdo izmika resnici in dejstvom, šibkejši je. Če pa beremo omenjeni uvodnik je pa JNS res taka, kakor so jo označevali te dni minister Jankovič in Jevtičevi pripadniki: stranka bivših ministrov, brezposelna gospoda, društvo za vzajemno tolažbo. Poslušajmo torej. Najprej slovesna napoved: »Ustanovitev lastnega kluba ... je zunanji znak, da stopa JNS iz svoje dosedanje rezerve . . .“ in takoj na to obljuba odrinjenim jugoslo-venskim nacionalistom: „Izvršiti se imajo pred vsem važne spremembe v vodstvu . . No, kdor pozna te j ugoslovenske nacionalne p-enerale, ta ve, da pohodovci ne smejo preveč upati. Pa to je njihova reč. „JNS je bila ustvarjena, da organizira sodelovanje naroda . . .“ Ustvarjena, to se pravi v slovenščini iz nič narejena. To je res. Kajti od zgoraj je bila narejena ta stranka iz ničevnosti jugosloven-skega nacionalizma in na nič se ni imela nasloniti. In tudi to je res, da je od vsega začetka organizirala samo „narod“, kajti na slovensko, hrvaško ali srbsko ljudstvo sploh ni smela in mogla računati. Prav zaradi te organizacije „naroda“ in odrivanja ljudstva je danes jugo slovenska velika gospoda »brezposelna'*. Zdaj pa pride tisto jugoslovensko centralistično lepo: „JNS ... je že po tem svojem poslanstvu v svojem bistvu demokratična organizacija.“ Ta demokratičnost se je kazala najbolj volilnem redu, v organizaciji stranke in pa v tem, da niso dali nobeni resni opoziciji mo-gočosti, da se sploh politično organizira. Seveda je tudi JNS za „ . . . osebno svobodo . . namreč za tako, da lahko pošlje nevšečne nasprotnike v pregnanstvo, kakor je to storila z dr. Kulovcem, dr. Natlačenom, dr. Ogrizkom in dr. Korošcem. Nadal je jie za JNS za „ . . . pravno varnost . . Ta zmisel za pravno varnost je gotovo JNS najbolj pokazala takrat, ko je celjsko upravno sodišče razsodilo, da je izrek o pregnanstvu zgoraj omenjenih slovenskih mož protizakonit, pri čemer naj zaradi jasnosti in posebnosti omenimo, da se je izreklo njihovo pregnanstvo po zakonu zoper potepuštvo. Kajti takoj, ko si je. upalo upravno sodišče v Celju razsodili tako po svoji vesti in vednosti, že je bilo menda kar telegrafično odstavljeno. In „Jutro'4, ki je za ..pravno varnost**, ni kar nič prikrivalo svojega zadoščenja in je v pouk drugim sodnikom takoj prineslo poročilo o upokojitvi vseh celjskih upravnih sodnikov ter obenem naravnost kazalo, kaj in kako. Taka je torej jugoslovensko - nacionalna pravna varnost: če postaneš siten ali celo — nevaren, te lahko pošljejo v pregnanstvo, odstavijo pa sodnika, h kateremu pojdeš iskal pravnega varstva. „Jutro“ seveda zatrjuje, da JNS ne mara za strankarski monopol, češ da je prav ona „dali novi društveni in zborovalni zakon, ki je omogočil, . . . da so bile poleg nje osnovano tudi druge stranke . . .“ Seveda „Jutro“ ne pove, da so se mogle stranke snovati le po dovoljenju notranjega ministra, ki je bil pripadnik JNS in glede katerega so računali, da bo zmeraj v rokah te stranke. In prav tako ne pove, da bi ne bila dobila nobena stranka ustanovitvenega dovoljenja, če bi se bilo zdelo, da utegne postali JNS nevarna, fn seveda tudi zamolčuje, da je bil namen JNSarskega društvenega in zboro-valnega zakona, da za vselej preoreči politično organiziranje Hrvatov, namen, ki se je P> korenito ponesrečil, ki ga pa JNS ne more tajiti kljub temu, da je zdaj na mah odkrila tudi hrvaško vprašanje. V, teh težkih stiskah in ob spoznanju, da je centralizem pri nas danes najbolj obsovraženi upravni sestav, da ga z lasi i slovensko in hrvaško ljudstvo kar najbolj odločno odklanjata, je JNS morala začeti odklanjati celo centralizem, ki je vendar njen element, brez katerega ji sploh ni obstanka. Vendar ji je treba priznati, da mu je takoj spet odprla unitaristična vratca, da se lahko vrne skoznje: „Iz nevednosti, ali pa iz prozornega političnega računa se dostikrat v javnosti unitarizem isti s centralizmom.“ Mi spadamo že med tiste. Delamo pa tako ne iz nevednosti, ampak iz vednosti. Kajti mi vemo. da so bili vprav JNSarji, naj so se imenovali že kakorkoli, tisti, ki so 'centralizem uvedli, da so bili prav ti JNSarji tudi, ki so centralizem ne samo držali, ampak še spopol-njevali. Mi vemo tudi, da so ga spopolnjevali in širili v časih, ko so že leta besedičili o dekoncentraciji in unitarizmu, da je bil prav v tem geslu izveden centralizem do poslednjih nasledkov. Skratka, če bi ne bilo JNS in njenih prednic JRKD in JDS, bi centralizma, te naj-večie nesreče za slovenski narod, sploh nikoli ne bilo. In če govori „Jutro“ o prozornih političnih računih, da, taki računi so tudi naši in prav zelo so vidni: pri vsaki priliki kaza