Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/46 ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu m Fi ШШ Šifra projekta J6-4015 Naslov projekta Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj Vodja projekta 5737 Igor Žagar Žnidaršič Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 9630 Cenovni razred Trajanje projekta 07.2011 - 06.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 553 Pedagoški inštitut Raziskovalne organizacije -soizvajalke 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 1822 Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije Koper Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.03 Antropologija 6.03.02 Socialna in kulturna antropologija Družbenoekonomski cilj 09. Izobraževanje Raziskovalno področje po šifrantu FOS 6 Humanistične vede 6.05 Druge humanistične vede B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO Temeljni projekt Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj (2011 - 2014) se je ukvarjal z neformalnim znanjem, izobraževanjem, učenjem, njihovo vrednostjo, posebnostmi, zgodovinsko pojavnostjo, njihovim pomenom za posameznika, za družbo in za gospodarstvo. Središče našega zanimanja so bili procesi učenja, ki potekajo mimo ustaljenih formalnih obrazcev, in jih morajo posamezniki za preživetje v današnjem svetu razviti in osvojiti. Rezultati projekta so pokazali na to, da se neformalno znanje pojavlja v vseh družbenih porah, ter da ne predstavlja vedno prednosti za posameznika, temveč je lahko tudi ovira na njegovi poti. Na osnovi antropoloških izhodišč v tem projektu smo konceptualizirali problem neformalnega pridobivanja znanja. Oprli smo se na CEDEFOP-ovo definicijo, ki o neformalnem učenju pravi, da je to »učenje, ki je vključeno v načrtovane dejavnosti, ki niso vedno izrecno namenjene učenju (v smisli učnih ciljev, učnega časa ali učne podpore), ki pa vključujejo pomemben učni element. Z vidika učenca je neformalno učenje namensko." (CEDEFOP, 2009) V projektu smo obravnavali in polemizirali z zelo različnimi pogledi na neformalno in informalno znanje. Temeljni cilj projekta je bil torej antropološko-andragoški razmislek o znanju nasploh, ne glede na to, po kakšnih poteh je pridobljeno. Neformalno znanje proučujemo kot antropološki fenomen, ki se tudi v modernih družbah kaže kot tisti racionalni potencial posameznikov, ki jim omogoča načrtovanje poklicne kariere, in s tem povečuje možnosti za zaposlitev na nepredvidljivem trgu delovne sile. Člani projektne skupine so skupaj izdali dve znanstveni monografiji, eno pri domači (Digitalna knjižnica Pedagoškega inštituta), drugo pri tuji založbi (Cambridge Scholars Publishing), ob tem pa še mnoge znanstvene in strokovne članke. Z udeležbo na konferencah, posvetih, okroglih mizah, pisanjem strokovnih in poljudnih člankov so skrbeli, da je bila javnost obveščena o projektu, njegovih publikacijah in o pomenu neformalnega znanja na sploh. ANG_ Project Anthropological aspects of non-formal knowledge acquisition (2011 - 2014) was investigating knowledge, education, learning, their values, special features, their historical manifestations, their meaning for an individual, for society, and for economy. The focus of our interest was the learning processes, which extends beyond formal formulas, and it is yet up to the individuals themselves to develop and adopt. The results of the project showed that non-formal knowledge emerges in all pores of society, and is sometimes individual's advantage, but can also be an obstacle. Based on the anthropological starting points we conceptualized the problem of non-formal knowledge acquisition. We built od CDEFOP's definition of non-formal learning, defined as "learning which is embedded in planned activities not explicitly designated as learning (in terms of learning objectives, learning time or learning support). Non-formal learning is intentional from the learner's point of view." (CEDEFOP 2009) In the project we worked and developed a polemical debate with very different perspectives on non-formal and informal knowledge. Core goal of the project was therefore an anthropologico-andragogical deliberation about knowledge in general, irrespectively of the path of its acquisition. Non-formal knowledge is studied as an anthropological phenomenon, which (in modern societies) is shown as that particular rational potential of individuals that enables them to plan their career and with that increases their chances for employment in the unpredictable labor market. Project team members have also jointly published two scientific monographs, one with a national publisher (Digital Library of Educational Research Institute), and another with an international publisher (Cambridge Scholars Publishing), along with numerous scientific and expert papers. With participation in conferences, panels of experts, panel discussions, and with writing of expert and popular articles wide publicity about the project itself, project's publications and the meaning of non-formal knowledge in general has been achieved. The research project was realized to the maximum possible extent; the objectives, set in the project application, were even exceeded, since the publication of the scientific monograph with an international publisher was not even planned initially. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 Cilj raziskovanja tega temeljnega projekta je bila poglobljena obravnava neformalnega pridobivanja znanja v slovenski družbi. Pri tem smo potrjevali naslednje hipoteze: 1. Neformalno pridobivanje znanja prispeva h kognitivnemu, socialnemu in individualnemu razvoju posameznikov tako, da postajajo bolj konkurenčni na sodobnih, nemirnih trgih dela. 2. Bolj ko je v družbi razvit teoretični način mišljenja, bolj ko je torej razvito sprašujoče se pridobivanje znanja, bolj razvito je tudi neformalno pridobivanje znanja. 3. Bolj kot so okoliščine pridobivanja znanja zaprte, manj je možnosti neformalnega pridobivanja znanja in bolj ko so okoliščine učenja odprte, večje so možnosti za neformalno pridobivanje znanja. 4. Medkulturno primerjanje neformalnega pridobivanja znanja je podvrženo univerzalistični paradigmi samorefleksije, kjer je razen formalnega koncepta sveta potrebno premisliti tudi kriterije veljavnosti tega koncepta samega. Posamezniki so toliko bolj sposobni neformalnega pridobivanja znanja, kolikor bolj so sposobni sprašujoče in refleksivno misliti koncepte resničnosti, v kateri živijo (sposobnost refleksivnega mišljenja posameznikov). Raziskovanje je potekalo tako timsko kot individualno. Pripravljeni so bili individualni načrti dela, ki so bili v celoti realizirani (celo preseženi). Danes smo pri nas priča stanju, ko neformalno pridobivanje znanja intenzivno poteka v zasebni sferi izobraževalnega sistema, še posebej za potrebe IKT. Tu smo v zadnjih desetletjih priča številnim učinkom ekonomisti čnega pristopa k izobraževanju (predvsem odraslih) in le redkim prebojem humanističnih tendenc. Maja 2012 je bila pripravljena zamisel terenske raziskave ob upoštevanju okrnjenih možnosti izvedbe: predvideni so bili kvalitativni polstrukurirani intervjuji z 10 odraslimi, ki imajo različne izkušnje v virtualnem okolju. Zasnovali smo kvalitativno (antropološko) raziskavo o doživljanjih, izkušnjah in stališčih ter razumevanju procesov učenja, ki se dogajajo odraslim v neformalnih oblikah izobraževanja. Sledila je priprava na izvedbo raziskave s konkretno operacionalalizacijo. Sestavljen je bil opomnik, ki sloni na predhodni analizi dosedanjih raziskav s tega področja doma in v tujini. Opomnik je bil pilotno testiran na enem posamezniku, ki je dobro poznal virtualno okolje. Izvedba raziskave in zbiranje podatkov se je pričela avgusta 2012 in trajala do marca 2013. V raziskavo je bilo zajetih 10 subjektov po vnaprej določenih karakteristikah. Obsežno gradivo je bilo analizirano po vsebinskih sklopih: Kako se odrasli znajde v virtualnem okolju in kako ga definira? Kakšen vpliv na procese učenja to ima? Je kakšna vzporednica z »nevirtualnim« okoljem? Med drugimi vplivi pa je bil največji poudarek namenjen analizi nevarnosti virtualnih okolij, o katerih se malo ali nič ne govori, in prednostim glede na izkušnje vprašanih subjektov. Pripravljen je bil zgodovinski pregled o pomenu neformalnega znanja: analitično smo osvetlili različne metodološke pristope, rezultate, ter pripravili konceptualizacijo zgodovinskega razvoja paradigem razumevanja pridobivanja znanja na neformalen način, ob tem je bila vzpostavljena povezava z razumevanjem neformalno pridobljenega znanja danes. Raziskan je bil domet neformalnega znanja tudi v povezanosti s poklicnim in strokovnim izobraževanjem. Pripravljen je bil pregled urejenosti področja priznavanja neformalno pridobljenega znanja v predpisih in priporočilih, tako Slovenije kot Evropske unije, ter na podlagi tega prikazano, kje so v Sloveniji še priložnosti za razširitev priznavanja neformalno pridobljenega znanja (tudi onkraj interesov delodajalcev). Na priznavanje neformalno pridobljenega znanja je bilo pogledano tudi skozi optiko razmerja, ki ga ima do formalnega izobraževanja. Ugotovljeno je bilo, da so orodja za priznavanje neformalno pridobljenega znanja do neke mere omejena, pa tudi neustrezno regulirana, zaradi česar se neformalnim zalogam znanja po nepotrebnem odvzema njihova moč in potencial. Zaradi tega je bil izdelan predlog, kako bi bilo mogoče področje ustrezno urediti, da bi priznavanje neformalno pridobljenega znanja postalo manj neoliberalistično, z večjim poudarkom na tem, da služi tako izobrazbeni kot socialni neodvisnosti vsakega posameznika. Opravljena je bila diahrona (zgodovinsko-antropološka in diskurzivna analiza pripovedi) in sinhrona analiza neformalno pridobljenih znanj (analiza socialno-antropološke ankete). S terenskim delom smo v letu 2012/2013 izvedli in pripravil nabor podatkov 54 socialno-antropoloških anket. Ob tem smo spoznali, da je temeljna opora slehernega intelektualnega dela pravzaprav zunaj naših projektnih zastavitev, in sicer v samoizobraževalnih iniciativah in pobudah informalnega pridobivanja znanja, zlasti avtodidaktizma in njegovih (običajno nevidnih in zatajenih) družbenih razsežnosti, medtem ko je neformalno pridobivanje znanja v zadnjih desetletjih vse bolje vključeno v nadzorni sistem ideoloških aparatov države (cf. Althussser). Temu sta sledili dve podraziskavi: (1) Diahrona kvalitativna analiza pripovedi o pridobivanju znanja, ki se je opirala na metode zgodovinske-antropologije (kontekst) in diskurzivne analize izbranih avtobiografskih in nekaterih drugih pripovedi (tekst) v zvezi s pridobivanjem znanja (Alešovec, Cankar, Trdina, Debevec, Tuma, Kveder, Vode, Zweig), v času druge polovice 19. in začetka 20. stoletja, se pravi za čas »gradnje nacije« in »invencije tradicije«. (2) Sinhrona prospektivna in kvantitativna analiza pridobljenih polstrukturiranih anket, četudi vzorčno nereprezentativna (obdelanih jih je bilo 54, in sicer na več ravneh : na ravni generacijskih, disciplinskih, geografskih, zaposlitvenih, izobrazbenih podatkov, na ravni individualnega spominjanja na stimulativne in nestimulativne pedagoške metode na različnih stopnjah izobrazbe in družbenih razsežnosti te memorije, na ravni asociativne metode), nam je na eni strani omogočila vpogled v heterogenost dojemanja neformalnega in informalnega izobraževanja na ravni družbenih skupin in disciplinskih polj, na drugi strani pa je razkrila nekaj presenetljivih konstant v memorijskem registru številnih informatorjev/informatoric (respondentov/respondentk), ne glede na njihove družbene in disciplinske izbire. Večina znanstvenih spoznanj, do katerih smo prišli znotraj projekta, in v katerem smo potrdili zastavljene hipoteze, je bila predstavljena v dveh monografijah, ki sta nastali v okviru projekta: Neformalno učenje? Kaj pa je to? 2013. Kelava, P. (ur.) Ljubljana: Pedagoški inštitut, Digitalna knjižnica. ter From formal to non-formal: education, learning and knowledge. 2014. Žagar Ž., I. in Kelava, P. (ur.) Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars publishing, ter v številnih drugih delih. S tujimi partnerji smo sodelovali predvsem na mednarodnih znanstvenih konferencah, pri nastajanju mednarodne znanstvene monografije in v drugih oblikah sodelovanja: KRAMBERGER, Taja (avtor, diskutant), FOURNIER, Pauline (avtor, diskutant). Pratiques culturelles et l' espace social: [moderatorka na okrogli mizi na Instutue des langues et civilisations orientales, Univerza v Parizu, 16. 11. 2013]. Pariz: INALCO, 2013. [COBISS.SI-ID 26576231 KELAVA, Polona. Dualni sistem poklicnega izobraževanja v Sloveniji: [vabljeno predavanje] Polsko-slowenskie sympozjum naukowe "Ewaluacja a jakosć edukacji. Koncepcje, osiqgnigcia, kierunkipraktycznych rozwiqzan", Lodz, 16grudnia 2010r.. Lodž: Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii, 16.12.2010. [COBISS.SI-ID 21776231 KRAJNC, Ana, KELAVA, Polona. Formalno i neformalno znanje i kompetencije u informacijskem društvu. V: MATIJEVIĆ, Milan (ur.), ŽILJAK, Tihomir (ur.). Ključne kompetencije v obrazovanju odraslih : zbornik radova 6. međunarodne konferencije o obrazovanju odraslih. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Program dela na raziskovalnem projektu je bil v celoti realiziran, načrtovano je bilo celo preseženo, saj smo dosegli veliko več objav, kot jih je bilo napovedano ob prijavi projekta. Raziskovalni cilji so bili uresničeni. V prvem letu projekta (2011) smo sodelujoči na projektu vsak na svojem lastnem raziskovalnem področju nabirali specifična teoretska in metodološka znanja, ki so nam pomagala oblikovati instrumentarij raziskave (zlasti je to bilo pomembno za analizo besedil, za izdelavo polstrukturiranega anketnega vprašalnika, ter za terensko raziskavo o učenju v virtualnem okolju). V drugem letu projekta (2012) smo že objavili prve članke in pripravili prispevke za skupni projektni zbornik, ki je izšel 2013 (KELAVA, Polona ur. Neformalno učenje? : Kaj pa je to?, Digitalna knjižnica, ISSN 1855-9638, Dissertationes, 24. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013). Pozimi 2012/2013 je bila izvedena projektna anketa, ki sta ji sledila transkripcija in prekodiranje, raziskava o učenju v virtualnem okolju pa je tekla naprej. Tretje leto projekta (2013) je bilo, intenzivno posvečeno izvedbi in transkripciji anket, njihovem prekodiranju (anonimizaciji oz. zaščiti imen informantov/informantk), obenem pa tudi prebiranju avtobiografij in drugih pomembnih zgodovinskih tekstov, povezanih z neformalnim pridobivanjem znanj, in ustvarjanju diskurzivne baze za nadaljnjo analizo teh izpiskov in podatkov. Nastajali so članki, povezani z različnimi vsebinami, s katerimi se je projekt ukvrarjal. In v zadnjem letu izvedbe projekta (2014) so bili podatki in zbrana gradiva obeh baz sistematizirani in ustrezno obdelani. Nekateri izsledki tega bodo objavljeni v letu 2015: Kramberger, T.: »Končno poročilo raziskovalnega projekta AVNPZ: Diahroni segment kvalitativne zgodovinskoantropološke in diskurzivne analize in sinhroni segment kvantitativne analize socialnoantropoloških anket«; delovni naslov). V zadnjem letu projekta nam je uspela objava znanstvene monografije pri založbi Cambridge Scholars Publishing, pri nastajanju katere so poleg članov projektne skupine sodelovali tudi tuji strokovnjaki (iz Portugalske in Hrvaške). ŽAGAR, Igor Ž. (urednik), KELAVA, Polona (urednik). From formal to non-formal: education, learning and knowledge. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars publishing, 2014. XIV, 282 str. ISBN 978-1-4438-5910-3. ISBN 1-44385910-9. [COBISS.SI-ID 551893461 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 Program raziskovalnega projekta se v splošnem ni spreminjal, razen ene, s financami povezane spremembe. V letu 2012 je bil namreč s strani Javne agencije za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije cenovni razred projekta iz B spremenjen v A, kar je pomenilo, da smo morali opustiti nekatere načrtovane dejavnosti (izvedbo dela terenske raziskave). Kljub temu je bil zaradi objave dveh, iz projekta izhajajočih monografij, od tega ene, izdane v tujini, ter nekaterih drugih pomembnih znanstvenih objav, načrtovan program raziskovalnega projekta presežen. Sestava projektne skupine se je precej spreminjala. Prvotni vodja projekta, dr. Janez Kolenc Gregorič, je 11. maja 2012 umrl. Vodenje projekta je nato prevzel red. prof. dr. Igor Ž. Žagar. V času trajanja raziskovalnega projekta sta se dva člana prvotne projektne skupine upokojila. 1. 8. 2012 se je upokojil dr. Bogomir Novak, 1. 10. 2012 pa se je upokojil še red. prof. dr. Drago B. Rotar. Raziskovalne ure dr. Novaka smo prerazporedili znotraj Pedagoškega inštituta, s strani Univerze na Primorskem, Fakultete za humanistične študije Koper, pa se je skupini priključila dr. Sabina Ž. Žnidarič namesto dr. Draga B. Rotarja. S prerazporeditvami in nadomestnimi člani projekta smo uspeli zagotoviti, da je načrtovano delo na projektu nemoteno potekalo. 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 55189346 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Od formalnega k neformalnemu izobraževanje, učenje in znanje. ANG From formal to non-formalFrom formal to non-formal : education, learning and knowledge Opis SLO Monografija predstavlja pregled izbranih vidikov neformalnega izobraževanja in učenja, ki so ga vsak s svojega vidika predstavili Antonio Fragoso, Petra Javrh, Polona Kelava, Taja Kramberger, Nives Ličen, Marko Radovan, Drago B. Rotar, Klara Skubic Ermenc, Tadej Vidmar, Igor Ž. Žagar, Tihomir Žiljak in Sabina Žnidaršič Žagar. Avtorji so z antropološkega, sociološkega, filozofskega, politološkega, andragoškega, pedagoškega in zgodovinskega vidika obravnavali široko temo, ki posega v področja, ki so na prvi pogled med sabo zelo oddaljena. Ravno ta raznolikost pristopov obeta nova spoznanja, povezana z neformalnim učenjem, izobraževanjem in znanja, ter predstavlja plodno osnovo za nadaljnjo refleksijo o teh vprašanjih. ANG The monograph presents a review of selected aspects of non-formal education and learning, and is written by Antonio Fragoso, Petra Javrh, Polona Kelava, Taja Kramberger, Nives Ličen, Marko Radovan, Drago B. Rotar, Klara Skubic Ermenc, Tadej Vidmar, Igor Ž. Žagar, Tihomir Žiljak and Sabina Žnidaršič Žagar. These authors are all anthropologists, sociologists, philosophers, political scientists, education scientists and historians of education. As such, the subject covered is a broad one and reaches into fields that at first glance appear to be very distant from each other. It is precisely this diversity of approaches that offers the best promise of new findings regarding non-formal learning, education and knowledge and that represents a fruitful basis for further reflection on these topics. Objavljeno v Cambridge scholars publishing; 2014; XIV, 282 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Žagar Igor Ž., Kelava Polona Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 267921152 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Neformalno učenje? Kaj pa je to? ANG Non-formal learning? What is that? Opis SLO Znanstvena monografija obravnava neformalno učenje in se ukvarja z zgodovinskim pregledom pomena neformalno pridobljenega znanja od antike do 16. stoletja, z vprašanji emancipatoričnosti neformalnega izobraževanja, s povezanostjo neformalnega učenja z dialogom, z informalnim pridobivanjem znanj v različnih diskurzih, z vlogo formalnega in neformalnega znanja v »postopkih« antiintelektualizma, z učitelji v neformalnem izobraževanju, ter s treh perspektiv s priznavanjem neformalno pridobljenega znanja v poklicnem in strokovnem izobraževanju in izobraževanju odraslih. Pri vsakem od področij razjasni temeljne pojme in polje ukvarjanja, obenem pa odpre vprašanja za nadaljnje raziskovanje. ANG Monograph addresses non-formal learning and deals with importance of non-formally acquired knowledge from the antiquity to the 16th century, with the questions of the emancipatory potential of non-formal education, with the connection of non-formal learning and dialogue, with the informal acquisition of knowledge in different discourses, with the role of formally and non-formally acquired knowledge in the anti-intellectual procedures, with teachers in non-formal learning, and with recognition of non-formal and informal learning in vocational education and training and adult education from three perspectives. In every area the basic concepts and the field of research are explained, but also new questions for further research are opened. Objavljeno v Pedagoški inštitut; 2013; 1 optični disk (CD-ROM); Avtorji / Authors: Kelava Polona, Vinkler Jonatan Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 3. COBISS ID 55211362 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Nove dimenzije razumevanja vseživljenjskega učenja od antike do Komenskega. ANG New dimensions of understanding of lifelong learning from Antiquity to Comenius Opis SLO Sodobni koncept vseživljenjskega učenja ima dve komponenti, t.j. večanje zaposljivosti, kar pomeni poklicni razvoj, ter aktivno državljanstvo. Težava je, da manjka dimenzija osebnostnega razvoja. Obe funkciji sodobne teorije vseživljenjskega učenja sta bili poznani že v zgodovini, zato sam koncept v najširšem smislu ni domislek sodobnosti. Že v antični Grčiji in Rimu je bil poudarjen pomen izobraževanja in učenja po zaključku formalnega šolanja; tudi v srednjem veku sta bili obe pomembni komponenti vseživljenjskega učenja pogosto omenjani in zahtevani. J. A. Komensky je bil prvi, ki je neposredno utemeljil potrebo po učenju v teku življenja in je tudi zasnoval koncept takega izobraževanja oziroma učenja. ANG Modern concept of lifelong learning has two components, namely increasing of employability, which means professional development and active citizenship. The problem is lack of development of personality. Both functions of modern theory of lifelong learning were already known in the history and therefore the concept in the broadest sense is not the idea of contemporaneity. Already in the ancient Greece and Rome, the meaning of education and learning after concluded course of formal schooling was emphasized. Even in the Middle Ages both primary components of lifelong learning were frequently mentioned and demanded. J. A. Comenius was the first one, who directly founded the need for learning during entire life and who also made a kind of concept of such education or learning. Objavljeno v Canadian Center of Science and Education.; Review of European studies; 2014; Vol. 6, No. 3; str. 91-101; Avtorji / Authors: Vidmar Tadej Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 259643648 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Nevidne evidence : misliti idola tribus ANG Invisible Evidences : To Think Idola Tribus Delo skuša bralskemu občinstvu skozi vrsto sklenjenih analiz konkretnih preteklih in sedanjih družbenih dogajanj, besedil, prevodov in situacij učinkovito predstaviti uporabo miselnih orodij, konceptnih instrumentarijev Opis SLO in teoretskih sistemov družbenih znanosti. Intelektualna spoznanja se v slovenskem družbenem prostoru namreč ne prevajajo v družbeno prakso na način, ki bi ljudem omogočal spoznavati ali vsaj bolje poznati situacije, v katerih se v življenju znajdejo. S tem pa je ljudem tudi onemogočeno pozicioniranje, zavzemanje stališč (v nasprotju s prenašanjem mnenj) in situacijam ustrezno državljansko reagiranje. Če v sedanjosti ni dinamičnih diskusij ali polemik, ki bi določene miselne operacije naredile za prisotne, jih legitimirale, demokratizirale in vpisale v obstoječo pomensko mrežo, imajo besedila lahko le omejeno funkcijo in delovanje. Vendar pa javnost in z njo aktualna sedanjost na tak način ne moreta koherentno obstajati. ANG Through a series of concrete analyses of past and present social events, texts, translations and other situations a book seeks to present to the reading audience how people can effectively use mental tools, concepts and theoretical systems and instruments from social sciences by themselves. In the Slovenian social space intellectual knowledge is not translated into social practice in a way that would enable people better comprehension of the social reality or at least that would help them understand how to cope with situations in which they find themselves in their lives. This fact, or better this handicap disables people to position themselves in relation to the social reality or in relation to their own engagements. It thwarts them in defining their standpoint (as opposed to adapting to the circulated opinions). It also obstructs them to undertake appropriate civic reactions to the reality. If there are no dynamic discussions, controversies and polemics in »the present of a society«, which would make certain mental operations present and tangible, which would legitimize them, democratize them and inscribe them into an existing network of meanings, the texts in a society only have a limited function and operation. However, the public sphere, the open space and with it the actual »present of a society«, in such a way cannot have a coherent existence. Objavljeno v Sophia; 2011; 383 str.; A': 1; Avtorji / Authors: Kramberger Taja, Rotar Drago B. Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 5. COBISS ID 45352802 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Potrjevanje neformalnega in priložnostnega učenja - rezultati raziskav ANG Validation of non-formal and informal learnin - research results Opis SLO Priznavanje neformalnega in priložnostnega učenja je ena od prednostnih nalog razvoja izobraževalnih sistemov v Evropski uniji. Kot je razvidno iz pregleda literature in rezultatov raziskav, je bilo veliko narejeno na zakonodajnem področju, izobra ževalne institucije pa pogrešajo predvsem več navodil glede postopkov vrednotenja neformalnega in priložnostnega učenja. V članku tudi predstavljamo rezultate projekta »Vseživljenjsko učenje 2010 (LLL2010)«, ki zadevajo vprašanja, povezana s to tematiko. ANG Recognition of nonformal and informal learning is one of the priorities of the educational systems in the European Union. As is evident from the literature review and research results, a great deal has been done in the legislative field, but educational institutions need more guidance on procedures for evaluating nonformal and informal learning. The paper also presents the results of the »Lifelong Learning 2010 (LLL2010)« project, dealing with the issues related to this topic. Objavljeno v Znanstvena založba Filozofske fakultete; Andragoška spoznanja; 2011; Letn. 17, [št.] 1; str. 24-31; Avtorji / Authors: Radovan Marko Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 52766818 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Se starejši moški v prostovoljnih združenjih mestne skupnosti v Ljubljani učijo? ANG Are older men learning in voluntary associations in the urban community of Ljubljana? Opis SLO V prispevku na konferenci so bili prikazani rezultati anketne raziskave neformalnega in priložnostnega učenja v društvih, izbranih v ljubljanskih mestnih četrtih. Opravljeni so bili tudi polstrukturirani intervjuji in fokusna skupina s člani društev, kjer so bili v večini starejši moški. ANG In the paper a quantitative survey of state-of-the-art about non-formal and informal learning in voluntary associations (VAs) in selected quarters in Ljubljana was conducted to assess the available activities of VAs and the share of older men among members. Semi-structured interviews and a focus group were also used in selected case studies of VAs, where the majority of members were older men. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v European society for research on the education of adults; Changing configurations of adult education in transnational times; 2013; 17 str.; Avtorji / Authors: Jelenc-Krašovec Sabina, Radovan Marko, Močilnikar Špela Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 2. COBISS ID 2668119 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Zaposlenost vs. zaposljivost ANG Employment vs. employability Opis SLO V okviru Okrogle mize Konkurenca ali nujna komplementarnost različno pridobljenih znanj, spretnosti, izkušenj, osebnostnih lastnosti... za boljšo zaposljivost diplomantov, ki se je odvila 29. maja 2014 na Fakulteti za humanistične študije Univerze na Primorskem, so bili razjasnjeni pojmi zaposlenost, zaposljivost v odnosu do brezposelnosti in zaposlovanja, ob tem pa je bila vzpostavljena povezava med neformalno pridobljenim znanjem in večjo zaposljivostjo posameznika. ANG In a panel discussion: Competition or the necessary complementarity of knowledge, competence, experience and personal characteristics acquired in various pathways ... for greater employability of graduates, which was held 2015 May 29th Faculty of Humanities, University of Primorska, the terms employment and employability were clarified in the relation to unemployment and job recruitment, where the connection was made between non-formaly acquired knowledge and individual's employability. Šifra D.11 Drugo Objavljeno v UP FHŠ; 2014; Avtorji / Authors : Kelava Polona Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 3. COBISS ID 2415447 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Soodvisnost socialne vključenosti in neformalnega učenja ANG The interdependence of social inclusion and non-formal learning Opis SLO Na mednarodni znanstveni konferenci je bila na podlagi podatkov predstavljena povezava med nizko izobrazbo posameznika in njegovo udeležbo tako v formalnem kot v neformalnem izobraževanju odraslih. Zaradi značilnosti in posebnosti neformalnega učenja v primerjavi s formalnim izobraževanjem je bilo pokazano, kako se lahko problem socialne izključenosti naslavlja tudi z zviševanjem udeležbe v neformalnem izobraževanju. ANG In the international conference, based on data, the connection between lower educational attainment and participation in formal education as well as in non-formal education was shown. Due to the characteristics and special features of non-formal and informal learning the two are an appropriate way to address the issue of social exclusion. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v Simonelli Editore; Conference proceedings; 2012; Vol. 1; str. 394-397; Avtorji / Authors: Kelava Polona Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 4. COBISS ID 2706263 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Formalno in neformalno znanje in kompetence v informacijski družbi. ANG Formal and non-formal knowledge and competences in information society Formalno i neformalno znanje i kompetencije u informacijskem društvu Opis SLO Na mednarodnem posvetu o izobraževanju odraslih je bil predstavljen prispevek o pomenu formalnega in neformalnega znanja, njunega medsebojnega odnosa ter njunega pomena v današnji družbi. Ker se spreminja vrednost dela, se spreminja tudi vrednost izobraževanja in s tem pride posebej do izraza pomen neformalno pridobljenega znanja, spretnosti in kompetenc. ANG In the international conference about adult education a paper was presented about the meaning of formal and non-formal knowledge, their relationship, and their meaning in today's society. The value of work is changing, and therefore the meaning of education and importance of nonformal knowledge, skills and competences come forth. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v Hrvatsko andragoško društvo; Ključne kompetencije v obrazovanju odraslih; 2013; Str. 101-117; Avtorji / Authors: Krajnc Ana, Kelava Polona Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 5. COBISS ID 2586455 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Skupnost s podjetji za boljšo zaposljivost diplomantov ANG Community with corporations for better employability of the graduates. Opis SLO Članek, objavljen v posebni ediciji Dnevnika d.d., je bil namenjen spodbujanju aktivnejših povezav med akademskim svetom, svetom ustvarjanja in prenosa najnovejšega znanja na mlade generacije, in svetom njegove uporabe in vgrajevanja v produkte visoke dodane vrednosti; namenjen je osveščanju in spodbujanju odgovornosti in aktivnega sodelovanja najrazličnejših gospodarskih subjektov, da se vključijo v procese neformalnega učenja in pridobivanja ključnih spretnosti dobre zaposljivosti (že) pri študentih. ANG The article aims at encouraging the connections between academic world, world of creativity and transfer of the newest knowledge to younger generation, and the world of its application and implementation in the products of high added value. The article intends to raise awareness and encourage responsibility and active cooperation of different businesses and corporations to engage themselves in the processes of non-formal learning and acquisition of key competences of a good employability (already) in students. Šifra B.06 Drugo Objavljeno v Dnevnik; Zlata nit ...; 2013; str. 121-122; Avtorji / Authors: Žnidaršič-Žagar Sabina Tipologija 1.04 Strokovni članek 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 V okviru projekta je nastalo še veliko del, ki pa jih zaradi omejitve vnosov v poročilo niti na tem mestu ne moremo v celoti zajeti. Članek, že sprejet v objavo, po recenzentskem postopku. ŽNIDARŠIČ-ŽAGAR, S. (2015). Karierni centri na univerzi - prostori neformalnega učenja za študente. Andragoška spoznanja, Letn. 21, št. 1. V letu 2015 bodo izšla še nekatera dela, ki so rezultat tega projekta; Taja Kramberger bo v knjižni obliki objavila vsebinsko poročilo projekta, ob tem pa še tri članke: o mejah intelektualnega, o intelektualni emancipaciji ter o avtodidaktizmu. V okviru projekta je bilo poskrbljeno tudi za diseminacijo rezultatov: KELAVA, Polona. Temeljni projekt: Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj. Novičnik PI, ISSN 2350-3718, 2013, letn. 1, št. 3. http://novice.pei.si/?page_id=663. [COBISS.SI-ID 2601303] KELAVA, Polona. Neformalno učenje? Kaj pa je to? : utrinki iz znanstvene monografije. Mladje, ISSN 1580-805X, december 2014, št. 32, str. 37-39. [COBISS.SI-ID 2766423] ŽAGAR, Igor Ž. (diskutant), KELAVA, Polona. Predstavitev ciljev in dosežkov projekta, predstavitev monografij : [predavanje na Predstavitev rezultatov temeljnega raziskovalnega projekta "Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj", Koper, Fakulteta za humanistične študije, Univerza na Primorskem 29. maj 2014]. Koper: UP FHŠ, 2014. [COBISS.SI-ID 2667863] KELAVA, Polona (diskutant). Zaposlenost vs. zaposljivost : [predstavitev (nekaterih) poudarkov in spoznanj dela na raziskovalnem projektu na Predstavitev rezultatov temeljnega raziskovalnega projekta "Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj", Koper, Fakulteta za humanistične študije, Univerza na Primorskem 29. maj 2014]. Koper: UP FHŠ, 2014. [COBISS.SI-ID 2668119] 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine v celoti ocenjujemo kot pomemben in potreben za razvoj znanstvenih spoznanj zlasti na področjih pedagogike in zgodovine izobraževanja. Različne študije, zbrano gradivo (diskurzivne baze, ankete, drugo) in njegove interpretacije (dve monografiji, ena v slovenskem okolju, druga mednarodna, vrsta pomembnih znanstvenih člankov sodelavk in sodelavcev na projektu, simpozij idr.) so pomemben, morebiti celo neizogiben referenčni inventar za prihodnje raziskave neformalnega in informalnega pridobivanja znanja. Z delom na projektu nismo preučili le sodobnih neformalnih in nekaterih informalnih metod pridobivanja znanja, ampak smo jim dodali tudi vpogled v njihovo specifično zgodovinsko dimenzijo (segment T. Kramberger in D. Rotarja) in skušali dognati, ali obstajajo konstante v nizu socio-zgodovinskih sprememb. Tako je projektno raziskovalno delo zaobjelo več različnih epistemičnih perspektiv in bilo tako svojih zastavkih kakor tudi v izvedbenih pristopih bogato in plodno. Menimo, da je pomen raziskovalnih spoznanj s tem v vseh ozirih znanstveno validen in v intelektualnem oziru koherenten. Temeljni raziskovalni projekt »Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanja, 20112014« (okr. AVNPZ) je s svojo interdisciplinarno družboslovno zastavitvijo (pristopi, zajeti v raziskavo, so segali od pedagoških, andragoških, pa do zgodovinskih, antropoloških in lingvističnih), pa tudi s svojo dvojno perspektivo, ki je obsegala tako primerjalno zgodovinsko dimenzijo pripovedi o neformalnih in informalnih postopkih pridobivanja znanj s konca 19. in zgodnjega 20. stoletja kakor tudi razgrnitev mnogoterih sodobnih pogledov na neformalno in informalno pridobljena znanja, nedvomno reprezentativen. Z ugotovitvami in spoznanji, pridobljenimi v teku raziskovalnega projekta, bo mogoče eksaktneje opredeliti dimenzije in vidike neformalnega izobraževanja in vseživljenjskega učenja ter jasneje zastaviti njune skupne točke in razlike. Narejen je korak naprej k razjasnjevanju pojmovne in konceptualne nepreglednosti na področju (neformalnega) izobraževanja, s čimer bo olajšano vzpostavljanje primerljivih in veljavnih kriterijev in normativov. Postavljeni so tudi temelji za nadaljnje raziskovanje novih dimenzij izobraževanja, ko formalno izobraževanje (p)ostaja družbena/državna skrb, neformalno pa se prenaša na posameznika, ki sam postaja odgovoren za razvijanje (parcialnih, segmentiranih) »znanj«. Formalno izobraževanje ima tako veliko več možnosti za razvijanje celovitega, celostnega znanja, zaradi česar je (lahko) veliko bolj demokratično in emancipatorno. Tako zastavljeni projekt v svojem križnem potencialu idej, spoznanj in pristopov zmeraj učinkuje kot sprožilec novosti in tako s svojim gradivom kakor z interpretacijami ponuja veliko novih možnosti in spodbud za nadaljnje delo. Poleg tega je raziskava rodila dve pomembni monografiji, ki širita in poglabljata možnosti za mednarodno primerjalno raziskovanje, razvoj znanosti in vključitev Slovenije vanj. ANG_ Basic research project "Anthropological Aspects of Non-formal Knowledge Acquisition, 2011 -2014", is a representative interdisciplinary project. Its interdisciplinary setting (approaches drawn into in it are wide and extend from pedagogical and andragogical perspectives to the historical, anthropological and linguistic approaches) as well as its dual perspective, which includes so a comparative historical dimension of the narrative on the non-formal and informal knowledge acquisition by the end of the 19th and in early 20th centuries and so a series of modern views on numerous procedures of non-formally and informally acquired skills, contribute greatly to the new comprehension of the non-formal and informal education. On the basis of results of the research project, it will be possible to define dimensions and aspects of non-formal and lifelong learning more exactly and also clearly to conceptualize their common characteristics and their differences. Step forward was made to clarify conceptual and terminological complexity in the field of (non-formal) education, which will promote establishing comparable and valid criteria and standards. Some bases for further research of new dimensions of education have also been established, as formal education remains concern of the State/society, non-formal education on the other hand is increasingly being transferred to an individual, who becomes responsible for developing (partial, segmented) »knowledge«. So, formal education has at present more possibilities to develop complete and integral knowledge, and can therefore be more democratic and emancipatory, but non-formal education has more future potential. As such, the project in its cross-perspective of disciplines and with its potentiality of ideas, cognitions and approaches functions as a trigger of novelties. With this very aspect the project offers stimulation for other possible tracks and research trajectories with its collected material (archive of discourses, questionnaires) and its various interpretations (see articles of participants). Besides this, the research work terminated in two important monographs which widen and deepen possibilities for international research exchange and communication, as well as contribute importantly to the development of social sciences and humanities. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Interdisciplinarno zastavljeni projekt »Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanja, 2011-2014« (okr. AVNPZ) je pomemben za razvoj slovenske - a ne le slovenske - znanosti, poleg vrste novih spoznanj, ki jih prinaša, že zaradi tega, ker v slovenskem prostoru temeljni znanstveni projekti v večji meri ostajajo vezani na eno ali največ dve disciplinski polji. Seveda raznoterost in heterodoksnost nista vedno prednosti, saj se lahko zgodi, da zaradi prevelike raznolikosti v projektni ekipi celotno delo obtiči na površinski ravni. Vendar pa menimo, da sta na primeru našega projekta to bili prednosti, saj nam je naposled v kratkem času treh let trajanja projekta poleg vrste posamičnih člankov uspelo objaviti kar dve pomembni monografiji o naslovni tematiki, od katerih ena pokriva slovensko občinstvo, druga pa, ki je izšla pri angleški založbi (Cambridge Scholars Publishing), enakovredno z drugimi evropskimi znanstvenimi okolji in raziskavami vstopa v mednarodni prostor in njegovo živahno intelektualno izmenjavo idej. V praksi se je pomen projekta pokazal vsaj preko dveh konkretnih rezultatov: Članica projektne skupine, dr. Sabina Ž. Žnidaršič, je opravila več intervjujev z mladimi strokovnjaki, diplomanti Univerze v Ljubljani (COBISS.SI-ID: 2682711, 2717527, 2767191, 2767959, 2682199, 2681943), ki imajo namen spodbujanja zavedanja pri študentih, da je najprimernejši čas za postavitev temeljev kariere čas študija. Zgodbe intervjuvancev so zastavljene tako, da opozarjajo na pomen neformalnih oblik učenja, kot najučinkovitejšega načina pridobivanja znaj, spretnosti etc., ki nas na trgu dela kvalificirajo kot posebne, boljše kandidate in potencialne sodelavce. V okviru projekta smo organizirali Okroglo mizo: Konkurenca ali nujna komplementarnost različno pridobljenih znanj, spretnosti, izkušenj, osebnostnih lastnosti... za boljšo zaposljivost diplomantov, ki se je odvila 29. maja 2014 na Fakulteti za humanistične študije Univerze na Primorskem. Obenem smo tudi predstavili projekt, njegove glavne vsebine in ugotovitve, udeležencem razdelili izvode znanstvene monografije Neformalno učenje? Kaj pa je to? (Kelava, P., ur.), ter napovedali izid znanstvene monografije From formal to non-formal : education, learning and knowledge (Žagar Ž., I., ur., Kelava, P., ur.). Na okrogli mizi se je razvil zanimiv in konstruktiven dialog, tudi s predstavniki iz gospodarstva. ANG_ The project "Anthropological Aspects of Non-Formal Knowledge Acquisition, 2011 - 2014" was designed interdisciplinary from its beginning. In addition to other new contributions and comprehensions in relation to the non-formal and informal educative practices it is already important for the development of Slovenian - but not only Slovenian - social sciences and humanities because in this very regard - in Slovenia to a greater extent basic research projects remain tied to one or at most two disciplinary fields. Of course, variety of approaches and heterodoxy are always benefits because too much diversity in the project team can lead to the point where the entire work is blocked on a superficial level. However, we believe that in the case of our project these components were the project's strengths; we have eventually in a short period of three years published two important monograph (an addition to many individual articles of collaborators) on the title subject. The first one is aimed at Slovene public, and the second one at the English audience (published in the UK by the Cambridge Scholars Publishing). Both enter the international European scientific research space with their fresh comprehensions and vibrant intellectual ideas. In praxis the meaning of this project was shown at least through two concrete results: A member of a project team, Sabina Ž. Žnidaršič, PhD, made a series of interviews with young professionals, graduates of The University of Ljubljana COBISS.SI-ID: 2682711, 2717527, 2767191, 2767959, 2682199, 2681943). Their purpose is to encourage student's awareness that the years of study are the most appropriate time for laying the foundations of one's career. The stories of the interviewees are conceived in such a manner that they point out the meaning of non-formal forms of learning being the most effective way of knowledge, competence etc. acquisition, what qualifies individuals in the labour market as special, better candidates and potential co-workers. Within the project we also organized a panel discussion: Competition or the necessary complementarity of knowledge, competence, experience and personal characteristics acquired in various pathways ... for greater employability of graduates, which was held 2015 May 29th Faculty of Humanities, University of Primorska. The project itself was also presented at this gathering, its main content and findings. The participants got copies of the monograpd Neformalno učenje? Kaj pa je to? (Non-formal learning? What is it?), Kelava, P. (ed.), and the outcome of another monograph From formal to non-formal: education, learning and knowledge (Žagar Ž., I., Kelava, P., eds.), Cambridge Scholars Publishing was announced. At the panel discussion an interesting and constructive dialogue with representatives of the industry and business sector was developed. lO.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin 1 Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F 14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - Komentar ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O O O O G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek Kot izjemni znanstveni dosežek štejemo monografijo, izdano pri založbi Cambridge Scholars Publishing. Priložen diapozitiv. ŽAGAR, Igor Ž. (urednik), KELAVA, Polona (urednik). From formal to non-formal : education, learning and knowledge. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars publishing, 2014. XIV, 282 str. ISBN 978-1-4438-5910-3. ISBN 1-4438-5910-9. [COBISS.SI-ID 55189346] 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: Pedagoški inštitut Igor Žagar Žnidaršič ŽIG Kraj in datum: Ljubljana |l3.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/46 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija -izvajalka projekta. Nazaj 12 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2015 v1.00a AF-26-08-7F-26-5E-97-57-A4-66-12-C6-5D-A7-37-11-31-E9-1B-E5 Priloga 1 VEDA 6 Humanistika Področje: 6.03 Antropologija Dosežek 1: »From formal to non-formal: education, learning and knowledge« Vir: From formal to non-formal: education, learning and knowledge / edited by Igor Ž. Žagar and Polona Kelava. - Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars publishing, 2014. COBISS.SI-ID 55189346 FROM FORMAL to NON-FORMAL Education, Learning and Knowledge Edtodbr Igor /- Z j r And Polona Kchv.i Znanstvena monografija »From formal to non-formal: education, learning and knowledge« (Igor Ž. Žagar, ur., Polona Kelava, ur.), izdana pri angleški založbi Cambridge Scholars Publishing, je neposreden produkt projekta Antropološki vidiki neformalnega pridobivanja znanj in predstavlja nekatere izsledke tega projekta. Delo obravnava predvsem neformalno znanje, učenje, izobraževanje, ki ga postavi tudi v odnosu do formalnega. Avtorji odgovarjajo na vprašanja, ali in kako je neformalno znanje za posameznika prednost, oz. se vprašajo tudi, v katerih kontekstih lahko predstavlja oviro. Svoje poglede na omenjene teme in zastavljena vprašanja so avtorji te monografije razgrnili s treh različnih vidikov: 1) neformalno znanje in učenje v akademskih kontekstih, 2) neformalno znanje in učenje, povezano z vstopom in dogajanjem na trgu dela ter 3) neformalno znanje in učenje v družinskem okolju. Monografija ponuja odgovore na nekatera vprašanja, ki smo jih s projektom odprli, kakor tudi nastavke za razmišljanje o (vedno bolj) raznolikih možnostih in razsežnostih formalnega, neformalnega in informalnega znanja ter učenja. Znanstvena monografija »From formal to non-formal: education, learning and knowledge«, izdana pri angleški založbi Cambridge Scholars Publishing, multidisciplinarno obravnava problematiko neformalno pridobljenega znanja, saj so v njej združili znanje raziskovalci najrazličnejših strok.