TRGOVSKI F ;r časopis asa trgovino, Industrijo Uredništvo in upravništvo je v Ljubljani v Simon Gregorčičevi ulici. — Dopisi se ne vračajo. — št. pri čekovnem zavodu v Ljubljani 11.953. jJEV Naročnina za ozerm, 45 D, mesečno 15 D; za rfS9 LETO VI. LJUBLJANA, dne 14. avgusta 1923. jO D, za pol leta 90 D, za četrt leta o: 210 D, — Plača in toži se v Ljubljani. ŠTEV. 94. Ob svečani otvoritvi industrijsko-obrtne vzorčne izložbe v Mariboru. Pod sijajem Najvišjega pokroviteljstva in v nestrpnem pričakovanju obiska Nj. Veličanstva kralja Aleksandra 1. se na praznik dne 15. avgusta ob 10. dopoldne svečano oivori mariborska razstava — prva te vrste na slovenskem štajerju. Velik zgodovinski dogodek je to za našo severno obmejno postojanko in pomemben je ta dogodek tudi za zgodovino naše slovenske industrijejn obrti. Tisoči od vseh strani naše in sosednjih držav pobite v teh dneh tja v prelepo mesto ob Dravi na vznožju pragorja lesa-bogatega Pohorja in na južnem obronku vinorodnih Slovenskih gjric. Še predno si ogledamo razstavo, se nam pa zdi potrebno, da se vsaj površno seznanimo z ZGODOVINO POSTANKA MARIBORA. V primeru z drugimi štajerskimi mesti n. pr. s Celjem, Ptujem, je Maribor brez spomenikov prehisto--rične dobe. Temu je kriva ravno iista naravna lega mesta, ki mu je šele začetkom srednjega veka nudila možnost postanka in ki mu je namesto predzgodovinske brezpo-membnosti podarila vse pogoje, da se more razvijati šele v novejši dobi, a* to do največjega industrijskega mesta v naši ožji domovini. Tam, kjer stoji danes Maribor, si je v stari zgodvinski dobi od našega Korotana prodirajoča Drava preko pečevja na vznožju Pohorja in Kozjaka šele ustvarila lastno pot na prostrano Dravsko polje. In sicer je ravno današnji levi breg, na katerem stoji novi del mesta, povzročal Dravi največ preglavic. Te sledi lahko opazimo, ako stojimo na razglednem parobku Nemške Kalvarije ali na »Piramidi«, kjer je v »Burg an der March« (pozneje Marchburg) stala zibel današnjega Maribora. Še izrazitejše pa vidimo te spomine raz vrh Meljskega hriba, tega spomenika izza dobe zadnjega zaliva Panonskega morja, na katerega dnu se je šele v 9. — 10. stoletju razvila prva naselbina poznejšega mesta. Zato pa je desni breg Maribor, dne 13. avgusta 1923. na jugovzhodnem vznožju Pohorja (približno na kraju današnje Betna-ve) poznal tudi rimsko dobo. Višje na rebrih Pohorja pa je že pred Rimljani stala važna ilirska trdnjava »Posiela«. Torej si je Drava ob tej strani že davno preje prodrla svojo pot proti Ptuju in potisnjena na obronke Kozjaka in ob zapadni del Slovenskih goric, je šele po osvojitvi vznožja Meljskega hriba kot zadnje največje ovire, spustivši se v nižjo strugo, svoje prejšnje »bojno polje« prepustila prvi človeški naselbini. Znano je še iz novejše dobe, da so morali razstreljevati iz Drave štrleče pečevje v smeri gornjega dela mesta. Tako približno je priroda sama skrbela, da je Maribor stopil v zgodovino važnih mest šele tedaj, ko so sosednja mesta iz nje že izstopala. GOSPODARSKA VA2NOST MARIBORA ZA JUGOSLAVIJO. Prirodna sila in ugodna lega je ustvarila tudi več drugih pogojev za uspešni razvoj mesta. Predvsem pride v poštev zgraditev Južne železnice. Še pred Dunajem je spoznal Berlin v tedaj še neznatnem Mariboru veliko važnost kot prehodno točko za svoje, proti Adriji gravitirajoče gospodarske interese in s temi v zvezi tudi za svoja na-cijonalna ekspanzivna stremljenja. Za Gradec je bil Maribor samo važna nacijonalna postojanka. V gospodarskem, posebno v trgovskem oziru, mu je bil Maribor neprijetna konkurenca. Bolj oddaljeni Dunaj se je od Berlina naučil ceniti gospodarsko važnost Maribora. Tako se pojasni na videz čudno nasprotje: dočim se je po otvoritvi lužne železnice pričela lepo razvijati današnja nemška veleindustrija s podporo Dunaja, se isti Maribor vkljub vsem ugodnim pogojem trgovsko ni mogel razviti. Posebno se je to opazilo pri manufakturni trgovini — komaj tri večje tvrdke, dočim jih imamo danes že blizu 10. Nadaljni ugodni pogoji za razvoj mesta: pragorno Pohorje s svojimi Dr. R. Marn : Po na šem morju. Meseca maja t. 1. je priredilo »Društvo za promet stranaca v Zagrebu« poučnozabavno potovanje za gospodarske kroge po Jadranskem morju. Namen potovanja je bil predvsem ta, da se v prvi vrsti Pokaže vsem onim domačinom, ki so jim inozemske naravne krasote bolj znane nego domače, lepoto našega morja in naravne krasote Dalmacije, v drugi vrsti se je hotelo naše gospodarske faktorje, zlasti predstavnike bank in veleindustrij zainteresirati za velika naravna bogastva Dalmacije, ki pa žal še niso izkoriščana, oziroma le v mali meri. Potovanja se je udeležilo na povabilo društva tudi sedem inozemskih konzulov, da se tudi tem pokaže, kaj nudi Jugoslavija s svojim morjem in lepo Dalmacijo tako v naravnih krasotah, kakor v zgodo-vinskoumetnem oziru tujskemu prometu. Dalje se je nudila izletnikom tudi prilika, da si ogledajo industrijo Dalmacije in da lahko sklepajo, oziroma obnove vsled vojne prekinjene trgovske zveze. Lep namen potovanja se je v vsakem oziru do-segel in je omenjenemu društvu le čestitati na uspehih. Glavno zaslugo za potovanje ima pa predsednik društva g. Milan Milič, ki je bil — sam Dalmatinec-Dubrovčan — inici-jator in vodja izleta — vodja, kakor bi boljega ne mogli imeti. Društvo je povabilo tudi slovenske gospodarske kroge in odzvalo se je 21 Slovencev, zastopnikov bank, industrijci in veletrgovci. — Lahko rečem, da ni bilo nikomur žal, da se je udeležil potovanja, ki nam je nudilo v vsakem oziru več kakor smo pričakovali. Potovanje, ki je trajalo štirinajst dni, vsaj približno opisati je nemogoče, ker bi zavzelo celo knjigo, omejim se le na glavne vtise, da bo dana nekaka celotna, toda splošna slika o njem. Slovenci smo se pridružili hrvat-skim izletnikom v Karlovcu in v najlepšem vremenu nas je brzec ponesel po divnem Gorskem Kotarju granitnimi skladi, ki so dali življenje nekdaj cvetoči steklarski obrti (glažute), bogati zakladi lesa. s katerimi se ponaša tudi nasprotni Kozjak, vinorodne in sadja bogate Slovenske gorice, rodovitno Dravsko polje in mogočna vodna sila, izrabljena v največjo električno centralo na Fali. In potem — kar so ugotovili šele inozemci: dobra delavna moč, ki se v kratkem času lahko prt iči vsaki industriji in obrti. Krono nad vsemi temi važnimi gospodarskimi pogoji pa je, kakor rečeno, križišče južne železnice na vse štiri vetrove; najznamenitejša je seveda zveza med daljnim severom in jugom. Na gravitacijo celega ozemlja, zlasti po prevratu pa mm. go vplivajo razne višje inštance državnih oblasti, posebno v trgovskem oziru pa največ pogoj obmejnega mestj. Izkušnje same potrjujejo dejstvo, da bi se Maribor vkljub zgoraj omenjenim ugodnim pogojem še dolgo ne bil razvil dalje, ako bi bil ostal pod Avstrijo. Ako ne drugi, bi za to že skrbel Gradec. Kar je že sedaj novega življenja v industriji, trgo-vinj in obrti, se ima Maribor zahvaliti edino le usodi prevrata. Najboljše spričevalo za njegovo veliko gospodarsko važnost in za njegovo sposobnost za razvoj velikega industrijskega mesta je inozemski kapital, ki se je takoj po prevratu začel naseljevati v Mariboru. Kako se je naša domača industrija in obrt razvila tekom dobrih treh let, *o spričevalo nam nudi letošnja razstava. Ne sicer v celoti, ker je prvič zastopan le en del naše mlade industrije in obrti in drugič, ker je se ta vzorčna izložba ni omejila zgolj na Maribor. Vendar bodi merodajno golo dejstvo, da se je ožji krog industrijcev in male obrti vkljub splošno znanim, silno neugodnim razmeram sploh ojunačil izvršiti zanj težko, a častno nalogo. ČAST NAŠI SLOVENSKI OBRTI! Pravzaprav je to krasno, z velikim trudom in žrtvami, res iz. nič ■ ustvarjeno delo zasluga »Slovenskega obrtnega društva«. Slovenski obrtnik v Mariboru je bil prvi, ki se je sredi burnih dni prevrata, ko je drugod vladalo brezdelje, zavedal svojega poklica. Čim so se za silo uredile razmere in so se strnile vrste zavednih zastopnikov slovenske obrti, si je »Slovensko obrtno društvo«, na čelu mu g. Novak in njegova desna roka, neumorno delujoči tajnik g. Kenda, že leta 1921 omislilo prvo obrtno razstavo samo za Maribor. To je bila previdna taktika, prve poskusne mobilizacije slovenske obrti, ki se je dobro obnesla 1 Prvi uspeh je rodil že naslednje leto drugega v večjem obsegu: Pokrajinska obrtna razstava, kjer je bila že bogato zastopana tudi večja industrija. Na temelju moralnega uspeha te razstave se je zgradil, to pot že na inicijativo znanega zastopnika veleindustrije g. generalnega ravnatelja »Drave« Križniča, ob sodelovanju prej omenjenega tajnika, velikopotezen načrt: Industrijsko - obrtne vzorčne izložbe, združene z. vrtnarsko, vinsko, umetniško in gradbeno razstavo. Ta ideja je našla na seji domačih industrijcev in obrtnikov iz celega okrožja dne 10. aprila splošno odo-brenje. Prešlo se je takoj na delo. Z izrecnim namenom, da ne škodujejo velesejmu v Ljubljani, so določili za razstavo najprimernejši čas, t. j. od 15,—26. avgusta. Z ozirom na Ljubljano so šli en korak dalje in ustanovili poseben odsek, ki ima ( nalogo preskrbeti razstavljalcem j tudi ljubljanskega velesejma prevoz v direktnih vagonih naravnost na sejmišče v Ljubljano. Ogromno delo je prevzel glavni širši odbor, broječ blizu 100 članov iz celega okrožja. Glavna uprava pa se omeji na 22 zastopnikov ožjega odbora, kateremu načeljuje g. Križnič, namestnik g. dr. Pipuš, tajnik g. Kenda, glavni blagajnik g. Bureš. S temi kratko očrtanimi obrisi naj bo zaključena tudi zgodovina rojstva te razstave. NAMEN RAZSTAVE. Prireditelji hočejo tudi širšemu svetu pokazati, do kake visočine se je povspela v prvi vrsti naša domača industrija in obrt tekom par let in to ne samo kljub vsem težko-čam, ki so združene s splošno denarno krizo, ampak tudi kljub vsej brezbrižnosti s strani tistih faktorjev, ki bi morali ravno to svojo najvažnejšo obmejno postojanko negovati kot punčico v svojem očesu. To mimo planinskih letovišč Delnic in Skrada do Plaz, odkoder se nam je nudil veličasten pogled na naše Jadransko morje, na tužno Istro, otok Kfk, Kraljevico in Bakarski zaliv. Vlak se je od tu spuščal v mnogih serpentinah proti morju in kmalu smo dosegli postajo Bakar, kjer so drugi potniki izstopili, dočim je stroj naše vagone povlekel še do prihodke postaje Sv. Kuzma, odkoder je rmjeva pot v Bakar samo malo bližja. Zastopniki »Trgovskega udruže-nia v Bakru« so nam preskrbeli vozove in avtomobile in nas po prašni ■n slabi cesti spravili v Bakar, oziroma na obalo, kjer nas je čakal Jep parnik Jadranske plovitbe »Sa-Iona«. Radovedni smo bili na svoje stalno bivališče za dalj časa. Zunanjost »Salone«, ki je belo prepleskana, nam je ugajala in tudi notranjost in uprava nam je bila po volji. Pozne-ie se je izkazalo, da mnogi niso bili zadovoljni s spalnimi kabinami, ker so bile te premajhne, toda vse drugo je bilo na parniku nad vse jako udobno in tudi hrana izborna ter zelo obilna. Ker je bilo ves čas potovanja lepo vreme, se tudi ta ne-dostatek ni toliko občutil, kajti vse življenje se je koncentriralo na krovu in pri obedih v obeh salonih. Ker je bilo za telo dobro preskrbljeno, za duševne vžitke pa še bolj, je celo pot vladalo pri vseh udeležencih najboljše razpoloženje, kor moram povdariti še posebej. Prva večerja na parniku nas je površno seznanila, kolikor je bilo mogoče pri osemdesetih izletnikih in tudi prvo noč sem tudi jaz vsaj izborno spal. Precej zgodaj zjutraj smo odpluli iz Bakra in po res lepem Bakarskem zalivu ven na odprto morje. Na levi strani nas je po-zdravUa Kraljeviča in lepo brodo-gradišče, ki pa sedaj radi pomanjkanja dela skoro počiva. Parnik brzo plove v prelivu med obalo in otokom Krkom, da skoro ugledamo naše najmodernejše morsko letovišče Cirkvenico z lepim kopališčem in senčnato obaljo. Plovemo mimo, kakor tudi mimo Selc in Novija in pristanemo pod visokim Vratnikom V Senju. IDalje sledi) Meunjc velja seveda za industrijo in obrt na Štajerskem sploh. Zato pa zastopniki naše industrije in obrti ob tej priliki lahko rečejo: kar Vam nu~ dim o, vse je delo naših rok in naših žuljev brez vsake tuje podpore. Nameri te razstave pa je tudi, da spoznamo vrzeli ter jih skušamo izpopolniti ter si nanovo vstvariti tudi one panoge, ki pri nas niso še zastopane. V to slednjo svrho zna zelo dobro služiti kontrola med domačo in vnanjo industrijo oz. obrtjo. Seveda je s prireditvijo združen tudi namen medsebojnega spoznanja trgovskih zvez in zvez z naročniki iz naših in vnanjih krajev. RAZSTAVNI PROSTOR. Streljaj od glavnega kolodvora ob Cankarjevi in Razlogovi ulici stoji monumentalno poslopje dekliške meščanske šole. V 37 dvoranah se obiskovalcu nudi najvažnejši del razstave. V pritličju se nahaja pisarna uprave. Na dvorišču, kjer je prostor za težko industrijo, se nahaja telovadnica, ki je tudi določena za razstavo. — Preko par stopnic smo na divnem vrtu Dijaškega doma. Tu je mali raj paviljonov in vrtnarstva. Zopet par stopnic navzdol, smo na zaprti Prešernovi ulici, določeni za gradbeno razstavo. — Ob južnem izhodu ulice je velik slavnosten vhod, predstavljajoč starodavna grajska vrata. — Tu ie drugi vhod, prvi se nahaja v Cankarjevi ulici pri glavnem vhodu v šolo. Desno ob tem slavnostnem vhodu sc nahaja vhod v Gotzovo dvorano, katere prostor je postal potreben šele v zadnjem trenotku, ko so razstavljalci zvedeli za Najvišjo naklonjenost vzorčni izložbi. — Tako znaša ploskev .razstavišča blizu 50.000 m". RAZDELITEV VZORČNE IZLOŽBE. Razstava se deli v objekte A— C. Objekt A dekliška meščanska šola, B dvorišče, vrt s 17 paviljoni in Prešernova ulica, C Gotzova dvorana. Razstavnih oddelkov je 14. Posebej pa so še (sicer samostojni) vajeniški, vrtnarski, vinarski, umetniški in gradbeni oddelek. Ra/.slavljalcev je nad 300 POSEBNE STROKE: Kovinarstvo, težka industrija, elektrotehnika, poljedelski stroji, sloveči mariborski kotlarji, lesoobde- lo^jilna panoga, vrtnarstvo in grad-bepa stroka.’ Kot nova industrija v Mdriboru se pojavi plutovina. Ob otvoritvi in po pregledu cele izložbe se hočemo s tem odstavkom seveda še posebej pečati. Tedaj najdpmo še marsikatero nepričakovano novost. Ob tej priliki opozarjamo vse naše vnanje, posebej pa še naše mariborske čitatelje, da se hočemo v prihodnjih številkah posebno zanimati za poznanje industrije in obrti v Mariboru, tako da bodo čitatelji ob sklepu popisa imeli pred seboj kolikor možno natančno statistiko ne le o industriji in obrti v ožjem, nego tudi v splošnem pomenu. Danes v celem Mariboru najbrže ni enega človeka, ki bi mogel nuditi natančne podatke o celoti — umevno, ker se je mesto v tem oziru, — kar je le razveseljivo, preveč razvilo in se na Statistiko v celoti doslej ni mislilo. Tak celotno statističen pregled postane velikega pomena ne le v lokalnem interesu Maribora, nego za celo našo trgovino. Iz tega pregleda bodo črpali informacije tudi vnanji interesenti, ki že imajo ali si šele želijo zvez z Mariborom in interesenti, ki se nameravajo naseliti v Maribor ali sploh v njegovo okrožje. Marsikdo interesentov misli, da bo prišel tja z novostjo, uvidel pa bo iz naše statistike, da je dotična stroka med tem že zastopana, morda še preveč. Seveda se bo tudi nasprotno pokazalo, katera stroka ali sploh še ni, ali pa je še premalo zastopana. Marsikdo v drugih mestih bo iz dobrih in slabih vzgledov mariborskega trga iz naših poročil črpal nauk, opomin, bodrilo tudi za razmere na njegovem trgu. Kratkomalo, ta naša statistika ne zasleduje namena služiti le lokalnim, marveč tudi splošnim interesom zdrave solidne trgovine, male obrti in velike industrije. Zato pa je priporočljivo, da si prijatelji in čitatelji našega lista v teh dneh osebno ogledajo Maribor in njegovo razstavo. Da bo naše statistično delo popolno, bomo zelo hvaležni, ako vnanji obiskovalci svoje vtise o razstavi iz Maribora sploh, zlasti pa o nedostatkih, ki jih opazijo, spo-roče osebno ali pismeno našemu posebnemu za ta poročila poverjenemu sotrudniku. Naslov na Mar-Stan, Rotovški trg 1. Dr. R. Pipuš: Bodočnost Maribora. Gospodarski položaj Maribora je v Avstriji ovirala konkurenca Gradca in njegova politična odvisnost od Gradca. V Jugoslaviji Maribor tudi ni našel posebne naklonjenosti pri državni upravi. Po ustavi mora postati Maribor sedež pokrajinske uprave in bo na ta način postal politično neodvisen, kar. bo brez dvoma tudi mogočno povzdignilo njegov gospodarski razvoj. Vendar pa ro in ostanejo za Maribor glavni po-ooji novega gospodarskega procvi-ta, torej tudi nove boljše bodočnosti, njegova naravna lega in naravni zakladi njegove okolice. Skoraj neizčrpna ie vodna sila Drave. Na njej se je v bližini Maribora tekom vojne postavila elektrarna na Fali. kjer se je naložilo okroglo 22,000.000 švicarskih frankov. elektrarna proizvaja okroglo 30.000 konjskih sil. Do sedaj je komaj polovica te cneržije izkoriščena. Med odjemalci električne sile je mariborska občina sama, ki potrebuje tačas okroglo 2.000 konjskih sil. Ker dobiva Maribor od elektrarne na Fali električno silo pod izjemno ugodnimi pogoji, oddaja občina mariborska tudi svojim odjemalcem, v prvi vrsti industriji v Mariboru. električno silo pod. ugodnimi pogoji. Kakšno ugodnost pomeni električna sila za industrijo, sledi iz tega, da bode v kratkem dograjen električni doljnovod od Fale do Trbovelj, ki bode z elektriko preskrboval industrijo mi Zidanem mostu, v Hrastniku in celo v Trbovljah, torej v teh bogatih skladiščih prvovrstnega rujavega premoga. Električna sila, ki jo danes proizvaja elektrarna na Fali, še torej davno ni izčrpljena. Vendar pa je pripravljenih že več načrtov za nove elektrarne na Dravi. Elektrarna na Fali sama ima že koncesijo za novo elektrarno pri Sv. Ožbaldu na Dravi, ki utegne dati 40.000 konjskih sil. Mariborska občina ima pripravljene načrte za elektrarno na Felberjevem otoku tik nad mestom. I udi od te naprave se pričakuje 30.000 konjskih sil. Namišljena pa sta še 2 načrta eleklra-ren na Dravi, prvi med Mariborom in Plujem, drugi nižje Ptuja. Ni dvoma, do sc bodo ti načrti tekom let uresničili po vrsti, kakor bode izčrpljena zmožnost že obstoječih elektraren. Da se pa izčrpi zmožnost vseh teh elekraren, za to bode treba še mnogo novih industrijskih in obrtnih podjetij. Maribor se nahaja v središču med temi mogočnimi elektrarnami, ki deloma že delujejo, deloma pa utegnejo nastati tekom nekaterih let. Kakor povsod, tako bode tudi tukaj cenena sila, ki je na razpolaganje, brez dvoma privabila potreben kapital pa tudi sposobne podjetnike. . V najbližji okolici Maribora se sicer ne dobiva premog. Vendar se Mariboru tudi za premog ni bati, ker ga je v daljši okolici Maribora povsod zadosti. Prevalje, Velenje, Za-bukoyje, Hrastnik, Trbovlje, Podlož, Ključarovci, Krapina, Golubovac so najvažnejša skladišča premoga v Jugoslaviji v daljni okolici Maribora. Poleg njih je še mnogo drugih manjših. Razun tega so blizu Maribora tudi mogočna skladišča premoga na Zelenem travniku in v Kofflachu v Avstriji. Ker je pa tukaj dovolj vodne sile, mariborsko industrija v doglednem času ne bo več odvisna od premogovnikov. Zelo važni za gospodarski pro-cvit vsega okraja so naravni zakladi njegove okolice. Pohorje in Kozjak nudita ogromne množine lesa, ki so vzbudile že mnogo lesnih industrij in jih bodo vzbudile brez dvoma še veliko več. Posebno živahna pa je trgovina z lesom v Mariboru in bližnji okolici. Velike množine prvovrstnega vina, ki se prideluje v mariborski okolici in silno razvito sadjarstvo v Mariboru in okolici dajo zaslužka mnogoštevilnim podjetnim trgovcem. Tudi na tem polju je pričakovali še velikega gospodarskega razvoja. Poleg naravnih zakladov igrajo za razvoj industrije zlasti pa za razvoj trgovine največjo vlogo prometna sredstva. V Mariboru prekorači Dravo državna cesta Dunaj — Trst, ki ima sedaj meddržavni pomen. Še večjega pomena za razvoj Maribora je, da prekorači Dravo tukaj tudi ena najvažnješih železniških prog srednje Evrope, to je glavna proga Južne železnice. Ta proga se tukaj križa z druga važno progo, ki veže ogrsko podonavje z Alpami in za-padnimi deželami. Drava sama je tudi važno prometno sredstvo. Po njej se prevaža mnogo lesa. V državni proračun je že postavljena večja svota za uravnavo njene struge. Kadar bo struga uravnana od Maribora do Legrada, bo Maribor tudi važno pristanišče za parnike. Železno omrežje pa bo treba šc izpopolniti. Nujno potrebna je železnica iz Maribora čez Slovenske Gorice do Ljutomera in Murske Sobote, ki bi izpopolnila mednarodno važno progo med Bratislavo na eni strani ter Mariborom, Ljubljano in Trstom na drugi strani. Kakor hitro se Varaždin zveže s Koprivnico, dobi Maribor novo neposredno zvezo z Novim Sadom, Osjekom, Beogradom in Subotico. Treba bo tudi iskati neposredne zveze med Mariborom in Zagrebom, morda v smeri Pragersko - Rogatec - Krapina -Zaprešič. Primanjkuje pa za gospodarski razvoj Maribora razumevanje od strani javnega mnenja. Za gospodarska vprašanja pri nas ne kažejo zadostnega razumevanja niti politično novinarstvo, niti politične stranke, niti upravna in zakonodajna oblastva. Najbolj priljubljen predmet, o katerem pri nas politiki - demagogi v občinski dvorani, v skupščini in na shodih mlatijo pred svojimi volilci, to je kapital. Upravna in zakonodajna oblastva kar tekmujejo med seboj, da bi z neznosnimi bremeni ubila vsako podjetje in pregnala kapital. Ti činitelji, po vojni navdahnjeni komunizma, ne uvidijo, da ja kapital tista veja, na kateri sedijo, in da bodo oni prvi ležali v luži, ako odsekajo to vejo. Ti faktorji ne razumejo, da spravlja podjetnik v nevarnost ne samo svoj mir, vse svoje premoženje in celo svojo eksistenco, ampak tudi mir blagostanje in eksistenco cele svoje rodbine. Nobeno narodno gospodarstvo pa menda ne potrebue tako nujno kapitala, kakor ravno jugoslovansko, ki se šele začenja razvijati. TRBOVELJSKI PREMOG IN DRVA ima stalno v zalogi vsako množino Družba JURIJA", Ljubljana Kralja Petra trg 8. Telefon St. 220. >BUDDHA< I ...........- 1 TRADE MARK C ggre-;.''Vi'S*':£a Cene življenjskih potrebSCin v Jugoslaviji. Koncem meseca julija 1923 so bile v različnih mestih naše države sledeče cene za življenske potrebščine: Goveje meso: v Zagrebu 20 — 26, Beogradu 14—20, Ljubljani 17—26, Sarajevu 12 — 14, Novem Sadu 20—24, Subotici 20—21, Varaždinu 21—22.50, Mariboru 18-25, Celju 23-27; Teletina: v Zagrebu 20—24, Beogradu 16—22, Ljubljani 17—26, Sarajevu 12 do 2 J, Novem Sadu 24—26, Subotici 22—23, Varaždinu 18.50, Mariboru 20 dp 25; Svinjsko meso: v Zagrebu 29 —32, Beogradu 28 —30, Ljubljani 30—35, Sarajevu 25, Novem Sadu 28 do 30, Subotici 25—26, Varaždinu 30, Mariboru 35-40, Celju 28-30; Špeh : v Zagrebu 32 —32.50, Beogradu 34—38, Ljubljani 35—37, Novem Sadu 34 —35’ Subotici 39, Varaždinu 37, Mariboru 39 do 40, Celju 38—42; Mast: v Zagrebu 35—38, Beogradu 36—40, Ljubljani 30, Subotici 39, Varaždinu 42, Mariboru 37.50, Celju 42; Salo: v Zagrebu 31 do 40, Beogradu 34—38, Ljubljani 40 do 43, Sarajevu 44, Novem Sadu 36—38. Subotici 40, Celju 36—55; Mleko: v Zagrebu 3—4, Ljubljani 3.75, Beogradu 4.50—5, Sarajevu 4—5, Novem Sadu 3.50—4, Subotici 2—3, Varaždinu 3—6, Mariboru 3—5, Celju 3.75—4; Jajca: v Zagrebu 1 — 1.50, Beogradu 1 — 1.50, Ljubljani 1.25—1.50, Sarajevu 1 — 1.25, Novem Sadu 1.25—1.50, Subotici 1 do 1.50, Varaždinu 1 — 1.50, Mariboru 1.25 do 1.50, Celju 1.25 - 1.50; Grah, sveži: v Zagrebu 3—7, Beogradu 3—5, Ljubljani 4—5, Sarajevu 4—5, Novem Sadu 6—7, Subotici 5—6, Varaždinu 3—6, Mariboru 3—4, Celju 5—7-Paradižniki: v Zagrebu 4—7, Beogradu 2.50—4, Ljubljani 5—6, Sarajevu 3—4, Varaždinu 10—12, Mariboru 5—8; Zelje: v Zagrebu 3—4, Beogradu 2.50—4, Ljubljani 3.50—4, Sarajevu 4, Novem Sadu 3—5, Subotici 6—10, Varaždinu 4—6, Mariboru 4—8, Celju 7.50; Špinača: v Zagrebu 4—5, Beogradu 10 — 12, Ljubljani 8—9, Novem Sadu 5; Jabolka: v Zagrebu 4—7, Beogradu 3—10, Ljubljani 5 do 14, Subotici 3—6, Varaždinu 4—5, Mariboru 10; Hruške: v Zagrebu 4—7.50, Beogradu 4—12, Ljubljani 6 do 18, Subotici 2—5, Varaždinu 2—4, Celju 5; Slive: v Zagrebu 6, Beogradu 8—12, Subotici 2 — 4, Varaždinu 10. Mariboru 8 — 12; Grozdje: v Zagrebu 20—30, Beogradu 12 — 20, Subotici 15—20; Krompir: v Zagrebu 1.50—2, Beogradu 3—5, Ljubljani 1.25 do 1.75, Subotici 1.50—3 Sarajevu 2—3, Novem Sadu 3—3.50, Varaždinu 1.50 do 2.50, Mariboru 1 —2.50, Celju 2.50; Kruh: v Zagrebu beli 7.25, črni 6.25, Beogradu beli 6, črni 5, Ljubljani beli 7.50, črni 6.50, Sarajevu beli 7.50, črni 6, Novem Sadu beli 6.50, črni 6, Subotici beli 7.50, črni 6.50 .Varaždin beli 7.25, črni 6, Mariboru beli 7.50, črni 6.50, Celju beli 7.50 črni 6.50; Sladkor: v Zagrebu kocke 24.50, kristal 24, Ljubljani kocke 25, kristal 24, Sarajevu kocke 27, kristal 26, Novem Sadu kocke 26, kristal 25, Subotici kocke 28, kristal 25, Varaždinu kocke 27, kristal 26, Mariboru kocke 25.50, kristal 24, Celju kocke 27, kristal 25; Mokadv Zagrebu št. 0 7—7.50, št. 2 6.50—7.25, št. 6 6-6.50, Beogradu št. O 8, št. 2 7.50, št. 6 7, Ljubljani šl. 0 7.50 do 7.75, št. 2 7.25, št. 6 5.50, Sarajevu št 0 7.50, št. 2 7.25, št. 6 5.50-6, Subotici št. 0 7, št. 2 6.75, št. 6 6.25, Varaždinu št. 0 7.50, št. 2 6, št. 6 5.60, Mariboru št. 0 7.75, št. 6 6, Celju št. 0 7.35-7.40, št. 2 6.90, št. 6 5.40. III. Ljubljanski velesejm z vidika zgodovine in reklame. Ze globoko v srednjem veku so čutili ljudje potrebo, da so se ob gotovih časih shajali v večjih krajih in mestih, ki so ležala na prometnih križiščih, da so tržili. V ozidju varnih mest so brez skrbi iztožili svoje blago in ostajali po več dni. da so tržno priliko do cela izkoristili. Meščani pa so znali ceniti take prireditve, ker so jim donašale koristi in so jim bile vir bogastva in blagostanja. Ščitili in negovali so trgovino in nudili tudi pravno pomoč potom svojih meščanskih statutov. Naivečji svetovni sejmi za sezonsko robo so nastali tako v Leipzigu in Nižjem Novgorodu. V teku 18. stoletja pa so iz nacijonal-rtc pobude pričeli prirejati svetovne razstave v velikih mestih, kakor v Londonu 185J., Parizu, na Dunaju, v Cikagi, v Pragi, Hamburgu itd., ki so pa bile dostopne samo za bogate liudi m so unele docela narodni znacai Naivecia je bila svetovna razstava v Parizu leja 1900. Naši moderni velesejmi pa imajo svoj izvor v posebnih gospodarskih razmerah, lu so posledica svetovne vojne. Ker smo sc skušali tudi gospodarsko osamosvojiti, je lastna potreba povojnih let povzročila posebno krepko porast in razvoj domače industrije. Vsako novo trgovsko podjetje, posebno pa mlada industrija, se mora pred vsem drugim vpeljati, njeni predmeti in jzdctki morajo dobiti sloves, da more podjetje uspešno izvršiti svoj poslovni načrt. Ta namen pa ne more doseči z nekoliko potniki, ampak mora tudi seči po reklami in to še prav zelo. Danes mora vsak industrijalec računati s tem, da vporabi najmanj 5 % splošnega obrata samo za reklamo — inserate, naznanila itd. Mnogi, ki spoznajo vrednost icklame, porabijo zanjo ogromne vsote, ki tvorijo dostikrat tretjino do četriinevseh obratnih stroškov. Izdelki tuje industrije so postali pri nas zneni po raznih reklamnih tablicah in naznanilih, plakatih itd. Slovenec pa ie ali preskromen, ali pa se boji stroškov. ker ne pozna potrebe žive reklame. Cim več industrijskih podjetij naslaja, tem večja postaja tudi konkurenca. umevno je potem, da mora poslali tudi občutnejša reklama. Glavno učinkovitost pa vsebuje reklama v svojem ponovnem prinašanju eneqa in istega predmeta in pa s svojo »Jošnostjo. Kdor postoji pred reklamno •desko ali kioskom, da opazuie in bere reklamna naznanila, ni zapadel sam za svojo osebo reklami, ampak je s tem, da je ostal pred plakatom izvabil ludi druge 'mimo idoče, vzbudil njihovo zanimanje za oglašeni predmet ter s Jem podkrepil reklamo. Molk je najobčutnejši nasprotnik reklame — živa reklama pa rabi mnogo, prav mnogo spoznanja, govorenje o predme In, mnogo kritike. Čim vec, tein bolje. Kdor torej razstavi na 111. ljubljanskem velesejmu svoje industrijske izdelke jn Iržne predmete, temu se nudi najboljša r,n najbolj živa reklama, ki žanje delo-triB žc tudi trenuten vspeh, nekako pa •oripic interesentom široko polje spoznanja. Velesejm je poleg reklamnega značaja pa ludi poučna institucija, kjer se. odkvijeio poleg splošne slike nase celotne industrije tudi posebnosti iaz-•Vienih konkurenc. Radi tega podaje tudi smernice za nadaljni razvoj naše industrije, kar je posebno velikega pomena, f lr9°- EIIIbgRrI r vine in drnarnc | Eli S la B 3 B E It d zavode se v naj-U1KHUUU krajšem času in po ceni sestavljajo. Naslov pove uprava »Trgovskega lista". Veletrgovina s papirjem, pisalnimi in risalnimi potrebščinami, knjigarna, umetnine in muzikali] e llllllillillllllllllllllllllillillllllllllllll ELEKTROTEHNIČNO PODJETJE Leop. TRATNIK Ljubljana, Sv. Petra cesta 25 Naprava kompletnih elektraren. Zaloga raznih strojev, svetilnih žarnic in inštalacijskega materijala. Trgovskega pomočnika mešane stroke, dobrega manufak-turista ter zanesljivo moč se išče pri tvrdki Pavel Minarik trgovina z mešanim blagom Vuhred ob Dravi Koledarje Tiskarna „Merkur“ Cenike Izvršuje Okrožnice II v Ljubljani 11 Celje je najugodnejši vir nakupa za trgovce. =lll=lll=;lll=lll=:lll=ll II____________ II II II J. BALOH lj galanterija, drobnarije, papir, s — pietarski izdelki lj Na debelo in drobno Jj H MARIBOR, Grajski trg 3 = ii=m=iii=m=m=m= Ivan Jax in sin Ljubljana, Gosposvetska c. 2 UM* —— (3 ® O ilMJl Ciniki mtoni In franko. Zalasno znižani cim. tt i iz prvih tovarin: DOrkopp, Kolesa . . ■ stvria. Ufaffinrad. NAJSTAREJŠA ŠPED1CIJSKA TVRDKA V SLOVENIJI R. RANZINGER LJUBLJANA špedicijska pisarna JESENICE Podjetje za prevažanje blaga južne železnice. Brzo-vozni in tovorni nabiralni promet iz Avstrije in v Avstrijo. Zacarinjenje. — Podjetje za prevažanje pohištva. Skladišče s posebnimi kabinami za pohištvo Brzojavi: Ranzinger. Interurban telefon št. 60 Odpadki usnja gumija starih kovin (železa, bakra i. t. d.) se kupijo teli vagoni za eksport Oferte v dolarjih pod SL55 na upravo Trg-lista Veletrgovina fliarabon v Ljubljani priporoča špecerijsko blago! raznovrstno žganje, | moko i in deže?ne pridelke, § raznovrstno I rudninsko vodo. | Lastna7pražarna za kavo * in'mlin za^ dišave z ekk- | tričnim obratom. | Ceniki na razpolago. J Na veliko in malo! Priporočamo: galanterijo, nogavice,, potrebščine za čevljarje, sedlarje, rin-čice, podloge (belgier), nadalje potrebščine za icrojače in šivilje, gumbt\ sukanec, vezenine, svilo, tehtnice decimalne in balančne nojceneje pri Ljubljana, Sv. Petra nasip 7» /m Vse vrste kleparska, kotlarska in vodovodno-inštalacijska dela izvršuje najhitreje in solidno PROD. ZADRUGA KLEPARJEV, KOTLARJEV v Ljubljani, Kolodvorska ulica si. 18. I in izdajatelj: »Merkur«, trgovsko-industrijska d. d., Ljubljeno. - Odgovorni urednik: FRANJO ZEBAL. Tisk tiskarne »Merkur«, trgovsko-industrijskr d. d.