februar 2013 Dragi bralci, pripravili smo drugo letošnjo številko spletnega časopisa Andragoškega centra Slovenije (ACS), v kateri med drugim pišemo o bogati mednarodni dejavnosti sodelavcev in ponujamo informacije o bližajočih se posvetih in konferencah doma in v tujini. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk VSEBINA Projekti ESS..................................................................................................................................2-3 Temeljno usposabljanje strokovnih delavcev za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega......2 Usposabljanje za uporabo modela samoevalvacije POKI.................................................................................2 Teden vseživljenjskega učenja 2013 ...............................................................................................3 Začenjamo s pripravami na TVU 2013 .............................................................................................................3 Evropsko leto 2012 / Evropsko leto 2013....................................................................................4-5 Zasedal je Nacionalni odbor za Evropsko leto 2012.........................................................................................4 Povabilo na razpravo o evropskem državljanstvu.............................................................................................4 Mednarodno sodelovanje.............................................................................................................5-9 Pripravljamo nov video o razvoju pismenosti na podeželju .............................................................................5 Prvi sestanek partnerjev v projektu CODA.......................................................................................................5 Srečanje sodelujočih v čezmejnem projektu Študijski krožki (Interreg) v Ljubljani........................................6 Izšla je prva številka InfoNet Newsletter..........................................................................................................7 Objava članka o ReNPIO (2012 - 2020) v InfoNet-u .......................................................................................8 V pripravi je nov priročnik za medkulturne kompetence v projektu Step in! ...................................................8 Vabimo ........................................................................................................................................9-10 Menedžment v e-izobraževanju ........................................................................................................................9 Vabilo na petkovo srečanje v februarju ..........................................................................................................10 Pomembne publikacije..............................................................................................................10-11 Education Today 2013 ....................................................................................................................................10 Study visits: unlocking the potential for better education and training in Europe ..........................................10 Study visits programme 2013/14 ....................................................................................................................11 UNESCO guidelines for the recognition, validation and accreditation of the outcomes..............................11 Iz drugih virov ..........................................................................................................................12-19 Vseživljenjsko učenje 2013 - objavljeni so prispevki, predstavljeni na informativnih dnevih ......................12 in še zapisi v drugih rubrikah .................................................................................................12-28 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education PROJEKTI ESS Temeljno usposabljanje strokovnih delavcev za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja V okviru naloge Strokovna podpora za izvajanje pristopa vrednotenja neformalno pridobljenega znanja odraslih, ki je del projekta Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014 (projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja), smo v januarju in februarju izvedli tridnevno usposabljanje strokovnih delavcev za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja. Usposabljanja so se udeležili strokovni delavci iz organizacij, ki so bile izbrane na Javnem razpisu za sofinanciranje uvajanja modela ugotavljanja in vrednotenja neformalno pridobljenega znanja v izobraževanju odraslih od 2012 do 2014, ki ga je izvedlo Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Prva delavnica z naslovom Vrednotenje in priznavanje predhodno pridobljenega znanja: koncept in postopek je bila 10. januarja 2013. Namenjena je bila umestitvi vrednotenja in priznavanja neformalnega znanja v koncept vseživljenjskega učenja, temeljnim načelom in fazam postopka ter vlogi svetovalca za vrednotenje. Na drugi delavnici z naslovom Orodja in pripomočki v postopkih vrednotenja in priznavanja: e-portfolijo in biografska metoda (na fotografiji) - bila je 22. januarja - so udeleženci spoznali obe metodi, elektronski portfolijo pa so na delavnici tudi praktično preizkusili. Tretjo delavnico z naslovom Vrednotenje in priznavanje ključnih in poklicnih kompetenc: postopek, orodja in sodelovanje s podjetji smo izpeljali 6. februarja. Urška Pavlič (urska.pavl ic@acs.si), ACS Usposabljanje za uporabo modela samoevalvacije POKI Nadaljuje se izobraževanje predstavnikov izobraževalnih organizacij, ki se usposabljajo za uporabo modela samoevalvacije Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje (v nadaljevanju POKI). V usposabljanje je vključenih 22 udeležencev iz enajstih izobraževalnih organizacij. Do sedaj je bilo izpeljanih deset delavnic, zadnja 5. februarja. V prvem delu delavnice so udeleženci predstavili pripravljene Akcijske načrte za razvoj kakovosti v lastni organizaciji, v katerih so opredelili akcije, ki jih bodo izpeljali znotraj organizacije, da bi dosegli zastavljene standarde kakovosti. V nadaljevanju so se seznanili z namenom in vsebino Listine kakovosti, ki jo bodo pripravili v posameznih izobraževalnih organizacijah. Gre za zapis in opis dogovorov, postopkov in dejavnosti, ki jih izobraževalna 2 ustanova sistematično izpeljuje, da razvija svojo kakovost. Zadnji del delavnice smo usmerili v razpravo o osmišljanju lastnega strokovnega razvoja ter identiteti izobraževalcev odraslih. V letu 2013 bomo izpeljali še dve delavnici - v aprilu in septembru - in s tem končali usposabljanje predstavnikov sedme generacije izobraževalnih organizacij za uporabo modela samoevalvacije POKI. Več informacij o projektu POKI najdete na http://poki.acs.si/poki. Alenka Jurič Rajh (alenka.iuric.raih@acs.si) in Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2013 Začenjamo s pripravami na TVU 2013 v / 2 0 13 Tfa hip se zdi mesec maj še zelo oddaljen, a letošnji Teden vseživljenjskega učenja (TVU) bo vsebinsko obogaten s Parado učenja - dnevi učečih se skupnosti, zato s pripravami začenjamo že zdaj. Vsebinsko obogatitev festivala učenja nam je prinesel lani začeti evropski projekt Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014. V njem bomo od septembra 2012 do avgusta 2014 izpeljevali dve skupini dejavnosti. V letu 2013 bomo v močni navezi s TVU in v sodelovanju z izbranimi območnimi koordinatorji ter mnogimi drugimi deležniki na sedmih lokacijah po Sloveniji organizirali Parado učenja. Ponovili jo bomo v letu 2014, vendar na drugih sedmih lokacijah. Rezultat druge skupine dejavnosti bodo štirje videofilmi, v katerih bomo s primeri dobre prakse promovirali izobraževalni program za brezposelne, program pismenosti Izzivi podeželja, svetovalno dejavnost in priznavanje neformalnega učenja ter izbrane dobitnike priznanj za promocijo učenja in znanja. Z naštetimi uveljavljenimi in novimi pristopi bomo tako spodbujali vključevanje odraslih v izobraževanje in učenje, posebno pozornost pa namenili izobraževalno prikrajšanim. Izpeljavo teh dejavnosti boste lahko od marca naprej spremljali na spletni strani http://tvu.acs.si/parada ucenja. 78 ^ 1996-2013 Do tedaj bomo zasnovali tudi letni načrt TVU 2013 in ga obravnavali v Nacionalnem odboru za TVU. Pripravili bomo tudi druge napotke za koordinatorje in prireditelje, zato vas vabimo, da spremljate spletno stran projekta TVU, kjer so prve informacije že objavljene. Pri načrtovanju vsakega novega, tokrat že osemnajstega, Tedna upoštevamo spoznanja in predloge, ki so nastali ob prejšnji izpeljavi festivala učenja. Objavljeni so v Analizi in poročilu o TVU 2012, ki podaja zgoščen pregled naših lanskih prizadevanj. Naj za konec vse, ki nameravate v letošnjem TVU dejavno sodelovati, povabimo na sestanek mreže koordinatorjev in prirediteljev, in sicer v torek, 5. marca 2013, ob 10. uri v prostorih ACS. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 3 EVROPSKO LETO 2012 / EVROPSKO LETO 2013 Zjasedal je Nacionalni odbor za Evropsko leto 2012 Sire di januarja smo se sestali člani Nacionalnega odbora za Evropsko leto dejavnega staranja in medgeneracijske solidarnosti (NO za EL 2012). Sestanek je vodila državna sekretarka MDDSZ, Patricia rnular, medtem ko je vsebine predstavljal nacionalni koordinator EL 2012, Aleš Kenda. V pregledu dela, opravljenega v letu 2012, je izpostavil tri dogodke ministrstva: otvoritvenega (februarja v Državnem svetu), osrednjega (oktobra na Festivalu za tretje življenjsko obdobje) ter zaključnega (novembra na Brdu pri Kranju). Vse druge dejavnosti EL 2012, ki so jih prispevali številni deležniki, so objavljene v koledarju dogodkov - aktivnosti na uradni spletni strani EL 2012, kjer so predstavljeni tudi ambasadorji EL 2012. Med primeri dobrih praks sta med drugim objavljena prispevka ACS - seznam dobitnikov priznanj ACS, predstavnikov starejše generacije ter video V tretjem gre rado -učenje in ustvarjalnost v tretjem življenjskem obdobju. Inštitut RS za socialno varstvo je v poročilu Spremljanje in ocenjevanje izvajanja EL 2012 zaključil, da so dejavnosti prispevale k večji prepoznavnosti tem EL 2012 ter drugačnemu odzivanju na demografska gibanja tako na individualni, regionalni kot tudi nacionalni ravni. Pomembno pa bi bilo s temi prizadevanji nadaljevati, enakopravno vključiti vse generacije ter izpostaviti vidike, ki do zdaj niso bili dovolj obdelani: zaposlovanje in ohranjanje delovne aktivnosti starejših, teme v povezavi z dolgotrajno bolnimi in invalidnimi starejšimi osebami ter neodvisno življenje doma. Dejavno staranje in medgeneracijska solidarnost sta del strategije Evropa 2020, v Sloveniji pa bo letos sprejeta še vsebinsko sorodna Strategija za kakovostno staranje, kar vse govori v prid temu, da je treba z delom na tem področju nadaljevati. NO za EL 2012 se je zato strinjal s sklepom, da predlagamo ministru za delo, družino in socialne zadeve podaljšanje mandata NO oziroma njegovo preimenovanje v NO za aktivno staranje. Člani smo izpostavili nekaj tem (vključiti lokalne skupnosti ter pritegniti nevladne organizacije, ustvariti več povezovanja in sinergije, upoštevati potrebe vseh generacij, razviti medgeneracijsko podjetništvo, poudariti pomen vseživljenjskega učenja ipd.), ki bi jih kazalo opredeliti v mandatu novega nacionalnega odbora. Predstavnica ACS sem pohvalila usklajevalno vlogo nacionalnega koordinatorja za EL 2012 in naše sodelovanje v okviru TVU 2012, obenem pa napovedala, da bomo po najboljših močeh k promociji dejavnega staranja in solidarnosti vseh generacij prispevali tudi v prihodnje. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Povabilo na razpravo o evropskem državljanstvu O otvoritvenem dogodku Evropskega leta 2013, ki poteka pod sloganom Za Evropo gre. Za vas gre, smo v e-Novičkah že poročali (januar 2013). Tokrat bi radi opozorili na razpravo o evropskem državljanstvu, ki bo 19. februarja v Evropskem parlamentu. Razpravo organizirata Evropska komisija in Evropski parlament kot odziv na Poročilo o državljanstvu EU iz leta 2010. Dokument s podnaslovom Odpravljanje ovir za pravice državljanov EU, objavljen 27. oktobra 2010, predlagal 25 konkretnih ukrepov, kako olajšati življenje vseh 4 evropskih državljanov (uresničevanje svojih pravic v drugi državi EU, kot so poroka, nakup hiše, študij, delo, prejemanje zdravstvene oskrbe itd.). K sodelovanju na razpravi so vabljeni vsi zainteresirani deležniki. Cilj dogodka je obravnavati ovire, s katerimi se državljani EU še vedno srečujejo v vsakodnevnem življenju pri uveljavljanju pravic, ki jim jih prinaša evropsko državljanstvo, predvsem pri prostem pretoku delovne sile in političnih pravicah (razprave se bodo dotikale izsledkov javnih posvetovanj o evropskem državljanstvu), ter razpravljati o možnih rešitvah teh ovir. H 6VROPO GR6" & V tTBliffl^O Evropsko leto državljanov 2013 www.europa.eu/citizens-2013 Viri: spletna stran Evropa za državljane, 31. januar 2013, spletna stran razprave o evropskem državljanstvu, spletna stran Viviane Reding Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Pripravljamo nov video o razvoju pismenosti na podeželju V evropskem projektu Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014 v Sloveniji pripravljamo nov videofilm na temo razvoja pismenosti na podeželju. Prikazali bomo primer dobre prakse, kako se z izzivi podeželja soočajo v Posoškem razvojnem centru (PRC). Posoški razvojni center uspešno prevzema vlogo ljudske univerze, ki je v Posočju sicer ni. Izobraževalne programe ponuja že deset let, med njimi so tudi programi Usposabljanje za življenjsko uspešnost -Izzivi podeželja (UŽU - IP). Vsebine, ki jih udeleženci skupaj z učitelji ali mentorji obravnavajo v teh programih, v študijskih krožkih ali kasneje v novo nastalih društvih, uspešno prenašajo v svoje lokalno okolje (v Tolmin, Kobarid in Bovec). Pri tem prenosu pomembno vlogo odigra PRC, ki spremlja potrebe na terenu med udeleženci novih programov in udeleženci, ki so program končali v preteklosti. To prepoznavanje osebnih potreb prebivalcev podeželja, ki so vedno hkrati tudi potrebe širše lokalne skupnosti, omogoča učinkovitejše doseganje zastavljenih ciljev. Slednje bomo predstavili v videofilmu, ki smo ga snemali konec januarja, premierno ga bomo predvajali maja, objavljen pa bo tudi na spletni strani TVU. Manuel Kuran (manuel.kuran@acs.si), ACS in Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Prvi sestanek partnerjev v projektu CODA V letu 2013 bomo sodelovali v novem mednarodnem projektu z naslovom Utrditev, rezultati, prenos v prakso, učinek (Consolidation, Outcomes, Dissemination, Agency - CODA). Enoletni projekt je nadaljevanje uspešnih projektov ALLEGRO in VIVACE, v katerih smo vzpostavili dostop do učenja tujih jezikov različnim ranljivim ciljnim skupinam, pri nas v obliki študijskih krožkov. 5 Partnerje iz štirih držav (Češke, Francije, Slovenije in Združenega kraljestva) bo koordinirala Nottingham Trent University. Ekipi, ki je sodelovala že prej, se je pridružil še Mednarodni center za izobraževalne študije (Centre international d'etudes pedagogiques) iz Pariza. Prvo srečanje projektnih partnerjev je bilo od 14. do 16. januarja 2013 v Nottinghamu. Namen projekta je uporabiti rezultate in izkušnje omenjenih dveh projektov in oblikovati module vključujočega usposabljanja tujih jezikov za ranljive skupine. Ključna vloga Andragoškega centra bo prav v koordinaciji in pripravi usposabljanja za učitelje tujih jezikov in izobraževalce odraslih, s katerimi bomo izpeljali tudi pilotne izvedbe usposabljanj. V podporo usposabljanju in tiskanim gradivom bomo pripravili tudi video materiale (10 do 12 kratkih posnetkov), ki bodo predstavili rezultate, ter daljši dokumentarni film, ta bo zajel izkušnje izvajalcev. Menimo, da bo projekt prispeval k širjenju pozitivnih učinkov, ki jih ima učenje tujih jezikov tudi za ranljive skupine prebivalcev, na njihov osebni razvoj, socialno vključenost, medkulturno sporazumevanje in kvaliteto njihovega življenja nasploh. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Srečanje sodelujočih v čezmejnem projektu Študijski krožki (Interreg) v Ljubljani Interreg (v e-Novičkah smo ga predstavili marca 2012) je projekt v programu čezmejnega sodelovanja med Slovenijo in Italijo. Eden izmed njegovih namenov je razvijati in preizkusiti metodologijo študijskih krožkov na čezmejnem področju pod vodstvom strokovnjakov, in sicer z naslednjimi dejavnostmi: izobraževanje mentorjev, preučitev izobraževalnih potreb v obmejnem prostoru, pilotna izvedba študijskih krožkov, vrednotenje in razvoj novega, čezmejnega modela študijskih krožkov. Andragoški center Slovenije je 28. januarja v Ljubljani organiziral usposabljanje za mentorje študijskih krožkov. Usposabljanja se je udeležilo 29 bodočih mentorjev študijskih krožkov, ves dan pa je bila prisotna tudi prevajalka, ki je vsebine prevajala v italijanščino za udeležence iz italijanskega govornega prostora. V dopoldanskem delu smo sodelujočim podrobneje predstavili delovanje ACS, ogledali pa so si tudi videofilme o dobitnikih priznanj ACS. Za ogled smo izbrali nagrajene študijske krožke in posameznike, ki so se izkazali kot odlični mentorji. V popoldanskem delu so udeleženci iskali možnosti, kako izpeljati čezmejni študijski krožek (na fotografiji je plakat z usposabljanja). Za izhodišče so jim služile idejne zasnove lastnih krožkov, pripravljenih za seminarsko nalogo, ter usmeritev projekta, da pilotne krožke izvedejo v parih, po en slovenski in italijanski mentor. Načrtovanje takih izvedb je zahtevno, saj ne gre le za dvojezičnost, ampak za logistične in stroškovne izzive, za morda različne potrebe skupin z obeh strani meje ter tudi osebno ujemanje med mentorjema, ki ga le z učenjem na daljavo ni mogoče vzpostaviti. Bodoči slovenski mentorji imajo prednost v tem, da so študijski krožki od Posočja do Nove Gorice del uveljavljenega sistema neformalnega učenja in lahko te izkušnje le nadgradijo, medtem ko je italijanskim partnerjem pravzaprav vse zares 6 novo. Njihov ključni prispevek je usmeritev v (tudi) gospodarski vidik študijskih krožkov in resno zanimanje, ki ga tako občinske kot regionalne oblasti kažejo za ta projekt. Slovenska mreža se je projektnim partnerjem v Bovcu lani že predstavila. Mednarodni poskus čezmejnega sodelovanja bo poudarek na gospodarskih učinkih in inovativnosti zanje prenesel tudi slovenski mreži, v kateri pa že zdaj vsaj tretjina študijskih krožkov proračunska sredstva plemeniti z dodatnimi sredstvi občine, države ali mednarodnih projektov. Naslednje srečanje bo marca v Novi Gorici. Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si) in dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS Izšla je prva številka InfoNet Newsletter Vabimo vas, da preberete prvo številko glasila InfoNet Newsletter. Izšlo bo šestkrat letno in je nova oblika nekdanjega glasila InfoLetter, ki je izhajal v projektu InfoNet o izobraževanju odraslih (InfoNet Adult Education), 2005-2011. Po enoletnem premoru so v projektu konec leta 2012 ponovno začeli s svojimi dejavnostmi. Evropska komisija je namreč odobrila Grundtvig projekt Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III), ki teče od oktobra 2012 in se bo končal septembra 2015. Koordinator projekta je Katoliško združenje za izobraževanje odraslih (Catholic Federal Association for Adult Education - KBE) iz Nemčije, ACS pa sodeluje v projektu kot partner, in sicer v vlogi dopisnika. Kontaktna oseba za InfoNet v Sloveniji sem Mateja Pečar. V decembru 2012 je ponovno zaživela spletna stran InfoNeta. Pod naslovom Učinki gospodarske krize so objavljeni članki iz Grčije, Irske, Portugalske in Velike Britanije. V njih avtorji - vsak na svoj način -predstavljajo učinke gospodarske krize v izobraževanju odraslih: medtem ko Carlos Ribeiro opisuje žalostno zgodbo o zaprtju sektorja priljubljenih ustanov za neformalno izobraževanje odraslih na Portugalskem, Haris Doukas upa, da »lahko kriza postane priložnost za Grčijo, da izpelje temeljito in bolj sistematično reorganizacijo strokovnega sektorja in izboljša akreditacijski sistem formalnega, priložnostnega in neformalnega izobraževanja«. Drugi članki opisujejo trende oziroma razvoj na Cipru, Danskem, v Italiji, Latviji, Litvi, Nemčiji, na Nizozemskem, Norveškem, Poljskem in v Sloveniji. Posebna namera InfoNeta je obveščanje o pomembnih vseevropskih razvojnih smernicah, vključno s pogovori in odločitvami, vezanimi na izobraževanje odraslih v Evropski uniji. Tako nam v rubriki Evropske politike v izobraževanju odraslih Aura Vuorenrinne predstavi razpravo o trenutnem postopku v EU, ki bo končno prinesel odločitev o prihodnosti programa Grundtvig pri podpori meddržavnih projektov v izobraževanju odraslih, obiskov in seminarjev v Evropi. V drugih člankih so predstavljene prednostne naloge v izobraževanju v času irskega predsedovanja EU, evropski dokumenti o politiki vseživljenjskega učenja, dogodki v festivalih učenja, program Erasmus za visokošolsko izobraževanje in nordijske politične smernice proti brezposelnosti in socialni izključenosti. V rubriki Znanost namerava InfoNet v naslednjem obdobju temeljito nadgraditi pokritost področja znanosti in raziskav v izobraževanju odraslih. V prvi številki dr. Maurice de Greef pojasnjuje rezultate nizozemskega raziskovalnega projekta o vplivu digitalnega učenja na različne ciljne skupine, vključno z udeleženci z učnimi težavami. 7 S to številko uvajajo tudi novost. InfoNet bo občasno objavljal članke o politikah in praksah izobraževanja odraslih izven Evrope. Pred kratkim je Gisela Waschek objavila članek o sredstvih za usposabljanje v Ugandi, Katarina Popovič pa je intervjuvala mlado Afganistanko, ki ji ne manjka motivacije za učenje. Vir: InfoNet, Press release Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Objava članka o ReNPIO (2012-2020) v InfoNet-u ACS je v vlogi dopisnika v Grundtvig projektu Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) na portalu InfoNet objavil prvi članek o najnovejših trendih v izobraževanju odraslih v Sloveniji z naslovom Slovenski Nacionalni program izobraževanja odraslih se osredotoča na nepoklicno učenje (Slovenian masterplan focuses on non-vocational learning), katerega avtor je sodelavec ACS, mag. Peter Beltram. Kot že sam naslov članka pove, je vsebinski poudarek na pripravi Resolucije Nacionalnega programa o izobraževanju odraslih v RS (ReNPIO) za obdobje 2012-2020, v kateri je dvig participacije odraslih v vseživljenjskem učenju eno izmec ciljev. Posebni ukrepi bodo namenjeni nepoklicnemu učenju na splošno, še posebej pa spodbujanju nizko kvalificiranih udeležencev. Resolucija je že skoraj pripravljena, kar je rezultat številnih razprav med interesnimi skupinami v izobraževanju odraslih. Članek je deležen velike pozornosti, kar dokazuje, da po Evropi še naprej z zanimanjem spremljajo dogajanje pri nas. Vabimo vas torej k branju omenjenega članka in drugih aktualnih novic in člankov s področja izobraževanja odraslih v drugih evropskih državah, ki jih ponuja InfoNet - informacijski portal o izobraževanju odraslih v Evropi na povezavi http://www.infonet-ae.eu/. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS V pripravi je nov priročnik za medkulturne kompetence v projektu Step in! O projektu Step In! s podnaslovom Z aktivnim državljanstvom gradimo vključujoče družbe (Building Inclusive Societies through Active Citizenship) smo v e-Novičkah že poročali (marec 2012). V projektu si prizadevamo za okrepitev socialnih kompetenc in aktivnega državljanstva priseljencev. Ciljna skupina projekta so poleg priseljencev še izobraževalci odraslih, nevladne organizacije ter oblikovalci politik. Ker je eden izmed namenov projekta tudi razvoj, testiranje in prenos inovativnih pristopov, metod in promocijskih gradiv aktivnega državljanstva priseljencev v prakso, trenutno partnerji pripravljamo nov 8 priročnik za medkulturne kompetence. Poglavja so osredinjena na pomen medkulturnih kompetenc za izobraževalce odraslih in oblikovalce politik ter na medkulturno usposabljanje, dejavnosti in pripravo gradiv v podporo vključevanju izključenih skupin in priseljencev v izobraževanju. Eno izmed poglavij sestavljajo navodila za nevladne organizacije, zlasti verske organizacije, za doseganje večje vključenosti priseljencev. Tudi poglavje o mentorstvu sestavljajo navodila, in sicer za opolnomočenje kandidatov, ki temelji na upoštevanju njihovih potreb. Dodana vrednost priročnika v pripravi bodo podrobni opisi številnih delavnic in dejavnosti, ki se lahko izvajajo v povezavi z naštetimi temami. Teme priročnika bodo vključene tudi v enotedensko usposabljanje izobraževalcev odraslih (program Grundtvig), ki bo organizirano predvidoma v novembru 2013 na Cipru. Več informacij dobite na spletni strani projekta. Dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS in ISIM ZRC SAZU VABIMO Menedžment v e-izobraževanju Na ACS bo 22. februarja uvodno srečanje, s katerim pričenjamo usposabljanje v programu e-izobraževanja Spletni program o e-izobraževanju, in sicer v modulu z naslovom Menedžment v e-izobraževanju. Sledilo bo pet tednov usposabljanja v spletni učilnici in zaključno srečanje, ki bo na ACS 27. marca 2013. Usposabljanje je namenjeno vsem, ki se lotevajo razvoja ali izvajanja programov e-izobraževanja, t.j. direktorjem, vodjem oddelkov, organizatorjem, učiteljem, svetovalnim delavcem, drugim strokovnim delavcem na področju izobraževanja odraslih ter tistim, ki jih ta oblika izobraževanja zanima. Namenjen pa je tudi tistim, ki se že ukvarjajo z e-izobraževanjem, in bi želeli pridobiti dodatne informacije za bolj uspešno delovanje na tem področju. Med usposabljanjem bodo udeleženci spoznali: • temeljne informacije o pojmu menedžment, • pomen, funkcije in ravni menedžmenta, • posebnosti menedžmenta e-izobraževanja, • osnovne ekonomske vidike e-izobraževanja, kot so stroški e-izobraževanja v organizaciji, merjenje učinkovitosti in uspešnosti e-izobraževanja. Hkrati bodo pridobili temeljna znanja za pripravo poslovnega načrta v e-izobraževanju ter za organiziranje in vodenje e-izobraževanja v organizaciji - tako s pedagoškega kot z administrativnega in tehničnega vidika. Karmen Rajar (karmen.raj ar@acs.si), ACS 9 Vabilo na petkovo srečanje v februarju Na prvem letošnjem petkovem srečanju nam bo mag. Gabi Ogulin Počrvina iz RIC Novo mesto predstavila izsledke empirične raziskave o vseživljenjskem učenju in izobraževanju starejših odraslih iz podeželja, ki je bila opravljena v Jugovzhodni Sloveniji (raziskavo na kratko predstavljamo na str. 23-24). Rezultati so pokazali, da anketirani starejši odrasli obstoječo ponudbo izobraževanja ocenjujejo kot neustrezno, izobraževalne ustanove pa za to podajajo različne razloge (npr. nepoznavanje ponudbe, finančne razloge, neustrezne razpisne pogoje, premajhno dejavnost starejših odraslih itd.). Avtorica raziskave ugotavlja, da bi dejavnejši starejši odrasli lahko več prispevali k ustreznejši programski ponudbi, skladni z njihovimi potrebami in interesi. Hkrati bo podala pobude in spodbudila razpravo o možnostih krepitve moči in vpliva starejših odraslih v družbi. Srečanje, ki bo v petek, 22. februarja 2013, ob 9. uri v sejni sobi ACS, bo trajalo do 10.30. Vaše prijave zbiram avtorica članka (E: zdenka.birman.forjanic@acs.si) do srede, 20. februarja 2013. Mag. Zdenka Birman Foijanič (E: zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Education Today 2013 OECD v posebni publikaciji predstavlja ključne ugotovitve OECD o stanju izobraževanja in smernice za politike. Prvo publikacijo Izobraževanje danes so izdali marca 2009, doslej so izšle tri (2009, 2010 in 2013). Poročilo Izobraževanje danes 2013 (Education Today 2013: The OECD Perspective) obravnava rezultate in priporočila za izobraževanje v zgodnjem otroštvu, šolanje, prehode iz začetnega izobraževanja, visoko šolstvo, vseživljenjsko učenje in izobraževanje odraslih. Obravnava pa tudi splošne teme, kot so pravične priložnosti, prednosti izobraževanja in inovacije. V poglavjih so zbrane ključne ugotovitve in politične usmeritve iz nedavnih analiz OECD, na katere se vseskozi sklicujejo z navedbo vira. Več: OECD, 17. december 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Study visits: unlocking the potential for better education and training in Europe Izšla je knjižica z naslovom Študijski obiski: odpiranje možnosti za boljše izobraževanje in usposabljanje v Evropi (Study visits: unlocking the potential for better education and training in Europe), v kateri Cedefop analizira študijske obiske med letoma 2008 in 2011. V tem obdobju je finančno pomoč EU za udeležbo na tovrstnih usposabljanjih prejelo 7.615 ljudi iz 33 držav. Sodelovali so na 719 študijskih obiskih, organiziranih v 29 državah (v približno 500 organizacijah za izobraževanje in usposabljanje). 10 Organizatorji obiskov poročajo, da so udeleženci s svojimi študijskimi obiski v visokem odstotku zadovoljni (97 %). Med najpogostejšimi prednostmi navajajo: • udeleženci: spoznavanje sistemov izobraževanja in usposabljanja v Evropi ter intenzivne razprave o podobnih problemih med udeleženci iz različnih držav, kar dodatno vpliva na motivacijo za delo v prihodnje; • direktorji šol in ravnatelji: navezovanje stikov za sodelovanje v projektih ter izmenjavo učencev in učiteljev, priložnost za razpravo o vprašanjih vodenja šol s kolegi iz drugih držav in pridobivanje novih znanj s tega področja; • nosilci odločanja na lokalni, regionalni in nacionalni ravni: pridobivanje novih znanj o sistemih izobraževanja in usposabljanje v drugih državah, priložnost za primerjavo različnih politik in razprave o rešitvah skupnih problemov; • delodajalci (lastniki malih in srednje velikih podjetij): pridobivanje novih idej o tem, kako izboljšati učenje in usposabljanje v podjetjih. Vir: spletna stran Cedefop, 6. februar 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Study visits: unlocking the potential for better education and training in Europe jS" inspiring different places same challenges rich source broadens your mind fruitful ideas chant Idooi changed my worti people from other coi i tries responsible for different wav Study visits programme 2013/14 Cedefop je na svoji spletni strani objavil Program študijskih obiskov 2013/14 (Study visits programme 2013/14), namenjen izobraževanju in poklicnemu usposabljanju strokovnjakov in nosilcev odločanja. Publikacija je v angleščini, nemščini, francoščini in španščini. Vir: spletna stran Cedefop, 6. februar 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS UNESCO guidelines for the recognition, validation and accreditation of the outcomes of nonformal and informal learning UNESCO je izdal publikacijo z naslovom Smernice za ugotavljanje, vrednotenje in priznavanje neformalnega in priložnostnega učenja (UNESCO guidelines for the recognition, validation and accreditation of the outcomes of non-formal and informal learning). Predlagana načela in mehanizmi so državam članicam v pomoč pri razvoju in izboljšanju strukture in postopkov za priznavanje vseh oblik učenja, zlasti rezultatov neformalnega in priložnostnega. Čeprav te smernice niso pravno zavezujoče, od držav članic pričakujejo, da si prizadevajo za njihovo izvajanje v skladu z nacionalnim okvirom. Vir: spletna stran UNESCO Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Vb eživljenjsko učenje 2013 - objavljeni so prispevki, predstavljeni na informativnih dnevih V Bruslju so 12. novembra lani organizirali informativne dneve (Infoday 2013), na katerih so predstavili program Vseživljenjsko učenje za razpisno leto 2013, in sicer možnosti financiranja, novosti, možnosti izbora prijavljenih projektov ter načini iskanja projektnih partnerjev. Dogajanje je bilo mogoče spremljati tudi prek svetovnega spleta. Prispevki so dostopni na spletni strani. Vir: Education and Culture e-newsletter, januar 2013 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Petnajsti forum Centra za vseživljenjsko učenje Leibniz o izobraževanju odraslih kot poklicu Nemški inštitut za izobraževanje odraslih - Center za vseživljenjsko učenje Leibniz (DIE) je lani decembra v Bonu organiziral 15. forum o izobraževanju odraslih kot poklicu. Dvodnevnega dogodka se je udeležilo več kot 150 udeležencev. Med njimi so bili tudi mednarodni strokovnjaki iz Belorusije, Bosne in Hercegovine, Ekvadorja, Indije, Južne Afrike, Makedonije, Maroka in Srbije, ki delajo v izobraževanju odraslih. Glavni cilj foruma je bila izpeljava niza sedmih delavnic o vprašanjih učiteljev odraslih v Nemčiji in Avstriji, in sicer o delovnih pogojih, stalnem strokovnem usposabljanju, kvalifikacijah, temeljnih okvirih usposobljenosti, upravljanju kakovosti, izzivih, s katerimi se soočajo nove generacije učiteljev odraslih, ter o neformalnem in priložnostnem učenju. Poleg omenjenih delavnic je bila izpeljana še delavnica z naslovom Kurikulum GlobALE (ALE se nanaša na izobraževanje in učenje odraslih), ki sta jo skupaj organizirala DIE, Nemška zveza za izobraževanje odraslih (dvv international) in UIL, Unescov inštitut za vseživljenjsko izobraževanje. Z njo so želeli predstaviti osnutek skupnega referenčnega okvira Kurikulum GlobALE mednarodnim strokovnjakom iz držav z razvijajočim se gospodarstvom in pridobiti njihove odzive. Okvir vsebuje uvod, kurikulum, sestavljen iz petih modulov, elemente za pripravo programa, koncept usposabljanja ter pregled dobrih praks iz Avstrije in 12 Švice. Namen tega referenčnega okvira je spodbujati izvajalce izobraževanja odraslih po vsem svetu pri oblikovanju in izvajanju njihovih programov usposabljanja, izmenjavo znanja in skupno razumevanje med izobraževalci odraslih na mednarodni ravni. Pripravo drugega osnutka Kurikuluma GlobALE, ki bo vključeval odzive udeležencev 15. foruma o izobraževanju odraslih kot poklicu, načrtujejo v letu 2013, ko naj bi bila uvedena tudi pilotna različica. Naslednja konferenca o pridobljenih izkušnjah bo predvidoma v letu 2014. Več informacij najdete na forumu (v nemščini) in v prvem osnutku. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Shematski prikaz strukture evropskega izobraževalnega sistema Evropska komisija je izdala shematski prikaz strukture evropskega izobraževalnega sistema za šolsko leto 2012/2013 (The structure of the European education systems 2012/13: schematic diagrams). Dokument na dvanajstih straneh predstavlja diagrame struktur 39 izobraževalnih sistemov rednega šolanja od predšolske do visokošolske ravni v 34 državah, ki so del omrežja Eurydice. Zajetih je 27 držav članic EU, države EFTA (Islandija, Lihtenštajn, Norveška in Švica) in države kandidatke (Hrvaška, Srbija in Turčija). Slovenski izobraževalni sistem je prikazan na strani 9: Vir: Education and Culture e-newsletter, januar 2013 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Evropski potni list spretnosti in znanj Evropska komisija je konec leta 2012 začela izvajati enega od trinajstih ukrepov, s katerimi želi izboljšati stanje na evropskih trgih dela. Eden teh je uporaba Evropskega potnega lista spretnosti in znanj, ki je v 26 jezikih uporabnikom na voljo brezplačno. Potni list omogoča ljudem, da prek spletne strani na enem mestu zberejo potrdila o izobraževanjih in usposabljanjih. Ta dokazujejo pridobljena znanja in spretnosti, ki iskalcem zaposlitve povečujejo možnosti 13 J^žuropass na trgu dela. Na drugi strani pa delodajalci hitreje in enostavneje najdejo ustrezno usposobljene delavce. Potni list je dopolnilo k aplikaciji Življenjepis, ki jo uporablja več kot 20 milijonov Evropejcev. Vir: Education and Culture e-newsletter, januar 2013 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Izhodišča za pripravo Strategije razvoja Slovenije za obdobje 2014-2020 Na spletni strani Vlade RS so objavljena Izhodišča za pripravo Strategije razvoja Slovenije za obdobje 2014-2020 (v nadaljevanju Izhodišča). Pripravila jih je krovna skupina za pripravo strategije, ki jo je imenovala Vlada RS 14. junija 2012. Gradivo opredeljuje razvojno izhodišče Slovenije, scenarij gospodarske rasti do leta 2020, osrednjo tezo strategije, potrebne predpogoje za uresničitev ciljev strategije (učinkovita in pravna država, delujoč finančni sistem, javno-finančna konsolidacija ter povrnitev ustrezne bonitete države v mednarodni skupnosti, etika ter dejavni in odgovorni državljani in država); potenciale Slovenije (konkurenčnost gospodarstva in spodbujanje podjetnosti, naravni viri, človeški viri, novi (tretji) trgi ter tuja neposredna vlaganja, geostrateška lega Slovenije) in prednostne naloge razvoja do leta 2020 (znanje, podjetnost, zeleno, vključujoča družba, učinkovit javni sektor in pravna država). V Izhodiščih so prepoznane prednosti (ključni dejavniki), ki povezujejo posamezne sektorske politike. Med njimi zaseda prvo mesto znanje. »Ponudba znanja mora biti usklajena z razvojnimi potrebami trga delovne sile, zato je napovedovanje potreb, posodabljanje učnih programov in praktičnega usposabljanja prioriteta, pri kateri morajo sodelovati vsi akterji razvoja (izobraževalci, delodajalci, delojemalci, vlada). Za polno izrabo znanja je potreben kakovosten in učinkovit šolski sistem, nadgrajen s procesom neformalnega in priložnostnega vseživljenjskega učenja, zagotavljanje prenosa znanja in raziskav v gospodarstvo in povezovanje med vsemi akterji, ki delujejo znotraj sistema prenosa znanja, inovacij.« Po obravnavi gradiva v pristojnem vladnem odboru in potrditvi Izhodišč na Vladi RS bo sledila široka javna razprava, ki jo bo v sodelovanju z Uradom RS za makroekonomske analize in razvoj koordiniralo Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo. Tekla bo na več ravneh: • na nacionalni ravni je predvidenih do pet tematskih dogodkov, na katere bodo vabljeni relevantni deležniki (kombinacija prednostnih nalog in ciljnih skupin), • na regionalni ravni bo predvidoma do 12 srečanj, • na spletni strani Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo pa bo dostopen spletni vprašalnik, v katerem bo lahko najširša javnost posredovala svoje pripombe na predlagana izhodišča. Vir: Spletna stran Vlade RS, Gradiva v obravnavi, 15. j anuar 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Poziv Evropske komisije in UNESCA k skupnemu ukrepanju za izboljšanje pismenosti Na srečanju v Evropskem parlamentu, ki je bilo 22. januarja, sta Evropska komisija in UNESCO pozvala k skupnim ukrepom za izboljšanje ravni pismenosti mladih in odraslih v Evropi in svetu. Pismenost je namreč bistvenega pomena za izboljšanje življenja ljudi, razvijanje znanja, inovacij in gospodarskega razvoja. 14 Androulla Vassiliou, evropska komisarka za izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mlade, je v svojem govoru (Overcoming the literacy taboo) navedla, kaj lahko EU stori na politični ravni za spodbujanje pismenosti. Poudarila pa je, da politična volja pri izvajanju strategij, priporočil in ukrepov ter vlaganja v izobraževanje niso dovolj. K izboljšanju pismenosti lahko prispeva vsakdo: starši, zdravniki, socialni delavci, zaposlovalci ... - čim več socialnih partnerjev. »Politična volja obstaja,« je dejala komisarka, »ampak za konkreten napredek bo potrebna resnična in trajna zavezanost vseh ustreznih deležnikov.« Princesa Laurentien iz Nizozemske, Unescova ambasadorka dobre volje za pismenost in vodja strokovne skupine na visoki ravni, je predstavila glavne ugotovitve poročila skupine (poročilo v angleščini), ki vključuje priporočila za oblikovalce politik. Mmantsetsa Marope, direktorica za razvoj osnovnega izobraževanja in spretnosti pri Unescu, je predstavila Unescovo strategijo za izboljšanje ravni pismenosti s pomočjo formalnih in neformalnih programov. Vir: spletna stran Cedefop, 23. januar 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Vlada imenovala generalne direktorje direktoratov v MIZKŠ Zakon o javnih uslužbencih določa, da generalne direktorje imenuje vlada na predlog ministra. Položaj generalnega direktorja se pridobi za dobo petih let. Izbirajo ga na podlagi javnega natečaja. Posebna natečajna komisija za izvedbo javnega natečaja za položaj generalnega direktorja je ugotovila, kateri kandidati izpolnjujejo pogoje in kateri so glede na svojo strokovno usposobljenost primerni za ta položaj. Natečajna komisija je seznam kandidatov, ki so po njeni oceni glede na strokovno usposobljenost primerni za položaj, predložila ministru za izobraževanje, znanost, kulturo in šport, ta pa je izbral tistega, ki je po njegovi presoji najprimernejši. Vsi imenovani so že doslej opravljali funkcijo kot vršilci dolžnosti. Vlada RS je na 46. redni seji Vlade RS, ki je bila 24. januarja 2013, za mandatno dobo petih let imenovala generalne direktorje direktoratov na Ministrstvu za izobraževanje, znanost, kulturo in šport: • Alen Kofol, generalni direktor Direktorata za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo, • dr. Jurij Sink, generalni direktor Direktorata za srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih, • mag. Andrej Vihtelič, generalni direktor Direktorata za investicije, • dr. Borut Rončevič, generalni direktor Direktorata za visoko šolstvo in znanost, • Marjan Turk, generalni direktor Direktorata za informacijsko družbo, • Miro Petek, generalni direktor Direktorata za medije, • Damjana Pečnik, generalna direktorica Direktorata za kulturno dediščino, • Barbara Koželj Podlogar, generalna direktorica Direktorata za ustvarjalnost, • mag. Drago Balent, generalni direktor Direktorata za šport. 15 Vir: Vlada RS, sporočilo za javnost, 24. januar 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS EAEA se zavzema za prepoznavanje vloge neformalnega izobraževanja in učenja Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for Adult Education - EAEA) je Evropski komisiji (EK) in svojim članicam posredovalo njihovo stališče do aktualnega Sporočila EK - Ponovni razmislek o izobraževanju: naložbe v spretnosti za boljše socialno-ekonomske rezultate (Rethinking Education: Investing in skills_for better socio-economic outcomes. EAEA se strinja, da izobraževanje in usposabljanje, še posebej pa vlaganja v vseživljenjsko učenje, igrajo ključno vlogo pri pospeševanju rasti in zaposlovanja in da so temeljne zmožnosti bistvenega pomena za evropsko gospodarstvo in dejavno državljanstvo. Opozarja pa na troje: • Sporočilo se nanaša na manj izobražene odrasle in poudarja učenje na delovnem mestu, zanemarja pa potencial neformalnega učenja odraslih pri doseganju in navduševanju različnih ciljnih skupin odraslih (mladih osipnikov, priseljencev in mnogih drugih) za pridobivanje dodatnih zmožnosti v neformalnih okoljih. Komisiji predlagajo oblikovanje priporočila, ki bo zadevalo stalne naložbe v neformalno izobraževanje odraslih na delovnem mestu in v drugih okoljih. • EAEA v času krize razume pomen osredotočenosti na rast in zaposljivost, vendar opozarja na potrebo po širšemu razumevanju vseživljenjskosti učenja in njegovih treh vidikov - formalnega in neformalnega izobraževanja ter priložnostnega učenja. Zožen pogled na zgolj ekonomske rezultate izobraževanja bo povečeval neenakosti v Evropi, zanemarjanje drugih vidikov razvoja (npr. demografskih gibanj) pa bo zaostrilo krizo, saj vse bolj narašča delež odraslih z nezadostno ravnjo pismenosti, mladih, ki zgodaj opustijo šolanje, in drugih prikrajšanih skupin. Naraščajoče nezaupanje v evropske institucije in evropsko kohezijo so dodatni vidiki, zaradi katerih EAEA predlaga sprejem treh dodatnih priporočil: o naložbah v učenje starejših ter gradnjo solidarnosti med generacijami, o naložbah v pridobivanje temeljnih zmožnosti ter o spodbuditvi vseevropske razprave o evropskih vrednotah in koheziji - vse s pomočjo neformalnega izobraževanja odraslih. • EAEA priznava, da dopolnilni dokument h gornji strategiji Partnerstva in prožne poti za vseživljenjski razvoj veščin (Partnerships and flexible pathways for life long skills development), izpostavlja pomen nevladnih organizacij in predstavnikov civilne družbe, vendar ne v zadostni meri. Civilna družba in še zlasti evropska združenja ter državne krovne ustanove imajo zelo specifično vlogo, ki naj bo prepoznana in ustrezno podprta. Te ustanove delujejo kot povezovalni člen med evropsko in nacionalno politiko na eni strani ter lokalno 'grass-root' ravnjo vseživljenjskega učenja na drugi strani. Obe strani potrebujeta to povezavo zaradi obojestranske izmenjave informacij. EAEA se zato zavzema za nadaljnjo podporo evropskim in nacionalnim združenjem ter krovnim ustanovam. Vir: Okrožnica EAEA, 29. januar 2013 Priredila: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 16 EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS O spremembah glede ukinitve javnih zavodov so bili seznanjeni člani Strokovnega sveta RS za izobraževanja odraslih Na spletni strani Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (MIZKŠ) je objavljeno vabilo na 70. sejo Strokovnega sveta RS za izobraževanja odraslih (SSIO), ki je bila v četrtek, 31. januarja 2013, v prostorih MIZKŠ. Državna sekretarka na ministrstvu, Mojca Skrinjar, je člane SSIO in člane Komisije za spremljanje izvajanja Nacionalnega programa za izobraževanje odraslih, ki so bili vabljeni na sejo, v prvi točki dnevnega reda seznanila »s predvidenimi spremembami glede ukinitve javnih zavodov oziroma ustanovitve Nacionalnega inštituta za razvoj izobraževanja«. Po razpravi je SSIO sprejel stališče, ki ne podpira namere MIZKŠ o združitvi javnih zavodov, še zlasti Andragoškega centra Slovenije, v skupni inštitut na področju izobraževanja. Zavzema se za celovito ohranitev razvojne, raziskovalne, strokovne in svetovalne vloge ACS in njegovo organizacijsko enovitost, s čimer bi zagotovili celovitost razvoja izobraževanja odraslih. Vira: spletna stran MIZKŠ, glasilo ADEES, februar 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS MIZKŠ je objavilo osnutek Resolucije o nacionalnem programu izobraževanja odraslih za obdobje 2012-2020 Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport je na spletnih straneh objavilo osnutek Resolucije o nacionalnem programu izobraževanja odraslih za obdobje 2012-2020 (ReNPIO 2012-2020), na katero je do 23. februarja 2013 mogoče dati pripombe. Mnenja zbirajo na e-naslovu gp.mizks@gov.si. Gre za pomemben dokument, ki za večletno obdobje začrta razvojne usmeritve področja izobraževanja odraslih, opredeli temelje in oblike izražanja javnega interesa na tem področju ter zagotovi materialne možnosti za njegovo uresničevanje. Med preteklim (ReNPIO 2005-2010) in novim nacionalnim programom je opazna kontinuiteta, brez bistvenih prelomov ali sprememb. Novosti smiselno sledijo spremembam v okolju. Sistemski ukrepi na domači ali evropski ravni, omejene materialne možnosti ter nove potrebe po znanjih in temeljnih zmožnostih na več ravneh opredeljujejo pogoje izobraževanja odraslih. Nekatere predloge za razvoj sistemskega okolja, ki temeljijo na analizi uresničevanja pretekle ReNPIO in v njej ugotovljenih pomanjkljivostih, pa ponuja tudi dokument sam. Nova ReNPIO je pri opredeljevanju prednostnih področij in podpornih dejavnosti obdržala enak vrstni red kot prejšnja. Prav tako je pri vsakem prednostnem področju opredelila kazalnike in ciljne vrednosti, ki so kljub ambicioznosti uresničljivi: • pri prvem prednostnem področju (splošno, neformalno izobraževanje in učenje) je pomembna novost predlog sistemske opredelitve javne mreže izvajalcev in programov, ki bi omogočila stabilno ponudbo javno veljavnih programov, namenjenih ranljivim ciljnim skupinam; 17 ffife REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST, KULTURO IN ŠPORT • za formalno izobraževanje (drugo prednostno področje) osnutek predlaga sistemsko ureditev sofinanciranja izobraževanja odraslih za pridobitev štiriletne srednješolske izobrazbe iz javnih sredstev. Prav tako predlaga razširitev možnosti za priznavanje osnovnošolske izobrazbe pri starejših odraslih; • pri usposabljanju za potrebe dela (tretje prednostno področje) je poudarjeno pridobivanje kompetenc ter z njim povezan razvoj sistema ugotavljanja in priznavanja predhodno pridobljenih znanj oziroma veščin. Vsi našteti predlogi bodo zahtevali nekatere dopolnitve v zakonodaji. Mag. Peter Beltram (peter.beltram@acs.si), ACS Končno poročilo 7EU-VET: Podroben metodološki pristop k razumevanju poklicnega izobraževanja in usposabljanja v Sloveniji Na spletni strani CEPS-a je objavljena povezava na končno poročilo z naslovom Podroben metodološki pristop k razumevanju poklicnega izobraževanja in usposabljanja v Sloveniji. Rezultat projekta 7EU-VET (Detailed Methodological Approach to Understanding the VET Education), v katerem je sodelovalo devet partnerjev iz sedmih evropskih držav (iz Slovenije je v projekt vključena Fakulteta za družbene vede iz Ljubljane), je raziskava o poklicnem izobraževanju in usposabljanju. Temelji na teoretski podlagi in sekundarni analizi obstoječe dokumentacije ter podatkov na ravni posameznih držav in EU, iz katerih s pomočjo kvantitativne in kvalitativne analize črpa empirične ugotovitve. Raziskava se osredotoča na naslednja raziskovalna vprašanja: • Kako mladi dojemajo sisteme poklicnega izobraževanja in usposabljanja in kako vidijo svoje prihodnje možnosti zaposlovanja, razvoja kariere in mobilnosti? • Kako je v programe poklicnega izobraževanja vključena informacijsko-komunikacijska tehnologija (IKT)? Katera orodja IKT je mogoče uporabiti v teh programih, da bi naredili šolanje bolj privlačno, dijake bolje pripravili na delovno življenje ter povečali pretok informacij med različnimi državami? Kako učinkoviti in uspešni so sistemi svetovanja in obveščanja? • Ali lahko vzpostavimo uspešen model, ki bi ga bilo mogoče uporabljati v evropskih državah? • Ali so sistemi poklicnega izobraževanja in usposabljanja v različnih državah primerljivi in dovolj prilagodljivi, da se lahko skupaj odzovejo na spreminjajoče se potrebe? Izsledke raziskave sestavlja več poročil, v katerih so preučili in primerjali sisteme poklicnega izobraževanja in usposabljanja, ugotovitve in razlage pa podprli z nacionalnimi strategijami v izobraževanju. Vir: CEPS, 4. februar 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 18 Za boljše vključevanje starejših v izobraževanje in kulturo V projektu Dejavni starejši - učenje, izobraževanje, sporazumevanje in prenos (Active Seniors Learn, Educate, Communicate and Transmit - ASLECT) so od decembra 2010 do novembra 2012 sodelovali partnerji iz Avstrije, Bolgarije, Italije, Nemčije, Romunije in Turčije. Rezultate, dosežene v projektu, so predstavili v publikaciji z naslovom Za boljšo udeležbo starejših v izobraževanju in kulturi (Towards a better participation of seniors in education and culture). Knjižica je bogat vir informacij kulturnim in izobraževalnim delavcem, ki si prizadevajo za razvoj izobraževalne razsežnosti njihovih organizacij, da izpeljujejo dejavnosti in programe za starejše in v sodelovanju z njimi ter prispevajo k njihovemu boljšemu vključevanju v skupnost. Vir: spletna stran ASLECT, februar 2013 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Nova številka znanstvene e-revije Mednarodno inovativno poslovanje DOBA Fakulteta je izdala prvo letošnjo številko strokovne znanstvene e-revije Mednarodno inovativno poslovanje, v kateri objavljajo zanimive članke na temo e-izobraževanja: • Tehnologija, ki omogoča individualno oblikovanje učnega prostora. • Trend naraščanja sprejemljivosti e-izobraževanja po svetu. • Možnosti »standardizacije« e-izobraževanja. • Priložnosti in ovire pri vpeljevanju e-izobraževanja v Sloveniji. • Kako nam lahko učni izidi pomagajo pri načrtovanju e-izobraževanja. Za ogled celotne vsebine prispevkov je treba izpolniti spletno naročilnico. Naslednja številka bo izšla v mesecu aprilu in se bo nanašala na temo mednarodnega posveta z naslovom The Future of Work and Learning, ki ga na Dobi organizirajo 11. aprila 2013. Rok za oddajo prispevkov je 20. marec 2013 (E: andrea.kostanjevec@,doba.si). Vir: DOBA e-novice 44, februar 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 19 Izšla je prva številka glasila ADEES v letu 2013 Andragoško društvo Slovenije (ADS) je objavilo prvo številko e-glasila v letu 2013, v kateri: • objavljajo vnovična pojasnila stališč MIZKŠ, zapisana kot odziv na pismo asociacij za izobraževanje odraslih predsedniku Vlade Republike Slovenije; • povzemajo nekaj ključnih informacij o posvetu Andragogpri delu z osebami s posebnimi potrebami; • pišejo o končanju projekta Izobraževanje odraslih kot področje medresorskega sodelovanja; • objavljajo prispevek o posvetu Združenja izobraževalnih inštitucij z naslovom Priložnostno učenje - učenje za vse in vsakogar, kjer koli in kadar koli; • povzemajo poročilo Evropske komisije o ponovnem razmisleku o izobraževanju: naložbe v spretnosti za boljše socialno-ekonomske rezultate; • obveščajo, da je umrl ugledni prof. dr. Ilij a Mrmak, andragog in utemeljitelj poklicne pedagogike in andragogike na Slovenskem; • informirajo o dveh aktualnih brezplačnih usposabljanjih, ki ga organizira ZLUS; • dodajajo nekaj novic o dogajanju v partnerskih organizacijah. Vabimo vas, da februarsko številko preberete. Vir: e-sporočilo ADS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ ZLUS je uspešno izpeljal strokovno izpopolnjevanje v Londonu Med 11. in 16. novembrom lani smo na Zvezi ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) uspešno izpeljali projekt Leonardo da Vinci mobilnost Stalno strokovno izpopolnjevanje izobraževalcev odraslih. Strokovnega izpopolnjevanja v Londonu se je udeležilo 14 udeležencev - direktorji ljudskih univerz (LU) in generalni sekretar ZLUS. Udeleženci smo v projektu pridobivali znanja in izkušnje o: • temeljnih konceptih, vrstah ugotavljanja potreb po znanju zaposlenih ter postopkih, tehnikah in metodah ugotavljanja potreb zaposlenih v izobraževanju odraslih, • programiranju, načrtovanju in vpeljevanju programov stalnega strokovnega izpopolnjevanja, • vsebinah in metodah programov stalnega strokovnega izpopolnjevanja izobraževalcev odraslih. 20 Projekt je prispeval tudi k razvoju jezikovnih in večkulturnih kompetenc udeležencev ter povezovanju 13 slovenskih ljudskih univerz in ZLUS s podobnimi organizacijami v Londonu, kar lahko pripomore k pripravi novih skupnih mednarodnih projektov v prihodnosti. V Angliji imajo zelo dober sistem nadaljnjega usposabljanja strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih. Podoben sistem bi bilo treba vpeljati tudi v Sloveniji. Na obiskanih izobraževalnih organizacijah (z izjemo Univerze za tretje življenjsko obdobje) izvajajo vsakoletne redne in sistematične hospitacije učiteljev. Eden od rezultatov takšnega načina spremljanja usposobljenosti je priporočilo o morebitnem nadaljnjem oziroma dodatnem usposabljanju učitelja. Anglija se sooča z velikimi težavami zaradi nizke izobrazbene ravni odraslih priseljencev oziroma potomcev priseljencev, rojenih v Angliji, prav tako je zaskrbljujoč podatek, da približno tretjina mladostnikov, starih 16 let, nima ustreznih kvalifikacij. Velik poudarek dajejo učni pomoči udeležencem programov, saj imajo veliko odraslih s posebnimi potrebami oziroma učnimi težavami, brez pomoči pa bi zelo težko uspešno končali izobraževanje. Obširnejše poročilo o mobilnosti je objavljeno tudi na spletni strani ZLUS. Mag. Igor Kotnik (igor.kotnik@zlus.si), ZLUS Posvet o vlogi kariernih centrov v visokem šolstvu za uspešen vstop diplomantov na trg dela Karierni centri slovenskih univerz (Univerze v Ljubljani, Univerze v Mariboru, Univerze v Novi Gorici in Univerze na Primorskem) so v prostorih Rektorata Univerze v Ljubljani, 16. januarja 2013, organizirali posvet z naslovom Vloga kariernih centrov v visokem šolstvu za uspešen vstop diplomantov na trg dela (program). Namen posveta je bil opredeliti vlogo kariernih centrov na univerzah kot veznega člena med gospodarstvom in univerzo (posameznimi članicami) ter predstaviti vlogo kariernih centrov v visokem šolstvu z vidika študentov, diplomantov, delodajalcev in univerz. Na posvetu so sodelovali strokovni delavci kariernih centrov slovenskih univerz, predstavniki univerz in študentov, delodajalci, karierni centri v tujini, strokovnjaki s področja karierne orientacije ter druga zainteresirana javnost. Ti so s svojimi prispevki in udeležbo pokazali na uveljavljenost in pomen kariernih centrov, ki se ju dobro zaveda tudi širša, tako politična kot strokovna javnost. To dokazuje udeležba ministra za izobraževanje, znanost, kulturo in šport, ki je zagotovil, da bodo Ministrstvo in njegove službe storili vse potrebno za nadaljnji razvoj projekta delovanja kariernih centrov na slovenskih univerzah po izteku sedanjega projekta (maj 2013). Zagotovilom ministra, dr. Žige Turka, je dodala tudi dr. Meta Dobnikar, vodja Sektorja za visoko šolstvo na MIZKŠ, ki glede na opravljeno delo predvideva, da bo razpis za nadaljevanje dejavnosti objavljen v prvi polovici tega leta. Sklepna ugotovitev posveta je bila, da so dejavnosti kariernih centrov slovenskih univerz nepogrešljivi del življenja in razvoja sodobne univerze in bistveni za oblikovanje osebne profesionalne kariere vsakega njenega študenta in študentke. Kariernim centrom na slovenskih univerzah je vsekakor potrebno omogočiti 21 nadaljnje delovanje in jim zagotoviti razvoj novih pristopov in dejavnosti, s katerimi se dejavno vključujejo v aktualne potrebe njihovih uporabnikov. Urška Gruden (urska.gruden@uni-lj .si), Karierni centri Univerze v Ljubljani Priložnostno učenje - učenje za vse in vsakogar, kjer koli in kadar koli Združenje izobraževalnih inštitucij, g.i.z. je zadnji dan januarja organiziralo posvet z naslovom Priložnostno učenje - učenje za vse in vsakogar, kjer koli in kadar koli. Prvi del posveta je bil namenjen prispevkom gostov, med katerimi so bili prof. dr. Jost Reischmann (Bamberg University, Nemčija; na fotografiji), dr. Nevenka Bogataj (ACS), dr. Marion Fields (OK Study Centre, Helsinki, Finska) in izr. prof. dr. Dejan Hozjan (Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta). V drugem delu so bili predstavljeni primeri dobrih praks (Mestna knjižnica Ljubljana - Center za vseživljenjsko učenje, Slovenska filantropija - Združenje za promocijo prostovoljstva, Zavod Ypsilon in Projekt EASY), nekaj časa pa je bilo namenjenega tudi razpravi. Sodelujoči na posvetu so tako izmenjali poglede o priložnostnem učenju in s tem naredili korak naprej pri: • vpeljevanju kulture priložnostnega učenja v slovenski prostor, • dajanju veljave in pomena priložnostnemu učenju, • opozarjanju na pomen priložnostnega učenja pri gradnji znanja, veščin, kompetenc in talentov, • razmisleku o vrednotenju priložnostnega učenja in njegovi vključitvi v sistem formalnega in neformalnega učenja. Več o posvetu lahko preberete na spletni strani http://posvet.zii.si, kjer so objavljeni tudi prispevki sodelujočih. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS jezik v Mestni knjižnici Ljubljana Ponuditi uporabnikom nove vsebine in te povezati z uporabniki iz ranljivih ciljnih skupin je velik izziv in trd oreh. Kako smo se ga lotili v Središču za samostojno učenje? Predstavljamo vam dejavnost, ki smo jo razvili na področju samostojnega učenja slovenskega znakovnega jezika. Najprej smo v zbirko učnih gradiv umestili gradiva za samostojno učenje, kot podporo in spodbudo pa uvedli delavnice Gibi govorijo. Samostojno smo oblikovali tudi beležko z enoročno znakovno abecedo, ki jo prejmejo udeleženci delavnic. 22 Slovenski znakovni / ORGANIZIRANO SAMOSTOJNO UČENJE Delavnice Gibi govorijo zajemajo učenje enoročne abecede, predstavljanja in pozdravljanja s kretnjo ter besedišča, uporabnega v vsakdanjih situacijah in namenjenega lajšanju sporazumevanja med gluhimi in slišečimi. Novo naučene besede poskušamo uporabiti v krajših stavkih in dialogih. Poudarek je tudi na mimiki obraza in gibanju telesa, zato se delavnice pogosto začnejo s pantomimo. Učenje poteka v manjših skupinah (do 8 udeležencev), tako da se lahko andragoginja Danjela Marcola, ki jih vodi, posebej posveča vsakemu udeležencu in spremlja pravilnost kretanja. Posamezna delavnica (skupaj jih je 6) se odvija enkrat mesečno v dveh delih, v vmesnem času pa vabimo udeležence k samostojnemu učenju in utrjevanju znakovnega jezika v Središče v Mestno knjižnico Ljubljana. Pri delu uporabljajo obsežno učno gradivo, med katerim naj omenimo 1. in 2. del učbenika za slovenski znakovni jezik Naučimo se slovenskega znakovnega jezika avtoric Katje Krajnc in Ljubice Podboršek, slednja je tudi avtorica Slikovnega slovarja slovenskega znakovnega jezika, ter Multimedijski praktični slovar slovenskega znakovnega jezika, ki ga je pripravila Andreja Žele. Špela Šubic Zalezina in Jasna Repa (ssu@mklj .si), Mestna knjižnica Ljubljana, Središče za samostojno učenje Raziskava o vseživljenjskem učenju in izobraževanju med starejšimi odraslimi s podeželja na UTŽO pri ljudskih univerzah v Jugovzhodni Sloveniji Raziskava o vseživljenjskem učenju in izobraževanju med starejšimi odraslimi s podeželja je bila opravljena v sodelovanju z univerzami za tretje življenjsko obdobje pri ljudskih univerzah v Jugovzhodni Sloveniji: CIK Trebnje, Ljudska univerza Kočevje, RIC Novo mesto, ZIK Črnomelj. Ugotavljali smo motive in ovire starejših odraslih s podeželja za vključitev v izobraževanje; v kolikšni meri izobraževalna ponudba v lokalnem okolju kot tudi ponudba univerz za tretje življenjsko obdobje ustreza potrebam in interesom starejših odraslih s podeželja; koliko in na kakšne načine si ljudske univerze prizadevajo, da bi zadostile potrebam starejših odraslih in ali bi bolj dejavni starejši odrasli bolj vplivali na izboljšanje izobraževalne ponudbe. Podatke smo zbrali s kombinacijo dveh metodoloških pristopov: z anonimnim anketnim vprašalnikom na vzorcu starejših odraslih s podeželja in s polstrukturiranimi individualnimi intervjuji z vsemi štirimi vodji univerz za tretje življenjsko obdobje pri ljudskih univerzah v tej regiji. V raziskavo je bilo vključenih 119 starejših odraslih s podeželja. Na anketni vprašalnik je odgovorilo 56,67 % vseh članov iz okoliških krajev. Med anketiranimi člani je bilo 79,3 % žensk in 20,7 % moških. Z dokončano srednjo šolo je bilo 42 % članov, z dokončano poklicno 23,5 %, osnovno šolo 14,3 %, z višjo šolo 8,4 % in nazadnje z dokončano visoko ali univerzitetno izobrazbo 7,6 %. Izobrazbena struktura je na podeželju drugačna od tiste v mestnih univerzah za tretje življenjsko obdobje (UTŽO), zato so tam vsebine programov še bolj pomembne. Rezultati so pokazali, da imajo člani UTŽO možnost vplivati na vsebine izobraževalnih programov ter da je skupina starejših izjemno heterogena. Glavno spoznanje raziskave je, da naj bo vpliv starejših študentov s podeželja na izobraževalne programe večji. Člani (pre)malo sodelujejo pri oblikovanju programske ponudbe kot tudi pri prostovoljnem vključevanju v delovanje univerz za tretje življenjsko obdobje. Dejavnejši starejši odrasli bi lahko bolj prispevali k ustreznejši programski ponudbi, skladni z njihovimi potrebami in interesi. Ena izmed pomembnih ugotovitev je tudi brezplačnost kot dejavnik za vključitev starejših odraslih s podeželja v 23 izobraževanje, ponudba univerz za tretje življenjsko obdobje pa je v veliki meri odvisna od finančnih sredstev, pridobljenih z razpisi. Finančni viri in razpisni pogoji ljudskim univerzam ne dopuščajo, da bi se v večji meri odzivale na izražene potrebe starejših odraslih s podeželja, prav tako ne morejo zagotavljati stalnosti ponudbe na podeželju. Ključni deležniki za izboljšanje izobraževalnih možnosti so torej bolj dejavni starejši odrasli sami, izobraževalne ustanove (s prepoznavanjem potreb te heterogene ciljne skupine in oblikovanjem ustreznih programov) ter na makro ravni država s financiranjem in sistemsko ureditvijo tega področja. Več o raziskavi si lahko preberete v magistrski nalogi z naslovom Uresničevanje koncepta vseživljenjskega učenja med starejšimi odraslimi iz ruralnega okolja. Mag. Gabi Ogulin Počrvina (gabi.ogulin.pocrvina@ric-nm.si), Razvojno izobraževalni center Novo mesto NE PREZRITE Popravki prijavnega obrazca za akciji Comenius in Grundtvig Nadaljnja izobraževanja in usposabljanja (TMEPIUS obvešča prijavitelje v akciji Comenius in Grundtvig Nadaljnja izobraževanja in usposabljanja, da so v prijavnem obrazcu odpravili težave pri izračunu stroškov (v delu E.1. Izračun finančnega načrta). 8. januarja 2013 je bil objavljen dopolnjen prijavni obrazec, ki omogoča avtomatski izračun. Vir: CMEPIUS, 9. januar 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS flür CMEPIUS Univerza za tretje življenjsko obdobje napoveduje V prostorih društva na Poljanski 6 v Ljubljani bo 20. februarja ob 10. uri predavanje prof. ddr. Barice Marentič Požarnik o učenju vrednot in stališč. Učenje vrednot, smisla, moralnosti in stališč je namreč del vsakega učnega procesa. Društvo študentov andragogike in pedagogike organizira obisk Univerze za tretje življenjsko obdobje Ljubljana. Člani društva bodo 27. februarja ob 10. uri sprejeli bodoče andragoge in pedagoge, študente Filozofske fakultete v Ljubljani. Na srečanje, ki bo v prostorih društva, so posebno vabljeni študenti UTŽO. Vir: Novice U3 - 1 2013 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 24 ZLUS vabi na dve usposabljanji V projektu Usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih organizira ZLUS dve usposabljanji za strokovne delavce v izobraževanju odraslih, in sicer: • Ugotavljanje potreb, organizacija in vodenje programov neformalnega izobraževanja odraslih, ki bo teklo na Ljudski univerzi v Kopru (vabilo s programom in prijavnico), • Delo s starejšimi in medgeneracijsko sodelovanje bo izveden na Andragoškem zavodu Maribor -Ljudski univerzi (vabilo s programom in prijavnico). Udeležba na usposabljanju je brezplačna, ker izpeljavo finančno podpirata Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada in Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Rok prijave je 20. februar 2013. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljen razpis nagrad RS na področju šolstva za leto 2013 Na spletni strani Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport je objavljen Javni razpis nagrad RS na področju šolstva za leto 2013. Nagrade podeljuje Odbor za podeljevanje nagrad RS na področju šolstva za najvišje dosežke v vzgoji in izobraževanju: predvsem za pomembne prispevke h kakovosti vzgojnoizobraževalne prakse ter razvoju organizacije vzgojnoizobraževalnega procesa, za uveljavljanje človekovih pravic, temeljnih svoboščin in humanizacije odnosov v šoli, za uveljavljanje pozitivnih vzgojnih vplivov ter za utrjevanje ugleda šole v okolju. Podelil bodo največ 11 nagrad, od tega največ 6 za življenjsko delo. Kandidate za nagrade lahko predlagajo fizične in pravne osebe. Predlagatelji ne morejo predlagati podelitve posmrtne nagrade. Nagrado lahko prejme posameznik/-ica, skupina, zavod ali druga organizacija s področja predšolske vzgoje, obveznega osnovnega šolstva, osnovnega glasbenega šolstva, izobraževanja in usposabljanja otrok in mladostnikov z motnjami v razvoju, srednjega šolstva, izobraževanja odraslih, višjega in visokega šolstva, dijaških in študentskih domov, šolstva pripadnikov madžarske in italijanske narodnostne skupnosti in Romov, šolstva pripadnikov slovenske manjšine v Italiji, Avstriji in na Madžarskem ter dopolnilnega pouka slovenskega jezika in kulture za Slovence po svetu. Predloge z utemeljitvijo in dokazili naj predlagatelji pošljejo ali osebno prinesejo v zaprti ovojnici in z označbo pošiljatelja na naslov Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport RS, Masarykova 16, 1000 Ljubljana, s pripisom: »NE ODPIRAJ - RAZPIS ZA NAGRADE NA PODROČJU ŠOLSTVA«, do petka, 24. maja 2013, do 13. ure. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 25 ZVEZA LJUDSKIH UflllVERZ SLOVEMJE POSVETI, KONFERENCE Milturni bazar 2013 Ljubljana, Slovenija, 12. marec 2013 Kulturni bazar je tradicionalno zasnovan kot oblika strokovnega usposabljanja za strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju ter kulturi, za študente ter širšo strokovno javnost. Udeležba je za vse obiskovalce brezplačna. Na predavanja, delavnice, predstavitve in druge dogodke na Kulturnem bazarju se je treba prijaviti najkasneje do 1. marca 2013. Več informacij lahko preberete na spletni strani http://www.kulturnibazar.si/domov, kjer so med drugim objavljeni tudi vabilo, program usposabljanja in e-prijavnica. EQAVET Annual Forum 2013 (Letni forum omrežja EQAVET 2013) Dublin, Irska, 14. in 15. marec 2013 Dodatne informacije o letnem forumu omrežja Evropsko ogrodje za zagotavljanje kakovosti v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (European Quality Assurance in Vacational Education and Training - EQAVET) lahko dobite pri Karolini Kolodziejczyk (E: karolina@eqavet.eu, T: + 353 1 905 8144). Z* EQAVET ?MfOpfan L}ujli cy AHurJn^ 2. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vodenje učenja Portorož, Slovenija, 3. in 4. april 2013 Na posvetu bo med drugim tekla razprava o iskanju in omogočanju najboljših izkušenj učenja otrok, učencev in dijakov v in izven vrtca in šole, vplivu ravnateljev, vzgojiteljev in učiteljev na učenje otrok, učencev in dijakov ter njihove dosežke, izboljševanju kakovosti poučevanja z različnimi oblikami profesionalnega razvoja, krepitvi zmožnosti vrtcev in šol za učenje učenja na vseh ravneh, oblikovanju in vodenju profesionalnih učečih se skupnosti idr. Prijava za udeležbo na posvetu bo mogoča od 27. februarja do 22. marca 2013. Več o posvetu najdete na spletni strani Šole za ravnatelje. NJE 3.-4. 26 The Future of Work and Learning (Prihodnost dela in učenja) Maribor, Slovenija, 11. april 2013 Mednarodni simpozij je namenjen spodbujanju stalnega dialoga med akademiki in praktiki iz gospodarstva in negospodarstva za oblikovanje smernic za nadaljnji razvoj kompetenc, izobraževalnih vsebin in načinov izvajanja visokošolskih programov, ki jih ponujajo poslovne šole. Dodatne informacije dobite pri Nataši Ritonija (T: 02 228 38 73, E: natasa.ritonija@doba.si) in na spletni strani simpozija. Educating Mind, Body & Spirit: Adult Education since 1838 (Vzgoja uma, telesa in duha: izobraževanje odraslih od 1838) London, Velika Britanija, 24. in 25. april 2013 Šola za družbene vede, humanistiko in jezike (School of Social Sciences, Humanities & Languages) in Knjižnica westminstrske univerze (University of Westminster Archives) vabita na konferenco, na kateri bodo ugledni strokovnjaki predstavili odraslih v viktorijanski dobi in 20. stoletju. Nekaj informacij o konferenci je objavljenih na spletni strani westminstrske univerze. UNIVERSITYOF WESTMINSTER« izsledke novih raziskav o izobraževanju NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS PUM, vse kar pade ti na um [Videoposnetek] / režiser Daniel Stanič. - Ajdovščina : Ljudska univerza, 2011. - 1 optični disk (CD-ROM) (8 min.) ; 12 cm. - Dostopno tudi na: http://www.youtube.com/watch?v=wqA2CiXUTxk. - Videoposnetek v avi formatu. RAZVIJANJE kakovosti izobraževanja odraslih = Quality development in adult education / [avtorice] Tanja Možina ... [et al.] ; [urednici Jasmina Orešnik Cunja, Tanja Možina ; prevajanje Barbara Skubic ; fotografije Arhiv ACS]. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012 ([Ljubljana] : Pleško). - 49 str. : ilustr. ; 27 cm. - Dostopno tudi na: http://kakovost.acs.si/doc/N-939-1.pdf. -Vzpor. slov. besedilo in prevod v angl. - 500 izv. ŠTUDIJSKI krožki : iz korenin k novim izzivom za življenje v skupnosti / Damjana Urh ... [et al.] ; [uredila Nevenka Bogataj]. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012 ([Ljubljana] : Pleško). - 163 str. : ilustr. ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http://arhiv.acs.si/publikacije/Studijski krozki.pdf TEMELJNE zmožnosti odraslih : priročnik za učitelje / [urednika Petra Javrh in Manuel Kuran]. -1. natis. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012 ([Ljubljana] : Birografika Bori). - 264 str. : ilustr. ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http://arhiv.acs.si/publikacije/Temeljne_zmoznosti_odraslih.pdf 27 VELIKONJA, Marija, 1938- Andragoško vodenje : za vodje izobraževanja odraslih in učitelje / Marija Velikonja, Metka Svetina, Tanja Možina. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012 ([Ljubljana] : Pleško). - 301 str. : ilustr. ; 30 cm. - Dostopno tudi na: http://arhiv.acs.si/publikacije/Andragosko_vodenje.pdf. - 250 izv. WITHNALL, Alexandra Improving learning in later life / Alexandra Withnall. - London ; New York : Routledge, 2010. -155 str. : ilustr. ; 22 cm. - (Improving learning TLRP). YIN, Robert K., 1941- Case study research : design and methods / Robert K. Yin. - 4th ed. - Thousand Oaks [etc.] : Sage, cop. 2009. - XIV, 219 str. : ilustr. ; 23 cm. - (Applied social research methods series ; 5). Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http: //www.acs .si/e -novicke. 28