KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 77a (3) INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1. Februara 1927. LATENTNI SPIS ST. 4067 Prof. Dr. Hugo Junkers, Aachen—Frankenburg, Nemčija. Postopek in priprava za vzgradnjo trupov letal ali podobnih dolgozleknjenih votlih teles. Prijava z dne 29. julija 1925. Velja od 1. decembra 1925. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 8. avgusta 1924. (Nemčija). Izum se nanaša na postopek za hitro in natančno izdelovanje okvirij ter prevlečenje trupov letal ali podobnih dolgozleknjenih votlih teles z bistvenim preznakom, da se votlo telo vzgradi okoli na koncih podprtega podolžnega nosilca, ki nosi špante ali suvnice. Pri tem načinu podpiranja vseh suvnic po zadostno vpogotogem notranjem nosilcu je celo telo v vseh gradbenih stanjih popolnoma prosto od zunaj za delo dostopno, in tudi nanašanje špantov ne povzroča nobenih bistvenih težkoč, tako da sledi hitra in zanesljiva gradnja. Posebno izobličenje za gradnjo trupov letala sledi za novi postopek v toliko, ker se krila in krmilne ploskve spajajoči del trupa in motor ter stanovnike letala vzpre-jemajoči del izdelajo vsak za-se in naknadno sestavijo. S tem se poenostavi vzgrad-nja, ker se pri sestavljanju prvoimenovane-ga trapovega dela ni treba ozirati na za nošenje motorja v sprednjem delu potrebna, več prostora zapirajoča posamna okvirja. Ta postopek tudi omogoča vzgradiii posebno ugodno take konštrukcije letala, pri katerih nosi prohajajoč oder nosilnih ploskev na eni strani trapov sprednji del z motorjem, na drugi sirani pa trupov zadnji del, pri čemur tvori vsak teh delov zase eno statično enoto. Za sprednji del trupa, določen za vzpre-jem motorja, je dragoceno še izobličenje zunajnega suvničnega odra, kateri ga obdaja s potrebnimi suvnicami za postavitev njegovih določujočih posameznih delov. Ravno ta trupov del, ki vsebuje svoje najbolj bistvene posamne dele kot notri ležeč oder, se s tem lahko izdela istotako posebno natančno in pregledno. Za priprave slede dragocene posamnosti, kakor zlasti izobličenje znotraj ležečega podolžnega nosilca v lahko remeljno jambo-ro, ki nosi neposredno suvnice za glavne dele, ki se imajo nastaviti, ter leže lahko razkinljivo v podpornih ležajih svojih koncev. Risba prikazuje izum na enem izvedbenem primeru priprave, ki spada za izvedbo novega postuka, in sicer je. Sl. 1 diagram na konceh odprtega podolžnega nosilca z nastavljenimi španti trapovega zadnjega dela. Sl. 2 prečni prorez takega podolžnega nosilca. Sl. 3 diagram zunaj ležečega vzgradnega odra z deloma vgrajenim trupovim sprednjim delom. Po sl. 1 je remeljna jambora 1 z dvema sučnima čepoma 2 vrtljivo in lahko izjem-Ijivo vležajena v dveh opornih stojalih 3. Remeljna jambora 1 nosi okvirne suvnice 4 za držanje posamnih trapovih špantov v pravi legi. Na sl. 2 je pokazano, kako so na suvni-cah 4 napeti posamni španti 6 letala. Zaporni trn 9 v zadnjem nosilnem stojalu 3 omogoča tukaj z vmaknjenjem v zadnjem špantu postavitev celega trupa, tako da se Din. 10. ne more vrteti okoli ležajev 2, z izmikne-njem tega trna 9 se pripusti vrtenje okoli podolžne osi, tako da se more prinesti vsak del v ugodno lego za obdelovanje. Sl. 1 kaže tudi, kako se morejo, po nastavlje-nju prečnih špant 6 na opremo 1, 4, nanesti tudi podolžne zveze 7 in prav tako kot podolžna zveza učinkujoča zunanja koža 10 iz valaste plase na prečne špante 6. Po sl. 3 je trupov sprednji del poskrbljen zunanji oder 11, v katerem se s pomočjo naprej pomakljivih pritrdilnih čvorov 12 postavijo prej dogotovljeni glavni španti 13 in podolžna okvirja 14 trupa, da se potem v tako zasiguranem položaju drug proti drugemu združijo po potrebnih vmesnih zvezah v celokupni oder. Nanešenje zunanje kože se zgodi tukaj po vzetju iz suvnične-ga odra; to ne dela spričo že za nošenje motorja potrebne visoke trdnosti in daleč segajočega zaremljenja tega trupovega dela nikakih težkoč. Oba za se dogotovljena glavna dela trupa se zvežeta potem skupaj s pomočjo malo vmesnih podpornic ali se nastavita na kot temelj celote služečem srednjem delu nosilnih ploskev tudi vsak za se, kakoršna je ravno konstrukcija dofičnega letala. Patentni zahtevi: 1. Postopek za vzgradnjo trupov letal ali podobnih dolgozleknjenih votlih teles, o-značen s tem, da se vzgradi votlo telo o-koli enega na konceh podprtega podolžnega nosilca, ki nosi špante ali suvnice. 2. Postopek po zahtevu 1, označen s tem, da se votli glavni del in motor vzpre-jemajoči del izdelata vsak za se in se ta dela potem sestavita. 3. Postopek po zahtevu 1, ali 2, označen s tem, da se vzgradi motor vzprejemajoči trupov del v zunanjem suvničnem odru, kateri nosi suvnice za njegove določujoče posamne dele. 4. Priprava za izvedbo postopka po zahtevu 1, ali 2, označena s tem, da je za vzgradnjo votlega telesa služeči podolžni nosilec izobličen kot remeljna jambora (1), ki počiva na svojih koncih lahko razkinljivo v podpornih stojalih (3) ter nosi suvnice (4) za špante (6) in druge glavne dele votlega telesa, posebno trupa letala. Adpatent broj 44)67 } I. i ’