Inserat! se sprejemajo in valji tristopna vrsta: 8 kr., de s« tiska lkrat, U n n n n ^ »i n ii n n 3 Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Rokopis se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija na Starem trgu h. št. 16 Po poŠti prejeman velja: /.a cen- jelo ta pol leta ta četrt leta 10 gl. Političen list za slomsfci uarofl. V administraciji vel|a: /.a celo leto . . H gl. iO za pol leta . . 4 ,, "JO sa četrt leta . . 'J ,, 10 V Ljubljani na "dom pošiljsu velja 60 kr. več na leto. Vredništvo je na Bregu hišna štev. 190. Izhaja po trikrat ua teden in sionr v torek, četrtek in soboto. Boj na jugu pa katoličani. 0 peklenščeku stoji v sv. pismu, da se zna, če je treba, spremeniti tudi v svitlega angela. Nekaj enakega se sme reči tudi o liberalnem časnikarstvu, ktero ima med svojimi delavci posebno veliko Abraliamovcev. Liberalno časnikarstvo na vso moč črti katoliško vero in cerkev, ker se najkrepkeje upira razdiralnim njegovim načelom, in s posebnoslad-nostjo objavlja spise, ki so katoličanom na kvar in sramoto. /V ta hinavec zna tudi jako pobožen biti, kadar je treba, in se za katoliško vero poteguje, če to koristi njegovim namenom. To se posebno očitno kaže v jugoslovanskem vprašanji. Ko so dunajski liberalni časnikarji videli, da Turki ne morejo zatreti vstanka v Bosni in Hercegovini, kakor so bahaško obetali ; ko so se prepričali, da imajo tlačeni Slovani resno voljo otresti jarm turški in da se nobenih zaprek, nobene nevarnosti, nobene žrtve ue vstrašijo; ko so slišali, da Bosnijaki deželo svojo že ponujajo knezu srbskemu, Hercegovinci pa svojo knezu črnogorskemu: izmislile so si zvite buče poseben način, da bi prizadevanje Jugoslovanov ostalo brez vspeha in bi Turek še dalje zamogel zatirati ubogo rajo. Zgrabljivi volkovi so oblekli ovčjo kožo in so se začeli potegovati za katoliške prebivalce v Bosni, češ, da njihova vera pride v nevarnost, če se Bosna združi z raz-kolniško Srbijo. Prva je to zasledila ministerska „Presse", in komaj se je oglasila, pridirjala je četa listov in lističev, ki so za „Presso" lajali in javkali, da bosenski katoličani o zedinjenju Bosne s Srbijo nočejo nič vedeti. Da bi svet to tim laglje verjel, objavila je ,,Presse" 6. t. m. neki protest „katoliških veljakov", kteri ji je, kakor pravi, došel po pošti. Ljudje pa, ki „Presso" in njene židovske pisače natančneje poznajo, so precej rekli, da ta protest se je skoval v vredništvu „Pressi-nem" in da je zgolj „švindel" liberalnega časnikarstva. To svojo sodbo opirajo na dve reči; prvič, da „Presse" ni objavila imen tistih „veljakov", ki so ji poslali omenjeni protest, drugič, da so ti veljaki tako hitro skovali svoj protest in ga poslali ravno „Pressi", kot obče znani zavetuici katoličanstva 1 1 Vojni oklic Milanov se je v Beligradu razglasil 2. t. m. in je vsled pomanjkljive poštne zveze komaj do danes prišel v razne kraje bosenske. Kdo bi se tedaj ne čudil, da katoliški „veljaki" že 3. in 4. t. m. sostavijo protest, ter ga s podpisi katoličanov po deželi razkropljenih tako hitro pošljejo na Dunaj, da ga „Presse" C. t. m. že objavi 1 Židovski pisač, ki je na Dunaju zmazal omenjeni protest, poleg verskih pomislekov omenja tudi vzrokov naobraženosti, ki govore zoper zedinjenje Bosne s Srbijo. Kdor bi razmere na Turškem in Srbskem presojeval po spisih in poročilih liberalnih mazačev judovskih, bi skoro mislil, da v Turčiji je zavetje svobode in omike, na Srbskem pa da so sami sužnji in trinogi. Žid se je gotovo sam v pest smejal, ko je to pisal, a ljudje niso več tako abotni, da bi vse verjeli, kar piše kak judovski stradač. To je menda tudi sam sprevidel, zato je omenjeni protest skoval vse iz drugih namenov. Kakor je razvidno iz „Presse" od 7. t. m., hotel je pisač bosenske katoličane s tem protestom opozoriti, da naj se oklenejo Avstrije, ki jih je vedno varovala pred Turki. Ta pro- test, kakor sodi „Politik", je tedaj začetek nove politične akcije, ktere glavno načelo je med Jugoslovani napraviti razpor in s tem Srbe potlačiti. Katoličanstvo postalo je brez-vernim liberalnim pisačem naenkrat tako priljubljeno, da zarad njega priporočajo zedinjenje Bosne z Avstrijo, oziroma s Hrvatsko. Človek bi se skoro veselil nad spreobrnjenjem teh grešnikov, če bi ne vedel, da je njim za katoličanstvo toliko mar, kakor za predlanski sneg, in da jih k tej prijaznosti do katoličanstva vodi le sovraštvo do „Slovanov", ki je tedaj še veče, kakor sovraštvo do katoliške vere, pred ktero se jim glede posvetnega vla-darstva ni tolikanj bati, kakor krepke države jugoslovanske. A „turški listi" dunajski se jako motijo, če mislijo na ta način razdvojiti Jugoslovane. Velikoletne britke skušnje so jih zmodrile, pa tudi obnašanje liberalcev proti katoliški cerkvi v Avstriji ni ravno tako, da bi si katoličani bosenski iz verskih vzrokov želeli združenja z Avstrijo. Ko se je tedaj po listih začela trositi novica, da se katoličanom mrzi združenje z razkolniškimi svojimi sobrati, češ, da bi cerkev katoliška pod vlado razkolniško morala poginiti, je 100 duhovnikov katoliških v zagrebškem „katoliškem Listu" javno oporekalo temu natolcevanju. „Res je sicer, pišejo ti duhovniki, da se razkolnikom mrzi vera katoliška, a to mrzenje ne izvira od ljudstva, ampak od pomanjkljive omike razkolniških duhovnikov. Tudi ima vsako ljudstvo poleg verske še državno idejo, in v tej smo s svojimi sobrati popolnoma edini, kar pa veljavo cerkve katoliške še pomnožuje. Zato v političnih in socijalnih premembah, ki utegnejo po vojski priti, za katoliško cerkev ne vidimo nobene Ričet. (Skuhan v kuhinji Obadoviča U.) Nekdaj — in še celo v srednjem veku — je tudi v Nemčiji malokdo pisati znal. S to umetnostjo so se sploh vkvarjali le učenjaki in duhovski stan, drugi se niso brigali za-njo, še celo vladarji, cesarji, knezi, grofi in mogočni vitezi se niso mučili ž njo in veliko je bilo že, če je kak tak mogočnjak le svoje ime znal podpisati; če pa še tega ni znal, vdaril je z bunčico na koncu držaja meča na pergament, pa je bilo. Jaz sem tak „podpis" nemškega cesarja že videl v nekem arhivu na Kranjskem. Dandanes, v dobi splošne izobraženosti, se šteje vsakemu človeku, ki hoče kaj veljati, v sramoto, če pisati ne zna. Križci pri podpisih postajejo čedalje bolj redki, kajti skoro vsak, ki kaj več velja in „dela" kaka pisma, zml vsaj svoje ima že postaviti pod pismo — če tudi s še tako nevkretnimi, komaj razločljivimi črkami. Dandanes tedaj ' znanje pisanja ni več umetnost, kakor n. pr. trkanje po glasoviru ne. Vsaj o osebah, ki se po javnem političnem, društvenem ali kakem drugem odru sprehajajo, kterih imena' niso znana le znancem njihovim, ampak ki slove po svetu — dobro ali slabo, to je eno iu isto, se samo ob sebi razume, da znajo pisati. Take osebe — da govorim bolj določno — so c. kr. uradniki od najviše do najniže vrste, deželni in državni poslanci, mestni svetovalci, trgovci itd. itd. Da ti morajo vsaj pisati znati, o tem dalje ne more biti razgovora, ker je prejasno. Kako mora tedaj človek strmeti, če pri vsem tem zapazi, da take osebe vendar-le pisati nc znajo — vsaj pravilno ne, ker že njih podpisi pričajo, da jim je pravopisje maternega jezika čisto neznana reč 1 Evo nekaj dokazov, ki so mi ravno pri roki. Predsednik deželne sodnije kranjske, kteremu je dala ime slovenska „grča", se podpisuje „Gertscher"; ranjki (vsaj za nas ranjki) gospod Ahčin, dasiravno c. kr. vladni svetovalec, je znal slovensko pravopisje tako slabo, da se je podpisoval „Achtschin"*). Najviša *) Na zdravje! če je kdo kilinil. Stavec. glava ljubljanskega mesta, „župan" g. Lažan, vkljub temu, da je vpokojen c. k. vladni svetovalec, še zdaj ne piše svojega imena drugače ko „Laschan", in glavni steber nemčurjev, glasoviti Dežman, čeravno je bil celo slovenski pesnik, še ue ume toliko pravopisja, da bi se p!sal tako, da bi vsak, kdor zna slovenski brati, njegov podpis brati mogel, ampak podpisuje se „Deschmann." Pa če se take glave ne sramujejo s svojimi podpisi javno grešiti zoper pravopisje, kdo bo zameril nižim glavam, če svoja pri-prosta slovenska imena „našpikajo" s črkami, ktere so v njih nepotrebne, celo nemogoče! Priprost človek, ki misli, da se vsaka beseda piše tako, kakor se izgovarja, bo pač strmel, ako bere ali marveč skuša brati napise ali podpise, kakor :„Suppantschitsch",, Janeschitz", „Matscheck", „Plautz", „Tschuck", „Polleggegg", „Suppan", „Lassnigg", „Schussnigg", „Debeutz", „Pototschnigg", „Pogatschnigg", „Hudawer-nigg", „Hudabiunigg", „Mallitsch", „Krascho-witz", „Rüssmann", „Seunigg" itd. Jaz stavim svojo glavo, naj bo vredna kolikor hoče, da bo priprost kmet, ki slovenski dobro brati nevarnosti; svobodna cerkev zamore marveč biti le v svobodni državi... Nam ne more škodovati ne razkolništvo, ne islafn, a poslednji hoče vničiti narodnost našo, zato se bojujemo proti njemu, kakor da bi napadal našo vero." V dokaz, kako lažnjivo je natolcevanje turško-židovskih listov, duhovniki omenjajo vstaškega vodja Musiča, ki je duhoven katoliški iu čegar ljudje so večidel katoličani; tudi v četah Go-luba, ki so Turkom groza in strah, je veliko katoličanov, ktere so oni (duhovniki) k boju pripravili. „Čeh" se je hotel prepričati, je li to res, kar liberalni listi pišejo o katoličanih bosen-skih, in se je telegrafično obrnil do trapiškega samostana v Mariji zvezdi. Odgovorilo se mu je, da pač nemški agentje hodijo okoli in katoličane nagovarjajo za madjarsko-turško politiko, pa brez vspeha. Kakor dunajski in madjarski listi, tudi Turki pišejo od razpora med katoliškimi in raz-kolniškimi Jugoslovani, in si na vso moč prizadevajo katoličane pridobiti na svojo stran. Od njih pred par leti pregnani patriarh Hasun se je povrnil v Carigrad; veliki vezir ga je neki jako prijazno sprejel in obljubil storjeno mu krivico popraviti in katoličanom nazaj dati vse, kar so jim vzeli. Turki so pomoči katoličanov tako prepričani, da hočejo v Bihaču in Banjaluki osnovati posebno legijo katoliško, in da je Ibrahim paša že dva vradnika tje poslal, ki imata nabirati ljudi za omenjeno legijo. Pa upam, da se bosenski katoličani ne bodo dali preslepiti od Turkov, o kterih vedo, da dane pravice zopet prekličejo, kadar jim kaže, in da zarad lepih obljub turških ue bodo nasprotovali sobratoin svojim sedaj, ko imajo najlepšo priliko Turčina za vselej pognati iz dežele. Jugoslovansko bojišče. V vojski je sicer že od nekdaj navada, da si vsaka stranka pripisuje zmago, a v nobeni vojski se še ni toliko lagalo, kakor v srbsko turški. Vendar pa to očitanje bolj zadeva Turke kakor Srbe, ki so že večkrat odkritosrčno povedali, da se jim ni vse po godu izšlo Turki pa poročajo od zgolj zmag, v kterih so na tisuče Srbov pobili ali pa vjeli. Ce bi bilo vse to res, bi srbske vojske že nikjer več ne bilo in Turki bi morali stati že pred Belgradom. Iz raznih poročil je le toliko razvidno, da od ločilne bitve še ni bilo nobene. Novejša poročila so: Obrist Becker je prijel Osmanovo vojsko na levi strani in jo je zapodil do Bregove. Srbska vojna je prodrla že do Genzovca, komaj dve uri od Vidina, kjer je prebivalstvo v velikem strahu. Turki so se skoro vsi umaknili v trdnjavo, in le kristijani in Judje so ostali v mestu. Vojna Lešjaninova se bo za 7000 mož pomnožila in vsak dan pričakujejo poročil o kaki veči bitvi. Če majev se je obrnil proti Leskovcu in se misli z Lešjeninom neki zediniti. Neki telegram trdi, da se je to že zgodilo. Niš in Novipazar bombardirajo. Alimpič pri Belini vreduje 6000 bosen-skih prostovoljcev. Tudi je dobil 3000 mož pomoči. Dunajskim listom se iz Belgrada poroča, da se je pri Belini proti Srbom bojevalo tudi 700 v turške nizame preoblečenih Madjarov. Ne vemo sicer, ali je to res ali ne, pa od Madjarov se moremo vsega nadjati. Glavni kvartir kneza Milana je v Para-činu, kamor se je te dni podalo tudi več pruskih častnikov. Knez črnogorski je dospel že do Mo-stara. — V Grahovo je prišlo 2000 prostovoljcev. Tudi Garibaldi v rimskih časnikih priporoča narodu italijanskemu vdeležiti se svete vojske križarske (Garibaldi tako piše!!) proti polomescu turškemu. „Presse" preklicuje novico, da je Avstrija Turkom zaprla ladjišče pri Kleku. Pa vstajniki ga bodo že zaprli sami. Iz Dubrovnika se namreč poroča, da Peko Pavlovič je s 6000 ljudmi brez ovir prišel na K le k. „Presse" 13. t. m. zopet piše, da ladjišče pri Kleku je vendar-le zapito in ž njim vred tudi vsa druga ladjišča dalmatinska, pa ne samo za Turke, ampak tudi za vstajnike. Malo pred razglašenjem te prepovedi stopilo je na Kleku še 2000 Turkov na suho, ktere so pa vstajniki zapodili v Ston, na zemlji avstrijski, kjer so jim naši lovci pobrali orožje. čer naje v je pri Pirotu Kerima paša popolnoma premagal in potem Turkom vzel Le-skovac. Dopisnik Fe i gl in tovariša njegova, so zdravi došli v Zemun. Imenik dozdaj padlih Srbov se bo te dni vradno razglasil. V Cetinje je prišla dvorjanka carice ruske te dni, da v imenu nekega odbora ruskih gospej vodi postrežbo ranjencev. Prinesla je seboj mnogo šarpije, zdravniških | inštrumentov, dve apoteki itd. V Ljubljani, 14. julija. Avstrijske dežele. Dunajski „Tagblatt" poroča, da pri shodu v Zakopih je bil zavržen nasvet Andrassyev, da bi na Turškem ostalo pri starem Tudi piše, da Andrassy bo le še nekaj tednov min ster. Najbolj ga podpirajo Madjari, dasi z njegovo vzhodno politiko niso nič kaj zadovoljni. Pa bojč se, da za njim pride na vladino krmilo ministerstvo, Slovanom prijazno, kterim pa Madjari ne privoščijo ravnopravnosti. Slaba vest jih žene, da se Slovanov bojč. in vtem strahu tako počenjajo, da imajo vzrok se jih bati. Lahko bi se tega strahu znebdi in ž njimi vred tudi njihovi takrajli-tavski prijatelji, piše „Reform", pa k gluhim ušesam govoriš in k otrpnjenim srcem, če Madjare in nemškutarje opominjaš k svobodno-miselnosti in pravičnosti. „Pet let Amlrassycvc