Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 Uvajanje rešitev ERP v slovenskih podjetjih: kriti~ni dejavniki in njihova medsebojna odvisnost Simona Sternad, Samo Bobek Ekonomsko-poslovna fakulteta Maribor Univerze v Mariboru, Razlagova 14, 2000 Maribor, Slovenija, Simona.Sternad@uni-mb.si, Samo.Bobek@uni-mb.si V zadnjih nekaj letih se je tudi v Sloveniji veliko podjetij odlo~ilo za uvedbo celovitih programskih rešitev (ERP). Raziskave v svetu so pokazale, da na uspešnost uvajanja rešitev ERP vpliva nekaj kriti~nih dejavnikov uspeha (KDU) uvajanja tovrstnih rešitev. Najpogosteje omenjeni kriti~ni dejavniki uspeha v strokovni literaturi so: vklju~itev in podpora uprave podjetja, jasni cilji uvajanja, strategija in obseg uvajanja rešitve ERP, organizacija in kompetence projektnega tima, izobra`evanje kon~nih uporabnikov, prenova poslovnih procesov, management sprememb, komunikacija znotraj in zunaj projektnega tima in drugi manj pomembni dejavniki. Z raziskavo v 206 slovenskih podjetjih, ki so uvedla rešitve SAP R/3 oz. mySAP ERP, Microsoft Navision in GEAC System 21 smo raziskali KDU uvajanja rešitev ERP v slovenskih podjetjih. Z raziskavo smo preverjali ve~ hipotez, ki smo jih postavili na osnovi predhodnega raziskovanja. V pri~ujo~em prispevku se bomo osredoto~ili na tri hipoteze, ki so vse bile tudi potrjene. Raziskava je potrdila, da posebnosti slovenskega okolja bistveno ne vplivajo na pomembnost KDU uvajanja v slovenskih podjetjih, saj raziskava ni razkrila razlik med pomembnostjo KDU uvajanja rešitev ERP v Sloveniji in KDU uvajanja v svetu. Raziskava je tudi potrdila, da obstajajo skupine povezav KDU uvajanja rešitev ERP znotraj katerih ni zna~il-nih razlik med pomembnostjo KDU. Prav tako je raziskava potrdila hipotezo, da obstajajo povezave med posameznimi KDU uvajanja rešitev ERP. Klju~ne besede: Celovite programske rešitve, rešitve ERP, uvajanje rešitev ERP, projekti rešitev ERP, SAP, Navision, GEAC, kriti~ni dejavniki uspeha rešitev ERP 1 Uvod Konkuren~nost, hitre spremembe v poslovanju, zastareli in nefleksibilni obstoje~i informacijski sistemi, nove informacijske tehnologije itd. so le nekateri med številnimi razlogi, zakaj se je v zadnjem ~asu veliko podjetij odlo~ilo za zamenjavo obstoje~ih programskih rešitev s sodobnejšimi celovitimi programskimi rešitvami (ERP - angl. Enterprise Resource Planning). V za~etku devetdesetih so podjetja, ki so ponujale poslovne programske rešitve za~ele ponujati celovite programske rešitve (v nadaljevanju rešitve ERP), ki so podpirale ve~ino oziroma vse poslovne funkcije podjetja. Tako rešitve ERP vklju~ujejo ve~ modulov, ki sestavljajo ogrodje za avtomatiziranje financ, proizvodnje in distribucije, ~loveških virov in administrativnih funkcij (Kalakota in Robinson, 2001). Prepoznamo jih po naslednjih zna~ilnostih: so standardne rešitve izdelane za arhitekturo odjemalec/stre`nik, v njih je zdru`ena ve~ina poslovnih procesov, obdelajo ve~ino poslovnih dogodkov (poslovnih transakcij) v podjetju, uporabljajo podatkovno bazo na ravni podjetja, omogo~ajo dostop do podatkov v realnem ~asu in vklju~ujejo enoten uporabniški vmesnik (O’Leary, 2000). Poleg tega ponavadi podpirajo tudi ve~ valut in jezikov, imajo vnaprej pripravljene industrijske razli~ice za posamezne panoge, nudijo mo`nost prilagoditve rešitve ERP brez programiranja t.i. konfiguriranje, ponudniki rešitev ERP pa nudijo pomo~ ob uvajanju in vzdr`evanju s strani ponudnika rešitev ERP ter mo`nost kasnejših nadgradenj. Rešitve ERP ne omogo~ajo samo pridobivanje podatkov v realnem ~asu, pa~ pa izboljšujejo tudi delovanje poslovnega toka v podjetju. Narejene so po principu »najboljše prakse« (angl. best practice), kar pomeni, da ponudniki rešitev ERP poiš~ejo najboljše poslovne modele v panogi ter posvojijo njihov poslovni model v svoji rešitvi ERP. Uvajanje rešitev ERP poteka dvofazno. V prvi fazi mora podjetje izbrati takšno rešitev ERP, katere poslovni procesi se kar najbolj prilegajo poslovnim procesom podjetja. V drugi fazi pa mora izbrano rešitev ERP uvesti v predvidenem ~asu, s predvidenimi stroški in v predvidenem obsegu. Uvedba rešitve ERP je zaradi njihove kompleksnosti torej zapletena, zato se jo morajo podjetja lotiti premišljeno in pri tem upoštevati metodo uvajanja, ki jo priporo~a ponudnik rešitve ERP, hkrati pa morajo zago- A 28 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 toviti pogoje uvajanja, ki bodo omogo~ili uspešno in u~in-kovito uvedbo rešitve ERP. Uvedba rešitve ERP je zato strateški projekt podjetja. Zaradi velikega števila neuspešno uvedenih rešitev ERP pridobiva prou~evanje dejavnikov, ki usodno vplivajo na uspeh uvedbe rešitve ERP, na pomenu. Objave v svetu izvedenih raziskav, ki so dosegljive v tiskanih in elektronskih virih navajajo mnogo kriti~nih dejavnikov uspeha (v nadaljevanju KDU) uvajanja rešitev ERP.V nadaljevanju bodo najprej na kratko povzeta spoznanja iz raziskav, ki so bila izvedene v svetu, nato pa bo predstavljena raziskava, ki je bila izvedena v slovenskih podjetjih, ki so v bli`nji preteklosti uvedla rešitev ERP. Spoznanja o KDU uvajanja rešitev ERP v slovenskih podjetjih bomo najprej primerjali s spoznanji iz raziskav, ki so bila izvedena v svetu, nato pa bomo predstavili spoznanja o povezavah med KDU uvajanja rešitev ERP. 2 Uvajanje celovitih programskih rešitev in kriti~ni dejavniki uspeha uvajanja celovitih programskih rešitev Za vsako podjetje, ki uvaja rešitev ERP je pomembno, da predviden obseg izbrane rešitve ERP uvede v najkrajšem mo`nem ~asu in z najmanjšimi mo`nimi stroški.V svetu je znanih ve~ strategij uvajanja standardnih rešitev, kot so (Anderegg et al., 2000): strategija malega rizika, strategija prora~una, hitra strategija, strategija na klju~ itd. Kot najprimernejša strategija za uvajanje rešitev ERP se je izkazala hitra strategija (angl. breakneck strategy), katere ideja je, da podjetje izbere in uvede rešitev ERP z najmanjšimi mo`nimi stroški in kolikor hitro je mogo~e. Hitra strategija vsebuje malo število aktivnosti, ki se (~e je mo`no) izvajajo so~asno. Poleg tega so se ostale strategije izkazale za manj uspešne, saj ekonomija elektronskega poslovanja zahteva hitre rešitve problemov, pravilo 80/20 je v po-mo~ majhnim projektom in majhno število faz uvedbe, ki se izvajajo so~asno, prinaša poslovne prednosti hitreje kot ostale strategije (Anderegg et al., 2000, Shields, 2001). Zaradi velikega števila neuspešno oziroma manj uspešno izvedenih projektov uvedbe rešitve ERP, so ponudniki rešitev ERP pripravili svoje metodologije uvedbe rešitve ERP, ki temeljijo na hitri strategiji. Poimenovali so jo hitra uvedba (angl. rapid implementation) in vklju~uje pristop uvedbe, opis opravil in primere delovanja. Podjetje, se glede na naravo dela odlo~i, po katerem pristopu bo uvedlo rešitev ERP: po pristopu velikega poka (angl. Big Bang approach), faznega pristopa (angl. Phased approach) ali kombinacijo teh dveh pristopov. Pristop velikega poka predvideva, da na dolo~en dan opustimo stare programske rešitve in izvedemo prehod na rešitev ERP. ^e `elimo, da bo ta pristop uspešen, moramo skrbno na~rtovati uvedbo rešitve ERP in dobro preizkusiti delovanje rešitve ERP, pred dnevom zagona v `ivo. Glavna prednost metode velikega poka je, da ni potrebno pripraviti vmesnikov med obstoje~imi informacij- skimi sistemi (v nadaljevanju IS) in uvedeno rešitvijo ERP (Anderegg et al, 2000). Druge prednosti tega pristopa so (O’Leary, 2000): ni`ji stroški uvedbe kot pri ostalih pristopih, manjše tveganje, saj se celotna projektna skupina posveti projektu in je zato delo bolj usmerjeno in koordinirano v izvedbo projekta ter krajši ~as uvedbe. Obstajajo pa tudi pomanjkljivosti tega pristopa, ki so: ~as in stroški priprav, pomanjkanje kriti~nih virov in pomanjkanje profesionalnih izkušenj pri uvedbi rešitve ERP (Anderegg et al, 2000). O’Leary (2000) pa dodaja, da je ob neuspešni uvedbi rešitve ERP nemogo~e preiti nazaj na stare rešitve. Tveganje zaradi pomanjkanja kriti~nih virov lahko zmanjšamo z metodo malega velikega poka (angl. Mini Big Bang), kjer proces uvedbe rešitve ERP razdelimo na dva ali ve~ manjših projektov.Vsak projekt uvedbe vklju~uje uvedbo ve~ povezanih modulov, kot npr. finance, distribucijo in proizvodnjo, ki se uvedejo na enak na-~in kot z metodo velikega poka. Fazni pristop omogo~a zaporedno uvajanje modulov rešitve ERP, tako da najprej uvedemo en modul, in ko je le-ta uveden, uvedemo naslednji modul. Postopek ponavljamo, dokler ne uvedemo vseh izbranih modulov rešitve ERP. Ker uvajamo en funkcijski modul naenkrat, potrebujemo manjšo projektno organizacijo, ki se lahko bolje posveti uvedbi posameznega modula. Poleg tega pa potrebujemo tudi manj ostalih kriti~nih virov v posamezni fazi uvedbe. Prednost tega pristopa je tudi manjše tveganje, saj so~asno vpeljujemo samo en modul, projektni tim pa si v ~asu uvedbe posameznih modulov pridobiva znanje in izkušnje (O’Leary, 2000). Glavna slabost tega pristopa je, da zaradi postopnega uvajanja modulov ne uvedemo vseh potrebnih modulov hkrati in je zato potrebno pripraviti vmesnike med starimi IS in uvedenimi moduli rešitve ERP, kar pove~uje stroške in ~as uvedbe. Poleg tega moramo v ~asu uvedbe rešitve ERP vzdr`evati dva sistema: obstoje~e IS in uvedene module rešitve ERP. Uvedba rešitve ERP je torej zapletena naloga, ki se jo morajo podjetja lotiti premišljeno in pri tem upoštevati metodo uvajanja, ki jo priporo~a ponudnik rešitve ERP, hkrati pa morajo zagotoviti pogoje uvajanja, ki bodo omogo~ili uspešno in u~inkovito uvedbo rešitve ERP. Uvedba rešitve ERP je zato strateški projekt podjetja. Zato tudi ne presene~a navedba, da je samo med 10 % do 30 % rešitev ERP (Gartner Group; povzeto po Kosi, 2004) uvedenih v predvidenem ~asu, s predvidenimi stroški in v predvidenem obsegu. Zaradi velikega števila neuspešno uvedenih rešitev ERP, so mnogi prou~evali dejavnike, ki vplivajo na uspeh uvedbe rešitve ERP. Kriti~ni dejavniki uspeha (v nadaljevanju KDU) uvajanja rešitev ERP so torej dejavniki, ki usodno vplivajo na uspešnost in u~inkovitost projektov uvedbe rešitve ERP. Objave v svetu izvedenih raziskav, ki so dosegljive v tiskanih in elektronskih virih navajajo mnogo kriti~nih dejavnikov uvajanja rešitev ERP. V predhodni raziskavi (Sternad in Bo-bek, 2004) smo prou~ili devetnajst raziskav. V tabeli 1 je prikazanih štirinajst KDU, ki so bili v teh raziskavah omenjeni ve~ kot petkrat, zaradi ~esar sklepamo, da sodijo med pomembnejše. Števila v oklepajih predstavljajo število avtorjev, ki so navedli KDU v svoji raziskavi. Med naj- A 29 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 pomembnejše dejavnike smo tako uvrstili (1 – najpomembnejši, 15 – najmanj pomemben): 1. KDU: vklju~itev in podpora uprave (16), 2. KDU: jasni cilji, strategija in obseg uvajanja rešitve (14), 3. KDU: organizacija projektnega tima in njegove kom- petence (13), 4. KDU: izobra`evanje uporabnikov rešitve ERP (13), 5. KDU: prenova poslovnih procesov (11), 6. KDU: management sprememb (10), 7. KDU: komunikacija znotraj projektnega tima in med projektnim timom ter ostalimi v podjetju (9), 8. KDU: vklju~itev in sodelovanje uporabnikov pri uvedbi ERP (9), 9. KDU: prenos podatkov iz starih rešitev ERP (9), 10. KDU: vklju~evanje zunanjih svetovalcev (8), 11. KDU: uporaba principov projektnega managementa (8), 12. KDU: aktivna vloga sponzorja projekta (7), 13. KDU: izbira tehnološke arhitekture (7) in 14. KDU: minimalno prilagajanje rešitve ERP posebno- stim podjetja (7). V tabeli navedene KDU smo podrobneje opisali drugje (Sternad in Bobek, 2005). Poleg zgoraj omenjenih KDU, smo v literaturi zasledili tudi slede~e dejavnike: zastarelost obstoje~ih IS, metodologija uvajanja, u~inkovita kontrola, sodelovanje med oddelki v organizaciji, urejanje izjem in merjenje zmogljivosti rešitve ERP, zagotovitev potrebnih virov itd. 3 Uvajanje celovitih programskih rešitev v Sloveniji Veliko slovenskih podjetij ima uvedeno rešitev ERP slovenskih oz. tujih ponudnikov rešitev ERP. Rešitve ERP slovenskih ponudnikov rešitev ERP, nismo vklju~ili v raziskavo, saj bi morali zanje najprej preveriti, ali po znanih kriterijih ustrezajo rešitvam ERP. V raziskavo smo tako zajeli samo naslednje rešitve tujih ERP ponudnikov: rešitev SAP R/3 oziroma mySAP ERP, Microsoft Navision in GEAC System 21. Ostalih tujih ponudnikov uvedenih rešitev ERP nismo zajeli, ker v Sloveniji ni uvedenih vsaj 5 namestitev oz. nismo našli referen~nih podjetij na spletnih straneh ponudnikov rešitev ERP. Tako smo v raziskavo o uvajanju rešitev ERP v Sloveniji zajeli 206 slovenskih podjetij, ki so v bli`nji preteklosti uvedle rešitev SAP R/3 oziroma mySAP ERP, Microsoft Navision ali GEAC System 21. Za rešitev SAP R/3 in mySAP ERP smo elektronske naslove vodij projektov dobili od podjetja SAP Slovenija. Prav tako smo dobili elektronske naslove vodij projektov za rešitev GEAC System 21 od podjetja Linkpro. Na spletni strani Microsoft Slovenija smo zasledili, da je v Sloveniji uvedenih pribli`no 250 namestitev (marec 2005). Ker nismo uspeli pridobiti elektronskih naslovov vodij projektov oziroma podjetij, ki so uvedla rešitev Microsoft Navi-sion od podjetja Microsoft Slovenija, smo se obrnili na Microsoft partnerje oz. na njihove spletne strani, kjer smo poiskali referen~na podjetja, ki imajo uvedeno rešitev Microsoft Navision. Pripravili smo spletni vprašalnik, ki smo Tabela 1: V zadnjih petih letih objavljeni ~lanki na temo KDU uvajanja rešitev ERP KDU 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 l.KDU * * * * * * * * * * * * * * * * 2. KDU * * * * * * * * * * * * * * 3. KDU * * * * * * * * * * * * * 4. KDU * * * * * * * * * * * * * 5. KDU * * * * * * * * * * * 6. KDU * * * * * * * * * * 7. KDU * * * * * * * * * 8. KDU * * * * * * * * * 9. KDU * * * * * * * * * 10. KDU * * * * * * * * 11. KDU * * * * * * * * 12. KDU * * * * * * * 13. KDU * * * * * * * 14. KDU * * * * * * * [1] Aduri et al. (2002) [2] Akkermans in Helden (2002) [3] Al-Mashari et al. (2003) [4] Al-Sehali (2000) [5] Bancroft et al. (2001) [6] Bradford in Florin (2003) [7] Estaves et al. (2002) [8] GattikerinCFPIM(2002) [9] Holland in Light (1999) [10] Jarraretal.(2000) [11] Khan (2002) [12]Mabertetal. (2003) [13] Parr in Shanks (2000) [14] Reif (2001) [15] Skok in Legge (2002) [16] Somers in Nelson (2004) [17]Umbleetal.(2002) A 30 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 ga preko elektronske pošte poslali vodjem projekta uvedbe rešitve ERP in sicer: ¦ 54 podjetjem, ki imajo uvedeno rešitev SAP R/3 oziroma mySAP ERP (26 %), ¦ 147 podjetjem, ki imajo uvedeno rešitev Microsoft Navision (72 %) in ¦ 5 podjetjem, ki imajo uvedeno rešitev GEAC System 21(2 %). Na vprašalnik je odgovorilo 48 vprašanih, kar je 23 odstotkov. Podrobnejšo razvrstitev rešitev ERP glede na velikost podjetij vidimo na sliki 1. Ve~ina podjetij, ki so odgovorile na vprašalnik spada po standardni klasifikaciji dejavnosti Republike Slovenije v dejavnost proizvodnje (52,1 %; dejavnost D), sledijo podjetja, ki so razvrš~ene v dejavnost trgovina, popravila motornih vozil in izdelkov široke porabe (14,6 % podjetij; dejavnost G) in dejavnost poslovanje z nepremi~ninami, najem in poslovne storitve (14,6% podjetij; dejavnost K) ter 18,7 % podjetij, ki so se razvrstile v druge dejavnosti. Podrobnejša delitev rešitev ERP glede na dejavnost je prestavljena v tabeli 2. S slike 1 in tabele 2 lahko razberemo, da je bila ve~ina rešitev SAP R/3 in mySAP uvedena v velika podjetja proizvodne dejavnosti. Rešitev SAP R/3 oziroma mySAP ERP je v ve~ji meri uvedena v velika podjetja tudi v svetovnem merilu. Prav tako pa ne presene~a rezultat, da je pogosteje prisotna v proizvodnji dejavnosti, saj podjetje SAP ponuja vnaprej pripravljene industrijske rešitve (module). Ti moduli so narejeni po principu »najboljše prakse« in predstavljajo standard za posamezno industrijsko panogo, kot npr. industrijska rešitev za farmacijo. Rešitev Microsoft Navision je v svetu uvedena predvsem v srednje velika in majhna podjetja. Podobne rezultate lahko razberemo tudi iz slike 1 in tabele 2 za slovenska podjetja. Ve~ina podjetij, ki ima uvedeno rešitev Microsoft Navision se je uvrstila med manjša ali srednje velika podjetja trgovinske ali storitvene dejavnosti. Z uvedbo rešitve ERP mora podjetje prilagoditi svoje poslovne procese poslovnim procesom izbrane rešitve ERP. Zato je zelo pomembno, da podjetje izbere takšno rešitev ERP, katere poslovni procesi, se kar najbolje prilegajo obstoje~im poslovnim procesom podjetja oziroma poslovnim procesom, kot jih `eli imeti podjetje v prihodnosti . Predpostavili smo, da `eli podjetje uvesti najprimernejšo rešitev ERP v predvidenem ~asu, s predvidenimi viri in v predvidenem obsegu. Vse omenjene rešitve ERP v raziskavi se po znanih kriterijih uvrš~ajo med rešitve ERP. Predpostavili smo tudi, da se raziskava ne omejuje na posamezno rešitev ERP, pa~ pa se nanaša na rešitve ERP na splošno. Omejitve raziskave so: rešitve ERP bomo obravnavali na splošno in se ne bomo osredoto~ili na posamezno organizacijo niti ne na posamezno panogo; ne bomo se ukvarjali s problemom, katera rešitev ERP je najprimernejša za posamezno podjetje oziroma panogo; raziskavo smo izvedli samo v slovenskih podjetjih, ki imajo uvedeno rešitev SAP R/3 oz. mySAP ERP, Microsoft Navision ali GEAC System 21. 18 16 14 12 IO 16 - 8 3 I 3 I I I n J o||o ^ I ? Malo podjetje ¦ Srednjeveliko podjetje ? Veliko podjetje GEAC Navision SAP Slika 1: Razvrstitev rešitev ERP glede na velikost podjetij Tabela 2: Prikaz rešitev ERP po dejavnostih ^~~~-—Ddavnost Rešitev^^^-^ D G K Drugo Skupaj System 21 3 0 0 0 3 Navision 7 5 5 6 23 SAP R/3 ali mySAP ERP 15 2 2 3 22 Skupaj 25 7 7 9 48 A 31 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 Z raziskavo smo preverjali ve~ hipotez, ki so bile postavljene na osnovi predhodnih raziskav (Sternad in Bo-bek, 2006). V nadaljevanju se bomo omejili na tri hipoteze in predstavili spoznanja v zvezi z njimi: - H1:Ne obstaja razlika med pomembnostjo KDU uvajanja rešitev ERP v Sloveniji in KDU uvajanja rešitev v tujini. - H2: Obstajajo skupine povezav KDU uvajanja rešitev ERP znotraj katerih ni zna~ilnih razlik med pomembnostjo KDU - H3: Obstaja povezava med posameznimi KDU uvajanja rešitev ERP. Vse med tremi hipotezami je raziskava potrdila. Ostali rezultati in razprave v zvezi z drugimi hipotezami so objavljeni drugje (Sternad in Bobek, 2006). 4 Rezultati raziskave kriti~nih dejavnikov uspeha v slovenskih podjetjih V raziskavi smo izhajali iz nabora KDU, ki so se po predhodni analizi raziskav v svetu izkazale za pomembne. Navajamo jih zgoraj v tabeli 1. Ker smo `eleli izpostaviti pomembnost komunikacije znotraj projektnega tima in komunikacije med projektnim timom in organizacijo smo se odlo~ili, da KDU »Komunikacija znotraj projektnega tima in med projektnim timom ter ostalimi v organizaciji« razdelimo na dva dela, in sicer na dejavnik »Komunikacija znotraj projektnega tima« in na dejavnik »Komunikacija med projektnim timom in podjetjem« in tako preu~uje-mo namesto štirinajst KDU petnajst KDU. V vprašalniku so anketirani petnajst KDU razvrstili, glede na pomembnost KDU-ja (1 najpomembnejši, 15 najmanj pomemben). Na ta del vprašalnika, je odgovorilo 65 % vprašanih. Izra~unali smo aritmeti~no sredino (M ) x in razvrstili KDU po pomembnosti: 1. KDU: jasni cilji, strategija in obseg uvajanja rešitve (Mx = 2,72), 2. KDU: vklju~itev in podpora uprave (Mx = 5,66), 3. KDU: organizacija projektnega tima in njegove kom-petence (Mx = 5,81), 4. KDU: vklju~itev in sodelovanje uporabnikov (Mx = 6,42), 5. KDU: komunikacija med projektnim timom in ostalimi v podjetju (Mx = 7,28), 6. KDU: komunikacija znotraj projektnega tima (Mx = 7,58), 7. KDU: izobra`evanje kon~nih uporabnikov (Mx = 7,71), 8. KDU: prenova poslovnih procesov (Mx = 7,74), 9. KDU: vklju~evanje zunanjih svetovalcev (Mx = 8,47), 10. KDU: aktivna vloga sponzorja projekta (Mx = 8,84), 11. KDU: prenos podatkov iz starih rešitev v rešitev ERP (Mx = 9,13), 12. KDU: ~im manj prilagajanja rešitve ERP posebnostim podjetja (Mx = 9,19), 13. KDU: uporaba principov projektnega managementa (Mx = 9,87), 14. KDU: management sprememb (Mx = 10,74), 15. KDU: izbira tehnološke arhitekture rešitve ERP (Mx = 11,63). V vprašalniku so anketirani lahko opredelili tudi druge za njih KDU, za katere so menili, da so pomembni. Med navedenimi so bili: razpolo`ljivost ~lanov projektnega tima podjetja (delo poleg rednih obveznosti), povezanost z ostalimi rešitvami, zrelost podjetja kot celote, znanje svetovalcev, velika skrb in gospodarnost pri upravljanju s potrebnimi viri, usposobljenost in struktura kadrov, strošek uvedbe, mo`nost prilagajanja proizvodnih postopkov ERP rešitvi in obratno ter hitrost uvedbe. Tabela 3: Primerjava rangiranja KDU iz strokovne literature in raziskave Strokovna literatura Raziskava Jasni cilji, strategija in obseg uvajanja rešitve 2 1 Vključitev in podpora uprave 1 2 Organizacija projektnega tirna in njegove kompetence 3 3 Vključitev in sodelovanje uporabnikov 9 4 Komunikacija med projektnim timom in ostalimi v podjetju 7-8* 5 Komunikacija znotraj projektnega tirna 7-8* 6 Izobraževanje končnih uporabnikov 4 7 Prenova poslovnih procesov 5 8 Vključevanje zunanjih svetovalcev 11 9 Aktivna vloga sponzorja projekta 13 10 Prenos podatkov iz starih rešitev v rešitev ERP 10 11 Čim manj prilagajanja rešitve ERP posebnostim podjetja 15 12 Uporaba principov projektnega managementa 12 13 Management sprememb 6 14 Izbira tehnološke arhitekture rešitve ERP 14 15 * Ker je v večini strokovnih člankov komunikacija znotraj projektnega tima in komunikacija med projektnim timom in ostalimi v organizaciji združena, smo pri analizi KDU oba dejavnika označili kot en dejavnik. A 32 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 Pomembnost KDU uvajanja rešitev ERP v Sloveniji in tujini Rangiranje KDU po pomembnosti iz raziskave smo primerjali s pomembnostjo posameznih KDU iz raziskav v svetu (glej tabela 1), kar je prikazano v tabeli 3. Med obema rangiranjema KDU obstaja visoka statisti~no zna-~ilna povezanost (r = 0,745; P = 0,001), s ~esar lahko potrdimo hipotezo, da ne obstajajo razlike med pomembnostjo KDU uvajanja rešitev ERP v Sloveniji in KDU uvajanja rešitev v tujini. S tega sledi, da posebnosti slovenskega okolja ne vplivajo na pomembnost KDU uvajanja rešitev ERP. V tabeli 3 vidimo, da so tako v raziskavah v svetu kot v naši raziskavi zelo pomembni naslednji KDU: Jasni cilji, strategija in obseg uvajanja rešitve, Vklju~itev in podpora uprave ter Organizacija projektnega tima in njegove kompetence. Na visoko mesto (4 mesto) so slovenska podjetja vklju~ila KDU Vklju~itev in sodelovanje uporabnikov, medtem ko ga strokovna literatura uvrš~a v spodnji del tabele KDU (na 9 mesto), kar je verjetno posledica tega, da so v strokovni literaturi preu~evana podjetja velika podjetja s tradicijo in so imela pred uvedbo rešitve ERP uveden program za planiranje zahtev materiala oziroma s kratico programe MRP (angl. Material Resource Planning) oziroma programe za planiranje vseh proizvodnih virov oz. s kratico sistemi MRP II (angl. Manufacturing Resource Planning) in so bili uporabniki `e vajeni z na~inom dela v nekaterih modulih. Najve~ji razkorak med KDU v primerjalni tabeli je pri KDU Managementu sprememb, ki ga strokovna literatura uvrš~a na 6 mesto po pomembnosti KDU, medtem ko ga naša raziskava uvrš~a na predzadnje mesto pomembnosti KDU (14 mesto). Ta podatek nas je presenetil, saj je samo 7 podjetij (16 %) odgovorilo, da se je izbrana rešitev ERP popolnoma prilegala poslovnim procesom podjetja. 71 % (32 podjetij) odgovorov se je nanašalo, da so se poslovni procesi v veliki meri prilagajali obstoje~im poslovnim procesom podjetja. 6 podjetij (13 %) je odgovorilo, da delno prilagajajo obstoje~im poslovnim procesom in nih~e ni odgovoril, da se slabo prilagajajo obstoje~im poslovnim procesom. S tega lahko sklepamo, da podjetja pri uvedbi rešitve ERP ne posve~ajo dovolj pozornosti managementu sprememb, saj obstoje~a organizacijska struktura in procesi v ve~ini podjetij niso usklajeni s strukturo,orodji in obliko informacij, ki jih zagotavlja rešitev ERP. Glede na dejstvo, da ima vsaka rešitev ERP svojo logiko organizacijske strategije, podjetja in organizacijske kulture, ki pomembno vpliva na organizacijsko strukturo, politiko podjetja, procese in zaposlene ter lahko povzro~i odpor, zmedenost, prese-`ek zaposlenih itd. menimo, da bi podjetja morala nameniti ve~ pozornosti temu dejavniku. Ostalim KDU se sicer mesto pomembnosti spreminja glede na strokovno literaturo in raziskavo, vendar ne bistveno. Ker rezultati raziskave bistveno ne odstopajo od tujih raziskav, lahko re~e-mo, da se slovenska podjetja, ki so uvedla rešitev ERP zavedajo pomena KDU pri uspešni in u~inkoviti uvedbi rešitve ERP v podjetje. Skupine KDU, znotraj katerih ni zna~ilnih razlik V prejšnjem poglavju smo dobili razvrstitev KDU uvajanja po pomembnosti od najpomembnejšega do najmanj pomembnega KDU. Vendar nas je zanimalo, ali obstajajo med njimi skupine KDU, znotraj katerih ni pomembnejših razlik in za katere lahko re~emo, da so enako pomembni KDU. Glede na povpre~no mesto (rang posameznih KDU) in variiranje ranga med odgovori anketiranih, lahko teh 15 KDU razvrstimo v 4 skupine, kot vidimo na sliki 2.Tako lahko potrdimo hipotezo, da obstajajo skupine povezav KDU uvajanja rešitev ERP, znotraj katerih ni zna~ilnih razlik med pomembnostjo KDU. V posameznih skupinah so naslednji KDU: 1. skupina enakovrednih KDU: 1. KDU: jasni cilji, strategija in obseg uvajanja rešitve. 2. skupina enakovrednih KDU: LU 16 O _ ¦H« _iz c: g. -;¦ _ ______________ III .__________^________________ 12 5 4 Slika 2: Grafična razvrstitev KDU glede na rang raziskave & & 7 & 9 10 KRITIČNI DEJAVNIKI USPEHA M 12 13 14 iS A 33 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 2. KDU: vklju~itev in podpora uprave in 3. KDU: organizacija projektnega tima in njegove kompetence. 3. skupina enakovrednih KDU: 4. KDU: vklju~itev in sodelovanje uporabnikov, 5. KDU: komunikacija med projektnim timom in os- talimi v podjetju, 6. KDU: komunikacija znotraj projektnega tima, 7. KDU: izobra`evanje kon~nih uporabnikov, 8. KDU: prenova poslovnih procesov, 9. KDU: vklju~evanje zunanjih svetovalcev, 10. KDU: aktivna vloga sponzorja projekta, 11. KDU: prenos podatkov iz starih rešitev v rešitev ERP in 12. KDU: minimalno prilagajanje rešitve ERP poseb- nostim podjetja. 4. skupina enakovrednih KDU: 13. KDU: uporaba principov projektnega manage- menta, 14. KDU: management sprememb in 15. KDU: izbira tehnološke arhitekture rešitve ERP. Odvisnost med posameznimi KDU Predvidevali smo, da posamezni KDU niso neodvisni od ostalih KDU, pa~ pa so med sabo povezani. Zato smo s tretjo hipotezo `eleli preveriti, ali so kateri (in kateri) posamezni KDU so med sabo pomembneje pozitivno oziroma negativno povezani. Odvisnost med posameznimi KDU (hipoteza H3) smo raziskovali s pomo~jo korelacij-ske matrike. Rezultati raziskave so nam razkrili, da med posameznimi KDU obstaja zmerna pozitivna korelacija pri 5 odstotni stopnji zna~ilnosti (slika 3) in sicer med: uporaba principov projektnega managementa ter izbira tehnološke arhitekture (13 KDU in 15 KDU; r=0,499), management sprememb ter ~im manj prilagajanja rešitve ERP posebnostim podjetja (14 KDU in 12 KDU; r=0,487), aktivna vloga sponzorja ter prenova poslovnih procesov (10 KDU in 8 KDU; r=0,469), komunikacija med projektnim timom in ostalimi v podjetju ter management sprememb (5 KDU in 14 KDU; r=0,465), vklju~itev in podpora uprave ter vklju~evanjem zunanjih svetovalcev (2 KDU in 9 KDU; r=0,464), aktivna vloga sponzorja ter vklju~itev in sodelovanje uporabnikov (10 KDUin 4 KDU; r=0,464), komunikacija med projektnim timom in ostalimi v podjetju ter prenos podatkov iz starih rešitev v rešitev ERP (5 KDU in 11 KDU; r=0,457), izobra`evanje uporabnikov rešitve ERP ter ~im manj prilagajanja rešitve ERP posebnostim podjetja (7 KDU in 12 KDU; r=0,45), prenova poslovnih procesov ter izbira tehnološke arhitekture (8 KDU in 15 KDU; r=0,433), komunikacija znotraj projektnega tima ter prenova poslovnih procesov (6 KDU in 8 KDU; r=0,432), organizacija projektnega tima in njegove kompetence ter management sprememb (3 KDU in 14 KDU; r=0,429), organizacija projektnega tima in njegove kompetence ter vklju~itev in sodelovanje uporabnikov pri uvedbi ERP (3 KDU in 4 KDU; r=0,419), vklju~itev in sodelovanje uporabnikov pri uvedbi ERP ter management sprememb (4 KDU in 14 KDU; r=0,416), r=0,415- rKDu)r=0'419{K4Du) -r=0,416 -r=0,487- Slika 3: Odvisnost med posameznimi KDU A 34 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 ¦ komunikacija znotraj projektnega tima ter prenos podatkov iz starih rešitev v rešitev ERP (6 KDU in 11 KDU;r = 0,415), ¦ aktivna vloga sponzorja ter ~im manj prilagajanja rešitve ERP posebnostim podjetja (10 KDU in 12 KDU; r=0,400). S korelacijske matrike in s slike 3 vidimo, da med posameznimi KDU obstajajo samo pozitivne povezave med posameznimi KDU. Pozitivna povezava med posameznimi KDU nam pove, da upoštevanje posameznega KDU pozitivno vpliva na drug povezan KDU. Zelo zanimiva ugotovitev, ki je lepo vidna tudi s slike 3, da dejavnik Jasni cilji, strategija in obseg uvajanja ni v pomembnejši odvisnosti z nobenim drugim prou~evanim KDU ter da dejavnika Vklju~itev in podpora uprave (2. KDU) ter Vklju~evanje zunanjih svetovalcev (9. KDU) nista v pozitivni odvisnosti z ostalimi KDU. 5 Zaključek Veliko slovenskih podjetij uvaja ali je v bli`ji preteklosti uvedlo rešitev ERP. Vendar pa je veliko število uvedb rešitev ERP neuspešno, zato pridobivajo na pomenu KDU. KDU uvajanja rešitve ERP so dejavniki, ki usodno vplivajo na uspešnost in u~inkovitost projektov uvedbe rešitve ERP. Objave v svetu izvedenih raziskav, ki so dosegljive v tiskanih in elektronskih virih navajajo mnogo kriti~-nih dejavnikov uvajanja rešitev ERP. Na osnovi devetnajst v svetu izvedenih raziskav smo ocenili, da štirinajst KDU, ki so bili v teh raziskavah omenjeni ve~ kot petkrat, sodijo med pomembnejše. V raziskavi smo izhajali iz tega seznama KDU in `eleli preveriti: ali obstajajo razlike med pomembnostjo KDU uvajanja rešitev ERP v Sloveniji in KDU uvajanja v tujini; ali obstajajo skupine povezav KDU uvajanja rešitev ERP znotraj katerih ni zna~ilnih razlik med pomembnostjo KDU in ali obstaja korelacija med posameznimi KDU uvajanja rešitev ERP. Na osnovi izvedene raziskave v slovenskih podjetjih, ki imajo uvedeno rešitev SAP R/3 oziroma mySAP ERP, Microsoft Na-vision in GEAC System 21 smo ugotovili, da obstaja visoka statisti~na povezanost med rangiranjem KDU slovenskih podjetij in rangiranjem KDU v raziskavah v svetu, s ~esar lahko sklepamo, da na uvajanje rešitev ERP ne vplivajo posebnosti slovenskega okolja. Tako lahko potrdimo hipotezo, da ne obstajajo statisti~no pomembne razlike med pomembnostjo KDU uvajanja rešitev ERP v tuji strokovni literaturi in KDU uvajanja rešitev ERP v slovenskih podjetjih. Na osnovi raziskave smo potrdili tudi drugo hipotezo, da obstajajo skupine povezav KDU uvajanja rešitev ERP znotraj katerih ni zna~ilnih razlik med pomembnostjo KDU. Ugotovili smo, da ostajajo 4 takšne skupine enakovrednih KDU. Izra~unali smo korelacijsko matriko KDU, kjer obstaja kar nekaj zmernih pozitivnih povezav med posameznimi KDU, s ~imer smo potrdili tudi tretjo predpostavko, ki pravi, da obstajajo povezave med posameznimi KDU uvajanja rešitev ERP. Naše nadaljnje raziskovanje bo usmerjeno v podrobnejše preu~evanje pomembnosti KDU v posameznih fa- zah uvajanja, saj menimo, da vsi KDU niso enako pomembni v vseh fazah uvedbe. Nadalje bomo preu~ili vpliv posameznih KDU ene faze uvedbe na KDU nadaljnjih faz uvedbe. Obstoje~e rezultate raziskave pa bomo poskušali podrobneje raziskati s preu~evanjem KDU znotraj posamezne rešitve ERP (MySAP ERP, Microsoft Na-vision) na primerih podjetij. Literatura Aduri, R., Lin, W. & Ma, Y. (2003). The price tag of Enterprise Resource Planning (ERP) system implementation failure: version 2.0, dosegljivo na: http://erp.ittoolbox.com (29.8.2003). Akkermans, H. & Helden, K. (2002). Vicious and virtuous cycles in ERP implementation: a case study of interrelations between CSF, European Journal of Information Systems, II: 35 - 46. Al-Mashari M., Al-Mudimigh, A. & Zairi, M. (2003). Enterprise resource planning: A taxonomy of critical factors, European Journal of Operational Research, 146(2): 352 - 364. Al-Sehali, S. (2000). The factors that affect the implementation of enterprise resource planning (ERP) in the international Arab gulf states and United states organizations with special emphasis on SAP software, dissertation, University of Northern Iowa. Anderegg,T. et al. (2000). ERP: A:Z implementer’s guide for success, Resource Publishing Eau Claire, USA. Bancroft, N., Seip, H. & Sprengel, A. (1998). Implementing SAP R/3, 2nd edition, Manning Pubilcations Co, Greenwich. Bradford, M. & Florin, J. (2003). Examining the role of innovation diffusion factors on the implementation success of enterprise resource planning systems, International Journal of Accounting Information Systems, 4(3): 205 - 225. Estaves J, Pastor, J. A. & Casanovas, J. (2003). Using the Partial Least Squares (PLS) method to establish CSF interdependence in ERP implementation projects, dosegljivo na: http://erp.ittoolbox.com (15.9.2003). Gattiker,T. & CFPIM. (2002).Anatomy of an ERP implementation gone awry, Production and Inventory Management Journal, 43: 96 - 105. Harwood, S. (2004). ERP: The implementation cycle, Butter-worth Heinemann, Oxford. Holland, C. P. & Light, B. (1999).A critical success factors model for ERP implementation, IEEE Software, 5-6: 30 - 35. Jarrar,Y.F.,Al-Mudimigh,A. & Zairi, M. (2000). ERP implementation critical success factors – the role and impact of business process management, ICMIT, 2: 122 - 127. Kalakota, R. & Robinson, M. (2001). E-Business 2.0: roadmap for success, Addison-Wesley, USA. Khan,A. (2002). Implementing SAP with an ASAP methodology focus, Writers Club Press, San Jose. Kosi, M. (2004). Microsoft Business Solutions - Navision - ERP sistem za majhna in srednje velika podjetja, dosegljivo na http://epf-oi.uni-mb.si/ (10.12.2004). Mabert, V.A., Soni, A. & Venkataramanan, M. A. (2003). Enterprise resource planning: Managing the implementation process, European Journal f Operational Research, 146(2), 302 - 314. O’Leary, D. E. (2000). Enterprise resource planning system: Systems, life cycle, electronic commerce and risk, Cambridge university press, USA. A 35 Organizacija, letnik 41 Razprave {tevilka 1, januar-februar 2008 Parr,A.& Shanks, G. (2000).A model of ERP project implementation, Journal of Information Technology, 15: 289 - 303. Reif, H. (2001). Complementing Traditional Information Systems Implementation Methodologies for Successful ERP System Implementations, dissertation, University of Virginia. Shields, M. G. (2001). E-business and ERP: Rapid implementation and project planning, John Wiley & sons, New York. Skok, W. & Legge, M. (2002). Evaluating enterprise resource planning (ERP) systems using an interpretive approach, Knowledge and Process Management, 9(2): 72 - 82. Somers T. M. & Nelson, K. G. (2004).A taxonomy of players and activities across the ERP project life cycle, Information & Management, 41(3): 257 - 278. Sternad, S. & Bobek, S. (2004). ERP solution implementation critical success factors: what does matter and what does not, Acta systemica. Uredil: Lasker, G.E Windsor (Ont., Can.) 2004. International Institute for Advanced Studies in Systems Reserch and Cybernetics. Sternad, S. & Bobek, S. (2005). Critical success factors in ERP solution implementation: management challenges, Challenges and prospects/ International Conference on Information and Communication Technology in Management. Melaka 2005. Multimedia University, cop. Sternad, S. & Bobek, S. (2006). Management issues in ERP implementations: CSF’s in Slovenian organizations, Cybernetics and systems 2006. Uredil: Trappl, R. Vienna 2006. Austrian Society for Cybernetic Studies. Umble, E.J., Haft, R.R. & Umble, M.M. (2002). Enterprise resource planning: Implementation procedures and CSF, European Journal of Operational Research, 146(2): 241 - 257. Welti, N. (1999). Successful SAP R/3 implementation: Practical management of ERP projects, Addison-Wesley, England. Zhang, L. et al. (2002). Critical Success Factors of Enterprise Resource Planning Systems Implementation Success in China, HICSS’03. Simona Sternad je diplomirala na visokošolskem študiju ra~unalništva z matematiko na Pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru. Od leta 2000 zaposlena na Ekonomsko-poslov-ni fakulteti Univerze v Mariboru kot asistentka za poslovno informatiko. Zaklju~ila je magistrski študij na isti fakulteti, smer Poslovna informatika. Ukvarja se s prenovo poslovnih procesov v povezavi s celovitimi informacijskimi rešitvami in sistemi e-poslovanja ter na~rtovanjem in izvedbo spletnih rešitev. Samo Bobek je redni profesor za podro~je poslovne informatike na Ekonomsko - poslovni fakulteti Univerze Maribor. Ukvarja se zlasti z managementom informatike s poudarkom na na~rtovanju informatike, z informatizacijo poslovanja s poudarkom na celovitih rešitvah in sistemih e-poslova-nja, oboje v povezavi s prenovo poslovnih procesov in z informacijskimi sistemi za management ter z informatiko v bankah in drugih finan~nih organizacijah. Je nosilec ve~ predmetov na dodiplomskem in podiplomskem programu in avtor mnogih ~lankov, referatov in drugih bibliografskih enot. A 36