LISTOK. Zakon o narodnih šolah. (Dalje.) Proti vsemu temu so se navajali težki razlogi in se je dokazovalo, da se dado zlorabe s hifrim poviškom prora5imov preprečiti z natančnimi predpisi o sestavljanju pro^ačumov in z neposredno kontrolo krajevne šolske oblasti. Povdarjala se je socialna pravičnost, narodna in prosvetna korist, aiko bi. tudi pasivni in prosvetno zaostali kraji ob5utili dobroto državnega vzdržavanja šol, katerega bi nosili s progresivnim diaivkom najve5 ioni. ki so bogatejši, ter bi s tem bilo omogočeno, da dobe tudi stranske in gorske šole vse ono, kar so dosedaj imele le bogate, mestne itd. Debata se je o tem nadaljeviaila na naslednjj seji. Preden je takratni urednik »Nairodne Prosvete« g. Milutin Stankovič nadaljeval 'poročilo Glav. prosv. svetai, je navedel sledečo sliko iz dobe svojega u5iteljevanja. Pred nekakimi 27 leti sem potoval lepega majskega popoldneva (v dobi preganjania1 u5iteljstva) na novo službeno mesto v V. Padal je na zemljo divni, topli majski mrak in solnce je tonilo v purpurni zarji. Voz je škripal skozi zelene loge, v katerih so se še zapažali osfcatnki starih gozdov. Mene je sicer zanimala lepota prirode, toda vendar si nisem mogel izbiti iz glave misel na tedanjo težavo učiteljevanja: boj s surovim režimom reakcije. ki je neusmiljeno preganjal u5iteljstvo ter jih izročal na milost in nemilost najslabšim ljudem po deželi.* Zamišljen sem dospet do starega šolskega poslopja, skritega od pota v kotu prirodne lepote in zelenja. Okrog šole se je kot preproga širila zelena trata, ki so jo obkroževali gosti, dišeči gozdovi. Globoko v gozdu sem zaspazil streho majhne cerkvice, ki je spominjala na stare hrame, ki so jih naši predniki stavili po velikih gozdovih radi varnosti pred Turki; Kmet, ki me ie pripeljal semkaj, potujoč v Šabaic. me Je mimogrede vzel na voz. Zmetal je par mojih malenkosti na trato pred šolo, pozdravil me, sprejel moio zahvalo in §e majhno napitnino, ki * Podobno se je godilo slovenskemu učiteljstvu pred vojno pod klerikalnim režimom. sem mu jo dal (imel sem sam le nekaj dinarjev v žepu) in se obrnil po stranski poti skozi gozd na glavno cesto, ki pelje v Šabac. Ostal sem sam pred staro šolo, iz katere ni bilo glasu živega bitja. V gozdu je vladala nema tišina, a v bližini ni bilo nobene hiše. Šola je bila odprta. Mrak se še ni popolnoma vlegel, ko sem stopil v novi dom svojegia življenskega 'potovanja ... Namesto svežega gozdnega zraka mi udari v nos plesnivi in zaduhli smrad, ki spominja na stara poslopja in uroazanost. Jaz pa sem začel pregledovati tuje in prazne prostore svojega novega ognjišča. Vse, kar šem videl, izdajalo je sliko strašne zapuš5enosti in nesnage, V šolski sobi so stale dolge in nepobarvane klopi, v kotu pa stara ne5rtarta tabla. Stene, pred davnimi leti pobeljene, so nosile cele plasti prahu. Omet je tia več krajih že odpadel, a na njegovem mestu ie poganjala travia. Najgršo sliko pa je imel pod, ki je bil bogve kedaj poriban. r>od klopmš pa, kjer so sedeli učenci, so bile gomile strjenega blata. Okna so billa ve5inoma pobita, ostale šipe pa motne in umazane. Kljnčavnice na vratih pokvarjene in brez ključev. V učiteljevem stanovanju >e stal polomljen stol, v kotu pa noge neke postelje. Noč je legala, jaz pa sem premišljal, kaj mi je storiti. V takem poslopju nisem mogel niti preno5iti, niti nisem vedel, kam naj se obrnem. Kesal sem se. ker nisem zaprosil voznika, dla bi me odvedel v vas ... Dolga bi bila povest mojega življenja na tej šoli... Glavno pa je to, kar sem slišal od kmeta, ki me je sprejel v hišo za prenočevanje. Tri leta že ni bila šola ne pobeljena, ne popravljena. Vzrok je ta, ker ob5ine ne dajo denarja. Šolo sta vzdržaivali dve obSini, pa sta se etia na drugo izgovarjali. Že nad leto dni ni imela šola sluge. Kdorkoli je služil, ni dobil plačila, zato je tudi najbolj leni postopač v vasi zapustil to službo. Šolsko srjbo so pometali 'otroci sa«ii, ki so tudi vodo donašali izpod cerkvice v gozdu. Na ta način se je napravil tak kontrast med prirodno lepoto, ki je obkroževala šolo in pa orto ziaipuščenostjo, ki je vladala v njej... * (Dalje prihodnji5.)