Gorazd Makarovič PREHRANA V 19. STOLETJU NA SLOVENSKEM 1. Jedila 1.1. Vsakdanja jedila 1.1.1. Dnevni obroki in njihova sestava 1.2. Jedila za praznične in posebne priložnosti 1.2.1. Obroki in njihova sestava 1.3. Jedila in prehrana zgornjih družbenih plasti 2. Zadostnost prehrane 2.1. Norme zadostnosti 2.1.1. Norme in hranljiva vrednost dejanske prehrane 2.2. Sezonska pomanjkanja in lakote 2.2.1. Nadomestna hrana 3. Družbene funkcije prehrane 3.1. Vrednotenje hrane 3.2. Pomen vsakdanjih navad in obnašanja pri jedi 3.3. Pomen jedil kot sestavin šeg 4. Seznam imen jedil in jedil iz 19. stoletja Poudarek pričujoče obravnave je na prehrani večinskega, agrarnega prebivalstva; podobo dopolnjujeta oris prehrane proletarskih družbenih plasti in skica prehrane gospode oziro- ma bogatih. Raziskava upošteva pojavne, fiziološke in družbene prvine in vidike razmerja med prebivalstvom in hrano. Besedilo temelji na raznih pisanih in tiskanih virih; predmetni viri so seveda omejeni predvsem na razno posodje in pribor. Pisanju je rabila v pomoč razna literatura. Od doma- čih obdelav velja omeniti besedila Rajka Ložarja (Hrana), Vilka Novaka (Prehrana; Kultura, str. 1 58 in dalje). Pranja Basa (Nivo) in kritični povzetek dosedanjega znanja, delo Ange- losa Basa (Hrana). Posebno pojasnilo je potrebno o tako imenovanih »narodnih jedeh", ki so Iz obravnave ho- te izpuščene. Najstarejša piscu teh vrst znana omemba sintagme „narodne jedi" pri nas sodi v leto 1851 („narodske jedi" — Benkov, Starice, str. 21 ), v nemščini pa je bila zapi- sana vsaj že leta 1838 („Nationalspeisen" — Vraz, Uebersicht, str. 99). Vendar ta pojem vsaj do zadnje četrtine 19. stoletja ni bil niti kaj prida razširjen niti ni pomenil kaj več kot pokrajinsko posebne kmečke jedi. Ob koncu stoletja pa so začeli tudi izbrana kmečka jedi- la vključevati v poseben segment narodnjaške meščanske kulture, za katerega so bile značilne nekatere izbrane in reprezentativno predelane prvine kmečke kulture; najvidnejši izraz teh prevrednotenj je bila „narodna noša". Narodnjaški meščani in tanka zgornja po- deželska družbena plast so iz kmečkega okolja izbrana jedila primerno izboljšali in spreme- nili: nezabeljene kaše na vodi, soka z zelenjavo, ovsenih žgancev, pirjevičnega kruha, otrobnika, repe s korenjem in podobnih jedi iz bridke stvarnosti 19. stoletja seveda niso sprejeli v to pojmovno kategorijo. Tako je nastal pojem „narodne kuhinje", ki pa se je raz- širil šele v obdobju med svetovnima vojnama. Vendar so imele „narodne jedi" tudi tedaj in tudi za meščansko narodnjaško okolje v prehrani le malenkosten pomen. Omeniti pa je treba viroslovno vrednost iz 20. stoletja znanih receptov „narodnih jedi" za raziskavo prehrane v 19. stoletju. Številni znani načini pripravljanja „narodnih jedi" se precej razli- 128 Gorazd Makarovič kujejo od pripravljanja podobnih jedi v l kih v različnih območjih imeli sicer različne, vendar po krajevni veljavnosti najboljše obe-J de. Tako spričuje npr. poročilo iz leta 1833, da so na veliki koroški kmetiji v Selah za veli-J ko noč, binkoštni ponedeljek, telovo, vse svete, božič, novo leto, za sv. tri kralje, cerkve-J ni dan in za pusta obedovali mesno juho z belim kruhom, svinjsko meso, kislo zelje in ovč-^ jo pečenko s solato; ob veliki noči pa še žegen in za pusta krape (Protokol Sele). ^ Za naštete praznike spričujejo viri praviloma le boljša, nevsakdanja jedila. Čeprav jedilniki niso bili niti enotni, niti določneje standardizirani, moremo razbrati dve temeljni skupni značilnosti: poudarek na regionalno različnih boljših močnatih jedeh in na konserviranem svinjskem mesu. Izjemo pomenijo koline; ob klanju prašiča je bil jedilnik seveda sestavljen predvsem iz svežih mesnih jedi. Na ta dan so bile v navadi zlasti jedi iz krvi, drobovine in slabših kosov mesa. Obilno so jedli ves dan, zvečer je bila precej splošno v navadi izbrana mesna pojedina.Tako npr. priča poročilo iz leta 1846 za Dobje pri Planini o več dni trajajo- či pojedini s sosedi za furež; podobno se glasi poročilo iz istega leta za Jelše (Kuret, Šta- jersko, str. 161, 195). Seveda more to veljati za hiše, pri katerih so klali, torej predvsem za kmetije. Kako je na to gledala vaška revščina, kaže npr. nekaj vrstic iz sredi 19. stoletja napisane pesmi o kolinah, dela pohorskega ljudskega pesnika Jurija Vodovnika: „Godla se v pisker spravi,"/Pred oferja se postavi./Tako je b'lo in tako bo,/Po pohorski posta- vi./Še godla je kisela,/Jaz nimam ž njo veselja;/Kdor druge kose je požrl,/Še godlo naj po- žira/ ...Kdor nima dat preseta klat,/Se z godlo naj pozdravi/Če svinje kdaj zbolijo,/Jih vse poklat'pustijo./Takrat tud' oferji pri nas,/Lepš' kos mesa dobijo." (Pajek, Črtice, str. 70, 71). Brez posebej določenih sestavin so bili tudi jedilniki ob velikih kmečkih delih. Po doslej znanih virih moremo sklepati, da so se vrste in količine jedi razlikovale tako po posamez- nih kmetijah kot tudi po pokrajinah; precej uveljavljeno pa je moralo biti načelo, da morajo biti ob takšnih dnevih obroki številni in vsaj deloma sestavljeni iz nevsakdanjih, boljših je- di. Tako npr. besede Valentina Vodnika „Terice pogačo,/potico jedo" v Novi pratiki za mesec september veljajo zlasti za Gorenjsko. Seveda tudi v tej pokrajini ni bilo povsod enako. Sredi 19. stoletja so v Mengšu dajali mlatičem med drugim kuhane štruklje in vča- sih meso (Trdina, Mengeš, str. 164). Okoli leta 1820 so na prekmurskih kmetijah ob tak- šnih priložnostih postregli s slanino zabeljeno solato ali kumarčno solato, s kislim zeljem ali repo, sočivjem ali močnatimi jedmi: hajdinačo, repnjačo, gibanico ali krapci, ter na Go- ričkem tudi z vinom (Čaplovič, Wenden, str. 72, 73). Marsikje na Dolenjskem so v drugi polovici 19. stoletja menili, da sodijo k žetvi štruklji, ki so jih imeli za najboljšo jed; tericam pa je pripadalo zjutraj žganje, zvečer svinjsko meso, vmes pa navadna vsakdanja hrana, vendar dopoldne in popoldne še vino (Trdina, Zapiski, str. 428, 297). Ponekod na Koro- škem so ob koncu 19. stoletja za sosede, ki so prišli pomagat pri gnojavoži, pripravili ržen kruh, z orehi polnjeno in z medom pomazano pogačo, dalje s smetano, jajci in skuto pol- njene štruklje in včasih mlečno proseno kašo (Kotnik, Starosvetnosti, str. 43). Stvarno ilustrira okoliščine takšnih pojedin npr. poročilo s Štajerskega: leta 1846 so v Dobju pri Planini v petek in svetek jedli stročnice in gomoljnice, zelje in močnate jedi. Od f ureza (ker so na ustrezni pojedini pač ogromno mesa požrli s sosedi) jim je ostajalo le malo mesa za Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 145 Štajerska deklica melje z ročnim mlinom, „zrmljami". Upodobitev Jurija Šubica. Iz: Die österrei- chisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild. Steiermark. Dunaj, 1890. 146 Gorazd Makarovič čez leto; ob gnojavoži pa so si privoščili mesa in več jedi {Kuret, Štajersko, str. 157). Ven- dar so z boljšimi jedmi v različnih območjih najbrž izražali različna vrednotenja raznih veli- kih kmečkih del; poleg prej omenjenih štrukljev in mesa za mlatiče naj omenimo zapis iz leta 1845, po katerem so na vzhodnem Štajerskem mlatiči imeli slabo hrano, boljšo pa kopači in žanjci (Baš, Poglavja, str. 201 ). Tudi druga pričevanja kažejo o jedeh ob takšnih priložnostih kaj pestro sliko (gl. poglavje 3.1.). 1.3. Jedila in prehrana zgornjih družbenih plasti V prejšnjih poglavjih je opisana prehrana večinskega prebivalstva; sočasno pa je v 19. stoletju na Slovenskem obstajal tudi zelo drugačen kulturni model gosposke kuhinje ozi- roma prehrane. Tudi ta model je temeljil na tradiciji iz prejšnjih obdobij (gl. npr. Makaro- vič, Oprema, str. 57, 58) in odlikoval se je s povezavo z mednarodno evropsko gastroni- mijo. Dve poglavitni potezi ločita to prehranjevalno kulturo od prehrane večinskega prebi- valstva: na mesnih jedeh osnovani jedilniki vsakdana in prefinjenost pripravljanja številnih in pestrih jedi. Prehrana večinskega prebivalstva pa je bila vsakdanje brezmesna in se- stavljena iz zelo preprosto pripravljenih jedi. Poglavitna naloga gosposke kuhinje je bila iz- brano pripravljanje številnih in raznovrstnih jedi — osnovni problem kuhinje večinskega prebivalstva pa ni bila kakovost, ampak količina zadostne hrane. Brez gosposke kuhinje seveda ni mogoče zadovoljivo orisati prehrane na Slovenskem v 19. stoletju; primerjava obeh vodilnih prehranjevalnih modelov pa razkriva še pomembno stvarno plat družbenih razlik. Model gosposke kuhinje se je uresničeval le pri majhnem bogatem delu neagrarnega prebivalstva, vsekakor pri (najbrž mnogo) manj kot desetih odstotkih celotne populacije. Tako je bilo na Slovenskem npr. leta 1857 le 17%, leta 1900 pa 27% neagrarnega prebivalstva (gl. Zgodovina Slovencev, str. 540, 541); v teh odstotkih so zajeti tako gospoda kot tudi vsekakor mnogo številnejša razno mestno prebi- valstvo in neagrarni proletariat. Zavoljo tega je s širših zgodovinopisnih in etnoloških vidi- kov prehrana gospode manj pomembna; toliko večji pomen pa ima, seveda, za zgodovino gastronomije. Pričujoči članek ne obsega zadnjega vidika; zato na tem mestu podajamo le ustrezen oris. V tem besedilu je namen orisa gosposke kuhinje torej predvsem primerja- len; omogoča naj vzporejanje — v družbeni organizaciji utemeljenih — sočasnih različnih standardov in modelov prehrane oziroma njihovih relativnih vrednosti. Temeljni model gosposke prehrane je razviden iz kuharskih knjig. V 19. stoletju je bilo na Slovenskem v rabi nekaj nemških kuharskih knjig; koliko jih je bilo, ne vemo, zato bi bilo posploševanje v njh zapisanih receptov na dejansko kuharsko prakso zelo tvegano. Neko- liko drugače je s slovenskimi kuharskimi knjigami, ki bi lahko bile zunaj slovenskega ozemlja le izjemoma v rabi. Model gosposke kuhe je predstavljen že v prvi slovenski kuharski knjigi „Kuharske bukve. Is Nemškiga preslovenjene od V.(alentina) V.(odnika). Lublana. Natisnene per Kleinmajer- ji skusi saklado Andrea Gassler na tergi Nro. 190. 1799". Že iz naslova je razvidno, da gre izvirno za nemško knjigo; vsebina zajema prav vabljive recepte, ki kažejo na vsakda- nje mesne jedilnike s številnimi prilogami, predjedmi in poobedki, sladkarijami, pecivi, pi- jačami, sladoledi in drugim. Katere jedi od 300 receptov, navedenih v knjigi, so se med gospodo na Slovenskem udomačile, ne vemo. Vendar je knjiga morala imeti precejšen vpliv na dejansko kuharsko prakso, zakaj ponatisnili so jo leta 1834 in spet leta 1842. Po- dobno velja za naslednjo slovensko kuharsko knjigo, ki jo je spet iz nemškega izvirnika Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 147 prevedel Andrej Zamejic: „Nove kuharske bukve, ali nauk, nar boljši in nar imenitniši jedila brez posebnih stroškov perpraviti. V Ljubljani. Tiskal in založil J. Blaznik. 1850". Tudi ta knjiga je bila večkrat ponatisnjena: leta 1861, 1877 in leta 1886. Leta 1888 je izšla kom- pilacija receptov po raznih virih: „Izurjena kuharica. Nauk najboljša jedila brez posebnih stroškov pripravljati. Spisala Josefina Jurik. V Mariboru. Jos. Jurik's Verlags-Expe- dition"; njena zgodovinsko pričevalna vrednost bi lahko bila le malenkostna. Nasprotno pa predstavlja najpomembnejša slovenska kuharska knjiga zapis kuharske prakse; to je „Slovenska kuharica ali navod okusno kuhati navadna in imenitna jedila. Narekovala Magdalena Pleiweis-ova, rojena Knafeljnova. Pisala Neža Lesar-jeva. V Ljubljani 1868". Ta knjiga je bila ponatisnjena v letih 1 878, 1886, 1890, 1897 (že v 20. stoletju jo je te- meljito predelala in dopolnila Félicita Kalinšek v izdaji leta 1912; knjiga je v številnih izda- jah najbrž vse do danes najpomembnejša slovenska kuharska knjiga). Avtorica je bila ro- jena leta 181 5 v Rožeku kot gruntarska hči, umrla je v Ljubljani leta 1890 (Slovenski bio- grafski leksikon, VII. zvezek, Ljubljana, 1949). Omemba v naslovu knjige kaže, daje bila avtorica najbrž nepismena; smeli bi domnevati, da recepti niso prevzeti iz drugih knjig am- pak so zapis praktičnega učenja in njene lastne kuhe. Že v uvodu prve izdaje pa pravi „na- rekovavka" v prvi osebi: „V njih (bukvah, op. G.M.) vam popisujem 932 imenitnih in nei- menitnih (navadnih), skozi in skozi okusnih, tečnih, zdravih in kar le moč varčno naprav- ljenih jedil, in to po načinu, kterega mi je popolnoma poterdila mnogoletna lastna sku- šnja pri visoki gospodi." (poudaril G.M.). Iz povedanega je torej razvidno, daje ta knjiga pričevanje o dejanski kuharski praksi oziroma o jedilih gospode, in ne zbirka receptov, ki bi se lahko uporabljali ali pa tudi ne. Številnost, prefinjenost in pestrost jedil v knjigi Magdalene Pleiweisove so v primerjavi z jedili večinskega prebivalstva prav fantastične; pozornost zbuja tudi mednarodni značaj jedi. Ta je mimo samih receptov razviden že iz nekaterih imen, npr.: „anglezka pogača, angležko testo, beuf alla mode po angležko, persa nadevena po angležko, bemski buhtelj- ni, biftek, čuke — laške buče, beuf alla mode, bešalem, francoski cmoki, francoska juha, francoska jajca, francoska nadevena persa, francoski kljunač, francoska omaka (ajmoht) Ragaut, francoski zrezki za juho, gulaš po ogerski šegi, holandski čaj, linška torta, rusovs- ki kuh, španski krafeljci, španska venčasta torta, švedski čolniči, švicarski kruh, tirolski štrudelj" itd. Recepti so v knjigi razdeljeni v skupine, ki prav dobro ponazarjajo sestavo gosposke prehrane: „Mesne juhe — postne juhe; Reči, ki se devajo na juho; Kaj se daje mesne dni po juhi?; Kaj se daje postne dni po juhi na mizo?; Jajčne jedi; Kaj se deva k me- su?; Polivke; Prikuhe; Reči, ki se devajo na prikuho — Za postne dni; Obare (ajmohti) — Postni ajmohti; Paštete; Mesne pečenke — Postne pečenke; kaj se daje na solato; Sladke solate; Močnate jedi ali kuhi; Dober kruh in potice; Sladkarije; Cukerčki; Torte; Spenjena jedila in kremi; Pene; Žolice; Ledice; Sadje vkuhano za ledice; Sadje za kompot; Odcedki; Omake; Kako se hrani sočivje". Nato sledi 14 prav umetelno sestavljenih vzorčnih jedilnih listov; šest jih je namenjenih posebnim priložnostim („0 zlati novi maši. Ob godu. Ob umestenji. Za dobro pojedino. Za ženitnino. Zvečer za ženitnino"), ostali pa so namenjeni obedom ob navadnejših dnevih, ob postnih dnevih, za večerjo in za malo južino. Jedilniki za posebne priložnosti štejejo 12—19 jedi, ostali pa 13—17 jedi; ob mali južini pa manj: za ženske po 4, za moške pa po 11 različnih jedi. Za ilustracijo navajamo nekaj primerov. Obed ob mesnem, to je nepostnem dnevu je obsegal: „1. Piškoten fancelj na rujavi juhi. 2. Špikan jezik. 3. Piske v frikasé. 4. Rusovska pašteta z kljunačem. 5. Meso, obloženo z raznoterimi prikuhami, z gorko in merzlo polivko. 6. Gospod (prikuha) z masleno polivko 148 Gorazd Makarovič polit. 7. Telečji filet v frikandô z mavrahi. 8. Pečen pešamelj — kuh z mareličino peno. 9. Jerebice s praženim rajževim vencem. 10. Divji kozel (gams) s kislo solato. 11. Jagodna in pomarančna žolica. 12. Linška in francoska torta. 13. Čokoladna in bela vaniljna zmerzlina. 14. Različne sladkarije. 15. Sadje. 16. Kava." Obed ob postnem dnevu je bil to pač samo po imenu in zavoljo rib, ostrig in rakov: „1. Tolčena ribja juha s krompirjevimi klobasicami. 2. Pečene ostrige (Austern). 3. Plave forele. 4. Rusovski vandeljci s postnim ragu. 5. Faširani zrezki (šniceljni) iz ščuke z merz- lim frikasé. 6. Pošrekani špargeljni. 7. Razseljena tonina merzla, z jesihom in oljem. 8. Ra- gu obara (postna), krog pa jajca (Verlorene Eier). 9. Morski raki s cikorijo in karfijolami. 10. Pečen špikan menek s solato. 11. Rumova žolica in čokoladna pena. 1 2. Malinična in vaniljna zmerzlina. 13. Muškacin — in španska torta. 14. Sladkarije. 15. Sadje. 16. Kava." Predlog za večerjo: „1. Na rujavi juhi makaroni. 2. Kuhana velika riba z jesihom in oljem. 3. Prešičevo stegno s brinom. 4. Galantin z aspikom. 5. Race v frikandô. 6. Divjega peteli- na pašteta. 7. Mandeljnov narastek (Auflauf). 8. Serna z laško solato. 9. Purman s kom- potom. 10. Pustni krofi. 11. Dvoja torta. 12. Dvoja žolica. 13. Punč alla glas." Predlog za malo južino za ženske: „1. Sardeljni zrezki (šnite) in holandski čaj (Thee), in ka- va z dobrim mlekom (smetano) in piškoti. 2. Potice, šartelj in dobro vino. 3. Spenjeno (fa- mano) mleko s španskimi vetrovi. 4. Gobice, mandeljnovi kifeljci, ledeni zapognjenci, ho- lipe in še več sladkarij." Predlog za malo južino za moške: „1. Dobro vino in kruh. 2. Kuhane plave forele z jesihom in oljem. 3. Salame, prešičevo stegno in jezik s brinom. 4. Jerebice (prepelice) v rajžu, 5. Divjačina. 6. Pohane piske. 7. Šartelj. 8. Torta In žolica. 9. Sladkarije. 10. Sadje. 11. Cer- na kava." Razkošje in gastronomska kakovost teh primerov kažeta podobno raven in slog, kakršna sta bila v navadi pri gospodi v drugih evropskih deželah (gl. Tannahill, Kulturgeschichte, str. 288 — 296). Seveda pa moremo domnevati, da seje iz „Slovenske kuharice" razvidna kuhinja v popolnosti uresničevala le pri cerkvenih dostojanstvenikih, bogatem plemstvu, oziroma veleposestnikih, velikih, trgovcih, visokem uredništvu in vsaj v drugi polovici 19. stoletja tudi pri industrijcih. Zavoljo skromnejših možnosti in nižje gastronomske kulture so nižje plasti gospode več kot verjetno jedle skromneje, vendar jim je rabil prej ilustrirani model za vzor. Takšno zgledovanje spričuje npr. opažanje o nekaterih novomeških meš- čanih v sedemdesetih letih 19. stoletja: zjutraj so imeli kavo, dopoldne meso in dva do tri vrčke piva, opoldne so jedli tri do štiri jedi in sladoled, popoldne je bila v navadi kava. Ob mraku so večerjali doma, potem pa so šli v krčmo, tam popili po tri ali več meric vina in še enkrat večerjali. Za jed jim ni bilo žal denarja, kupovali so vsa draga in dobra živila (Trdina, Zapiski, str. 261). Podoben, še nekoliko skromnejši slog prehranjevalne kulture kažejo v istem času npr. jedi novomeških čitalničarjev na veselicah na Trški gori in v Šentjerneju: zjutraj kava, po maši obed, sestavljen iz juhe, govedine, svinine na zelenjavi, pečenke, solate In torte; po litanijah so južinali kavo ali pečenko, svinino in podobno (Trdina, Zapis- ki, str. 138). Zdi se, da se je v 19. stoletju precej uveljavila nižja raven gosposke kuhinje z nekaterimi standardnimi jedmi. Sem bi sodil leta 1837 opisan opoldanski obed v ljubljans- ki gostilni: goveja juha, kos kuhane govedine, pečenka z zelenjavo in solato; enako velja za postno večerjo pri Levu v Ljubljani istega leta: ostrige z limono, morske ribe, kuhane z limono na olivnem olju in morski raki (Korytko, Korespondenca, str. 35, 41 ). Takšna kuhi- nja je seveda potrebovala številne in raznolike surovine, mnoge tudi iz tujih dežel. Tako je npr. leta 1837 izpričan spomladanski uvoz cvetače, artičokov, špinače, zelja, solate. Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 149 grozdja, milanskega sira iz Italije (Korytko, Korespondenca, str. 41, 48). Seveda so uvažali še številne druge surovine, zlasti začimbe; pomladanski uvoz zelenjave pa je bil tako ali tako nadaljevanje stare tradicije plemiške kuhinje (gl. Makarovič, Oprema, str. 58). Vsekakor se je del mestnega prebivalstva lahko le deloma zgledoval po idealnem modelu gosposke kuhinje. Obrtniško meščanstvo in sploh večina mestnega prebivalstva sta bila pač zavoljo skromnih razmer prisiljena jesti tudi navadne, iz preteklosti podedovane jedi kot npr. žgance in močnik (prim, poglavje 3.1.). Del uredništva je živel zelo težko. V zapi- su o dvanajstčlanski družini novomeškega uradnika iz sedemdesetih let 19. stoletja je omenjeno, da so na dan porabili le poldrugi funt mesa za vse tri dnevne obroke z zeljem in krompirjem. Kuharica je bila večkrat lačna in otroci so hodili v kuhinjo jest deklam namen- jene ostanke; dodano je mnenje, da tako borno žive še mnogi drugi uradniki (Trdina, Za- piski, str. 489). Pri takšnih skupinah mestnega prebivalstva so si vsaj včasih morali v več- ji meri doopinjevati prehrano s krompirjem. Pomembna razlika med gosposkim in kmeč- kim modelom prehranjevanja je bila tudi tu v načinu pripravljanja: viri iz 19. stoletja pripi- sujejo kmetu krompir v oblicah, v žgancih ali z repo in zeljem — gospodi pa krompir v sola- ti ali dušen krompir v kožici (gl. Stabej, Kruh, str. 84, 86). Pri fevdalcih oziroma velepo- sestnikih pa je bilo hrane mnogo; medsebojna obiskovanja z obilno jedačo in pijačo so bila sploh najbolj priljubljena zabava te podeželske gospode, kakor spričujejo podatki še za drugo polovico 19. stoletja (gl. Trdina, Berta, str. 170—182). Razvoj gosposke kuhinje je potekal bržkone precej pod dunajskim vplivom. Prva izdaja „Slovenske kuharice" že pozna „zrezke (šniceljne)", kar je dunajski izraz za to jed (Wie- gelmann, Speisen, str. 210). Enako velja za »gulaš po ogerski šegi" in »gulaš drugače"; prvega so pripravili „s štupcem paperke (turške štupe)", drugega s kockami krompirja (gl. Wiegelmann, Speisen, str. 215). Doslej znani viri vsebujejo le nekaj drobcev, ki ne omo- gočajo zadovoljivega vpogleda v razvoj tega modela kuhinje na Slovenskem v 19. stolet- ju. Zelo približno predstavo smeri razvoja moremo dobiti iz Dodatka k zadnji nepredelani izdaji „Slovenske kuharice" Magdalene Pleiweiss. Ta Dodatek M. Lavtižarjeve priča, da je bil model te kuhinje ob koncu 19. stoletja že nezadosten in da knjiga ni bila več namenje- na le gospodi ampak tudi precej številnemu mestnemu, le deloma gosposkemu prebi- valstvu in boljšim gostilnam. V pristavku Dodatka je Lavtižarjeva med drugim zapisala: „Ker je umetna kuharija imeniten del pri gospodinjstvu in je za vse stanove važna, je po- trebno, da se tudi pri nižjih družinah dobro, okusno in pa varčno kuha". Tudi med jedilnimi listi, ki jih je v Dodatku predlagala ta avtorica, jih že polovica ob juhi obsega le še dve do tri jedi; prav tam so navedene tudi že povsem navadne jedi npr. »krompirjeva juha, krom- pirjevi krofi, krompirjev štrudelj, močnik, korenjev pire, posiljena repa" itd. Vsekakor se je ta model gosposke kuhinje približeval tudi širšim plastem prebivalstva, med katerim so se vsaj ob koncu stoletja udomačile nekdaj gosposke jedi, kot npr. vampi, golaž in obara, ki so postale sicer najprej gostilniške jedi. Na drugi strani pa je družbena elita pač šla v korak z razvojem mednarodne, zlasti dunajs- ke gastronomije. Skromno informacijo o tém dajejo npr. nekateri recepti, ki so bili v nava- di v Kazinski kuhinji v Ljubljani. Zapisalo jih je tam učeče se dekle; ohranjeni so v rokopisni »Kuhinjski knjigi Ivanke Vodnik-ove" v zasebni lasti v Ljubljani. Sodijo v čas pred letom 1889: npr. »Rakova juha, Gamsieber pere, Flaiš štrudi, Flaiš štrudi pečen, Puter nokerli, Ragu juha telečja" itd. V tej knjigi je še mnogo receptov, o katerih pa ne vemo kje in koliko 1 50 Gorazd Makarovič Ročka za vodo ali druge pijače. Z Gorenjskega. Konec 18. stoletja ali prva tretjina 19. stoletja. Slovenski etnografski nnuzej, Ljubljana. so jih uporabljali; svojevrstno zanimivi In na gastronomski ravni so npr.: „Jeterni Strudel, Možganov Strudel, Švedska juha. Možganov šeberi. Čokoladna juha. Žabja juha, Sarde- len zos, Šnicelj v papriki, Možganove pofeze, Bieaftheak, Filan jezik. Paprika Siegel, Go- lobje v črnem zosi, Golobje kakor divji, Šnicelj v šlafrok" itd. Pričujoča skica gosposke kuhinje je omejena samo na glavne poteze; vendar omogoča z ostalim besedilom celotnega članka primerjavo, ki nedvomno kaže na silno različnost vi- soke kakovosti gosposke prehrane in slabe kakovosti in kolikosti kuhinje in prehrane ogromne večine prebivalstva v 19. stoletju na Slovenskem. 2. ZADOSTNOST PREHRANE 2.1. Norme zadostnosti Norme zadostnosti prehranjevanja so se oblikovale samo za večinsko prebivalstvo: za zgornje družbene plasti kaj takega sploh ni bilo potrebno; za gospodo je bilo pomembno samo katere izbrane jedi bo jedla in ne tudi koliko bo jedla. Biološki prag prehranjevanja je neodvisen od kulture; zato — in ker je bilo umiranje od la- kote v 19. stoletju na Slovenskem k sreči le izjemno — ga v članku ne obravnavamo. Za raziskavo zadovoljevanja objektivno zadostnih celotnih fizioloških prehranjevalnih po- treb doslej znani viri iz 19. stoletja niso dovolj povedni. Iz splošne podobe prehrane večin- skega prebivalstva v 19. stoletju na Slovenskem pa je vendarle mogoče sklepati, da je Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 151 vsebovala podobno kot v predindustrijskih agrarnih družbah nasploh, premalo proteinov, še zlasti živalskih, (prim. Radovanovič, Sociologija, str. 123). Na podlagi raznih virov si moremo ustvariti le predstavo o temeljni normi za zadostnost prehrane, ki se je izoblikovala med agrarnim prebivalstvom in med proletariatom raznih vrst: imeti toliko živil pri hiši oziroma imeti takšne redne dohodke, da je bilo mogoče zago- toviti navadne jedi vsak dan. Temeljna norma zadostnosti je bila torej prag stradeža oziro- ma lakote. Ob tipologiji in hranilni vrednosti vsakdanjih jedi je pač nesporno, da ta norma ni obsegala zadostnih količin gradbenih hranilnih snovi; obsegala pa je zadostno mero energetsko pomembnih sestavin jedil. Takšna norma je seveda izraz precej splošnih bed- nih razmer 19. stoletja; tragično dejstvo je, da je del prebivalstva dostikrat ni dosegal. Prav tako veljavne posebne norme o vrstah in količinah prazničnih jedi, oziroma jedi za posebne priložnosti so za občo podobo zadostnosti prehrane malo pomembne. Izobliko- vane so bile v kmečkem okolju. Ker jih velik del prebivalstva ni dosegal ali pa jih je zavoljo pričakovanja okolja dosegal z velikim odrekanjem in trudom, je bil njihov pomen pred- vsem družben; v veliki meri so določale živjenjsko obnašanje, igrale so precejšnjo vlogo pri socializaciji in internallzaciji ter pri ustaljevanju vaškega mikrosocialnega sveta. 2.1.1. Norme in hranljiva vrednost dejanske prehrane Približno orientacijsko predstavo o stvarni hranljivi vrednosti vsakdanje prehrane na kme- tijah morejo dati npr. zgleda z dveh koroških kmetij, na katerih sta bila opravljena natanč- na popisa celoletne porabe živil — in popis živil, ki bi jih morala dobivati oče in mati, če ne bi živela skupaj z mladim parom na kmetiji z gostilno v Kurji vasi pri Ljubljani. Popise sem razčlenil in izračunal povprečno število kalorij, ki bi v Idealnem letnem povprečju prišlo vsak dan na posameznika. Sicer preprostih, vendar zelo številnih, dolgih in mnogoštevilč- nih izračunavanj iz razumljivih vzrokov ne navajam, moram pa seveda opisati celoten po- stopek. Količine enakih živil sem najprej seštel, nato pa merne enote pretvoril v enote de- cimalnega merskega sistema. Prostorninsko izražene količine sem pretvoril v utežne eno- te. Pri tem sem uporabljal standardne tabele; pripomniti pa je treba, da nekatera živila v tabelah niso navedena. V teh primerih sem bil prisiljen empirično določiti ustrezna soraz- merja, in sicer za kislo zelje, krompir, mleko, kislo mleko, kislo smetano in pivo. Opravil sem po tri merjenja in nato uporabil srednjo vrednost. Pri preračunavanjih sem za ta živila uporabljali tale razmerja: 1 liter kislega zelja = 540 gramov; 1 liter srednje debelega krompir- ja = 500 g; 1 liter sladkega mleka = 940 g; 1 liter kislega mleka = 950 g; 1 liter kisle smetane = 950 g; 1 liter piva = skoraj 1000 g. Ta razmerja so seveda približna in morejo veljati za današnja živila; tako npr. ne vemo, kako debelo so rezali zelje in koliko zeljnice je sodilo v mero, ne vemo, kako debel je bil krompir, ne vemo, do katere stopnje so kisali mleko, ne vemo, kakšno je bilo domače pivo koritnjak — vse to pa je vplivalo na razmerja med prostorninami in težami. Iz povedanega je razvidna stopnja zanesljivosti preračuna- vanj, kar pa velja tudi sicer za ostala živila; vlažnosti, čistoče in drugih kakovosti nekda- njih živil pač ne poznamo. Naslednji korak je bila določitev kalorične vrednosti izpričanih količin živil po ustreznih ta- belah, v katerih so te vrednosti navedene v enotah po 100 g. Ogromna števila pri teh pre- računavanjih so bila seveda obvladljiva samo z računalnikom. Toda tudi tu je več okoliš- čin, ki so vplivale na natančnost preračunavanj. Razne tabele pač veljajo za današnja živi- la in se niti med seboj ne ujemajo povsem. Razen sestavin ne vemo, kakšen je bil kruh ozi- 1 52 Gorazd Makarovič roma kakšna je bila vlažnost kruha in torej tudi njegova teža. Zato sem v obeh primerih uporabljal srednje vrednosti. Prav tako ne vemo, kakšno je bilo domače pivo; uporabljal sem vrednost 47 kilokalorij, kar velja za današnje svetlo pivo s 3,6 g alkohola v 100 g pi- va. Končno sem dobljene vsote kalorij delil z dnevi v letu in nato s številom oseb na kme- tiji oziroma dveh oseb, omenjenih v ženitovanjski pogodbi. V končnih rezultatih sem deci- malke zaokrožil. Po popisu v protokolu franciscejskega katastra so na Lamprehtovi kmetiji v Črni leta 1833 za sedem oseb na leto porabili naslednje količine hrane (Makarovič, Črna, str. 223, 224): „Za juho — kruh vsakič 2 funta, v letu 52 krat je 104 funte, slanina vsakič 8 lotov, meso vsakih 3 funte, v letu 52 krat je 156 funtov. Za kislo zelje — kislo zelje vsakič 2 1 /2 mere, v letu 182 krat je 455 mer, slanina vsakič 1/4 funta, v letu 130 krat je 32,5 funta, ob nedeljah maslo vsakič 6 lotov, v letu 52 krat je 312 lotov, kruh vsakič 1 1/2 funta, v letu 182 krat je 273 funtov. Za ajdove žgance — ajdova moka vsakič 2 meri, v letu 313 krat je 626 mer, slanina vsakič 3/4 funta, v letu 109 krat je 81 3/4 funta, na postne dni maslo vsakič 1/2 lota, v letu 104 krat je 52 lotov. Mlečna juha — sladko mleko vsakič 1 mera, v letu 526 krat je 526 mer, kruh vsakič 1 1/2 funta, v letu 526 krat je 789 funtov, pivo vsakič 1 1/2 mere, v letu 313 krat je 469 1/2 mere. Mlečna kaša — kaša vsakič 1/2 mere, v letu 365 krat je 182 1/2 mere, sladko mleko vsakič 1 mero, v letu 365 krat je 365 mer. Ječmenova juha — ječmen vsakič 1/2 mere, v letu 100 krat je 50 mer, slanina vsakič 1 /4 funta, v letu 48 krat je 12 funtov, maslo vsakič 6 lotov, v letu 52 krat je 9 3/4 funta, krompir vsakič 2 1/2 mere, v letu 183 krat je 457 1/2 mere." Po preračunavanjih, opisanih v uvodu tega poglavja, dobimo takole podobo kaloričnih vrednosti in deležev živil v idealnem dnevnem povprečju na posameznika: Vrste živil Kilokalorije Deleži kalorične hranljivosti Ajdova moka 1244 34,1 % Kruh 831 22,8% Sladko mleko 473 13 % Kaša 220 6,1 % Slanina 218 6 % Kislo mleko 199 5,5% Pivo 122 3,3% Meso 114 3,2% Krompir 110 3 % Ječmen 60 1,6% Maslo 35 0,9% Kislo zelje 20 0,5% 3646 100 % Na posameznika bi torej prišlo povprečno 3645 kilokalorij na dan; prehrana je temeljila na ajdovih žgancih, kruhu, mleku, kaši in slanini. Na Vurnikovi kmetiji v Topli so leta 1833 za deset oseb izračunali porabo naslednjih koli- čin na leto: ajdove moke za žgance 678 mer, slanine za žgance 287 funtov, slanine za slaninsko juho 13 funtov, slanine za štruklje 97 1/2 funta, slanine za kislo zelje 143 1/2 funta, masla za ajdove žgance 52 funtov, masla za štruklje 26 funtov, masla za kislo zelje 16 funtov 8 lotov, mleka za mlečno juho 1356 mer, mleka za štruklje 81 mer, kruha k Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 1 53 mlečni juhi 1356 funtov, kruha k slaninski juhi 156 funtov, kruha za malico 1878 funtov, kruha za k južini in večerji 2220 funtov, govedine 260 funtov, kislega mleka za malico 1252 mer, pšenične moke za štruklje 364 mer, smetane za štruklje 45 1/2 mere, kaše 45 1/2 mere, žemelj za štruklje za 6 forintov in 4 krajcarje, kislega zelja 1017 mer, krompirja 785 mer, soli za peko, kuho, zelje in meso 250 funtov (Protokol Topla). Po izračunavanjih, opisanih v uvodu tega poglavja, dobimo takole podobo kaloričnih vred- nosti in deležev živil v Idealnem dnevnem povprečju na posameznika: Vrste živil Kilokalorije Deleži kalorične hranljivosti Ržen In ovsen kruh 1172 32,5% Slanina 596 16,5% Ajdova moka 471 13 % Sladko mleko 352 9,8% Pšenična moka 255 7 % Kislo mleko 239 6,6% Meso 134 3,7% Krompir 132 3,7% Maslo 109 3 % Zemlje 57 1,6% Kisla smetana 36 1 % Kislo zelje 32 0,9 % Kaša 25 3610 0,7% 100 % Na posameznika bi torej prišlo povprečno približno 3610 kilokalorij na dan; prehrana je te- meljila na kruhu, mleku, slanini, ajdovih žgancih in pšenični moki. V ženitovanjski pogodbi iz leta 1824 med ženinom, hišnim in zemljiškim posestnikom in gostilničarjem v Kurji vasi pri Ljubljani in nevesto iz Mokronoga so zapisane dobrine, ki bi jih zakonca bila dolžna na leto dajati ženinovim staršem, če bi pomembni vzroki onemo- gočili skupno življenje mladega in starege para. Poleg obleke, kurjave in stanovanja so na- šteta tudi živila: 10 funtov masti, 30 funtov slanine, 20 funtov soli, 2 mernika pšenice, 22 mernikov soržice, 20 četrtnic ajde in po en polič vina na dan (Pogodba Blass-Hucher). Po izračunavanjih, opisanih v uvodu tega poglavja dobimo naslednjo podobo kaloričnih vrednosti in deležev živil v idealnem dnevnem povprečju na starejšega človeka: Vrste živil Soržica Kilokalorije 1447 Deleži kalorične hranljivosti 67,5% Ajda 329 15,3% Slanina 164 7,7% Pšenica 133 6,2% Mast 71 2144 3,3% 100 % Število kalorij na dan je bilo najbrž nekoliko večje, tako zaradi vsakdanjega obroka vina kot zaradi priložnostnih dodatkov. Kot temeljno hrano bi tu smeli domnevati kruh, sicer pa pogodba kaže, kaj so smatrali za normo zadostne prehrane starejših ljudi. 1 54 Gorazd Makarovič Potovalna pribornica z nožem in vilicami. S Kranjskega. Na sprednji strani je ime izdelovalca in letni- ca 1831 ; na zadnji strani je ime lastnika. Jedilni pribor je datiran z letnico 1806 na noževem rezilu. Slovenski etnografski muzej, Ljubljana. Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 155 Primera dnevne kalorične vrednosti na posameznika na kmetijah kažeta prav ugodno po- dobo. 3646 ali 3610 kilokalorij na dan je precej več, kot znašajo povprečne norme današ- nji fizioloških potreb, po katerih znaša srednja dnevna vrednost (norme se precej razliku- jejo) za dečke nad 12 let 3350 kilokalorij, za deklice nad 12 let 2500 kilokalorij, za moške 3100 kilokalorij in za ženske 2250 kilokalorij. Tu navedene norme veljajo za moške, težke 70 kg, in za ženske, težke 58 kg, vendar za ljudi, ki ne delajo fizično. Fiziološke potrebe fi- zičnih delavcev so seveda precej večje; tako potrebujejo npr. fantje ob težkem delu na mrzlem zraku na dan do 5000 kilokalorij, dekleta pa do 4000 kilokalorij. Te norme nava- jam seveda samo zaradi najbolj grobih orientacijskih primerjav, v okviru katerih moremo sklepati, da je bila kalorična vrednost prehrane po zapisanih normah na omenjenih dveh kmetijah prav dobra. Glede celote gradbenih in energetskih snovi, ki jih potrebuje člove- ško telo, pa moremo pripomniti, da so ob večinoma nemesni prehrani dobivali iz mleka gradbene snovi, ki bi sicer manjkale. Glede kalorične vrednosti hrane, namenjene starej- šim, malo aktivnim ljudem, je treba poudariti, da so v povprečju blizu današnjih objektiv- nih norm: za 70 kg težke in 65 let stare moške je ugotovljena potreba po 2550 kilokalori- jah na dan, za 58 kg težke in 65 let stare ženske pa po 1800 kilokalorijah na dan — pov- prečno torej 2175 kilokalorij. , Zastaviti je treba vprašanje v kolikšni meri moremo na podlagi obravnavanih primerov sklepati o normah v drugih plasteh agrarnega prebivalstva in o normah v drugih slovens- kih pokrajinah, odkoder doslej ne poznamo ustreznih kvantificiranih pričevanj. Vsekakor je treba upoštevati, da se prvi navedeni pričevanji nanašata na veliki kmetiji in da sta na- stali iz namenov davčne narave. Zaradi tega in ker so popisovalcu podatke dali pač kmet- je, sta normi prej višji kot ne. Prav tako kaže upoštevati, da bi takšni normi bili lahko ve- ljavni le ob povprečni ali dobri letini; ob slabih letinah bi normi morali biti nižji. Zaradi zelo velikega odstotnega deleža žit v celoletnem povprečju je več kot verjetno, da tako visoke norme niso mogle biti dosežene niti pri agrarnem polproletariatu niti v pokrajinah, kjer je bilo v celotnem pridelku razmerje žit do slabših poljščin manj ugodno. Iz povedanega je razvidno, zakaj smemo obravnavana primera imeti za zgornjo mejno normo prehranjevan- ja v agrarnem okolju; izkazanih norm vsaj del prebivalstva ni mogel doseči, čeprav bi vsaj na vzhodnem Koroškem zelo verjetno pomenili zaželen vzor. V območjih, v katerih je bil pridelek žit manjši, bi takšne norme lahko dosegale le velike kmetije. Norma za starejše ljudi, ki je razvidna iz ženitovanjske pogodbe, bi ustrezala objektivnim fiziološkim potre- bam. Vendar je tudi ta norma sodila na kmetijo z gostilno in bi pri revnejših plasteh prebi- valstva težko bila višja, prav verjetno pa nižja. Približno orientacijsko podobo o okviru, v katerem lahko razpravljamo o kalorični zadost- nosti prehrane, moremo dobiti na podlagi podatkov o letnem kosmatem zemljiškem do- nosu na Kranjskem po reviziji leta 1849 (gl. Gospodarska zgodovina, str. 263). Če prera- čunamo donos vseh žitaric v kalorije in dobljeno število delimo s številom prisotnega pre- bivalstva leta 1846 (gl. Gospodarska zgodovina, str. 102) in nato še z dnevi leta, dobimo na prebivalca povprečno 2091 kilokalorij na dan. Če k temu prištejemo kalorije iz pridelka krompirja, dobimo dodatnih 449 kilokalorij na dan. Druge sestavine prehrane so bile, ra- zen mleka in slanine, malo pomembne. Torej: če bi kosmati donos ustrezal dejanskemu 156 Gorazd Makarovič donosu, če bi bil pridelek enakomerno razdeljen med vse prebivalce, če bi ves pridelek po- rabili le za hrano prebivalcev v deželi — bi iz žit in krompirja prišlo na dan na prebivalca Kranjske približno 2540 kilokalorij. Do objektivnih norm fizioloških potreb bi potrebovali manjši odstotek visoko kvalitetnih živil, kakor je razviden iz prej opisanih norm na koroš- kih kmetijah. Iz povedanega sledi, da so na Kranjskem pridelali dovolj živil za zadovolje- vanje objektivnih prehranjevalnih potreb prebivalstva. Vendar je to bila neuresničena možnost; prej našteti pogoji niso bili izpolnjeni. Obstajalo je izrazito premoženjsko oziro- ma produkcijsko razlikovanje: velika ali ogromna večina prebivalstva je živela na majhnih kmetijah in kajžah (gl. Gospodarska zgodovina, str. 170—177); pridelka na takšnih eno- tah ni mogoče primerjati s pridelki na prej omenjenih dveh koroških kmetijah. Ne vemo, kolikšen del pridelka je bil prodan iz dežele, ne vemo koliko krompirja in ovsa je rabilo za krmo. Večje in v 19. stoletju pospešeno uveljavljanje krompirja in koruze v nekaterih slovenskih pokrajinah najbrž kaže tudi na izhod iz večjih stisk z živežem. Tako so npr. leta 1875 gojili krompir na slovenskem Štajerskem na 8,2% obdelanih površin, koruzo pa na 14,4% ob- delanih površin; na Goriškem in Gradiščanskem je krompir obsegal 6,25%, koruza pa 33,19% obdelanih površin; v severozahodni Istri so krompir gojili na 4,54%, koruzo pa na 49,76% obdelanih površin; na Koroškem je krompir zavzemal 6,34%, koruza pa 18,14% obdelanih površin. Poseben primer predstavlja Kranjsko, kjer so pridelovali naj- več krompirja; gojili so ga na 12,81 %, koruzo pa na 11,25% obdelanih površin — krom- pir je bil sicer v deželi najbolj razširjen na Dolenjskem (gl. Gospodarska zgodovina, str. 265). Krompir in koruza sta se torej bolj uveljavljala v revnejših območjih. Zavoljo poseb- nih razmer (zelo močna veleposest in silno razdrobljena majhna kmečka zemljišča) seje v Prekmurju krompir v odstotkih obdelovalne površine najmanj uveljavil, še leta 1939 je bi- lo v tem oziru tam najmanj krompirja (Gospodarska zgodovina, str. 268). Glede prehrane večinskega prebivalstva pa je to stanje morda varljivo; na veleposestvih so zavoljo do- hodka pač pridelovali predvsem le žita. Zgoraj navedeni odstotki posredno kažejo na poglavitne sestavine prehrane po različnih pokrajinah: polento na Goriškem in v Istri, koruzne žgance na zahodnem delu slovenske Koroške, pomemben delež koruze v krušnih zmeseh na slovenskem Štajerskem; drugod so bile pomembnejše močnate jedi iz drugih žit (prim, poglavje 1.1.1.). Med vsakdanjimi jedmi je agrarno prebivalstvo visoko cenilo močnate jedi, krompir pa je bil poleg korenja in repe na najnižji stopnji ustrezne vrednostne lestvice (gl. poglavje 3.1.; prim. Trdina, Za- piski, str. 310). S tem je utemeljeno mnenje, da je bilo intenzivno širjenje krompirja na ra- čun žit vsaj v upoštevanja vredni meri tudi izhod iz hujših stisk z živežem v revnejših območjih. Na enoto poljedelske površine je pridelek krompirja prostorninsko seveda mnogo večji od pridelka žit, vendar je njegova kalorična vrednost majhna: 100 g krompirja vsebuje 87 ki- lokalorij, npr. 100 g pšenične moke pa kar štirikrat več, t.j. 363 kilokalorij. Vseeno pa ni mogoče dvomiti, da je bil krompir izrednega pomena za prebivalstvo, ki je živelo v po- manjkanju; zaloge krompirja so trajale dlje kot zaloge na enaki površini pridelanih žit, krompir je kljub manjši hranljivosti prej omogočal občutek sitosti. Razna posamična opažanja kažejo na nižje standarde prehrane kot jih spričujejo prej nave- deni primeri. V sedemdesetih letih 19. stoletja je bilo zapisano stanje na dolenjski dvojni kmetiji, na kateri so imeli pet poslov in včasih do 40 najemnih delavcev: vsak dan so jedli dosti kruha, sicer pa dvakrat močnik in enkrat zmesne nezabeljene žgance. Za zabelo so na leto zaklali le dva prašiča. Delež masti je bil tedaj na tej zelo veliki dolenjski kmetiji v ka- Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 157 lorični sestavi vsakdanje hrane minimalen; pogostokrat so jedli nezabeljeno (Trdina, Za- piski, str. 320). Nezabeljena vsakdanja hrana je bila tudi drugje sicer pogostokrat na mizi (gl. Trdina, Zapiski, str. 279; Trdina, Cigani, str. 6; Trdina, Izprehod, str. 21; Vošnjak, Problem, str. 11); sok so na Dolenjskem navadno belili le z malo mleka (Trdina, Zapiski, str. 282). Vsaj v nekaterih območjih bi zato smeli domnevati kalorično nezadostno preh- rano. V veliki meri more takšno mnenje veljati za Belo krajino. O Uskokih v suhorski župni- ji je bilo v drugi polovici 19. stoletja zapisano, da so zelo revni in da bi brez krompirja mo- rali poginiti (Trdina, Zapiski, str. 864); podobno sliko kaže tudi že zapis iz leta 1841 (Baš, Poglavja, str. 203). Belokranjski Podgorci so v drugi polovici 19. stoletja jedli večinoma le krompir, kislo zelje ali repo, sočivje in ječmen ali kašo (Trdina. Izprehod, str. 22); takšne sestavine seveda navajajo k mnenju o kalorično nezadostni hrani. Iz konca 19. stoletja iz- virajo trditve, da pridelek v raznih notranjskih krajih ne zadošča za prehranjevanje (Glavar- stvo, str. 29, 34, 53, 89, 100, 103 itd.). V leto 1853 sodi mnenje, da najbrž nikjer ne je- do bedneje kot nekatere družine v Halozah in po območjih ob hrvatski meji (Puff, Ta- schenbuch, str. 47, 48). Po podatkih, zbranih z anketo leta 1883, je imelo kranjsko kmečko prebivalstvo nasploh slabo hrano in je večkrat stradalo (Vošnjak, Problem, str. 11); omenjena je tudi „strasna revščina" v Istri (Vošnjak, Problem, 12). Na majhnih kme- tijah in kajžah, kjer so vsaj spomladi trikrat na dan jedli le s kozjim mlekom zabeljen ječme- nov sok (gl. Kersnik, Slike, str. 43) ali kjer so celo zimo imeli le skromne obroke krompirja in ječmenovega močnika (gl. Jeram, Gosteči, str. 68), prehrana vsekakor ni mogla biti dovolj kalorična. Slaba in nezadostna prehrana slovenskega agrarnega prebivalstva se je nadaljevala še daleč v 20. stoletje. Takšno sliko spričujejo podatki za leto 1937 (Pire, Prehrana, str. 92—105; gl. tudi Baš, Nivo, str. 120 in dalje); po vsem, kar vemo o zgodo- vinskem razvoju, ni mogoče, da bi bila prehrana v 19. stoletju boljša. Zlasti vaški proleta- riat (razen poslov na kmetijah) ni mogel imeti zadostne prehrane niti glede na potrebne količine gradbenih niti energetskih snovi. Tako so npr. v družini vaškega čevljarja ob kon- cu 19. stoletja vedno jedli trikrat na dan le polento, zjutraj s prežganko; otroka v tej druži- ni sta bila vedno lačna (Borštnik, Pogovori, str. 14).Nasploh moremo domnevati, da je imel proletariat slabšo prehrano kot kmetje, vsaj del neagrarnega delavstva pa se je brž- čas hranil bolje kot agrarni polproletariat in proletariat. Tako so npr. pred letom 1908 po- horski gozdni delavci največ jedli dobro zabeljene koruzne žgance, polento in švicarski sir (Koprivnik, Pohorje, str. 61), vsaj za obdobje med svetovnima vojnama velja, da so jedli slabše kot kmetje in boljše kot bajtarji, hlapci in mali kmetje (Baš, Prehrana, str. 183). Za- nesljivo pričevanje o prehrani železnikarskih žebljarjev ob koncu 19. stoletja govori o vsakdanjem koruznem močniku, slabo zabeljenih žgancih s sirotko in samem stradežu (Koblar, Obračun, str. 25); ob takšnih razmerah seveda ni mogoče govoriti o kakorkoli za- dostni prehrani. Za stvarno sliko zadostnosti prehrane je treba upoštevati še slabše letine, sezonska po- manjkanja in občasne lakote na raznih pokrajinskih območjih (gl. poglavje 2.2.); ob takš- nih nesrečah se je mogel pač le manjši del prebivalstva zadostno hraniti. Slabe letine so bolj ali manj prizadele celotno agrarno prebivalstvo in seveda tudi neagrarni proletariat za- voljo zvišanih cen živil; ostale nesreče pa so bile najhujše za agrarni polproletariat in prole- tariat, ki sta bila odvisna od kmetov. Iz vsega povedanega je mogoče sklepati, da so (razen zgornjih družbenih plasti), v vseh ozirih zadostno prehrano imeli le na velikih kmetijah; ostalo prebivalstvo pa se je večino- ma hranilo nezadostno glede na potrebne gradbene in energetske snovi; del prebivalstva je živel v hudem pomanjkanju in kroničnem stradežu. 1 58 Gorazd Makarovič 2.2. Sezonska pomanjkanja in lakote V 19. stoletju razširjena réka kažeta časovno opredelitev in bridko zavedanje o sezonskih pomanjkanjih: „Najvecja lakota je takrat, ko cveteta bob in grah" in „Oves kaže lat, mine glad" (Kocbek, Pregovori; Pleteršnik, Slovar I, str. 501 ). Spomladi so zaloge živil kopnele, jedli so že počešerke. Vsaj pri manjših kmetih, agrarnem polproletariatu in proletariatu ju- nija dostikrat ni bilo več živil; julija pa so bile že novine in še kaj s čimer je bilo mogoče po- tešiti najhujšo lakoto. Ob dobrih letinah je bilo sezonsko pomanjkanje pač manjše, ob sla- bih letinah pa so morali biti občasni stradeži precej splošni. Slabe letine zavoljo suše, moče, toče, kobilic in drugega so bile občasno navaden pojav, vendar razen v letih 1814, 1815 in 1816, ko so povzročile katastrofalno splošno lakoto v letu 1817, največkrat regionalno omejene. Splošno slaba in težavna so bila zlasti leta 1823, 1826, 1830, 1832, 1833, 1834, 1835, 1839, precej splošna lakota je bila v letih 1851 in 1852; slabe letine v drugi polovici stoletja so bile ožje območne narave (gl. Mal, Zgodovina, str. 497 in dalje, str. 884; prim. Kovačič, Središče, str. 563 — 569). Območne lakote so se vrstile celo 19. stoletje. Ilustrirajo jih naključno ohranjena priče- vanja. Januarja leta 1831 je bila sporočena katastrofa na Vipavskem: 1466 ljudi je bilo brez vsakega živeža in semena in v nevarnosti, da od lakote umrejo (Krumpestar, Knjiga, str. 132). Decembra leta 1851 je bila omenjena slaba letina in lakota v Planini nad Črnom- ljem in v Nemški vasi pri Krškem (Novičar, Iz Planine; Novičar, Iz Nemške vasi, str. 250). Javna prošnja za pomoč Belokranjcem je bila datirana že 18. novembra leta 1851 — pri- delke je bila pobila huda toča. V 91 vaseh črnomeljskega okraja sta bili dve tretjini prebi- valcev v kritičnem položaju; cele in polovične kmetije so Imele komaj po par mernikov prosa, nekaj sočivja in malo krompirja — maseljčarji, majhni kmetje In bajtarji (ki so morali preživljati tudi po 8— 10 ljudi in več) pa so imeli le po tri ali štiri vagane sirka (ime tu najbrž pomeni koruzo) (Chorinsky, Prebivavcam, str. 241). Po poročilu z dne 14. februarja leta 1852 je bilo takrat hudo v kočevskih hribih; v nekaterih hišah so imeli le še malo kisle repe in korenja: „Nekateri so že od stradeža v glavi zabutli" (Novičar, Iz kočevskih, str. 51). Že čez leto je bila tam spet lakota. Poročilo z dne 8. februarja leta 1854 pravi, da je lakota že tako velika, da siromašnejši že jedo razno nadomestno hrano in da hodijo prosit hrane od vasi do vasi (Novičar, S kočevskih, str. 56). Poročilo z dne 4. marca istega leta pravi o treh vaseh koprivniške fare, da so tam imele le izjemne hiše še potrebno hrano; večinoma pa so imeli le malo kisline (repe ali zelja), ki so jo jedli brez kakršnihkoli dodatkov (Novičar, Iz Koprivnika, str. 56). Poročilo z dne 8. aprila 1854 sporoča o grozeči lakoti v okolici Slo- venske Bistrice (Novičar, Od Bistrice, str. 111). Poročilo z dne 3. aprila 1854 govori, da so v moravški fari tisti, ki jim je bila toča pobila pridelke, sicer dobili nekaj pomoči, vendar morajo vseeno prosjačiti po svetu za seme ali kruh za lačne otroke (Novičar, Iz Moravske, str. 111). Tega leta je bila huda lakota tudi na Notranjskem. Že 4. januarja je bilo opaženo stradanje zavoljo slabe letine: „Zaiost pa mora obiti človeka, kadar se sliši, da po ne naj revniših hišah le enkrat na dan jejo in tistibart le mervico kislega zela, ktero vbogajme sprosijo" (Novičar, Iz Senožeč, str. 11 ); v naslednjem mesecu pa se je lakota že tako raz- širila, da tudi sicer ne preveč rahločutna oblast ni ostala ravnodušna. Prvega marca je da- tiran javen poziv deželnega poglavarja za pomoč loškemu in senožeškemu kantonu: tam- kajšnji prebivalci so bili brez žita, le nekateri so še imeli nekaj repe in krompirja (Schloiss- nigg. Klic). V tistem letu je vladala lakota tudi v Beli krajini, kot spričuje poročilo z dne 16. maja s Planine nad Črnomljem: „Ljudje so že ob novem letu tako stradati začeli, da so bolj siromašni glogove hrušice po ternji brali, jih posušene med tropine, oves in piro mešali, s to moko zelje in repo podmetali, in tak tudi močnik jedli" (Kobe, Iz Planine, str. 163). La- Prehrana v 19. stoletju na Slovenskem 159 Posoda za prenašanje vode ali drugih pijač. Z Gorenjskega. Prva polovica 19. stoletja. Slo- venski etnografski muzej, Ljubljana. kote so se nadaljevale. Leta 1873 je tako huda toča pobila novomeško okolico, da je deželna vlada odobrila oškodovancem 30.000 goldinarjev podpore (Jarc, Novo mesto, str. 258). Huda lakota je pestila Dolenjce spet leta 1877 (Trdina, Zapiski, str. 618). 25. februarja leta 1880 so bili omenjeni stradajoči Istrani (Novice, 1880, list 8, str. 65), 3. marca istega leta pa je bila sporočena lakota ob spodnji Soči, na Krasu, v Brdih in v neka- terih predelih tržiške ravni in goriške okolice (Zopet klic, str. 67). Leta 1890 je lakota zaje- la pretežni del Kranjskega. Že januarja je vladalo pomanjkanje, kot pričajo ohranjena poro- čila (Naši dopisi, str. 55): v Prečni je trpela pomanjkanje vsaj polovica prebivalstva, o ka- teri je bila izražena domneva, da se ne bo mogla preživeti čez zimo; v Brusnicah je pretila lakota vsaj polovici posestnikov; v Mirni Peči je vladalo že silno pomanjkanje; v nekaterih vaseh črnomeljskega okraja, Čepljah, Vimolu, Brezovici, Vrtači in Zadvorcu, je bila toča preteklo leto uničila pridelek; v Dolenjskih Toplicah skoraj nihče ni imel semena, skoraj polovica prebivalstva je že kupovala živež na upanje. V naslednjih mesecih se je stanje se- veda še poslabšalo. 5. februarja so omenjene nujne prošnje za pomoč stradajočim iz ljub- ljanske okolice, z Notranjskega in iz nekaterih okrajev Dolenjskega (Lakota na Kranjskem, str. 47); 6. februarja je datirano poročilo iz Famelj: „Ljudje sedaj nimajo kaj jesti" (Naši do- pisi, str. 55). 26. februarja je bil omenjen osnutek zakona za kredit v pomoč stradajočim na Kranjskem, ki so ga predložili vladi; deželni odbor je bil že naročil 21 vagonov koruze in jih deloma že razposlal v kraje z lakoto. Pokazalo se je, da število stradajočih v metliško črnomeljskem okraju ni bilo tako veliko kot so se bali; celotno število stradajočih na Kranj- skem so tedaj ocenjevali na več kot 35.300 oseb (Beda na Kranjskem, str. 71, 72); seve- da se je moralo to število v naslednjih mesecih zelo povečati. Vendar je bila vsesplošna katastrofalna lakota v 19. stoletju na Slovenskem k sreči le ena, leta 1817. Povzročilo jo je zaporedje slabih letin; pomanjkanje je trajalo že od leta 1813. Spomladi leta 1817 je bil položaj strahoten: veliko število prebivalstva je jedlo le hrano, ki so jo razdeljevali dobro- delni odbori in posamezniki ter nadomestna živila in neživila. Lakoti so se izognili le go- spoda in bogatejši mestni prebivalci (gl. Mal, Zgodovina, str. 504—509). 160 Gorazd Makarovič Sezonsl