w •ш-li- О' 0 4 % . Л FARONIKI OSPODARICI (С SAZU Alegoricna prostorska fenomenologija о miticni ribi Faroniki Gospodarici Zemlje, ATRIJ ZRC [SAZU] 2013, Irena Pangersic Uvodno predavanje dne 10.1.2013 ob 17-ih, VSTOP PROST 1 Irena Pangersic, MAand BS in Architecture, DipHe and Civil Ingeniring ALEGORICNA PROSTOR SKA FENOMENOLOGIJA Bajeslovni mit skozi knjizevnost, umetnost in znanost Apokalipticno eshatoloskega kozmogonskega mita V katerem Jezus nagovori ribo Faroniko, ces da naj ga pocaka in naj mu pove kako se godi po svetu. Faroniko mu no njegovo vprosonje odgovori: "Ca bom jest z mojim repom zvilo - ves svet potopljen bo. Ca sa bom jast no moj hrbat zvrnilo - vas svat pogubijan bo!" Ribo, ki v taj pasmi pradstovljo Kristusov simbol, na moramo anociti s tam simbolom, soj ja iz zopiso povsam josno rozvidno, da ima ribo vacjo moc kot Bozji sin. Zlo in groznjo, ki jo pradstovljo Foroniko, Jazus poskuso pramogoti z usmiljanjam in ljubaznijo Foronika do porodnic in novorojancav. Somo ima Foroniko po gra po svatopisamskih virih povazoti s Foroonovimi vojoki, ki jih ja pogoltnilo rdaca morja in so sa spramanili v riba. Vandor roziogo ni dokoncno - Foroniko noj bi bilo pol clovak pol ribo. [SLI^ 1970 str.20/2 in SNP I. 1895 str. 500 p. 492 in 493] Prarosko moc nopovadi stora ljudska pasmi podali tudi Ivon Pragalj v svojam zgodovinska romonu o duhovniku Jonazu Potrabujazu [1975], kjar Foroniko opisa kot simbol rozvroto, pohujsljivosti in skusnjova. Soso Vugo [1999] po jo zopisa z molo zocatnico in ji podo obliko valika pososti, ki ja podobno Jonovamu kitu. Provijico Gustovo Strnisa [1943] Foroniko pradstovi v povsam novi luci - svat bi morol nositi valikon, ki sa ja taj obvaznosti izognil s podjormljanjam riba Foronika kotari ja nolozil, do moro po krivici nositi no svojam hrbtu brama calago svato. OMITICNI RIBI FARONIKI GOSPODARICI ZEMUE 1 Irena Pangersic, MAand BS in Architecture, DipHe and Civil Ingeniring 2 DUALNOSTI IN NASPROTJAl Kl SE DOPOLNJUJEJO Se neodkrite dimenzije Faronikinih lastnosti pa podata s svojim umetniskim delom France Mihelic [1990] V sitotisku z biotsko raznovrstnostjo in Marko Pogacnik [2001] z geomanticnim litopunkturnim znamenjem se stik z arhetipskim. Bostjan Kavcic [2001] pa s svojimi skulpturami iz brona, aluminija in zeleza motiv Faronike ponovno vraca na Primorsko, kjer je bila pesem tudi prvic zapisana. Opozoriti pa veija se na sosledje, ki opisuje kako Jezus in riba Faronika plavata po morju: v Murovcevem in v zapisu Toncke Marolt priplava riba Faronika za Jezusom [SNP I. 1895 p.492], V Kokosarjevi raziicici Jezus priplava za Faroniko [SNP 1895 p.493] [Dve raziicici nam dejansko glede na sosledje sugerirata tudi casovno komponento necesa, kar se je ze zgodilo pred Jezusovim rojstvom in nekaj, kar se zgodi sele po tem ^ izhodiscna predpostavka v casovni konverziji.] Ffl h FQ 1 r« ) Lovelockov graf prikazuje populacijo belih in crno obarvanih marjetic skozi vse casovno obdobje od njihovega rojstva do propada normalna lega Faronike Faronika zamiga z repom Faronika se zvrne na hrbet zvrat na hrbet in miganje repa Kozmogonska predstava o Zemlji, ki sloni na eni ali dveh ribah se pojavija tudi v drugih slovanskih izrocilih - poijska raziicica opisuje dve navzkriz postavijeni ribi, kar aludira na simbol jing jang; rusko verovanje pa navaja, da svet pociva na treh kitih [Tucovic V, 2006] - te pa lahko enacimo z znanostjo o vesolju, ki je ponazorjena s tremi kiti kozmologije, ki predstavijajo princip, opazovanje in teorijo. [Baryshev, Y. & Teerikorpi, F!, 2002] ostali viri o Faroniki [Kropej M., 2002, 2004, 2008; SmitekZ.1998, 2004] PREPLETI IN VOZLI Kl VRTIJO IN KREIRAJO 2 NASPROTJA, Kl BOG ATIJO NAS VSAKDAN brezskrbno otrostvo je odgovornost odraslih zima CE SO RAZMERJA poletje URAVNOTEZENA NASPROTJA, Kl GREI NIIJO NAS VSAKDAN brezskrbno otrostvo je odgovornost odraslih CE SO RAZMERJA PORUSENA FARONIKAVPRAJUHI STVARJENJA IN KREIRANJA ftß ^^^ ^ n AÄ ЛЛ 6 7 9 10 11 12 13 14 15 16 17 If Hü X)\ M m xs»»Ш «x СДЛ ^^ 19 20 21 22 23 genska koda oceta degenerirana odprta genska koda degenerirana obratno zvita genska koda kromosom D celice |sesta»ljen iz dveh kromalid] zgornji por krojsih r centrc spodnji por daijsih rocic kromatinska nit bazni por histon^ nukleoson dvojna vijacnico DNA NOSILKAZAMETKOV NOVEGAZIVUENJA FARONIKANAVALOVIH KELVIN - HELMHOLTZOVE skladnost vzburjenje razburkanost konflikt atmosferski konflikt Geomagnetizem [negativno-pozitivno] > preplet 5-ih Faronikinih principov skozi Kelvin - Helmholtzovo nestabilnost cos, ki ga ustavis, pospesis ali priredis [+] [-] minimum [-] [+] maksimum [+] [-] ^Ч 7 6 5 7 6 5 CASOVNO PROSTORSKE NESTABILNOSTI 7 FARONIKA KOT LEVIATAN PODVZNOZJEM PECE 'Vsakih sto let prileti ziata ptica pred Sveto goro [gora Peca oz. Kordezeva glava] in zapoje svojo pesem. Kralj Matjaz se zbudi, pogleda po svetu in zopet zaspi. Kadar pa bo sila najvecja, tedaj bo zIata ptica zapela tako zaiostno, da se bo odpria Sveta gora, kralj Matjaz in njegovi vojscaki se bodo zbudili in pokoncali vse nasilnike. In spet bo vladala na zemlji pravica.' In ali veste, kdo je kralj Matjaz? To je SLOVENSKA DUSA, ki spi stoletja v gori, v katero so jo zaprii teptalci slovenskega naroda .. - povzeto po Malovrh, Miroslav Kralj Matjaz : zgodovinska povest spisal Fr. Remec. - Ljubijana : Narodna tiskarna, 1904. Se je Kralj Matjaz zbudil? ^ Kralj Matjaz vladar ziate dobe, ki ze stoletja buri domisljijo Slovencev, se je leta 2006 resnicno prikazal na gori Peci - podoba pa je vidna iz Tople doline v blizini Crne na Koroskem. KRALJ MATJAZ mrko gleda in viha rokave, v pripravi na boj proti Leviatanu, grozoviti posasti, ki je od Jadranskega morja priplavala vse do vznozja gore Pece ... Kralj Matjaz — IX. Zapisal v okolici Ptujske gore Rok D[rofenik] Gorski. Vrtec XVII, 1887, st. 12. 213 - 214(v nadaljevanju Vrtcevih objav in ponatisov iz leta 1884 — zato st. IX). Varianta h Graf, t. 23 - 37, »Obisk pri Kralju Matjazu«; glede uvodne situacije prim. Graf. t. 41 in 42. Vsebina: Na smrt obsojenemu misijonarju (!) obijubijo prostost, ce gre v Kralj-Matjazevo dezelo in poizve, kdaj bo sodnji dan. Na poti zaspi za »nekaj ur« = za 300 let. Pri Kralju Matjazu viece mec iz noznice in izve, da bo sodnji dan takrat, ko bo »mec sam iz noznice skocil«. ZLO DOBRO 7 FARONIKINA DVOJNOST INVLADARSKA MOC levi steber portala sveti Kristof kot dvojni steber Faronikine vladarske moci desni steber portala f. tV: P \ I SE Prisegaj ampak pri SVETI VERI! NE-SE [stebra sv.Kristofa] i'. - § Tu doni MOJ DUH! NE-SE [stebra sv.Kristofa] 4 kamni modrosti: NE - vodni kamen, SE - zemeijski kamen, vzhodni veterni kamen, zahodni ognjeni kamen Ül^ mm "ü Prisegaj ampak pri SVETI VERI! NE-SE [stebra sv.Kristofa] Tu doni MOJ DUH! ZAHODNI SEDEZ VZHODNI SEDEZ Lovelock, J.: Gaia: the World as living organism, New scientist 18 dec.l986: 25-28. http://forwardmapworks.eom/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/daisy-diptych-small.jpg http://www.astrobio.net/amee/summer_2008/Features/images/PluckingDaisyworld.jpg http://www.bokiwallpapers.eom/wp-content/uploads/2010/ll/Yin-Yang.jpg http://clipartist.info/Holidays/Xmas/Animal/whale_copy_black_white_line_art_christmas_xmas_ stuffed_animal-3333px.png 3 http://www.spoki.lv/upload/articles/22/225592/images/_origin_Maza-wallpaperu-paka--4.jpg http://desktopwallpaperbg.eom/wp-content/uploads/2012/06/fruit-apples-apple- tree-wallpapers-1280xl024.jpg http://farm3.staticflickr.com/2414/1972547078_c5cd5cf7a2_z.jpg http://www.mywallpaperbase.eom/uploads_cut/2/3768/1366x768-Animal-wallpaper-73593.jpg http://farm3.staticflickr.eom/2088/2267172849_da0178df86_z.jpg http://wowallpapers.eom/show_wallpaper/sports/ski_wallpaper_01_1280x960.jpg http://upload.wikimedia.Org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Teahupool.jpg/ 1280px-Teahupool.jpg 4 http://www.don24.ru/upload/resize_cache/blog/eca/700_700_l/ ecaf7fcla7df9fl65611445e0970cbec.jpg http://images.24ur.com/media/images/600xX/Aug2008/60176043.jpg?d41d http://cdn5.anazahra.eom/wp-content/gallery/2002/preview_html_m606ff630.jpg http://062.ua/uploaded/lmage/news/34382e2cf69b02f696a3e9b7915921c4.jpg http://www.diariodenavarra.es/actualidad/20060717/fotos/2006071711221934_500.jpg http://www.odt.co.nz/files/story/2009/05/four_more_regions_declared_drought_zones_ 1237349943.jpg http://nevseoboi.com.ua/uploads/posts/2012-01/1325680386-1100495-0019332_ www.nevseoboi.com.ua.jpg http://www.buongiornosicilia.it/public/articoli/301G.jpg 5 Cerkev Marijinega oznanenja, freska Janez Gosar 1863 Riba Faronika, Snezana Malenovic, 2010 http://3.bp.blogspot.com/_09K0ISeb8oQ/TRzHNG83xpl/AAAAAAAAATc/wq8HMtSdT3U/ sl600/kromosomiljudi.jpg Katedrala Puglia http://www.atlantedellarteitaliana.it/immagine/00002/10530P1592.jpg Riljef iz Cedada, Cividale Italija Cosmology and deities in Slovene folk narrative and song tradition / Monika Krope, SMS 6, 2003 Katedrala Notre Dame http://www.holidaym.ru/mel/france/img/poitiers_notredame2.jpg St. Jakob Kastelaz blizuTramina, Juzna Tirolska, Italija http://farm4.staticflickr.eom/3590/3347110484_6ef597a417_o.jpg http://www.sanger.ac.uk/about/press/2004/gfx/040401_chrl3-cyan.jpg http://www.svarog.si/biologija/MSS/econtent/multimedia/60/10936/03_snovi_nuk_ kisl_zavijanje_v_kromosome.jpg 6 http://nabiy4america.files.wordpress.eom/2011/06/tsunami-shaped-clouds-alabama.jpg?w=640 http://farm4.static.flickr.com/3322/3614988786_36047213a3.jpg Stiri prepletene sirene, Katedrala Monte Sant'Angelo, Puglia http://www.flickr.com/photos/28433765@N07/3614988786/in/pool-1102568@N24|28433765@N07 http://x7e.xanga.eom/454e517600633281406593/m219812338.jpg 7 Kralj Matjaz na gori Peci http://images.24ur.eom/media/images/600xX/Aug2006/16129039.jpg 8 Cerkevsv.Jakoba, Narin Riba Faronika, Snezana Malenovic, 2010 Cerkev sv.Kancinjana Vrzdenec http://cdnl.siol.net/sn/img/09/112/633760071370736167_kristof01 .jpg Mitska stvarnost koroskih Knezjih kamnov, A. Pleterski Analiza in raziaga napisov na Vojvodskem prestolu, A.Kumar http://3.bp.blogspot.com/_wyFg3izLLgg/TJJpyUElprl/AAAAAAAAAcA/ WW-lgFqG8ml/sl600/DSCF3360.JPG http://4.bp.blogspot.com/_wyFg3izLLgg/TJJpywF0Qml/AAAAAAAAAcl/ Vflp_ISudl0/sl600/DSCF3361.JPG Tema predava П|а/theme of the lectu re 1. Bolna Zemija - boini ljudje [vice versa Sick Earth - sick people [vice versa 2. Mit in stvarnost Myth and reality 3. Prostorska fenomenologija Spatial phenomenology Tema diskusije/di iiscussion 1. Organsko nacrtovanje skozi prostor in cas Organic planning through time and space Mit in stvarnost/Myth and reality Izrek Indijancev Ijudstva Haida, Kanada: Narave nismo dobili v dar od svojih dedov. Sposodili smo si jo od svojih vnukov. We do not inherit the Earth from ourAncestors, we borrow it from our Children. Tema diskusije/di iiscussion 2. Organsko nacrtovanje skozi prostor in cas Organic planning through time and space Bolna Zemija - boini ljudje [vice versa Sick Earth - sick people [vice versa Oh, ta modra lepotica Neprijetna resnica - AI Gore This blue beauty Inconvenient truth Tema diskusije/di iscussion 3. Organsko nacrtovanje skozi prostor in cas Organic planning through time and space Prostorska fenomenologija/Spatial phenomenology Od abstraktnosti mita o Faroniki do alegoricne konkretizacije teorije o Gaji 00 Irena Pangersic IN VO New opinions are always suspected, and usually opposed, without any other reason but because they are not already common. [J. Locke, 1960] In the article is discussed the connection between the myth about thefish Faronika and the metheorological and seismological phenomenons on the planet Earth. Keywords: Gaia, Daisyworld, Faronika, Kelvin-Helmholtz's waves, ekocid. 1.1 Uvod - Daisyworld Daisyworld predstavlja planet, ki tako kot nasa Zemlja krozi okrog zvezde, ka-krsno je nase sonce. Na tem racunalniskem modelu zivita le dve rastlini - crne in bele marjetice, ki medsebojno tekmujejo za zivljenjski prostor enako kot vse rastline in vsa ziva bitja na Zemlji. Model prikazuje najprej cas, ko je sonce se mlado in hladnejse - ta-ksen je tudi navidezni planet, na katerem v tem obdobju uspevajo vecinoma le temnejse marjetice [Lovelock, 2007]. Slika a) Slika b) Slika a) prikazuje najprej enakomerno razporejene bele in crne marjetice'^ = temperatura planeta je normalna; drugi model prikazuje vecinoma crne marjetice = temperatura je zelo visoka; v tretjem modelu pa imamo vecinoma bele marjetice, kar posledicno predstavlja = temperatura planeta je nizka. Slika b) dvojica jing in jang2 - ponazoritev navi-dezno locenih sil narave, ki pa se medsebojno dopolnjujejo in oplajajo - tako kot enakomerno razporejene marjetice. 1 Dostopno dne 2.1.2012 na http://library.thinkquest.org/C003763/index.php?page=planet06 2 Dostopno dne 2.1.2012 na http://2.bp.blogspot.com/-0qsTmXE0m-E/TbnZaxnelNI/AAAAAAAACC8/ oRge1u-nD-8/s1600/jing+jang.jpg O > U HH > СЛ U HH a o o Д H § Q D H СЛ Lovelock navaja [2007], da svetle marjetice najdemo le v blizini ekvatorja, kjer je topleje. Temnejse marjetice v tem modelu zelo dobro vpijajo sonCno svetlobo ter ohra-njajo lastno toploto, ohranjajo pa tudi toploto okolice in celotnega planeta. Cez Cas, ko sonce postaja vse toplejse, temne marjetice zamenjajo svetlejse, ki bolje odbijajo sonCno svetlobo - so hladnejse, zato hladijo tudi okolico in planet. Bolj ko se sonce segreva, bolj se morajo temnejse marjetice umikati svetlejsim. V boju za zivljenje na ta naCin planet ohranja raven svoje optimalne temperature. Toda, ko se sonce tako moCno segreje, da tudi svetle marjetice ne prezivijo veC - takrat planet postane mrtva kamnita krogla [Lovelock, 2007]. SUka c) Grafikon^ na sliki c) prikazujepopulacijo belo in crno obarvanih marjetic4 skozi vse casovno obdobje od njihovega rojstva do propada. Model Daisyworlda z dvema vrstama marjetic kot tudi veliko bogatejsi modeli, ki jih je izdelal Stephen Harding in vkljuCujejo popolne ekosisteme s celotno prehrambeno verigo z vso biorazliCnostjo, znanstveno prikazujejo, da naravna selekcija ni v nasprotju s teorijo o Gaji, ampak je njen sestavni del [Lovelock, 2007 in Harding, 2009]. Slika d) Riba Faronika [France Mihelic, 1955 v Gostisa, 2008] 3 Lovelock, J.: Gaia: the world as living organism / By James E. Lovelock - Vir: New scientist 18 december 1986: 25-28. 4 Dostopno dne 2. 1. 2012 na http://forwardmapworks.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/daisy-diptych-small.jpg Riba Faronika varuhinja Zemlje pa kot metafora za clovekova gresna dejanja, »zaradi cesar bo svet kaznovan po svoji krivdi« z vzporednim povezovanjem Gajine-ga racunalniskega modela s Faroniko in uskladitvijo z evidentiranimi apokalipticnimi prelomnicami, transformacijami in naravnimi pojavi kazejo na neverjetno in popolno skladost ter mogocnost prasile Nikrmane (za obrazlozitev besede Nikrmane glej Gregor-cicevo pesem Cloveka nikar, 1950). 2.0 Materiali in metode, konverzija z alegoricno uporabo mita o Faroniki Slika e) Slikaf) Lovelockov grafikon e), ki prikazuje razvoj, substitucijo in zaton dveh mnoZic v nju-nem celotnem Zivljenjskem ciklusu, t. j. belih (A1 in A2) in crnih (B1 in B2) marjetic, najprej spremenimo v dve novi mnoZici z imenom Faronikin5 rep (A1 in B1) in Faro-nikin trup (A2 in B2). Bajeslovni mit skozi knjiZevnost, umetnost in znanost: V vseh razlicicah pesemskega tipa [SLP, 1970: 123-125, st. 20 in SNP I. 1895: 500, st. 492 in 493] prerokbe o poplavljenem in pogubljenem svetu, ki jo opisuje apokalipticno eshatolosko kozmogonski mit, - Jezus nagovori ribo Faroniko, ces da naj ga pocaka in naj mu pove, kako se godi po svetu. Faronika mu na njegovo vprasanje odgovori: »Ce bom jest z mojim repom zvila - ves svet potopljen bo. Ce se bom jest na moj hrbet zvrnila - ves svet pogubljen bo!« Ribe, ki v tej pesmi predstavlja Kristusov simbol, ne moremo enaciti s tem simbolom, saj je iz zapisa povsem jasno razvidno, da ima riba vecjo moc kot BoZji sin. Zlo in groZnjo, ki jo predstavlja Faronika, Jezus poskusa premagati z usmiljenjem in ljubeznijo Faronike do porodnic in novorojencev. Samo ime Faronika pa gre po svetopisemskih virih povezati s Faraonovimi vojaki, ki jih je pogoltnilo Rdece morje in so se spremenili v ribe. Vendar razlaga ni dokoncna - Faronika naj bi bila pol clovek pol riba. Prerosko moc napovedi stare ljudske pesmi podeli tudi Ivan Pregelj v svojem zgodovinske romanu o duhovniku Janezu PotrebujeZu [1975], kjer Faroniko opise kot simbol razvrata, pohujsljivosti in skusnjave. Sasa Vuga [1999] pa jo zapise z malo zacetnico in ji poda obliko velike posasti, ki je podobna Jonovemu kitu. Pravljica Gustava Strnise [1943] Faroniko predstavi v povsem novi luci - svet bi moral nositi velikan, ki se je tej obveznosti izognil s podjarmljenjem ribe Faronike, kateri je naloZil, da mora po krivici nositi na svojem hrbtu breme celega sveta. Se neodkrite dimenzije Faronikinih lastnosti pa podasta s svojim umetniskim delom France Mihelic [1990] v sitotisku z biotsko raznovrstnostjo in Marko Pogacnik [2001] z geomanticnim litopunkturnim znamenjem se stik z arhetipskim. Bostjan Kavcic [2001] pa s svojimi skulpturami iz brona, aluminija in Zeleza motiv Faronike ponovno vraca na Primorsko, kjer je bila pesem tudi prvic zapisana. Opozoriti velja se na sosledje, ki opisuje kako Jezus in riba Faronika plavata po morju: v Murovcevem in v zapisu Toncke Marolt priplava riba Faronika za Jezusom [SNP I. 1895, st. 492], v Kokosarjevi razlicici Jezus priplava za Faroniko [SNP 1895, st.493] [Dve razlicici nam dejansko glede na sosledje sugerirata tudi casovno kompo-nento necesa, kar se je Ze zgodilo pred Jezusovim rojstvom, in nekaj, kar se zgodi sele po tem. - Izhodiscna predpostavka v casovni konverziji avtorice P.I.]. Kozmogonska predstava o Zemlji, ki sloni na eni ali dveh ribah, se pojavlja tudi v drugih slovanskih izrocilih - poljska razlicica opisuje dve navzkriZ postavljeni ribi, kar aludira na simbol jing jang; rusko verovanje pa navaja, da svet pociva na treh kitih [Tucovic, 2006] - te pa lahko enacimo z znanostjo o vesolju, ki je ponazorjena s tremi kiti kozmologije, ki predstavljajo prin-cip, opazovanje in teorijo [Baryshev & Teerikorpi, 2002]; drugi viri o Faroniki [Kropej, 2002, 2004, 2008; Smitek, 1998, 2004]. (A1, B1) normalna lega repa Faronike (B1, A1) zasuk repa Faronike = poplave svetovnih razseznosti (B2, A2) normalna lega Faronikinega trupa (A2, B2) Faronika se zvrne na hrbet = propad vsega, kar omogoCa zivljenje na planetu 2. Grafikon e) konverzijsko preslikamo tako, da sistem, ki je do zdaj prikazoval Crne marjetice (B), v novem prikazu f) predstavljajo vsi mozni bio-, geoloski in kozmolo-ski procesi, ki lahko vplivajo na zvisanje temperature planeta. Bele marjetice (A) pa v grafikonu e) preslikamo v vse mozne bio-, geoloske in kozmoloske procese, ki lahko vplivajo na znizanje temperature planeta v kompoziciji f). 3. Izdelajo se graficne simulacije z opisom posledic Faronikinega miganja z repom in grafiCne simulacije z opisom posledic Faronikinega obrata na hrbet s tem, da se obrati repa in trupa izvedejo kot celoten kompozicijski obrat, kljub temu da matematicno-grafikonska logika tega ne dopusca (dejansko bi po pravilih matematicno-graficnega prikaza prislo do zvina/prepleta, kar pa razlaga zvrata delov, ki v konverzirani razli-Cici predstavljata dele telesa velike ribe - ne dopusCa!). 4. Izdela se tudi grafiCna simulacija dveh Casovnih sosledij po dveh razliCnih verzijah zapisa, tj. MurovCev zapis in zapis TonCke Marolt, ko priplava riba Faronika za Jezu-som, in po zapisu v Kokosarjevi razliCici, ko Faronika priplava pred Jezusom. 3.0 Rezultati konverzije6: Rezultati simulacij v kontektstu konverzije prikazujejo uporabo Lovelockovega ide-alnega grafa Daisyworlda v grafiCni sintezi7 starodavnih zapisov in ljudskih prepriCanj o: 1.) ustvarjenem idealnem svetu in zlati dobi, 2.) bibliCnem vesoljnem potopu, 3.) sklenitvi zveze med Bogom in Clovekom po potopu, 4.) predikciji konca sveta, kot ga poznamo, 5.) predstavitvi Gaje kot Faronike, 6.) Faronikinem dvojnem repu kot Casovni komponenti, 7.) upanju, da ima Clovestvo se eno moznost popraviti svoje napake in ponovno skleniti zvezo z Bogom in 8.) delovanju dvojnosti: temno - svetlo, toplo - mrzlo, belo - Crno, veliko - majhno, slabo - dobro ^itd., kot komponenti kreativnih sprememb. 3.1.1. Simulacija st. (1) Slika g) Slika h) Slika i) Grafikon g) prikazuje Faroniko v svoji normalni legi, tj. (A1, B1) in (B2, A2) Faronika v grafikonu h) zasuka svoj rep, tj. (B1, A1), in ga v grafikonu i) ponovno poravna - lega je ponovno normalna, tj. (A1, B1) in (B2, A2). 6 Lingvisticna konverzija: sprememba (besednega) pomena s prehodom iz ene slovnicne kategorije v drugo [SSKJ, 2008]. 7 LingvistiCna sinteza: sestavitev, zdruzitev bistvenega v novo celoto [SSKJ, 2008]. Zapis z logiCnimi konstantami v Casovnem sosledju: (A1, B1) Л (B2, A2) ^ (B1, A1) л (B2, A2) ^ (A1, B1) л (B2, A2) Razlaga simulacije st. (1) Poplava svetovnih razseznosti, ki jo opisujejo stevilni sta-rodavni zapisi po celem svetu, je po tej tezi dejansko kratkotrajna posledica spremembe ozraCja oziroma toplogrednih plinov. Spremembe, ki so bile oCitno le prehodne narave, pa je sistem s svojimi mehanizmi izravnal - mozen vzrok je mimoidoCi asteroid, ki z ra-znimi toplogrednimi plini onesnazi ozraCje, ali pa mnoziCni izbruhi vulkanov, kar prav tako lahko kratkotrajno spremenijo zraCne mase, ki pa jih je sistem se vedno sposoben izravnati do meje normalnega. 3.1.2. Simulacija st. (2) Slika g) Slika h) Slika i) Slika j) Grafikon g) prikazuje Faroniko v svoji normalni legi, tj. (A1, B1) in (B2, A2) Faronika v grafikonu h) zasuka svoj rep, tj. (B1, A1) in ga v grafikonu i) ponovno poravna - lega je ponovno normalna, tj. (A1, B1) in (B2, A2); grafikon j) ponazarja Faroniko na hrbtu, t-j. (A1, B1) in (A2, B2). Zapis z logiCnimi konstantami v Casovnem sosledju: (A1, B1) Л (B2, A2) ^ (B1, A1) л (B2, A2) ^ (A1, B1) л (B2, A2) ^ (A1, B1) л (A2, B2) Razlaga simulacije st. (2) po tem, kar opisuje ze simulacija 1), v sistemu nenadoma pride do hudega porasta toplogrednih plinov (j), ki ga sistem ni veC zmozen uravnati (temperatura moCno naraste), in kot pravi mit, je svet pogubljen. 3.1.3 Simulacija st. (3) Slika g) Slika h) Slika i) Slika j) Slika k) Grafikon g) prikazuje Faroniko v svoji normalni legi, tj. (A1, B1) in (B2, A2) Faronika v grafikonu h) zasuka svoj rep, tj. (B1, A1), in ga v grafikonu i) ponovno poravna - lega je ponovno normalna, tj. (A1, B1) in (B2, A2); grafikon j) ponazarja Faroniko na hrbtu, tj. (A2, B2); v grafikonu k) pa Faronika ponovno zasuka svoj rep, tj. (B1, A1). Zapis z logiCnimi konstantami v Casovnem sosledju: (A1, B1) Л (B2, A2) ^ (B1, A1) л (B2, A2) ^ (A1, B1) л (B2, A2) ^ (A1, B1) л (A2, B2) ^ (B1, A1) Л (A2, B2) Razlaga simulacije st. (3): Po tem, kar opisujeta ze simulaciji 1) in 2), sistem ni veC zmozen uravnati temperature, in kot pravi mit, je svet pogubljen; ker pa pride do sreCanja se z velikim nebesnim telesom (asteroidom) ali pa do masovnih vulkanskih izbruhov po celem svetu, to povzroCi se poplave svetovnih razseZnosti. Casovno sosledje je pravilno, ker so se faze g), h) in i) dejansko Ze zgodile; faza j) pa se praktiCno ravnokar vzpostavlja (glede na sosledje veC vulkanskih izbruhov tekom prelomnic po celem svetu). Zadnja faza k) pa je zaradi dogodka samega se pod vprasajem, ker se dokonCno se ni zgodila. Tako v simulaciji st. (3) skozi grafe od g) do k) dejansko premoCrtno lahko spremljamo Zivljenje Faronike od njenega rojstva, teZav v Zivljenju ter vse do njene dokonCne smrti ^ brezizhodna situacija, v kateri povratka v Zivljenje ni veC. 3.2.1 Graficno-casovna konverzija SUka l) Slika m) Sinteza v simulaciji svet noseCe ribe v sliki l) prikazuje MurovCev zapis prikaza ribe Faronike, ki priplava za Jezusom, slika m) pa Faroniko prikaZe v Kokosarjevi razliCici, ko riba priplava pred Jezusom. Obrat Faronike Clovestvu napove novo katastrofo in hkrati daje Clovestvu upanje na ponovno spravo in sklenitev nove zaveze z Bogom. Zavest, da bomo reseni vsakiC, ko se sreCamo z Bogom v zaobjemanju dvojne Casovne komponente in ponovnega Mesijanskega prihoda, v Casovno-grafikonski paraleli zdruzi v osrednjem liku Jezus kot Odresenik, da v Casovni konverziji rep zamenja trup, rezultat pa je isti, t-j. prevladovanje vseh moZnih biogeoloskih in kozmoloskih procesov, ki lahko vplivajo na kolaps sistemov, ki nas ohranjajo. Grafikon o) aludira tudi na prikaz Faronike z dvojnim repom, veCinoma upodo-bljene skupaj s sv. Kristofom, ki v iskanju najveCjega princa na zemlji sreCa hudiCa in spozna, da je Kristus mogoCnejsi (moC delovanja dvojnosti in nasprotij vodi k kreativ-nim spremembam). Slika n) Faronika, relief, Cedad, 8. stol. Slika o) Letnica biblicnega vesoljnega potopa 2396 pr. n. st. in letnica stvarjenja sveta 4052 pr. n. st. v grafikah l) in m) sta povzeti iz Bavcarjevega zapisa Zgodbe Norika in Furlanije leta 1663, ki ju potrjuje tudi njegov sodobnik Valvasor v Slavi Vojvodine Kranjske leta 1689. Glede na opazovanja, najdbe in znanstvene raziskave svet ni bil ustvarjen pred 6000 leti. Toda, ce Lovelockov idealni graf Daisyworlda uporabimo za graficno sinte-zo in konverzijo glede na starodavne zapise in ljudska prepricanja, s tem utemeljimo najmanj 8 med seboj nepovezanih in do danes nedokazanih trditev, ki sovpadajo celo z naravnimi pojavi. 4.0 Razprava Graf, uporabljen za graficno sintezo in konverzijo, je dejansko idealno stanje. V re-alnosti, kot pravi Lovelock v prispodobi do Daisyworlda, pa bi prislo do zvijanja krivulje oz. obrata/obratov pod silo variacij atmosferskega pritiska [Lovelock, 1983]. Da gre v tolmacenju mita o Faroniki tako za termodinamicni8 kot tudi geomagnetni pojav, nas na to opozarja tudi fenomen, imenovan Kelvin-Helmholtzovi valovi. To je pojav, ki ga je mogoce opaziti tako na nebu, vodi kot tudi na magnetnem polju zemlje, le-to pa je posledica razlik v temperaturah in hitrosti dveh stikajocih se plasti vode - zraka, magme - morja ter polletne variacije geomagnetnih aktivnosti, ustvarjenih v magnetopavzi. Slika p) http://www.7dni.com/v1/default.asp?kaj=2&id=5683933 Pospesevanje hladnega toka kapljevine ima za posledico velike strizne napetosti med hitro premikajoCim se hladnim tokom in poCasnim toplim vzgonskim tokom. Pri zadostni motnji tlaka taksno stanje privede do razvitja Kelvin-Helmholtzove nestabil-nosti9. V primeru razlik med tekoCino in zrakom: zgornja, hitrejsa in hladnejsa plast zraka s seboj potegne vrhnji del poCasnejse in toplejse plasti zraka, kot v primeru na sliki p). Podoben proces poteka tudi na vodi, kadar se zgornji tok vodne mase premika hitreje kot spodnji tok vroCe magme. Ko pride do doloCene razlike v hitrostih, se grebeni valov nagnejo naprej in dobijo svojo znaCilno obliko10. Podobno se je zgodilo na nebu nad Alabamo, kjer so se grebeni ustvarili iz goste megle nad zemljo. NastajajoCi grebeni spominjajo na velike valove razburkanega morja. SUka r) Slika s) Sliki r) in s) prikazujeta divje valove na nebu, ki so v strah spravili prenekaterega AmeriCana. Do iste nestabilnosti s podobnimi rezultati prihaja tudi med vodo in magmo [slika s) in t), v: Wohletz, 1986]. VAMAexptOacn Slika s) Ukir4 DreMi« itTfEPtig Slika t) 9 http://www.brockmann-consult.de/CloudStructures/images/kelvin-helmholtz-instab/k-w-system.gif 10 http://dominvrt.si/clanek/rubrika/trend/preplaseni-americani-so-se-odzvali-panicno.html Zaradi variacij v geomagnetnetnem polju sta Bruce R. Boller in Harold L. Stolov potrdila tezo, da je Kelvin-Helmholtzova nestabilnost geomagnetne aktivnosti zemlje od-visna od sonCevih obratov. Pri tem sta ugotovila, da je najveCja geomagnetna aktivnost prisotna v Casu ekvinokcijev in minimalna v Casu solsticijev [slike u), v), w) in y), B. R. Boller in H. L. Stolov, 1970]. Kaksen vpliv na zemljino magnetno polje lahko povzroCijo hudi sonCevi izbruhi kateri so napovedani za leto 2012, pa bo pokazal Cas. Slika u) Slika v) Slika w) Slika y) RazvijajoCi organizem Gaje kot sistem, v katerem stirje dualni, med seboj pove-zani sistemi, ponazorjeni kot preplet t.-i. »Faronik« v rozeti cerkve sv.Petra - Monte Sant'Angelo iz Puglie11 na sliki z), katerih delovanje lahko obravnavamo kot Kelvin-Hel-mholtzovo nestabilnost: Termodinamike (toplo - hladno) Geomagnetizma (negativno - pozitivno) Atmosferologije (mokro - suho) in Biodiverzitete (svetlo - temno) tvorijo celoto, ki jo poganja Casovna komponenta Kelvin-Helmholtzove12 nestabil-nosti prikazana na sliki z). Slika z) 5.0. Sklep Slika i) Kot dominantna skupnost je clovestvo v smeri masovnega unicenja ekosistemov in vsakodnevnega izumrtja 72-ih zivalskih vrst zacelo stopicati v pravo smer sele s Kyot-skim sporazumom. Spostovanje sporazuma pa vse bolj ogroza trenutna svetovna gospo-darska kriza. Med drugim STA poroCa [povzema Zurnal 24, 20. 4. 2011], da je zaradi onesnazenosti morja in prelova ena izmed najbolj ogrozenih zivalskih vrst tudi orja-ski modroplavuti tun. Kljub predlogu Monaka, da se modroplavuti tun13 v Atlantiku in 11 Vir dostopen na: http://www.flickr.com/photos/28433765@N07/3614988786 12 Vir dostopen na: http://hmf.enseeiht.fr/travaux/CD0001/travaux/optmfn/gpfmho/00-01/grp5/k-h.gif 13 Rekonstrukcija poimenovanja ribe Faronike po legendi iz Crngroba [da so »ribe Faronike zivele v reki Savi, preden je le-ta spremenila svojo strugo«]: Abraham Ortelius l.1624 na svoji karti reko Ister poistoveti z reko Donavo naprej pa z reko Savo [PangersiC, 2011, str.33]. Medtem ko so grski morjeplovci bifurkacijo reke Ister in prastaro skrivno kroino pot od Crnega morja do Jadrana nekoC dokazovali tudi s tuno Trichio, ki so jo opazali tako na severu Jadranskega morja kot v ustju reke Ister ob izlivu v Crno morje [Linhart, l.1981]. Ceprav se je ta prastara pot pretrgala in lahko reCemo, da je Jadran morje, v katerem je relativno malo rib, je to podroCje se vedno zelo zanimivo za tune, ki so si ga iz neznanega razloga izbrale za svoje drstisCe. Predvsem gre to za orjaske modroplavutne tune, ki zahajajo sem iz odprtega morja tudi v zalive. (Za tune je znaCilno, da so hitre plavalke in se ves Cas selijo po isti poti v obe smeri) Vendar bi morala biti ta prastara reka Ister slana in ne sladkovodna reka, da bi tune v njej lahko bivale. Da obstaja tudi ta moznost, gre slediti zapisom Jordanesa, ki pravi, da je Tracijsko pleme Bessi reko Ister imenovalo tudi »Mati« [Jorda-nes, Getica 522]. Ali pa »Mati morja« kot drugo ime za reko Eridan [Strabon V.1,8-9] ki so jo nekoC enaCili z reko Ister (ob upostevanju znamenite bifurkacije). Toda zakaj bi prebivalci nasih krajev to vrsto rib, ki je nekoC plavala po nasih rekah, poimenovali Faronika? Odgovor lahko isCemo v potrebi dezele Faraonov Sredozemskem morju zasciti, so to podpisnice CITES14 s konvencijo v Katarju z veliko vecino zavrnile [Delo, 19. 4. 2010]. Britanska pravnica in aktivistka Polly Higgins je prva predlagala, da bi v OZN eko-cid razglasili za peti »zlocin proti miru«, ki bi ga preganjali na Mednarodnem kazenskem sodiscu - to sodisce trenutno preganja stiri zlocine, in sicer genocid, vojne zlocine, zlocin agresije in zlocine zoper clovecnost. »Ekocid namrec vodi v siromasenje virov dobrin, ki tako postajajo vse redkejse. Prav boj za vire dobrin pa vodi v vojne,« kot pravi Polly Higgins, in »ce pomanjkanje virov povzrocijo ljudje, to lahko razumemo kot zlocin proti miru, ker je intenzivno unicevanje, poskodovanje ali dokoncno unicenje na dolocenem ozemlju tako radikalno, da miroljubno sozitje ljudi na tem obmocju ni vec mogoce«. Hi-gginsova je v OZN Ze uspela z idejo o razglasitvi Splosne deklaracije o pravicah Zemlje, ki se je zgledovala po Splosni deklaraciji o clovekovih pravicah, prevzela pa jo je tudi ze bolivijska vlada, ki se je v OZN zavzemala, da so o tem sprejeli ze nekaj predlogov. Toda dokler znanost ne prizna hipoteze, ki obravnava Zemljo z vso geo- in biodi-verziteto, smo na lepi poti, da se Faronika dokoncno in brez povratka zvrne na hrbet, z repom pa dejansko ze miga. Bibliografija Baryshev, Yurij & Pekka Teerikorpi (2002): Discovery of cosmicfractals. River Edge, N.J: World Scientific. Bavcar, Martin (1663): Zgodbe Norika in Furlanije. [Pretipkal Zdravko Jelincic]. Samo-zalozba. po zalogah antimona in v egiptovski zgodovini leta 2.500 pr. n. st. ter v zgodbi krmarja Knemhotepa iz Elefantine, ki je s svojim kapitanom Hjujem kar enajstkrat uspesno obiskal deZelo, imenovano Punt [ali Pont, Puant, Puans, Patala, Valhalla] ali 'Rajski vrt', 'BoZjo deZelo', 'Sveto deZelo' oziroma 'DeZelo bogov/ prednikov', kamor je odprava odhajala po antimon, zlato, Zivo srebro, cinober, med in jantar. Celoten potek poti je bil prikrit in strogo zaupen. Skrivne zapise prastare poti pa je imel v svoji posesti med drugimi tudi eden od Jazonovih pomorscakov, ko so po nasih krajih pluli po reki Ister in Eridan. Ker pa so si pripove-dovalci starega veka med seboj izmenjevali tudi grozne zgodbe iz obmocja Alp in Karpatov, je ta kroZna pot ostala skrivnost do danasnjih dni. [Herrmann, 1962] Teza o pravi legi Punta alias 'Rajskega vrta' do danes se vedno ni pojasnjena, zato lahko postavimo svojo tezo o deZeli obilja, ki je pri nas poznana kot deveta deZela ali utopicna deZela Koromandija s tem, da po nekdanji stari poti reke Ister in Eridan poiscemo kraje, kjer so Faraonovi poslanci v daljni deZeli iskano blago lahko tudi dobili: 1. Najvecji evropski rudnik antimona je bil nekoc na Trojanah. [J. Sorn, Kronika 1972 st.3, str.154-157] 2. Nahajalisce Zivega srebra in cinobra v Idriji je aktivno se danes, vendar je kvaliteta Zivo rdece barve cinobra upadla. [M. Verbic, Kronika 1971 st.1, str.8-13] 3. Cebeljih pridelkov v nasi deZeli ni nikoli manjkalo, saj zapise Valvasor v Slavi Vojvodine Kranjske (1689), da je bilo v nasih krajih pridnih muh (kot cebele imenuje) resnicno veliko. Tako, da so bile vcasih Ze prava nadloga. Ceprav je veljal rek, da Bog vsakega za njegovo dobroto in pridnost nagradi z rojem cebel. Slovenci pa smo bili prvi, ki smo se profesionalno zaceli ukvarjati s cebelarstvom. 4. Ce pa v ta nas prostor umestimo se lokacijo Faetonovega padca [Pangersic, 2011: 31] - potem pri nas v prastarih casih ni manjkalo ne zlata, ne dragih kamnov in ne jantarja. Saj kot pravi v pesmi 'kaj se po svetu godi', ki jo je kot zbiralec narodnega blaga zapisal MatevZ Ravnikar - PoZencan iz Cerkelj na Gorenjskem, da je Koromandija opisana kot deZela obdana z zlatimi hribi in pokrita z zlatim peskom [Grün,1850]. Mirko Kuncic pa zapise, da nam ta precudovita deZela leZi pred nosom, pa jo 'bedacki ne vidimo' [Kuncic, 1941/1942]. 14 Konvencija o mednarodni trgovini z ogroZenimi prostoZivecimi Zivalskimi in rastlinskimi vrstami. Boller, Bruce & Harold L. Stolov (1970): Kelvin-Helmholtz Instability and the Semian-nual Variation of Geomagnetic Activity. Journal of Geophysical Research 75/31. (November 1, 1970) Gaither, Carl C. (2008): Gaither's dictionary of scientific quotations. New York: Springer. Gregorcic, Simon (1950): Poezije. Gorica : Slovenska prosvetna zveza. Grün, Anastasius [Anton Alexander von Auersperg] (1850): Volkslieder aus Krain 1. Leipzig: Weidmann. Harding, Stephan (2009): Animate earth: science, intuition and Gaia. Totnes, UK: Green Books. Herrmann, Paul (1962): Med nocjo in jutrom: pustolovscine zgodnjih odkritij. [Prevedel Milos Mikeln]. Ljubljana: Cankarjeva zalozba. Higgins, Polly: Towards a Universal Declaration of Planetary Rights. - Vir: EnAct International UK; Dostopno dne 8. 12. 2011 na: http://www.tallbergfoundation.org/ Portals/0/Documents/TF09/A.17%20 Additional%20Materials5.pdf Higgins, Polly & Michael Manson: Eradicating Ecocide: Laws and governance to prevent the destruction of our planet. - Vir: LSE Sustainability in practice lecture; Dostopno dne 8. 12. 2011 na: http://www2.lse.ac.uk/public Events/pdf/20110525%20 Polly%20Higgins.pdf Higgins, Polly (2010): Eradicating Ecocide: Laws and Governance to Prevent the Destruction of Our Planet. London: Shepheard-Walwyn. Jordanes: Getica, 522. Kropej, Monika (2002): Nastanek Zemlje, ki pociva na ribi, riba Faronika. Gea 12 (1), str. 66. Kropej, Monika (2003): Cosmology and Deities in Slovene Folk Narrative and Song Tradition. Studia mythologica slavica 6, str. 121-148. Kropej, Monika (2004): Faronika. V: Bas, Angelos (ur.), Slovenski etnoloski leksikon. Ljubljana: Mladinska knjiga, str. 127. Kropej, Monika (2008): Od Ajda do Zlatoroga: Slovenska bajeslovna bitja. Mohorjeva zaloZba, Celovec-Ljubljana-Dunaj. Kuncic, Mirko (1941/1942), Vrtec: slovenski mladini 72/8, april 1941/1942. Linhart, Anton TomaZ (1981): Poskus zgodovine Kranjske in ostalih dezel juznih Slovanov Avstrije. Ljubljana: Slovenska matica. Locke, John (1690): An Essay Concerning Human Understanding (prevod: F. Jerovsek, O cloveskem razumu 1924-25). Lovelock, James E. (1983): Gaia as seen through the atmosphere. V: P. Westbroek and E. W. deJong (eds.): Biomineralization and Biological Metal Accumulation, str. 15-25. Lovelock, James E. (1986): Gaia: the world as living organism. New scientist, 18 december 1986, str. 25-28. Lovelock, James E. (2007): Gaja se mascuje: opregrevanju Zemlje in usodi clovestva. [Prevedel Andrej Poznic]. Menges: Ciceron. Lovelock, James E. & Andrew J. Watson (1982): The regulation of carbon dioxide and climate: Gaia or geochemistry. Planet Space Science 30/8, str. 795-802. Lovelock, James E. & Andrew J. Watson (1983): Biological homeostasis of the global environment: the parable of Daisyworld. Tellus 35, str. 284-289. Mihelic, France (1997): Riba Faronika. Ptuj: Pokrajinski muzej, Miheliceva galerija. Mo.Z. : Modroplavuta tuna ne bo zasCitena, 19. 3. 2010, ob 12:02. Vir dostopen 10. 1. 2012 na: http://www.delo.si/clanek/101843 PangersiC, Irena (2011): Feniksova skrivnost konglomeratnega krasa. Kranj: Samozalozba. PangersiC, Irena (2011): Vindija Koromandija. Kranj: Samozalozba. PogaCnik, Marko (2002): Poetika goriskega prostora: Ob tisocletnici Gorice. Nova Gorica: Galerija Artes. Pregelj, Ivan (1975): Plebanus Joannes. Ljubljana: Mladinska knjiga (Zbirka Kondor). SLP = Slovenske ljudskepesmi I. Ljubljana: Slovnska matica, 1970. SNP = Karel Strekelj: Slovenske narodne pesmi I. Ljubljana: Slovenska matica, 1894. Strabon: V. 1, 8-9. Strnisa, Gustav (1943): Riba Feronika. Ljubljana: Sidro. Smitek, Zmago (2004): Mitolosko izrocilo Slovencev. Svetinje preteklosti. Ljubljana: Stu-dentska zalozba. Smitek, Zmago (1998): Slovenske ljudske predstave o stvarjenju sveta. Traditiones 27, str. 111-123. Vuga, Sasa (1999): Na roznatem hrbtu Faronike. Ljubljana: Mladinska knjiga. TucoviC,Vladka (2006): Motiv ribe Faronike v slovenski knjizevnosti in likovni umetno-sti 20. stoletja. Traditiones 35/1 (2006), str. 51-68. From the abstract myth about Faronika to the allegoric concretisation of the theory of Gaia Irena Pangersic Notwithstanding the dispute with Darwinists, who advocate the discrepancies between Gaia and Darwinism as though the biosphere with the system of self-regulation were not able to develop because organisms are a matter of selection and not biosphere, James Lovelock has made a computer model. In order to verify the thesis that Gaia is a comprehensive system that combines organisms and physical environment, and that this large earthly system has developed self-regulation but not the living part or biosphere by itself, he has named the model Daisyworld. Daisyworld represents a planet that just like planet Earth revolves around a star like the Sun and is populated by just two types of plants - black and white daisies that compete among themselves for living space just like all plants and living creatures on planet Earth. Bright daisies can only be found near the equator where it is warm. Dark daisies from this model absorb the sunlight very well and maintain their warmth while at the same time maintaining the warmth of their environs and the whole planet. Over time, when the sun gets warmer, dark daisies are replaced by light daisies that are better able to reflect sunlight - they are colder and therefore cool down their environs and the planet. The warmer the sun gets, the more the dark daisies give way to the light ones. In the struggle for life, the planet in this way maintains the level of optimal temperature. The Daisyworld model with two types of daisies, as well as richer models made by Stephen Harding that include perfect ecosystems with biodiver-sity and a complete food chain, show scientifically that natural selection is not contrary to the theory of Gaia but is an integral part of it. Lovelock's graph which shows the evolution, substitution and the waning of two sets during their entire life cycle, i.e. white and black daisies, is in our case changed into two new sets named Faronika's tail and Faronika's torso. (A1, B1) normal position of Faronika's tail (B1, A1) turn of Faronika's tail = floods of global proportions (B2, A2) normal position of Faronika's torso (A2, B2) Faronika turns on its back = destruction of everything that makes life on the planet possible That the interpretation of the myth about Faronika actually deals with a meteoro-logical and also seismological phenomenon is confirmed by the phenomenon of Kelvin-Helmholtz waves. This phenomenon can be seen in the sky or on the water surface and is the consequence of temperature and velocity differences across the interface between two layers of fluid or air. The fast upper layer of air lifts the topmost portion of the slow layer of air and entrains it into the upper layer. A similar process takes place on water surface when the upper layer of water moves faster than the lower. When there is suf-ficient difference in the velocity of wind and water, the crest of the wave bends forward and gets its distinctive shape. The myth in literature, art and science: in all the versions of the poetic prophecy about a flooded and doomed world described by the apocalyptic eschatological and cos-mogonical myth - Jesus says to the Faronika fish to wait for him and tell him what is happening around the world. Faronika answers him: »If I turn my tail, the whole world will be flooded. If I turn on my back, the whole world will be doomed!« In the poem the fish represents a symbol of the Christ, however it should not be equated to this symbol, since from the written record it is clearly evident that the fish possesses greater powers than the Son of God. Jesus tries to overcome the evil and threat represented by Faronika with its love of and mercy for woman in labour and newborns. The name Faronika can be traced back through biblical sources to pharaoh's soldiers that were swallowed by the Red Sea and transformed into fish. However, the interpretation is not a final one -Faronika is supposed to be a half-human, half-fish creature. Ivan Pregelj assigns the old folk poem prophetic powers in his historical novel about the priest Janez Potrebujes, where he describes Faronika as a symbol of immorality, indecency and temptation. Sasa Vuga writes its name with a lower case and depicts it as a big monster similar to Jonah's whale. The fairytale by Gustav Strnisa sheds a completely new light on Faronika - a giant was to carry the world, but he avoided the burden by subjugating Faronika and shifting the burden of the world from his shoulders to the poor fish's back. The yet undiscovered dimensions of Faronika's characteristics are presented in France Mihelic's screen print about biotic diversity and Marko Pogacnik's geomantic lithopuncture symbols in con-nection with the archetypical. Bostjan Kavcic's bronze, aluminium and iron sculptures bring the Faronika motif back to the Slovenian littoral, where the poem was written for the first time. Mention should also be made of the sequence that describes how Jesus and Faronika swim in the sea: in Murovec's and Toncka Marolt's versions the fish swims behind Jesus, while in Kokosar's version Jesus swims behind Faronika [given their se-quence, the two versions suggest a time component for something that happened before the birth of Jesus and something that happened after it]. The cosmogonic idea of Earth resting on one or two fish appears also in other Slavic traditions - the Polish version de-scribes two crosswise laid fish which alludes to the yin and yang symbol; while Russian popular belief narrates that the world rests on three whales - these can be equated with the science of the universe represented by the three whales of cosmology that symbolise Principle, Observation and Theory. Humankind as a dominant community has taken steps to prevent the destruction of ecosystems with the adoption of the Kyoto Protocol. But until scientists acknowledge the hypothesis that Earth with all its geo and biodiversity represents an independent identity with its own needs and rights - something that would be reflected also in the recognition of ecocide as the 5th crime against peace - we are on a good way to see Faronika definitively turn on its back, while its tail has actually already started to move.