Ljudskošolsko učiteljstvo in naša stranka.* Večkrat smo že naglašali, da vsi stanovi in sloji, ki žive na deželi, spadajo v našo kmetijsko stranko. K razumništvu na deželi štejemo v prvi vrsti duhovščino in učiteljstvo. Pri kateri stranki je duhovščina, je itak znano. Pri učiteljstvu pa vidimo, da se drži večinoma meščanske JDS. Naši stranki ocitajo, da ima v svojem programu dolocbo, naj se učiteljstvo kot vzgojitelj Ijudstva ne izpostavlja prevec v politiki. To je res bila želja snovateljev naše stranke glede duhovna in učitplja^ Ako bi se oba stanova ravnala po tej želji, zavladal bi takoj popoln sporazum na deželi. Toda kaj se je zgodilo? Duhovna gospoda je s prezirom zavrgla naš program ter se zavzela za ukaz od zgoraj, mereč na odločen boj proti ..Samostojni kmetijski stranki". S tem so izsilili spremenjeno naše stališče. Ako ne velja za duhovna nevtralnost in dostojnost v politiki, zakaj bi kratili učiteljstvu aktivni nastop? Uciteljstvo je po poklicu in delovanju dosti bližje kmeti.jskemu poklicu * Članek je priobčil pretekli teden -Kmetijski list", glasilo Kmetijske stranke za Slovanijo. PriobSujemo ga danea v celoti, da ustrežemo od mnogih strani izraženi želji naših tovarišev. Ured. kot duhovnik. Učiteljstvo vzgaja duševno j in telesno naš narašcaj, ukvarja se veči- j noma tudi dejansko s kmetovanjem, bodisi i na šolskem vrtu ali tudi v drugih panogah. ' S kmetskim prebivaistvom veže pravega | učitelja sto vezi, tako, da ga lahko imenujemo visoko izobraženega, olikanega kmetovalca. Čisto naravni zakon govori za to, da ! bodi učitelj zvest pomocnik kmetskemu prebivalstvu tudi v bojih za njegove politične pravice. Demokratska stranka, ki se j je večinoma učiteljstvo drži, je med kmeti j tako nenaravna prikazen, kakor 5e se po- \ meša mestna gospa s klobukom na glavi ! in s pahljaco v roki raed kmetice. Ta stranka nima tal na kmetih in jih tudi v bodočnosti imeti ne more, kakor tudi klerikalna SLS ne. Zadnja se bo pač še nekaj časa vzdrževala z zlorabo cerkve in vere. S kmetom čuteče učiteljstvo more neizmerno koristiti za dosego naših gospodarskih, posebno pa še kulturnih ciljev. Pravo učiteljstvo obdrži ves vpliv na mladino tudi še potem, ko izstopi iz šole. In tu je glavno polje ne samo za duševno povzdigo kmetskega stanu, temuč celokupnega našega naroda. Samostojni kmetje znamo prav ceniti vpliv, veljavo in splošne kulturne zasluge našega učiteljstva. Celokupno učite.jstvo pa tudi mora spoznati, kje ima pričakovati ugled, spoštovanje in zaščito. Nasprotna stranka ima svoje voditelje že v duhovščini, ki se je kmetom sama vsilila. Na to svoje jerobstvo je bila duhovščina od nekdaj ljubosumna. Naj je bil učitelj še tako vzoren, delaven, strpljiv in pobožen, do veljave med kmeti ga duhovniki niso nikjer pustili. Nasprotno, politikujoci duhovniki so povsod tajno ali javno izpodkopavali učiteljstvu ugled med kmetskim prebivalstvom ter nastopali povsod tako, da je ljudstvo videlo, kakor da je u.iteij globoko pod duhovnikora, kakor je bil svoje dni njegov mežaar in snažilec čevljev. Sedaj se nudi učiteljstvu prilika, da si popravi prizadete krivice, da pridobi sploani ugled in veljavo kot duševni sobojevnik kmetskega prebivalstva. Za seboj bo imelo učiteljstvo najboljše in najpametnejše kraetske sloje, ker vsi taki so že združeni v naši stranki. Ne vabimo učiteljstva k naši stranki iz samogoltnih ozirov, mi se lahko organiziramo in vodimo tudi sami, kakor smo se dosedaj. K temu pozivu smo se kmetje odločili, ker spoštujemo naše duševne pijonirje, ker pričakujemo od skupnega vzajemnega dela blagor za oba stanova in duševni napredek vsega našega naroda. Roka umiva roko. Z nami delujoče učiteljstvo bo našlo pri samostojnih kmetih resnične spoštovatelje in, če treba, tudi neustrašene zagovornike in zaščitnike. Kakšno nalogo naj prevzame učiteljstvo v naši stranki? Učiteljstvo najbolj pozna moč izobrazbe. Cim prej bo kmetsko ljudstvo izobraženo, da bo razsojalo s svojo glavo, tem prej izgubc med njim moč nepoklicane stranke. Učiteljstvo bodi v tem oziru pred vsem krepka duševna opora mladini, odrasli šoli. Povsod se naj obnove ali uanovo ustanove bralna, izobraževalna, pevska i. dr. društva. Prirejajo naj se poučni sestanki, predavanja gospodarske in politične vsebine. Mladini in odraslim naj se preskrbijo ali nasvetujejo dobri časopisi in knjige. Naše krajevne odbore in posamezne somišljenike pa pozivljemo, naj stopijo v prijateljske stike z učiteljstvom, naj jim pri vsaki priliki kažejo, da znajo ceniti njihovo naporno deiovanie v šoli in zunaj šole, naj jih pri obojem krepko podpirajo in povzdigajo ugled in spoštovanje Kjer se učiteljstvo žrtvuje izvun šole pri društvih, naj se vpeljejo mesečni prispevki, da dobi učiteljstvo za svoj trud tudi dejansko priznanje. Ponekod že dosedaj deluje učiteljstvo z vso vnemo pri naši organizaciji. Takim u.iteljem gre posebna čast, ker so se nam neustrašeno pridružili iz lastnih nagibov, preden so mogli vedeti za uspehe. Seve so za svoje plemenito delo izpostavljeni šikanam strahovlade. Toda take bojazni za bodocnost ni. Naša stranka je že danes tako močna, da prepreci vsako nasilje. Slovensko uciteljstvo! Pristopi brez obotavljanja in brez bojazni v naše vrste kot naš sveiovalec in duševni sobojevnik! Vsa stranka ti bo stala na strani kot zaščitnica celokupnega stanu ia vsakega posameznika. Vsak slucaj nasilja in krivice zaradi političnega mišljenja in delovanja pa naj naznani učiteljstvo vodstvu naše stranke. Somišljeniki, skrbite, da bo za ta naš poziv zvedelo vse slovensko uciteljstvo!