8 Znanost razkriva 3 5 Gabi Oguliti, univ. dipl. ped. Razvojno izobraževalni center Novo mesto IZOBRAŽEVANJE MENEDZERJEV Globalno poslovanje - medkulturno izobraževanje POVZETEK V prispevku je predstavljen pomen mednarodnega menedžerskega izobraževanja in vloga piuralizacije Študentov iz različnih kulturnih okolij. Zaradi razvijajoče se internacionalizacije gospodarstva se povečuje vloga mednarodnega izobraževanja menedžerjev, obenem pa postaja najpomembnejša razsežnost izobraževanja na tujih poslovnih šolah možnost ustvarjanja mreže poznanstev. Ta je v današnjem poslovnem svetu Še posebej pomembna za majhne drŽave. Le kombinacija znanja, tehnologije in stimulativnega okolja ter hitre reakcije na tržne spremembe (dostopnost in hitrost informacij) danes predstavljajo glavni vir konkurenčnosti. Torej mora imeli pošiljanje kandidatov na podiplomski študij v tujino v večini tranzicijskih držav dosti večjo težo kot izobraževanje takšnih kadrov v na novo ustanovljenih domačih Šolah, ki sicer poskušajo sodelovati s tujimi tovrstnimi ustanovami, vendar to ni primerljivo s poznanstvi in izkušnjami, pridobljenimi v tujini. Ključne besede: menedžersko izobraževanje, internacionalizacija, medkulturno izobraŽevanje T, rend internacionalizacije gospodarstva ¿ahteva tudi spremenjeno vlogo m ene dime rita, ki poudarja globalizacijo mišljenja in delovanja. Internacionalizacija gospodarstva tako ni mogoča brez internacionalizacije menedžmenta, saj mora biti ta zmožen ravnanja tako z različnimi kulturami posameznih dežel kot tudi Z različnimi podjetniškimi kulturami. Uspešnost menedžmenta je danes predvsem odvisna od geografske in miselne mobilnosti kadrov. Ti so pogosto največja težava tudi slovenskih podjetij, ki kapitalsko vstopajo na tuje trge. Manjše ekonomije morajo biti tako veliko bolj internacionalizirane, potrebujejo ljudi z interdisciplinarnim znanjem in mednarodnimi izkušnjami, ki znajo obvladovati podjetja v tujini in so obenem fleksibilni in mobilni. Tako globalizacija postavlja pred menedž- ment zahtevo po ustreznih interkullurnih sposobnostih in znanjih: znanju tujih jezikov, poznavanju različnih kultur in razumevanju različnosti sveta (tako prednosti kot slabosti), kar omogoča ustrezno mednarodno sodelovanje in pomembno povečuje konkurenčnost poslovanja. S tem se je zelo povečal tudi pomen mene-džerskega izobraževanja, ki je v preteklosti veljalo predvsem kot modno izobraževanje vodstvenih elit. Če želimo menedžersko izobraževanje postaviti v dimenzijo prihodnosti, potem je vsekakor potrebno upoštevati dimenzijo globalnosti tega izobraževanja, zato si Še posebno pozornost zaslužijo mednarodni poslovni programi, ki lahko pripeljejo do razumevanja globalne konkurence, različnih kultur in seveda poslovnega povezovanja v globalni vasici. Znanost razkriva 3 5 V skladu s tem ho najprej predstavljena zgodovina izobraževanja menedžerjev in značilni tipi menedžerskega izobraževanja. V nadaljevanju bomo poskušali odgovorili na vprašanje, ali se menedžer rodi ali izuči, in v povezavi s tem, kakšen pomen ima izobraževanje menedžerjev. Sledila bo analiza vloge mednarodnih poslovnih šol in pomena pluralizacije študentov iz različnih kulturnih okolij. ZGODOVINA MENEDŽERSKEGA IZOBRAŽEVANJA Stari ekonomisti, na primer A. Smith, D. Ricardo, J. S. Mili in K. Marx, niso poznali menedžmenla. Zanje je bila ekonomija objektivna in brezosebna. Ukvarjala se je z obnašanjem dobrin in ne z. obnašanjem ljudi (Bernot, 1990, str. 4). Menedžerskemu izobraževanju tako lahko pripišemo borih sto let. Pojavilo se je v Ameriki. Harvardska poslovna šola (Harvard Business Schoo!), ki obstaja že od leta 1905, je bila tretja, ki je začela izobraževali menedžerje, in prva, ki je podelila diplomo podiplomskega študija menedžmenta MBA (Master of Business Administration). Evropa je tovrsten način izobraževanja spoznala nekoliko pozneje. Zgodnje začetke menedžerskega izobraževanja najdemo v Nemčiji in na Norveškem. Norveška šola ekonomije in poslovanja je bila ustanovljena v Bergnu leta 1936, menedžerska Šola leta 1941, magistrski študij menedžmenta pa je bil uveden šele leta 1988 (Oslo Business School). Sprva so se norveške Šole v glavnem zgledovale po nemškem modelu menedžerskega izobraževanja, ki seje naslanjal bolj na specialiste različnih področij in ne na me-rtedžerske general i ste, kar je tipično za ameriško menedžersko izobraževanje (Amdam, 1996, str. 21-22). Vendar pa se je v zadnjem desetletju tudi norveški sistem menedžer- skega izobraževanja začel zgledovati po ameriških izkušnjah. Konec petdesetih in v začetku Šestdesetih let je bila v Zahodni Evropi že vrsta mene-džerskih šol, ki so jih ustanovile predvsem multinacionalke za svoj ti rabo, sčasoma pa so prerasle v mednarodne šole. Na ta način je švicarski Nestlč ustanovil šolo 1MEDE, sedanja 1MD, v Lausannu. Zaradi kulturne pogojenosti so bile po ameriškem vzorcu dokaj pozno ustanovljene angleške poslovne šole (Manehester Business School leta 1965), V Evropi ima danes najrazvitejše menedžersko izobraževanje (preko 110 MBA šol) Velika Britanija. Kar nekaj MBA šol v Veliki Britaniji uživa izredno velik sloves tudi izven evropskih meja, na primer London Business School ali Cranfield Business School, ki slovi po izobraževanju na področju proizvodnega menedžmenla (Radonjič, 2003, str. 20). Zanimivo je, da je Nemčija sorazmerno pozno sprejela menedžerski sistem izobraževanja tipa MBA. Še leta 1998 se je od 280.000 podiplomskih študentov v programe MBA vpisalo le 3000 Študentov, Da je bilo v tej deželi izobraževanje IViBA res odrinjeno, kaže podatek, da je v letih med 1997 in 2002 izvajalo programe MBA le 35 nemških univerz, pri čemer je zanimivo, da so večino teh programov izvajali v angleščini (prav tam, str. 20). Po drugi strani pa je potrebno poudariti uspešnost in gospodarski razcvet v Nemčiji in na Japonskem, ki sta dolgo časa prisegali na tradicionalen tip menedžerskega izobraževanja - bolj specialistično usmerjen in interno obarvan. V praksi se je izkazal kot Globalno okolje poslovanja zahteva od menedžmenta interkultiirna znanja. Menedžersko izobraževanje se je najprej pojavilo v ZDA. " BE 10 Znanost razkriva 3 5 1_ £ ^ ©O O £c/ vv ( m zelo uspešen, saj na primer Japonci in Ncmei velikokrat svojo poklicno kariero začnejo kot vajenci, nadaljujejo kot tehniki, inženirji in nato zasedejo vodilni položaj. Taka znana primera sta Ferdinand Piech v podjetju Volkswagen in Juergen E. Schrempp v Daimlerju. Nekateri strokovnjaki so mnenja, da so Japonci pridobiti prednost pred Američani zato, ker so imeli med poslovneži več strokovnjakov iz določene gospodarske veje, ki so jih nato opremili z dodatnimi znanji iz menedžmenta (Purg v Vagaja, 1999, str. 2). Ameriški model menedžerskega izobraževanja je bil v zadnjem desetletju deležen precejšnjih kritik in naj bi bi! nekako tudi soodgovoren za ekonomsko nazadovanje in upad ameriäke konkurenčnosti. Po statističnih podatkih naj bi v letih 1963-1987 število absolventov MBA v ZDA naraslo letno s 5.787 na 67.496. Tako je sedaj v ZDA več kot milijon absolventov MBA. Eksplozija MBA se je torej časovno pokrila z razkrojem v gospodarstvu (Jelovac, 1995, str. 60). Težko je reči, kateri tip menedžerskega izobraževanja je boljši, saj ima vsaka praksa svoje prednosti. Toda kot pravi Purgova: »Kolikor bolj smo v visoki tehnologiji, tem več strokovnega znanja moramo imeti, saj si težko predstavljamo, da bi Microsoft lahko vodil kdo, ki bi bil prej menedžer v tovarni sladkorja aH menedžer na kakem ministrstvu.« (Purg v Vagaja, 1999, str. 2) V Vzhodni in Srednji Evropi so se tipične menedžerske šole pojavile šele pred nekaj leti, odvisno od tega, kdaj so začeli uvajati gospodarske in družbene spremembe v določeni državi in podjetjih. Gospodarski in družbeni razvoj je namreč predvsem vprašanje menedžmenta in ne varčevanja in kapitalskih naložb, kot je bilo tradicionalno prepričanje, Tako ni čudno, daje Slovenija, ki je bila med netržno naravnanimi državami Znanost razkriva 3 5 najbolj tržno naravnana, prva začutila potrebo po tovrstni ustanovi in jo leta 1986 tudi ustanovila: Center Brdo, današnjo IECD -Poslovno šolo Bled. Druga najstarejša tipična menedžerska šola v tem delit Evrope pa je mednarodni menedžerski center v Budimpešti. Res je tudi, da gre pri poplavi novo nastajajočih poslovnih šol v nekaterih bivših socialističnih državah predvsem za »uvožene« programe MBA in to pretežno iz ZDA. Vendar je potrebno poudariti, da je v leh deželah Še vedno izjemno velika kadrovska menedžerska vrzel, ki je ne bo mogoče tako hitro zapolniti. V Sloveniji so sc torej programi MBA pojavili precej pozno, in sicer Šele konec 80-ih in na začetku 90-ih let. Dejstvo pa je, da v Sloveniji Število magistrov iz leta v leto narašča (glej preglednico 1). Pri nas se izvajajo naslednji podiplomski programi menedžmenta: magistrski program po-slDvorjenja in organizacije ter redni podiplomski MBA program na Ekonomski fakulteti v Ljubljani, program poslovodenjc in organiziranje na Ekonomsko-poslovni fakulteti v Mariboru, mednarodni MBA program na IECD - Poslovni šoli Bled. Aktiva UBS -Inštitut za mednarodno poslovno izobraževanje izvaja podiplomski študij menedžmenta, MBA program poteka na ICPE - Mednarodnem centru za podjetja v javni lasti, magistrski študij menedžment neprofitnih organizacij in menedžment kadrov in delovna razmerja na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani ... Raziskave pa kažejo, da v Sloveniji potrebujemo nove mcnedžerske šole in novo vrsto kadrov, ki bo za slovenska podjetja obvladala internacionalizacijo, drugače lahko nastane polom (Svetiiči2 v Novkovič, 2002, str. 27). Ekonomske fakultete so bile prve v svetu, ki so začele z izobraževanjem menedžerjev. To je bilo značilno za ZDA, nato Zahodno Evropo, danes pa je tako tudi povsod tam, kjer menedžment vse do nedavnega ni bil priznan kot poklic, temveč kot funkcija: v Srednji in Vzhodni Evropi. Zaradi prevelike akademskosti teh programov, premajhne usmerjenosti v prakso in premajhnega vključevanja drugih disciplin (organizacija, strategija, spretnost vodenja, delo z ljudmi) so v svetu kmalu ugotovili, da je izobraževanje za menedžment interdisciplinarno, zato so začeli ustanavljali posamezne fakultete za menedžmertt, Še bolj razširjeni pa so neodvisni inštituti (pogosto jih imenujejo centri). Ti se največkrat ukvarjajo z izobraževanjem menedžerjev in ne študentov (Purg, 1995, str. 25). POMEN IZOBRAZBE ZA MENEDŽERJE Po neki nemški raziskavi ima danes 70 odstotkov vseh menedžerjev na vodstveni ravni dokončan visokošolski Študij. Dvajset let poprej je bila ta številka prepolovi)ena. Prva menedžerska šola v Vzhodni in Srednji Evropi se je razvila v Sloveniji Preglednica I: Število magistrov po letih in po področju znanosti: ekonomija in menedžment letu 1962-1994 1995 1996 1997 1998 Skupaj 6608 548 595 703 733 moški 4457 278 299 374 375 /linske 2151 27 296 329 358 ekonomija in nien mreže poznanstev; ■ jezikovno znanje => večjezičnost; ■ spoznavanje kultur različnih držav => običaji, tradicija, /.godovina, geografija ipd.; • spoznavanje različnih podjetniških kultur => razmere v poslovnem okolju, motivacija, komuniciranje, delovni tirni; ■ izkusiVBno učenje preko Življenja v tujini; ■ razvoj mednarodnega in globalnega mišljenja; ■ interdisciplinarno razmišljanje: ■ fleksibilnost in mobilnost; - višja stopnja tolerantnosti. SLABOSTI: ■ vstopni pogoji => niso pogojeni s potencialno vodstveno zmožnostjo, ampak z ocenami izpitov oz. diplome; ■ izbor predavateljev => npr. nimajo pedagoških sposobnosti ali menedžerskih izkuScnj; ■ aaiganca, vzvišenost študentov; • razlike v kvaliteti, trajanju in ceni Studijskih programov; • »piratstvo« => posnemanje. MEDNARODNA ŠOLA MOŽNOSTI: ■ razumevanje globalne konkurence in bolj konkurenčno prilagajanje izdelkov in storitev potrošniku oz. uporabniku => hitrosl odzivanja in sposobnost predvidevanja: * več možnosti za zaposlitev v tujini; * viSja izhodiščna plača na začetku profesionalne kariere oz. viSji odstotek rasti plače; ■ posnemanje strategij tehnološkega voditelja; ' Usmerjenost na iskanje novih aplikacij že obstoječega znanja ali strategij iskanja in ustvaijanja tržnih niš. NEVARNOSTI: ■ časovna in prostorska dimenzija => aktualnost dogajanja v različnih kulturah in poslovnem okolju; • tradicionalne ovire med regijami => politične, socialne, ekonomske ovire ipd. 16 Znanost razkriva 3 5 V različnih kulturah posamezniki tudi med seboj različno komunicirajo. Razlike v načinu komuniciranja lahko povežemo predvsem z uporabo jezika, v katerem se izražajo, l verbalnim stilom, ki ga pri tem uporabljajo, in z neverbalnim delom komunikacije. ■ Delovni timi v različnih kulturah. Kulture zelo vplivajo na oblikovanje in delovanje delovnih timov v organizacijah. Na Japonskem odsevajo na primer timi njihove kolektivne kulturne vrednote. Koreja je primer azijske kulture, v kateri ne namenjajo veliko pozornosti vlogi timov v organizacijah, v Izraelu pa demokratične delovne skupine delujejo kot timi in v svoje delo prenašajo pomembne družbene vrednote. INTERAKCIJA MED INTERNACIONALIZACIJO IN MEDNARODNIMI POSLOVNIMI ŠOLAMI Tezo, da se zaradi razvijajoče internacionalizacije gospodarstva povečuje vloga mednarodnega menedžerskega izobraževanja, lahko potrdimo na podlagi zgoraj predstavljene analize prednosti in slabosti mednarodne poslovne Šole ter na podlagi analize inter-akcijskih učinkov med internacionalizacijo gospodarstva ter mednarodnimi poslovnimi šolami (glej diagram 2). Kot je razvidno iz diagrama 2, je najpomembnejša razsežnost izobraževanja na tujih poslovnih šolah prav gotovo možnost za ustvarjanje mreže poznanstev, ki so v današnjem poslovnem svetu še posebej pomembne za majhne države. Kajti le kombinacija znanja, tehnologije in stimulativnega okolja ter hitre reakcije na tržne spremembe (dostopnost in hitrost informacij) danes predstavlja glavni vir konkurenčnosti Torej mora imeti pošiljanje kandidatov na podiplomski Študij v tujino v večini tranzicijskih držav dosti večjo težo kot izobraževanje takšnih kadrov v na novo ustanovljenih doma lociranih šolah. Te sicer poskušajo sodelovati s tujimi tovrstnimi ustanovami, vendar to ni primerljivo z možnostjo pridobivanja poznanstev in izkušenj v tujini. Diagram 2: Interakcija med internacionalizacijo in mednarodnimi poslovnimi šolami Znanost razkriva 3 5 SKLEPNE MISLI Ce želimo meneclžersko izobraževanje postavili v dimenzijo prihodnosti, potem je potrebno upoštevati dimenzijo globalnosti tega izobraževanja in bo zato v prihodnosti pri izobraževanju menedžerjev potrebno: • pričeti postopoma odpravljati tradicionalne ovire med regijami in to na način, da bomo definirali izhodiščni politični, socialni m ekonomski kontekst men ed žerskega izobraževanja; • odpravljati osebne ovire tako z uporabo sodobnih tehnologij izobraževanja kot tudi z ocenjevanjem in samoocenjevanjem medkulturnih razlik: • definirati minimum specifičnih znanj, potrebnih za obvladovanje menedžmenta na ravni določene regije kot dela globalnega prostora. Zbrani podatki nakazujejo ključne značilnosti izobraževanja menedžerjev v mednarodnem okolju in so lahko spodbuda za nadaljnje raziskovanje ler predvsem aktivno globalno delovanje. LITERATURA Amdarti, R. P. (1596). Management, education and competitiveness. London in New York: Rout ledge. Bernol, N. (1990). Podjetništvo, naloge in odgovornost podjetWSkega vodenja. Ljubljana: Gospodarski vestnik-Goerg, 15S. (1991). Prihodnost menedžerjev, menedžerji prihodnosti, Ljnbljanai Državna založba Slovenije. Jelovac, D. (1995). Diplomanti MBA na kratkih npgah. Stranpoti v usposabljanju menedžerjev. Manager, 5, str. 60-62. Ličen, N. (2001). Socialni kapital in izobraževalne potrebe v obdobju spreminjanja dela in tiienja. Afldragoška spoznanja, 4, str. 14-16. Malitien, A. (2000). Towards (lie essence of adult experiential learning. .Sophi: University of Jy vasty la. Mijoč, N. (1995). Izkustveno učenje odraslih in soeiokul turni sloj. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska faidllteta. NosSB, M, (1999). Kako postati vrhunski manager. Manager, 5, str. 11-19, Novkovič, G. (2002). Kako postati mililinaeionalka1.' Gospodarski vestnik, 49, str. 21-27. Purg, D. (1995). Menedžeiske šnle AjldragOŠka spoznanja, 1-2, str. 25-26. Radonjič, D. (2003). Managersko izobraževanje r;t jutriSnji čas in prostor (1). Odločilen pomen časovne dimenzije. Večer, IS. 2. 2003, str, 20. Statistični letopis Republike Slovenije 1999. Ljubljana: Statistični urad Republike Slovenije. SvetliSi5. M. (1994). Njegovo veličanstvo nianagerfsko izobraževanje)! Slovenska ekonomska revija, letnik 45, 4, str. 350-360. Treven, S. (2001). Izobraževanje menedžerjev za delo v tujini, Anctragoška spoznanja, 4, str. 51-54. Vagaja, A. (1999). Izobraževanje: Poslovnež mora obvladovati spremembe. Finance. Priloga, 42, sir. 10—IS.