'WiM Sli DIA DE J UBILO, DOLOR Y ESPERANZA El ing. Jernej Dobovšek, vicepresidente primero a cargo de la presi-dencia de la Asociacion kis lov eni a Unida en el acto frente al monumento al Grail. San Martin en la plaza homonima el dia 30 de junio de 1991: Hoy es un dia muy especial para los eslovenos en la Argentina: es para nosotros un dia de j ubilo, de dolor y de esperanza. Convocamos a este acto para celebrar el nacimiento de la nueva Repu-blica de Eslovenia el 25 de junio pasado. La Republica de Eslovenia surge como consecuencia del plebiscito rea-lizado hace 6 meses, en el cual la abrumadora mayoria del pueblo se expreso por una Eslovenia libre y soberana. Este acto de j ubilo se ha ensombrecido por la brutal in ter venci on del ejercito de Yugoslavia sin legitimidad alguna, incluso dentro del regi m en yugoslavo. Al avance de las tropas invasoras se ha opuesto unanimemente todo el pueblo esloveno, dentro y fuera de sus fronteras. En la Argentina se rea-lizan actos en los que reafirmamos la voluntad de vivir en paz e indepen-dencia en Buenos Aires, en Mendoza, en Bariloche y en todos los lugares de este gran p a is donde viven eslovenos. Hacemos un llamado a las autoridades de este noble pa is, nuestra nueva patria, la Argentina, que abrio sus puertas generosamente a nuestras emi-graciones en los aiios 30 y en la posguerra, para que sea uno de los primeros paises que aliente y reconozca a la nueva Republica. Asi podra afirmarse la j oven RepiiMica libre y soberana de Eslovenia. ; Dios asi lo quiera! Bridka misel Ivje je začaralo pokrajino v pravljico. Le zakaj bodo v jutru v snegu telesca zmrzlih ptic? Moj Bog, kako strašno mora biti samotnemu drevesu sredi zasneženega brega. Mar ga res hrani le veselje, da bo spomladi cvetelo kot lani? Karel Mauser ^="=jšf7 •=?“■ \-''S'^--r-T-T--- ~r-.-■■ e neposredno po izvolitvi sporočil, da bo glavna naloga njegovega pontifikata nadaljevanje II. vatikanskega koncila, in takoj določil, da ae drugo zasedanje začne Z9. septembra 1963. Tega zasedanja sta se udeležila škof apostolski administrator ljubljanske 'nadškofije Jožef Pogačnik in mariborski škof Maksimilijan Držečnik in apostolski administra- tor Slovenskega Primorja škof Janez Jenko. Ti trije škofje so se (udeležili tudi četrtega zasedanja koncila od 14, septembra do 8. decembra 1965. Koncil je objavil štiri konstitucije: o liturgiji, Cerkvi, božjem raizodetju in o Cerkvi v sedanjem svetu; devet odlokov: o sredstvih družbenega obveščanja, ekumenizmu, vzhodnih Cerkvah, pastirski službi škofov, redovnikih, duhovniški vzgoji, laiškem apostolatu, misijonski .dejavnosti Cerkve ter o službi in življenju duhovnikov; tri izjave: o krščanski vzgoji, nekrščanskih verstvih ter o verski svobodi. Pavel VI. se je lotil prenove rimske kurije, 'ki jo je hotel predvsem bolj internacionalizirati. Določil je, da kardinali z dopolnjenim 80. letom izgube pravico sodelovanja pri volitvah papeža. Škofje in kardinali naj se s 75. letom odpovedo svojim službam. Leta 1964 je izdal okrožnico o Cerkvi, 1965 o evharistiji, 1967 o duhovniškem celibatu. Mnogo debat je sprožila njegova okrožnica H uma n a1 e vitae (1968) o zakonu, zakonski ljubezni in o uravnavanju rojstev. 1967 je izdal tudi okrožnico o razvoju narodov. Močno je razširil kardinalski zbor; ta je 1969 štel 136 članov, kar naj bi izpričevalo vesoljni značaj Cerkve. Leta 1964 je ustanovil tajništvo za nekrščan-akai verstva, 1965 tajništvo za neverujoče. čeprav je sprejel na obisk sovjetskega državljana Pod-gornega (1967) in sovjetskega zunanjega ministra Gromika (1966 in 1970), se v tem ča-su cerkvena Politika do vzhodnih držav še ni bistveno spremenila. Odnosi s pravoslavno Cerkvijo, ki so se izboljšali že v telktu II. vatikanskega 'koncila, so -se pod Pavlom VI. poglobili: papež se je -s carigrajskim Patriarhom Atenagoro srečal 1964 v -Jeruzalemu in ponovno 1967 v Carigradu. Dan pred sklepom koncila, 7. decembra 1965, sta obe Cerkvi slovesno preklicali izobčenje iz leta 1054. S temi potezami je Pavel VI. naredil odločne korake na sicer dolgi poti k zedinjenju. nryj papež je potoval v različne dežele sveta: 1964 je obiskal Sveto deželo in ob evharističnem kongresu v Bombayu Indijo, 1965 je v New Torku govoril pred generalno skupščino Združenih narodov, 1967 je obiskal Fatimo na Portugalskem, 1968 se je poda'1 v 'Bogoto 1969 je bil v Ženevi i-n nekaterih afriških državah, konec leta 1970 je obiskal 'še Daljni vzhod. 1975 je razglasil sveto leto, ki naj bi ga praznovali pod geslom „Sprava, prenova, mir". Papež, ki j-e v nemirnih časih preudarno vodil Cerkev, ki je bil zvest izročilu in odprt za nove poti, je umrl 6. avgusta 1978. Leta 1964 so ‘župnije celovške, graške in sombateljske škofije, ki so jih od 1923 mariborski škofje upravljali kot apostolski administratorji, postale sestavni del mariborske škofije. Istega leta je Pavel VI. imenoval Janeza Jenka za apo-stolskega- administratorja vseh slovenskih delov primorskih škofij, naslednje- leto pa je ozemlje treh administratur združil v enotno- cerkveno upravo z naslovom „IApo-stolska administracija za Slovensko Primorje". Dokončno pravno podobo in -svoje mesto v vesoljni Cerkvi je slovenska Cerkev -dobila, ko je Pave‘1 VI. 22. novembra 1968 ustanovil iza Slovenijo samostojno cerkveno pokrajino, imenovano ljubljansko. Za prvega slovenskega metropolita- je imenoval 'nadškofa Jožefa Pogačnika. Mariborska -škofija -se je kot su-fraganska pridružila slovenski me- Verujem v odpuščanje grehov Pomaga nam živeti, če nam ljudje dajo vedeti: dobro je, da si. Če drugi pritrjujejo našemu življenju, nam to daje moč. če smo iskreni do sebe, vemo, da te pritrditve drugih nismo zaslužili, marveč ismo jo prejeli v dar. Na poseben način pa nas drugi potrdijo in sprejemajo, če nam odpustijo. S tem nam povejo, zame si tako pomemben, da nočem s prstom kazati na tvojo krivdo ; tvoja krivda naj ne ostaja in ne raste kot ograja med nama; med nama naj bo vedno znova dobro. Iz moči odpuščanja živijo mnogi naši odnosi, večinoma najbolj vsakdanji. Tega se pogosto zavemo šele, ko nas loči težja krivda in ko odpuščanje ni več lahko. Vemo, ne da bi se o tem mnogo pogovarjali: naveziani samo na to, da drugi iz nami ne ravnajo samo pravično, marveč tudi dobrohotno. Potrebni smo njihove potrditve, a ne, le tedaj, ko jo zares zaslužimo. Potrebujemo jo tudi kot dar. Potrebujemo jo tudi kot odpuščanje. Ne le zato, ker smo slabotni. Tudi naša volja ni le dobra; in tako tropoliji. Po osimskem sporazumu (1975) je Pavel VI. 17. oktobra 1977 obnovil in povečal koprsko škofijo za vse slovensko Primorje ter jo kot sufragansko pridružil slovenski metropoliji. Metod Benedik opustimo marsikaj dobrega in celo storimo marsikaj zlega. V mislih, besedah in dejanjih. Živimo od tega, da nas imajo ljudje kljub temu za vredne ljubezni — ne iz slepote, marveč iz dobrote. To nas osvobaja za dobro, ki tudi biva v nas. Če je v človeški dobroti in odpuščanju moč, ki nam daje, da živimo, ne more to priti samo od človeka, človek pravzaprav nima moči, da bi rekel drugemu: Dobro j«, da si; in to, čeprav nisi samo dober; tvoja krivdna naj te ne bremeni več; živi kljub svoji krivdi Moč človeške dobrote in odpuščanja, prihaja od božjega Duha. Deluje povsod, kjer so ljudje dnug do drugega dobri in si odpuščajo. Dostikrat pa ljudje tega ne zmorejo — zlasti če gre za težjo krivdo. Tu gre tudi za vprašanje, kako je s krivdo, za. katero ni človeka, ki bi jo mogel odpustiti. Geričev sme zagotoviti in je poklicana, da zagotovi dobroto in odpuščanje izrečeno v božjem imenu. če se priznavam k Cerkvi — se priznavam k občestvu, ki naj pričuje in slaveč izpoveduje: Bog odpušča, da b; mi živeli; tako zelo nas ima rad, da nam odvzema, kar nas ločuje od njega in medsebojno nas same. Napravi nas vredne ljubezni. To obhaja Cerkev ob krstu za vsakega posameznika posebej. Otroci, ki še niso mogli prav niče- sar napraviti iz sebe, :so sprejeti v življenjsko povezanost z Bogom, povezanost, ki je ne vzpostavljamo sami iz svojega, marveč nam jo Bog sam poklanja. Odrasli, ki pridejo do vere, prejmejo v svojem krstu odpuščanje svojih grehov in smejo živeti novo življenje. Kjer so kristjani zapravili to življenje in ga znova iščejo, obhaja Cerkev z njimi spravo. Cerkev s tem pričuje, da Bog v neutrudljivi izvestobi hoče to, kar je začel v krstu. Tako v zakramentu pokore Cerkev položi roke na grešnike in jim daje v delež Duha, prenavljajočo moč božje ljubezni v Jenusu Kristusu. Tako dela Cerkev tudi s kristjani, ki svojega novega 'življenja sicer niso zapravili, so pa vendarle onemogočili njegov popolni razcvet in to priznavajo. Odpuščanje vsakdanje grešnostj obhaja Cerkev v evharistiji. Gospodovo telo deli ljudem, ki nikdar niso povsem duhovno zdravi in ki iščejo ozdravljajočo in odrešujočo moč božjega Duha. V vsem tem Cerkev obhaja tudi prihodnost, ko bomo nekoč dokončno izšli kot novi ljudje iz poslednjega odpuščanja grehov. Na to je naravnano delovanje božjega Duha v tem času. Božji Duh začenja nov svet povsod, kjer ljudje v dobroti in odpuščanju ravnajo drug z drugim. Pripadam Cerkvi, ki sme in mora oznanjati to z besedo in dejanjem, in sicer med zakonci, v družinah, v skupinah in župnijah. Dieter Emeis - Janko Bohak POMLADNA HVALNICA Hvalnico pojem pomladi, beli koži brez in popju češmina, senci oblaka, ki 'leži na strehi in trudni čebeli, ki ždi na rumeni pahljači velikega regrata. Hvalnico pojem zelenemu žametu trav, toplemu vetru, ki ziblje ozimino žito, velikim brstom kostanja, rumenim kot strd. Hvalnico pojem potoku in odsevu neba, ščebetu ptičev in brnenju žuželk, robidi, divji roži in pikapolonici, ki v majhna krilca veliko sonce lovi. Zvonim, zvonim s krošnjami dreves, z vrvmi sončnih žarkov zibljem nebo in zemljo. Karel Mauser Poglavitni grehi - j eza J«a je neurejena reakcija duševnih energij na pojave, s katerimi se človek ne strinja. Pogostokrat jo spremlja tudi zunanja razburjenost in želja po maščevanju. Grešno jezo je treba ločiti od t. i. svete jezo. Prva je zadolžena, neobvtadovana in neutemeljena reakcija, druga pa je obvla-dovana in utemeljena reakcija na neke nepravilne pojave v človeku samem, predvsem pa izven njega. Grešna jeza, npr. zaradi neznatnih reči, zaradi bolezni bližnjega, zaradi svojih telesnih pomanjkljivosti, zaradi upravičene graje s strani bližnjega, je navadno mali greh. Postala bi pa smrtni greh, če bi prešla v nerazsodnost, besnost, če bi bila združena z željo po hudem maščevanju, če bi delala veliko krivico bližnjemu ali jezljivcu samemu. Sveta jeza npr. roditeljeva ali vzgojiteljeva zaradi nemarnosti in porednosti otrok ali učencev, ženina zaradi pijanosti moža, moževa zaradi zapravljivosti žene, kogarkoli zaradi krivic s strani bližnjega, ni kajpada noben greh, ampak je lahko celo dobro delo. Kdor se včasih ne zna sveto ujeziti, je to znamenje, da nekaterih dobrin ne dojema prav ali pa mu ni veliko do njih. Tudi Kristus se je sveto ujezil, ko je izganjal iz templja prekupčevalce (Prim. Mt 21, 12-13). Dokler se človek svoje grešne jeze ne zaveda, seveda ne greši. Če pa bi se nekdo zavedal, da je nagnjen k hudi jezi, pa se ne bi trudil da bi to' jezo odpravil, bi grešil, čeprav se v trenutku jezljivosti ne bj zavedal grešnosti. Spremljevalci grešne jeze so: nepotrpežljivoist, preklinjanje, žalitev bližnjega, prepiri, nevolja itd. Sredstva proti grešni jezi: premišljevanje Kristusove kratkosti; predstavljati si svojo besnost v trenutkih umirjenosti; ,,zapornica prvemu navalu"; zavedati se brezsmiselnosti jeze, posebno pa krivic, ki jih človek z njo stori; „če se jezite, nikar ne grešite, sonce naj ne izaide v vaši jezi" (Ef 4, 26). Štefan Steiner Misel Nocoj je večer mehak kakor milost. Čakam, da mi nekdo oči zapre, čakam, da mi nekdo sklene roke. Večerne sence Gledam igro večernih senc na svojih rokah. In vem: Ko pride noč in bodo sence umrle, bodo moje roke jokale za ljubko igro, ki je bila tako kratka. Karel Mauser Pogovor s karmeličankama sestro Vero Prijatelj in sestro Mirjam Tomažin Na evangelij o Marti in Mariji sem mislila, ko sem se napotila v karmelski samostan na Oonstitucion. Stavek: „Marija si je izbrala boljši del, ki ji ne 'bo vzet," mi ni šel iz glave. Beki a bi, da ga nikoli nisem popolnoma razumela. Morda se pa nisem z njim strinjala. Tihota v samostanu je naredila name pomirjajoč vtis in ko sta prišli sestri Vera in Mirjam, se je med nami razpletel Prisrčen pogovor, ki ga tudi zamreženo okno ni motilo. S. Vera Prijatelj (1. 1953) pred vstopom v karme! Kje in kako se je začel karmeli-čamskii red? Kakšno je bilo njegovo delovanje skozi zgodovino krščanstva? Na to vprašanje ne mioreva odgovoriti boljše, kakor so o tem napisale v knjigi „Karme!iski spomini" naše slovenske karmeličanke iz Sore. Poglavje „Karmel in njegovo življenje" pravi takole: „Gorim za Gospoda vojnih trum!" To so 'besede preroka Elija in geslo karmelskega reda. Bed se imenuje po gori Karmel v Palestini. Okrog leta 900 pred Kristusom sta tam živela preroka Elija in Elizej, ter se posvečala ibogomiselnosti in pokori. Od tedaj naprej so se nepretrgoma vrstili pobožni in sveti pušča vniki pri Elijevem studencu, tako stare kakor nove zaveze. Okrog leta 1'209 jim je dal jeruzalemski patriarh kratko, jedrnato Pravilo. S tem se začenja karmelska zgodovina. Leta 1238 so se pušča vniki umak-nifi pred Saraceni v Evropo. Ženska redovna veja je nastala 1452 v Holandiji s priključitvijo obstoječih redovnih skupin. Leta 1562 pa je sv. Terezija Jezusova ustanovila v španskem mestu Avili prvi samostan prenovljenega reda po prvotnem Pravilu. Cerkev je zelo cenila življenje molitve in odpovedi kot najboljši način vojskovanja proti nastajajočemu protestantizmu. Živjenje svetosti tudi v modernih časih oblikuje nove kar-nielske svetnice/1 ..Bivališče smete imeti v puščavi ali v vsakem drugem samotnem kraju, ki ustreza vašim redovnim pravilom/* se glasi vaš predpis. Kako ga izpolnite v velemestu? Za naše redovno življenje ni potrebno, da bi 'živel-e v puščavi. Potrebujemo le malo večji vrt, kot je to želela naša mati sv. Terezija, da lažje prenašamo klavzuro. Notranjo samoto, odmaknjenost od sveta lahko gojimo sredi mesta, kjer izpričujemo božjo navzočnost. Simo kot strelovod" božjega usmiljenja, da privlači miloisti, ki jih današnji svet tako potrebuje. Seveda, novi karmeli se ustanavljajo zunaj mest. Ko je bil ustanovljen naš, je bilo tukaj polje, pravijo, da Rivadavijevo posestvo. Pred leti, ko smo morale začeti zidati novi samostan, smo tudi me .mislile iti ven, pa je nadškof želel, da ostanemo v Buenos Airesu. Kako so sestre karmeličanke prišle v Argentino in ustanovile karme! v Buenos Airesu ? Karmeličanke so prišilie v Buenos Aires iz samostana -Cuenica iz Španije. Gospodična Izidora Ponče de Leon je želela ustanoviti karm.elski samostan. Prosila j,e, da ‘bi ji iz Španije poslali redovnice, pa ji niso mogli ustreči. Na prvem vatikanskem koncilu sta se po previdnosti srečala nadškof iz Buenos Airesa msgr. Aneiros in škof mesta Cuencas. Msgr. Anei-rois j'e razložil položaj gdč. Izidore, ki je medtem že sezidala samostan in zbrala sedem deklet. Tudi nadškof je želel karmeličanke v Buenos Airesu, vendar se sestre niso mogle odločiti za tako dolgo pot. Zdi se, da je sam Jezus posegel vmes. Ko je nekoč sestra Mihaela od sv. Barbare sama molila, je zaslišala glas, ki ji je govoril: ,yče -se ti ne ponudiš, se ta samostan ne bo nikoli ustanovil." Takoj. se je odločila in dobila še tri redovnice za dollgo pot. 8. julija 1874 so srečno 'dospele v Buenos Aires. 16. julija so vzpostavili klavzuro in sedem deklet je iskupaj z Izidoro Ponče de Leon prejelo redovno obleko. To je prvi ‘karmel v Argentini in od tukaj so ®e širili drugi samostani. Danes jih je v Argentini 35. Današnji svet ceni bogastvo, udobje, denar; manj kulturne vrednote, še manj duhovne. Družba presoja človeka po njegovih telesnih zmožnostih, po njegovi dejavnosti. Drvimo v materialno, še bolj v duhovno bedo. Se štiri, ali bi mi lahko pokazali pomen kontemplativnega redovniškega življenja? Cilj kontemplativnega redovnega življenja je združitev z Bogomi, pričati, da je Bog „Etiini potrebni", da je zmožen popolnoma napolniti človeško potrebo po ljubezni, da ustvarja mir, veselje in istrelčo, kar tako lepo označuje karmeličanke. Ne samo to; izvršujemo tudi poslanstvo soodrešiteljic s-križanim Kristusom, ko napajamo njegovo žejo po dušah z molitvenim življenjem in z odpovedjo, s katero želimo ‘spreobračati grešnike in iše ‘posebno — kakor je želela sveta Terezija Jezusova — molimo za -svetost duhovnikov. Ljubezen do- 'Cerkve, prošnje za svetega Karmeličanka Mirjam Tomažin očeta in po njegovem namenu so naša prvenstvena dolžnost. Ali ste povezane s svetom? Me se svetu umaknemo, da lahko bolj prosimo zanj; na ta način, da spremljamo trpljenje in stiske naših bratov z molitvijo, če smo bliže Bogu, lahko prosimo njegovo milost za vse, kar se godi na svetu. Posebej molimo, kadar zvemo za nujne potrebe ob priložnostih voljne, poplav, Potresov, suše, bolezni itd. Po zgledu uaš-e matere sv. Terezije molimo' za voditelje narodov, m-edve še prav posebno za naše slovenske. Mislim, da imamo o življenju kon-templativnega reda zelo malo pojma. Kako poteka dan v vašem samostanu? V našem samostanu poteka dan Približno takole: vstanemo ob pol še- stih. Vsaka redovnica opravi v oellici svojo jutranjo molitev; potem imamo skupne molitve, oib osmih sv. mašo, po maši zajtrk, nato delo. Ves dan se neprenehoma imanjavata molitev in delo. Imamo tudi uro razvedrila, pri kateri med pogovorom delamo ročna dela. Res ni časa za dolgčas. Sestra Vera, kako ste spoznali svoj redovniški poklic? Mislim, da je v najpogostejših primerih podlaga za vzbudite v duhovnega poklica katoliška verna družina. Hvaležna sem Bogu, da sem bila rojena v taki družini. Vsa čast in hvala mami, ki je res z vso materinsko ljubeznijo skrbela skupno za telesno in tudi za naše duhovno življenje. Vsi smo bili po njeni želji in seveda tudi po atovi včlanjeni v katoliške organizacije. Ko sem bila stara 12 let, me je branje „Katoliških misijonov'* začelo navduševati in vzbujati v meni prvo skrito željo, da postanem misijonarka. A vendar mi je manjkal nekak močan pogon božje milosti, ker sem jasno videla svojo slabost. Ta ■mi je 'bil podarjen pri duhovnih vajah jezuitske Marijine kongregacije (vodil jih je pater Koncilija) pred začetkom šolskega leta, ko sem izpolnila 13 let. iš’e prav posebno na sklepni dan ob pesmi „še gori ljubezen, blažena Gospa... “ sem z vso dušo prosila Marijo: „Ti, nebeška zvezda, kažeš meni pot; vodi ti otroka preko brezno v zmot.. In Marija me je uslišala, podarila mi je milost trdne odločitve, da S'e vsa posvetim Jezusu, da postanem misijonarka. V tem času se je precej mojih sošolk začelo zaljubljati v fante, a jaz v Je- zusa. 'Bila pa je to moja skrivnost. 'Čez eno leto, :ko smo bili v Italiji v begunskem taborišču Serviglianu, pa me je sveta Mala Terezija po knjigi „Povest duše" osvojila za karm el. Jasno mi je dala doumeti moč in veličino molitve, s katero se lahko objame ves svet, vse duše. Karmeličanka je apostol apostolov, prosi, se žrtvuje zanje, medtem ko oni s svojo besedo, zlasti pa z zgledom ljudem oznanjajo evangelij. Karmeličanka je duhovna mati neštetih duš, v prvi vrsti duhovnikov. Po 37 letih življenja v ikarmelu lahko rečem, da sem iz dneva v dan bolj vesela in hvaležna Bo-gu, Mariji in sv. Mali Tereziji za milost tega vzvišenega poklica, ki mi je bil podeljen ibrez mojega zasluže-nja. Sestra Mirjam, pred mnogimi leti sva se spoznali pri Dekliški organizaciji; potem smo dekleta zvedela, da greš v samostan. Kaj te je privedlo na pot v karme!? Pri dekliški organizaciji sem spoznala veliko slovenskih deklet in tudi ti, Metka, isi mi ostala v lepem spominu. Organizacija nas je res oblikovala, kakor pravi sv. Pavel: „Vse, kar je resnično, kar je plemenito, kar je pravično, kar je čisto, kar je ljubeznivo1, kar je častno, kar je količkaj krepostno in ugledno, vse to imejte v mislih in Bog miru bo z vami." Imejmo veliko zaupanje, Bog def.i tudi današnji mladini svoje darove in dela v njih. Duhovniški ali redovniški poklic je izredno velik 'božji dar. Dobri Bog kliče, kogar hoče, potrebno je spoznati ta klic in mu slediti; je kakor zaklad. o katerem govori Jezus v evangeliju. Ko sem bila stara 13 let, mi je že Bog notranje razodel lepoto redovniškega življenja — biti popolnoma posvečena Jezusu — ljubiti Jezusa s celim srcem in se žrtvovati za zveličanje duš. Kasneje sem brala „Po-vest duše", življenje sv. Terezike Deteta Jezusa, ki mi je bila zelo všeč. Sveta Terezika je našla svoj poklic v Ljubezni; čim -bolj je ljubila Jezusa, tem močnejše je ljubila duše in se zanje darovala. Biti Tvoja nevesta, moj Jezus, biti karmeličanka in po mojem združenju s Teboj mati duš. Moj Jezus, ljubim Te! Ljubim tudi svojo mater sveto Cerkev. Ideal karmelia je združenje duše z Bogom, kaJkor se more to doseči v tem življenju. Molitev je sredstvo, po katerem dosežejo kreposti in tako živi duša združena z Bogom v veri, upanju in ljubezni. Karmel je še posebej red prebla-žene Device Marije, ki je naša Mati, zato se moramo truditi, da smo njene pridne in hvaležne hčerke. Posnemati jo moramo v ponižnosti, pokorščini, vedno moramo 'biti popolnoma vdane v božjo voljo. Za vise to prosim pomoč, naj Ibo vedno z menoj; kadar sem v koru pri molitvi ali pojem psalme s sestrami, v kuhinji, pri pranju, šivanju, Čiščenju ali kadar strežem bolni sestri. Prosim jo, naj dopolnjuje vse, česar jaz ne zmorem. Tako preprosto in srečno je moje življenje v karmelu za izveličanje vseh duš, posebno še slovenskih. Kaj vama pomeni, da sta slovenski karmeličanki? To vzbuja v naju neprenehoma dolžnost, da darujeva najino skrito življenje z molitvami in žrtvami za našo drago, nepozabno domovino Slovenijo, za vse potrebe njene svete Cerkve, za njene škofe, za svetost in vztrajnost vseh duhovnih poklicev, za rast in ohranitev svete vere v srcih vseh Slovencev doma in ,p© vsem svetu in tudi za posebno božjo pomoč za vse voditelje nove slovenske vlade. Lansko leto sva bili zelo veseli, kakor tudi vse sosestre, da je bil izbran 8. julij za dan sprave vseh Slovencev, ker ta dan praznujemo vsako leto obletnico ustanovitve našega karmela. Kako lepo soupadata ta dva datuma! Kadar imamo „tako budilko kot je ljubezen" (besede sv. Terezije), pa misliva, da skoraj ni potrebno, da vam poveva, kako nama je pri srcu naša slovenska skupnost v Argentini, saj smo vsi kot ena sama družina. Na prav poseben način moliva za našega duhovnega voditelja msgr. dr. Alojzija Starca, za vse duhovnike in voditelje naših verslko-kulturnih organizacij, ki se tako nesebično žrtvujejo za našo slovensko skupnost, in sploh za vse naše družine in prijatelje, za njihove duhovne in materialne potrebe. Želita še kaj dodati? Kaj želita Povedati slovenski skupnosti? ■Mladini naše slovenske skupnosti tale nasvet: da ne sme nikdar izgubiti izpred svojih oči tistih duhovnih, nadnaravnih vrednot, zaradi katerih smo morali iti v begunstvo, njihovi starši, dedje, pradedi. Po naši 'brezjanski Materi 'božji prosiva Boga, da izbere tudi iz nji- hovih mladih vrst mnogo duhovnih poklicev, jim da moč odgovoriti z gorečim „da‘‘ in slediti Kristusu z veliko ljubeznijo. Sv. Malo Tereziko pa prosiva, da pritegne v naš karme! vsaj dve dekleti, saj leta tečejo in je treba misliti na najini namestnici. Upajmo — in pomagajte nama vsi z vašimi molitvami — da bodo najine želje uslišane, saj v slogi je moč. Prijazen nasmeh ob-e-h redovnic, stisk prstov skozi mrežo, in okno se je zaprlo. Ob pogledu na samostansko cerkev me globoko prešine misel, da sta si res izbrali boljši del, pa tudi prepričanje, da naša zagnana dejavnost potrebuje več duhovnosti. Še nekaj korakov in zopet sem v objemu velemesta. Pogovarjala se je Metka Mizerit Cerkev y Kočevski Reki Komunistični režim ije v povojnih letih v kočevskem območju uničil' 91 sakralnih objektov, porušil do temeljev vseh 28 cerkva in kapelic. V Kočevski 'Reki so na kraju dotedanje cerkve zgradili partizanski spomenik in grobnico 60 padlih partizanov. Prvo mašo po vseh desetletjih je 5. aprila opravil nadškof Šuštar kar v kinodvorani Kočevske Reke. Njegovo pobudo, da bi ponovno zgradili cerkev na prostoru, kjer je bila, so odločno zavrnili borci. Kočevski župnik Metelko predlaga, da se grobnica vključi v cerkev. Poleg grobnice omejujejo gradnjo 'cerkve tudi zavarovani divji kostanji in stara lipa. Kako bodo 'uskladili ? Svetovni slovenski kongres SSK je bil načrtovan za dneve od 27. do 30. junija. Zaradi agresije jugoslovanske armade je zasedal le 2 polna dneva: 27. in 28. junija v Cankarjevem domu v Ljubljani, Od 200 napovedanih zastopnikov in 250 go-isitov se mnogi niso mogli udeležiti. Že prejšnje dni so se vrstile razstave umetniških del, slovenskega tiska v zdomstvu po letu 1945, predstavitve zdomske literature, srečanje slovenskih 'gospodarstvenikov. Delovno predsedstvo SSK je na slavnostnem odprtju vodil argentinski delegat prof. Tine Vivod. Po pozdravnih besedah predsednika RS Milana Kučana in ljubljanskega župana Jožeta Strgarja je pozdravil še nadškof dr. Alojziji Šuštar, o dosedanjem razvoju SSK in njegovem namenu sta govorila predsednik iniciativnega odbora Bojan Brezigar in predsednica Konference za Slovenijo Spomenka Hribar. Nato so spregovorili še dr. Vladimir Pregelj iz Washingtona, Pavel Fonda iz Trsta, dr. Tine Hribar dz Slovenije in Evgen Bavčar iz Pariza. V popoldanskem programu so govorili delegati iz 23 dežel. V imenu delegatov iz Slovenije je (govoril prof. Tihe Vivod. V 2. dnevu kongresa je bilo načrtovano delo v 14 sekcijah (kulturna, znanstvena, pravna, zgodovinska, teološko etična, etnološka, zdravniška,študentska in druge). Zadnji dan so delegati tudi potrdili novi statut kongresa. Za predsednika je bil izvoljen Bojan Brezigar, štirje podpredsedniki pa so iz slovenskih skupnosti iz Avstrije, Nemčije, Amerike in Slovenije. IZ GOVORA PROF. TINETA VIVODA NA KONGRESU ODPOR PROTI REVOLUCIJI NA SLOVENSKEM Tradicionalna duhovna in politična 'gibanja na Slovenskem so doživljala vojaško okupacijo v drugi .svetovni vojni kot sovražno dejanje in katastrofo. Širila so zaupanje v zahodne demokratične sile. Odvračale so se od morebitnega zbliževanja z okupatorji, obenem pa tudi od nesmiselnega izvajanja represalij. V ilegalj so .se organizirale narodne sile za trenutek, ko bi bilo treba uporabiti lastne moči. Komunistična stranka je poklicala v boj iz a narodno osvobojen je mimo ilegalne begunske vlade. S terorističnimi dejanji pa je pred večinskim delom ljudstva izgubila vsako .sled legitimnosti. Vaške -straže in domobranstvo je imel večji del slovenskega ljudstva za odpornika proti boljševiški revoluciji. Domače varnostne sile so bile upravičene po naravno-pravnih načelih in tudi po mednarodnem vojnem pravu. Vaške straže in domobranstvo nista imela nič skupnega z okupa- torjevimi vojnimi cilji, zato jim ni dopustno očitati Ikolaboracionizem. Te vrste sodelovanja z okupatorjem se ne sme ocenjevati niti ne za objektivno narodno izdajstvo. Neupoštevana je ta označitev 'tudi zato, Iker ni mogoče, da bi večinski del naroda izdajal samega sebe. Patriotični dej naroda je sprejel boj za preprečevanje boljševiške revolucije in nastop totalitarnega sistema. Zato se vaške straže in do domobranstvo lahko imenujeta pro-tirevolucijske. nacionalne ali pa-triotične sile. Drugačna pojmovanja so krivična. Zato gre vsem žrtvam, ki so v boju darovale svoje življenje ali bite po koncu sovražnosti v tisočih pomorjene, priznanje braniteljev naravnega reda in narodnih vrednot. SPRAVA Za miren razvoj življenja v Sloveniji je v političnem pluralizmu odprta možnost sprave med ljudmi. Pravimo med ljudmi, ker med idejami ne more biti sprave1 in miru. Zato za nas ni pomirjenja e zmoto in sistemom, naravnani Pa smo k pomirjenju med ljudmi. Pričakujemo le, da z nami ravnajo kot enakopravnimi državljani, ki v tujini spremljajo usodo Slovenije in jo po svojih močeh sooblikujejo. Vemo, da vse škode ne bo mogoče nikdar popraviti. Vendar bo slovenska oblast morala v duhu stroge pravičnosti najti pravnih in gospodarskih sredstev, da oškoduje vse prizadete. Da se pokličejo na odgovor neposredni krivci revolucije in posameznih njenih zločinov. Uravnavanje slovenske usode je zdaj v rolkah različnih miselnih smeri in političnih grupacij. Vse označuje vsaj na zunaj iskanje novih poti za urejanje družbe in določanje mednarodnega položaja Slovenije. Prepričani smo, da bo pritegnitev politične emigracije u-činkovala kot .spravno dejanje tudi v osrednjem slovenskem prostoru. Brez zunanje in notranje prizadevnosti ni trajnega miru. S prošnjami, da nam ne upadejo moči, se bomo obračali na božjo milost, ki nam jih dozdaj ni odrekala. Daj Bog, da bi bilo tako zaradi izasluženja krvi, darovane za slovensko pravico, in tudi po zaslužen ju naše zveste službe. DOKUMENTI SVETOVNEGA SLOVENSKEGA KONGRESA O IZSELJENSTVU V zadnjih zgodovinskih dobah je slovenski narod doživljal pogosto 'razhajanje svojih udov po svetu. Nekateri so odhajali iz naravnega teženja po spoznavanju in doseganju novega in boljšega, drugi, ker jim je bila domačija preskromna ali ker so jo hoteli reševati iz stisk. Spet drugi so zapuščali domačo zemljo, ker so bili na njej narodno tlačeni. V zadnji dobi so se izseljevali talki, ki jim uradna domovina ni hotela biti prijazna. Vsem, ki v svetu nosijo slovensko ime, ohranjajo narodno zavest in jo prenašajo na nove rodove, zagotavlja Svetovni slovenski kongres spoštovanje in priznanje slovenske domovine. Obenem jim izpoveduje, da jih domovina nima za celice narodnega telesa, ki se izgubljajo, ampalk da jim priznava dejaven pomen za razraščanje slovenstva v svetovne razsežnosti. Kot take jih tudi prišteva med upravičene, da se odločujoče udeležujejo pri razvijanju slovenskega javnega 'življenja. O POLITIČNI EMIGRACIJI Slovenci, ki so ob koncu vojne in revolucije odšli iz domovine, ker niso hoteli sprejeti totalitarnega novega reda, so kot politična emigracija v tujini vredno predstavljali tisti veliki del slovenskega ljudstva, ki je doma za vso dobo do lani izgubil možnost, da bi se politično in idejno javno izrazil. To zdomstvo je v svetu zvesto ohranjalo domovinski čut v vseh generacijah in gojilo duhovne in miselne vrednote, ki predstavljajo notranjo vsebino slovenstva. Obenem je z ustvarjanjem kulturnih dobrin znatno obogatilo slovensko duhovno zakladnico. Ta del slovenskega sveta, ki je bil prej prezrt in zaničevan, je izdaj vedno bolj priznan in upoštevan. Svetovni slovenski kongres mu izreka javno priznanje in zahvalo, za pri- hodnost pa mu priznava tudi samo lastnost v skupnem prizadevanju za razvoj narodnega življenja O DOMOBRANCIH V skrbi za pomiritev v slovenski družbi in spravo v narodnem občestvu, lupoštevajoč nujnost, da mora biti vsem Slovencem vrnjena domovina z vsemi pravicami in častmi, Svetovni slovenski kongres verjame, da so slovenski domobranci izhajali iz domoljubnih nagibov, kolikor so se po vesti upirali revoluciji, ki je predstavljala prevrat temeljnih osebnih in družbenih vrednot. Verjame, da sta bila njihov nagib in namen legitimna in je torej oznaka narodnega izdajstva krivična. Žalna slovesnost v Cerknem 19. maja je bila žalna slovesnost lb’izu brezna na Lajšah pri Cerknem na Primorskem, kjer so 3. februarja 1944 partizani ubili cerkljanska duhovnika Lada Piščanca in Ludvika Slugo ter 12 drugih oseb. Slovesnost je bila tudi za vse med revolucijo in po njej pobite žrtve komunističnega terorja na Primorskem. Slovesnost je vodil škof Mjetod Pirih, ob njem je bilo okoli 100 duhovnikov in redovnikov in vdč kot 2 tisoč ljudi. Brezno so sicer poglobili za 10 metrov, in ga očistili nasute zemlje in kamenja, vendar db zemskih ostankov žrtev še niso prišli. Po mašni daritvi sta govorila tudi član predsedstva RS Ivan Oman in poslanec Tomaž Pavšič. V novo slovensko prihodnost Iz govora Alojza Rebule na Slomškovem vseslovenskem shodu na Ponikvi 16. septembra 1990. Šele danes, po koncu polstoletne tiranije, ki je izpila slovenskemu narodu toliko krvi in duha kakor nobena druga pred njo, se je mogoče zazreti v lik človeka, kakršen je bil Anton (Martin Slomšek, v polni civilni in krščanski sproščenosti. Šele danes je mogoče brez političnih in ideoloških ob-zirov skušati zajeti oba aspekta njegove veličine: njegovo slovenstvo in njegovo krščanstvo. Kmečkemu sinu s Sloma je bilo komaj 22 let, ko je v nagovoru sošolcem bogoslovcem, in to sredi mesta, ki je bilo neprimerno bolj Klagenfurt kot Celovec, zmogel takšnole suverenost duha: ,,.. .Izvoljeni zbor slovenskih bratov, poklicani delavci v Gospodov vinograd slovenskega naroda! Slovenci smo- mi, Slovencem namenjeni svečeniki: se prav k naš-emu delu pripraviti je naša največja dolžnost!...“ Ene same ure slovenščine niso imeli za sabo tisti štajerski in koroški bogoslovci. Naj bi kot -duhovniki med slovenskimi ljudmi oznanjali božjo besedo s tisto latovščino? Kdo bi se torej priglasil k -lekcijam slovenskega jezika, ki bi jih imel on, Slomšek? Skozi štiri leta se- jih je prigla-šalo po petdeset, lin prostovoljni inštruktor jim je dajal naloge in pilil prevode. Po njegovem odhodu iz bogoslovja je -pouk slovenščine 'tam ugasnil. A -ko se je po štirih letih kaplanovainja po Štajerskem vrnil tja kot spiritual, se ni kapitulantsko izagledal v pepel. Razpihal ga je v nov plamen. In glej, naloge, prevodi in pesmi bogoslovcev so se spet zgrinjali na njegovo mizo in mu jemali njegove moči. Slomšek je bil takrat že vidna osebnost, sloveč pridigar in znan pisec, a sicer samo nadžupnik. Je ■bila njegova vdanost slovenstvu — causa slovenitatis, 'kakor se glasi sintagma v njegovem dnevniku — še perspektivna, ko je postal škofijski šolski inšpektor in kanonik pri Sv. Andražu in se mu je zarisala nad glavo škofovska kapa? Ali ne bi kazalo vsaj pred javnostjo obrusiti določeno brezkompromisnost, posebno po visokem namigu na štiri oči? „Ravno te dni,“ je leta 1845 piša] prijatelju, „so mi nadškof in kardinal Schwarzlenberg namignili, 'da se mi slovenstvo' očita. Pa mene to očitanje ne moti, vsak naj dela po svojih prilikah, pa naj svetu ugaja ali ne. Tisti pa, ki me sodi, je Gospod. Slovenka me je dojila; naj me slovenstvo tudi za hvaležnega sina ima. Materno zemljo želim obdelovati, dokler -se nekoč v materni zemlji ne spočijem, če bo takšna božja volja...“ Reči, da je Slomšek tudi kot kmezoškof ostal zvest svojemu ponižanemu in razžaljenemu narodu, je reči premalo. Dovolj bi bilo samo našteti: od 15 letnikov Drobtinic do monumentalnega življenja svetnikov, od urejevanja šolskih učbenikov do pobude za ustanovitev Mohorjevega društva, od rešitve potapljajočega se društva v Družbo sv. Mohorja do njegovega življenjskega podviga, do premestitve škofijskega sedeža. Če se je Slomšek zagrizel v zamisel, kakor se je, to ni bilo samo zaradi neprimerne lokacije škofijske prestolnice, odrinjene na skrajni severozahodni rob škofije. Bilo je predvsem zato, ker je 30.000 Slovencev nemške in ponemčujoče sekovska škofije bilo pred narodno utopitvijo. In slovenski Jozue jih je prepeljal čez Jordan in jih rešil. Slovenstev je, kot vsi vemo vseh vrst, kot je vseh vrst vin. Slovenstvo je na primer lahko Kopitarjevo, lahko je Vidmarjevo, lahko je Javorškovo. Nobenemu od teh ga ne moremo odreči. Slomškovo je bilo edinstvenega porekla, brez najmanjše sestavine jaza, s trojno kvaliteto: bilo je delavno, bilo je samozavestno, bilo je evropsko. O delavnosti — zavezanosti drobnemu vestnemu vsakdanjemu delu —govori polica njegovih knjig, ki so v glavnem sad nočnega garaštva, tja do redigiranja in popravljanja korektur 1500 strani Življenja svetnikov, kar mu je sko-raij uničilo vid. Tudi njegovo škofovsko okno se je dolgo svetilo v labotske noči. Da niti ne govorimo o njegovi pastirski dejavnosti. O samozavesti Slomškovega slovenstva — popolnem pomanjkanju tistega kompleksa pred tujim, ki vse do danes ni nehal inficirati slovenskega intelektualca — priča tale preprosti podatek: med prikazi 15 znamenitih mož, ki jih je napisal, za Drobtinice, je en sam Neslovenec: maršal Radecky. Slomškovo slovenstvo ni zaplan-kano. V Vuzenici se je s svojima kaplanoma pri obedu dvakrat na teden razgovarjal slovensko, dvakrat nemško in dvakrat latinsko. Prav tako njegovo slovenstvo ni šovinistično. Njegovo urejanje dvojezičnega šolstva je lahko š-e danes za vzor šolskim zakonodajalcem. Sicer pa imamo glede tega nešteto nedvoumnih izjav v njegovih najodgovornejših pisanjih, v pastirskih listih. A zadostovale bi že besede, iki jih je govoril duhovnikom na zadnjih duhovnih vajah v Rogaški Slatini. Besede, ki so v svoji predsmrtni svečanosti za-dobile značaj oporoke velikega kristjana' : „Mrzi mi malik poganskega nacionalizma, kateremu dandanes na Ogrskem, v Italiji in tudi drugod žrtvujejo največje svetinje, spoštujem pa naravne posebnosti vsakega ljudstva kot prvo sredstvo njegove iizomike... “ In v dokaz plemenite svetovljam-skosti je sledila molitev treh oče-našev. V latinščini, jeziku Cerkve. V nemščini, jeziku cesarstva. V slovenščini, jeziku srca. Torej nikakršnega zatohlega domačijstva. Nikakršnega blutundbo-denstva, dai povzamem časnikarsko spako iz tekočega časopisja. Krščanstvo je bilo za Slomška tudi odprtost v univerzalnost. In tu smo pri Slomškovi veri, Pri njegovem krščanstvu, brez katerega tudi njegovo slovenstvo ne ki bilo takšno, kakršno je bilo: na 'eni strani monumentalno kompak- tno, na drugj pa monumentalno zdravo, brez tesnobnosti. Slovenstvo kot gora, kakor je bila njegova vera kot gora. Prav tako samoumevna in kompaktna, brez razpoke. Danes stojimo na razvalinah nekega sveta, ki je hotel v neznanskem napuhu likvidirati Boga, a se je sam neugledno samolikvidiral. Pred našimi očmi ise razpenja v nebulozo cinizma. Stoječi na teh razvalinah lahko še posebej izmerimo ne samo Slomškovo veličino, njegovo kristalno slovenskost in junaško krščanskost, ampak tudi njegovo aktualnost. Tvegal bom trditev, da nobeden od naših velikih ni manj anahronističen kakor Slomšek. Aktualen je, z aktualnostjo svetosti. Vzemimo na primer bistveno Slomškovo sporočilo o smislu bivanja in zgodovine. Dejansko je to sporočilo mlajše od vseh modernih filozofij Niča. „Nič“ ni mlad, tudi če nosi na čelu letnico 1990. Star je, kakor je star njegov oče hudič. Prav posebej pa je aktualno Slomškovo sporočilo človeku, 'ki deli z njim njegovo vero v Kristusa in njegovo zvestobo Cerkvi, se pravi slovenskemu kristjanu. Janez Pavel II. je rekel 1. 1980 v Lisieusu, mestu -svete Terezije: „Svetniki niso nikoli odpisani, o-stajajo zmeraj pričevalci mladosti evangelija. Nikoli ne postanejo junaki preteklosti. Nasprotno: to so možje in žene jutrišnjega dne, pričevalci prihodnjega sveta“ Anton Martin Slomšek kliče slovenskega kristjana, potem ko se je iz polstoletnih katakomb spet vrnil na sonce zgodovine, 'k zavzemanju za tisti dve vrednoti, za kateri je sam izgorel: za znameniti „ključ“ in analmlemito „luč“: za Slovenstvo in za krščanstvo. Za čimbolj civilizirano slovenstvo in za čimbolj iskreno krščanstvo. 'Za recivilizacijo Slovenije gre. In kdo more biti bolj poklican k temu delu kakor kristjan, s svojo temeljno zavezanostjo Vrednoti z veliko in vrednoti z malo začetnico? S svojim brezkompromisnim „Ne“ nihilizmu ? Vsi dobro vemo, kakšnega boga si je izvolil marksizem: Ekonomijo. Iz -njenih nedrij naj bi se razcvetel raj na zemlji. Ironija zgodovine pa se je s tem malikom poigrala talko, da se je marksistični mit zrušil prav na njej, Ekonomiji. Danes nam je tako rekoč eksperimentalno dokazano, da je ekonomija samo ena od komponent zgodovine, pa naj bo še tako odločilna; da za njo stoji nekaj mogočnejšega, človekov duh s svojim teženjem po resničnem, dobrem in lepem, s svojo neugasljivo slo po neskončnem in nesmrtnem. Komunizem je propadel ne toliko zaradi ekonomske neuspešnosti — navsezadnje se v komunističnih državah ni umiralo od lakote — kolikor zato, ker se je tragično uštel v -svoji formuli o človeku. Kristusova formula ga je preživela. Po 2000 letih se ta formula potrjuje ne samo s svojo edinstveno metafizično in etično vzvišenostjo, ampak tudi s svojo vitalnostjo. Zadnji dokaz je od včeraj: prvo domino v tiranski nanizanki — na Poljskem — so zrušili kristjani ; -še natančneje katoličani. To velja danes poudariti spričo ndkega n-eviteškega pohoda proti krščanstvu in -kristjanom, ki ga je zaznati v lepem delu slovenskih medijev. In vendar se s takšnim opozicijskim spričevalom, s kakršnim se -lahko izkaže Cerkev, ne more lna Slovenskem ponašati prav nihče, tudi kultura ne. Dovolj bi bilo samo sešteti vsa tista zaporna leta, na katera je leninistična justica obsodila tolik-o slovenskih duhovnikov. Kljub temu pa se omenjeno nasprotovanje ne odpoveduje tudi najmanj gosposkemu orožju, od smešenja do perverzije. Napadati krščanstvo v Sloveniji 1990 — kaj je to drugega kot napadati Evropo v njenem najžlahtnejšem sporočilu, v njeni judov-sko-grško-rimski triadi ? In napadati kristjane je napadati -ljudi, ki hočejo biti dediči tega univerzalnega sporočila, in sicer v -zagovarjanju primata duhovnega pred družbenim in etičnega pred političnim. Krščanstvo je požlahtnjen humanizem. Od njega se nihče nima ničesar bati, če mu res gre za človeka. Na planetu imamo danes še vrsto diktatur, od marksističnih Romanje v Kočevje pred več kot desetimi leti „Brez križev, rož, grobo-vi sami.. Naši dragi rajni, mučeni in Umorjeni med revolucijo in po revoluciji, ki je izbruhnila v Sloveniji v -času -druge -svetovne vojne, nimajo grobov. Zasutih in zakopanih v skupnih grobiščih in jamah brez imen in brez 'križev smo Se jih v skupnosti vsako leto spominjali. Dnevno pa so bili prisotni med nami v družinski molitvi ali Pa neizrečeno v načinu in smislu, ki ga je imelo naše življenje. Tako se je pred teti rodila misel o za-dostilnem romanju. Vsak narod nosi težo svojih grehov. Majhen narod smo, a priznamo težko breme, ki nam nalaga dolžnost molitve, -pokore in zado- d'o islamskih, a nimamo katoliške diktature. Zla takšje-n, krščanski humanizem, je Anton Martin Slomšdk izgorel, v žlahtnem ravnovesju med Narodnim in človeškim, med nacionalnim in univerzalnim Na nas, 'ki hočemo biti kristjani. je, da povzamemo njegovo -bak-'*° in jo prenesemo preko prevala 2000 v novo slovensko prihodnost. In on, veliki božji prijatelj, maj fiam vsem pri tem zavzemanju polaga. ščenja. če ne zadostuje vsak za svoje krivde in pregrehe, mora to prevzeti nase kdorkoli, da izprosi milosti spoznanja, 'kesanja, in spreobrnjenja tistim svojim rojakom, ki ostajajo še trdega srca. Kar se je zgodilo po drugi svetovni vojni v Sloveniji z našimi sorodniki, predniki — brati — je zahtevalo, in bo tudi v bodoče, za-dostilnih dejanj. Kristjani moramo moliti tudi za tiste, ki nam delajo krivice. O tem smo razmišljali -dekleta in fantje, pred več kot desetimi leti. Prišli smo do spoznanja, da hočemo izraziti svoje prepričanje tudi z dejanjem. Začeli smo se pripravljati na za-dostilno romanje. Zbralo se nas je končno sedem mladih: štirje fantje in tri dekleta. Nj ‘bila za nas vse enako -lahka odločitev. Zavedali -smo se, da smo tudi sami polni napak. Bogu smo izročili svojo majhnost in svoje -danosti in se Mu predali. Njemu smo podarili tudi vse težave, iki so bile s to odločitvijo neposredno zvezane: svoj prosti čas, namenjen razvedrilu, nevesti, družini, podaljšano -študijsko dobo. Vsak je po svojih močeh prispeval z -denarjem za vožnjo in za stroške. Pa tudi nekateri rojaki, ki vedno velikodušno sodelujejo in so jim dragi slovenstvo in ideali naš-e emigracije, so nam pomagali z denarjem. Sodelovanje se je vršilo tudi na drugi ravni. 216 oseb je molilo z nami devetdnevnico (rožni venec). Skupino romarjev smo sestavljali Miriam, Tinka, Marko, Andrej, Marko, Darjan in jaz. Več tednov smo se pripravljali z molitvijo, branjem Svetega pisma in z razmišljanjem. Sestali smo se z rajnim msgr. Oreharjem, s tudi žie pokojnim Pavletom Rantom, Zorkom Simčičem in z Markom Kremžarjem. Hoteli smo čimbolj e razumeti razmere na Slovenskem med revolucijo. Nismo si delali utvar, da bi imelo naše dejanje pred ljudmi kak poseben pomen. Hoteli smo doprinesti svoj delež pri zadostitvi grehov Slovencev, predvsem pri mučenju in ubijanju in pri 'toliikerih splavih. Msgr. Orehar se je ob neki priložnosti (verjetno neposredno pred odhodom) pošalil, da morda, če je taka božja volja, pripravlja duhovno bodoče mučence. Zasmejali smo se, 'bilo nam je pa ob tem tudi vsem malo tesno pri srcu A tudi na to in na morebitna zasliševanja smo se odgovorno pripravljali. Razmere takrat so bile precej drugačne, kot so danes v Sloveniji. Predno smo odpotovali, smo še romali k Mariji v iLujan in se Ji izročili v varstvo. Marko J. je iz argentinskega ra dala izrezal križ, v katerega je urezal napis Slovenija v svetu". Nameravali smo pustiti ta križ v Kočevju kot poklon naše skupnosti vsem žrtvam komunizma, ki leže širom sloven- ske zemlje 'brez grobov. Andrej pa je pripravil popotne palice z zarezo, v katero smo nasadili vsak svoj osebni križec. Bili so to leseni križci. Na eni strani je bila napisana krepost, potrebna živim (vera, upanje, ljubezen, modrost, pravičnost, srčnost in zmernost), na drugi pa pravica mrtvih (resnica, hvaležnost, čast, priznanje, zvestoba, spomin, spoštovanje). Vsak je vzel nase odgovornost za eno krepost in za eno pravico in se vanju poglabljal. (Med anekdote spada to, da je ena od deklet nekje na poti izgubila svoj križec, »svojo krepost in pravico". Le kdo je križ pobral in ga vzel nase?) Imeli ,s-mo tudi pesmarice ‘s slovenskimi narodnimi in cerkvenimi pesmimi ter z argentinskim ljudskim in verskim petjem. Te pesmarice (nekaj smo jih pustili v Sloveniku za arhiv) z obema zastavama in dve kitari so nas spremljale vso pot, pri vsaki maši, pri počitku, pri molitvi. Pripravili smo isi le malo prtljage. Vsak je nosil svoje, fantje pa so se vrstili, da so poleg tega nosili še drva šotora. Iz Buenos Airesa smo odšli 11. avgusta 1979 v Rim Tam nas je pričakal dr. Jure Rode ki nas je pospremil do letala, s katerim smo pristali blizu Gorice. Naša prva. božjepotna postaja je -bila (13. avgusta) na Svetih Višarjah. G. Vinko Žakelj je blagoslovil naš križ. Bili smo pri sv. maši. Po maši pa smo še dolgo časa peli in v pogovorih z neka- terimi, predvsem s člani družine iz Trsta, smo čutili, da smo del istega naroda. Zvečer smo dolgo, dolgo, do 23. ure iskali prenočišče iv Beljaiku, naslednje jutro pa se napotili proti Gospe Sveti. Cerkev je bila skoraj prazna. Napolnili smo jo s petjem in z molitvijo Nato pa smo pohiteli še do vojvodskega prestola in spet v Beljak, odkoder smo se iz vlakom odpeljali čeiz mejo na Jesenice. Mejo smo prešli v napetosti. Dobro se spominjam rdeče zvezde na kapi, ki se nam je približevala, da nas prosi dokumente. Kakšna bo reakcija ob sedmih argentinskih potnih listih ? Pa je vse potekalo brez težav in prišli smo v Slovenijo 14. avgusta popoldne. Prvič smo postavili šotore na slovenskih tleh v Lescah, v kam-pingu Šobec. Kot vsako noč smo tudi tukaj molili rožni venec, brali Sveto pismo in peli. Naslednje jutro, na praznik Marijinega vnebovzetja, 15. avgusta 1979, smo pričeli peš naše zadostil no in spokorno romanje. Začeli smo ga s sveto mašo na Brezjah. Ker ni bilo nikogar, ki bi začenjal peti, smo to storili mi in cela cerkev je nato poprijela za nami. Zabeležili smo svojo prisotnost v spominsko knjigo in prosili *za blagoslov križcev s pravicami in dolžnostmi. Tu se moram ustaviti pri kratkem razmišljanju o božji previdnosti. Nikoli nismo dvomili, da nas Bog vodi in da smo pod Njegovim 'varstvom. Ta božja roka, božja previdnost, se je, po mojem, vidno izkazala tudi lani. Na praznik Marijinega vnebovzetja. 15. avgusta, ob obletnici našega romanja, je božja roka privedla nekaj predstavnikov slovenskih političnih svobodnih strank v tujini čez mejo v Republiko Slovenijo Bili so uradno povabljeni od slovenske vlade. Tudi oni so najprej obiskali in počastili Marijo na Brezjah, bili tam pri maši in Ji peli, kot mi pred tolikimi leti. Še isti dan so šli v Kočevje, da pomolijo na kraju množičnih pobojev, kamor mi takrat nismo imeli dostopa. IMarsikaj se počasi spreminja, v Sloveniji, čeprav bo potrebno še dosti prehoditi, da se do 'konca osvobodimo vsega zla, ki ga imamo nad seboj. Naše romanje jie bilo pripravljeno na tihem, ne da bi o tem veliko govorili. Tudi ta molk je bila neke vrste odpoved. Razlog za to je bil v takratnih razmerah v SFRJ. Za uspeh romanja je bilo povezanih z nami veliko rojakov, ki niso poznali podrobnosti naših načrtov. Zaupali smo našim rajnim, medtem ko so se noč in dan vrstili morilci rožnega venca, s trdno vero v občestvo svetnikov. Po maši smo se odpravili na pot proti Ljubljani. Šli smo skozi Ljubno, Podbrezje, Kranj (kjer smo kosili), Hrastje, Smlednik, Tacen in Vižmarje. Na Ježici smo v tamkajšnjem kampingu postavili šotore in prenočili. Naslednji dan, 16. avgusta, smo nadaljevali romanje od Ljubljane pa do Sodražice. Hodili smo mimo Iga, do Roba, kjer smo na prostem nekaj pojedli. Pot je bila naporna, prevevalo pa nas je navdušenje. Vreme je bilo lepo in vroče. Nadaljevali smo pot čez Karlovico, se obrnili v napačno smer do Sv. Gregorja in končno prispeli utrujeni v neko gostilno v Sodražico. Med potjo -smo slišali tudi o cerkvi na Kureščlku iz ust prijaznega gospoda, ki nam je gasil 'žejo z vodo. V Sodražici smo spet naleteli na nezaupanje, podobno kot v Beljaku. Ni bilo prostora nikjer. Tudi župnik nam je vljudno in s strahom odklonil prošnjo. Že smo nameravali prenočiti v bližnjem kozolcu, ko sta se našli dve sobi za nas in to v gostilni, kjer smo najprej vprašali. Božja previdnost! Drugo jutro smo se, brez zajtrka, napotili proti Kočevju Prispeli smo v Novo Štifto ravno po jutranji sveti maši. Pater Felicijan nam je odprl cerkev, počakal, da smo zmolili jutranjo molitev in nam podelil sv. obhajilo. Povabil nas jie na zajtrk in zaslutil, da smo sinovi političnih emigrantov, ker smo -se priporočili v molitvi našim mučencem. Prosil nas je za vpis v spominsko knjigo brez omembe končnega cilja. Bral je tudi nelkaj literature o pobojih in bil zavzet za našo pot. Pokazal -nam je krajšo pot do Ribnice. V Dolenji vasi pa smo se okrepčali. Nekje med .potjo nas je z avtom dohitel pater Felicijan. Kasneje smo imeli občutek, da je šel lep del poti iza nami po cesti v Kočevje kot angel varuh. Ponudil se jie, da bi nam peljal nahrbtnike. Tega nismo sprejeli, zmenili pa smo se> da se dobimo v Kočevju. Že preje nas je posvaril, naj ne hodimo v Rog. Končn-o smo okoli 17. ure prišli preko Stare Cerkve v Kočevje. Pozdravili smo župnika, ki nam je odprl vrata farne cerkve. Njemu smo izročili spominski križ in naše popotne palice s križci. Morda bodo sedaj mogli biti na grobovih? Zmolili -smo v kočevski cerkvi rožni venec, ni pa bilo priložnosti za sv. mašo ali za kaj bolj slovesnega. Pater Felicijan nas je še povabil na prigrizek, nato pa smo z avtobusom odpotovali v Ljubljano. Še isto noč smo se z nabito polnim vlakom, prav neudobno, odpeljali proti Gorici in brez težav prišli čez mejo. Takrat je napetost v nas popustila in smo začutili utrujenost. Romanje je bilo za nami. Z vlakom smo se peljali do Rima, ikjier nas je čakal g. Jure Rode. Z njim smo obiskali razne cerkve in šli v Castelgandolfo, da smo videli svetega očeta. Zaključno sv. mašo pa smo imeli v katakombah sv. Kalista s pridigo, ki nam je ostala za vedno v srcih Treba je bilo na pot — nazaj v Argentino. Odšli smo 11. avgusta, vrnili pa smo se 21. avgusta v Buenos Aires. Po romanju smo se šie nekajkrat sestali prav z namenom, da nadaljujemo z molit- vij o in z razmišljanjem, ki sta nas vodila pri pripravi tega dejanja. Naslednjega 6. oktobra smo se pridružili argentinski mladini, ki vsako leto peš roma k Mariji v Lujan. Tam smo se Božji Materi zahvalili za varstvo in Ji priporočili vso skupino in naše nadaljnje delovanje za slovenstvo. Danes imamo tedanji romarji že sivoje slovenske otroke: enajst jih jie že. Pred nami so nove, a vendarle v bistvu iste odgovornosti kot takrat. Sam Bog ve, kako in kje bomo naprej izvrševali poslanstvo, ki smo ga začutili v sebi pred več kot desetimi leti. Marjanka Kremžar-Jerman Tri podmene Recimo, da bi naš Gospod določil samo en dan in v celem dolgem letu samo en dan za Svojo sveto mašo — morda nekje prav daleč proč na svetu .. . Recimo, da takrat iz svetih čaš zajamemo le eno Obhajilo — če sploh premoremo za pot vozilo. . . Recimo, da smo bolni... brez denarja ... A Jezusa Srce poenostavlja. Neskončno praktično in darežljivo, Srce Boga, ki venomer ustvarja, Srce, ki daje tja do zadnjih tkiv. Recimo, da Ga skušamo ljubiti le malce bolj ... Kako nas bo vesel! Vsak zor začel bo z Njim smehljaj deliti. Večer bo vsak si haljo zvezd nadel. Vladimir Kos Spomini na leio 1945 Ko sem natrosil nekaj osebnih spominov 'na leta 45-48, naj ob 'koncili omenim še vtise iz desetletja po vojni, ki j,e bilo, če vzamem ivcjno in takojšnje povojne moritve, najstrašnejše v zgodovini slovenskega naroda. Komunizem je totalitarni sistem alj režim. Hoče izajeti celotnega človeka v vseh panogah njegovega delovanja, torej tudi v kulturi. Njemu naj se vsak podredi od možganov do rok in jie v tem oziru neobziren in brezusmiljen. Sredstva ima ps.ihična in fizična. Dovoljeno je vse, kar njemu koristi: poniževanje, izguba službe, joče in v skrajnem primeru krogla v glar vo. Najbolj običajno je nasprotnika moralno ubijati, ko ga oblati, okleveta, mn vzame dobro ime, potem je obsodba že mogoča. S tem povezano je vohunstvo. Hoče izvedeti o vsakem človeku vse do podrobnosti. Za to služijo skriti mikrofoni (»stenice"), plačani ali prisiljeni obveščevalci. Zlasti prisilijo tiste, pri katerih najdejo kako krivdo, da jih -obveščajo, sicer. .. Tega „sicer“ se skoraj vsak ustraši. OZNA je dala nekemu potni list pod pogojem, da gre k meni in čim več poizve, ta pa je ostal v Avstriji. Neka gospa je prosila za vizum, obljubili so ji, če gre k meni poizvedovat, toda ta je odklonila. Nekoč je prišel k meni v Vogrč-e neki višji pri OZNI na razgovor. Med drugim mi jie rekel: „Mi vemo o vas to^ lifco, da moramo že samo po sebi nekaj stran dati, ker ne more biti vse res.“ Odgovoril se mu: „Jaz pa bi želel, da za stalno nastavite paznika, ki bo lahko opazoval vse moj.e resnično življenje." To pa je tudi dokaz, da so poročevalci bili tudi od tod. Vsa moja pisma so cenzurirali. Tudi Se ni dokaza krivde, morejo obsoditi. Ko sem ob koncilu v Rimu obiskal svojega bivšega župnika v Tržiču, nadškofa Antona Vovka, mi je pripovedoval zanimive stvari. Npr.: „Ko me je oznovec kakor večkrat peljal na zasliševanje, kar j,e trajalo navadno vso noč, mi je rekel: Vidite ljudi tam na cesti? Vi jih ne poznate, jaz tudi ne. Toda mi moremo o vsakem izmed njih takoj napraviti proces." V teh povojnih letih so se laži in klevetanje in obsodbe množile na tekočem traku. Najhuje so napadali Vatikan kot vir vsega hudega. Bil je sovražnik številka 1. Nato vohune Vatikana — duhovnike, nato so prišli na vrsto vsi begunci. To smo bili navadno tisti, ki »imamo krvave roke", potem izdajalci, fašisti, reakcionarji, kolaboracionisti, belogardisti itd. Ne vem, zakaj sem prav jaz prišel do te časti, da so me tolikokrat napadali po -časopisju in ustno, kar so -seveda radi ponatisnili tudi nekateri na Koroškem. Postal sem slaven in tudi nevaren. Iz mnogih dokumentacij naj omenim le dve cvetki: »Belogardistični kol j ač“ ali „če je v belem, je svetnik, če je v črnem, je elkskrvnik", torej v nekaj besedah kar dve laži. Nisem ne svetnik ne krvnik. „Ves je črn, Ves je bel, slavni Vinko Zaletel". Kolikor morem presoditi, so bili vzroki napadanja: 1. Ker sem po iprvi igri v Šmihelu še bolj kulturno delal, sicer ne bi razumel, da so dramatika Jaka Špicerja klicali na sodnijo le zato, ker sem njegove igre pripravljal za celovški radio. 2. Že s tem, da sem ušel iz rdečega raja, sem zakrivil izdajstvo, 3. Ker oni gledajo vse življenje Politično, so imeli tudi moja potovanja po svetu za politična. Za te napale se nisem dosti zmenil, le nasmejal sem se tem duhovitostim. Saj me tukaj ljudje Vidijo, kaj delam. Nisem ne odgovarjal, ne se prepiral, lepo sem svoje delo opravljal naprej. Sovražil sem le, kar moram sovražiti: Zmoto in hudobijo, ne pa ljudi. Moram pa; povedati, da razen nekaterih zgrajenih ideologov in Pridobljenih pristašev ves čas bivanja na Koroškem in na vseh krajih dušnopastirskega delovanja nisem imel težav, ne nasprotovanja. Razumeli smo se in se radi imeli. Hvala vsem tem, bilo je zdravilo zame. Posebno pa me ve-seli in gotovo tudi vse druge obrekovane ali napadane, da se je odkrila zavesa, da so prišle te spremembe, da se je pokazalo, kdo ima krvave roke in še kako krvave, kdo j e delal razdor na Koroškem in še marsikaj. Ob koncu želim le to, da sedaj, ko sam postajam slep telesno, vsi rojaki duhovno spregledajo in iz teme pridejo k luči večne Resnice. V. Zaletel TEHARJE 21. maja 1991. Bilo j-e lepo pomladansko jutro. Pot se vije navzgor k cerkvici sv. Ane. Naš avtobus komaj obrača na ovinkih. Kamor seže oko, vidim lepo obdelana polja in zelenje v vseh barvah, ne morem dojeti vse te lepote. Lepa je štajerska dežela! Od vsepovsod diha pomlad, kot pred šestinštiridesetimi leti. Vsako leto, odkar se spominjam, sem slišala besedo »Teharje". Se-diaj pa stojim tu, na svetih tleh naših mučencev, ki so prelili svojo mlado in nedolžno kri, da bi bilo nam bolje. S ponosom in z žalostjo gledam na umetno jezero, pod katerim trohnijo kosti naših dragih. Tudi moji so med njimi. Tu ali pa v Rogu. IMirko in Janko, moja strica, ki sta v cvetu mladosti dala svoje življenje zla vero in domovino. čutila sem, da smo si blizu. Tudi moj ata bi moral biti med njimi. Posrečilo se mu je pobegniti. Bog je odločil drugače. Pri križu ismo prižgati svečke in položili šopek rož v poklon našim junakom. Solze so polzele po licih med molitvijo in petjem zbora, in veselje je napolnilo naša srca, da smo jih lahko javno počastili. Alenka Smole Spomini na težke dni «fc 23. junij 1945 Približno pol ure :sva tekla v breg. Prišla sva na prvi vršiček grebena, Iki je vodil proti zahodu. Računala sva, da sva to noč prišla že dovolj proti jugu. Najin načrt je bil priti do Laškega, od tam pa po hribih severno -od Save proti zahodu do Ljubljane. Zato sva sklenila, da bova pot nadaljevala kar po grebenu, čez dan bova skušala priti do kmetij, ponoči pa morava pri Laškem oziroma severneje do Savinje. Na, vršičku sva se najprej nekoliko odpočila od napornega vzpenjanja in se pomirila. Toda kmalu naju je začelo pošteno zebsti. Sonce je pa šele vzšlo. Po polurnem počitku sva bila prisiljena nadaljevati pot. Toda komaj sva se dvignila; malo je manjkalo, da se nisva sesedla. Noge in sploh vsi udi so bili trdi, da jih še iztegniti nisem mogel. Kosti so pokale pri vsakem premiku. Obenem sem od -mraza šklepetal z zobmi in se tresel po vsem telesu Z največjo težavo sem delal korake. Oprijemal sem se dreves in se vlekel naprej. Enako :se je zgodilo tudi z Andrejem. Po večurnem mučenju so se nama noge razmajale in sva. laže hodila. Tudi sonce je že močno grelo. — Skozi drevje sva zagledala kmetijo. Bila sva lačna. Hotel sem po hrano, pa me je Andrej zadrževal, češ da ni varno. Imel je prav. čez če- trt ure je prav bliz-u naju počil strel, za njim še eden, nato cel rafal. Verjetno se je Ikak domači t-e-renec igral z orožjem. Z Andrejem sva ob strelu skočila pod rob kolovoza in naenkrat bila sredi samih borovnic. Poiskala sva si zavetje in ležišče, obirala borovnice, nato pa zaspala na sonou. Zbudila sva se šele- precej pozno popoldne. Krulilo nama je v želodcih, toda morala sva se sprijazniti z mislijo, da pred nočjo ne bova jedla. Dvignila sva se in ob robu gozda obšla, kmetijo. Med potjo mi je drselo in me zbadalo v podplate. Komaj komaj sem hodil po strminah in zaraslih grapah gor in dol. V pol ure sva prišla do mesta, od koder sva pod -seboj videla več kmetij. Počakala sva noči — molila sva, rožne vence — nato pa v varstvu noči skozi gosto grmovje prišla do prve hiše. Potrkala sva na zaklenjena vrata, -pa ni ■bilo nikogar, ali pa se niso hoteli oglasiti. Pri naslednji hiši so bile tri stare ženske. Nekoliko :v strahu pred čudnima ponočnima gostoma so nama postregle s kislim mlekom in kruhom. Kot lačna volkova sva planila na hrano in v trenutku vse pospravila. Prosila sva še, pa nama niso imele več dati. Povedale so, da bova pri drugih hišah več dobila. Res sva odšla k precej veliki hiši. Zbudila sva gospodarja. Bil je dobrodušen prijeten možakar. Ko sva mu po- vedala, da se skrivava pred partizani, nama je takoj postregel. Prinesel je belega kruha, kislega mleka in masti. Povedal nama je tudi za pot do Laškega: domačin, ki hitro hodi in pozna pot, potrebuje štiri ure. Zahvalila sva se mu za vse in šla na „žic“ še k ostalim hišam. Pri dveh sva še dobila nekaj kruha. Spravila sva ga v culo in določila, da ga mora biti z-a ves jutrišnji dan. Nato se je začela pot, ki je ne bom nikdar pozabil. V začetku je še nekako šlo, ker ni bilo križpo-tij in je pot vodila po krajih, kjer sem se vedno lahko orientiral po luni. Toda prišla sva v ozke in strme grape, kjer je bilo temno kot v rogu. Z bosimi nogami sva Se zaletavala v skale, s telesi pa v drevesa. Držala sva se za rolke in vodila drug drugega, slepec slepca. Ko se nama je izazdelo, da Pot najbrž ne bo prava, sva šla nazaj tudi po pol ure, ubrala dru-go, se čez četrt ure spet obrnila, šla nazaj na prvo, pa zopet nazaj in po srednji poiti prišla do neke jase. In to se je ponavljalo vseh osem ur do jutra. Na nekem križ-potjm je bilo pet poti. Sla sva po skrajni levi. Peljala je preveč niz-dol. Po četrturni hoji sva se vrnila. Preizkusila sva na ta način vse štiri in nazadnje šla na peto skrajno desno. 'Bila je prava. Pri taki hoji človek ne trpi toliko telesno, kolikor predvsem duševno. Bilo mi je, da bi jokal, s krvavečimi nogami, strgano obleko ušiv, Preganjan, se potikati po ogrom- nih gozdovih sredi temnih noči, to prenesejo brezbrižno in indiferentno le izcedno močne narave. Bodrila sva drug drugega, si govorila, da bo boljše in da je ta pot prava in ne kaka druga, pa v srcu čutila, dai drug drugemu ilaževa. Da, lagala sva, lagala zato, da bi prikrivala neizmerno bol, brezupno bolečino, izvirajočo iz teh neskončnih nočnih blodenj. Stiskala sva zobe in hodila. S poti, ki je peljala daleč naokoli mimo raztresenih vasi, sva končno zagledala na nekem hribčku cerkev. Počasi in previdno sva se ji bližala. Tik pod vrhom, na ovinku, pa zagledava stražarja z brzostrelko. Okameneila, sva. Stali srno si deset metrov narazen Kaj naj storiva? Z enim samim pogledom sva bila domenjena. Obrnila sva se in stekla, kolikor hitro je bilo mogoče, po potj nazaj. Nato Pa za živo mejo in na desno v goli hrib. Stražah naju ni opazil, ne slišal Hvala Bogu! Ne vem, kako bi se bilo sicer izteklo za naju. Ko sva bila že visoko v hribu, sva šele začutila, kako sva zmu-čena in utrujena. Pa ni nič pomagalo. če sva hotela do dne priti do Savinje, sva morala naprej. Vabili so naju temni gozdovi z mehkim listjem in travo, da bi počila in zaspala. Toda ni bil čas za to. Z razbolelimi bosimi nogami sva se spuščala po peščeni poti. Pred nama se je v megli razprostirata spodnja Savinjska dolina. Ko se je edanilo, sva prišla do hiš. 24. junij Pogledala sva, če je videti kaj ljudi. Bilo je vse tiho. Mimo hiš, pred katerimi so stali mlaji (mislim, da je to štajerska navada za kresno noč), sva šila nai rob griča, s katerega se je že videlo v dolino. Andrej, ki so mu bili ti kraji iz mladih let še znani, je rekel, da sva prišla prenizko, pod Laško (če gledamo v smeri sever-jug) in da morava vsaj pet kilometrov po hribih vzporedno z dolino proti Celju. Kljub zmučenosti sva šla. Sonce je že bilo visoko na nebu, ko sva prišla do nekega naselja. Z visokega hriba j'e bil lep razgled na vso dolino pred nama. Tedaj šele je Andrej zapazil, da je dolina Rečica, po kateri sva mislila priti do Mrzlice, precej južno od naju. Prav nič ni pomagalo; morala sva po isti poti nazaj, nato pa v globoko grapo, koder naju je ostrašil strel, sprožen nedaleč od naju. Od tod sva se z zadnjimi močmi vlekla zopet navkreber, dokler nisva končno po nepretrgani enajsturni hoji z bosimi nogami prišla do mesta, okoli sto petdeset metrov nad Savinjo in kilometer od Laškega. Poiskala sva skrit prostor, pojedla košček kruha in zaspala. Spala sva do približno štirih popoldne. Pojedla sva zopet vsak košček kruha. namazan z mastjo, in s tem je bilo konec najine zaloge. Zmolila sva vse tri dele rožnega venca, nato zopet legla in začela vsak zase sanjariti. Misli so mi plavale k domačim. Kako lepo bi v rednih razmerah prazno- vali moj današnji god. Vsa družina bi bila zbranla, popoldne bi šli skupaj na sprehod v Tivoli ali na Rožnik, zvečer pa bi s e pogovarjali o samih lepih stvareh... Ležal sem vznak in gledal, kako jadrajo beli oblaki prek silnega neba, v duši pa mi je bilo, da bi jokal. In danes? Ta prekleta svinjska resničnost! Slabše se mi godi kot evangeljskemu izgubljenemu sinu, saj sem vendar izvržek človeštva, preganjan, brez strehe; človek, 'katerega vsakdo, ki se mu zljubi, lahko ustreli! Obup mi je trgal dušo. Je sploh še vredno živeti? Še] bom in se javil, naj me ustrele, bo vsaj vsega konec! Pa me je predramila misel: glej, pravkar si prebiral jagode rožnega venca, ki ti ga je :za lanski god podarila mama. Spremlja te že vse leto v trenutkih sreče in obupa. Skozi Teharje si ga nesel, nesel ga 'boš tudi skozi 'te težke dni in ga še pokazal svoji mami. Bilo mi je laže. Oddahnil sem se od morečih misli. Da, čeprav sem brez vsega, bom vendar še zaživel, zaživel človeka vredno življenje. In potem bodo vsi ti kamni tukaj in ta drevesa tukaj in one poti današnje noči, ki so žejno pile kri iz mojih krvavečih nog, še bolj pa lačne jame temnih gozdov, ki so sprejemale vase trupla pomorjenih, da, prav vsi bodo vpili in vpili z vso silo tulili krivico, prizadejano cvetu slovenskega naroda, tisočem fantom domobrancem ... Ob prvem mraku sva se spustila navzdol. Že po nekaj minutah sva srečala postarano ženico. Vprašala sva jo za kakšno kmetijo. Povedala je, da je do prve pet minut hoje in da so dobri ljudje. — Nekaj časa sva š'e počakala, nato pa šla in prebudila gospodarja, ki se naju je silno prestrašil. Ni nama prav nič zaupal. Bil je sicer protikomunistično usmerjen, pripovedoval da ima zaprtega brata in druge sorodnike in da sva midva lahko čisto navadna preoblečena partizana, ki ga skušava, zato da nama ne more in si ne upa ničesar dati. Nekaj časa sva ga od izunaj prosila, Iker pa ni šlo drugače, je Andrej splezal skozi okno, vlomil v shrambo in prinesel kruha, mleka in jajc, poleg tega pa še vrvico, žafcljevino za noge ter nož. Možakar je ves čas stal ob strani in ni ničesar rekel. Ko sva vs'e opravila, sva ga še vprašala za pot k Savinji. Bil je manj boječ in je rad povedal. Iz vsega sva videla, da je bil radodaren in dober in bi nama prav gotovo pomagal, če bi bil prepričan, da sva res ubežnika iz Teharij, kot sva mu povedala. Prav tedaj pa se je iz bližine zaslišalo pijano petje partizanskih pesmi. Brez pozdrava sva stekla v gozd, možak pa v hišo. Kmalu sva mimo neke vasi prišla. do Savinje. Na nebu je plavala luna, noč je bila tiha in mirna. Začela sva se slačiti, ko nenadoma pretrga tišino klic: „Stoj, ko ide?“ Počepnila sva tik ob grmovju ih čakala. Nisva vedela, komu je klic namenjen, pa se je ‘kmalu na drugi strani reke, približno 200 metrov od naju zaslišal odgovor: „Dežurni.“ Hvala Bogu, sedaj sva vedela, kje in koliko od naju je straža. Slekla sva se do golega. Obleko sva zvila skupaj in držala z levo roko pred seboj. Z največjo previdnostjo in v popolni tišini sva stopila v vodo, vsak čas pripravljena, da bo treba plavati. Pa je bila Savinja tako nizka, da nama še do kolen ni segala. Poleg tega je zelo počasi tekla, če bi to vedela, se sploh slekla ne bi. Na drugem bregu sva se previdno oblekla, navezala na noge cunje in se po trebulhu splazila okoli sto metrov do ceste Baško—Celje. Pogledala sva na obe strani in prisluškovala. Bilo je mirno. Skočila sva in v treh korakih bila čez. Zavalila sva se zopet na zemljo, se plazila okoli 50 metrov in skozi majhen tunel prišla na drugo stran železniške proge. Nekaj časa sva še hodila po senožetih, nato pa prišla do ceste, Iki vodi po Rečici. Približno tri ure sva hodila po njej kar mimo hiš in vasi, dokler nisva prišla do rudnika Rečica. Tam sva precej ča'sa hodila okoli, ker so v hišah gorele luči in nisva vedela, če je morda kje straža. Nato sva zavila na levo, pa kmalu šla s ceste v h os to Ker pa sva izgubila pot, po kateri bi morala priti na vrh grebena, da bi se zjutraj razgledala, sva legla pod drevo, pojedla kruh) kolikor ga je še bilo, in zaspala. Janez Zdešar POJDEŠ Z MENOJ? KAJ PA VERNOST? Ko sta se fant in dekle našla, kot temu pravimo, sta se začela veliko o. vsem pogovarjati. In nekega dne morda odkrijeta, da se v eni stvari /zelo razlikujeta. Oba sta upala, da bosta našla človeka, s katerim bosta vse delila, tudi najgloblje misli. LA prav ta najdeni človek ima čisto drugačne poglede na svet. Fant, ki je bil vedno prepričan, da bo mogel vzljubiti le verno dekle, sreča neverno. Pa se mu vendar zdi, da je to oseba, s katero bi mogel 'živeti v zakonu .. . Ali pa prepričana ateistka vzljubi fanta, za katerega odkrije, da veruje v Boga. Vidi, kako je zanj to tako velika vrednota, da si celo zastavlja vprašanje, ali naj gre v svoji simpatiji do nje naprej ali naj raje prekine. Prav ljubosumnost do tega neznanega Bitja se lahko porodi v njej. Možna je še ena vrsta odkritja med dvema, ki sta začela hoditi -skupaj: da je eden ali drugi veren, morda celo oba, vendar ta vera ne posega veliko v življenje. Še najprej pride taka površinska vernost do izraza, ko pomislita na cerkveno poroko. Vsi vemo, da zakonska skladnost ni lahka stvar. Olajšuje jo vsaka enakost, podobnost ali sorodnost, otežuje; pa vsaka razlika: smisel ali nesmisel za glasbo, šport, odprtost do ljudi in raznih vprašanj, celo različen okus za hrano j'e lahko vir težav. Kaj šele, če gre za globoke in najgloblje poglede na življenje in njegove vrednote, za smisel vsega, za u-smerjenost človeka v večnost ali v zaprti krog tega sveta; če gre za odnos človeka do Boga, Kristusa in Cerkve, ki je lahko brezbrižen, odklonilen, podcenjevalen alj pa je odnos naklonjenosti, privrženosti ali celo navdušenja. Ne — priznajmo — ni lahko premeščati talko velikih, včasih prav nasprotujočih 'si razlik s področja vere ali nevere, prepričane vernosti ali pa vernosti, ki je več ali manj puhla navada. Najprej moramo reči, da ne smemo zameriti tistim vernim ali nevernim, ki si želijo poiskati fanta ali dekle, Iki bo 'tudi v najglobljih pogledih 'življenja somišljenik. Saj gre vendar pri ljubezni, ki naj bi vodila v zakon, za neko sorodnost ali dopolnjevanje, ne pa z-a nasprotja ali celo iz a izkjučevanje. In če želita najti življenjskega tovariša, ki ju bo podpiral v istih in sorodnih pogledih ter dopolnjeval v čimveč različnih stvareh, je razumljivo in opravičljivo*, če to isto na .še poseben način želita v vprašanjih ivere. Marsikateri zakonski Par bi vedel povedati, da zelo trpita, ker nista na tem področju istih misli. A 'tudi obratno, da ju osrečuje versko dopolnjevanje ali dopolnjevanje v pogledu na svet sploh. Ko se par pred odločitvijo, da bi začela resnično hoditi skupaj in s e pripravljati na zakon, znajde pred dejstvom nasprotnih pogledov glede vere, mora seveda Pametno ravnati. Večkrat se zgodi, da neveren reče vernemu, da ga njegova vera nič ne moti in da. ga ne bo oviral v izpolnjevanju verskih dolžnosti. Ta navidezna širina — večkrat seveda izrečena v prvi zaljubljenosti in naklonje- nosti — je v resnici znak nečesa ozkega in slabega. Pravilna beseda bi bila približno takale: „Lju-'bim -te in zato spoštujem ta tvoj notranji svet. Prav zato me zelo zanima, kaj in kdo je pravzaprav ta tvoj Bog in zakaj ti toliko pomeni. Razloži mi! S svoje strani ti bom skušal pokazati svoj svet nevere ali pomanjkanja, vere." Če se bosta o tem veliko in iskreno pogovarjala ter ob priliki povprašala še kakšnega strokovnjaka s tega področja, bosta zelo verjetno začela odkrivati veliko skupnih stvari, za katere uporabljata le različne izraze. Tudi resno proučevanje knjig, ki pišejo o osebni veri, jima bo veliko pomagalo. Marsikateri pa je tako vprašanje vere prečistil in drug drugemu sta posredovala resnične vrednote, ki sta jih spoznala in živela ter jih potem oba sprejela. Vendar le v primeru, če sta skušala iti stvari čimbolj do dna in jo dosledno spoznanju začela tudi — živeti. Lahko se pa zgodi, da le ostaneta. več ali manj vsak pri svojem. „Končno,“ -si mislita, „rada se imava in spoštujeva drug drugega. Verjetno ne bo pretežko 'živeti skupaj kljub tem sicer velikim različnostim." Da — to bi morda vča.sih še moglo biti res, ko bi ne bilo s tem vprašanjem ozko povezano dejstvo, da otroci, ki bodo prišli, n-e 'bodo želeli imeti staršev, ki se v velikih vprašanjih ne strinjajo. Kdo in v kakšno smer jilh bo vzgajal? To je veliko in usodno vprašanje, ki ga je treba BREZ BREŽINE NI PRIHODNOSTI S članki (DŽ 1988, 1990 in 1991) sem želel pokazati, zakaj je družina pravo mesto celostne spolne vzgoje, če j,a spolna vzgoja ,,'obli-kovanjie -čutenja" in ne le spolna poučitev, potem je zgled bolj odločilen Ikiot vsie besede. Moralni odnos raste iz osebnega srečanja, iz vsakdanjega osmišljuj-očega zgleda. Za otroka j-e družina, so star- razčistiti pred odločitvami. Pa ne toliko vprašanje, kdo bo popustil, ali če ni morda bolje, da gresta narazen, pač pa, ali ni edino pravilno, da poiščeta tudi glede vere — skupni imenovalec! Iskrena želja, odkriti resnico in samo resnico, ter pristna ljubezen med dvema, -bosta najboljše jamstvo, da bosta odkrivala Boga, ki je resnica in -ljubezen. Veliko slovenskih fantov in deklet zadnjih desetletij je odkrilo ali poglobilo sivo j o vero prav v mesecih priprave na zakon. Zakaj se jima ne bi pridružila še vidva? Vital Vider ševske štiri stene prostor zavarovanosti, zaščite in pribežališča pred bojaznimi sveta. Tu doživi prve medčloveške stike, uči se jemanja in dajanja, kaj pomeni ljubiti in biti ljubljen. Tu doživi pra-zavarovanost v elementarni skupini, kjer poznajo drug drugega in se miu mi 'treba pretvarjati Osebe in stvari so mu znane kot mu ne bodo več nikjer drugje v življenju. V tej intimni skupnosti se uči, kako se uveljaviš, pa tudi, kako se odpoveš svojim željam zaradi zahtev drugih. Pri tem imajo starši ključno mest-o; kako ravnajo med seboj in z otroki, je za izgradnjo socialnih vezi odločilno. Otrok posnema, njuno vedenje, prevzema njuna vrednostna merila; starši ga tudi korigirajo v njegovih željah. Šele ka-sneje se razširijo stiki navzven. Otrok primerja življenje v lastni družini z življenjem v drugih družinah. To velja še posebej za njie-gove spolne izkušnje. Ta primerjava z drugimi, to preverjanje tega, kar se je naučil doma, z drugim svetom, je prvo, kar mora napraviti. To j;e velika naloga družine: tako ojačati otrokov jaz v njegovih vrednostnih predsta- vah, da bo to realitetno preverjanje zmogel. * Da bo prihajajoči rod zmogel premagovati težave, s katerimi se bo srečeval, mora, biti -notranje utrjen. Potrebuje veliko mero samozaupanja in vzdržljivosti, pritrjevanja življenju in zaupanja v prihodnost. Nobena druga ustanova, razen družine, ne more položiti tega značajskega temelja. Družinla je v nevarnosti V našem času družina nj v ravno najboljšem položaju. To se z-ačne s finančno situacijo, ki se je zadnja desetletja naprej neprestano slabšala. To se občuti tudi v naših družinah, kjer je s finančne plati vsak otrok veliko breme. Medtem ko so na primer v nekaterih deželah v zadnjih letih otroški dodatek iza drugega, tretjega in vsakega nadaljnega otroka neprestano zviševali, so v drugih deže<-lah tako kratkovidni, da so v okviru državnih ukrepov varčevanja stiskali prav pri otroškem dodatku. Zato smo prešli od tradicionalne družine z več otroki, kjer je zaposlen le oče, k manjši družini, dostikrat z največ dvema otrokoma, v kateri sta večkrat zaposlena oba starša. Vendar pa vse žene niso silile v službo zgolj iz gospodarskih razlogov. Nekaterim -se je namreč edelo, da je ta tradicionalna oblika človeškega sožitja za današnjega človeka postala neuporabna, saj jih ovira v njihovi pravici do polnega samouresničevanja. V svo- ji ivlogi žene in matere so videle oviro svoje svobode, šele s poklicno dejavnostjo naj bi žena dosegla samostojnost, ki bi ji omogočala samouresničevanje. Podobno naj bi veljalo za otroke. Družina naj bj omejevala- njihov razvoj in jim preprečevala, da postanejo svobodni, neodvisni in srečni. Tako je prišlo do različnih poskusov, ki so hoteli družino nadomestiti z drugimi oblikami skupnega življenja; začelo se je „z zakonom brez poročnega lista", „komunami“ in že skrajnimi ,,’ko-munilkiacijskimi modeli", ki jim je vzorčni primer oblikoval guru Ba-ghwan v indijskem mestu Poona. Ti poskusi niso uspeli. Družina ni izumrla, kakor :so ji prerokovali v šestdesetih letih Pač pa so jo socialno in moralno trajno oslabili. Poleg tega je v zadnjih desetletjih v družino obilno posegala zakonodaja, kar družini -seveda ni bilo v prid. Z zgrešeno družinsko politiko so pravice družine občutno krnili, namesto da bi jih zaščitili. Če temu -dodamo še pojave družinskega razkroja, potem ni pretirana trditev, da je današnja družina ogrožena. S skupnimi močmi rešimo družino Najprej moramo v javnosti, predvsem v družbenih občilih, izpodbiti predsodke o propadu družine. Je bila žena zares hišna mamica, kot jo pogo-sto predstavljajo? Ni 'bila njena vloga v družini močnej- ša, Ikot so menili „reformatorji" ? Se svoboda ne sprevrže v brezobzirno uveljavljanje lastnih zahtev, če jo razglasimo za naj višje načelo? Ne dokazuje 'najnovejši čas, da ima družina izredno notranjo tooč, s katero se upira vsem poskusom razkroja? Ni bila v vseh časih trdnejša in bolj živa, kot so menili mnogi? Gre za to, da se predvsem mladi rod zave, kako pomembna je družina za humano človeško življenje. Zgodovinska in znanstvena izkušnja nas luči, da so ljudje vedno živelj v urejenih medsebojnih odnosih. Skupno življenje ni bilo nikdar zaznamovano s kaosom. V tisočletjih se je družina izkazala kot najboljša- urejajoča sila. Zato je, od kar ljudje bivajo, najpomembnejša ustanova za človeški blagor. Za družino nimamo alternative in brez družine ni človeške prihodnosti. Zato moramo bolj kot kdajkoli gledati na starševstvo kot na zavestno nalogo, kot na poklic, na katerega se je treba pripraviti. Naši članki so obravnavali nekatera vprašanja, ki zadevajo mlajše zakonce in pripravnike na poroko. Poleg tega želijo poudariti, -da moramo mnogo prej začeti s pripravo na zakon in starševstvo, pravzaprav že „s prvim dnem". Spolna vzgoja mora imeti svoj cilj: otroke na čustvenem področju tako vzgojiti, da bodo radi živeli in tvegali prihodnost. To pomeni, da bodo pripravljeni trajno, brez pridržkov in omejitev vezati NAMEN APOSTOLATA MOLITVE ZA SEPTEMBER Splošni: Da ‘bi odgovorni za svetovno trgovino spoštovali pravice slabotnih in ubogih. Misijonski: Da (bi evangelij pomagal premagovati vse rasne, družbene in druge spore. Slovenski: Da bi prizadevanja slovenskih škofij za pastoralno prenovo obrodila 'bogate sadove. se s partnerjem in si bodo želeli darovati življenje več otrokom. Naša mladina mora spoznati, da je v nevarnosti obstoj našega naroda, če nam ne bo uspelo preroditi družinskih -sil in povečati števila otrok. Skupen pogovor staršev z otroki se mi zdi nadvse pomemben. Spet se- moramo več pogovarjati med seboj in razpravljati v javnosti. Pri tem naj bi smeli tudi otroci -svobodno in brez strahu pred kaznijo izraziti svoje mnenje. Starši naj bi prisluhnili otrokom, otroci pa staršem, če so se otroci v družini naučili, kako se svobodno pove in »utemelji svoje mnenje, bodo znali to tudi zunaj družine, na primer, v šoli ali v mladinski skupini. Moramo jih usposobiti, da ne bodo nekritično sprejemali vsega, s čimer se srečujejo, marveč da bodo znali zavzeti -svoje stališče. Kolikor jasneje izpolnijo starši svojo vzgojno in moralno nalogo do svojih otrok, toliko več prispevajo k prerojenju družine. Dietmar Rost - Janko Bohak Sergej Kurdakov Nekega dne mi je Nikiforciv dejal : „Kurdakov, tvoja operativna skupina je ena izmed najboljših. Po informacijah, ki sem jih dobil iz centra, ti lahko rečem, da svoje delo opravljate bolje kot večina ostalih skupin po vsej deželi.*' Njegove besede so me razveselile, kajti ta pohvala, skupaj z mojim uspešnim vodenjem največje mladinske zveze iv provinci, je bila velikega pomena za mojo kariero. Kdorkoli želi v Sovjetski zvezi napredovati, si mora namreč ustvariti čvrsto in močno osebno kartoteko. Zato sem si precej prizadeval. Nikiforova pohvala je le podžagala mojo odločitev, da bi se ae bolj izkazal in s podvojenimi močmi sem nadaljeval svoje delo. Tudi moji fantje so postali še bolj grobi. Neke noči smo napadli skupino vernikov v južnem predmestju Pe-trqpavlovska. Nekako jim je uspelo, da so nekaj minut prej zvedeli za naš prihod. Ko smo prispeli tja in vdrli skozi vra.ta vihteč gumijevke, je trem že uspelo pobegniti, ostali pa so to poskušali storiti. Z vso možno zlobo smo jih na-Padli> jih pobili na tla in pričeli udrihati po njih. Med njimi je bil tudi starejši sivolas mož, ki je težko hodil. Aleksander Guljajev ga je zgrabil, zavrtel in mu rekel: „Je že dobro, dedek." Starčeve ustnice so zatrepetale in mislil sem, da je zamomljal kakšno molitev. „Zdi se mi, da se hočeš pogovarjati z Bogom!" mu je rekel Aleksander. »No, ti bom pa jaz pokazal, kako se lahko pogovarjaš z njim. Mogoče si želiš tudi ‘kar takoj oditi k njemu!" Divje ga je stresel, ga. močno sunil v trebuh in ga zadaj po ivratu ludarij s ka-ratejskim udarcem, čez tri dni je starec zaradi poškodb umrl. Naša Skupina je tudi sicer precej izpopolnila svoje nastope, če smo hoteli racijo na hitro opraviti in zapornike takoj odpeljati na policijsko postajo, smo uporabili »hitro tehniko", če pa smo se hoteli uriti in zabavati, smo uporabljali »počasno tehniko", si nabirali izkušnje v boksu in judu in se kruto poigravali z verniki. Kadar smo šli na pot, me je pred racijo Viktor navadno vprašal : »Kakšna pa bo tale, Sergej, hitra ali počasna?" Za hip sem pomislil, potem pa povedal, kar se mi je zdelo v tistem primeru ustrezno. Včasih so se tovariši strinjali, drugič tudi ne. „Ne, dajmo raje hitro,“ so često predlagali. »Opravimo čimprej in se pojdimo zabavat z dekleti!“ Hitra tehnika je v glavnem vsebovala karatejslke in judoistične udarce, pri tem pa sta pridno sodelovala tudi Vladimir in Viktor, naša boksarja. Uporabljala sta svoje hitre prijeme. Natančno sta vedela, kam in kako udariti, da je že en sam udarec vernika pokončal. Potem ko smo z vsemi opravili, smo odvlekli voditelje na tovornjak, pobrali ostalim osebne izkaznice, popisali podatke ter se odpeljali na policijsko postajo, da bi dobili svoj denar. Brž ko smo mogli, smo odhiteli naravnost v kakšno krčmo ali točilnico. Verniki so dobili najhujše poškodbe prav pri hitri tehniki. Dve ženski sta po neki raciji umrli zaradi ran. Za njuno smrt sem zvedel šele, ko so me poklicali za pričo na sodišče, kjer so sodili ženski, ki ni marala, da. bi njena hči nosila poseben znak mladinske zveze. Mater so razglasili za kontrarevolucionarkoi za sovražnika države. Sodnik ji je rekel, naj raizloži svoje vedenje. V odgovoru je povedala, kako je njena teta 'umrla, zaradi ran, ki jih je dobila v napadu med zborovanjem v .ilegalni cerkvi. Rekla je, da je napad izvedla »neka huliganska policijska skupina". Potem je nadaljevala: »Odločila sem se, d!a lahko počastim spomin svoje za vero umrle tete le tako, da se zavzamem za svojo lastno vero in zato ne bom dovolila svoji hčeri, da bi nosila znamenje tistih, ki so mi ubili teto." Njeno teto je ■gotovo ubila moja skupina, saj smo samo mi izvajali take akcije. Sodišče je to zamolčalo in poročila sploh niso objavili. Bila pa je to le ponovna potrditev, da jih je precej umrlo zaradi naših pretepanj. Včasih smo jih ranili huje, kot smo nameravali, in to je mnogokrat povzročilo smrt ali pa trajno invalidnost. Nož v rokah Sergeja Kanonenka je pogostoma opravil to delo. V nas ni bilo nobenega sočutja. Bolj so bile racije krvave, več čestitk smo dobili od Nikiforova. Po vsakem napadu smo mu natančno poročali, on pa se je pogosto udeleževal preiskav pri ljudeh, ki smo jih zasačili na zborovanju. Poročila o povzročenih poškodbah in smrtih V £) V ^ o o o o