IZVIR glasilo sgš »veno pilon« aj dovščina Mraz v učilnicah je že dokaj znana in skorajda domača zadeva. Letos pa je mrzlo tudi v naših srcih. Nič dobrega ni prineslo to leto. (Le kako bo z naslednjim?) Velike besede so se umaknile tihemu kimanju - najlažji poti skozi težave. Obračamo si hrbte in se blatimo s strupenimi jeziki . Bojimo se, da bomo izdani in zato izdajamo svoje prijatelje. Mraz straši. Zebe. Samo, da nas ne bi zeblo kot Poljake ali Romune! Da bi naredili vsesplošno zimo bolj živahno, vam uredniški odbor ponuja sladke, zasanjane, grenke, popoprane, sočne, modno oblečene, zagonetne rožice naše ustvarjalnosti. Uredniški odbor Kaj pa mi ? OTE POZABILI WA WA5 ; "Jugoslavija" odgovori Ml ! Nate se obračam - draga, preljuba, samoupravna, socialistična, federativna, neuvrščena Jugoslavija. Sem osemnajstletno dekle. Sem šele na pragu življenja. Začela sem iskati svoj smisel. Začela sem se ozirati v prihodnost, toda bolj kot zrem v prihodnost, temnejša se mi zdi. Začela sem iskati drugo pot, ki bi bila svetlejša, pa je ne morem in ne morem najti pri tebi ... Padla sem v depresijo ... Zaletavala sem se v neme stene, pa jih^nisem mogla premakniti ... Iskala sem resnice o tebi in prišla sem v^še večje konflikte, zato sem se začela zapirati sama vase, tako kot delaš to ti. To pa ni prava rešitev ne zame ne zate. Sedela sem pred televizijo in poslušala. Nekdo se je prav "sračil" za govorniškim odrom. Zvišala sem ton, da bi lažje razumela smisel vseh besed .. ENAKOPRAVNOST ____ DEMOKRATIZACIJA ..... NOTRANJI SOVRAŽNIK ... ZAPOR ..... VOJAŠKO SODIŠČE ...... VOJSKA .... VOJAŠKI UDAR ...... SLOVENIJA ... STAVKE ____ NEZADOVOLJSTVO ____ NEMIRI ... MITINGI ... KOSOVO ..... MILOŠEVlC ... SRBIJA ...... EKSPANZIONISTlCNE IDEJE ---- ODSTOPI ---- ALBANCI ... ZK ... INFLACIJA ..... POVIŠANJE CEN .... PROTESTI PRED SKUPŠČINO ....... NE, NE, dovolj je tega. Vse je tako nelogično - kje so sedaj parole^o miru, bratstvu in enotnosti - zbledele so kot megla v soncu ---- Mogoče bo bolje, če se postavim na glavo - tako se zdijo še najbolj nore ideje sprejemljive, mogoče bom potem lažje razumela in dojela smisel.in cilj vsega tega. .... Pritiski od spredaj in od zadaj ..... ____ skačejo nam po glavah ____ ožijo naš ustvarjalni duh ..... napihujejo sovraštvo ____ zapirajo intelektualce ---- provocirajo ---- zavajajo in potem kritizirajo ____ iz muhe naredijo slona in iz slona le kupček"dreka". Kaj vendar hočejo od nas? Hočejo sužnje ali ljudi? Opustila si vse, kar je bilo napredno in novo. Kar je novo, je nevarno, mar ne? Vsako odkrito besedo obsodiš kot napad sovražne sile. Si se že kdaj vprašala, če ni mogoče tudi v teh besedah nekaj resnice? Namesto grozljivk se naslajamo ob gledanju TV-dnevnika ali ob tedenskem pregledu dogodkov - živa katastrofa! Izgleda, da se iransko-iraška fronta prenaša k nam .... Prej majhna in komaj znana Jugoslavija je postala svetovna zvezda. Še v Ameriki se sprašujejo, kaj bo. Si sedaj srečna moja draga Jugoslavija? Kakšna idila: majhna neznana deklica je "kar čez noč" postala svetovno znana zvezda ..... KAJ BO Z NAMI? Izčrpali in mučili jo boste! Zapackali jo boste s sajami in z blatom, izčrpali boste njeno bogastvo, izropali in požgali boste še tisto malo, kar vam je uspelo zgraditi. Pustili boste, da bo potonila v svetovnem blatu - saj se ve, kdo se prvi reši s potapljajoče se ladje, ali ne? - Podgane, seveda ..... Kaj bo ostalo za vami? Kaj bomo imeli mi? Kaj nam boste izročili kot dediščino? Mrtvi gozdovi, umazane reke, gore jedrskih in kemičnih odpadkov, krvave oči, glave polne sovraštva in prazni trebuhi - je to vaša dediščina? Pred nami je življenje, pred nami je mladost, ki naj bi bila najlepše obdobje v življenju - toda naša mladost se spreminja v moreče sanje ..... V našem krogu je zamrl pogovor o žurih, o debelih in suhih dekletih, o lepih in neumnih fantih, vici so izginili iz dnevnega repertoarja, zato pa imamo novo temo, ki nikakor ne usahne - večno atraktivno politiko, politiko in še enkrat politiko. Za zajtrk jo dobiš servirano na krožniku, pri kosilu jo izpiješ namesto kozarca vina, za večerjo jo pogoltneš kot vitaminsko tableto. Skratka, politika je tista, ki nam daje življenje - absurd - neumnost .... Zakaj nam- ne poveste naravnost pravil vaše igre? Zakaj goljufate in nam kradete edini adut - mladost? Zakaj podpihujete sovraštvo? - Mlada srca so ustvarjena za ljubezen in ne za sovraštvo, naša srca so željna topline in ne krvi ... Se bo že enkrat razkadil ta smrad, bo končno prišla pomlad v našo izmučeno deželo? PUSTIMO SONCE V SRCE Imam premalo prstov, da bi vas preštela, tiste, ki ne veste, kaj OZN (organizacija združenih narodov) je. Ker pa ima OZN v svetu vsak dan pomembnejšo vlogo, bi bilo dobro in prav, če bi ... OZN je svetovna organizacija, ki je bila ustanovljena po^_2. svetovni vojni - 1945 - z namenom vzpostaviti v svetu, v katerem naj bi živeli ljudje, enakopravno sodelovanje med narodi, zagotoviti vsem osnovne življenjske pogoje in obdržati tako željeni mir. In tako deluje že 43 let.s pomočjo specializiranih agencij, kot so UNICEF, FAO, ILO, UNESCO, GATT, ... Dosega, da velesili vzpostavljata prijateljske stike, dosegla je samostojnost marsikatere kolonije, pomagala v boju proti rasizmu v JAR, na bližnjem vzhodu, ... lahko bi še in še naštevala. Verjamem, da ste prepričani, da je to^spet ena tistih organizacij, kjer pač sediš in poslušaš in se pogovarjaš, pa na koncu nimaš nič drugega kot debele zadnje plati. Verjamem, da se vam zdi samoumevno, da je Namibija pač nekega leta postala samostojna, saj je to bilo v Afriki, ne pa v Evropi, ne pa v Jugoslaviji, kjer nam pomoč še ni bila potrebna (do sedaj še ne). Lahko pa mi verjamete, da je v tej razdrobljeni Evropi, na tem svetu, ki se vsak dan spreminja, kjer je enkrat rečeno DA, drugič NE, kjer si države z globljim žepom podajajo tiste,^bolj beraške, težko doseči, da te kdo, ki želi le dobro, sploh posluša, kaj šele, da bi kaj od svetovanega tudi naredil. Najmanjši delec, skozi katerega OZN deluje, je krožek OZN. Zakaj, se sprašujete? Narediš razstavo, izdelaš bilten, zmagaš na kviz tekmovanju, kjer znaš na pamet vse letnice, kdaj je OZN zasedal, pomagal, ... pa nič. Svet se vrti v svojo smer in se noče obrniti tja, kamor ti želiš. Zakaj proslave, zakaj diplome, zakaj akcije?! Letos smo se zbrali v Ormožu. Šli smo na nasprotni konec Slovenije, da bi bili tudi mi zraven, ko smo rekli, da se nekaj je spremenilo. Prevozili smo našo deželo, prehiteli nekaj avtobusov ali pa so oni prehiteli nas. A na koncu smo se vsi dobili pred gradom, se pozdravljali in spoznavali. Podelili so tudi nagrade in tako najbolj zaslužnim dali vedeti, da njihov trud le ni zaman, da jim je nekdo hvaležen, da se njihovo delo nekje pozna. In tako delamo, včasih nas je manj, drugič več, včasih obupamo, pa nas na koncu nekaj vseeno povleče, da nočemo več le stati ob strani in- gledati, kaj se z nami dogaja, ampak hočemo nekaj spremeniti. Vajeti nam uhajajo iz rok. Pravijo, da nismo za nič in nam ne pustijo zasesti njihovih mest. A mi ne spimo. Pomagamo drugim z upanjem, da bodo tudi oni pomagali nam, ko bo prišel čas. Letos smo se vključili v verigo miru, ki jo organizira švedska organizacija LIFE LINK, ker hočemo tudi mi sporočiti, kaj si želimo v prihodnosti. Akcija ni vezana na politiko ali religijo in kot taka dovoljuje vsem mladim, da v tri minutnem pozivu povedo svetu svojo vizijo prihodnosti. Najboljši pozivi bodo poslani na Švedsko, pred tem pa seveda prevedeni v angleščino. Napišite nekaj dobrega, lepega, predvsem pa realnega! Mogoče pa bo vaše sporočilo tisto, ki bo obkrožilo svet! Lucija Bogataj VOLE. Tki A LITtRARkJA 60LA _ "RADEKICI &3 0THER5 M^ELf DREAh Naše ustvarjanje je pogojeno s tremi ekrani. Pišemo lahko pod vplivom drugih (npr. učitelj da naslov in ti razmišljaš v tej dani smeri). Ustvarjaš lahko tudi samoiniciativno, vendar v tvoje misli vdirajo zvoki iz okolice (glasba, ropot, ----). Ne moreš koncentrirano misliti, ker ti skozi možgane šibajo vedno nove misli, ki niso v zvezi s tvojim pisanjem. Tretji ekran je tvoja podzavest. To je svet sanj, asociacij, ki je najbolj neurejen, je pa najbolj tvoj, oseben. Kako spraviti na svetlo ta ekran - dream stuff? To "iskanje kreativnosti" je bilo zame eno izmed najlepših doživetij na poletni literarni, šoli v Radencih. "Skupinsko terapijo" je vodila Julia Bates, ameriška predavateljica. V skupini smo si bili sprva drug drugemu popolni tujci. Julia je čudežno naredila delovno, kolektivno vzdušje med dijaki, študenti, profesorji, pisatelji, ... Odkrivala sem nove in nove načine pisanja. Prvič po tretjem razredu osnovne šole sem pisala pesmi. Celo risala sem, čeprav za to nisem nadarjena. Julia nam je odprla oči: Ni pisatelj samo tisti, ki objavlja in ni slikar samo tisti, ki razstavlja svoja dela. Vsak je lahko sam zase pesnik, slikar ali pisatelj. Julijina šola je bila samo ena izmed mnogih lepih stvari na poletni šoli. Obiskala sem vsa predavanja, kar sem jih utegnila. Ničesar nisem hotela zamuditi. Tako sem se seznanila s sodobnimi tokovi v ameriški, kanadski, latinsko-ameriški književnosti in z literaturo v perestrojki. Moj "šolski" dan se je začel ob devetih zjutraj in se končal z literarnim, gledališkim ali filmskim večerom ob desetih, enajstih. Takrat smo se učenci in predavatelji usedli skupaj pred kavarno in se pogovarjali . Všeč mi je bil sproščen in prijateljski odnos predavateljev do nas. V poletni šoli se nisem učila ža ocene, "odnesla" sem pa dosti življenjskega. Irena Vrabec, 4.NMT REFORMA- REFORME - REFORMI - RETORMO - PRI REFORMI ~Z REFORMO lULAM u5merjeuo - zakaj . ul bi 5e ČOLALA usmerjeuo? m _ Recimo, da smo imeli eno utrjeno, dokaj urejeno in ravno pot, ki je bila primerna za vse, imenovali smo jo GIMNAZIJA ____ Naenkrat pa je ta stara preizkušena pot postala preslaba in prestara za našo družbo. Zavili smo s te poti in se znašli na slabi makadamski cesti, polni lukenj in križišč. Padamo v kolesje novega usmerjenega izobraževanja, ki naj bi usmerjalo mlade na prava pota. Sledila je reforma za reformo. Vzklile so nove in nove generacije, ki so zaključile usmerjeno izobraževanje, pa nikakor niso bile zadovoljne z njim. Vsako leto so izšli novi popravki, nove reforme. Iskali so rešitev za svoje zablode ____ Po letih "velikih reform" se spet vračamo k stari zlati poti .... Vse izgleda, da smo lovili svoj lasten rep - skratka, vrteli smo se v krogu, dokler se nam ni zavrtelo in dokler nismo spoznali, da je le en izhod. Rekli so nam, da smo NMT in ne NMD, da se nas ne tičejo nove reforme in da bomo končali program po starih pravilih, pa čeprav so bila - bolj zavožena kot nova!? Kljub vsemu temu smo skoraj vsako leto dobili "jesenski" paket sprememb -seveda smo ga vedno sprejeli. Zadnji hip so nam ga vrgli v hrbet, takrat, ko smo najmanj pričakovali ...... res podla poteza, ni kaj. Vse izgleda, kot da smo zadnji vijak v kolesju usmerjenega izobraževanja in prav mi ga najbolj občutimo na svoji koži. Najbolj od vsega nas je prizadela zadnja sprememba našega programa - ukinili so nam delovno prakso in to dva tedna pred napovedano prakso. Vsi smo bili že zmenjeni na šolah, podjetjih in na drugih ustanovah ...... Naenkrat kot strela z jasnega prileti bel list formata A-4, na katerem piše: PROIZVODNEGA DELA NI, IMATE FILOZOFIJO ali PSIHOLOGIJO. Najprej je bilo vse tiho, kakor da novica še ni prodrla v našo zavest ... Potem se je razbesnel vihar, divjal je po naših možganih ..... Začeli smo kričati in se jeziti. Prej tako enoten razred se je naenkrat spremenil v bojišče. Ena stran je kričala: FILOZOFIJA, druga' PSIHOLOGIJA ...... Grizli smo se kot lačni psi, našli smo napake, ki jih prej nismo poznali Poznate zgodbo o dveh neločljivih, a revnih prijateljih, ki sta našla eno zlato kocko. Stala sta kot vkopana in opazovala najdeno bogastvo. Naenkrat sta si jo oba zaželela, hotela sta jo imeti vsak samo zase. Začela sta se prepirati, dokler nista postala sovražnika in takrat je prišla dobra (konec si lahko izmislite sami Nike Pogačnik MuEkJJA SE KRE-3L O Kj 1. PRED PREDSTAVO ANKETA: KAJ PRIČAKUJEŠ, DA NAM BODO POKAZALI DIJAKI DRUGEGA IN TRETJEGA NARAVOSLOVNEGA LETNIKA? - Glede na to, koliko ur so oni vložili v predstavo, pričakujem, da bo O.K. Tea, 3-d - Ne pričakujem veliko. Po mojem bo predstava nekaj statičnega, mogoče celo podobnega recitalu, premalo bo dinamičnosti in izvirnosti. Skratka, razlikovala se bo od sedanjega dela dramskega krožka že zaradi sestave igralcev in mentorja. Nike, 4.d - Mislim, da bo v redu. Milka, 2.d - Pričakujem gledališko zrelost in enkraten dogodek. Klavdija, l.d - Upam, da bodo dobro igrali. Mojca, 2.c - Upam, da bom zadovoljna. Rada bi veselo, živahno igro. Nataša, 1.č - Med drugim me ne bc. anonimen zaradi izjave, 3-a - Nič, kr n bcm šou. anonimen zaradi izjave, l.a - Nekaj dobrega, sigur,no ne slabega. Salimovič, 3.a 2. PO PREDSTAVI ANKETA: MNENJE! - Predstava mi je bila všeč. Urška, 1. d - To je bila najboljša predstava doslej. Suzana, 3-č - Pri Danetu Zajcu je smisel zavit v patetične fraze. Proti igralcem nimam pripomb. Tanja, 3-d - Bel tku sm jo razumela. Alenka, 2.Č - Kej jst vem. Brigita, 2.č - Za naravoslovce je to, za nas ne, še manj pa za gradbince. Jolanda, 2.Č - Super. Boljša je kot predstava za 1. maj lani. Tukaj sem vsaj vedela, za kaj gre. Mojca, 3.č - Ta boljši so bili trije igralci med občinstvom. Mizika je bila 1 A. Primož, 4.d - Predstava je bila dobra. Drugič ne smejo biti samo naravoslovci. Ivo, 3-a 3. OD RECITACIJ DO GLEDALIŽKIH DOGODKOV MOJA KRITIKA Naši profesorji se gotovo še spomnijo, kako so potekale predstave za 29. november takrat, ko smo bili mi še v pleničkah. Nizale so se točke recitacij in deklamacij, kakšen fantič je zaigral na kitaro ali harmoniko, zborček je zapel, vmes pa se je za dobro voljo zaigral kakšen skeč s partizansko tematiko. No, ti časi so šli mimo. Sedaj skušamo vse praznične predstave aktualizirati. Osvežimo si spomin na gledališke dogodke zadnjih štirih šolskih let: lo predstave za šolsko leto 29 - november 8. februar 1. maj 85/86 POPOTNIK 1.b in 4.dr razredne predstave - 86/87 TRAGEDIJA NA OCEANU dramski krožek razredne predstave predstava 1 .d 87/88 PREDSTAVA ZA 29.NOV. dramski krožek razredne predstave PREROK dramski krožek 88/89 OTROKA REKE 2.d in 3-d j dramski krožek 9 1 .d Pa se ustavimo pri predstavah za dan republike lani in letos! Lani srno kar prerokovali letošnjo YU in slovensko sceno: hrepenenje ujetnikov po svobodi, javna zborovanja demokratične javnosti, govori politikov in partijcev, lepota slovenskega jezika. Letos je teža političnih dogodkov pritisnila tudi (predvsem) na mlade, vendar je bil odgovor na te dogodke tokrat zavit v poetično dramo. Nastopajoči so svojo odločitev o aktualizaciji na ta način sporočili v obvestilu po zvočniku pred samo predstavo. Rečeno je bilo tudi, da bodo zadovoljni, če se bomo tudi gledalci v igro vživeli. Uživeti se pa je bilo skoraj nemogoče, ker so nekateri nastopajoči izgovarjali svoj tekst, ne da bi sami sploh vedeli, kaj govorijo. Igralec je lahko zadovoljen, kadar živi s svojo igro. Takrat jo tudi gledalec lahko z užitkom spremlja. Po mojem mnenju je bil tak ustvarjalni vrh (odkar sem na šoli) dosežen trikrat: v gl. dogodku Dan Noč Obred hranjenja (predstava 4.dr. za 8. februar 86), v Tragediji na oceanu in v Preroku. Svojo kritično pripombo o "nastopajočih, ki so izgovarjali svoj -tekst, ne da bi sami sploh vedeli, kaj govorijo" (mislila sem nekatere iz 2.d), moram popraviti. Letošnja 2.d se je lani predstavila s Krstom pri Savici. Od takrat pa do danes je ogromno napredovala. Letos si zasluži kritiko, lani pa smo tako ali tako vsi ostali brez besed. Kaj pa "stari mački" - nastopajoči iz 3- letnika? Pri večini sem začutila pred, med in po predstavi grozno utesnjenost. Pritoževali so se, da ni bilo pri oblikovanju predstave teamskega vzdušja in da so s svojimi predlogi velikokrat "izviseli". Splošne značilnosti predstave so bile: - statičnost kot posledica neznanja usklajevanja gibov in govorjenja - hiper število nastopajočih - dober, vendar predolg tekst u Zajčevo besedilo bi se dalo namesto z besedami izraziti tudi z ustrezno količino akcij, gibanja. Nastopajoči so pri oblikovanju predstave verjetno vedeli, da bo ta potekala v amfiteatralni učilnici. Vseeno so nabili oder z osebami, katerih stalna navzočnost po mojem ni bila nujno potrebna. Vprašanje scene je bilo (glede na razmere) dobro rešene, pa čeprav par ur pred začetkom predstave. Primož iz 4. d je v anketi izjavil, da je bila muzika 1 A. Jaz pa pravim: "Floydi so kot bend 1 A. Zdi se mi pa, da Jean Michael Jaare v prijetno domačnost Floydov ne sodi, razen če je uveden kot simbol tujstva. Meta-llico se. lahko uporabi kot budnico, samo ne zraven Floydov." Srčno upam, da bodo v naslednjih letih tudi učenci drugih usmeritev bolj aktivni tudi na gledališkem področju, čeprav do sedaj ponujene priložnosti v razrednih predstavah za 8. februar niso znali (hoteli) izkoristiti. Na koncu pa še javno sporočilo: "Samovoljno (in ne po direktivi) smo se zbrali tisti, ki smo se zadnji dve leti imenovali dramski krožek, z namenom pripraviti naš poslovilni "dogodek" - predstavo za 8. februar 1989!" Irena Vrabec, d stanje pa je tisto, od katerega je odvisno, kako modno smo oblečeni, razen, če smo sami tako domiselni, da stara oblačila preuredimo v nova. Modne zakonitosti prihajajo iz zahodne Evrope, predvsem iz Pariza in Milana. KAKŠNE BARVE BOMO NOSILI? V mrzlih zimskih dneh bomo nosili oblačila v rjavi barvi, barvi kamelje dlake in peščeni, pa tudi zeleno ob klasični sivi. Veliko je enobarvnih oblačil, karo vzorca in črt. Zelo moderna je kombinacija rdeče in črne barve v vseh mogočih oblikah. Škotski karo je spet zelo cenjen. Deluje mladostno in se ga da kombinirati. Primeren je za krila, jopice in kostime. sufci- G KAKŠNA BODO OBLAČILA? Oblačila letos prehajajo iz ene skrajnosti v drugo. Moderna so tako ozka kot ohlapna oblačila. Krila so dolga in kratka, široka in ozka. Puloverji imajo visok ovratnik - puliji. Lahko so ravni ali trapezaste oblike, kar velja tudi za srajce in krila (slike 3, 4, 5). Tudi hlače so zelo raznolike: široke (slika 1), popolnoma oprijete in široke, natrgane v stilu BROS (slika 6). Plašči so dolgi (slika 6), jakne pa usnjene in podložene z belim umetnim kožuhom (slika 2). Če je jopič brez krznene podlage, je le-ta iz pisane flanele, ki jo vidmo, če rokave zavihamo. Obutev: škornji so iz mehkega usnja, popolnoma oprijeti (slika 4); nosimo pa tudi raznovrstne gležnarje, ki so lahko podobni planinskim čevljem. SUK! J POSEBNOSTI: Največja posebnost so zelo pisane nogavice: karo, črte ... (slika 5). Tudi Sovjetska zveza, in znaki socializma (zvezda, srp, kladivo) so zelo "in". Da bo oblačilo bolj zanimivo, si lahko pomagamo s pisanimi šali, ki jih lahko ovijemo okrog bokov, ali si ga pripnemo, da visi čez eno ramo .... Zelo moderen je bel polkrožen ovratnik, obrobljen s čipkami (slika 4). (O CjLEDALliČU CISTO HALO) Bili so še mladi in zelo zeleni. Bogovi so sklenili, da jih izobrazijo, da bodo imeli nekaj potomstva tudi za svoje položaje. Posvetovali so se in prišli do zaključka, da morajo "mali" v usmerjeno izobraževanje. Najbližja šola je bila SGNŠ, zato so jih poslali tja. Tu so jim poleg znanstvene ponudili tudi nekaj kulturne izobrazbe. Na izbiro so jim dali dva abonmaja: gledališkega in glasbenega. Vsekakor je imel gledališki večjo vlogo. Toplo so ga priporočili; bil je skoraj zastonj, delno obvezen, zelo v redu in sploh. Večina bodočih izobražencev je tako izbrala tega. Na koledarčku so lahko odbili pet - pardon - šest petkovih plesov v Sempasu - v kolikor ti seveda pridejo v poštev-in jih namenili gledališki igri. Seveda je bil izbor med obema zelo težak. Nekateri so že ob besedi abonma tako zavili z očmi, da bi mirno lahko opravili pregled svojih možganov. Ko so zvedeli, da vse poteka po cik-caku, so drugi hiteli trditi, da jih mamice'in očki tako pozno res ne pustijo ven. Redke izjeme, ki vedno komaj čakajo priložnosti, da ustrežejo bogovom, so že zarisale nasmeške na svoja usteca. Kmalu so doživeli premierni odhod v Novo Gorico. Najbolj zagreti (za zadnje sedeže v avtobusu) so planili v avtobus, kot da bi jim kdo rekel, da bodo plačani za to. Ostali so bili jezni, ker je bilo prostora za všečna avtobusu resnično premalo - nikakor ni kazalo, da se vozijo v gledališče. Naj in sploh pomembno vprašanje je bil igralčev dolg nos. Pri.nepoučenih je trajalo kar nekaj časa, da so ugotovili, za kaj gre. Drugi problemi so šli v glavnem mimo. Verjetno so bili manj očitni, kot da jih sploh^ne bi bilo. Po koncu predstave so se kresala mnenja. Nekaterim zaradi načel (ne ugajati) igra ni bila všeč, drugi pa so trdili, da jim je bila - ne da se povedati kako - všeč (najbrž zato, da se ne bi osmešili). Prva naloga je bila torej za njimi. Oddahnili so si. Tjaša, 1.d Pozor ! avto šola a/apaoa..... ---- OGLEDALA ... ZAVIRAJ ... TRETJA . DRUGA ... USTAVI ____ PRVA ... SPELJI ZAVIJAJ ... DAJMO ... DRUGA ... GAS .. ..... IN ZAČELO SE JE ŽIVLJENJE ____ ... SMERNI KAZALEC ... ZAVIRAJ .. ......... DAJMO BOLJ ŽIVO ....... TRETJA ... HOPL^ PA RAHLO ČETRTA Ne, to niso sanje, to je resničnost. Večina pripadnikov četrtega letnika se že resno ukvarja s problemi vozniškega izpita. Nekateri le "premlevajo" možnost za vpis v tečaj prve pomoči Drugi so se že opogumili in prestopili prvo stopnico, ki pelje do vozniškega izpita. Srednja kategorija so tisti, ki delajo teste; ____ najpogum- nejši pa že sedijo v avtomobilih (seveda je na nekaterih še vedno napis AVTO ŠOLA). Začne pa se s prvo pomočjo! V modri knjižici je kar na 126 straneh opisano ravnanje preudarnega udeleženca v prometu. Samo psihološko uravnovešena oseba sme sesti v avto, in prva pomoč je, fant, zelo resna zadeva. To dokazuje že osip kandidatov našega razreda, ki so neslavno padli na svoji 1. preizkušnji. ... Žalostno je, da smo odpovedali ravno pri oživljanju; pa naj še kdo re^e, da je prva pomoč zelo preprosta zadeva. ... Da pa ne bodo opravljivi jeziki blatili našega ugleda, naj povem, da smo v drugo uspešno opravili svoje naloge. ..... In že je tu 2. naloga. Testi .... prometni znaki .... rumeni avto ima prednost ..... zeleni val — stop........ mami, to pa je tako težko. ... In že smo na 2. stopnici___ ... in drugi korak je tako usoden in težak .... in vožnja v lastnem avtomobilu je še tako daleč ... In ko tudi svojo drugo nalogo uspešno opraviš (če te poprej prijateljsko ne opozorijo, da boš moral drugič še enkrat pred strcge oči dvočlanske komisije), si že skoraj "ŠEF" ... ...... obstaja še ena stopnica ..... vožnja v avtomobilu ... in nato izpit Vse učitelje in učence naše šole prijateljsko opozarjam, naj bodo pazljivi, če zagledajo v daljavi avtomobil z napisom AVTO ŠOLA, v katerem sedi eden izmed nas! Priporočljivo je splezati na drevo, skočiti v jarek ali poiskati drugo zaklonišče. In pazite se! Ne smejte se - to ni smešno, to je presneto resna zadeva! Nike in Snežka, 4.d DEJAklJEh MODKIH TEMELJ MlRkll 50 ZATO. UJKOMUR klE ŠKODUJEJO,TRDW I SVET VARUJEJO. Nekoč sem bila še majhna. Svet okrog mene seje zdel kot barvni film, poln topline in radosti. To je bilo, ko sem bila še majhna. Nekoč, nevede, sem zrasla, toda moja notranjost je bila še zelo majhna, zato je bil svet še vedno kot barvni film. Bilo je lepo takrat, verjela sem v pravičnost, verjela sem v dobre ljudi. Kar naenkrat, kot bi televizijski sprejemnik pregorel, se je vse spremenilo. Najbrž sem predolgo gledala čudoviti film o življenju, pa me je potem tako prizadelo. Nisem verjela, da bi me lahko prijatelji prevarali, nisem verjela, da ne živim več v pravljici. Žalostno je bilo spoznanje, da je malo pravičnih. Ko sem to prvič spregledala, nisem mogla doumeti, da je to res. Nehote sem drezala v usodo, ki me je vedno znova razočarala. Toda vsako novo razočaranje sem laže in hitreje prebolela. Življenje je kot lonec. Vsak človek ima svojega. Priklenjen je nanj in z glavo meša po tistem, kar si je prinesel vanj. Zato nekaterim mešanje ne gre od rok. Zmes je gosta in lepljiva. Drugi pa radi mešajo. Pošteni in pravični so. Njihova zmes ima poseben vonj, pa tudi meša se lahko, saj so v svoje življenje prinesli samo dobre stvari, ki so jih dobro razporedili in jih znajo izkoristiti. Ampak zakaj ni na svetu samo takih ljudi? Najbrž zato,ker nekateri niso pripravljeni na bitke, ki jih čakajo v življenju. Mogoče zato, ker so preleni, da bi bitke bili. Toda slej ko prej se kesajo. Kesajo se zaradi svoje uma-zanosti in zaradi lepljivosti svojega življenja. Radi bi nazaj, postorili vse še enkrat, potem bi jim bilo laže. Kdo so ti, pošteni ljudje? Morda jim omet že odpada, morda je streha odkrita, toda notranjost jim je čista, sveža. Svojo pot so našli, uspešno so se spopadali z ovirami, ki jim jih je namenila ... tako pravijo ... usoda. BOM TUDI JAZ ENA OD NJIH ??? Hvala vam, umazani, rešili ste mi življenje. Pokazali ste, da ni tako, kot sem si ga predstavljala. Bitke, razočaranja in bolečina spoznanja so me pripeljali na lepšo pot, čistejšo in bolj zanimivo. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Mama! Daj mi tisti PISANI LONEC ! JE PRAV IC klO«5T , 60, Tjaša Lovrekovič, 1.d Ta ovet p-z B^nLfBId HUT^USIBA aqojBu aC bj,,, :haoxsbu xud ouis bj -aqojBU ^oas b^ tpn^ aC Bp ' (B>ix^Buia^Bui ^adoz) x^Bdsx>is Bp as 'aqojBU >jauBxo poiu aC ja>f ux '>iazBiuz uapBABu ax aC Bd sbu xjd n^ 'Buiu^atun sxds Bq XTQ TQ lPxwazBSaN e^j ■bCjbx -os B§a>^BSA apuBs Bd >jaAO 'Buaoo BsqB"[sCBu os aoi^ad - T^BpjAB^spajd afzBX a^soq xs bq 'ijqop zao ure^ os xqBxs xsa :BPxoB§au xpn^ BpxaA BpaAag *appnpx xqBxs ujaCoqBu muoBSrup z n^auBxd uiaSrup bu os appnfx xjqop xsa :ousoxds ■ bujoxz BSauoAjz qoj bu BpxABJds au qoxds xpnPx ux auaoo adax auiBS bujx 'B^adax>l au xxo^xu x>j 'ujo^ubj jadns oxaz '( + ) "j "d uixuoBSrup z ^3as xpn^ BpB^sqo Cajoq. "a uiaox°sos unCom z xxxoBua o>iqBx"xq uio^v ,,'Bjpap uiapoqBU uixuAX^Bgau z ujo^bti^ub xpnq BPB^sqo uia^od 'BjpaC iua(?oqBU uixu -Ax^xzod s ujo^b BpB^sqo :x>jxzxj XJd ouis qadoz *aqojBu ux ABJd os a>fBdBU xpnq. 'bo "aqojBu ux ABJd 'qxusaj ux qxusaius - >^BdBU pjbPxxxiu ^aj •xpxuiaz bu xpnpx aP o>fxxo^ - qBpjBpxxitu qx^ad xjd axss bouo>i as jba^s "TPnPx TIcIn ao^baq.jui qxuxBxoua^od qx^asap qx^sxq po uas^B^ xq Bp 'ssunoBJ ao '11aqojBuil a azjAajds ^adoz as „ABJd ux ripaj a oxaz„ uj •iuapnpx uixqasap apuaPxAXz xs XT^JMTJd "nJBA^s ABJd ux npaj a oxaz„ a xuauiajds qBUJ bu as „aqojBU,^ x^sxj, "xpnCx ^asap as XTJolun OJiqBX 'XTqn 13 Ts iq JBp -uaA „-aqojBN11 :xa>iaJ >13aoxo xq 'safxqn B§o>fau sq *xjBAqs qxusaj pxoq xpriq X^XU>fB^Op XXBJOlU 3S xq Bd '(""CLUJBA^S 3qOJBU UX ABJd S BPJBA>jn 3S X>t 'Bp3A aP oj, :Bpxoxuxjap) „aqojBu ux ABJd,, o xpaA paq aCxauia^ ouiBPxAB^sod az 0)j (•sauiBZA bS o>ixxo>t 'B§a^ po ousxApo 'xqBJ>iq dnj^s ux oxxabjpz aC >jax >fBSA :BJ0A0Sajd BSa>isuaAoxs bSbjb^s Aa^xqoposod) „-osrij pod X3spo ux xjx^s asA soq Bd 'AOUxjxdsB ox^b>{s i sauiBZA ao 'xqaxoq XBqau qoz oq a^ 'uxjxdsB l saiuBZA ag,, :axoq x^spaAod opBsri^sod Bd apxoxuxj -ap auxB^xzxj ux xzbjzx xuox^Btua^Btu xsa „ i B§au^nxosqB xu oxu 'ouax^bx3J ax ap asAn ttuouo^Bz uixAOuxa^suxa z xxtusBCod o^ xq ouxB>[xzxj -BqBxs xpn^ x^BJ>iq ap 'Bjqop oures xu xpn^ jba^s Bjqop Buaqoj\[ lxl~ <—- |X|jB§aABJd xqsoupajA xu^nxosqB xuAX^B§au o>fBua ouox^Buia^Bui ap aqojBj\[11 :xCxujaz xqnPx xsbu bu aqojBu ux ABJd patu soupo ouiCaxSod PBpas 'apausB^ uia^ o bj * ABJd ux ojqop x^souiunau'apuBjq aC jap>i '^aAS BCB^sqo oao^oo -xu BSau^auiBd oxu xpn^ n^ pBS 'sajaqod au oxu Bp 'af Bd ABJd 'uaA x^Bjqod sSau^atuBd Cb>| saooq ux SBJxqajd oq xq Bp 'af aqojBj\[ * ABJd OBd ap ' ABJd sauiBZA ao ux sauiBZA o^b^ jba^s OBd ao 'aqojBu xqBJ>jq ux ABJd aC asA •ouixaxz qoxds Bp 'aqojBU 'oxos a oiuajS sp 'aqojBU 'uiasxd b§ Bp 'ap aqojsu '>[auBxo poui Bq aC aqojBU uj Jc lAVMOa 3 ČV£T 1 - n ^ in/ o® M \ 1 S* > £ V ^ TU, - * ! SloceH ^^.u^eri. IŽ-OjUdlLS J>£J^A/J4 S^Oj ShlSBL' K/J4M v M/2. > / O 4y S^ <5 W - J ^r C Vj / ■o3 O" ^C// MISEL. ^ v v^ ^ v ^ V^v .J, / več vem o,pa ue povemo OPUSTILI SMO VSE KAR JE BILO STARO IN ZASTARELO ..... DVIGNILI SMO SE V VIŠAVE PODZAVESTI SANJ ASOCIACIJ ABSURDA ..... PREPUSTITE SE SVOJIM ČUSTVOM IN SE ZAVRTITE Z NAMI V 20. STOLETJE (TURIZEM SMO LJUDJE) V KROGU STOJIMO IN POJEMO PESMI STISKAMO PESTI IN TUJE MISLI ŽE OD ROJSTVA SMO ISTI ____ Recimo, da je svet razdeljen na dva podsvetova: na realni in na duhovni svet. REALNI SVET: svet laži, vsakdanjosti, ki spreminja ljudi v robote in robote v namišljene ljudi. Kdor ima lepo obleko,je nekaj vreden ---- Kdor je v cunjah, je reven, "rije" po blatu, se utaplja v alkoholu in je obsojen na propad. Važna je obleka, pa četudi je pod njo le kup"dreka" KDOR NOSI KLOBUK, JE PAMETEN, PA ČEPRAV JE POZABIL GLAVO DOMA ..... Preveč plitev in tradicionalen je ta svet, preveč je smrti, žalosti in nasilja. ŠE VEČ VEMO PA NE POVEMO IZ KROGOV V KROGIH KROŽI ........ Zatekli smo se v DUHOVNI SVET ____ Imela sem krila, tanka in prozorna krila. Letala sem čez pokrajino ..... Letala sem skozi svet, ki je ... Preprosto JE TU, MED NAMI, V NAS SAMIH ____ ZSL Zavrgli smo vse, kar je TRADICIONALNO, celo TRADICIONALNEGA BOGA ____ ____ VSAK JE ZASE BOG ---- ____ VSAK SAM DOLOČA SMISEL SVOJEGA ŽIVLJENJA ____ Postavili smo si vprašanja: ZAKAJ in ČEMU človek živi? KJE JE SMISEL NJEGOVEGA BIVANJA? V SANJAH se skriva resničnost, v ASOCIACIJAH smo našli uteho svojih src. Rešitev sveta je v BOJU, v REVOLUCIJI, v AGRESIVNOSTI. Zakorakali smo po ulicah, mahali z zastavami in kričali parole ..... Stali smo za barikadami in darovali svojo mladost in kri za nekaj lepšega, za lepši jutri. Peli smo pesmi in se borili proti meščanski vsakdanjosti. PROTI TEBI SMO NAPERILI SVOJA PISALA "DRAGI" REALNI SVET .....! ŠE VEČ VEMO PA NE POVEMO SEBI IZGINE KO SE V SEBI LOČI ..... Zavrgli smo TVOJA PRAVILA, opustili tvojo MORALO, in porušili STARE FORME Stala sem na križišču ..... Na levo pelje stara, vendar utrjena pot, avtomobili so na zunaj lepi, pa čeprav imajo slabe motorje ---- vse teče uglajeno in umirjeno. Na desno pelje divja, nedokončana cesta, polna prepadov, slepih ulic, veli kih "luž" ____ Promet je neurejen, divji, nekontroliran, nihče ne ve, kam pelje ta pot - vendar je to pot ŽIVLJENJA ..... Na križišču sta stala dva rokoborca, vsak je vabil na svojo pot ---- "Bil" se boj med starim in novim, med svetom in med življenjem. Bo zmagal stari- tradicionalni svet ali komaj rojeni- NOVI SVET - svet drugih dimenzij ....... DA ... JA ... HI AH HU ____ MU ... IBI ---- MA-MA•...DU-DA ... (vrnili smo se k svojem bistvu) Nike Pogačnik Pekel so ljudje okoli tebe Eartre ) Ves ta vlak mora priti na svoj cilj. Toda brez lokomitive ostane na postaji. Veliko vagonov, a malo lokomotiv ..... Nešteto pa je ljudi, ki tiščijo v rokah svoje vozovnice. Obraza matere in otroka na peronu. Čez čas se zganeta. Slovo. Majhen, neznaten, rdečeličen otrok sredi sivine in dima ... "Ne morem ti dati nobenih naukov s seboj, ker se sama nisem ničesar naučila. Lahko bi kvečjemu rekla: Enkrat na dan pojej kaj toplega, ali: Ne pozabi si očistiti zob! Eno pa si zapomni ......." OČISTITI ____ MOJA NOTRANJOST JE NATRPANA S SAJAMI ..... MRAK LEGA NA ZEMLJO IN DIM LOKOMITIVE JE ČRN ____ ČRNA SEM, UMAZANA. V MENI SO BREMENA ... NEODPUSTLJIVA, NEODREŠLJIVA, NEIZBRISLJIVA, VEČNA BREMENA, TU, ZA ZAPRTIMI VRATI ____ Enolično škrebljanje koles... TOPO UDARJANJE KORAKOV PO CESTNEM ASFALTU. MNOŽICA ____ VSAKO MOJE DEJANJE SE ZRCALI NA TEJ GRUČI HITEČE ČREDE ... DELOVALO BO V NESKONČNOST. KER ŽE OBSTAJAM, MORAM OBSTAJATI ŠE NAPREJ. MOJ POLOŽAJ V SVETU IMA DVE RAZSEŽNOSTI: V ŠIRINO JE NEZNATEN, V GLOBINO NESKONČEN. Vlak se ustavi ... Prisede hudo nališpana ženska. Njene mesnate ustnice in drobne oči so maska njene praznine. Njen glas je cvileč ... NA TELEVIZIJI SEM GLEDALA IN POSLUŠALA MLADEGA VIOLINISTA'. IZREDEN TALENT. SREČANJE Z UMETNIKOM ME JE PRETRESLO, ČEPRAV VIOLINA NIKAKOR NI MOJ PRILJUBLJENI INŠTRUMENT. VIOLINA IN UMETNIK STA BILA ENO. LES IN STRUNE SO VIBRIRALE KOT SRCE ČLOVEKA. Starec bere časopis ... Njegovi lasje so srebrnobeli ... ČE JE MODROST RES STARA, JE STAROST RES MODRA?! V GUBAH SO NANIZANI ŠTEVILNI ZAKAJ-I VPRAŠANJA BREZ ODGOVORA. - ČEMU JE POTREBNA TA NESKONČNA, MOREČA VOŽNJA? ZAKAJ NE IZSTOPITI PRED KONČNO POSTAJO? - SE NESKONČNOST LAHKO PRIBLIŽA ČLOVEKU? SE POTEM NE BI KONČALA? VZTRAJAJ TUDI ČE NE VEŠ, TUDI ČE NOČEŠ, TUDI ČE NI CILJA,... NE UPIRAJ SE! Par si šepeta nežne besede, ki zvenijo monotono kot nenehno drsenje koles po tirih ... "LJUBIM TE," ALI MORDA ... "ŽIVLJENJE BREZ TEBE JE KOT JAJCE BREZ RUMENJAKA," ALI ... "NEKJE SI TEMELJ MOJEGA BIVANJA," ALI PA ŠE LEPŠE ... "TVOJ ODTENEK BARVE JE ENAK MOJEMU!" ____ RAZLIČNA POJMOVANJA, ENAK OBČUTEK, ISTA SITUACIJA ____ Predirljiv pisk ... Majhen predrznež je pravkar prejel klofuto od očeta. Upornik! ... ČE BI BIL SVET POPOLN IN BI BILI LJUDJE POPOLNI, NE BI BILO BOJA. VSAK BOJ JE USODEN ... NEKDO JE VEDNO PORAŽEN ... ŽIVLJENJE JE 2Ji POLNO PORAZOV IN ZMAG, TOREJ JE TUDI VLAK POLN ZMAGOVALCEV IN PORAŽENCEV Vlak drvi, drvi, drvi ___ Okrog mene se ljudje smejejo, jočejo, stočejo, prepirajo, tolčejo, bedasto režijo, poljubljajo, sovražijo, veselijo, nekateri se še vedno upirajo ... Ne bežim - le vztrajam! Naj pridem, da dokončam začeti stavek? da nalijem kozarec, ki sem ga polnila? da dokončam poljub, ki sem ga začela? Prekinjeno ljudstvo - izbrisan človek? prah senca noč nič tišina mrtvih tišina neskončnosti tišina ujetosti Absurd je smisel te vožnje v neskončnost! Anita Stegovec, 4.d kateri je pravi pepe ? Živo pisane slike v moji podzavesti. Rišem strip in se ne morem odločiti za pravo verzijo: 1. Letalo z glavno osebo (Pepe iz Mikijevih zabavnikov) eksplodira. No servivors. Rdeči iskri na temno modrem nebu. 2. Letalo z glavno osebo si opomore in leti naprej. Vse je O.K. Ker sem tako zelo otroško trmasta, narišem obe verziji hkrati: iz enega letala nastaneta dve: eno razbito in eno celo. Zaključim prizor: na temno modrem nebu na tisoče aviončkov s smešnim glavnim junakom. Vprašanje: "Kateri je pravi Pepe?" Odgovor: "Vsi so pravi." Zbudim se in se čudim svojim sanjam. Verjamem jim in sanjam budna naprej. Slike niso več strupeno žive. Tako prekleto vsakdanje so. A vseeno - moje srce je še vedno čisto, otroško. Zaupam si. •JEL SI TI IKAD SPAVALA SA Črnogorcem? Njen pogled me je udaril kot mrzel bič. Joče se iz ihtavosti, boji se, da jo bodo pozabili. Hoče biti prva tudi v najbolj umazanih rečeh. Maščevati se hoče za sanje, ki niso bile njene. IRENA, ŠTA JE BILO ONO 0 Bosancima? Dvomim, da so to res sanje. Tako žalostno resnične so. Saj v moji nedolžni duši ni toliko sovraštva in slabosti. Jaz sem vendar ponosna na to, da sem, da govorim in mislim. MOJ OTAC JE vojno lice I JA ZNAM, ŠTA JE TO vojna tajna. Postati moram spet svet zase. V vseh teh umazanih zanikrnih ljudeh (nekateri izmed njih so na videz čisti in na videz moji prijatelji) vidim svarilo. Moj zagon je skrit v mojem tihem kljubovanju. Molčim. "d o EluardU NA SVOJO ŠOLSKO KNJIGO NA ELEKTRIČNI KROG NA OPILKE NA IONE PIŠEM TVOJE IME. NA ELEKTRON NA ATOM NA HITROST VEKTORJA IN NA DUŠO KOVIN PIŠEM TVOJE IME. NA VSA MAGNETNA POLJA NA VSE SUNKE TOKA MAGNET NAVOR MERILNIK MOČ PIŠEM TVOJE IME. NA VSAK GIB RAZTOPINE NA CUREK NA DELCE NA OMOTIČNOST ROTORJA PIŠEM TVOJE IME. NA BRONASTO TULJAVO NA RAVEN VODNIK NA INDUKCIJO PIŠEM TVOJE IME. NA ŽICE IN VAKUUM NA ZANKE NA NABOJE NA OČARLJIVOST NAPETOSTI PIŠEM TVOJE IME. NA PUH NIHANJA NA ZAGRETOST VALOVANJA NA RAZPROSTRTO VZAJEMNOST PIŠEM TVOJE IME. IN Z MOČJO ENE' BESEDE ZAČENJAM DRUGAČNO ŽIVLJENJE ROJEN SEM DA TE SPOZNAM DA TE IMENUJEM: FIZIKA. NA PLEMENITOST UPOROV NA UPORABNOST NIKLJA NA ZAČARANE POSKUSE PIŠEM TVOJE IME. Benedikt, 4.NMT NA VSAK PRESEK SIL NA PLOŠČE BLEŠČEČ KONDENZATOR NA SPECIFIČNOST RJAV IZOLATOR PIŠEM TVOJE IME. ' ' ' " • " •ti :' • : • . v« , •• • Č)REČklO klOVO LETO * Prišla je zima. Bila sem nepripravljena: zarila sem se v tople gube svojega preozkega plašča, grela tresoče roke ob slabi toploti našega radiatorja in se skrila globoko vase. Mraz pa je ostajal. Bolečina hladu mi je prebadala telo, sapa je na zraku postajala prosojno bela in usta so mi posinjela. Postajala sem na pločniku pred bogato okrašenimi novoletnimi izložbami naših veleblagovnic; dedek Mraz je široko razprostrl roke; izložbenih lutk ni zeblo, Labod je razlil svojo paleto barv zimske konfekcije in Pekovi škornji so se bleščali v motnem siju dneva. Ob toplem dihu moje sape so se izložbena okna zameglila. Sanje so se za hip zabrisale. Sla sem mimo. Nekomu za mano je spodrsnilo na umazanem ledu. Glasno je zaklel. Ni se mi zdelo vredno obrniti se. Nski dami v krznenem plašču je padel bogato zavit paket iz rok. Šla sem mimo, z rokami globoko v žepih in glavo skrito v moj preozek plašč. "Novo leto bo ... rada bi jim kaj kupila .... dedka Mraza najbrž letos ne bo k nam domov ... Časi se spreminjajo. Sicer pa sva s sestro že veliki ... Otroci potrebujejo darila ___ Le kaj naj kupim? ..." Burja je zapiskala mimo vogala, njen zvok sovražim, in snežinke so mi kot bucike mesarile obraz. "Pa saj niso vse darila ... Važno je, da se imamo radi in da smo skupaj ---- Kako osladno ___ Od ljubezni se ne da živeti! ____ Le kaj naj jim kupim?" Mraz je. Srečno novo leto, ljuba mami in Ana, srečno novo leto, ti moja žalostna, nesrečna domovina ... •'■■V&r.'.*:. /r^/Cv Katja Nusdorfer •• fX . ■ • - • .. '■tu-f 3uu< 15 MOT DEAD (TO JE 5AM KLIMIČMA 6MRT ) KAJ JE PUNK? ..... "punk je zame glasbeno-socialno gibanje vseh oblik: od pozitivnega punka pa do marginalnega, že skoraj kriminalnega punka, katerega skrajna oblika so "skinhedi" ....." "Punk je neki tacga, k po zraku leta in vsak tolk in tolk časa koga piči ....." PUNK MED ALI POD SLOVENCI? ... "Punk mi je od samega začetka pomenil gibanje, kjer ni šlo le za glasbo, ampak tudi za napad na institucije, sistem. Sploh se mi ne zdi kopija z zahoda. Glasba že mogoče, ampak zdi se mi, da je punk pri nas dokaj sam svoj, ker obravnava naše probleme, ki jih imamo vsak dan na glavi ......" .......V RAZVITI - INDUSTRIJSKI DRUŽBI, DALEČ NA ZAHODU SE JE RODIL MAJHEN KRIČEČ OTROK - KRSTILI SO GA ZA PUNK ..... ŠIRIL SE JE KOT OGENJ V VETRU, DOKLER NI ZAJEL TUDI DEŽELO NA SONČNI STRANI ALP ....... V slabih socialnih razmerah, v družbi brez prihodnosti, v družbi s strogimi pravili in normami, se mladi ne počutijo več dobro. Njihovo geslo je "____ VSE JE BREZ ZVEZE ,... TREBA JE SESUTI VSE ŽIVO ____" Nekdo je zapisal, da gre pri punku za tisto delovanje in ustvarjanje, ki se pojavlja mimo države in njenih institucij in krepi civilno družbo. Poudarek ni na izgradnji boljše družbe, temveč na višji realni svobodi. Cilji širše družbe zanj niso relativni. Punk kot kulturni pojav se poskuša asimilirati v alternativno umetnost, medtem ko se punk kot socialno gibanje skuša eliminirati. Kakor ste lahko že sami opazili, beseda punk ne označuje le glasbene scene - kot si večina ljudi misli, temveč je to širši pojem, ki zajema celotno kulturno in socialno sfero. Pri nas je bil pojav punka v veliki meri povezan s slabimi socialnimi razmerami, ki so mlade prisilile v take skrajnosti. Na tej podlagi je zaživel in tudi dobil določene značilnosti, ki so specifične le za naš prostor. Punkovska javnost je bila že od samega začetka najbolj na udaru, ker je pač najbolj vidna in moteča v vsakodnevnem življenju. Največ opravka je imela policija s punkerji od leta 1979 pa do leta 1982. Punkerje so obsodili neonacizma, pripadnosti organizacijam, kot so četrti rajh in podobno .... Policija je punkerje preganjala, zapirala in zelo grdo postopala z njimi. Druga značilnost punka v tem obdobju je, da začenja razvijati institucije, skozi katere je deloval. To so: Radio študent, Škuc in Forum, disco FV, Mladinski center .... Te institucije so predstavljale zbirališče punkerjev in zato so imele veliko problemov z oblastmi. Punkerji o sebi:. "Punkerji smo v bistvu najbolj občutljivi ljudje, čeprav tega ne bo noben pokazau. Ne smeš pokazati, da te je strah, če ne, te pohod jo kot mačko. Tist k je v punku, se mi zdi tud bol pameten k ostali. Že to, da je zašteku, da je vse pizdarija, je dost, da mi je bol všeč k ta drugi, k se sam delajo fine. Punkerji izgledamo mogoče barabe,.smo pa bol iskreni k vsi ta drugi ....." Punkerji kažejo svoj pogled na svet že s svojo zunanjostjo, ki močno odstopa od "normalnega" videza. Citat: "— jest govorim skoz svojo obleko ..... Lahko bi šel na cesto in se dru, da se posirjem na vse, pa nima nobenega smisla, samo na Paušetovo bi me odpelal. Tko pa si oblečem par stvari, k so v bistvu čist normalne, pa ljudje vseen popizdijo. Pobarvani lasje, ki stojijo pokonci, pa še kakšna popisana majca in strgane kavbojke in že so ljudje u luft. Prav hecen, kako se da ljudi zajebat ....." Punkerski imidž direktno žali (FUCK OF, PISS OF ...), grozi (militaristi-čno gverilska oprema) in provocira (napis NE). V punk "modi" najdemo predmete, kot so: verige, jermeni, pasje ovratnice, ključavnice, straniščne verige, sponke - "knoflice" pripete skozi nosnice, ustnice ali ličnice. Uporabljajo cenene materiale v vulgarnih dizajnih in v živih barvah. Proti pravilom o zakonih lepote, ki jih propagirajo širši mediji, so punkerji (moški in ženske) začeli uporabljati ličila v pretirani meri - tako, da zbujajo pozornost. Prav tako so zanje značilni lasje živih in nenormalnih barv (oranžno zelena, fluorescenčno rumena .....) Ustavimo se še pri obnašanju in mišljenju punkerjev. Citat: "... Ničesar ni, kar bi se mi zdel neki vreden. No ja, velik dnarja bi že imel, ampak če ga pa nimam, je tud u redu. Za tisti pir že nažicaš. Rad imam musko, ta mi še največ pomen. Tudi na prijateljstvo neki dam, prijatelja ne bi nikol zajebu. Tudi pičke so čisto fajn zadeva. Pa žuri, seveda ...." Upam, da ste dobili vsaj okvirno podobo o tem, kaj pomeni in kaj skriva v sebi beseda PUNK. Sedaj pa se vrnimo k punk - blasbeni sceni. Od tujih punkerskih bendov naj omenim le: Sex Pistols, Siouxie and the Banshees, Dead Kennedys, Clash, Pere Ubu, Brian Eno, PIL, Velvet Under-ground, Crass, Partisans, Blak Flag ____ Začetek punka so pri nas napovedali Pankarti leta 1977 s prvim koncertom na Mostah. Glasbo je širši množici predstavil Radio študent. Slovenska punkerska scena je imela svoje središče v Ljubljani, seveda pa se je punk pojavljal tudi v drugih krajih, kot so: Kranj, Maribor, Koper ... Kmalu so se začeli pojavljati številni punkerski bendi, ki pa so imeli probleme s prostori za vaje, zato so večinoma propadli že pred svojim razcvetom. Skupine zgodnjega obdobja so: Grupa 92, Buldogi, Berlinski zid, .... Kasneje so se pojavili: Kuzle in Šund v Idriji, Indusbeg iz Metlike, Preporod iz Maribora, Gnile duše iz Ormoža. V poznejše obdobje pa spadajo skupine, kot so: O'kult, Otroci socializma, Čao pičke, Via ofenzive, Orkester Titonica, Skokofci, Lublanski psi, X-korpus, Niet (ki jih nekateri uvrščajo že med hard-core bende) in drugi. Nekoliko izstopa bend Laibach, ki ima čisto svojo militaristično sceno. Skoraj vse te skupine so se predstavile na Ročk "feštah" v ljubljanskih Križankah. ...."Za punk pravijo, da je mrtu. To se mi zdi trapasto reč. Kot glasba je mogoče res umru, toda kot gibanje je obstojal že od začetka "rokenrola" in bo obstoju še lep čas. Najbrž bo spremenil ime in se pojavu u kakšni drugi državi - mogoče celo v Rusiji ____" Ljubljanska punkrska scena se je začela rušiti že v zgodnjih osemdesetih letih. Propad je nakazal njen prodor v širše medije. Dokončno pa se je začel rušiti z ukinitvijo zbirališča - diskota FV. PUNKA NI VEČ JE HARD - CORE ! CAJT JE ZA NEKI NOVEGA:, AMPAK MEN SE ZDI Vse je v redu (ali pa se le zdi) hodiš po cesti in vidiš, ljudje te gledajo nekam postran, drugačen si, ne prebavija te. AMPAK MEN SE ZDI, DA TUKI NEKAJ SMRDI. Kar bi rad povedal, zadrži v sebi, brez veze je iti tako mlad sedet. Moraš biti šablona, če hočeš uspet ... Hodiš po cesti in vidiš zunaj je 6 pod ničlo, ura je 2 .... Ljudje so zaviti v plašče ... Oče je spet premalo zaslužil, razsaja doma in pravi ..... Ampak men se zdi, da tuki neki smrdi ____ (Komič Darko, Čibej Boris) Naj zaključim z Hedbigarnim spoznanjem, da je punk preživel življenjski cikel subkulture, ki se začne z rušenjem starih vrednot in konča z ustvarjanjem novih konvencij...... Nike DEAD WOMEN MAMMA TOLD ME TO PRAY BEFORE GOING TO SCHOOL I HOPE SHE DIDN'T EXPECT I'M GONNA BE SUCH A FOOL SHE SAID: "WATCH OUT CHILD! IF YOU'RE WRITING TESTS GOOD I'M GONNA BE SO NIČE AND I'LL GIVE YOU SOME FOOD" CHORUS: MY MOTHER WAS VERY SAD AND MAD SHE PRAYED A LOT AND WENT EARLY TO BED SHE DIED YOUNG BUT IT WASN'T TOO SOON 'CAUSE I'M GONNA GET HER MONEY AND FLY TO THE MOON NOW SHE'S DEAD AND COLL BUT I JUST THINK SHE'S BEAUTIFUL HER FACE IS SO CLEAN AND WHITE LIKE SHE HASN'T SLEPT ALL NIGHT I WON'T CRY AND MISS HER AT ALL BEFORE SHE DIED SHE BOUfflT ME A BALL NOW I HAVE TO FIND A BEAUTIFUL WIFE BECAUSE I WANT TO CHECK OUT MY KNIFE CHORUS: MY MOTHER WAS VERY SOLO: REPEAT CHORUS: I.M.O. & SPEED FUCKIN' GENERATION Je ze tako, da je slovenscina zelooo lep in bogat jezik. Vse najboljše stvari se pokažejo v slovenskih domačih nalogah. Torej: - pride edn tip h duhtrji. - Ma zkej si ti tolku rdjič u fris? - Ma me je pičla uasa. - Ma uselih zkej si tolku rdjič? - Jo je brat ubou z lopato. slovenska naloga tipota s sončne strani Alp Učinkovita in spoh the best shujševalna dieta! Pojeste lahko vse, kar je na seznamu: 1. DAN: nič 2. DAN: nič 3- DAN: nič 4. DAN: nič 5. DAN: nič 6. DAN: nič 7. DAN: nič Po enem tednu vse skupaj ponovimo! OOUDARMCOTMO RAZPOLOŽ£WE OU5L If- Mr^lT 50cy\jale prispevek za 5vojeg,a čosolca HIRAUA da ue bi 5pal /44 c£5ti. ; VEČJIH VSOT DEUAR1A J£ AJA5RAL kiAČ>LEDWJ£ DAROVE IW UASVETE- - Enega starega jurja (več nimam). - Če ste vsi ZA, bom dala iz razredne blagajne (njegov delež). - Potem mu bomo kupili mrežo in ga bomo obesili na drevo. - prinesi žajfo, ukradi ključ. - Jaz mu ponudim posteljo. Že danes lahko začne obratovati. - Sem že dala. - Bom spala z njim, je škoda denarja. - Moj prispevek je že dobil, če rabi dodatno pomoč (hm, hm), se (no ja) priporočam. - Št ipendija pride pozno, plačam lahko le v naturalijah. - Naj pride k nam, je še prostora pri mački in pri kokoših. Pogoj je, da vsak dan ulovi eno miš in znese eno jajce. - Pri meni se bo za plačilo udinjal sedem dolgih let in trpel kot prasec (implikacija, op.a.) ne hodi k meni. .... JC <3 kL o Jdo •b 5 EHkllKA ODVAJA KIJA 1. Izberi partnerico. 2. Kratek pogovor. 3. Intimni pogovor. 4. Odpelješ jo k sebi. 5. Se ji _ 6. _ zelo vroče in se 7. Punca miruje, fant je v ■ 8. Nežno _, razen po_ conah 9. Poljub 10. Sodeluje ona 11. po _ 12. _vedno niže 13- Kratka pavza za 14. _ uporabi svojo domišljijo 15. _ponovi vse od _dalje, - brez pavze 16. Fant _ 17- Galop z višjo frekvenco 18. Vsiljeno nihanje 19. Konec nihanja 20. in VEK DR ■i V dobi vsesplošne in gospodarske krize vsak pazi, da bi se čimbolj poceni ali zastonj najedel. R.B. bi v teku prakse pojedel še mizo in stol, če bi mu pustili. Kislinčka + natrijčk = šola v prahu. jiu.... UGOTOVITEV PO PRAKSI: za 8 ur spanja v službi se tip uči do 12 let. B.Z. je bil reden obiskovalec kemijskega laboratorija. Večkrat se je vračal ven tudi s sledovi ličila na obrazu. Just a malo! M o L, O- (D TD Cfl m o ^