Bogdan Lešnik EPISTEMOLOŠKE TEŽAVE Z VSAKDANJIM ŽIVLJENJEM 1 Kako zelo držijo Althusserjeve besede, da je »težko, če ne nemogoče povzpeti se na stališče reprodukcije« (Althusser 1980:38), nam dokazuje prav vsakdanje življenje, življenje nas samih, ki se kot kakšni teoret- ski alpinisti vzpenjamo na to stališče in pri tem uporabljamo še kar podobno opremo: za cepin koncepte, za vrv ideologijo. V enem in drugem primeru poskušamo priti čim višje (ali vsaj »dovolj visoko«), pri čemer višino do neke mere odtehta težavnost »smeri«. In enako nam lahko spodrsne. Metafore, ki s tistim, kar sestavlja »vzpon na goro«, predstavljajo zlasti težave in meje, pred katere smo postavljeni, na primer, če poskušamo kaj doseči, v goratih deželah niso redke. Vendar nam ne gre za to, da bi primerjali proizvodnjo teorije s plezanjem po gorah — to stori že Althusserjeva metafora. Radi bi pokazali, da alpinistične metafore govorijo nekaj drugega, in da to, kar govorijo, tudi napravijo. Kar nas žene k takemu vzpenjanju, je nedvomno marsikdaj to, da bi z distance, z vrha, morda včasih zviška pogledali na lastno eksistenco, na njena protislovja in njene številne neznosnosti. Gre lahko tudi za poskus, dvigniti se »nad« vsakdanje okoliščine, nekam, kjer veljajo »drugačna pravila« — pa čeprav so razmere, do katerih se vzpnemo, le kondenzirana inačica vsakdanjih (tvegane, ekstremne), in »alpini- stični kodeks« je le idealizirana inačica razmerij, ki vladajo v družbi (vzajemnost, solidarnost). Hkrati pa še uresničuje po- sebno razmerje med temi, ki se vzpenjajo, in onimi, ki ostajajo »spodaj«'. Tudi če je njegova intenca samo »boljši razgled«, je vzpenjanje prvovrstno družbeno dejanje. O tem nam govorijo izrazi »povzpetnik«, »priplezati na položaj« itn.^ Tako vrednosti, ki jih proizvaja alpinizem, reprezentirajo razmerja v družbi, ki ga pozna. To seveda ni isto, kakor če bi z Malinow- skim rekli, da je v funkciji zadovoljevanja kakšnih potreb (Malinowski 1995). Funk- cija alpinistične dejavnosti, če bi izhajali iz delitve na primarne (organske) in izvedene (kulturne) potrebe', bi se nemara izkazala celo za terciarno; alpinizem ni niti zgolj rekreacija niti zgolj »kulturno specifična« oblika premagovanja strahu^, temveč je v ospredju nekaj drugega: ko ponuja »dvig nad« vsakdanje življenjske razmere, te razmere pravzaprav utrjuje. V njegovih metaforah gre za različne položaje subjek- tov, ki ne govorijo o ničemer drugem kakor o razmerjih gospostva^; v njihovi funkciji je torej alpinizem, ali natančneje, je »v funkciji«, da jih uresničuje, pa čeprav na drugem mestu, »metonimično«^. Tako lahko že iz »alpinističnih metafor« zvemo veliko o vrednostih, ki vladajo v družbi^, ki pozna alpinizem in te vrednosti ne le podpira, temveč tudi investira vanje. Alpinistične vrednosti so družbene vred- nosti, in bržčas jim prav zato s kritiko individualnega ravnanja sploh ne pridemo blizu. Lahko bi ga uvrstili med »drobna obrobna čudaštva«, kakor se nekje izrazi Malinowski, lahko pa bi se tudi krepkeje izrazili, govoreč o »prismojenih« dejanjih**, kakor je neki britanski pisec opisal samo- mutilacijo, ki ji je bil priča na Orientu'^. Pa vendar (vsaj v naši družbi) velja celo za obliko samo-realizacije'". Zato moramo 309 BOGDAN LEŠNIK M. C. Escher: Grafična galerija, litografija, 1956 310 EPISTEMOLOŠKE TEŽAVE Z VSAKDANJIM ŽIVLJENJEM nasproti koncepta potrebe postaviti razmi- slek o tem, kaj žene ljudi, da vedno znova izvršujejo tako »koristna« kakor »nesmi- selna« dejanja." 2 Potemtakem alpinizem, če vztrajamo pri konceptih Malinowskega — to pa počnemo zato, da bi jih izčrpali^^ —, »zadovoljuje potrebo«, ki je v temelju kolektivna, tako kakor govorimo npr. o »ljudskem športu«, čeprav se mu vdajajo samo nekateri in nikakor ne vsi iz ljudstva. Šport zajame veliko več ljudi, kakor je tistih, ki na igrišču v potu svojega obraza preganjajo kakšno žogo. Toda to navsezadnje velja tudi za umetnost. Oba kažeta neko zmožnost, techne, in oba imata zaradi tega občinstvo. Deloma to velja celo za znanost, in po svoje celo za religijo, ekonomijo, kulturo, pravo in sodstvo in seveda samo državno oblast, čeprav imajo te široko razvejane in tudi skrivne sisteme »izvajalcev« in »uporab- nikov«; a vsekakor imajo tudi spektakelsko funkcijo. Alpinizem torej ni edina praksa, katere kolektivna funkcija je videti v tem, da zadovoljuje potrebo, ki je zadovoljena že s tem, da taka stvar obstaja, pa če smo ali nismo njeni udeleženci (včasih jo še bolje zadovoljuje, če nismo) — a ne le s tem, da občudujemo spretnosti in zdržljivost alpinistov in alpinistk, temveč zlasti zaradi reprezentacijske vrednosti te dejavnosti, zaradi posebnega »vzporedja« med raz- merji, ki jih vzpostavlja, in družbenimi razmerji. Hkrati pa te vrednosti indicirajo kvečje- mu nezadostnost (prav v funkcionalnem pomenu*^) kulturnih oblik zadovoljevanja potreb. Lahko bi rekli, da smo naleteli na potrebo, ki je ni mogoče zadovoljiti, in funkcijo zadovoljevanja potrebe, ki je ni mogoče zadovoljiti'^ bi lahko primerjali s tem, kako nam fiziki predstavljajo črne luknje — vse požrejo in ničesar ne dajo od sebe, razen seveda svojega koncepta'^, ki pa tudi ni prav nov: med prednike lahko šteje tudi staro metaforo »sod brez dna«. Če je lahko heliocentrični sistem (kot nasprotje geocentričnemu) metafora za alienirano družbeno strukturo (avtonomno glede na subjekte, ki ji pripadajo), oziroma, »laka- nično« rečeno, za podrejenost subjekta označevalcu, potem je lahko črna luknja iz astronomije metafora za neko zahtevo, ki jo postavlja »družba« s samim svojim obstojem in ji nikoli ni mogoče do konca ustreči. Prav med potrebo in zahtevo, ki ji je prva vedno že podrejena (zato so vse oblike »zadovoljevanja potreb« vedno že »kulturne« oblike), pa je Lacan umestil freudovsko željo: povzroči jo objekt, ki (in kolikor) se znajde v funkciji, da na imagina- ren način zapolnjuje manko v tej strukturi, tj., jo »izpopolnjuje«. Zato je temeljna značilnost želje, da vztraja, čeprav se kar naprej izpolnjuje — v sanjah in fantazijah, ki so neločljiv del kulture in v katerih so vedno že reprezentirana družbena raz- merja, ki jih porajajo in jim dajejo snov. Kaj so sanje? Ali natančneje, kako jih obravnava Freud? Odgovor bo seveda segel onstran nočnih psihičnih aktivnosti v fazah REM, o katerih so najprej podvomili, ali imajo res tako težo, kakor jim jo je pripisal Freud, potem pa so jim sami dali še večjo. Sanje kratko malo indicirajo, da ljudje »imamo sanje«, ki nas »držijo pokonci«, in pogosto prav zaradi njih »funkcioniramo«. To, kar sanjamo in fantaziramo, na simpto- matski način realizira vrednosti, ki nam vladajo, čeprav jih pogosto ne priznamo niti samim sebi, kadar se jih sploh zave- damo, Freudov prispevek pa je v tem, da nas je naučil brati sanje in fantazije tudi mimo tega, kar priznamo in česar se zave- damo, čeprav to dvoje seveda ostaja ome- jujoč koncept. Ob tem se lahko navežemo na »sociologa nomadske želje« Maffesolija (1985), ki jemlje »hedonistične prakse« kot dokaz, da družbeni red ne zajame celote vsakdanjega življenja — še več, pri njem so erupcije marginalnosti, nešteti plemenskim podob- ni družbeni amalgami videti bolj vzrok kot učinek tega, kar Maffesoli imenuje »družbe- nost«. Vrvenje (in prepletanje) subkultur, najrazličnejših družbenih gibanj ali poseb- nih interesnih skupin je lahko tudi brez kakšnih določnih ciljev, ima pa »smer«, namreč, usmerjeno je k različnim (navadno 311 BOGDAN LESNIK družnim) orgiastičnim dejavnostim.'^ Kakor koli že, vprašanja, ki jih moramo zastaviti po branju Maffesolija, so jasna: V čem uživamo? Kaj veseli naše duše? In naprej, kaj veseli naša telesa? Zlahka namreč pozabljamo, da je Freud govoril o spolni želji in ne o »menjavi žensk«, ki je daleč bolje raziskana v klasični antropologiji kakor dejanska seksualna praksa.'^ Res je veliko uživanja — včasih kar vse — pre- meščeno v samo menjavo, toda to zgolj demonstrira, kako je tudi uživanje v službi družbene reprodukcije.'^ Brez dvoma gremo prehitro čez to po- manjkljivo raziskovano prakso vsakdanjega življenja, vendar moramo reči, da vsekakor obstaja v obliki regularnih dejanj, naj gre za oportunistična, habitualna ali adiktivna. Regulira pa jih ne le morala, pridobljeni sistem vrednosti, ki podpira (in pogosto hkrati podira) družbeni red, temveč so regulirana tudi skozi regulacijo telesnih aktivnosti, npr. s higieno, prehrambenimi rituali, defekacijskimi in urinarnimi nava- dami in običaji, proksemičnimi zakoni, pravili o masturbaciji in drugih seksualnih dejanj in tako naprej — z režimom, katerega edina funkcija je regulirati ali usmerjati željo na način družbene organizacije.^" Maffesoliju so, kaže, zlasti zanimivi načini opijanja, toda tudi ti so navadno rituali- zirani ali vsaj utečeni (glede na to, kdaj in kje, s kom itn.), in tako realizirajo vsaj neko obliko reda^', ali pa... za ljudi sega tveganje od neodobravanja do ekskomunikacije, za prakso pa od »destimulacije« do prepove- di^^. Torej nas niti Maffesolijev neustavljivi tok dionizičnih podob ne prepriča, da lahko katero koli dejanje ubeži funkciji re- produkcije družbenih razmerij.^' Narobe, če hočemo biti konsistentni, moramo tudi v eskapistični samoti, v še tako nevsakda- njem življenjskem stilu upoštevati sanje ali fantazije, ki jih u-dejanja, ker bomo v njih našli v zgoščeni obliki prav vladajoče druž- bene vrednosti; to se pravi, analizirati mo- ramo njegovo reprezentacijsko funkcijo.^'* 3 312 »Funkcija zatorej vedno pomeni zadovolji- tev neke potrebe, od najpreprostejšega dejanja hranjenja do zakramentalne prakse, pri kateri je zaužitje hostije povezano s celotnim sistemom verovanj, določenih s k\Ax.mno zahtevo, da se poenotimo z živim bogom,« piše Malinowski (jop. cit.\ l4l; mi podčrtujemo), vendar ne zazna, da je s tem vpeljal dva različna registra: »preprosto dejanje« zadovoljevanja potrebe in zave- zujočo prakso (ki jo drugje imenuje tudi »kulturni imperativ«), zato lahko oboje subsumira eni in isti (v temelju organski) potrebi, ki da ji streže institucija^^ »organi- ziran sistem dejavnosti« (op. cit.: 143), s katerim vedenje ljudi postane normirano in standardizirano. Toda tudi ta koncept zahteva nekaj preudarka. Vzemimo sorodstveni sistem, institucijo, katere prva funkcija je reprodukcija Ijudi^^, ali po Malinowskem, usposobiti otroka, da »z artikuliranim govorom sociološko obvla- duje svoje okolje« (op. cit.: 139). Seveda te funkcije dejansko ne izvaja »sorodstveni sistem«; pozneje jo Malinowski na izredno naiven način pripiše družini^^ (op. cit: 149), kjer pa je treba takoj upoštevati še poročni, pravni, politični in vzgojni sistem, družin- ski in šolski aparat, versko organiziranost itn., da o kompleksu, ki omogoča »delovanje z besedami«, niti ne govorimo. Zlasti pa je treba upoštevati, da se med izvajanjem te funkcije reproducira tudi sam »sorodstveni sistem«. A oglejmo si še nekaj bližnjih institucij. Cerkev, na primer, sicer izvaja določene rituale, vendar te že zdaleč ne zaobsežejo verskih dejavnosti (dejavnosti, ki jih nalaga vera); dejansko z razmeroma majhnim številom zakramentov zgolj vedno znova določi »pravilna razmerja«, ki jih mora verujoči uresničevati tudi drugod (še zlasti drugod, bi rekli pravoverni), se pokrižati na pravem mestu, dajati vbogajme itn. Šola izvaja pouk, vendar se mora učenec učiti tudi doma, pridobivati dodatno znanje (zlasti če je ambiciozen, ali če ima ambicioz- ne starše). V bolnišnici sicer zdravijo ljudi, toda to še zdaleč ne zaobseže zdravniške prakse, kaj šele dejanj, ki so naložena EPISTEMOLOŠKE TEŽAVE Z VSAKDANJIM ŽIVLJENJEM bolniku, denimo, po odpustu, ali da bi se bolnišnici sploh izognil. Celo mogočni sistem javnega zdravstva ne zaobseže vsega, kar ljudje počnejo v zvezi s svojim zdravjem in počutjem; zadostovalo bo omeniti številne »alternativne prakse«. Če ta opažanja in njihove implikacije povzamemo, moramo reči naslednje. Prvič, kot pravi že Malinowski, dejavnosti institu- cije »vedno odstopajo od njenih pravil, ki predstavljajo idealno prakso in ne nujno njene realnosti« (op. cit: 54); v vsakdanjem življenju, kot bi rekel Austin, se marsikaj do- pusti. Drugič, dejavnosti institucije je treba razlikovati od vsakdanje prakse, tudi kadar ta temelji na njih, kakor moramo razlikovati šolske dejavnosti od pisanja, branja, računa- nja itn., ki se jih v šoli naučimo. In tretjič, naloge, ki jih zadajajo različne institucije, se med seboj prepletajo, dopolnjujejo in včasih celo izključujejo, in vendar vse skupaj prispevajo k družbeni organizaciji.^^ V argumentaciji Malinowskega je neko protislovje, ki bo omogočilo naš naslednji korak. Kot navajamo zgoraj, ima institucijo za »organiziran sistem dejavnosti«; to bi po- menilo, da institucijo v temelju vzpostavlja (intencionalna) organizacija določenih de- javnosti. Pa vendar je v vsem delu zelo jasen o tem, da so dejavnosti institucije določene z njeno konstitucijo (statutom, normami, osebjem itn.), če ne kar izpeljane iz nje.^^ Zato bi morala biti definicija institucije morda skromnejša, omejena na dispozitiv, ki definira (»instituira«, pogosto v zgoščeni obliki ritualov) družbena razmerja in jam- či, da bodo udeleženci vedeli, kaj (je prav) napraviti.'*^ To ne pomeni, da institucija ne nalaga določenih dejanj (kar je očitno^O, temveč le, da se ta dejanja (drugače, če so izvedena, in drugače, če niso) povezujejo v prakso, ki presega institucijo, ali pa izobli- kujejo novo, tisto, ki jo mi imenujemo praksa. Dejanja hoditi v cerkev, v šolo, k zdravniku so vključena v enotno prakso in jih ni mogoče reducirati na institucije, h katerim je ta hoja usmerjena. Spadajo sku- paj, k enemu in istemu »načinu življenja«. Če vsa ta dejanja vključimo v koncept institucije, izginejo številne meje: med nor- mami in dejanskim vedenjem, med javnim in zasebnim^^, zlasti pa moramo zaradi številnih pomembnih praks, ki jih »vključu- je«, med institucije šteti tudi samo kulturo, ki je vendarle abstrakcija^'. Smo torej pred izbiro: bodisi da rečemo, da je lahko in- stitucija »implicitna«, razmejena le »v praksi« in ne v kakšni določni institucionalni obliki (sem bi sodili »krajevni običaji« ali »osebne navade« ali celo samo »vsakdanje življenje«), ali pa predpostavimo, da je red prakse he- terogen redu institucije. Obstoja implicitnih institucij ne smemo odpisati, zlasti ne v pomenu, kakor Austin govori o »primarnih« performativih'^. Tu bo analiza merila na to, da »napravi eksplicit- no«, kaj taka institucija dela, se pravi, prikrite načine, kako vzpostavlja in regulira razmerja.'^ Institucija torej vsekakor na določen način regulira prakso, saj ekspli- citno ali implicitno definira, omejuje in uveljavlja (pogosto z represijo) vrednost, ki ji rečemo »pravilna razmerja«. Toda to ni v nasprotju z drugo izbiro v analizi, pred- postavko o heterogenem redu prakse, ker v obeh primerih ostaja jasna razlika med tem, kar je »prav« storiti (v določenih okoliščinah), in tem, kar kdo dejansko stori (v konvencionalnem pomenu). Prav zato ne smemo pozabiti, da je govo- riti o družbenih razmerjih v temelju govo- riti o razmerjih gospostva. Ta so ključ do vseh drugih razmerij, vozlišče strukture »razmerij nasploh«, kar vidimo, če analizira- mo vodilno institucijo, državo. Prav zato Malinowskipassim govori o »avtoriteti« kot bistveni za institucijo. Celo v družbi, ki ne priznava formalnih avtoritet, člani še vedno prakticirajo gospostvo in podrejanje.'^ Razlika med institucijo in prakso se nam torej ne kaže v zvezi s potrebami (vsaj ne v kakšnem enostavnem pomenu besede), temveč z družbenimi razmerji: prva jih definira in postavlja meje, druga jih uresni- čuje in reproducira. Realnost, s katero imamo tu opraviti, je dokončna in subsu- mira ali si asimilira vse druge morebitne realnosti. To je realnost človeka, ki se rodi v čisto določeno družbo, v določeno druži- no in še v vrsto institucij ter poskuša v njih preživeti, praktične oblike tega preživetja pa imajo zato nujno družbeno naravo. Prakse ni tako lahko definirati kot institucijo, ki ima statut, se pravi, vsaj v 313 BOGDAN LESNIK veČini primerov tudi kakšno uradno ime. Pa vendar ni abstrakcija: s prakso mislimo ravno to, kar ljudje v vsakokratnih okoli- ščinah »prakticirajo«, kaj storijo, kako ravnajo, ali pa vsaj, če si stvar nekoliko olajšamo, kaj storijo pogosto, po navadi itn., skratka, njihova konkretna dejanja, ki ne le pogosto »odstopajo od pravil«, temveč jih tudi spreminjajo, popravljajo, postavljajo na novo, opuščajo, ignorirajo, jim bolj ali manj odkrito nasprotujejo itn.'^ Razliko med institucijo in prakso je mogoče primerjati z razliko med jezikom in govorom, ki jo je treba konceptualizirati že zaradi nena- vadnega dejstva, da je jezik, ki določa govor, hkrati zgolj njegov učinek.'^ Kot rečeno, pa govoriti o praksi ni isto kot govoriti o dejanjih, čeprav so dejanja dejanja prav in šele s tem, da so vključena v neko prakso. Gib roke je lahko tik ali skrivno sporočilo; opisati gib še ni pojasniti, katero dejanje smo storili. »Praksa« pomeni, da mislimo dejanja kot realizacijo in reprodukcijo družbenih razmerij, prav kakor se »krog« kule [kula »ring«] realizira in reproducira s predajanjem daril (gl. Mauss 1996). To pa od nas zahteva več kakor opis dejanja, naj nagrmadimo še tako obilico gradiva. Zahteva, da ga analiziramo »s stališča reprodukcije«, se pravi, kako streže družbenim razmerjem.'^ 4 Althusserjev koncept prakse smo vpeljali, da bi dopolnili to, kar očitno manjka kon- ceptu institucije pri Malinowskem. Zato smo slednjega nekoliko omejili, zlasti kar zadeva eno izmed njegovih sestavin, de- javnosti institucije. Iz razlogov, ki smo jih že razgrnili, le oba koncepta skupaj (in ne reducirana drug na drugega) definirata okvir in zajameta protislovja^" vsakdanjega življenja. Toda hkrati se jima je nekako priključil tretji »koncept«, vrednost. V tem, zadnjem razdelku bomo izgubili nekaj besed še o njem. Nekoliko zvijačen način, kako se je utrdil v tem članku, lahko vzamemo za zgled, kako vsakdanja raba sociološkega termina preraste v impliciten, samo-utemeljujoč se psevdo koncept. Po drugi strani pa naka- zuje, da je pojem vrednosti (naj bo impli- citen ali ekspliciten, psevdo ali ne) neizo- giben v vsaki »družbeni teoriji«. Za drug — in avtoritativen — zgled lahko vzamemo Giddensa. Potem ko izjavi, da »kultura« sestoji iz veljavnih vrednosti, upoštevanih norm (določljivih načel in pravil) in ustvarjenih materialnih dobrin (Giddens 1993:31), in tako postavi »vrednosti« precej visoko v konceptualnem polju, govori naprej o njih kot nečem samoumevnem in jih le na kratko definira na koncu, med »temeljnimi koncepti«: Predstave, ki veljajo pri posameznikih ali v skupinah o tem, kaj je zaželeno, prav, dobro ali slabo. Razlike med vrednostmi repre- zentirajo ključne vidike različnosti v človeški kulturi. Na to, kaj posamezniki cenijo, mo- čno vpliva specifična kultura, v kateri živijo. iOp. cit.: 747.) Trezna sociološka definicija; tako se zdi. Poudarja relativno naravo vrednosti, prav- zaprav jo poudari tako zelo, da bi lahko po- mislili, kako je bistvena funkcija njihovega koncepta ta, da označuje njihovo različnost. To ni presentljivo. Vsaka analiza rabe tega termina bo razkrila množico »pome- nov«, ki bodo segali od najbolj splošnih do najbolj posebnih. Oglejmo si tri izstopajoče. V strukturni lingvistiki je termin resnič- no rabljen kot ekvivalent razlike (Saussure 1949). Vrednost označevalca je njegova različnost od drugega označevalca in ta razlika je temelj jezika: gre za strukturo označevalnih razlik. Če začnemo pri tem, so tudi Giddensove (in Malinowskega) »norme« povsem očitno vrednosti, in konec koncev tudi »specifična kultura« ni nič drugega kot vrednost, ker jo je mogoče pojmovati le v nasprotju z drugo kulturo.^' V ekonomiji je vrednost praviloma vrednost česa'^^; v nasprotju s gornjo za- hteva substanco, na katero se »pripenja«^'. Ekonomska vrednost je dodatek predmetu, ki se izoblikuje v proizvodnji, akumulaciji, lasti, rabi ali menjavi^^. To je bržkone naj- pogostejša raba termina vrednost, a je tudi produktivna: brez tega dodatka veliko pred- metov kratko malo ne bi obstajalo. 314 EPISTEMOLOŠKE TEŽAVE Z VSAKDANJIM ŽIVLJENJEM Tretja, tudi zelo pogosta, je vrednost, ki ji v slovenščini rečemo vrednota; pojem z avtoriteto (narod, napredek, vera itn.), da poveže ali združi ljudi in jih poenoti ne le v skupnih predstavah, temveč tudi v skupnih akcijah in seveda institucijah. Zaradi te avtoritete se ljudje »vedejo ustrezno« in narobe, »ustrezno vedenje« ljudi utrjuje njegovo avtoriteto. Kako zelo ta vrsta vrednosti prepaja vsakdanje življenje, je težko izmeriti, ker očitno niso odgovorne samo za verovanja in »svetovne nazore«, temveč za vse, kar je samoumevno, ne- vprašljivo; še več, da kaj »neposredno«, takojci prepoznamo, je učinek tega, da je naš pogled poenoten pod tem, kar Giddens imenuje dominantne vrednosti (»vednosti« o tem, kaj je »prav«). Te koncepcije^^ niso neodvisne med seboj; so v nekakšni (ne enostavni) funkciji druga druge. Šele v ideologiji (in zanjo) ima »ekonomija« sploh kakšen pomen^*^; v jezikovni strukturi ima koncept vrednosti natančen pomen, ki nam omogoča videti njegovo zrcalno podvojitev v ideološkem, tj., samoumevnem pomenu; in seveda je ekonomska vrednost že zdavnaj postala sinonim za vrednost kot tako in s tem omogočila tudi menjavo vrednosti kot takih, »čistih« vrednosti, ki se ne pripenjajo več nujno na predmete.^^ Njihov skupni imenovalec lahko najdemo v tistem, čemur smo nekoliko skrivnostno rekli »avtoriteta«. Gre za to, da vrednosti, ko so enkrat utrjene kot konvencija, »delujejo same od sebe«. Pri Saussurju je to osnovna misel; v ekonomiji (in soudeleženih diskurzih) je za to po- skrbljeno z »objektivnimi kalkulacijami« (za katere jamči država); vrednote pa se nave- zujejo na samoumevnost ideoloških učin- kov. Ko govorimo o vrednostih, govorimo torej o nekakšni avtoriteti, ki poganja stvari, da cirkulirajo, in ljudi, da »funkcionirajo«. To pa prikliče v spomin tisto nedoločno pomensko vrednost, ki je sama na sebi prazna in brez smisla in je potem- takem dojemljiva, da zadobi katerikoli smisel (Levi-Strauss, op. cit.: 259), ki jo je Levi-Strauss, sklicujoč se na Maussa in Lacana. poimenoval označevalec mana (op. cit: 263-264). Kot vidimo, nenehno opredeljujemo po- jem z njim samim; njegova definicija je po nekakšni nujnosti krožna, tavtološka^^. Toda po konceptu diferencialne strukture, katere elementi dolgujejo svoj obstoj prav tej strukturi — vrednost je vrednost samo na ozadju strukture vrednosti —, tavtologija reprezentira dejanski (operativni) simbolni red; ima torej, bi rekel Malinowski, »hevris- tično vrednost«. Govori o tem, zakaj se je težko »povzpeti na stališče reprodukcije«. Za to obstajata vsaj dva dobra razloga, in oba najdemo na Escherjevi sliki, v obliki dveh podrobnosti: ena je figura, ki gleda gledalca z okna, druga pa to, kako je Escher prekril težavno središče slike. Kar zadeva prvo, predstavlja razmerje med dvema pogledoma (ki ga lahko zelo dobro pri- merjamo z razmerjem med antropologom in »domorodcem«), ki gledata drug druge- ga, drug v sliki drugega, drug iz slike druge- ga. Druga je njuna »sinteza«: vozlišče kon- strukcije, kjer se ena slika zavrti v drugo, je prikrito z madežem, in Escherju se je zdelo primerno, da nanj odtisne svoj znak. Gre torej za prevaro, iluzijo, ki nam to tudi zelo jasno, »eksplicitno« pove. Toda na katero stališče (Escherju tako ljubo »točko pogle- da«) se je treba povzpeti, da bi jo pravilno tematizirali? (Z vsemi komplikacijami, ki jih vnaša zahteva po pravilni tematizaciji, in med njimi seveda ni najmanjša ta, da smo spet na začetku kroga.) Če torej že ne moremo brez tavtologije reči, kaj so vrednosti, lahko nemara zasta- vimo vprašanje, kakšno funkcijo imajo. Omenili smo že, sicer bolj mimogrede, re- prezentacijsko vrednost prakse. Zdaj lahko rečemo natančneje: v praksi je vedno repre- zentirano tudi tisto, kar je v institucionalnih (sorodstvenih, pogodbenih, dogovornih itn.) razmerjih »nedorečeno«, česar tudi ni mogoče »doreči« brez tveganja, da nam struktura ne razpade — to, o čemer pripove- dujejo sanje. Kaže, da vrednosti ustalijo (stabilizirajo) razmerje med tem mankom in obema njegovima velikima reprezenta- cijama, neizpolnjeno potrebo in neuslišano zahtevo. V ta krog ujete sociološke in antro- pološke definicije vrednosti se nazadnje sklicujejo na željo."*^ 315 BOGDAN LEŠNIK 316 Opombe ' Prim. družbeni kategoriji »gorjanec« in »dolenec«. ^ Ti primeri sodijo v razred idiomov, katerih vrednost za antropološko raziskovane ni sporna, saj reprezentirajo (a) posebnosti jezika v nasprotju z drugim jezikom in (b) konstrukcijo kulturnega imaginarija. ' Delitev, ki je z Maslowom postala temelj t. i. humanistične psihologije. ^ Višina evocira strah — spomnimo se akrofobije in vrtoglavice, ki jo navadno spremlja —, toda alpinizem ga hkrati tudi že premaguje, in sicer na način, ki bi ga najbolje izrazila sama alpinist, alpinistka, rekoč, npr., »Med plezanjem ni časa za strah.« ' »V gorah je človek svoboden,« pravi znana alpinistična krilatica. Vendar se mora za to povzpeti nad druge. ^ Pomik je zanimiv v več pogledih, med drugim zato, ker se to, čemur rečemo »strah pred višino«, spremeni v to, čemur rečemo »strah za druge«. ^ Ta pojem na splošno definirajo kot sinonim za samo-vzdržujočo se strukturo družbenih razmerij, ki vključuje mehanizme svoje reprodukcije. Z definicijo »družbe« (enako kot »kulture«) so velike težave (imamo »družbo nasploh« in imamo »neko družbo«), ki se pokažejo zlasti ob vprašanju njenih zunanjih meja, in priznati moramo, da je definicija tavtološka; vendar kaže, da je zaradi vzajemno konstitutivnega razmerja med deli in »celoto« v konceptu strukture tavtologija neizogibna. Le da te nujnosti ne bi smeli pripisovati mejam spoznanja, temveč Miinchausnovemu učinku družbene strukture; nobene »družbe« ali »kulture« namreč ni pred njenim ideološkim poenotenjem (ali učinkom take enotnosti), ki ga priskrbi država, hkrati pa so za doseganje take enotnosti že potrebni elementi družbenosti (npr. jezik). K temu se še vrnemo. ^ »Pravi« alpinizem je dejavnost, ki se ji ljudje vdajajo iz čistega entuziazma, in se razlikuje od tistih, ki imajo utilitarne cilje, npr vojaške, raziskovalne ipd. Med njimi ima nekoliko posebno mesto »gorska reševalna služba«, ki pa je pogosto potrebna prav zaradi »prismojenih dejanj« prvih. ^ E. W. Lane govori o »prismojenem in ogabnem dejanju« (1836, An Account ofthe Manners and Customs ofthe Modem Egyptians, cit. v Said 1996: 145). To »funkcijo«, celo enačbo — samo-mutilacija (tudi samo-žrtvovanje in samo-mor) = samo- realizacija —, poznajo številne religije in širijo številni miti. Že to dovolj nazorno pokaže, da koncept »samo-realizacije« nujno implicira podrejanje. — Celo »prosto plezanje«, ki implicira samo-zadostnost in ima na alpinistični sceni vrsto inačic s kar visokim statusom, ni nič drugega kot prav podrejanje okoliščinam v gorah (alpinist bo morda rekel: »Gora mi ni dovolila.«). " Take ali podobne opredelitve dejanj pozna večina družb (če ne vsaka), kar pomeni, da nekaterim dejanjem (tudi v okviru lastnih praks, ne le tistih, ki so varno pripisane tujcem) odreka funkcijo v pomenu, ki ji ga daje Malinowski. So dejanja, ki jih »družba« enoglasno (ideološko enotno) obsoja. To pa ne pomeni le, da na vprašanje nimajo enakega pogleda kot antropolog, temveč tudi, da sta antropologova in domorodska teorija v nečem na isti ravni: obe se sklicujeta na neko praktično vrednost dejanj. Tvegajoč, seveda, da se zaletimo v odprta vrata. Toda zdi se nam bolje stopiti korak nazaj kakor zaplesti se v konceptualni Babilon današnje antropologije. To se pravi: ne strežijo ničemur drugemu kakor izpopolnitvi strukture. To je tisto, kar smo v navezavi na Malinowskega imenovali »terciarna potreba«, ki pa hkrati v celoti določa vse oblike EPISTEMOLOŠKE TEŽAVE Z VSAKDANJIM ŽIVLJENJEM 317 zadovoljevanja »primarnih« (organskih) in »sekundarnih« (»izvedenih«, kulturnih) potreb. V topografiji oblikovanja potreb je naša »terciarna« potreba potemtakem pred obema drugima, oziro- ma, slikoviteje rečeno, ju »ovija«, prav kakor v Escherjevi »Grafični galeriji« slika, ki jo gleda gledalec, »ovije« njega samega in slike, ki jih gleda, tako da sam skupaj z njimi postane del slike, ki jo gleda. Od tod vedno nove alpinistične smeri na iste vrhove, vedno nove teorije na isto temo, hkrati pa vedno znova preskušanje istih poti, preigravanje vedno istih tem. Od tod navsezadnje tudi rituali vsakdanjega življenja. V govorici potreb bi lahko rekli, da je tu na delu neka nenasitnost. '5 Ta koncept je potreben zato, da izpopolni sliko vesolja, ki temelji na določenem številu opaženih anomalij, ali natančneje, da (bolj ali manj posrečeno) transformira anomalije v regularnosti. Enako funkcijo je imel koncept, ki ga poznamo z imenom »heliocentrični sistem«, za Kopernikovo opažanje anomalij v gibanju planetov in zvezd. Vsaj kolikor so povezane s fazami REM, ki veljajo za najpomembnejši, življenjsko potreben del spanca. Tega ne moremo spregledati niti pri skupinah, katerih navidezni »cilj« je »restavrirati tradicijo« in »vzpostaviti red«. Treba je le usmeriti pozornost na vročično uživanje sodobnih križarjev proti nemoralnosti in brezsramnosti določenih življenjskih stilov. Razen — ta izjemnost je pomenljiva — kadar gre za javne, ritualne in s tem ne glede na morebitno pogostost bolj ali manj izredne priložnosti, kakor npr. trobriandske orgije, ki jih opisuje Malinowski (1970, La vie sexuelle des sauvages. Pariz: Payot). Celo Mauss, ki prizna to pomanjkljivost, posveti zgolj nekaj stavkov temu, čemur popolnoma napačno reče »reprodukcijske tehnike« (Mauss 1996: 222-223). '9 Pravzaprav je težko spregledati, v kakšni meri je naše vsakdanje ravnanje neposredno ali posredno povezano s spolnostjo, ne le v smislu »spolnega vedenja«, temveč tudi v smislu vzpostavljanja prizorišč (potencialnega) vzburjenja na temelju naših seksualnih fantazij. Toda ta dejanja niso nič manj »kulturno določena« kot tisto, kar konstituira samo uživanje; zares, nič manj kakor tisto, kar v različnih kulturah konstituira »primerno vedenje«. Pozor npr. na označevalno funkcijo, povezano s higieno (umazano = nižji družbeni sloj), in ritualne oblike, v katerih lahko vlada posameznikovemu vedenju (kakor pri »obsesivnih nevro- tikih«), pa tudi vrednost njene »uradne« funkcije, posameznikovega zdravja, za produkcijski proces. 2' Vzemimo npr. sodobni ritualni ples, rave, in povsem urejen, samo-organiziran način, kako se navadno odvija. 22 Seveda imajo tudi te alternative funkcijo, ki zadeva družbena razmerja, npr. »korigirati«, očitati ali kaznovati (denimo, za povzročen nered), stigmatizirati (»drugačnost«), izključiti (kar povzroča nelagodje ali vsebuje subverziven potencial) itn. 25 Nismo čisto prepričani, da hoče Maffesoli reči prav to, vendar resnično obravnava taka dejanja, kakor da je funkcija družbene reprodukcije bodisi pri njih odsotna bodisi zanje nepomembna. Če tu navežemo na opombo Levi-Straussa (1996: 239) o problematičnosti pojma »duševna bolezen«, moramo reči, da je ta pojem problematičen s stališča vednosti, da gre za konstrukt, ne pa tudi s stališča vrednosti, ki jo ima psihiatrična diagnoza kot evalvacija dejanj glede na njihovo kompatibilnost z »realnostjo« in »razumom«, tj., z veljavnim družbenim redom kot mero za oboje. 2** Da je institucija v funkciji zadovoljevanja potreb, je pravzaprav precej stara teza. Renan vAvenir de la science: Pensees de 1848 (obj. 1890) celo trdi, da ima institucija toliko »teže« [force], kolikor se ujema s potrebo, ki jo vzpostavlja (cit. v FouIquie 1992, geslo »Institution«). BOGDAN LESNIK 318 Pa ne za »ohranitev vrste«, kar je s staUšča kulturnega sistema nesmiselna zahteva, temveč za krepitev in preskrbo ustreznega družbenega segmenta. »Funkcija družine je, da skupnosti zagotavlja prebivalstvo.« 2^ Malinowski omenja zgolj drugo možnost — da lahko isti kulturni elementi sodijo v več institucij (op. ciV. 142). Prim. njegov diagram na str 54. '° Še vedno pa seveda vključuje statut, osebje, norme, materialni aparat, svoje interne dejavnosti, pa tudi svoje cilje (gl. Malinowski, ibid.). Zajeti celoto tega, čemur rečemo »osebno življenje«, je v temelju značilno za »totalne institucije«, ki so bile Malinowskemu dobro znane; koncentracijsko taborišče je očiten zgled, a tudi samostan, dvor, duševna bolnišnica itn. (gl. Flaker 1995). S tega stališča tudi razlikujemo »totalitarno« državo od, recimo, »demokratične«, čeprav obstajajo tudi (prepričljivi) argumenti, da vsaka država funkcio- nira kot totalitarna, saj je v njeni moči, da postavi meje, ki določajo »osebno«, to se pravi s tem, da zgolj »dovoli« (in to nikakor ne brezpogojno), da določene stvari pripadajo območju »osebnega«. Vsekakor pa posebni načini, kako to napravijo, omogočajo razlikovanje med njimi. Toda ob teh institucionalnih strukturah imamo tudi precej ohlapnejše (npr. sosesko), ki lahko prevzame funkcijo nič manj »totalnega« nadzora nad osebnim; podobno funkcionira tudi »pritisk javnosti«. i Vendar gl. prejšnjo opombo. Ni pa abstrakcija kulturni aparat, ki obstaja v obliki kakšnega »ministrstva za kulturo«, »kulturnega društva« itn. Toda tu je »kultura« resor, ki obsega točno določene pristojnosti in točno določene dejavnosti, medtem ko gre v gornjem pomenu bolj za modus vivendi. Če prepevamo, »opravljamo kulturno dejavnost«, in to nič manj, če prepevamo pod prho ali v gostilni. Institucija pa definira razmerja—med pevci (kvalificiranimi, »dobrimi«), dirigentom, repertoarjem, občinstvom, blagajno, davčno službo itn. Ta dispozitiv je čisto drugega reda kot dispozitiv same prakse. ,i Nasproti eksplicitnim performativom raje postavi »primarne« kot implicitne (Austin 1990:67). Toda »primarno« pri Austinu ne pomeni »izvirno« ali »temeljno«, zgolj »pred-eksplicitno«, nekaj kakor napoved. Zgled implicitne institucije daje sam Mauss; po njem je treba, kakor je opazil Levi- Strauss (op. cit.: 255), magično dejanje razumeti kot sodbo. " Včasih rabimo izraz »institucionalizirana praksa« kot v grobem enakovreden temu, da norme itn., ki že obstajajo in »so na delu«, »postanejo eksplicitne«. Kakor npr Nueri in Dinka v Evans-Pritchardovem poročilu (1993). Ali pa »časovni razbojniki« v istoimenskem filmu Terryja Gilliama, kjer med temi anarhistični božji služabniki poteka tudi takle dialog (navajamo po spominu): »Kaj smo se dogovorili!?« — »Nobenih avtoritet!« — »Tako je. Zdaj pa napravi, kar sem ti rekel!« Koncept prakse v pojem »družbene strukture« vnaša dovolj razločen dinamski vidik, s čimer diskreditira med »antistrukturalisti« razširjeno predstavo o strukturi kot »statičnem« konceptu. A ne le zato. O tem, da je družbena struktura simbolna, tj., iz istega testa kot govorica, nam najbrž ni treba izgubljati besed. To je zelo natančno pokazal Lacan. (Izrazje, po katerem je govorica sestavljena iz jezika in govora, uporabljamo po ustaljenem prevodu Saussurjevih terminov). ^'^ Za antropološko prakso to seveda ni kakšna novost — tu lahko le upamo, da prispevamo kaj malega k temu, da postane eksplicitno, kaj pravzaprav dela. Celo načini, kako sama streže uresni- čevanju in reprodukciji hegemonije (kolonialne, etnocentrične...) so bili že dovolj pogosto opaženi. EPISTEMOLOŠKE TEŽAVE Z VSAKDANJIM ŽIVLJENJEM 319 *° Z drugimi besedami, protislovja so nujna posledica dveh heterogenih realnosti, ki jima je zavezano vsakdanje življenje: realnosti eksistenčnih pogojev, ki ga določajo, in realnosti njegovih učinkov, ki se za nazaj vpisujejo med te pogoje. Kulturi »kot taki« pa postavljamo nasproti nekulturnost, divjake, barbarstvo itn. — inherentno vrednotenje je očitno. '^^ To je tudi edini izmed naših zgledov, za katerega »stvari« imajo vrednost; za oba druga »stvari« so vrednosti. Razlika sicer ni absolutna, a ima daljnosežne posledice, ki se jih tu ne moremo lotiti. Ta razlika je morda najjasnejša pri vrednosti »ničesar«, ki je pojmljiva v lingvistiki (vrednost odsotnosti označevalca je razlika od njegove prisotnosti; tako je npr. vrednost odsotnosti označevalca »a« v »on« razlika od njegove prisotnosti v »ona«), ne pa v ekonomiji (razen v pomenu, ki pa je iz drugega razreda, ko se vrednost kakšne stvari zveča, ker je nimamo). ^'^ A seveda tudi ne brez protislovij, kakor npr. vrednost predmeta, ki je v naši lasti, se pa realizira šele s tem, da ga »damo naprej«. Za obilico zgledov gl. Mauss, op. cit. Seveda ne pretendiramo na to, da smo izčrpali vse možne konceptualizacije »vrednosti« (celo rab termina ne). To ni v dosegu tega članka. Hočemo zgolj ilustrirati svojo poanto na dozdevno raznorodnih primerih. Očiten zgled je »prosti trg«. Zgled je trgovanje z delnicami, obveznicami itn.; toda upoštevati moramo tudi tržno vrednost »vrednot« (gl. spodaj) in kalkuliranje z njimi. Tako, denimo, v »razvitem svetu« izbira prijateljev in ohranjanje prijateljskih razmerij pogosto poteka po ključu koristi. Za to seveda obstajajo razlogi: prvič, poenotenje v družbenem redu je med drugim ekstenzija menjave (v pomenu, kakor si »delimo iste vrednosti«), in drugič, ekonomski sistem(i) vzdržujejo temeljne družbene razlike (npr. razredne). Kakor je tavtološka tudi Giddensova definicija: vrednosti definira z vrednostmi (»prav«, »dobro«, »slabo«). ''^ Giddensovi podobno formulacijo najdemo tudi pri Kluckhohnu: vrednost je »koncepcija [...] česa zaželenega [...]«. Kluckhohn and Kroeber (1952), Culture: Peabody Museum Papers, cit. v Seymour-Smith, geslo »Values«. BOGDAN LEŠNIK 320 Literatura L. Althusser (1980), Ideologija in ideološki aparati države: Opombe k raziskavi (1970). V: Z. Skušek- MočNiK (ur.) (1980), Ideologija in estetski učinek. Ljubljana: Cankarjeva založba (35-84). J. L. Austin (1990), Kako napravimo kaj z besedami. Ljubljana: Studia humanitatis. E. E. Evans-Pritchard (1993), Ljudstvo Nuer: Opis načinov preživljanja in političnih institucij enega izmed nilotskih ljudstev, Ljubljana: Studia humanitatis. V. Flaker (1995), The Birth of Total Institution and the Rationalisation of Charity in the Age of Reason. Perspectives in Social Work, 1: 159-168. P. FouLQuiE (1992), Vocabulaire de la languephilosophique (6. izd.). Pariz: Presses Universitaires de France. S. Freud (1985), The Interpretation ofDreams. The StandardEdition ofthe Complete Psychological Works of Sigmund Freud Vols. IV & V. London: The Hogarth Press. A. Giddens (1993), Sociology (2. izd.). Cambridge: Polity Press. J. Lacan (1966), Ecrits. Pariš: Seuil. B. Lešnik (1977), Subjekt v analizi. Ljubljana: Studia humanitatis Apes. — (v tisku), Epistemological Black Hole or How to Think Everyday Life. V: R. Močnik et al (ur.), Epistemology of the Humanities, Partll. Ljubljana: Institutum studiorum humanitatis. C. Levi-Strauss (1996), Uvod v delo Marcela Maussa. V: Mauss 1996 (227-266). M. Maffesoli (1985), L'Ombre de Dionysos: Contribution a une sociologie de 1'orgie. Klincksiek et cie: Librarie des Meridiens. B. Malinowski (1995), Znanstvena teorija kulture. Ljubljana: Studia humanitatis. M. Mauss (1996), Esej o daru in drugi spisi. Ljubljana: Studia humanitatis. E. Said (1996), Orientalizem: Zahodnjaški pogledi na Orient. Ljubljana: Studia humanitatis. F. de Saussure (1949), Cours de linguistique generale. Pariš: Payot. Ch. Seymour-Smith (1986), Macmillan Dictionary of Anthropology. London etc: Macmillan.