KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 19 (2) INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1. Okiobra 1927. PATENTNI SPIS ŠT. 4504 Dr. Ing. Karl Dammann, Essen/Ruhr, Nemačka. Postopek za izdelanje gramozne cesle. Prijava z dne 19. novembra 1925. Velja od 1. avgusta 1926. Traženo pravo prvenstva od 22. novembra 1924. (Nemačka). Kakor znano običajna gramozna cestišča ne morejo več vzdržati naraščajočega prometa. Vzrok njihovega naglega razdejanja leži v tem, da se posamezni kamni pod pritiskom vozil vsled trenja drug ob drugem razmečkajo in polagoma zmeljejo. Ta proces se v zadnjem času pospešuje še posebno s tem, da hitro vozeča motorna vozila izsesavajo vezilni materijal iz kamenite plasti vsled česar se kamni v svojem zloženju razrahljajo in se njihovo medsebojno trenje poveča. Da se prepreči razdejanje, je treba torej preprečiti možnost gibanja posameznih kamnov in izvoliti tak vezilni materijal, ki se upira sesalnemu učinkovanju motornih vozil. Vsled tega se je pri različnih vrstah katranskih in asfaltno-gramoznih cest obdalo kamne in vezilni materijal z bitumenom in s tem vse skupaj medseboj čvrsto zakilalo. Ali pa so se špranje med posameznimi kamni zalile s takozvano smolnato malto in se je s tem dosegel isti namen. Ta naloga se reši v smislu izuma enostavnejše in cenejše s tem, da namesto o-bičajnega peska ali kamenitega zdroba u-valja bituminozni fini materijal. Po patentu št. 2011 se da izdelati masa iz kamenite- ga prahu in bitumena, ki ni zelo lepiva in se vsled tega lahko razprostre kakor običajni pesak, ki pa kljub temu postane v-sled pritiska pri prometu popolnoma čvrsta. Tako ali podobno maso se lahko uporablja za izdelanje gramozne ceste, s tem, da se jo pred nanesenjem na cesto pomeša z običajnim, nekatranjenim kamenitim zdrobom ali pa se tega razprostre — v slučaju potrebe v večih slojih — na cesti in se bi-tuminirana masa na površini vmede. Zago-stitev s pomočjo parnega valjarja se izvrši pri takih cestiščih dosti enostavnejše, hitrejše in popolnejše kakor pri običajnih gramoznih cestah. Napram doslej običajnim katransko-gra-moznim cestam ima novi postopek to prednost, da je bolj enostaven, poceni in učinkovit, ker se mora samo en del in sicer daleko najmanjši del materijala za gradnjo ceste katranih ali asfaltirati. Patentni zahtev: Postopek za izdelanje gramozne ceste, označen s tem, da se namesto običajnega peska uporablja bituminiran vezilni materijal v smislu patenta broj 2011 za nekatra-njeni gramoz. Din. 5. : . : ■ ^ ■ - . .. ■ > i ■ ■■ ■: ' ■ ' ■ • M .. . . j ' ' ' ■ ' ■