UČITELJEV GLAS VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 48 ŠTUDIJSKI PROJEKT BEREMO SKUPAJ NA UL ALUO Mag. Emina Djukić Univerza v Ljubljani, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Study Project ‘Reading Together’ at UL ALUO IZVLEČEK Likovno podobo javne medijske in plakatnokomunikacijske akcije Beremo skupaj, s katero Nacionalni mesec sku- pnega branja vsako leto podpre Društvo Bralna značka Slovenije – ZPMS, sofi nancirana pa je s strani JAK RS v okviru programskega razpisa na področju bralne kulture, so jeseni 2022 soustvarjali študenti in študentke Oddelka za obli- kovanje vizualnih komunikacij (smeri: fotografi ja, grafi čno oblikovanje in ilustracija) Akademije za likovno umetnost in oblikovanje. Članek predstavlja omenjeni študijski projekt, proces in rezultate. Ključne besede: Beremo skupaj, plakat, likovni jezik ABSTRACT The visual image of the public media and poster communication campaign Reading Together, with which Slovenian Reading Badge Society - Slovenian Association of Friends of Youth annually supports the National Month of Reading Together, and which is co-fi nanced by the Slovenian Book Agency within the framework of the programme call for proposals in the fi eld of reading culture, was co-created in autumn 2022 by the students at the Department of Visual Communication Design (in the areas of photography, graphic design and illustration), the Academy of Fine Arts and Design. The article presents the study project, the process and the results. Keywords: Reading Together, poster, visual language Študijski program Oblikovanje vizualnih komunikacij na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) sestavljajo tri študijske smeri: grafično oblikovanje, ilustracija in fotografija. Smeri so vezane na tri sorodna, a so časno tudi precej raznorodna strokovna podro čja. Njihov presek vsekakor izhaja iz tra- dicije oblikovanja, torej prizme snovanja vidnih sporo čil, katerih primarna funkcija je zakodirati dolo čeno sporočilo v likovni jezik, in to na način, da ga ciljna publika zmore prebrati (odkodirati). Klju čno je, da so podobe oblikovane s pomočjo jasnih vizualnih kodov. To še posebej velja za pla- kat, eno najvažnejših oblik vidnega sporo čanja, pri kateri igra pomembno vlogo tudi kontekst oz. specifika prostora, kamor je plakat umeščen (npr. avtobusna postaja, šolski hodnik itd.). Vidna sporo čila seveda ne prevajajo vsebin iz verbalnega v likovni jezik eksaktno, vendar analogija jezika likovnost jasno opredeljuje kot obširen komunikacijski sis- tem s svojimi zakonitostmi (ki jih npr. preu čujeta likovna teorija in (vizualna) semiotika). Vizualna vzgoja in u čenje teh pravil, kodov, likovnih spremenljivk itd. nam omogo- čajo boljšo vizualno pismenost, ki je v svetu, prepolnem vidnih sporočil, ve č kot dobrodošla. Pri plakatih je klju čno seveda tudi to, da prevod sporo čila v likovni jezik omogoča, celo narekuje, prostor lastne avtor- ske interpretacije z uporabo raznolikih likovnih sredstev, likovnih prvin, prostorskih klju čev, tehnik, žanrov itd. V projektu Beremo skupaj so študijsko nalogo plakata vzporedno, vsak pri svojem temeljnem predmetu, opravlja-  SLIKA 1: Mentorica mag. Emina Djuki ć in Erik Contreras Mencin- ger, avtor zmagovalnega plakata UČITELJEV GLAS | 2023 | št. 3 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 49 li študenti drugih letnikov omenjenih treh smeri, in sicer skozi ilustracijo, sko- zi fotografijo in skozi gra- fično oblikovanje. V nalogo smo bili mentorsko vklju- čeni prof. Radovan Jenko, doc. mag. Emina Djuki ć in doc. mag. Marija Nabernik, ki je vzpostavila sodelo- vanje z društvom Bralna značka in projektno nalogo tudi predlagala. Naloga je predstavljala primer dobre prakse, saj so bile vanjo primerjalno vključene tri študijske smeri na UL ALUO, predvsem pa je šlo za povezovanje z realnim izzivom, ki je lahko (ne pa nujno) tudi realiziran – kar ve činoma prinaša v pri- merjavi s fiktivno študijsko nalogo več omejitev. Osnovno izhodiš če je bil precej zahteven in široko zastavljen brif, 1 ki so ga pripravili na društvu Bralna značka Slovenije – ZPMS. Beremo skupaj je javna medijska in plakatna ak- cija v sklopu nacionalnega meseca skupnega branja. Če povzamem iz njihovega zapisa, gre za: »intenziv- no javno komunikacijo o pomenu branja, bralne pi- smenosti, bralne kulture«, 2 ki je vseslovenska in vse- generacijska, njen cilj pa je »dvig bralne kulture vseh prebivalcev v Sloveniji, zamejskem in zdomskem/ izseljenskem prostoru«. Med drugim zapišejo, da so glavne dejavnosti akcije informiranje o: »pomenu in tudi uporabni vrednosti branja, bralne kulture in bralne pismenosti za po- sameznika in za družbo kot celoto, spodbujanje skupnega branja v družini, v VIZ, v kulturnih usta- novah, ve čgeneracijskih/ medgeneracijskih centrih, /.../ ozaveš čanje javnosti o tem, da je branje veščina, ki jo moramo razvijati z vsakodnevno uporabo, ter da je za posameznika po- 1 Kratek sestavek za posredovanje informacij, napotkov. Nedavno poslovenjena tujka iz angleške besede brief. 2 Vsi navedki so iz dokumenta Kratka vsebinska izhodiš ča – ALUO, poslanega preko elektronske pošte (1. 2. 2022).  Zala Tiran (smer Ilustracija, mentorica doc. mag. Marija Nabernik) membno tako branje za za- bavo kot branje za znanje«. Poleg teh že tako širokih izhodišč je akcija v letu 2022 kot vsebinski pouda- rek dodala pomen gibanja oz. povezavo med branjem in gibanjem, in sicer z izhodiščnim citatom Ri- charda Steela »Branje je za duha to, kar je telovadba za telo«, kar je posebej poudarilo »povezanost med umom in telesom, med gibanjem, športom in duševnim razvojem«. S to dodano temo so cilje razširili na »spodbujanje/ oblikovanje zdravega življenjskega sloga, /.../ vlogo kakovostnega pre- življanja prostega časa,/.../ oblikovanje ustvarjalne osebnosti – pozitiven od- nos tako do branja kot do gibanja« in druge. Poleg sicer medgeneracijsko os- UČITELJEV GLAS VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 50 novane akcije je v sklopu evropskega leta mladih akcija Beremo skupaj 2022 dobila poudarek še na tej ciljni skupini. Izhodišča so bila vsekakor zahtevna in kompleksna ter zato velik izziv za štu- dente tretjega semestra drugega letnika dodiplom- skega študija. V preteklih letih je bila akcija v pove- zavi z otroško knjigo veza- na na ilustracije kot glavne nosilke vidnega sporo čila: prispevali so jih uveljav- ljeni slovenski ilustratorji, plakati pa so bili oblikovno poenoteni z natančno definirano predlogo, ki jo je že leta 2017 oblikovala Teja Ideja (Tadeja Kle č). Tudi slednje je dodatno prispevalo k razli čnim izhodiščem in omejitvam za posamezne smeri. Na smeri grafično oblikovanje so nalogo oblikovno odpr- li; študenti so lahko prosto izbirali med uporabo predloge ali oblikovanjem plakata v celoti in z vsemi sredstvi grafičnega obli- kovanja. Nekateri študenti so razvijali tudi animirane plakate, ki v sodobnem ‚ekranskem‘ času postajajo stalnica. Na smeri ilustra- cija, ki je torej že vrsto let tradicionalna likovna spremljevalka projekta Beremo skupaj, so se lotili domišljijske ilustracije, ki je bila avtorsko odprta; študenti so se lahko odlo- čili za katero koli tehniko, od v celoti ročne ilustracije do popolnoma digitalne. Na fotografiji so se štu- denti soočili z vprašanjem enostavne, sporočilno jasne fotografije, režirane fotografije, montaže in kolaža, v vseh primerih pa z idejo fotografije, ki se v svojem nagovoru pribli- žuje magi čnemu in domi- šljijskemu svetu ter se tako odmika od zasidranosti medija v reprezentaciji realnega. Nastalo je trideset inter- pretacij zastavljene teme. Nekateri so bolj uspeli slediti izhodiščem, drugi  Hana Hirnig (smer Grafi čno oblikovanje, mentor prof. Radovan Jenko) manj oz. so se odlo čili slediti samo dolo čenim de- lom izhodiš č. Po zaključku naloge smo oblikovali strokovno komisijo, ki je oddana dela pregledala in ocenila; komisijo smo sestavljali že omenjeni mentorji (doc. mag. Marija Nabernik, prof. Radovan Jenko, doc. mag. Emina Djukić) in članice društva Bralna značka Slovenije – ZPMS (generalna se- kretarka Manca Perko ter Petra Poto čnik in Veronika Rot Gabrovec). Najprej smo izbrali dvanajst del, ki so se uvrstila v ožji izbor, nato pa še tri zmagovalce, po enega na vsaki smeri: • na smeri ilustracija: Zala Tiran; • na smeri grafično obli- kovanje: Hana Hirnig; • na smeri fotografija: Erik Contreras Mencin- ger. Nagrajeni plakati so uspeli v celoti slediti vsebinskim ciljem naloge, torej po- vezati branje in gibanje, izraziti in dovršiti likovni jezik ter uravnotežiti zah- tevnost uporabe plakatne predloge in vidno sporo- čilo oblikovati po celotni UČITELJEV GLAS | 2023 | št. 3 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 51  Erik Contreras Mencinger (smer Fotografi ja, mentorica doc. mag. Emina Djuki ć) površini plakata (in ne le na omejenem delu med naslovnim sloganom in spodnjo pasico znakov). Odločitev, da komisija iz- bere tri zmagovalce in ne samo enega, je bila spre- jeta, da bi poudarili pomen raznolikosti nagovorov in likovnih jezikov vidnih sporočil posameznih pod- ročij študija oblikovanja vizualnih komunikacij, hkrati pa izpostavili tudi pomen sodelovanja med Društvom Bralna zna čka Slovenije – ZPMS in UL ALUO, ki je botrovalo množici izvirnih rešitev. Plakati so svojo javno uprizoritev doživeli skozi različne medijske kanale: trije nagrajeni so bili širši javnosti dostopni sep- tembra 2022 prek javne plakatne akcije in oglasov v časopisih in revijah, dis- tribuirani so bili po šolah, knjižnicah in podobnih institucijah. Vse plakat- ne rešitve so objavljene na spletni strani Bralne značke, v tednu posveta Bralnega društva Slovenije so bile razstavljene na Fi- lozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, v Knjižnici Sežana, Mali galeriji Mira Kranjca, spremljale so simpozij Bralne značke Slovenije – ZPMS na Go- spodarskem razstavišču (v sklopu Slovenskega knji- žnega sejma) itd. Za mlade likovne ustvarjalce je bila to vsekakor dragocena izkušnja! Vsem študentom in še posebej nagrajencem po- novno čestitam, obenem pa se zahvaljujem društvu Bralna zna čka Slovenije – ZPMS za izkazano pobudo, odlično sodelovanje ter razumevanje okvirjev štu- dijskega procesa.