Naravoslovna pismenost Opredelitev in gradniki Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki OPREDELITEV NARAVOSLOVNE PISMENOSTI GRADNIKI IN PODGRADNIKI Naravoslovna pismenost zajema posameznikovo/-čino naravoslovno znanje, naravoslovne NARAVOSLOVNE PISMENOSTI spretnos /veščine in odnos do naravoslovja. Temelji na uporabi znanja, spretnos /veščin za: 1. Naravoslovnoznanstveno razlaganje pojavov (NP1) 1.1 prikliče, povezuje in uporablja naravoslovno znanje za opis/razlago pojavov • obravnavanje naravoslovnoznanstvenih vprašanj, z uporabo strokovnega besedišča • pridobivanje novega znanja, • razlaganje naravoslovnih pojavov, 1.2 iz virov pridobiva ustrezne in relevantne informacije za razlago pojmov in pojavov • izpeljavo ugotovitev o naravoslovnih tema kah, ki temeljijo na podatkih in preverjenih ter pozna/uporablja znanstvene podatkovne zbirke dejstvih. 1.3 prepozna, uporablja in ustvarja (znanstvene) razlage pojavov, ki vključujejo različne prikaze, modele in analogije Naravoslovna pismenost vključuje tudi razumevanje značilnos naravoslovnih znanos 1.4 prepoznava in razlaga možno uporabo ter vplive in posledice naravoslovnega kot oblike človeškega znanja in raziskovanja, zavedanje o tem, kako naravoslovne znanos znanja za posameznika/-co, družbo, naravo in okolje in tehnologija oblikujejo naše snovno, intelektualno in kulturno okolje, ter pripravljenost za sodelovanje in zmožnost sporazumevanja o naravoslovnoznanstvenih vprašanjih kot razmišljujoč/-a in odgovoren/-na posameznik/-ca v odnosu do narave in družbe. 2. Naravoslovnoznanstveno raziskovanje, interpretiranje podatkov in dokazov (NP2) Legenda kra c 2.1 prepozna in presoja vsebine,* ki jih je možno naravoslovnoznanstveno raziska , NP – naravoslovna pismenost in opredeli raziskovalni problem VIO – vzgojno-izobraževalno obdobje 2.2 zastavlja raziskovalna vprašanja NA-MA POTI – Naravoslovje, matema ka, pismenost, opolnomočenje, tehnologija, interak vnost 2.3 oblikuje ustrezne napovedi/hipoteze (za raziskavo)** 2.4 po korakih (znanstvenega raziskovanja) načrtuje potek raziskave Pojasnilo 2.5 skrbi za varno, odgovorno in načrtno izvajanje raziskave ter ustrezno uporablja Pri naštevanju črka č ni uporabljena, ker je tako zagotovljeno pripomočke*** enako zaporedje v prevodih v druge jezike. 2.6 uredi, analizira in interpre ra (v raziskavi pridobljene) podatke 2.7 analizira (kri čno presoja izvedbo) raziskave, predlaga izboljšave in komunicira (rezultate) raziskave 3. Odnos do naravoslovja (NP3) 3.1 deluje kot del narave ter skrbi za odgovoren odnos do narave in okolja 3.2 razvija in izkazuje ustrezen odnos do naravoslovnih znanos in naravoslovnoznanstvenega raziskovanja Opomba: * vsebine/teme/probleme/vprašanja/pojave … ** raziskavo/poskus/izdelavo izdelka … *** pripomočke/merilne naprave/aparature/laboratorijski pribor/snovi … | 2 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZLAGANJE POJAVOV Posameznik/-ca prepozna, razloži in ovrednoti razlago naravnih in tehnoloških pojavov, procesov, zakonitosti in njihovo povezanost/soodvisnost v sistemih … kar izkaže tako, da: 1.1 prikliče, povezuje in uporablja naravoslovno znanje za opis/razlago pojavov z uporabo strokovnega besedišča OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) sebe in svoje neposredno okolje a) lastne izkušnje in zamisli o a) prikliče ustrezno znanje ter ga a) prikliče in povezuje usvojeno a) v teoriji in praksi prepozna (preproste pojave) zaznava, pojavih iz ožjega okolja prikliče uporablja za razlago pojavov v naravoslovno znanje (vezano na naravne in tehnološke pojave, odkriva in preučuje z uporabo in povezuje z usvojenim ožjem in širšem okolju vse naravoslovne učne načrte) procese in zakonitos ter za vseh ču l in jih opiše z uporabo znanjem b) smiselno povezuje, ureja/ in ga uporabi za opis/celostno celostno razlago pojavov/ ustreznega besedišča b) preproste pojave opisuje/ organizira podatke/pojme v razlago (tudi abstraktnih) procesov dosledno uporablja b) za razlago prepros h pojavov razlaga z uporabo ustreznih preprosto hierarhično strukturo pojavov/procesov znotraj strokovno besedišče (v skladu s uporabi lastne in strokovne strokovnih besed in besednih obravnavanih sistemov cilji učnih načrtov) in strokovne c) za opis/razlago pojavov (pisno besede, s katerimi se ima zvez v skladu s cilji učnega argumente (ustno in pisno, tudi in ustno) uporablja temeljno b) smiselno povezuje, ureja/ možnost srečeva v ožjem načrta s pomočjo digitalne tehnologije) strokovno besedišče v skladu s organizira podatke/pojme v okolju c) pri opisovanju/ razlagi pojavov cilji učnega načrta hierarhično strukturo b) uporabi usvojene naravoslovne c) pri opisovanju/razlagi pojavov razlikuje med vzrokom in pojme, koncepte in teorije za d) pri opisovanju/ razlagi pojavov c) za opis/razlago pojavov/ razlikuje med vzrokom in posledico celostno razlago kompleksnejših razlikuje med vzrokom in procesov uporablja temeljno posledico pojavov/procesov in s tem posledico strokovno besedišče v skladu s cilji učnih načrtov (ustno in izkaže razumevanje narave kot pisno, tudi s pomočjo digitalne soodvisno povezane celote tehnologije) c) smiselno povezuje, ureja/ d) pozna načelo vzročnos organizira podatke/pojme v (kavzalnos ) hierarhično strukturo d) uporablja načelo vzročnos (kavzalnos ) | 3 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZLAGANJE POJAVOV Posameznik/-ca prepozna, razloži in ovrednoti razlago naravnih in tehnoloških pojavov, procesov, zakonitosti in njihovo povezanost/soodvisnost v sistemih … kar izkaže tako, da: 1.2 iz virov pridobiva ustrezne in relevantne informacije za razlago pojmov in pojavov ter pozna/uporablja znanstvene podatkovne zbirke OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) informacije pridobiva v a) informacije za razlago pojavov a) iz danih virov zbira ustrezne a) samostojno poišče podatke/ a) samostojno poišče vse potrebne neposrednem okolju in v pridobiva iz konkretnih situacij podatke/informacije za razlago informacije za razlago podatke/informacije, jih kri čno primernih virih in različnih primernih virov in vire ustrezno navaja b) pozna in uporablja različne vire vredno glede na relevantnost b) razlikuje med domišljijskim in b) presodi, ali vir temelji na b) prepoznava značilnos in jih ustrezno navaja in zanesljivost virov ter zna realnim svetom domišljiji ali realnos predlagane podatkovne zbirke argumen ra /pojasni svoj c) presoja ustreznost podatkov/ (baze podatkov) izbor informacij iz različnih virov in c) uporablja predlagane relevantne zanesljivost virov b) poišče, pozna in uporablja in zanesljive podatkovne zbirke nekaj relevantnih in zanesljivih d) pozna in uporablja predlagane (išče zahtevani podatek) podatkovnih zbirk (baz relevantne in zanesljive podatkov) ter gradi in uporablja podatkovne zbirke (baze lastno zbirko podatkov podatkov) c) razvršča podatke/informacije (vire) glede na namen uporabe/ funkcionalnost pri dani nalogi d) dosledno navaja in ci ra vire glede na standarde posameznega področja | 4 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZLAGANJE POJAVOV Posameznik/-ca prepozna, razloži in ovrednoti razlago naravnih in tehnoloških pojavov, procesov, zakonitosti in njihovo povezanost/soodvisnost v sistemih … kar izkaže tako, da: 1.3 prepozna, uporablja in ustvarja (znanstvene) razlage pojavov, ki vključujejo različne prikaze, modele in analogije OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) s pomočjo prepros h prikazov a) glavne značilnos opazovanih a) opazovane naravoslovne a) (poljudnoznanstveno) razlaga a) za celostno razlago kompleksnih opisuje/razlaga (neverbalno in naravoslovnih pojavov/procesov pojave/procese razlaga (ustno naravoslovne pojave/procese naravoslovnih pojavov/procesov verbalno) naravoslovne pojave/ razlaga z različnimi prepros mi in pisno) z različnimi prepros mi z ustreznimi prikazi, modeli in in tehnoloških procesov procese iz neposrednega okolja prikazi, modeli in prepros mi prikazi, modeli in analogijami na analogijami (ustno in pisno, tudi uporablja in ustvarja ustrezne b) razlikuje med modelom in analogijami na ustvarjalen način ustvarjalen način s pomočjo digitalne tehnologije) prikaze, modele in analogije stvarnim objektom/pojavom/ b) razlikuje med modelom in b) v razlago naravoslovnih pojavov/ b) razlaga is naravoslovni pojav/ (ustno in pisno, tudi s pomočjo procesom stvarnim objektom/pojavom/ procesov s prikazi/modeli proces z uporabo različnih digitalne tehnologije) procesom vključuje glavne značilnos in (vrst) modelov ter prepoznava b) primerjalno presoja ustreznost ključne podrobnos prednos in pomanjkljivos (prednos in omejitve) modelov c) ustvarja in uporablja preproste posameznih modelov in analogij modele ter prepoznava njihove c) ve, da znanstvene razlage c) loči med znanstvenimi in omejitve pojavov/procesov temeljijo neznanstvenimi razlagami na preverjenih dejstvih in d) pozna nega vne posledice zakonitos h neznanstvene razlage pojavov/ d) začenja ločeva med procesov ter ve, da znanstvene znanstvenimi in neznanstvenimi razlage temeljijo na preverjenih razlagami dejstvih in zakonitos h, a imajo omejeno področje veljavnos | 5 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZLAGANJE POJAVOV Posameznik/-ca prepozna, razloži in ovrednoti razlago naravnih in tehnoloških pojavov, procesov, zakonitosti in njihovo povezanost/soodvisnost v sistemih … kar izkaže tako, da: 1.4 prepoznava in razlaga možne uporabe ter vplive in posledice naravoslovnega znanja za posameznika/-co, družbo, naravo in okolje OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) ob predstavljenih primerih a) ob predstavljenih primerih a) prepoznava znanstvena in a) loči med temeljnimi (bazičnimi) a) navaja primere uporabe tehnoloških odkri j navaja znanstvenih in tehnoloških tehnološka odkritja, katerih in uporabnimi (aplika vnimi) izsledkov bazičnih in aplika vnih njihovo uporabo v vsakdanjem odkri j opisuje vidike uporabe uporaba je pomembno raziskavami ter pozna njihov raziskav ter kri čno presoja življenju in navaja njihove posledice vplivala na izboljšanje kvalitete pomen za naravoslovno znanje njihove vplive in posledice življenja posameznika/-ce, b) razume (prepozna in razlaga) za posameznika/-co, družbo, ter presoja njihove posledice pozi vne in nega vne vplive naravo in okolje za posameznika/-ce, družbo, ter posledice naravoslovnega b) predvideva možne posledice naravo in okolje in tehnološkega znanja za uporabe naravoslovnega posameznika/-co, družbo, in tehnološkega znanja v naravo in okolje hipote čnih situacijah | 6 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.1 prepozna in presoja vsebine, ki jih je možno naravoslovnoznanstveno raziskati, in opredeli raziskovalni problem OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) opazuje/zaznava, prepoznava … a) v svojem okolju/ob primerih/ a) prepozna vsebine iz svojega a) presoja možnos in smiselnost a) utemelji smiselnost naravoslovne vsebine iz svojega na podlagi lastnih izkušenj vsakdanjega življenja, ki jih naravoslovnoznanstvenega naravoslovnoznanstvenega vsakdanjega življenja/okolja prepozna naravoslovne lahko naravoslovnoznanstveno raziskovanja vsebin raziskovanja vsebin in b) s svojim besediščem postavlja vsebine, ki jih je možno razišče b) presodi, katere vsebine interdisciplinarnega pristopa pri različne trditve o naravoslovnih (naravoslovnoznanstveno) b) s svojimi besedami opiše lahko samostojno (v danih tem vsebinah, ki ga/jo zanimajo raziska raziskovalni problem okoliščinah) b) presodi, katere vsebine c) ob primerih/doživetjih predlaga, b) s svojimi besedami opiše c) predlaga načine, kako c) naravoslovnoznanstveno lahko samostojno (v kaj in kako bi lahko na njemu/ raziskovalni problem določeno vsebino razišče, in opredeli raziskovalni danih okoliščinah) njej lasten način raziskoval/-a c) predlaga načine, kako je možno naravoslovnoznanstveno problem naravoslovnoznanstveno izbrane vsebine preprosto raziska , in predloge utemelji razišče, in opredeli raziskovalni d) predlaga načine (brez (naravoslovnoznanstveno) problem ali s pomočjo virov), raziska kako določeno vsebino c) argumen rano predlaga naravoslovnoznanstveno načine (brez ali s pomočjo raziska , in predloge utemelji virov), kako določeno vsebino naravoslovnoznanstveno raziska , in predloge ovredno | 7 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.2 zastavlja raziskovalna vprašanja OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) s svojim besediščem a) oblikuje različna smiselna a) osredotoči se na problem, ki a) zastavlja raziskovalna vprašanja, a) zastavlja (kvalitetna) postavlja/oblikuje vprašanja raziskovalna vprašanja, ki ga želi raziska , in zna svoj ki temeljijo na usvojenem raziskovalna vprašanja, ki o naravoslovnih vsebinah v temeljijo na opazovanju okolja, interes pretvori v raziskovalna naravoslovnem in širšem znanju temeljijo na usvojenem svojem okolju in glede na svoj njegovem/njenem razmišljanju vprašanja b) zastavlja raziskovalna vprašanja, naravoslovnem in širšem znanju interes oz. interesu b) oblikuje raziskovalna vprašanja pri katerih je mogoče b) zastavlja raziskovalna vprašanja, z različnimi vprašalnicami, eksperimentalno preveri pri katerih je mogoče ki temeljijo na usvojenem odgovore nanje eksperimentalno preveri (v naravoslovnem znanju c) iz opisa rezultatov raziskave šolskih okoliščinah) odgovore prepozna možno raziskovalno nanje vprašanje c) iz analize rezultatov raziskave prepozna raziskovalno/-a vprašanje/-a | 8 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.3 oblikuje ustrezne napovedi/hipoteze (za raziskavo/poskus/izdelavo izdelka) OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) ugiba/napoveduje, kaj se bo pri a) na osnovi raziskovalnega a) na osnovi raziskovalnega a) na osnovi raziskovalnega a) na osnovi raziskovalnega raziskavi zgodilo (kakšni bodo vprašanja in izkušenj napove/ vprašanja napove, kaj se bo vprašanja oblikuje/postavi vprašanja in znanja oblikuje/ vide pojavi ob opazovanju) oz. predvidi, kaj se bo zgodilo pri zgodilo oz. kakšen bo rezultat hipotezo/-e, ki temelji/-jo na postavi znanstveno preverljivo kakšen bo rezultat (in zakaj) raziskavi oz. kakšen bo rezultat raziskave znanju hipotezo/-e raziskave b) pri oblikovanju napovedi/ b) oblikuje hipoteze, ki vključujejo b) oblikuje hipoteze, ki vključujejo b) pri oblikovanju napovedi/ hipoteze odgovarja na vprašanja odvisno in neodvisno odvisno/-e in neodvisno/-e hipoteze odgovarja na vprašanja pa: Kako/kaj bi se zgodilo, spremenljivko, pri čemer spremenljivko/-e pa: Kako/kaj bi se zgodilo, če če spremenimo ...?, pri čemer uporablja stavke: »Če/čim ... c) vredno hipoteze s strokovnega spremenimo ...? upošteva, kaj se spreminja in kaj potem/tem ... zato ker …« vidika in v relaciji do c) prikliče osebno izkušnjo/ ne c) ovredno oblikovano hipotezo raziskovalnega vprašanja (pred)znanje za pojasnjevanje c) napoved utemelji z izkušnjami/ ter razlikuje med neutemeljeno d) postavlja/razlikuje hipoteze, ki napovedi (pred)znanjem napovedjo in hipotezo jih je mogoče preveri z izvedbo d) iz dane hipoteze zna razbra raziskave glede na dane/šolske odvisno in neodvisno pogoje spremenljivko e) iz dane hipoteze sklepa na raziskovalna vprašanja in iz hipoteze razbere odvisno/-e in neodvisno/-e spremenljivko/-e | 9 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.4 po korakih (znanstvenega raziskovanja) načrtuje potek raziskave OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) izmed (dveh) predlaganih a) raziskavo načrtuje in razmišlja, a) raziskavo načrtuje (tudi z vidika a) raziskavo načrtuje (tudi z vidika a) raziskavo načrtuje, pri čemer načinov izvedbe izbere kaj vse lahko vpliva na potek/ varnos ) in določi, kaj/katero varnos ), pri čemer opredeli opredeli dejavnike raziskave, ustreznejšega izid raziskave (tudi z vidika spremenljivko bo pri raziskavi ključne dejavnike raziskave preučevane spremenljivke b) predlaga način, kako bi raziskavo varnos ) spreminjal/-a in kako ter kaj bo kot odvisno in neodvisno (odvisne in neodvisne) in izvedel (vrstni red korakov), kaj b) opiše potek raziskave, pri ostalo nespremenjeno spremenljivko ter konstante nadzorovane spremenljivke bo opazoval in/ali meril ter kako čemer predvidi tudi način b) opiše potek raziskave, pri čemer b) izdela načrt raziskave, pri čemer (konstante), ter predvidi njihov bo skrbel za varnost zbiranja in beleženja podatkov predvidi/predlaga, katere predvidi kvalita vne načine (npr. medsebojni vpliv (opazovanje, merjenje) podatke bo z raziskavo zbiral/-a opazovanje) in kvan ta vne b) pridobi podatke o varnem in c) na prepros h primerih presodi, in kako (opazovanje, merjenje) načine (merjenja) za zbiranje e čnem izvajanju načrtovanih ali je poskus pošten ali ne c) na primerih presodi poštenost ustreznih podatkov raziskav in predvidi možne poskusa in pozna njegov pomen c) načrtuje pošten poskus in pozna nevarnos ter načrtuje ustrezne varnostne ukrepe in zaščito d) načrtuje, kaj vse (pripomočke) njegov pomen (tudi zbranih podatkov) bo pri izvedbi raziskave d) predlaga ustrezen vzorec za potreboval/-a raziskavo c) izdela načrt raziskave, pri čemer izbere kvan ta vne oz. e) načrtuje/izbere pripomočke kvalita vne načine za zbiranje glede na vrsto raziskave in/ali podatkov (tudi z uporabo meritev ter predvidi ustrezno digitalne tehnologije) glede število meritev na namen raziskave in se f) načrtuje/prepozna kontrolni zaveda vidika subjek vnos in (referenčni) poskus v izbranih objek vnos pri pridobivanju raziskavah podatkov/merjenju g) pozna pomen ponovljivos d) načrtuje pošten poskus in se raziskav zaveda njegovega pomena in omejitev | 10 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.4 po korakih (znanstvenega raziskovanja) načrtuje potek raziskave OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO e) predlaga ustrezno vzorčenje in vzorec za raziskavo, pri čemer upošteva sta s čne zakonitos (velikost, strukturo, slučajnost, reprezenta vnost, izključitvene kriterije) f) načrtuje/izbere pripomočke glede na vrsto raziskave in/ali meritve ter utemeljeno načrtuje ustrezno število meritev g) načrtuje, prepozna in utemelji kontrolne poskuse v raziskavah ter razlikuje med kontroliranim in kontrolnim poskusom h) pozna razloge za negotovost pri merjenju ter ve, da ima vsaka meritev omejeno natančnost (vpliv sistema čne in naključne napake) i) utemelji pomen ponovljivos raziskav | 11 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2. 5 skrbi za varno, odgovorno in načrtno izvajanje raziskave ter ustrezno uporablja pripomočke OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) pri izvajanju raziskave upošteva a) pri izvajanju raziskave upošteva a) pri izvajanju raziskave upošteva a) pri izvajanju raziskave upošteva a) pri raziskavi upošteva načrt/ navodila za delo in skrbi za načrt/ navodila za delo in skrbi načrt/navodila ter jo izvaja načrt/navodila ter jo izvaja navodila ter jo izvaja varno varnost sebe, drugih in okolja za varnost sebe, drugih in okolja varno, odgovorno in e čno varno, odgovorno in e čno in odgovorno, e čno ravna ter e čno ravna z organizmi in ter e čno ravna z organizmi in ravna z organizmi in njihovimi ravna z organizmi ter njihovimi z organizmi in njihovimi deli njihovimi deli njihovimi deli deli deli ter pozna možne posledice b) uporablja ustrezne (vsakdanje) b) (po navodilih) pripravi/ b) (po navodilih) pripravi/ b) pripravi/sestavi pripomočke nevarnega, nee čnega in pripomočke in »beleži« sestavi pripomočke za izvedbo sestavi pripomočke za izvedbo za izvedbo raziskave ter neodgovornega izvajanja opažanja/meritve raziskave, uporablja ustrezne raziskave, ustrezno uporablja jih samostojno in ustrezno raziskav preproste pripomočke in beleži pripomočke in organizirano uporablja b) pripomočke uporablja opažanja/meritve beleži opažanja/ meritve c) sistema čno beleži opažanja, samostojno in v skladu z pravilno odčita izmerjene navodili proizvajalca vrednos ter jih ustrezno zapiše c) sistema čno beleži opažanja, (z ustrezno enoto) pravilno in natančno odčita izmerjene vrednos ter jih ustrezno zapiše (z enoto in merilno negotovostjo) d) predlaga uporabo alterna vnih merilnih pripomočkov in postopkov | 12 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.6 uredi, analizira in interpretira (v raziskavi pridobljene) podatke OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) podatke oblikuje v preproste a) podatke uredi v izbrane prikaze a) podatke uredi v izbrane prikaze a) podatke uredi v ustrezne a) podatke uredi/procesira prikaze b) bere podatke iz prikazov in b) iz urejenih podatkov prepozna prikaze (tudi z uporabo digitalne v ustrezne prikaze (tudi z b) ugotovitve opazovanja oz. oblikuje ugotovitve/zaključke preproste odnose/vzorce ter tehnologije) uporabo digitalne tehnologije) preproste raziskave razloži na in utemelji rabo prikazov glede c) prepozna morebitne preproste oblikuje zaključke b) analizira podatke, prepozna njemu lasten način na želene poudarke (se izogiba odnose/vzorce v podatkih odnose med podatki (vzroke in posledice), morebitne vzorce in manipulaciji s prikazi) iz njih sklepa na zakonitos ter b) sistema čno analizira podatke, oblikuje zaključke prepozna soodvisnost med c) podatke interpre ra z ustreznim podatki in morebitne vzorce, znanjem in strokovnim iz njih sklepa na zakonitos , besediščem ter pozna nekatere oblikuje zaključke/sklepe in pas poenostavljanja pri tem upošteva zanesljivost podatkov in pas posploševanja d) razlikuje med domnevami, dokazi in sklepi/zaključki, c) podatke interpre ra z uporabo ugotavlja, ali trditve/ ustreznega/veljavnega znanja in posplošitve/sklepi temeljijo strokovnega besedišča ter pozna na naravoslovnoznanstveno nekatere možnos manipulacije pridobljenih podatkih/dokazih s podatki in se jim izogiba d) razlikuje med domnevami, dokazi in sklepi/zaključki, argumen ra, ali trditve/ posplošitve/sklepi temeljijo na naravoslovnoznanstveno pridobljenih podatkih/dokazih | 13 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik naravoslovne pismenosti: NARAVOSLOVNOZNANSTVENO RAZISKOVANJE, INTERPRETIRANJE PODATKOV IN DOKAZOV Posameznik/-ca opisuje, načrtuje, izvede in ovrednoti poskuse/raziskave ter predlaga načine naravoslovnoznanstvenega obravnavanja vprašanj ter v različnih prikazih in na več načinov naravoslovnoznanstveno analizira in ovrednoti podatke, trditve in argumente ter povzema ustrezne zaključke … kar izkaže tako, da: 2.7 analizira (kritično presoja) izvedbo raziskave, predlaga izboljšave in komunicira (rezultate) raziskave OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) vodeno razpravlja, kaj vse vpliva a) vredno izvedbo raziskave a) vredno izvedbo raziskave ter a) analizira izvedbo raziskave a) analizira/evalvira/refl ek ra na potek raziskave, in predlaga in predlaga spremembe navede bistvene pomanjkljivos (postavljanje raziskovalnih izvedbo raziskave (postavljanje spremembe (izboljšave) pri (izboljšave) pri izvedbi raziskave in omejitve pri izvedbi raziskave vprašanj in hipotez, natančnost/ raziskovalnih vprašanj in izvedbi raziskave b) predlaga, kaj in kako bi še lahko b) razmisli, kaj bi ob ponovitvi zanesljivost rezultatov, hipotez, natančnost/zanesljivost b) predlaga, kaj bi se še lahko raziskoval/-a (ali nepričakovanih rezulta h) ekonomičnost, varnost izvedbe rezultatov, ekonomičnost, raziskovalo ...) varnost izvedbe, ustreznost c) opiše/predstavi potek raziskave izvedel/-la drugače, in zastavlja vzorca, merilna negotovost) in c) se pogovarja o raziskavi in jo z zaključki in odgovarja na nova raziskovalna vprašanja b) predlaga izboljšave oz. pojasni pomanjkljivos izvedbe pojasnjuje vprašanja c) predstavi določene faze alterna vne izvedbe raziskave raziskave in sodeluje v razpravi o c) predstavi faze raziskave in b) predlaga morebitne zaključkih ak vno sodeluje v razpravi o spremembe, smiselne in realne zaključkih izboljšave ter alterna vne izvedbe raziskave c) na različne načine (tudi z uporabo digitalne tehnologije) predstavi raziskavo (opisuje in razpravlja o posameznih fazah raziskave ali o celotni raziskavi) in vodi razpravo o zaključkih | 14 Naravoslovna pismenost | Opredelitev in gradniki 3. gradnik naravoslovne pismenosti: ODNOS DO NARAVOSLOVJA Posameznik/-ca razvija ustrezen odnos (vrednote, stališča, prepričanja …) in oblikuje proak vno držo do narave, varstva okolja, naravoslovnih znanos in raziskovanja … kar izkaže tako, da: 3.1 DELUJE KOT DEL NARAVE IN SKRBI ZA ODGOVOREN ODNOS DO NARAVE IN OKOLJA 3.1.1 se zaveda svoje vloge v naravi, ki izhaja iz razumevanja celos , kompleksnos narave in soodvisnos deležnikov 3.1.2 deluje odgovorno v odnosu do narave in okolja, tako da: • se zaveda posledic lastnih dejanj in človekovega vpliva na naravo in celotno okolje • se vede v skladu z načeli varstva okolja oz. načeli trajnostnega razvoja • prispeva k zaznavanju, opozarjanju, ozaveščanju in reševanju okoljskih oz. naravovarstvenih problemov v lokalnem okolju in širše • si prizadeva za e čen odnos do vseh živih bi j in za ohranjanje biološke raznovrstnos 3.1.3 izkazuje zanimanje za opazovanje, proučevanje ter doživljanje narave 3.1.4 zna v naravi poiska navdih in vire dobrega počutja za kvalitetnejše življenje 3.2 RAZVIJA IN IZKAZUJE USTREZEN ODNOS DO NARAVOSLOVNIH ZNANOSTI IN NARAVOSLOVNOZNANSTVENEGA RAZISKOVANJA 3.2.1 podpira naravoslovne znanos in ceni (nova) dognanja naravoslovnih znanos kot enega temeljnih civilizacijskih dosežkov, tako da: • upošteva/priznava različne naravoslovnoznanstvene vidike in uporablja znanstveno preverjena dejstva in dognanja za trajnostno delovanje • izkazuje potrebe po logičnih in natančnih postopkih izpeljave ugotovitev • se zaveda pomena metodologij raziskav različnih naravoslovnih ved • se zaveda vpliva (naravoslovnih) znanos na kvaliteto življenja vseh živih bi j in prispevka pri iskanju rešitev v prizadevanjih za trajnostni razvoj • odgovorno in e čno uporablja (naravoslovno) znanje 3.2.2 izkazuje zanimanje za naravoslovje/naravoslovnoznanstveno raziskovanje, kar izkaže tako, da: • razvija radoveden/vedoželjen in kri čen odnos do naravoslovnih znanos , dosežkov, pojavov … • izraža pripravljenost (veselje) za naravoslovnoznanstveno raziskovanje kot način poglabljanja lastnega naravoslovnega znanja in spretnos /veščin • seznanja se s poklici na področju naravoslovja oz. poklici, vezanimi na znanje naravoslovja, ter presoja karierne možnos | 15 | Zbirka NA-MA POTI ISSN 2820-4182 Urednica zbirke: Jerneja Bone Naravoslovna pismenost Opredelitev in gradniki Avtorji: mag. Andreja Bačnik, Simona Slavič Kumer, Edita Bah Berglez, mag. Sabina Eršte, dr. Nikolaja Golob, dr. Ana Gostinčar Blagotinšek, ddr. Melita Hajdinjak, Simona Hartman, Gašper Ivančič, Sabina Kljajić, dr. Janja Majer Kovačič, dr. Aleš Mohorič, Bernarda Moravec, dr. Nina Novak, dr. Jerneja Pavlin, dr. Robert Repnik, Tanja Vičič Jezikovni pregled: dr. Zala Mikeln Oblikovalec: Simon Kajtna Grafi čna priprava: ABO grafi ka, d. o. o., zanj Igor Kogelnik Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednici založbe: Andreja Nagode in Petra Weissbacher Spletna izdaja Ljubljana, 2022 Publikacija je dosegljiva na www.zrss.si/pdf/Naravoslovna_pismenost_gradniki.pdf Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Gradivo je nastalo v okviru projekta NA-MA POTI, 2016–2022, vodja projekta: Jerneja Bone. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 103207939 ISBN 978-961-03-0666-5 (PDF) | 16 | 17