21. letnik, št. 3-4, 2012 zgodovin V ŠOLI Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: mag. Gregor Mohorčič Uredniški odbor: Dragica Babič, Gimnazija in ekonomska srednja šola Trbovlje, Jana Bec, Osnovna šola Prule, dr. Marjan Drnovšek, ZRC SAZU, Institut za slovensko izseljenstvo in migracije, Štefan Harkai ml., Osnovna šola Puconci, Katja Mahorčič, Gimnazija Nova Gorica, Brigita Praznik Lokar, Osnovna šola Brinje v Grosupljem, Damjan Snoj, Osnovna šola Preserje, dr. Mojca Šorn, Inštitut za novejšo zgodovino, Srečko Zgaga, Gimnazija Poljane Odgovorna urednica: mag. Vilma Brodnik Naslov uredništva: mag. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo OE Ljubljana, Parmova ul. 33, 1000 Ljubljana, tel.: 01/236 31 19, faks: 01/236 31 50, e-naslov: vilma.brodnik@zrss.si Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Tine Logar Prevod povzetkov v angleščino: mag. Gregor Adlešič Oblikovanje: Barbara Bogataj Kokalj Računalniški prelom in tisk: Present d.o.o. Naklada: 580 izvodov Slika na naslovnici: Jožef Kogovšek, Ljubljanska meščanska družina iz ok. leta 1840 (hrani Narodni muzej Slovenije). Naročila: ZRSŠ - Založba, Nataša Bokan, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: zalozba@zrss.si, faks: 01/300 51 99 Naročnina: 40,26 EUR - cena dveh dvojnih številk za šole in ustanove 31,73 EUR - cena dveh dvojnih številk za posameznike 29,36 EUR - cena dveh dvojnih številk za dijake, študente in upokojence 21,80 EUR - cena dvojne številke v prosti prodaji 48,31 EUR - cena dveh dvojnih številk za tujino © Zavod RS za šolstvo, 2012 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela te revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij). REVIJI NA POT Osrednja tema tokratne številke Zgodovine v šoli je namenjena uvajanju posodobitev pouka zgodovine v osnovni šoli. Glede na mnenje učiteljev je ena od težjih tem po posodobljenem učnem načrtu vzpon meščanstva v 19. stoletju. Osrednji didaktični članki tako prinašajo možnosti obravnave posameznih učnih ciljev in vsebin te teme, kot so Evropa po dunajskem kongresu, leto revolucij 1848, širjenje demokratičnih pravic v drugi polovici 19. stoletja in slovensko narodno gibanje, s sodobnimi didaktičnimi pristopi, pri katerih imajo učenci aktivno vlogo. Evropo po dunajskem kongresu in širjenje demokratičnih pravic se lahko obravnava z vključevanjem različnih zgodovinskih virov ter igro vlog, leto 1848 s sodelovalnim učenjem v okviru metode jigsaw ter z analizo zgodovinskih besedil s splošno študijsko bralno učno strategijo, slovensko narodno gibanje pa z medpredmetnim povezovanjem zgodovine in slovenščine ob uporabi odlomkov iz romana Ciklamen pisatelja Janka Kersnika. Pri obravnavi leta 1848 je nazorno prikazano, kako se lahko v šolski praksi izvede večperspektivni pristop. Kakovostne zamisli za posodabljanje pouka zgodovine v osnovni šoli prinaša tudi članek o uporabi didaktičnih iger za utrjevanje in preverjanje znanja ter spodbujanje motivacije pri pouku zgodovine v osnovni šoli. Predstavljeno je tudi, kako se lahko učenci v okviru zgodovinskega terenskega dela učijo o baročni Ljubljani ter kako na Češkem z vključevanjem učencev vietnamskih priseljencev spodbujajo medkulturni dialog pri pouku zgodovine. S področja gimnazijske šolske prakse je predstavljen primer manj običajne medpredmetne povezave zgodovine in psihologije pri realizaciji skupnega cilja, ki se nanaša na zaznavanje in preseganje predsodkov na primerih iz zgodovine za bolj strpno in prijazno življenje v sedanjosti. Vrsto vsebinskih, proceduralnih in odnosnih ciljev pouka zgodovine pa je možno doseči tudi z vključevanjem učencev in dijakov v različne pedagoške delavnice in aktivnosti v arhivih, ki so predstavljeni v didaktičnem članku o pedagoških dejavnostih v Zgodovinskem arhivu Celje. V rubriki Iz zgodovinopisja je objavljen članek o odmevih madžarske vstaje leta 1956 in praške pomladi 1968 v Sloveniji in tedanji Jugoslaviji. Marsikatero zanimivo spoznanje bo možno vključiti v strokovne priprave in obogatiti pouk zgodovine. Revijo zaokrožajo še poročila s seminarja o holokavstu in priročnikih za pouk zgodovine. Vljudno vabljeni k branju! Mag. Vilma Brodnik, odgovorna urednica