e M smuccina april 2007 št 21 „ ., s} UJNI.IJUJiM.l.pqy uvodnik Matjaž Šarabon Spoštovani Elanovci! Elan gradimo in razvijamo že 62 let. V tem času so se dogajali tako vzponi kot padci, kar je za tako dolgo obdobje v življenjskem ciklu podjetja popolnoma naravno. Elan je ob tem pridobil potrebno trdoživost in nepopustljivost, mi, njegovi zaposleni, pa prav tako. Število zaposlenih v zadnjih letih strmo narašča in počasi se približujemo trenutku, ko bomo v Begunjah zaposlovali prek tisoč ljudi. Če le ne bi bilo težav s snegom. Namesto, da bi se veselili pomladi in narave, ki se prebuja, se v smučarskem delu Elana še vedno ukvarjamo s posledicami pomanjkanja snega v minuli zimi. Prodaja smuči se je glede na prejšnje leto znižala za četrtino in temu se mora prilagoditi tudi Elan. Nespametno bi bilo tiščati glave v pesek in vztrajati na načrtovani proizvodnji, saj bi nas neprodane smuči ob koncu leta potisnile v pogubno situacijo, tako za podjetje, kot tudi za nas, zaposlene, pogubno situacijo. Za razliko od nekaterih drugih industrij je Elan močno odvisen od vremena. V letih, kot je letošnje, je stanje na trgu izjemno težko in zato je tudi stanje podjetja slabše, kot smo načrtovali. Kljub temu sem prepričan, da je podjetje dolgoročno v dobri kondiciji in pripravljeno na nove izzive. Prepričan in ponosen sem tudi, da smo skupaj uspeli ohraniti in še povečati podporo lokalnega okolja in zato ne vidim razloga, da ne bi uspeli tudi v poslovnem smislu, kar je namen vsakega podjetja. Zavedati pa se moramo, da uspeh ne pride sam od sebe in če želimo uspeti, lahko uspemo samo skupaj. Vsem Elanovcem se zahvaljujem za požrtvovalno delo v preteklosti In verjamem, da si Elan zasluži to tudi v prihodnje. Matjaž Šarabon Časopis Smučina brezplačno interno glasilo Elanove poslovne skupine Izdaja: Elan, d.o.o. Begunje 1 4275 Begunje na Gorenjskem E: info@elan.si www.elansports.com Oblikovanje, prelom: GPA d.o.o. Tisk: Gorenjski tisk, Kranj Foto: arhiv Elan, d.o.o., Samo Vidic Naklada: 1 500 izvodov Urednica: Rebeka Lah Avtorji člankov: Matjaž Šarabon, Leon Korošec, Nina Šarabon, Rebeka Lah, Luka Modrijan, P Lab, Sandi Rot, Dušan Ferjan, Janez Resman, Simona Ažman (zunanja strokovna sodelavka) poslovni REZULTaT V zvezi s poročanjem o domnevno slabem poslovanju Elana in z njim povezanimi odpuščanji v letu 2007 želimo pojasniti stanje zimsko-športnega dela skupine Elan. Zimsko-športna panoga se po letošnji zimi srečuje z morda najtežjo prodajno sezono v zgodovini. T.i. "zelena zima" se je v preteklih letih že dogajala, vendar je v sezoni 2006/07 dobila resnično globalne razsežnosti. Vsi ključni trgi, z izjemo zahodne obale Severne Amerike, so bili do sredine januarja skoraj brez snega in kar je še pomembneje, brez pravega občutka zime. Percepcija ima, tako kot v veliko panogah, tudi v naši industriji močan pomen - in za veliko večino potrošnikov ni dovolj dobro zasneženo smučišče (kar tehnologija zasneževanja letos sicer omogoča), ampak je potreben tudi vtis zime v mestih in dolinah. Glede na omenjeno ocenjujemo, da bo svetovna prodaja smuči v letu 2007 manjša za kar 20%. Na podlagi nastale situacije se je Elan odločil spremeniti zastavljene cilje in jih prilagoditi novo nastalim tržnim razmeram. Prvotni načrti za leto 2007 so bili zastavljeni izjemno ambiciozno. Kljub izjemno problematičnemu trgu bo Elanu uspelo ohraniti obseg proizvodnje na nivoju iz leta 2006, kar bo v primerjavi z letom 2001 kar 61% povečanje. Ob tem je seveda potrebno omeniti, da bo ob zmanjšanju trga porasel tako tržni delež blagovne znamke Elan kot tudi tržni delež Elanove proizvodnje v skupni proizvodnji smuči (ki bo znašal skoraj 1 Glede na poročila iz tujih medijev je nastala situacija problematična tudi za naše konkurente. Proizvajalec Head (glede na poročanje medijske hiše ORF z dne 25.3.07) bo ustavil svojo proizvodnjo za cele štiri tedne. Glede na objavo v Sporting Goods Intelligence z dne 23.3.07 (specializirani poslovni časnik za industrijo športnih izdelkov) bo Rossignol znižal proizvodnjo z 1,7 na 1,2 milijona parov ter s koncem leta v celoti zaprl svojo tovarno v St. Etienne de Crossey. Glede na poročanje istega časnika, tudi v Rossignolu predvidevajo 20 do 25 odstotni padec prodaje. Negativne posledice čuti tudi tržni vodja Atomic. Po pročanju ORF z dne 20.2.07 bodo prvič po desetih letih morali odpustiti 80 zaposlenih, pričakujejo pa tudi 25% manj prodaje. Glede na dogajanje v panogi je nerealno pričakovati, da bo kriza prizanesla Elanu. Vendar pa obstala kar nekaj argumentov, zakaj verjamemo, da bomo krizo prebrodili uspešneje od konkurentov ali celo nastalo situacijo obrnili v svoj prid. Imamo relativno nizke zaloge izdelkov iz preteklih sezon ter izjemno konkurenčno produktno linijo. Serija Speedwave je z nagradami za inovativnost in obliko (nedavno prejeta Red Dot design Award) gotovo eno močnejših orodij blagovne znamke Elan. Potrebno je poudariti, da bodo prihodnji tedni obdobje negotovosti (kar potrjuje tudi izjava direktorja Atomica, Michaela Schineisa). V Elanu verjememo, da bomo krizo v panogi prestali uspešno in s tem tudi ustvarili dobre pogoje za nadaljnjo in kakovostno rast, v primeru dobre zimske sezone 2007/08. poslovanje elana in zelena zima V Avstraliji se trudijo prodajati smuči tudi v "zelenih" razmerah. Gibanje svetovnega trga smuči in snežnih desl( o 5,0 ».1 4.6 \ 3 i| 3 4,5 4,7 4,6 4,5 44 Q V O O o O O O O O 4,2 0 4.2 O 3,6 o 1 3 1 4 1,55 1,7 1,8 1,0 1.7 1.6 1.5 1.6 0,5 1|2 ^ / / / ^ / I_I rf-- ^ Smuči _Q_ Snežne deske ELAN - gibanje proizvodnje smuči Ko se inovacija sreča s popolnostjo serija speedwave dobftnica "red dot design award 2007" Nina Šarabon Vi reddot design award winner 2007 ^skladu z motom "Ko se inovacija sreča s popolnostjo" Elan postavlja standarde za inovativnost, kakovost in design. Mednarodna žirija strokovnjakov pri Red Dot Design Awards je nagradila Elanovo serijo Speedwave za izjemen design, oblikovan s strani slovenske oblikovalske agencije Gigodesign. Kot rezultat je Elan ponovno prejel nagrado za revolucionarno novost predstavljeno leta 2006. Serija Speedwave je prejela najbolj prestižno oblikovalsko nagrado "red dot". Nagrado, ki je pečat kakovosti, podeljuje mednarodna žirija strokovnjakov s področja oblikovanja vsako leto za izdelke, ki se ponašajo s prefinjenostjo in inovativnim designom. Nagrada Red Dot Award za design je potrditev izjemnega izdelka, ki je v oblikovalskih vodah resnični kazalec inovativnosti. Vseh sodelujoče izdelke ocenjuje mednarodna žirija priznanih oblikovalcev, odloča na podlagi kriterijev kot so Inovativnost, uporabnost. ergonomija, vzdržljivost, ekološka združljivost in čista funkcionalnost. To leto se je z odločitvami žirije soočilo 2548 izdelkov iz 43 držav, med njimi tudi Speedwave serija smuči iz Elana. Nagrajeni izdelki bodo uradno predstavljeni 25. junija 2007, v Essnu v Nemčiji, potem pa bodo 1 leto razstavljeni v nemškem red dot design muzeju, največjem razstavišču sodobnega designa na svetu. Na tiskovni konferenci, ki je potekala 2. aprila na Gospodarski zbornici v Ljubljani, je minister za razvoj dr. Žiga Turk povedal: "Izdelek je zgled, ker je rezultat razvoja, kakršnega v Sloveniji želimo. Zasnovan je na vecdesetletni tradiciji podjetja Elan, vsebuje vrhunsko tehnično znanje in oblikovanje." "Red Dot Design Award 2007" za design, "Ispo European Ski Award 2006" za inovativen izdelek in "Medal of Excellence 2006" na testu smuči potrjuje, da je Elan glavni igralec "Nove generacije smučanja". Matjaž Šarabon, minister za razvoj, dr. Žiga Turk, Miha Klinar in Matevž Medja (Gigodesign) M flan se predstav I >Aonec januarja oziroma l<'C začetek februarja je čas, ' \ ko se karavana največjih ponudnikov športne opreme za nekaj dni preseli na zimsko-športni sejem ISPO v München. Brez vsakoletne prisotnosti Elana seveda ne gre. Letošnji sejem je bil v znamenju rekordov. 17 hal razstavnih prostorov na 180 tisoč kvadratnih metrih, kjer so bile prvič zapolnjene vse razstavne kapacitete, je v štirih dneh obiskalo 64 tisoč obiskovalcev, kar je 5 odstotkov več kot lani. 1970 razstavljavcev iz celega sveta je predstavljalo novosti, izdelčne inovacije in modne usmeritve, ki bodo potrošniški javnosti dosegljivi v prihajajoči sezoni 2007/08. Večjo obiskanost in zanimanje je vzbudil tudi Elanov razstavni prostor. Glede na lansko leto vizualno ni bil drastično spremenjen, kvadratura je bila enaka kot lani, 323m2, frekvenca ljudi pa je bila veliko večja, kar je kazalo na to, da Elan postaja iz leta v leto bolj zanimiv. Vlogo paradnega konja vsekakor nosijo Elanove smuči s tehnologijo WaveFlexTM, ki je bila prvič predstavljena javnosti v lanskem letu. Novost je ta, da je tehnologija poleg serije Speedwave in nekaj ženskih modelov smuči, integrirana tudi v serijo Magfire, ki jo v letošnji sezoni pooseblja smučarska ikona, prepoznavna po zeleni irokezi -Glen Plake. Swarovski, ki se bleščijo na modelih Black in Silver Magic. V okviru sejemskega dogajanja se je predstavil tudi Davo Karničar, ki je mednarodni javnosti prvič razkril ozadje dogajanja zadnjega vzpona pri projektu '7 Summits', premierno je bil predvajan tudi Davov film, ki z impresivnimi posnetki prikazuje Davov spopad z najvišjimi gorami vseh celin, istočasno pa izobrazi gledalca o osnovah in tehnikah alpinizma. Občinstvo je izkazalo izrazito spoštovanje do Davovega poguma in njegovih vrhunskih dosežkov. sejem ispo Rebeka Lah Tako se svetijo kristali Swarovski Davo je ob premieri svojega filma gledalcem ponosno pokazal Elanovo smučko, s kakršno je presmučal zadnji vrh na Antarktiki. Serija Speedwave, ki je na lanskem sejmu Ispo prejela prestižno nagrado 'European ski award', je svojo vrhunskost konstrukcije in edinstveno funkcionalnost (možnost izvajanja dolgih in kratkih zavojev) nadgradila še z izjemnim izgledom, saj je zgornja obloga smučke izometrična in še izrazitejše poudarja valove. Naj omenim še žensko kolekcijo smuči 'W Studio', ki letos ženski del populacije navdušuje predvsem s čudovitimi grafikami. Največjo pozornost pa vsekakor zbujajo kristalčki Thorsten, Davo in Glen pri predstavitvi linije smuči Freeride nagrade in novosti pri elan marine z ačetek leta 2007 prinaša Elan Marine-u veliko veselja in navdiha za prihodnost. Luka Modrijan " E^l^a^n 34^0 je en^a i^zm^ed prvih j^d^rn^^c, k^i so pr^eje^e om^enjen^i certi^-fik^a^t ^n h^r^^ti prva ve^^^oser^ij-s^a j^d^rn^^-ca n^a svel^u^, l^i ^zpo^nju^- je z^htevan^e pogoje" Na tradicionalnem januarskem salonu plovil Boot v Düsseldorfu je drugič zapored Elan Marine prejel prestižno nagrado Evropske jadrnice leta 2007, v kategoriji do 10 m dolžine za jadrnico Elan 340. Ta nagrada in izreden uspeh na svetovnih tržiščih sta dokaz, da Elan Marine zopet narekuje trend regatno potovalnih jadrnic. Žirijo je mala Elanka navdušila s svojo svežo in moderno notranjostjo, premišljeno razporeditvijo palubne opreme ter izvrstnimi plovnimi lastnostmi. V vseh pogledih se je izkazala za dostojno naslednico legendarne Elan 333. Navtični salon v Düsseldorfu je prinesel Elanki 340 tudi priznanje certifikat Germanischer Lloyd Yacht plus. Germanischer Lloyd je vodilna neodvisna služba v svetu za nadzor načrtov in gradnje plovil vseh vrst in dolžin. Plovila, ki imajo certifikat Germanischer Lloyd izpolnjujejo najvišje standarde varnosti in vgrajenih materialov. Elan 340 je ena izmed prvih jadrnic, ki so prejele omenjeni certifikat in hkrati prva velikoserijska jadrnica na svetu, ki izpolnjuje zahtevane pogoje. Ob nagradah je Düsseldorf tudi mesto, kjer je Elan krstno predstavil svetovni javnosti novo Elanko - Elan 410. Nadomestila izredno popularno Elan 40, ki je našla več kot 250 kupcev po celem svetu. Predstavlja nadaljevanje nove prenovljene linije regatno potovalnih jadrnic Elan in hkrati postavlja nove standardne v izredno konkurenčnem razredu 40 čeveljskih jadrnic. Jadrnica poleg popolnega udobja pod palubo omogoča izredno varno in hitro družinsko jadranje ter posegati po pokalih na regatah ob koncu tedna. Razvojni oddelek v Elan Marinu ne pozna pomladanske utrujenosti in dela s polno paro. Nov proje^kt se imenuje Elan Power 48. Motorni čoln predstavlja največjega v Elanovi zgodovini in najdražji produ^