Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/59 H Silili ЏШ ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta N5-0014 Naslov projekta INTEREURO - Comparative research on interest group politics in Europe Vodja projekta 3703 Danica Fink Hafner Tip projekta N Projekti ESF in ERC Obseg raziskovalnih ur 6636 Cenovni razred B Trajanje projekta 10.2011 - 09.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 582 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede Raziskovalne organizacije -soizvajalke Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 5 DRUŽBOSLOVJE 5.06 Politične vede Družbenoekonomski cilj Družbene vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz SUF) Raziskovalno področje po šifrantu FOS 5 Družbene vede 5.06 Politične vede B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO Ključni cilj projekta je oblikovanje kompleksnega teoretičnega in empiričnega razumevanja vloge interesnih skupin v evropskem politično-institucionalnem sistemu. Natančneje, raziskovalo se je mobilizacijo interesnih skupin, organizacijsko vzdrževanje in profesionalizacijo, strategije vplivanja na politično odločanje, procese uokvirjanja (framing) in njihov vpliv na javnopolitične izide. Projekt je povezal različne vidike vloge interesnih skupin v evropskih procesih oblikovanja politik v okviru integriranega teoretičnega okvirja. Vsaka izmed držav se je osredotočila na en vidik procesa vplivanja interesnih skupin in na njihovo vpetost v sistem. Projekt je tako sestavljen iz šestih modulov: populacijske ekologije (Lowery, Nizozemska), organizacijskega razvoja skupin (Maloney, Velika Britanija), politične strategije (Beyers, Belgija), okvirjanja problematike (Naurin, Švedska; Eising, Nemčija in Baumgartner ter Mahoney, ZDA), vpliva (Dür, Avstrija) in več nivojske vladavine- MLG modul (Eising, Nemčija; Chaques, Španija; FinkHafner, Slovenija). Vodilna teoretska doktrina je interesnoskupinsko generiranje in strateška uporaba informacij. Za soočenje teoretskega prispevka in empiričnih podatkov je bila oblikovana kompleksna podatkovna baza z informacijami o posameznih fazah vplivanja na produkcijske procese na nacionalnih ravneh in na EU ravni. Pri vzorčenju interesnih skupin, osredotočenem na javnopolitične tematike smo kombinirali pristop od spodaj navzgor s pristopom od zgoraj navzdol. Uporabljene so bile tako kvantitativne kot kvalitativne raziskovalne metode. Slovenska raziskovalna skupina je bila zadolžena za analizo procesa vplivanja v povezavi z 20 predlogi direktiv (več nivojska vladavina/MLG) v Sloveniji. Raziskovanje je vključevalo analizo političnih dokumentov, izvedbo 35 intervjujev med uradniki ter 40 intervjujev med interesnimi organizacijami v Sloveniji. Poleg že omenjenega prispevka Slovenije k mednarodnemu projektu pri raziskovanju delovanja interesnih organizacij je slovenska skupina izvedla obširnejšo anketno raziskavo na populaciji najbolj vplivnih interesnih skupin s posameznih sektorskih politik v Sloveniji. Raziskava o delovanju najbolj aktivnih interesnih skupin v Sloveniji predstavlja panelno raziskavo saj je bila podobna raziskava izvedena že leta 1996. Zbrani podatki pa so edinstveni na področju raziskovanja interesnih skupin, ker nam omogočajo med-časovno primerjavo. V okviru projekta je raziskovalna skupina nove raziskovalne ugotovitve sproti preverjala na strokovnih posvetih z deležniki ter posredovala preliminarne ugotovitve oblikovalcem politik. Raziskovalne ugotovitve so bile redno vključene v pedagoški proces na Fakulteti za družbene vede, ter predstavljene akademski skupnosti na konferencah in v znanstvenih objavah v priznanih mednarodnih revijah._ ANG The main purpose of this project is to promote a more comprehensive theoretical and empirical understanding of the role interest groups play in the European polity. Specifically, we examined interest group mobilization, organizational maintenance and professionalization, strategies for influencing political decision-making and framing processes and their impact on policy outcomes. The project linked different aspects of the role of interest groups in the European policy process in an integrated theoretical framework. Each of the national project groups focused on one aspect of interest groups' impact and their integration in the system. The project consists of six modules: population (Lowery, Netherlands), organisational development (Maloney, Great Britain), strategies (Beyers, Belgian), framing (Naurin, Sweden; Eising, Germany and Baumgartner and Mahoney, USA), influence (Dür, Austria) and multi-level governance (MLG) module (Eising, Germany; Chaques, Spain and Fink Hafner, Slovenia). Our guiding intellectual tenet is the generation and strategic use of information by organized interests. To support our theoretical contribution with empirical data, we developed a comprehensive database that contains information on the individual stages of the influence production process at the national and EU levels. Employing an issue-centred sampling approach, we combined bottom-up with top-down sampling of interest groups and integrated quantitative and qualitative research methods. The Slovenian research team was responsible for analysis of the influence process in relation to 20 proposals of directives (MLG module) in Slovenia. Research consisted of analysing policy papers and conducting 35 interviews with national officials and 40 interviews with national interest organisations. Besides the previously mentioned contribution of Slovenia to the international project in researching the activities of interest organisations, the Slovenian research team also conducted an extensive survey on the populations of the most active interest groups in selected policy sectors in Slovenia. The survey about the activities of the most active interest groups in Slovenia is a panel survey since a similar survey was already conducted in 1996. The collected data are unique in the area of interest groups research since they enable us to make comparisons over time. Over the course of the project, the research team regularly presented new research findings at stakeholder meetings and disseminated preliminary findings to policy-makers. The research findings were regularly included in educational processes at the Faculty of Social Sciences and presented to the academic community at conferences and in published articles in international journals. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 Osrednje raziskovalno vprašanje, ki si ga je raziskovalna skupina postavila na začetku projekta je ali različni nacionalni konteksti vplivajo na politike interesnih skupin v Evropski uniji. Naš cilj je bil pojasniti kako proces Evropske integracije vpliva na strukturni kontekst izbere strategij vplivanja interesnih skupin ter na način delovanja interesnih skupin v domačem okolju. Na ta način bi lahko bolje razumeli zakaj in kako interesne skupine vplivajo ter kateri dejavniki pogojujejo njihovo izbiro strategij. Pri tem smo upoštevali makro spremenljivke, predvsem kontekst evropske integracije. Evropska integracija ima vpliv na nacionalne interesne skupine preko večnivojskega političnega sistema evropske unije znotraj katerega Evropska komisija spodbuja in podpira interesne skupine tudi skozi proces političnega pogojevanja. Proces političnega pogojevanja vpliva na razvoj organizirane civilne družbe v novih državah članicah in državah kandidatkah. Hkrati evropske interesne krovne organizacije s sprejemanjem nacionalnih interesnih skupin iz novih držav članic le tem nudijo svojo podporo in strokovno znanje. Do sedaj delovanje interesnih skupin v novih in starih državah članicah še ni bilo raziskovano v primerjalni perspektivi z uporabo istega merskega instrumenta. Za pojasnjevanje vpliva procesa evropske integracije na politično delovanje interesnih skupin smo združili meso in makro raven analize ter literaturo s področja demokratizacije in evropeizacije. Do ključnih raziskovalnih ugotovitev smo prišli z analizo podatkov zbranih v okviru obsežne terenske raziskave med 97 najbolj aktivnimi interesnimi skupinami iz 11 javnopolitičnih področij. Zbrane podatke smo primerjali s podatki zbranimi v letu 1996 med istimi organizacijami. Analiza je razkrila, da se je populacija najbolj aktivnih interesnih skupin v Sloveniji v obdobju 16 let spremenila. Prav tako so se spremenile njihove značilnosti v obdobju od časa pridruževanja Evropski unijo do obdobja polnega članstva v EU (1996-2012). Dinamika sprememb v tipih interesnih skupin glede na značilnosti njihovega delovanja bi lahko deloma pojasnili s procesom evropeizacije. Tu proces evropeizacije razumemo kot povezovanje nacionalnih interesnih skupin z oblikovalci politik na EU ravni ter s financiranjem preko EU skladov in programov. Proces evropeizacije je tako do določene mere vplival na politično kulturo interesnih skupin. Bolj kot so interesne skupine evropeizirane - večja je njihova javnopolitična aktivnost. Hkrati smo zaznali težave s transparentnostjo ter procesom demokracije v obstoječem sistemu koordinacije EU zadev v Sloveniji. Kažejo se nasprotovanja med teorijo in normativno zastavljenim sistemom ter prakso oziroma izvedbo. Primerjalna analiza, ki je vključevala analizo podatkov zbranih v osebnih intervjujih z uradniki iz Slovenije, Nemčije, Nizozemske, Velike Britanije in Švedske ter v osebnih intervjujih z interesnimi organizacijami iz istih držav, je pokazala, da interesno predstavništvo ni enakomerno razporejeno na nacionalni in EU ravni. Glavna razlika se kaže med interesnimi organizacijami iz starejših držav članic ter novejšimi državami članicami. Interesne organizacije iz starih držav članic so bolj aktivne na EU ravni v primerjavi z interesnimi organizacijami iz mlajših držav članic EU. Posebno pozornost smo namenili dvema tipologijama strategij, ki jih lahko prevzamejo interesne organizacije: 1) strategija glede na izbor nivoja oblasti za lobiranje ter 2) strategija glede na tehnike in metode lobiranja, ki jih uporabi posamezna interesna organizacija. Glede na področje vplivanja so interesne organizacije izbrale bodisi zgolj nacionalno raven vplivanja bodisi kombinacijo nacionalne in evropske ravni vplivanja. Nacionalne značilnosti strategij interesnih organizacij so opazne predvsem v obsegu posredovanja informacij nacionalni izvršni oblasti in nacionalnemu parlamentu ter v obsegu posredovanja informacij institucijam na EU ravni. Večina interesnih organizacij je preskrbela informacije nacionalnim institucijam, medtem ko je velik delež organizacij imel stike tudi z EU institucijami in civilno družbo. Opazimo pa lahko značilne razlike med starejšimi in mlajšimi državami članicami pri odstotku interesnih organizacij, ki posegajo na obe področji. V splošnem je najbolj lobiranja institucija Evropski parlament. Največje razlike v posredovanju informacij se kažejo med interesnimi organizacijami iz Velike Britanije in interesnimi organizacijami iz Slovenije. Interesne organizacije iz Slovenije le občasno posredujejo informacije odločevalcem na EU ali nacionalni ravni, ko se sprejemajo evropske politike. V največji meri posredujejo informacije članom slovenske vlade in pristojnim ministrstvom. Poleg strategije vplivanja interesnih organizacij pri vključevanju v oblikovanje EU politik so nas zanimale tudi tehnike in metode vplivanja interesnih organizacij. Naša analiza je razkrila, da lahko govorimo o treh dimenzijah tehnik in metod, ki jih interesne uporabljajo organizacije pri vplivanju na oblikovanje in izvajanje javnih politik . Te tri strategije so: 1) prisotnost v medijih -stiki in objavljanje; 2) mobilizacija članov in podpornikov, ter 3) profesionalno lobiranje. Interesne organizacije iz vseh petih preučevanih držav članic v primerjavi z mobilizacijo članov in podpornikov v večji meri posegajo po medijih in publiciranju kot tehnikah vplivanja. Interesne organizacije, ki so bolj aktivne na katerikoli ravni vplivanja uporabljajo bolj različne metode in tehnike vplivanja. Opazimo pa lahko tudi nekaj nacionalnih razlik pri izberi tehnik in metod. Interesne organizacije iz Združenega kraljestva izstopajo pri uporabi mobilizacijskih tehnik, nadpovprečni uporabi medijev, pridobivanju strokovnega znanja ter pripravi in oblikovanju stališč. Interesne organizacije iz Nemčije v večji meri uporabljajo tehnike povezane z mediji: tiskovne konference, stiki z novinarji, priprava stališč. Interesne organizacije na Nizozemskem v največji meri uporablja družbena omrežja, medtem ko se interesne organizacije na Švedskem v večji meri posvečajo oblikovanju stališč. Aktivnost interesnih organizacij iz Slovenije je podpovprečna pri uporabi vseh tehnik. Že v času trajanja projekta je raziskovalna skupina skrbela za diseminacijo raziskovalnih rezultatov tako interesnim organizacijam, oblikovalcem politik, v okviru pedagoškega procesa in akademski javnosti. V okviru projekta smo organizirali dve srečanji z deležniki in delavnice za vladne in nevladne igralce. Rezultati raziskovanja so bili vključeni tudi v pedagoški proces. V okviru dodiplomskega predmeta Interesne skupine in lobiranje v EU, katerega nosilca sta prof. dr. Danica Fink Hafner in izr. prof. dr. Damjan Lajh so bile ključne preliminarne ugotovitve projekta predstavljene v vseh letih projekta. Podatki so bili na voljo študentom pri pripravi njihovih seminarskih nalogah. Na podlagi analize podatkov zbranih v okviru projekta INTEREURO je nastalo diplomsko delo (Korošak Špela: Vpliv mednarodnega povezovanja interesnih skupin na njihov položaj pri oblikovanju javnopolitičnega dnevnega reda v Sloveniji. Mentorica: prof. dr. Danica Fink Hafner.). Podatki bodo uporabljeni tudi v doktorski disertaciji z naslovom dejavniki sodelovanja organiziranih interesov iz Slovenije pri oblikovanju politik na ravni Evropske unije (Avtorica: Tina Mihelič, Mentorica: prof. dr. Danica Fink Hafner) Aktivnosti pri projektu so se povezovale z aktivnostmi v okviru Politoloških raziskav (D. Fink Hafner), Jean Monnet Katedre: Evropski javnopolitični procesi (D. Lajh) in AcadEU: Post Yugoslav Network in the EU (Z. Šabič). V zadnjem letu smo se aktivno udeleževali znanstvenih konferenc, kjer so bili rezultati projekta predstavljeni tudi akademski javnosti: Fink-Hafner, D., M. Hafner-Fink, M. Novak, EUROPEANIZATION AND THE CHANGES IN INTEREST-GROUP TYPES IN THE POST-COMMUNIST CONTEXT. Predstavljeno na naslednjih konferencah: ° AcadEU mednarodna konferenca, Ljubljana, 23. 11. 2013; ° ECPR 2014 Joint Sessions of Workshops, Salamanca, 10-15. 4. 2014; ° The 7th Pan-European Conference on the European Union, Haag, 5-7. 6. 2014. ■ Fink-Hafner, D., M. Hafner-Fink, M. Novak, EUROPEANISATION AS A FACTOR OF NATIONAL INTEREST-GROUP POLITICAL-CULTURAL CHANGE: THE CASE OF INTEREST GROUPS IN SLOVENIA. Predstavljeno na naslednjih konferencah: ° 1) The 22nd NISPAcee Annual Conference, Budimpešta, 22-24 5. 2014; ° 2) The 7th Pan-European Conference on the European Union, Haag, 5-7. 6. 2014; ° 3) ECPR General Conference 2014, Glasgow, 3-8. 9. 2014. ■ Lajh, D., M. Novak, FORMING SLOVENIAN NATIONAL POSITION ON EU LEGISLATION PROPOSALS: ASSESSING THE ROLE OF ORGANIZED CIVIL SOCIETY. Prispevek predstavljen na 19th Annual Conference of Central European Political Science Association, Praga, 26-27. 9. 2014. Na osrednjem letnem srečanju evropskega politološkega konzorcija je Danica Fink Hafner vodila panel z naslovom ''Interest Groups in Comparative Perspective: How Different are Interest Groups in Young Democracies?'' v okviru sekcije ''Interest Groups and Comparative Political Science: Empirical, Theoretical, Methodological and Normative Challenges''. Na mednarodni konferenci AcadEU v Ljubljani pa je Danica Fink Hafner vodila panel z naslovom ''The Europeanisation of Civil Society in the Former Yugoslav Republics''. V okviru projekta je raziskovalna skupina aktivno sodelovala s partnerji v projektu. Tako smo se v času trajanja projektov udeležili več sestankov, delavnic in konferenc: a) 19. - 22. 10. 2011, mednarodni sestanek v Haagu; b) 28.11. - 2.12.2011- delavnica kvantitativne analize besedil v Bochumu; c) 27.2. - 1.3. 2012- mednarodni sestanek in delavnica družboslovnega intervjuja v Antwerpnu; d) 5.-6. 7. 2012- delavnica kvalitativne analize besedil v Bochumu; e) 23. - 25. 10. 2013- mednarodni sestanek v Bochumu; f) 1. - 2. 12. 2014- mednarodni sestanek in konferenca s predstavitvijo raziskovalnih rezultatov v Bruslju. Med 14. in 16. novembrom 2012 smo mednarodni sestanek raziskovalne skupine gostili na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani. Poleg povezovanja s partnerji v projektu smo se s projektnimi aktivnostmi povezovali tudi z drugimi tujimi partnerji. Konferenca na temo raziskovanja interesnih skupin v srednji in vzhodni Evropi namenjena raziskovalcem interesnih skupin in civilne družbe je bila organizirana med 12. in 13. aprilom 2013 na Fakulteti za družbene vede. Na konferenco smo povabili priznane strokovnjake: dr. Terry Cox (University of Glasgow), dr. Gallai Sandor (Institute for Public Policy Research (KKI), Hungary), dr. Zdenka Mansfeldova (Institute of Sociology of the Academy of Sciences of the Czech Republic), dr. Petra R. Guasti (Institute of Sociology of the Academy of Sciences of the Czech Republic) in asist. Judit Bekker (Institute for Public Policy Research (KKI), Hungary), kjer smo poleg diskusije o stanju civilne družbe v tem delu Evrope preverili možnosti primerjalnega raziskovanja delovanja interesnih skupin v srednji in vzhodni Evropi. Mednarodna konferenca z naslovom Razvoj civilne družbe v državah nekdanje Jugoslavije od osemdesetih let smo organizirali 4. julija 2014 na Fakulteti za družbene vede. Na konferenco so bili povabljeni nacionalni strokovnjaki za civilno družbo: Zorica Siročić (Hrvaška), Ismet Sejfija (Bosna in Herzegovina), Aneta Cekić (Makedonija), Zdravko Petak (Hrvaška), Slaviša Orlović (Srbija) in Olivera Komar (Črna Gora). Rezultat konference bo zbornik z istoimenskim naslovom objavljen v angleškem jeziku za mednarodno javnost. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Projekt je bil v celoti realiziran in raziskovalni cilji projekta so bili v vseh letih projekta v celoti doseženi. Projektna skupina je aktivno sodelovala pri izvedbi empiričnega dela analize: oblikovanje raziskovalnih instrumentov, zbiranje podatkov ter oblikovanje podatkovnih baz. V okviru projekta je bila izvedena raziskava med 97 najbolj aktivnimi interesnimi organizacijami na 11 javnopolitičnih področjih, ki nam je omogočila opazovanje sprememb populacije najbolj aktivnih interesnih skupin v Sloveniji, spremembo politične kulture interesnih organizacij ter vpliv procesa evropeizacije na interesne organizacije v Sloveniji. Z izvedbo 9 družboslovnih telefonskih intervjujev smo prispevali k raziskovanju delovanja interesnih skupin na EU ravni. Raziskovanje delovanja nacionalnih interesnih skupin v primerjalni perspektivi je bilo doseženo s 35 intervjuji z nacionalnimi uradniki, kjer smo cilj 20 izvedenih intervjujev celo presegli ter z 40 izvedenimi intervjuji z nacionalnimi organizacijami. Za zbrane podatke smo oblikovali tudi podatkovne baze. Vse baze vsebujejo identifikacijske spremenljivke, ki omogočajo združevanje podatkov iz različnih baz ter analizo glede na različne enote analize kot je na primer: država, interesna organizacija, predlog direktive ali konfliktna tematika. Za države vključene v model večnivojske vladavine (MLG module) smo zbrali tudi makro kontekstualne spremenljivke o nacionalnih sistemih koordinacije EU zadev. Zbrani podatki so nam omogočili odgovoriti na osrednje raziskovalno vprašanje o vplivu nacionalnih kontekstov na politike interesnih skupin. Interesne organizacije se glede na državo, iz katere prihajajo, razlikujejo v vplivanju na nacionalne in evropske politične institucije. Glavna razlika obstaja med interesnimi organizacijami iz starejših držav članic EU in interesnimi organizacijami iz novejših državi članic EU. V skladu z zastavljenimi cilji so bili raziskovalni rezultati predstavljeni na več mednarodnih konferencah: AcadEU Ljubljana, ECPR Joint Session of Workshops Salamanca, Pan-European Conference on the EU Haag; NISPAcee Budimpešta; ECPR General Conference Glasgow in CEPSA Praga. Objavljeni so bili že prvi članki v priznanih mednarodnih revijah (East European Politics and Societies, Interest Groups and Advocacy). V pripravi je še več člankov za objavo v mednarodnih revijah tudi v soavtorstvu s tujimi uveljavljenimi raziskovalci. Z zbranimi podatki je že nastalo diplomsko delo (Š. Korošak). V času projekta je bila zaključena tudi doktorska disertacija (M. Novak). V pripravi je več magisterskih del in doktorska disertacija (T. Mihelič) podatki pa bodo na voljo za uporabo študentom pri pisanju diplomskih in magistrskih del tudi v prihodnje. Raziskovalni rezultati so bili že vključeni v pedagoški proces predvsem v okviru dodiplomskega predmeta Interesne skupine in lobiranje v EU. Že tekom projekta so bili organizirani strokovni posveti z oblikovalci politik in predstavniki interesnih organizacij. Posveti so bili pozitivno sprejeti. Deležniki so izrazili interes, za udeležbo na tovrstnih posvetih tudi v prihodnje._ 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 Na področju financiranja raziskovalnih projektov v letu 2012 je na financiranje znanstvenoraziskovalne dejavnosti negativno vplival rebalans proračuna za leto 2012 in sprejetje ZUJF (Zakona o uravnoteženju javnih financ). Za znanstvenoraziskovalno delo v okviru raziskovalnega projekta INTEREURO je to pomenilo predvsem zmanjševanje standarda na raziskavah z vidika reduciranja materialnih stroškov (gostovanja raziskovalcev mednarodnega raziskovalnega konzorcija v Sloveniji, službene poti, intelektualne storitve, nabave pisarniškega materiala in raziskovalne opreme), ter z vidika prerazporejanja in prekategorizacij raziskovalnih ur. Kljub temu so bile obveznosti, ki izhajajo iz dogovorov z mednarodnim raziskovalnim konzorcijem, in raziskovalni cilji v projektu realizirani v celoti. To je bilo mogoče s prerazporejanjem sredstev znotraj raziskovalnega centra. Rebalans proračuna za leto 2012 in sprejetje ZUJF (Zakona o uravnoteženju javnih financ) je imel posledice tudi v letu 2013 in 2014. Čeprav so bila s cenovno kategorijo zagotovljena materialna sredstva za izvedbo programa pa so se v letu 2013 in 2014 posledice sprememb v financiranju pokazali problem na kadrovskem področju. Status enega raziskovalca je bil zaradi problema zagotavljanja plače spremenjen (zaradi kombiniranja njegove plače iz virov projekta in programa in zaradi dejstva, da nima doktorata, spremenjen v tehnika)._ 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 32724829 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Evropeizacija kot dejavnik spremembe politične kulture nacionalnih interesnih skupin: Primer interesnih skupin iz Slovenije ANG Europeanisation as a factor of national interest group political-cultural change Opis SLO Izhajajoč iz družbenega konstruktivizma članek skuša nasloviti nepokrito področje vpliva procesa evropeizacije na politično kulturo nacionalnih interesnih skupin na splošno ter še posebej v post-komunističnem kontekstu. Analizirali smo vpliv evropeizacije na javnopolitično delovanje interesnih skupin doma glede na povezovanje nacionalnih interesnih skupin s sorodnimi evropskimi organizacijami, glede na stike interesnih organizacij z odločevalci na EU ravni ter glede na dostop interesnih organizacij do EU finančnih sredstev. Analizirali smo podatke raziskave med najbolj vplivnimi interesnimi skupinami na 11 javnopolitičnih področjih v Sloveniji, zbrane v letih 1996 in 2012. Naša ključna ugotovitev je, da proces evropeizacije spodbuja spremembe v politični kulturi nacionalnih interesnih skupin v smeri bolj pro-aktivnega pristopa pri vključevanju v nacionalne javnopolitične procese. Evropeizacija po drugi strani pojasni le manjši del variabilnosti v političnem vedenju interesnih skupin. ANG Based on a social constructivist framing, this article seeks to address the gap in the literature on the impact of Europeanisation on the national interest group political culture in general and in the post-communist context in particular. The impacts of Europeanisation on interest group domestic policy behaviour, in terms of national interest groups networking with their European counterparts, their contacts with EU-level decision makers, and their access to EU funds, are tested based on the panel surveys that were conducted in 1996 and 2012 of the most influential interest groups in eleven policy fields in Slovenia. Our key findings are that Europeanisation does support changes in the national interest group political culture in the direction of a more proactive approach in influencing national policy processes. However, Europeanisation explains only a small portion of the variability among the domestic policy behaviour of interest groups. Objavljeno v University of California Press; East European politics and societies; 2014; 19 str.; Impact Factor: 0.225;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.425; WoS: BM, UU; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica, Hafner-Fink Mitja, Novak Meta Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 2. COBISS ID 32648541 Vir: COBISS.SI Naslov SLO INTEREURO: Logika in struktura ANG The INTEREURO project Opis SLO Članek oriše celotno strukturo INTEREURO projekta (Primerjalno raziskovanje organizacijskega razvoja nacionalnih interesnih skupin v Evropi) kakor tudi teoretski okvir, raziskovalne delavnosti in podatke zbrane v vseh modulih projekta. Namen članka je dvojen: razumevanje ostalih publikacij, ki so nastale v okviru projekta ter predstavitev metodoloških izzivov, ki jih predstavlja projekt INTEREURO. Podobni izzivi lahko nastopijo ob podobnih raziskavah interesnih skupin z velikim številom enot raziskovanja. Članek bi tako moral imeti uporabno vrednost za širok krog raziskovalcev. Naš drugi namen je opisati širši skupnosti raziskovalcev interesnih skupin posebnosti INTEREURO projekta in zbiranja podatkov. ANG This article outlines both the overall structure of the INTEREURO Project (Comparative Research on Interest Group Politics in Europe) and the theoretical foci, research activities and data sets generated by its several modules. We provide this description for two purposes. First, it provides a necessary backdrop for understanding the remaining essays in this special issue. Importantly, we do not believe that the methodological challenges we faced are unique to the INTEREURO Project. Rather, they characterize any large-N research project on interest representation. Thus, we hope that these articles based on the INTEREURO Project are useful to a broad range of scholars. Our second purpose is to describe for the wider community of interest organization scholars the INTEREURO Project and the data generated thereby. Objavljeno v Palgrave Macmillan; Interest groups & advocacy; 2014; Vol. 3, no. 2; str. 126-140; Avtorji / Authors: Beyers Jan, Fink-Hafner Danica Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 31063645 Vir: COBISS.SI 1 Naslov SLO Evropeizacija v Jugovzhodni Evropi ANG Europeanization in South East Europe Opis SLO Razvoj Jugovzhodne Evrope je tesno povezan z interesi Evropske unije (EU) v regiji in s prizadevanji posameznih držav regije za integriranje v EU. Danica Fink-Hafner in Damjan Lajh v poglavju 'Evropeizacija v Jugovzhodni Evropi' proučujeta vpliv, ki ga ima politika EU do te regije doma in upoštevata tudi geopolitični interes EU v regiji. Prav tako poglavje obravnava trende v odnosu EU do držav Jugovzhodne Evrope ter spreminjajoče se pogoje EU glede sprejemljivosti posameznih držav za pristop k pogajanjem, za pogajanja o članstvu v EU in za polnopravno članstvo v EU. ANG The development of South East Europe (SEE) is very closely tied to the interests of the European Union (EU) in the region and to the efforts of individual SEE countries to integrate into the EU. Danica Fink-Hafner and Damjan Lajh in 'Europeanization in South East Europe' review the domestic impact of the EU's policy towards the region, also taking its geopolitical interests in SEE into account. The chapter also covers trends in the attitude of the EU towards the region's countries and changing conditions for their acceptance, membership negotiations and subsequent full membership. Objavljeno v Palgrave Macmillan; Handbook of doing business in South East Europe; 2012; Str. 25-50; A': 1; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica, Lajh Damjan Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 4. COBISS ID 31132253 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Interesno predstavništvo in post-komunistični parlamenti skozi dve desetletji ANG Interest representation and post-communist parliaments over two decades Opis SLO Variacije v odnosih med interesnimi skupinami in sedmimi post-komunističnimi parlamenti (Poljska, Češka Republika, Madžarska, Slovenija, Moldavija, Rusija in Ukrajina) so so-določene z ustavnimi ureditvami, z močjo civilne družbe in z institucionalizacijo socialnega partnerstva, pat udi z vplivom mednarodnih organizacij. Članstvo v Evropski uniji je okrepilo nacionalno izvršno vejo oblasti tako v odnosu do interesnih skupin kot tudi do nacionalnega parlamenta. ANG Variations in relationships between interest groups and seven post-communist parliaments (Poland, Czech Republic, Hungary, Slovenia, Moldova, Russia and Ukraine) are found to be determined by the constitutional system, the strenght of civil society and institutionalisation of the social partnership, as well as by international organisations. Membership in the European Union has strengthened the national executive in relation to both interest groups and the parliament. Objavljeno v Routledge; Post-communist parliaments; 2012; Str. 100-118; A': 1; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 5. COBISS ID 32114781 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Politizacija nacionalnega sistema EU koordinacije po pristopu: Primer Slovenije ANG Post-accession politicization of national EU policy coordination Članek se osredotoča na to, kako domači in politični dejavniki na ravni EU vplivajo na delovanje nacionalnega sistema koordinacije EU zadev. Zaradi Opis SLO značilnosti post-komunističnih držav, ki so v EU pristopile od leta 2004 naprej, se mora analiza dinamičnih sprememb nacionalnega sistema koordinacije osredotočiti na tri dejavnike: (a) funkcionalne pritiske iz EU, (b) konsolidacijo nacionalnih strankarskih sistemov; in (c) obstoj tradicij politično-administrativnih odnosov. Mednarodna ekonomska in finančna kriza je četrti dejavnik, ki je vplival na ostale tri dejavnike skozi naraščanje neformalnega med vladnega odločanja v EU. Ta prispeva k politizaciji EU zadev. Slovenski primer kaže na naraščajoč, vendar selektiven proces politizacije EU delovanja zaradi tako nacionalnih kot EU dejavnikov. ANG This article focuses on how domestic and EU-level political factors affect the functional aspect of the national coordination of EU affairs. Due to the idiosyncrasies of the post-communist countries which have joined the EU since 2004, an analysis of dynamic changes in the national systems of coordination needs to focus on three factors: (a) functional pressures from the EU; (b) the consolidation of the national party system; and (c) existing traditions of politico-administrative relations. The international economic and financial crisis is considered as a fourth factor that has affected the first three factors through the increase in the EU's 'informal intergovernmentalism', which adds to the politicization of EU matters. The Slovenian case points to an increased, though selective, politicization of EU business due to both national- and EU-level factors. Objavljeno v Royal Institute of Public Administration; Public administration; 2014; Vol. 92, no. 1; str. 39-54; Impact Factor: 1.863;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.852; A'': 1;A': 1; WoS: UU, VM; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 31521885 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Oblikovanje policy mrež in lobiranje v Sloveniji 2012 ANG Formation of Policy Networks and Lobbying in Slovenia 2012: final report: summaries Opis SLO Poročilo izpisuje vse frekvence in deleže spremenljivk terenskega raziskovanja Oblikovanje policy mrež in lobiranje v Sloveniji 2012. Primerjalno so dodane tudi frekvence zbrane v prvem valu raziskave Oblikovanje policy mrež in lobiranje v Sloveniji leta 1996. ANG This reports includes all frequencies and percentages for all variables of face to face interviews of survey Formation of Policy Networks and Lobbying in Slovenia 2012. For the comparison also frequencies for first wave of survey Formation of Policy Networks and Lobbying in Slovenia 2012 from year 1996 are added. Šifra F.30 Strokovna ocena stanja Objavljeno v Fakulteta za družbene vede, Center za politološke raziskave; 2012; 89 f.; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica, Lajh Damjan, Hafner-Fink Mitja, Krašovec Alenka, Kustec Lipicer Simona, Deželan Tomaž, Knep Matej, Novak Meta Tipologija 2.13 Elaborat, predštudija, študija 2. COBISS ID 31937629 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Delavnica o raziskovanju interesnih skupin v Srednji in vzhodni Evropi, Ljubljana, 12. - 13. April 2013 ANG Workshop on Interest Group Research in Central and Eastern Europe, Ljubljana, 12. - 13. April 2013 Opis SLO Gradivo vsebuje materiale pripravljene v okviru konference o interesnih skupinah v srednji in vzhodni Evrope. Na konferenci so priznani strokovnjaki-Terry Cox, Zdenka Mansfeldova, Petra R. Guasti in Gallai Sandor - razpravljali s člani projektne skupine o položaju civilne družbe v tem delu Evrope ter o možnostih raziskovanja interesnih skupin v srednji in vzhodni Evropi. Raziskovalna skupina je iskala potenciale primerjalnega raziskovanja delovanja interesnih skupin v Sloveniji, na Madžarskem ter na Češkem, preverila možnosti uporabe že zbranih podatkov v omenjenih državah za primerjalno analizo interesno skupinskega delovanja ter oblikovala osnutek raziskovalnega inštrumenta za primerjalno raziskovanje interesnih skupin. Obenem so udeleženci delavnice iskali možnosti za nadaljnje sodelovanje ter možnosti za skupne objave. ANG The study material includes materials developed at the international conference on interest groups research in Central and Eastern Europe. The research group together with established researchers: Terry Cox, Zdenka Mansfeldova, Petra R. Guasti in Gallai Sandor discussed about position of civil society in this part of Europe, explored the possibilities of comparative research on interest groups in Slovenia, Hungary and the Czech Republic, explored possibilities of using already existed data for comparative analysis and developed a first draft of interview guide for comparative research. At the same time, the participants of the workshop were looking for opportunities for further cooperation and possibilities for joint publication. Šifra F.30 Strokovna ocena stanja Objavljeno v Fakulteta za družbene vede, Center za politološke raziskave; 2013; 75 f.; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica, Lajh Damjan, Hafner-Fink Mitja, Knep Matej, Novak Meta Tipologija 2.13 Elaborat, predštudija, študija 3. COBISS ID 31844957 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Predstavitev rezultatov terenskega raziskovanja ANG Presentation of results of field research: Formation of Policy Networks and Lobbying in Slovenia Opis SLO V januarju 2013 je raziskovalna skupina organizirala srečanje z nedržavnimi deležniki, ki so sodelovali v raziskavi med najbolj aktivnimi interesnimi skupinami. Raziskovalci so svoje preliminarne rezultate soočili z mnenji in pogledi najbolj aktivnih interesnih skupin. Na ta način so verificirali raziskovalne rezultate. V decembru 2013 je raziskovalna skupina projekta INTEREURO v sodelovanju s projektom Jean Monnet Katedra pod vodstvom dr. Damjana Lajha organizirala še strokovni posvet na temo: Koordinacija EU zadev: vloga odločevalcev/uradnikov, civilne družbe, interesnih združenj in stroke pri oblikovanju nacionalnih stališč do predlogov evropske zakonodaje. Na posvet so bili povabljeni predstavniki izvršne oblati, zakonodajne oblasti, civilne družbe ter organiziranih ekonomskih interesov. Člani projektne skupine so z udeleženci spregovorili o koordinaciji EU zadev in oblikovanju nacionalnih stališč (COBISS ID-32520957) ter težnji k prevladi izvršne oblasti v procesih oblikovanja skupnih evropskih politik (COBISS ID- 32421469) in predstavili preliminarne rezultate empiričnega raziskovanja na temo oblikovanje nacionalnih stališč do predlogov evropske zakonodaje (COBISS ID-32421213). In January 2013 research group organised a stakeholder meeting with the most active interest groups in Slovenia. Researchers presented preliminary survey results and confronted them with opinions and view of the most active interest groups which helped us verify the research results. In ANG December 2013 research group INTEREURO in collaboration with project Jean Monnet Chair(lead by dr. Damjan Lajh) organised also a professional consultation on Coordination of EU affairs and role of officials, civil society, interest groups and experts on forming national position on EU legislations. Consultation was attended by executive officials, legislative officials, civil society representatives and organised interest. Participants discussed about coordination of EU affairs and formation of national position (COBISS ID-32520957), tendencies to the dominance of the executive power in processes of making common European politics (COBISS ID- 32421469) and presented preliminary results of empirical survey on forming national position on European legislative proposals (COBISS ID- 32421213). Šifra F.30 Strokovna ocena stanja Objavljeno v Fakulteta za družbene vede, Center za politološke raziskave; 2013; 32 f.; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica, Lajh Damjan, Hafner-Fink Mitja, Knep Matej, Novak Meta Tipologija 2.25 Druge monografije in druga zaključena dela 4. COBISS ID 32665181 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Evropeizacija in sprememba tipologije interesnih skupin v post-socialističnem kontekstu ANG Europeanization and the changes in interest-group types in the post-communist context Opis SLO Prispevek dopolnjuje literaturo o vplivu evropeizacije na nacionalne interesne skupine na splošno in posebej v post-socialističnem kontekstu. Analiza podatkov, zbranih v okviru dveh slovenskih raziskav med interesnimi skupinami na enajstih policy področij (potekali sta v letu 1996 in letu 2012), nam ponuja vpogled v 1) dinamiko tipov interesnih skupin in v 2) odnos evropeizacije in tipologije interesnih skupin glede na značilnosti interesno-skupinskih aktivnosti. Ključne ugotovitve so da, čeprav je število tipov interesnih skupin ostalo enako, so se različni tipi spremenili in so bolj raznoliki v letu 2012 kot v letu 1996. Na splošno so v 16-letnem obdobju, interesne skupine vključene v panelno raziskavo postale bolj aktivne in proces evropeizacije deloma pojasnjuje razlike med skupinami najbolj in najmanj aktivnih interesnih skupin. Čeprav so možni jasni nacionalni razlogi, zakaj se je aktivnost interesnih skupin razvila v nacionalnem miljeju, je pomembno razumeti (predvsem v post-komunističnem kontekstu), da EU povezave, ki jih imajo interesne skupine, vplivajo na interesno-skupinsko politiko. ANG This article contributes to the literature on the impact of Europeanization on national interest groups in general, and in a post-communist context in particular. We analyse the data from two surveys of Slovenian interest groups active in eleven policy fields, conducted in 1996 and in 2012 within the framework of the INTEREURO project. This data offers an insight into (1) the dynamics of interest-group types, and (2) the interrelation of Europeanization and the typology of interest groups based on the characteristics of interest group activities. Our key finding is that there is some evidence of a causal link: "the more Europeanized interest groups are the more active they are". Although there may be clear domestic reasons why interest-group activity evolves over time in the national milieu, it is important (particularly in the post-communist context) to understand that EU links with interest groups do make a difference to the national interest-group politics. Šifra F.30 Strokovna ocena stanja Objavljeno v European Consortium for Political Research; European Consortium for Political Research; 2014; Avtorji / Authors: Fink-Hafner Danica, Hafner-Fink Mitja, Novak Meta Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 5. COBISS ID 33062493 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kako se razvijejo strategije lobiranja v večnivojskem in večinstitucionalnem sistemu? ANG How are multi-level and multi-institutional lobby-strategies developed? Opis SLO Raziskovalna skupina mednarodnega projekta INTEREURO- Primerjalno raziskovanje interesne politike v Evropi se je 1. in 2. decembra udeležila zaključnega sestanka projekta v Bruslju. Ob tej priložnosti je bila organizirana tudi strokovna konferenca v prostorih Centre for European Policy Studies , v okviru katere so bile raziskovalne ugotovitve na aplikativen način predstavljene oblikovalcem politik, evropskim interesnim združenjem, medijem ter podiplomskim študentom. Predstavljene so bile najnovejše ugotovitve o strategijah vplivanja na oblikovanje politik, vplivu nedržavnih deležnikov, okvirih, ki jih uporabljajo različni deležnikih pri posredovanju svojega sporočila ter razlikah med državami članicami EU vključenimi v projekt. Slovenska projektna skupina je predstavila ključne raziskovalne ugotovitve na temo razvoja strategij lobiranja v večnivojskem in več-institucionalnem sistemu. Dogodek je bil deležen mednarodne pozornosti in je bil zelo pozitivno sprejet. ANG The research team of the international comparative research project INTEREURO- Comparative research on interest groups politics in Europe attended the project's annual meeting in Brussels on 1 and 2 December. On this occasion, was organized scientific conference at the Centre for European Policy Studies, where the research findings on applicative manner were presented to policy-makers, European interest groups, the media, and postgraduate students. The team presented the latest findings on strategies to influence policy-making, the impact of non-state actors, the frameworks used by different stakeholders in communicating their messages and the differences between EU member states involved in the project. The Slovenian project team also presented the key findings of the research on the development strategies of lobbying in multi-level and multi-institutional systems. The event has received international attention and was warmly accepted by participants. Šifra F.30 Strokovna ocena stanja Objavljeno v 2014; Avtorji / Authors: Hafner-Fink Mitja, Novak Meta, Fink-Hafner Danica Tipologija 3.15 Prispevek na konferenci brez natisa 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 Skozi celotno obdobje trajanja projekta je bila posebna pozornost namenjena aplikativnosti raziskovalnih rezultatov. To je vključevalo sprotno preverjanje in soočanje raziskovalnih rezultatov z političnimi akterji, ki so vključeni v proces oblikovanja in prenosa evropske zakonodaje v nacionalno zakonodajo: uradniki izvršne oblasti, predstavniki zakonodajne oblasti, predstavniki nevladnih organizacij ter organiziranih interesov. V času projekta sta bila izvedena dva strokovna posveta (januarja 2013 in decembra 2014). S tovrstnimi aktivnostmi smo nadaljevali tudi po izteku projekta z organizacijo strokovnega posveta 22. januarja 2015. Poseben poudarek je bil namenjen razpravam o razvoju civilne družbe v meddržavni primerjalni perspektivi. Aprila 2013 smo tako gostili raziskovalce civilne družbe iz srednje in vzhodne Evrope, v juniju 2014 pa raziskovalce iz držav iz območja nekdanje Jugoslavije. Na krajših delovnih obiskih smo gostili tudi uveljavljene profesorje (dr. Terryja Coxa z Univerze v Glasgowu; dr. Williama Maloneya u- Univerze v Newcastlu; dr. Jana Beyersa - z Univerze v Antwerpnu). Obiski so bili namenjeni pripravi soavtorskih znanstvenih člankov, ki bodo poslani v recenzentski postopek v mednarodne revije ter dogovorom o raziskovalnem načrtu in njegovi izvedbi. Projekt je bil v času trajanja povezan tudi s pedagoškim procesom. Rezultati raziskave so bili že predstavljeni študentom dodiplomskega predmeta Interesne skupine in lobiranje v EU, katerega nosilca sta red.prof.dr. Danica Fink Hafner in izr.prof.dr. Damjan Lajh (23.10.2012, 3.13.3013 in 25.11.2014), ter pri predmetu Politična participacija, katerega nosilka je izr. prof.dr. Alenka Krašovec (šolsko leto 2012/2013). Podatki, zbrani v okviru projekta so bili na razpolago študentom pri pripravi seminarskih nalog, diplomskih, magistrskih del in doktorskih disertacij. Študentje, ki so se pri pripravi zaključnih del posvetili tematiki interesnih skupin, so bili vabljeni na strokovne posvete. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Projekt je teoretsko obsežno in kompleksno zasnovan. Preučevanja in razumevanja delovanja interesnih skupin v evropskem politično institucionalnem sistemu ter oblikovanja evropske zakonodaje se loteva s kompleksnim teoretičnim in empiričnim pristopom. Vodilni teoretski pristop, ki smo ga uporabili zajema interesnoskupinsko generiranje, strateška uporaba informacij in koncept več-nivojske vladavine. Razumevanje sprememb delovanja interesnih skupin skozi čas pa smo se lotili z uporabo teorije evropeizacije in demokratizacije ter s socialnim konstruktivizmom. Pri raziskovanju smo kombinirali pristop od spodaj navzgor s pristopom od zgoraj navzdol ter mezo in makro raven analize, kvantitativne in kvalitativne raziskovalne metode. Raziskovalni rezultati, tako nacionalni kot tisti v mednarodni perspektivi, so dragoceni v obdobju preoblikovanja nacionalnega sistema koordinacije EU zadev ter v času polnopravnega članstva v EU, ko Slovenija lahko sooblikuje evropske politike. V kontekstu oblikovanja evropskih politik je vse bolj pomembno tudi vprašanje kadrovske kapacitete in veščin državnih uradnikov kot tudi interesnih organizacij v relativno novih okoliščinah oblikovanja in izvajanja politik, v katerih je uveljavljanje slovenskih interesov predvsem zaradi odsotnosti nacionalne strategije relativno težavno in okrnjeno. Strokovni posveti, ki smo jih v času projekta organizirali s predstavniki izvršne in zakonodajne veje oblasti ter predstavniki civilne družbe in organiziranih interesov so se izkazali ne samo kot dobrodošli, ampak tudi kot potrebni pri vzpostavljanju komunikacijskega kanala med državnimi in nedržavnimi akterji. Vzpostavilo se je nevtralno okolje, v katerem lahko akterji neobremenjeno komunicirajo in odpravljajo težave, s katerimi se soočajo v praksi. Pričakujemo, da bodo zato deležniki tudi v prihodnje še v večji meri izražali potrebo po sodelovanju s politološko stroko pri sooblikovanju evropske zakonodaje. Tako bodo raziskovalni rezultati pomembno prispevali k a) razumevanju vloge Slovenije v procesih oblikovanja evropskih politik; b) razumevanju izbire strategij vplivanja in delovanja interesnih skupin v domačem okolju; c) prepoznavanju ovir in pomanjkljivosti pri vključevanju nedržavnih deležnikov v oblikovanje politik ter glede sistema nacionalne koordinacije EU zadev (predvsem preko organizacije strokovnih posvetov in pogovorov z relevantnimi deležniki); d) prepoznavnosti raziskovanja interesnih skupin v Sloveniji v mednarodni javnosti (preko objav v tujini, predstavljanju raziskovalnih ugotovitev v okviru sodelovanja s številnimi tujimi raziskovalci, s katerimi smo že vzpostavili mrežo ter udeležbo na mednarodnih znanstvenih konferencah in delavnicah). V okoliščinah evropskega povezovanja je zlasti pomembna diseminacija raziskovalnih spoznanj, ki kažejo na podobnosti in razlike med Slovenijo in ostalimi državami članicami, starimi in novimi članicami Evropske unije. Raziskovalno delo bo med drugim prispevalo tudi k e) razvoju slovenske politološke znanosti na področju interesnih skupin; f) razumevanju pomena demokratičnih praks in vključevanja deležnikov v oblikovanje javnih politik; g) uveljavljanje slovenske politologije v mednarodni politološki skupnosti. Slednje predvsem v sodelovanjem s tujimi raziskovalnimi skupinami, ki je že omogočilo nadaljevanje raziskovanja na področju interesnih skupin v okviru projekta ''N5-0023 Primerjalno raziskovanje organizacijskega razvoja nacionalnih interesnih skupin v Evropi (1.10.2014—30.9.2018)'', sodelovanje z uveljavljenima raziskovalcema na področju interesnih skupin: dr. Janom Beyersom in dr. Williamom Maloneyem pa tudi z večjim objavljanjem v tujini in strokovnim delom v mednarodnih projektih in politoloških regionalnih in svetovnih združenjih (npr. ECPR; NISPAcee; CEPSA; ICPP; SPOD). ANG The project is theoretically extensive and complexly designed. The research and understanding of interest groups' role in the European polity and of European policy processes are based on a complex theoretical and empirical background. Our guiding intellectual tenet is the generation and strategic use of information by organized interests and multi-level governance concept. Our understanding of interest groups' activities over time was based on the theories of Europeanization and democratization and on social constructive framing. In our research, we combined a bottom-up and top-down approach, mezzo and macro levels of analysis and qualitative and quantitative research methods. Our research results, both from a national and a comparative perspective, are especially valuable in the period of reshaping the national system of the coordination of EU affairs and in the period of Slovenia's full membership in the EU, as Slovenia can actively participate in creating European policies. In the context of developing European policies, the questions of human resource capacity and competence of national officials as well as of interest organisations in the relatively new circumstances of making and implementing European policies, in which enforcement of Slovenian interests is due to absence of national strategy relatively hard and downgraded, are becoming more important. Stakeholders' meetings, which were organised with representatives of executive and legislative authority and with representatives of civil society and organised interests, turned out to be not only helpful but also necessary in establishing communication channels between state and nonstate actors. A neutral environment has been established in which actors can communicate unloaded and address the issues faced in practice. We expect that stakeholders will express a need for collaboration with political science experts in European policy-making in the future. Thus, our research will contribute to: a) understanding the role of Slovenia in European policy-making processes, b) understanding the choice of strategies and activities of interest groups in national venues, c) identification of obstacles to and shortcomings of interest groups' inclusion in policy-making processes and of the national system of coordination of EU affairs (predominately through organisation of stakeholder meetings and conversations with relevant stakeholders) and d) the visibility of research on interest groups in Slovenia in the international community (especially through foreign publications, presenting research results in the framework of international collaboration with other researchers in the established network, and participation at conferences and workshops). In the framework of European integration, the dissemination of key findings that show similarities and differences between Slovenia and other members and between old and new EU members is very important. The research will also contribute to the following: a) development of Slovenian political science in the area of interest groups' research, b) understanding the meaning of democratic policy praxis and the inclusion of stakeholders in public policy-making and c) Slovenian political science's earning greater recognition within the international political science community. The last point will be especially relevant through our close collaboration with foreign research teams that have already enabled continuation of interest groups research through the project "N5-0023 The organizational development of national interests groups in a European comparative perspective (1.10.2014-30.9.2018),'' in collaboration with two established scholars in the study of interest groups: Dr. Jan Beyers and Dr. William Maloney. We will also earn recognition through publishing research results abroad and participating in international research projects, networks and regional and global political science associations (e.g. ECPR; NISPAcee, CEPSA, ICCP, SPOD). 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Slovenija je leta 2014 beležila že deseto obletnico članstva v EU. Po formalnem vstopu Slovenije v EU so evropske zadeve dokončno postale ponotranjene, to je domače zadeve, s čimer je pravni red EU postal del slovenske zakonodaje. S tem je Slovenija dobila tudi priložnost za sooblikovanje in soustvarjanje skupnih evropskih politik. Za uspešno uveljavljanje interesov posameznih držav članic v procesu odločanja na ravni EU je še posebej pomembna vsebinsko ustrezna koordinacija med različnimi deležniki na nacionalni ravni. Slednja vključuje različne oblike sodelovanja zlasti med določevalci in uradniki izvršne in zakonodajne veje oblasti, civilno družbo in stroko. Projekt in njegovi raziskovalni rezultati bodo pomembno izboljšali vpogled in razumevanje sistema koordinacije EU zadev, razvoja organizirane civilne družbe, vloge Slovenije v oblikovanju evropske zakonodaje, vloge interesnih organizacij pri oblikovanju predloga evropske zakonodaje, nacionalnega stališča do predloga evropske zakonodaje ter pri fazi prenosa in implementacije evropske zakonodaje. Vloga slovenskih nacionalnih igralcev v oblikovanju evropskih politik bo prvič celostno ovrednotena v primerjalni perspektivi, primerjava starejših in mlajših držav članic EU ter manjših in večjih držav članic EU. Raziskovanje sistema koordinacije EU zadev, vloge Slovenije pri oblikovanju EU zakonodaje ter vključenost slovenskih interesnih organizacij v evropski zakonodajni proces v mednarodni primerjalni perspektivi je v tej fazi ključno. Z raziskovalnimi rezultati lahko raziskovalna skupina prispeva k vzpostavljanju komunikacije med relevantnimi deležniki, opozarja na odsotnost strategije Slovenije ter prispeva k odpravljanju pomankljivosti v sistemu koordinacije EU zadev v Sloveniji. Projekt je hkrati skrbel za internacionalizacijo dela raziskovalne skupine z sodelovanjem slovenske skupine v vseh fazah mednarodnega raziskovalnega projekta (prijava projekta, priprava raziskovalnega načrta, oblikovanje merskih instrumentov, izvedba raziskave, oblikovanje podatkovnih baz, analiza in diseminacija), pripravo soavtorksih objav, sodelovanje na mednarodnih konferencah ter nenazadnje pridobitev novega mednarodnega projekta N-0023 Primerjalno raziskovanje organizacijskega razvoja nacionalnih interesnih skupin v Evropi (1.10.2014—30.9.2018), ki bo prispeval k nadaljnji internacionalizaciji slovenske raziskovalne skupine ter mednarodnem uveljavljanju slovenske politologije. ANG_ In 2014 Slovenia celebrated its tenth anniversary in the European Union. After Slovenia's formal membership in the EU, European affairs became internalized, domestic matters, by which EU acquis became part of Slovenian legislation. This means that Slovenia can shape and co-create common European policies. For successful promotion of the interests of individual member states in decision-making processes at the EU level, it is especially important that there is appropriate coordination between various stakeholders at the national level. The latter includes various forms of cooperation, particularly between the officials in the executive and legislative branches of government, civil society and experts. The project and its research results will significantly improve the insight and understanding on the coordination of EU affairs, the development of civil society organizations, Slovenia's role in shaping European legislation and the role of stakeholder organizations in the preparation of European legislative proposals, in national position on the European legislative proposals and in the transposition and the implementation of the European legislation. The role of the Slovenian national actors in European policy-making processes has been comprehensively evaluated for the first time from a comparative perspective, comparing older and younger EU member states as well as smaller and larger EU member states. In the system of coordination of EU affairs, the role of Slovenia in the EU policy-making process and the involvement of Slovenian interest organizations in the European legislative process from an international comparative perspective are of most importance at this stage. The research group's results can contribute to the establishment of communication between the relevant stakeholders, draw attention to the absence of strategy of Slovenia and contribute to the elimination of deficiencies in the system of coordination of EU affairs in Slovenia. The project is also responsible for the internationalization of the research group's work with the participation of Slovenian groups in all phases of an international research project (project application, preparation of research design, design of measurement instruments, implementing research, design databases, analysis and dissemination), the preparation of co-authored publications, participation in international conferences and ultimately obtaining a new international project, "N5-0023 The organizational development of national interests groups in a European comparative perspective (1.10.2014-30.9.2018),'' which will contribute to the further internationalization of the Slovenian research group and the international recognition of Slovenian political science. lO.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj 1 Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - Komentar ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O O O O G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije ° ° ° ° G.02.05. Razširitev področja dejavnosti O o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek FINK HAFNER, D., HAFNER-FINK, M. and NOVAK, M. Europeanisation as a Factor of National Interest Group Political-Cultural Change: The Case of Interest Groups in Slovenia. East European Politics and Societies 2014. Izhajajoč iz družbenega konstruktivizma članek skuša nasloviti nepokrito področje vpliva procesa evropeizacije na politično kulturo nacionalnih interesnih skupin. Vpliv evropeizacije na javnopolitično delovanje interesnih skupin smo preučevali glede na povezovanje nacionalnih interesnih skupin s sorodnimi evropskimi organizacijami, njihovi stike z odločevalci na EU ravni ter dostop interesnih skupin do EU finančnih sredstev. Analizirali smo podatke raziskave, ki je bila izvedena v letih 1996 in 2012 med najbolj vplivnimi interesnimi skupinami v Sloveniji. Naša ključna ugotovitev je, da proces evropeizacije spodbuja spremembe v politični kulturi nacionalnih interesnih skupin v smeri bolj aktivnega vključevanja interesnih skupin v nacionalne javnopolitične procese. 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek Predstavitev raziskovalnih rezultatov ob zaključku projekta INTEREURO Raziskovalna skupina mednarodnega projekta INTEREURO se je 1. in 2. decembra 2014 udeležila zaključnega sestanka mednarodnega projekta v Bruslju. Ob tej priložnosti je bila organizirana tudi strokovna konferenca, v okviru katere so bile raziskovalne ugotovitve na aplikativen način predstavljene oblikovalcem politik, evropskim interesnim združenjem, medijem ter podiplomskim študentom. Predstavljene so bile najnovejše ugotovitve o strategijah vplivanja na oblikovanje politik, vplivu nedržavnih deležnikov, okvirih, ki jih uporabljajo različni deležnikih pri posredovanju svojega sporočila ter razlikah med državami članicami EU vključenimi v projekt. Slovenska projektna skupina je predstavila ključne raziskovalne ugotovitve na temo razvoja strategij lobiranja v večnivojskem in več-institucionalnem sistemu EU. Dogodek je bil deležen mednarodne pozornosti.Dogodek je bil deležen mednarodne pozornosti. C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za Danica Fink Hafner družbene vede ZIG Kraj in datum: Ljubljana |i0.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/59 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija - izvajalka projekta. Nazaj Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2015 v1.00a AF-60-A2-F3-6D-04-30-8C-EF-0B-15-61-3F-B3-63-DB-22-0A-8A-F1 Priloga 1 VEDA 5 Družbene vede Področje: 5.06 Politične vede Dosežek 1: Europeanisation as a Factor of National Interest Group Political-Cultural Change: The Case of Interest Groups in Slovenia. Vir:: FINK HAFNER, Danica, HAFNER-FINK, Mitja, and NOVAK, Meta. Europeanisation as a Factor of National Interest Group Political-Cultural Change: The Case of Interest Groups in Slovenia. East European Politics and Societies 2014. doi: 10.1177/0888325414535625. Published online 4 June 2014 [COBISS.SIID 32724829] Izhajajoč iz družbenega konstruktivizma članek skuša nasloviti nepokrito področje vpliva procesa evropeizacije na politično kulturo nacionalnih interesnih skupin na splošno ter posebej v post-komunističnem kontekstu. Vpliv evropeizacije na javnopolitično delovanje interesnih skupin doma smo preučevali glede na povezovanje nacionalnih interesnih skupin s sorodnimi evropskimi organizacijami, njihovi stike z odločevalci na EU ravni ter dostop interesnih skupin do EU finančnih sredstev. Analizirali smo podatke raziskave, ki je bila izvedena v letih 1996 in 2012 med najbolj vplivnimi interesnimi skupinami na 11 javnopolitičnih področij v Sloveniji. Naša ključna ugotovitev je, da proces evropeizacije spodbuja spremembe v politični kulturi nacionalnih interesnih skupin v smeri bolj pro-aktivnega vključevanja interesnih skupin v nacionalne javnopolitične procese. Evropeizacija po drugi strani pojasni le manjši del variabilnosti v političnem vedenju interesnih skupin. •Delovanje interesnih skupin v Sloveniji je bilo predstavljeno v mednarodnih akademskih krogih z objavo v reviji s faktorjem vpliva. S tem so se je povečala vidnost dela slovenske raziskovalne skupine. Članek je diseminiran akademski skupnosti preko različnih spletnih strani. Priloga 2 VEDA 5 Družbene vede Področje: 5.06 Politične vede Dosežek 1: Predstavitev raziskovalnih rezultatov ob zaključku projekta INTEREURO Vir:: HAFNER-FINK, Mitja, NOVAK, Meta, FINK-HAFNER, Danica. How are multi-level and multi-institutional lobby-strategies developed? : presentation at the INTEREURO Outreach Workshop, Brussels, 2 December 2014. [COBISS.SI-ID 33062493] Raziskovalna skupina mednarodnega projekta INTEREURO- Primerjalno raziskovanje interesne politike v Evropi se je 1. in 2. decembra 2014 udeležila zaključnega sestanka mednarodnega projekta v Bruslju. Ob tej priložnosti je bila organizirana tudi strokovna konferenca v prostorih Centre for European Policy Studies , v okviru katere so bile raziskovalne ugotovitve na aplikativen način predstavljene oblikovalcem politik, evropskim interesnim združenjem, medijem ter podiplomskim študentom. Predstavljene so bile najnovejše ugotovitve o strategijah vplivanja na oblikovanje politik, vplivu nedržavnih deležnikov, okvirih, ki jih uporabljajo različni deležnikih pri posredovanju svojega sporočila ter razlikah med državami članicami EU vključenimi v projekt. Slovenska projektna skupina je predstavila ključne raziskovalne ugotovitve na temo razvoja strategij lobiranja v večnivojskem in več-institucionalnem sistemu EU. Dogodek je bil deležen mednarodne pozornosti in je bil zelo pozitivno sprejet. Sodelovanje slovenske projektne skupine na mednarodni konferenci v Bruslju izkazuje pomen slovenskega raziskovanja v mednarodnem merilu. Slovenska projektna skupina je nastopila kot enakovreden partner ostalim uveljavljenim raziskovalnim skupinam iz tujine.