Smernice za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu KEMIJA Zbirka Smernice za uporabo digitalne tehnologije ISSN 2784-5648 Smernice za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu kemija Publikacija je posodobljena verzija gradiva: Smernice za uporabo IKT pri predmetu kemija ( 2016). Avtorici: mag. Andreja Bačnik in Anita Poberžnik, Zavod RS za šolstvo Strokovni pregled: Darja Bremec, Osnovna šola Belokranjskega odreda Semič, Rafaela Kožlakar, Gimnazija in srednja šola Rudolfa Maistra Kamnik Urednica: dr. Inge Breznik Jezikovni pregled: Mira Turk Škraba Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednica založbe: Andreja Nagode Spletna izdaja, 2. verzija Ljubljana 2021 Publikacija ni plačljiva. Publikacija je dosegljiva na: www.zrss.si/pdf/DTsmernice_kemija.pdf ------------------------------------------------------- Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 67292419 ISBN 978-961-03-0551-4 (PDF) ------------------------------------------------------- Vsebina A – Izpis iz učnega načrta, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija …………………………………..…………..………….…... 4 A1 – Izpis iz učnega načrta, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija za osnovno šolo ..…….……….. 4 A2 – Izpis iz učnega načrta, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija za GIM ..………………........….. 6 A2.1 – Izpis iz učnega načrta, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija za SSI ..…..……..….……..….. 8 B – Dodatni didaktični napotki za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu kemija ……………………………………………………………………………. 10 B1 – Pregled izbranih (možnih) dejavnosti učencev/dijakov z osmišljeno uporabo digitalne tehnologije pri predmetu kemija ……...….…. 11 B1.1 Učenje, informiranje, sodelovanje, vrednotenje …………………………....….. 12 B1.2 Učenje z e-gradivi in i-učbeniki v različnih izvedbenih oblikah …….……...…. 15 B1.3 Eksperimentalno delo/eksperimentalnoraziskovalno delo/učenje z raziskovanjem ……………..……………..……………………………….…..….15 B1.4 Razvijanje prostorskih predstav pri kemiji z uporabo digitalne tehnologije …. 17 B1.5 Projektno sodelovalno delo (PSD) z digitalno tehnologijo …...………….….... 18 B2 Izobraževanje na daljavo…………………………………………….……………… 21 B3 – Nabor uporabnih prosto dostopnih aplikacij z opisi, ki so lahko v pomoč pri pouku kemije ……..……………………………………………….... 21 B3.1 Digitalno komuniciranje in sodelovanje …………………………………………. 22 B3.2 Uporaba in izdelava digitalnih vsebin …………………………………………… 25 B4 Digitalno državljanstvo ……………………………………………………...………. 36 Opomba V gradivu so uporabljene kratice: OŠ – osnovna šola; GIM – gimnazija; SSI – srednje strokovno izobraževanje; PSD – projektno sodelovalno delo. A Izpis iz UN, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija A1 Izpis iz UN, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija za OŠ Splošni cilji Pri kemiji kot splošnoizobraževalnem predmetu učenci prednostno razvijajo: /…/  prostorske predstave oziroma osnove kemijske vizualne pismenosti z vizualizacijskimi sredstvi oziroma sodobno digitalno tehnologijo /…/ Kemija posebej udejanja razvijanje naravoslovno-matematične kompetence (zmožnosti) za razvoj kompleksnega in kritičnega mišljenja:  iskanje, obdelava in vrednotenje podatkov iz več virov: ‒ zmožnost presoje, kdaj je informacija potrebna, ‒ načrtno spoznavanje načinov iskanja, obdelave in vrednotenja podatkov, ‒ načrtno opazovanje, zapisovanje in uporaba opažanj/meritev kot vira podatkov, ‒ razvijanje razumevanja in uporabe simbolnih/grafičnih zapisov, ‒ uporaba digitalne tehnologije za zbiranje, shranjevanje, iskanje in predstavljanje informacij;  uporaba osnovne strokovne terminologije pri opisovanju pojavov, procesov in zakonitosti;  razvijanje eksperimentalnoraziskovalnega pristopa: ‒ »odnosna« in odločitvena zmožnost. Standardi znanja Učenec:  zna uporabljati podatke iz različnih informacijskih virov z digitalno tehnologijo (poljudnostrokovna literatura, svetovni splet, zbirke podatkov idr.), jih ustrezno uporabiti in predstaviti (npr. pri izdelavi seminarskih nalog, plakatov, projektnem delu, raziskavi itd.) /…/ Didaktična priporočila Eksperimentalnoraziskovalni pristop /.../ Eksperimentalno delo, kjer je le mogoče, razširimo tudi s terenskim delom in uporabo digitalne tehnologije. Eksperimentalno delo lahko dopolnjujemo ali izjemoma nadomestimo (npr. nevarni, dragi, dolgotrajni poskusi) s posnetki poskusov iz različnih virov in v različnih fazah učnega procesa. /…/ Prostorske predstave, vizualizacijski modeli in digitalna tehnologija /…/ Kemijske modele sistematično uporabljamo pri vseh vsebinskih sklopih in fazah pouka kemije. Za razvijanje prostorskih predstav učencev je nujna njihova aktivna vloga – samostojno delo s fizičnimi kemijskimi modeli (individualno delo in delo v dvojicah), ki se dopolnjuje z uporabo računalniško ustvarjenih modelov (programi za risanje in prikazovanje kemijskih struktur: Chemsketch, Chime itd.). Pomembno je, da inovativno izkoristimo vse možnosti modelov za pouk kemije in ob učenju iz modelov vključujemo tudi učenje o modelih, pri čemer z učenci skupaj razmišljamo o omejitvah modelov, njihovih prednostih in pomanjkljivostih v prikazih ter jih s tem navajamo na analogno mišljenje. To je še posebej zaželeno pri nadarjenih učencih. Pri uporabi vizualizacijskih elementov (modeli, submikroskopske predstavitve, animacije) in sodobne digitalne tehnologije je pomembno sistematično povezovanje z eksperimentalnim delom. /…/ Delo z viri, predstavljanje informacij in digitalna tehnologija /…/ Učitelj kemije pri načrtovanju in izvajanju učnega procesa uporablja razne informacijske vire (poljudnoznanstvene revije, strokovni članki, svetovni splet, podatkovne zbirke, dokumentarni filmi, enciklopedije in druge publikacije) in učence usmerja k njihovi uporabi oziroma k uporabi sodobne digitalne tehnologije. Pri delu z viri učitelj kemije učence navaja na iskanje, razvrščanje, urejanje, analiziranje informacij, ustrezno citiranje virov in razvija kritično mišljenje učencev, na podlagi katerega bodo učenci znali informacije uporabiti, vrednotiti in ustrezno predstaviti. Medpredmetne povezave /…/ Medpredmetno se lahko med različnimi predmeti povezujemo učnociljno ali izvedbeno (sodelovalno (timsko) poučevanje), in sicer na ravni vsebinskih ali procesnih znanj (posebej eksperimentalnoraziskovalnega pristopa), dejavnosti, uporabe učnih orodij (digitalne tehnologije), miselnih postopkov, posameznih kompetenc itd. /…/ /…/ Učni načrt za kemijo je zasnovan tako, da omogoča tudi uresničevanje ključnih kompetenc za vseživljenjsko učenje, ki so opredeljene kot kombinacija znanj, spretnosti in odnosov, ustrezajočih okoliščinam (Priporočilo Evropskega parlamenta in Sveta, 18. 12. 2006, Uradni list EU št. 394/10, 2006). Prednostno pri kemiji razvijamo matematično kompetenco in osnovne kompetence v znanosti (naravoslovju) in tehnologiji ter digitalno pismenost. Ob tem učni načrt za kemijo omogoča še udejanjanje mnogih sestavin drugih ključnih zmožnosti za vseživljenjsko učenje. /…/ A2 Izpis iz UN, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija za gimnazije Splošni cilji Dijaki/dijakinje v gimnaziji nadgrajujejo znanje, ki so ga pridobili pri kemiji v osnovni šoli, in prednostno razvijajo (s podporo digitalne tehnologije):  odgovoren odnos do uporabe snovi, sposobnosti in pripravljenosti zavzetega, odgovornega in utemeljenega ravnanja za zdravje in v okolju (kemijska varnost);  eksperimentalnoraziskovalne spretnosti in veščine;  prostorske predstave oziroma osnove kemijske vizualne pismenosti z uporabo različnih vizualizacijskih sredstev; /…/ /…/ Kemija posebej udejanja razvijanje naravoslovno-matematične kompetence (zmožnosti) za razvoj kompleksnega in kritičnega mišljenja:  iskanje, obdelava in vrednotenje podatkov iz več virov: ‒ zmožnost presoje, kdaj je informacija potrebna, ‒ načrtno spoznavanje načinov iskanja, obdelave in vrednotenja podatkov, ‒ načrtno opazovanje, zapisovanje in uporaba opažanj/meritev kot vira podatkov, ‒ razvijanje razumevanja in uporabe simbolnih/grafičnih zapisov, ‒ uporaba digitalne tehnologije za zbiranje, shranjevanje, iskanje in predstavljanje informacij;  uporaba osnovne strokovne terminologije pri opisovanju pojavov, procesov in zakonitosti;  razvijanje eksperimentalnoraziskovalnega pristopa: ‒ »odnosna« in odločitvena zmožnost. Pričakovani dosežki Dijak /…/  zna uporabljati različne vire za pridobivanje podatkov (poljudnostrokovna literatura, medmrežje, zbirke podatkov …) in predstavljati lastne izdelke (seminarske naloge, projektno delo itd.); /…/ Didaktična priporočila Eksperimentalnoraziskovalni pristop /…/ V proces izbire, načrtovanja in priprave eksperimentov čim bolj vključujemo tudi dijake. Z ustreznim izborom eksperimentov lahko uresničujemo več učnih ciljev hkrati. Eksperimentalno delo, kjer je le mogoče, razširimo tudi s terenskim delom in z uporabo orodij digitalne tehnologije: računalniški vmesniki in senzorji (Vernier), kamere flex itd. Konkretno eksperimentalno delo lahko dopolnjujemo ali izjemoma nadomestimo (npr. nevarni, dragi, dolgotrajni eksperimenti) s posnetki eksperimentov iz različnih virov in v različnih fazah učnega procesa. Prostorske predstave in vizualizacijski modeli /…/ Pri učenju kemije je pomembno, da dijaki razumejo in znajo povezovati pojme na vseh treh predstavnih ravneh (makroskopski, submikroskopski in simbolni) ter pri tem razvijajo kemijsko vizualno pismenost. Za povezavo med tremi predstavnimi ravnmi je ključnega pomena uporaba vizualizacijskih elementov, npr. kemijskih modelov (od krogličnih do računalniško ustvarjenih), animacij itd. Kemijske modele sistematično uporabljamo pri vseh vsebinskih sklopih in fazah pouka kemije. Za razvijanje prostorskih predstav dijakov je nujna njihova aktivna vloga – samostojno delo s konkretnimi kemijskimi modeli (individualno delo in delo v dvojicah), ki jo dopolnjujemo z uporabo računalniško ustvarjenih modelov (programi za kemijske strukture Chemsketch, IsisDraw, Chime itd.). Pomembno je tudi sistematično povezovanje vizualizacijskih elementov (modeli, submikroskopske predstavitve, animacije) z eksperimentalnim delom. Delo z viri in predstavljanje informacij Učitelj kemije pri načrtovanju in izvajanju učnega procesa uporablja različne informacijske vire (poljudnoznanstvene revije, strokovni članki, medmrežje, podatkovne zbirke, dokumentarni filmi, animacije, enciklopedije in druge publikacije) in usmerja učence, da jih uporabljajo. Pri delu z viri učimo dijake iskanja, razvrščanja, urejanja, analiziranja informacij in ustreznega citiranja virov. Delo z viri (uporabo informacijskih virov) pri pouku kemije povezujemo in vključujemo v druge učne metode, posebno v eksperimentalno in projektno učno delo. A2.1 Izpis iz UN, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu kemija za srednje strokovno izobraževanje Uvod Kemija ima kot temeljni naravoslovni predmet ključno nalogo razvijati procese naravoslovne kulture in s tem zavedanje o odvisnosti med družbenimi, socialno-ekonomskimi in naravoslovno-tehniškimi procesi. /…/ Ključni poudarki pri pouku kemije v programih srednjega strokovnega izobraževanja so na sistematičnem zbiranju podatkov, na prikazu soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. V srednji šoli se dijaki izpopolnijo v sposobnosti komuniciranja informacij v strokovnem kemijskem in maternem jeziku, v skrbi za varnost pri delu in zdravje. Nadaljnja naloga izvajanja pouka kemije je razvijanje spoznavnih procesov dijakov (opazovanje, razvrščanje, prepoznavanje soodvisnosti, posploševanje, napovedovanje …), pri čemer je nujna vizualizacija za povezovanje makroskopskih opažanj na submikroskopski ravni s simbolno ravnjo ob uporabi sodobne digitalne tehnologije. Udejanjanje kompetenc pri predmetu kemija Katalog znanja za kemijo je načrtovan tako, da omogoča predvsem uresničitev kompetence za področje naravoslovja – raziskovanje in razumevanje naravnih procesov in pojavov kot temeljno znanje in sposobnost s področja kemije. Poleg tega katalog omogoča udejanjanje mnogih sestavin vseh drugih kompetenc, med njimi predvsem matematično kompetenco, kompetenco sporazumevanja, kompetenco informacijske pismenosti, kompetenco varovanja zdravja in socialno kompetenco. Usmerjevalni/splošni cilji Splošni cilji predmeta Pri pouku kemije razvijamo naslednje procese: 1. sistematično zbiranje, analiziranje in vrednotenje informacij, 2. obvladovanje metodologije raziskovalnega dela, 3. sposobnost naravoslovnega komuniciranja, 4. zavedanje pomena kemije za ekonomsko rast in trajnostni razvoj, 5. skrb za zdravje in varnost. Operacionalizacija splošnih ciljev 1) Sistematično zbiranje, analiziranje in vrednotenje informacij Dijaki:  razvijajo zmožnost načrtnega opazovanja in doživljanja opažanj kot vira informacij ter kot podlago za oblikovanje abstraktnih pojmov, sklepanje, predvidevanje in napovedovanje in uporabo v kasnejši praksi;  načrtno spoznavajo načine iskanja in vrednotenja kemijskih informacij iz različnih virov;  se urijo v uporabi informacijsko-komunikacijske tehnologije za zbiranje, shranjevanje, iskanje in predstavljanje informacij. /…/ 5) Skrb za zdravje in varnost Dijaki:  uporabljajo informacijske vire za oceno nevarnosti in ravnanje pri delu z različnimi, tudi neznanimi snovmi v šolskem laboratoriju, v svojem ožjem in širšem okolju (zlasti doma);  spoznavajo, kako smotrno upravljati z delovnim okoljem in opremo (posebej zaščitno). Didaktična priporočila Temeljni učni metodi pri predmetu kemija sta eksperimentalno delo in problemski pristop z uporabo digitalne tehnologije, ki naj se skladno povezujeta in dopolnjujeta z drugimi metodami aktivnega učenja in poučevanja (izkustveno učenje, sodelovalno učenje, projektno delo, razprave, terensko delo itd.). /…/ Dijaki naj s pridobivanjem informacij iz različnih virov odkrivajo bistvo obravnavane vsebine, primerjajo ter kritično presojajo informacije ter se naučijo analizirati, povezovati in posploševati. To je podlaga za razumevanje medsebojne odvisnosti naravoslovnih in družboslovnih znanj. Tako doseženo znanje je uporabno ob številnih novih konkretnih primerih. Razumevanje sebe in narave ter odgovoren odnos sta temelj za ustreznejše načrtovanje in vrednotenje človeških posegov v okolje in naravo. To znanje in spretnosti naj bodo osnova za uvajanje trajnostne rabe obnovljivih naravnih virov, ohranjanje življenjske pestrosti, kakovostnega okolja in zdravih naravnih virov (vode zraka, tal) in s tem povezane kakovosti življenja in nadaljnjega razvoja. Za uspešno izvedbo predmeta kemija je nujno potrebna aktivna uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije, torej MM-računalnik z medmrežnim dostopom in LCD-prikazovalnikom. B Dodatni didaktični napotki za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu kemija Priporočilo Sveta Evropske unije z dne 22. maja 2018 o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje 1 opredeljuje digitalno kompetenco kot samozavestno, kritično in odgovorno uporabo tehnologij ter interakcijo s tehnologijami pri učenju, delu in družbenem delovanju. Digitalne tehnologije naj podprejo komuniciranje, ustvarjalnost in inovativnost. Znanje se nanaša na poznavanje funkcij in uporabo različnih naprav, programske opreme in mrež. Uporabniki naj bi znali informacije presojati z vidika veljavnosti in zanesljivosti ter se zavedati pravnih in etičnih načel uporabe digitalnih tehnologij. Digitalne tehnologije naj bi uporabljali pri aktivnem in odgovornem državljanstvu, za sodelovanje, socialno vključevanje ter doseganje osebnih, socialnih in poslovnih ciljev. Uporabniki naj bi bili vešči dostopanja do digitalnih vsebin, njihovega vrednotenja in presojanja ter uporabe. Vešči naj bi bili tudi ustvarjanja novih vsebin, programiranja in razširjanja digitalnih vsebin. Uporabniki naj bi bili zmožni upravljati in varovati digitalne vsebine, informacije in identitete ter prepoznati in uporabljati programsko opremo, naprave, umetno inteligenco in robote, upoštevajoč etično, varno in odgovorno uporabo digitalnih tehnologij. Podrobneje digitalno kompetenco opredeljujeta še dva dokumenta, in sicer:  DigComp 2.1 Okvir digitalnih kompetenc za državljane; prvič izdano v angleščini, Evropska komisija, 2017; slovenski prevod, Zavod RS za šolstvo, 2017; https://www.zrss.si/digitalnaknjiznica/digcomp-2-1-okvir-digitalnih- kompetenc/files/assets/basic-html/index.html#1 (15. 4. 2020);  Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu; prvič izdano v angleščini, Evropska unija, 2017; slovenski prevod, Zavod RS za šolstvo, 2018; https://www.zrss.si/digitalnaknjiznica/DigCopEdu/4/ (15. 4. 2020). B1 Pregled izbranih (možnih) dejavnosti učencev/dijakov z osmišljeno uporabo digitalne tehnologije pri predmetu kemija VIR: Uporaba IKT pri pouku kemije, A. Poberžnik, M. Skvarč in A. Bačnik, VIZ 2015, št. 2-3, str. 92–95. Možne dejavnosti učencev z uporabo digitalnih tehnologij pri pouku kemije Vključevanje digitalnih tehnologij v pouk kemije izhaja iz didaktične ustreznosti, ki temelji na premišljenih, osmišljenih, funkcionalnih in inovativnih dejavnostih učencev za doseganje boljšega in lažjega doseganja ciljev in znanja kemije. Navajamo možne dejavnosti učencev z uporabo digitalnih tehnologij, vsekakor pa je učitelj tisti, ki presodi, kdaj in kako bo uporabil digitalne tehnologije za razvijanje:  konceptov in strokovne terminologije pri opisovanju pojavov, procesov in zakonitosti,  prostorskih predstav in vizualizacije,  eksperimentalnih spretnosti in metod raziskovanja,  zmožnosti sodelovanja, dogovarjanja, izražanje idej, upoštevanje različnih pogledov /…/ ter za:  iskanje, obdelavo in vrednotenje podatkov iz različnih virov,  vrednotenja znanja /.../. B1.1 Učenje, informiranje, sodelovanje, vrednotenje Dejavnost Opis Vir Uporaba zbirk oz. Uporaba svetovnega Cobiss: http://cobiss.izum.si/ baz (bank) spleta, zbirk podatkov podatkov ipd. Keminfo: https://keminfo.pef.uni-lj.si/moodle/ http://www.kii.ntf.uni-lj.si/keminfo/pove.html Royal society of Chemistry: https://www.rsc.org/ https://www.rsc.org/periodic-table/ Youtube: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/ https://www.chemspider.com/ http://www.rcsb.org/ https://research.csc.fi/chemistry Free Technology for Teachers: https://www.freetech4teachers.com/ (spletno mesto, na katerem so tedenske objave primerov uporabe različnih aplikacij pri pouku s kratkimi opisi) PhET : https://phet.colorado.edu/ Spremljanje in Članki A. Bačnik: Uporabnost IKT pri preverjanju in vrednotenje ocenjevanju znanja, SIRIKT 2008. znanja z digitalno https://skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/www.sirik tehnologijo t.si/fileadmin/sirikt/predstavitve/2008/sirikt- 2008-zbornik.pdf B. Štih, A. Bačnik: Računalniško vrednotenje znanja z interaktivnimi nalogami, SIRIKT 2010, https://www.ris.org/uploadi/editor/1287174511S IRIKT2010_Zbornik_WEB_v2.pdf Vrednotenja znanja z interaktivnimi nalogami: K.Jug, M. Krajnc: Uvajanje e-preverjanja znanja pri predmetu kemija, SIRIKT 2013 https://skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/www.sirikt. si/slo/prispevki/cetrtek_sk1/925.html Primeri orodij/aplikacij za Socrative: http://www.socrative.com/ spremljanje in vrednotenje Nearpod: http://www.nearpod.com/home.php znanja Kliker: http://kliker.sio.si/predavatelj.html Kviz v okolju Moodle Office 365 Forms Kahoot: https://kahoot.com/ Quizlet: https://quizlet.com/latest Sodelovalno Članki M. Pahor: Raznolike možnosti uporabe spletne učenje učilnice: http://www.slideshare.net/osskofjaloka/prispeve k-spletna-ucilnica-marja-zadnja Projektno sodelovalno delo pri kemiji z IKT, R. Kožlakar, SIRIKT 2012: file:///C:/Users/uporabnik/Downloads/sirikt_e_zb ornik_2013.pdf Interaktivna spletna okolja Moodle: http://podpora.sio.si/moodle/ in orodja za sodelovalno Googledrive, Google Sites: projektno delo https://www.google.com/work/apps/business/pr oducts/sites/ Arnes Oblak 365 za uporabo MS Office 365: https://o365.arnes.si/ LiveMinutes: https://space.liveminutes.com/ Flowchart: http://flowchart.com/ Delo z besedilom Word, Excel, Powerpoint Arnes Oblak 365: https://o365.arnes.si/ Inovativna Visual elements periodic table: didaktična http://www.rsc.org/periodic-table uporaba Interaktivni periodni sistem elementov SLO: podcastov, video https://www.ptable.com/?lang=sl posnetkov Youtube: npr. http://www.youtube.com/watch?v=2r- mVTm47SQ On this day in chemistry: http://www.rsc.org/learn- chemistry/collections/chemistry-calendar/ Crash Course Cemistry: https://thecrashcourse.com/courses/chemistry TEDEd: https://www.youtube.com/TEDEd Uporaba Twitter @kemljub (povezava do ostalih socialnih medijev strokovnih Twiter računov) za izobraževalne namene Strokovni kemijski Twitter račun Chemistry World (Royal Society of Chemistry): https://twitter.com/search?q=royal%20society% 20of%20chemistry&src=typd Oblikovanje Programi za oblikovanje x-mind: http://www.xmind.net/ miselnih vzorcev, miselnih vzorcev in Bubbl.us: https://bubbl.us/ pojmovnih map pojmovnih map CmapTools: https://cmap.ihmc.us/ Popplet: https://popplet.com/ Mindmeister: https://www.mindmeister.com/ Freemind: https://sourceforge.net/projects/freemind/ Padlet: https://padlet.com/ Poučevanje in Članki Uporaba tabličnih računalnikov pri pouku kemije učenje s tablico – priložnost za razvijanje učinkovitega učnega (pedagogika 1:1) okolja, Npr. Branka Klemenčič, VIZ 2015, št. 2- 3, priloga Učiteljev glas, str. 29–31 iPadi v rokah naravoslovcev, Manja Kokalj, VIZ 2015, št. 2-3, priloga Učiteljev glas, str. 26–28 Interaktivne Spletne strani PhET: http://phet.colorado.edu/ didaktične igre za Zgradba atoma: kemijo https://phet.colorado.edu/en/simulatio n/build-an-atom Urejanje kemijskih enačb: https://phet.colorado.edu/en/simulatio n/balancing-chemical-equations ACS Chemisty for live: https://www.acs.org/content/acs/en/educatio n/whatischemistry/adventures-in- chemistry.html B1.2 Učenje z e-gradivi in i-učbeniki v različnih izvedbenih oblikah Ključna prednost e-gradiv je večpredstavnost (kombinacija besed, slik, video in avdio posnetkov, 3D animacij, simulacij, apletov, didaktičnih iger idr.), kar omogoča učenje z več čutili in upoštevanje raznolikih učnih stilov. Kakovostna e-gradiva se odlikujejo v večjem deležu interaktivnosti in možnosti individualizacije (prilagajanje individualnim potrebam in sposobnostim učencev); učenec lahko v lastnem tempu izvaja različne aktivnosti in rešuje naloge ter ob tem dobiva povratno informacijo o znanju in usmeritve za nadaljnje učenje. E-gradiva v slovenskem e-kemija: jeziku http://www.kii3.ntf.uni-lj.si/e-kemija/ e-kemija: http://ekemija.osbos.si/ Kemija 8: https://eucbeniki.sio.si/kemija8/index.html I-učbeniki za kemijo Kemija 9: https://eucbeniki.sio.si/kemija9/index.html Kemija 1: https://eucbeniki.sio.si/kemija1/index.html Kemija 2: https://eucbeniki.sio.si/kemija2/index.html Kemija 3: https://eucbeniki.sio.si/kemija3/index.html B1.3 Eksperimentalno delo/eksperimentalnoraziskovalno delo/učenje z raziskovanjem Uporaba digitalne tehnologije pri eksperimentalnoraziskovalnem delu je pomemben segment uporabe digitalne tehnologije pri predmetu kemija. Eksperimentalno delo izvajamo, dopolnjujemo, razširjamo tudi z računalniško podprtimi eksperimenti, z uporabo računalniških vmesnikov in senzorjev. Na voljo je veliko že izdelanih in preizkušenih eksperimentov z uporabo računalniškega vmesnika in različnih senzorjev (za temperaturo, pH, prevodnost, delež izbranih plinov itd.). Velike izobraževalne potenciale v kemiji imajo navidezni (virtualni) laboratoriji oz. ustrezne aplikacije na različnih izvedbenih stopnjah, kot je navidezni interaktivni laboratorij. Eksperimentalno delo lahko dopolnjujemo ali izjemoma nadomestimo (npr. nevarni, dragi, dolgotrajni poskusi) s posnetki poskusov iz različnih virov in v različnih fazah učnega procesa in z uporabo flex kamere (projekcija z mikronivoja na makronivo). Posnetke eksperimentov lahko uporabimo kot nadomestek realnih eksperimentov (prenevarni, predolgotrajni, predragi poskusi) ali kot dopolnilo:  za ponovitev (realno izvedenega eksperimenta) in vrednotenje,  kot izhodišče za načrtovanje eksperimenta (predpriprava, »zvrnjeno« učenje) ali  za primerjavo (tudi nadgradnjo) z realno izvedenim eksperimentom (iskanje enakosti in razlik, možnosti izboljšav itd.). Računalniš Možnosti uporabe senzorjev Vernier in programske opreme Logger Pro pri ko podprti pouku kemije, B. Klemenčič in N. Cebin, SIRIKT 2012, eksperimen https://skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/prispevki.sirikt.si/datoteke/zbornik_sir ti, z ikt2012.pdf, str. 1162 uporabo računalnišk IKT – popestritev laboratorijskega dela pri pouku kemije: raziskovanje ih kemijskega ravnotežja, N. Bohinc, SIRIKT 2012, vmesnikov https://skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/prispevki.sirikt.si/datoteke/zbornik_sir in ikt2012.pdf, str. 1166 senzorjev IKT in raziskovalni pouk, M. Grašič, SIRIKT 2011, https://skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/prispevki.sirikt.si/datoteke/zbornik_sir ikt2012.pdf, str. 1090 SU – gimnazije: http://skupnost.sio.si/course/view.php?id=123 – gradiva izobraževanj: Uvajanje IKT (Vernier) v eksperimentalno delo in izmenjava prvih izkušenj izvajanja internega dela mature iz kemije po novih kriterijih vrednotenja; Eksperimentalno delo pri uresničevanju ciljev organske kemije in na internem delu mature) Navidezni Različna učna gradiva in navidezni interaktivni laboratorij Keminfo: (virtualni) http://keminfo.pef.uni-lj.si/moodle/ laboratoriji oz. ustrezne Chemist (aplikacija za operacijska sistema IOS in Android): aplikacije https://itunes.apple.com/us/app/chemist/id440666387?mt=8 Sinteza najlona I-učbenik Kemija 9: https://eucbeniki.sio.si/kemija9/1273/index.html I-učbenik Kemija 3: https://eucbeniki.sio.si/kemija3/1189/index3.html GoLab (http://www.golabz.eu/) – primeri različnih simulacij, kvizov, animacij Posnetki I-učbeniki za kemijo, Youtube idr. poskusov B1.4 Razvijanje prostorskih predstav pri kemiji z uporabo digitalne tehnologije (razumevanje submikroskopskih prikazov) Za razvijanje prostorske predstavljivosti in razumevanja submikroskopske zgradbe si pri pouku kemije pomagamo z uporabo različnih analognih, tradicionalnih modelov (npr. kroglice za ponazoritev atomov in palčke za ponazoritev vezi) in z digitalno tehnologijo (računalniško generirani modeli, animacije, simulacije, fotografije, slike, sheme, skice idr.). Ob primerjavi vrednosti računalniško generiranih modelov s tradicionalnimi modeli se je pokazalo, da sta obe vrsti modelov za učence dragocena in enakovredna pripomočka pri dojemanju 3D strukture molekul in reševanju prostorskih nalog. Raziskovalci priporočajo, naj imajo učenci ob spoznavanju novih pojmov na voljo najprej tradicionalne, fizične modele, ki jih šele postopoma nadomestijo navidezni 3D modeli. Sočasna uporaba obojih ni priporočljiva, ker deljena pozornost zniža učinkovitost uporabe modelov pri pouku kemije (Ferk Savec, V., Vrtačnik, M., 2011). Risalci kemijskih struktur ChemSketch: http://chemsketch.en.softonic.com/ 3D Viewer: http://www.open3mod.com/ Chime: http://www.umass.edu/microbio/chime/getchime.htm RasWin: http://file.org/free-download/raswin RashMol: http://www.rasmol.org/ J-mol: http://jmol.sourceforge.net/download/ BIOVIA Draw: https://www.3dsbiovia.com/products/collaborative-science/biovia- draw/draw-no-fee.php Molucad: http://www.kinematics.com/products/molucad.php Animacije Nabor povezav na uporabnejše animacije (pripravili Marja Pahor in Tjaša Kampos, in članici e-razvojne skupine za kemijo) simulacije Flash animacije, ki jih lahko shranimo: http://www.chemie-interaktiv.net/ff.htm Flash animacije z različnih vsebinskih področij kemije: http://phet.colorado.edu/simulations/index.php?cat=Chemistry http://www.chemie-interaktiv.net/flashfilme.htm#stromleitung http://visionlearning.com/library/cat_view.php?cid=1 ChemCollective: http://chemcollective.org/ Animacije in simulacije Atomi: http://web.visionlearning.com/custom/chemistry/animations/CHE1.3-an-atoms.html PhET Colorado: https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/chemistry https://phet.colorado.edu/hr/simulations/translated/sl Orbitale: http://www.chemtube3d.com/orbitals-p.htm http://www.touchspin.com/chem/DisplayTable.html Kiralnost: http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2001/illpres/game.html http://www.learnerstv.com/animation/animationcategory.php?cat=chemistry http://www.shsu.edu/~chm_tgc/sounds/sound.html (spletna stran za učenje in poučevanje) Različne simulacije: http://employees.oneonta.edu/viningwj/sims/index.html Kromatografija: http://employees.oneonta.edu/viningwj/sims/chromatography_and_equilibrium_s.html Kemijski poskusi: https://www.youtube.com/results?search_query=chemistry+experiments (različni eksperimenti) https://www.youtube.com/results?search_query=chemistry (različni posnetki učnih vsebin) Khan Academy chemistry: https://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+chemistry Crash Course: https://www.youtube.com/user/crashcourse Atomic School: https://www.youtube.com/channel/UCiX8pAYWBppIbtUZTfGnRJw B1.5 Projektno sodelovalno delo (PSD) z digitalno tehnologijo Pri pouku kemije na vseh ravneh izobraževanja (OŠ, SŠ) načrtno razvijamo tudi procesna, proceduralna znanja in socialne spretnosti učencev (zmožnost sodelovanja, dogovarjanja, izražanje idej, upoštevanje različnih pogledov in mnenj itd.) v različnih dejavnostih, še posebej pa pri vsebinskih sklopih, pri katerih je v UN kot vodilna metoda za doseganje ciljev priporočeno projektno sodelovalno delo. V slovenskem prostoru so najpogosteje v uporabi naslednje glavne stopnje PSD (Ferk Savec, V., 2011): iniciativa, skiciranje projekta, načrtovanje izvedbe projekta, izvedba projekta in sklepna faza. Dodatni podstopnji pa sta usmerjevanje (metainterakcija) in usklajevanje. Izvajanje PSD od učitelja kot organizatorja in usmerjevalca zahteva zelo skrbno načrtovanje in natančno opredelitev kriterijev za spremljanje in vrednotenje dela posameznika v skupini in celotne skupine, smiselna uporaba digitalne tehnologije pri posamezni stopnji omogoča lažje in boljše doseganje ciljev in učitelju omogoča neposreden vpogled v delo posameznega učenca in skupine kot celote. Stopnje/faze PSD in pripadajoče dejavnosti s pregledom možnih uporabnih orodij digitalne tehnologije Stopnja/faza Dejavnosti Orodja digitalne PSD tehnologije Predpriprava Učitelj predhodno pripravi navodila, Interaktivna spletna okolja PSD naloge in kriterije za vrednotenje za za sodelovanje in za posamezne stopnje PSD. spremljanje dela z refleksijo (Moodle, Google Sites, Office 365 Teams idr.) Iniciacija Učenci definirajo, kaj bo njihov izdelek: Orodja za izdelavo miselnih (idejna viharjenje, zbiranje predlogov in pobud vzorcev, i-oglasne deske, zasnova) o izbrani tematiki PSD. blogi (Padlett, Lino, Bubbl.us, CmapTools, Izdelava Učenci tvorijo skupine, razpravljajo, Popplet, Mindmeister, osnutka postavljajo vprašanja. Freemind, Moodle, Wiki idr.) projekta Skupine izberejo ožjo temo za svoje delo. Izoblikujejo osnutek svojega Orodja za urejanje skupnih projekta glede na to, komu je dokumentov (Google Drive, namenjen; objavijo ga na spletu. LiveMinutes, Office 365) Razpravljajo in izmenjujejo mnenja o izbrani temi:  kaj jih v okviru izbrane teme zanima,  kaj bi želeli podrobneje preučiti,  kaj so cilji PSD,  ideje za raziskovanje,  razmislek z vidika izvedljivosti (dostopnost potrebnih gradiv, materiala, potrebščin, kemikalij, čas),  možnosti medpredmetnega sodelovanja,  sodelovanje z zunanjimi strokovnjaki. Učenci izdelajo idejno zasnovo za projekt. Načrtovanje Učenci oblikujejo izvedbeni načrt Orodja za urejanje vsebin izvedbe del, opredelijo naloge, ki so ključne za (Googlovi dokumenti, wikiji, projekta uspešno izvedbo projekta. blogi ipd.), orodja za organizacijo (Arnes Planer, · Razdelijo si delo, izdelajo časovni načrt Googlov koledar idr.) in oddajo načrt dela. Izvedba Študij teoretičnih osnov Uporaba svetovnega spleta, projekta Učenci zapišejo bistvena teoretična zbirk podatkov, orodij za izhodišča na sodelovanje, družabnih podlagi pregleda literature omrežij (virtualna knjižnica ( pravilno navajajo vire, iz katerih so Slovenije Cobiss, povzemali vsebino). Yout Tube, Facebook, Učenci na podlagi teoretičnih osnov Twiter idr.) raziskujejo: eksperimentalno, z anketni Računalniško podprt vprašalniki, se povežejo z zunanjimi laboratorij (vmesniki in senzorji Vernier), strokovnjaki in institucijami. spletne ankete (Planer Arnes, Googlov obrazec), videokonference (Skype, Ves čas sodelujejo, si izmenjajo skupne Vox Arnes), družabna dokumente. omrežja (Facebook, Twiter idr.) Orodja za izmenjavo in Pripravijo predstavitev. soustvarjanje (Arnes File Sender, Office 365, Pripravijo naloge/vprašanja za Googlovi dokumenti, preverjanje znanja. Textflow, Wiggio); orodja za predstavitev (Prezi, Powerpoint), za preverjanje znanja (kviz Moodle, kviz AKF, spletni vprašalniki idr.) Sklepna faza U Učenci predstavijo svoje delo in Orodja za predstavitev ugotovitve, ostali učenci sledijo (Prezi, Powerpoint, predstavitvi, rešujejo naloge/vprašanja Slideshere, Google Sketch za preverjanje znanja in kritično Up, Youtube …); orodja za vrednotijo predstavitev. preverjanje znanja (kviz Moodle, spletni vprašalniki, Googlovi obrazci, Arnes planer, kviz AKF, kviz Socrative, Kliker, Nearpod idr.) Refleksija Učitelj in učenci posnamejo, objavijo in Orodja za zapis in učencev in delijo avdiovizualne refleksije in izmenjavo refleksij učitelja povratne informacije o napredku pri (TeamUp, ReFlex, poteka skozi projektu, izzivih in prihodnjih korakih. Pedpentool, Voicethread), vse faze PSD spletni dnevniki (Bloger, Wordpress), e-listovnik Mahara) B2 Izobraževanje na daljavo Izobraževanje na daljavo je namenjeno učencem/dijakom, ki so pogosto odsotni od pouka. Vključuje tudi učence, ki so odsotni zaradi bolezni, učence z različnimi posebnimi potrebami, ki jim ustreza izobraževanje na daljavo (npr. z avtistično motnjo oz. dolgotrajno bolnim). Izobraževanje na daljavo omogoča inkluzijo različnih in ranljivih skupin učencev/dijakov v proces osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Priporočena oblika izobraževanja učencev vseh starostnih skupin na daljavo je uporaba spletnih učilnic v različnih spletnih okoljih:  Moodle (uporabniški vodič https://sio.si/vodici/moodle/),  Office 365 Teams (video vodič https;//www.youtube.com/watch?v=wScKlaGhgTA),  Google učilnica (https://classroom.google.com/h, uporabniški vodič shorturl.at/fAJP0), in videokonferenc:  Zoom ( https://zoom.us/),  VID ( http://arnes.splet.arnes.si/pomoc-uporabnikom/spletne-konference-arnes-vid/). V njih naj učitelj omogoči učencem dostop do gradiv, z njimi naj načrtuje učenje in dejavnosti, ki sledijo izbranim ciljem učnega načrta. Pri načrtovanju dela z učenci v spletnih učilnicah je potrebno zagotoviti interaktivnost, sprotne povratne informacije in spodbuditi ter omogočiti vrstniško sodelovanje. V spletnih učilnicah je možno tudi spremljanje aktivnosti in vrednotenje znanja učencev/dijakov. Pri načrtovanju izobraževanja na daljavo naj učitelj izbere tiste cilje in vsebine učnega načrta, ki so primernejši za delo na daljavo. B3 Nabor uporabnih prosto dostopnih aplikacij z opisi, ki so lahko v pomoč pri pouku kemije Izvedba pouka, podprtega z digitalno tehnologijo zahteva temeljit premislek. Pomembno pa je, da pri izbiri aplikacije ne izgubimo fokusa, to je: kaj želimo z aktivnostjo, ki jo izvajajo učenci, doseči, katere cilje zasledujemo. Pri izbiri aplikacije so učitelju lahko v pomoč primeri kriterijev za vrednotenje aplikacij dostopni na spletni povezavi https://www.inovativna-sola.si/vrednotenje- aplikacij/ B3.1 Digitalno komuniciranje in sodelovanje  Komuniciranje s pomočjo digitalnih komunikacijskih poti glede na učni proces, ciljne skupine in okolje  Izmenjava informacij in vsebin z učenci  Spletno sodelovanje s pomočjo digitalnih tehnologij (sodelovanje in soustvarjanje pri izgradnji znanja, virov in vsebin)  Načrtovanje in izvajanje pouka ob podpori digitalnih tehnologij za spodbujanje aktivnega sodelovanja učencev (sodelovalno učenje, projektno delo, personalizirano učenje idr.)  Upravljanje in uporaba inovativnih virtualnih učnih okolij in spletnih orodij za učenje in poučevanje v učilnici in zunaj nje Aplikacija Namen Kje deluje Aplikacija za dostop do Moodlove učilnice prek mobilnih naprav; prilagojeno Android, iOs prikazovanje zaslonom pametnih naprav Moodle Mobile Središče za skupinsko delo v storitvi Office Android, iOs, Win 365 Teams https://oblak365.si Zaprto socialno omrežje za komuniciranje z učenci in sodelavci. Olajša razpravo znotraj Android, Win, iOS skupine. Edmodo Učilnica je brezplačna storitev za šole, neprofitne organizacije in vse z osebnim Deluje na Google računom. vseh napravah. Učilnica Google Aplikacija Namen Kje deluje Orodje za komunikacijo z razredom (učitelji, učenci in starši). Deli Android, mo lahko fotografije in Win, iOS druge vsebine. ClassDojo Aplikacija GoConqr omogoča dostop do učnih virov, npr. miselnih vzorcev, Flashcards, kvizov, predstavitev, in opombe. Omogoča socialno učenje ter povezovanje in sodelovanje. GoConqr Aplikacija za komuniciranje, pošiljanje Deluje na sporočil, slik, posnetkov vseh napravah Messenger – Text and Video Chat for Free Deluje na Aplikacija omogoča pogovore in sodelovanje vseh na daljavo. napravah Skype Družabno omrežje, objava slik, video Deluje na posnetkov, razpoloženj, zvočno klicanje vseh napravah WeChat Aplikacija Namen Kje deluje Organizator študijskih obveznosti, beleženje izpitov, preprosta uporaba urnikov (in Android, menjavanje urnikov), obveščanje pred Win, iOS dogodki itn. My Study Life Oblačna storitev za shranjevanje datotek in Android, sodelovalno delo na teh datotekah Win, iOS Dropbox Elektronski zid za pisanje zamisli, predlogov, Android, mnenj, vsebine itd. Registrirati se mora le iOS, Win lastnik zidu, ostali potrebujejo le povezavo. Padlet B3.2 Uporaba in izdelava digitalnih vsebin  Kritično vrednotenje, izbira, uporaba in prilagajanje digitalnih informacij oziroma vsebin za učenje in poučevanje  Ustvarjanje novih digitalnih vsebin z uporabo programskih orodij  Poznavanje, razumevanje in uporaba avtorskih pravic in licenc Izdelava (poustvarjanje) digitalnih vsebin Deluje na vseh Aplikacija za predstavitve napravah. Prezi Obogatena resničnost Android, Windows, iOs Blippar Omogoča izdelavo digitalnih Android, iOS predstavitev Presentation Link Risanje miselnih vzorcev, različnih diagramov itd Win, iOS, Android . DrawExpress Diagram Izdelava (poustvarjanje) digitalnih vsebin Orodje za sodelovalno Deluje na vseh izdelovanje miselnih vzorcev ali napravah. zapisovanje zamisli Mindomo Orodje za sodelovalno izdelovanje pojmovnih map, omogoča dodajanje komentarjev, Deluje na vseh napravah. dokumentov, slik in povezav na posnetke. Google – mind map Aplikacija za sodelovalno iOS izdelavo miselnih vzorcev Mind Vector Risanje miselnih vzorcev, različnih diagramov itd Win, iOS, Android . DrawExpress Diagram Izdelava različnih grafov z Android mobilnikom Graph Maker Izdelava (poustvarjanje) digitalnih vsebin Ustvarjanje, urejanje in deljenje miselnih vzorcev ter sinhroniziranje z online servisom MindMeister samostojno ali v Android, Win, iOS sodelovanju z drugimi MindMeister Intuitivna aplikacija za izdelavo miselnih vzorcev, zbiranje Android, Win, iOS zamisli, razvijanje zamisli ter projektov itd. SimpleMind Free - Intuitive Mind MAplikacijaing ThingLink je orodje za digitalno pripovedovanje zgodbe. Preprosto lahko povečate fotografije z besedilom, zvočnimi posnetki, fotografijami za Android povečavo, povezavami in video posnetki. ThingLink Ustvarjajte in urejajte predstavitve ter sodelujte z Deluje na vseh drugimi pri njihovem ustvarjanju. napravah. Google Predstavitve Hitro zapišite, kar imate v mislih, in nato prejmite opomnik ob Deluje na vseh pravem času na pravem mestu. napravah. Google Keep – zapiski Izdelava (poustvarjanje) digitalnih vsebin Aplikacija, namenjena pisanju spletnih dnevnikov Android Blogger Z zmogljivo aplikacijo Excelovih preglednic lahko hitro in Deluje na vseh preprosto ustvarite datoteke, si napravah. jih ogledate, jih urejate in dajete v skupno rabo z drugimi. Microsoft Excel Aplikacija omogoča sodelovanje pri ustvarjanju in urejanju Deluje na vseh dokumentov. napravah. GoogleDocs Aplikacija je organizirana mapa, ki omogoča preprosto uporabo razdelkov in strani za ločevanje zamisli po temah v šoli, doma ali službi. OneNote lahko uporabljamo kot zvezek, dnevnik Win, iOS, Android ali beležnico. OneNote sinhronizira stike v vseh Microsoft OneNote napravah in omogoča, da več ljudi hkrati uporablja isto vsebino in dela z njo. Aplikacija za izdelavo zapiskov, Win, iOS, Android skupinskega urejanja vsebine MetaMoJi Extension Kit Izdelava (poustvarjanje) digitalnih vsebin Aplikacija za izdelavo videa v treh korakih: Win, iOS, Android 1) izbira predloge, Magisto – Video Editor 2) izbira posnetkov ali fotografij, & Music Slideshow 3) izbira glasbe. Maker Aplikacija, s katero tablico spremenite v tablo, s katero lahko delite vsebino prek FB, Win, iOS, Android Twitterja, LinkedIna. Omogoča snemanje zvoka, pa tudi videa. Lensoo Create Orodje za dodajanje napisov, puščic, likov na fotografije, Android, iOS označevanje in uporaba filtrov Snap Markup Aplikacija za učenje kreiranja multimedijskih zgodb od zamisli do izvedbe ter objave. Vsebuje Android video vodiče, lekcije in predloge za nove zgodbe. Story Maker 2 Risarsko orodje za risanje z Android, iOS veliko orodji Drawing Pad Izdelava (poustvarjanje) digitalnih vsebin Aplikacija za filmčke Stop Motion. Dodati je mogoče tudi Android video in zvok. PicPac Stop Motion & TimeLapse Snemanje zaslona Android Android naprave AZ Screen Recorder Urejevalnik video posnetkov – omogoča izrezovanje delov posnetka, dodajanje glasbe in zvočnih efektov, počasni posnetek, pospeševanje posnetka, kombiniranje več Android, iOS posnetkov v enega, dodajanje besedila, filtre, prehode, Videoshop – Video ustvarjanje diaprojekcije, stop Editor motion, deljenje na družabnih omrežjih. Kreator e-knjig – omogoča uvoz besedila in slik iz Dropboxa, dodajanje naslovov, preloma strani, dodajanje povezav. Objava e-knjig v formatu ePub, ki vsebuje HTML, Javascript, css, jpg. Android, iOS, Win Creative Book Builder Kritično vrednotenje in uporaba digitalnih vsebin Brskalnik po spletnih vsebinah Deluje na vseh napravah. Google Platforma za nalaganje videoposnetkov. Veliko je tudi izobraževalnih vsebin. Vedno Vse platforme bolj je ta portal rabljen tudi v izobraževalne namene. Youtube Spletišče z strokovnimi viri, Deluje na vseh razlagami, predavanji … napravah. Khan Academy Skupnost za deljenje predstavitev. Na voljo je več kot Android, iOS, Win 15 milijonov predstavitev. LinkedIn SlideShare Znanstveno zasnovane miselne igre za urjenje možganov, Win, iOS, Android spomina NeuroNation – Brain Training & Brain Games Kritično vrednotenje in uporaba digitalnih vsebin Periodni sistem na mobilni Android aplikaciji Periodic Table 2019. Chemistry in your pocket. Wikipedia – spletna Deluje na vseh enciklopedija, ki jo ustvarjajo in vzdržujejo uporabniki napravah. Wikipedia Aplikacija, ki na ekspertni ravni odgovarja na vprašanja, Deluje na vseh povezana z matematiko, platformah. naravoslovjem, znanostjo, družbo in zasebnim življenjem WolframAlpha Vrednotenje znanja Win, iOS, Android Aplikacija za izdelavo kvizov Topgrade Quiz Maker Spletna različica Aplikacija omogoča pripravo nalog za učence, spremljanje njihovega reševanja, vrednotenja in dajanja povratnih informacij. StoryBird Win, iOS, Android Aplikacija za ustvarjanje kvizov, s katerimi preverjamo znanje v razredu. Kahoot Enka Aplikacija za izdelavo interaktivnih Win, iOS, Android vprašalnikov odprtega in zaprtega https://www.1ka.si/ tipa. Omogoča analizo odgovorov. Win, iOS, Android Učenčev portfolio, s katerim dokazuje svoje učenje. Vsebuje veliko orodij, ki spodbujajo učenca, da reflektira svoje znanje. Učitelju pomaga spremljati napredek učenca. Seesaw: The Learning Journal Orodje za izdelavo najrazličnejših Android, Win, iOS anket. Možni so urejanje, objava ankete in analiza dobljenih rezultatov na mobilni napravi. Vrednotenje znanja SurveyMonkey Android, Win, iOS Orodje za komunikacijo z razredom (učitelji, učenci in starši) ClassDojo Aplikacija omogoča dostop do učnih virov, npr. miselnih vzorcev, Flashcards, kvizov, predstavitev, in opombe. Omogoča sodelovanje, podajanje in sprejemanje povratne GoConqr informacije. Android, iOs Aplikacija za dostop do Moodlove učilnice prek mobilnih naprav. Prilagojeno prikazovanje zaslonom pametnih naprav. Moodle Mobile Android Aplikacija za izdelavo kvizov. Na voljo so tudi kvizi, ki so jih ustvarili drugi uporabniki. GoConqrKviz Obrazci Aplikacija Google za izdelavo Android, Win, iOS vprašalnika različnih tipov vprašanj. https://www.google.com/for Omogoča analizo vseh odgovorov ms/about/ skupaj, ne pa tudi posameznih. Vrednotenje znanja Android, Win, iOS Spletna učilnica Google Učilnica Edpuzzle Oblikovanje interaktivnih video vsebin z vprašalniki. Aplikacija omogoča https://play.google.com/sto vstavljanje vprašanj odprtega ali re/apps/details?id=com.ed zaprtega tipa znotraj video vsebine. puzzle.student&hl=en Učitelj lahko vstavi video iz portala YouTube ali ga izdela sam. Omogoča ogled pravilnih in nepravilnih odgovorov učencev. Odzivniki Mentimeter Aplikacija, namenjena izdelavi Deluje na vseh interaktivnih vprašalnikov različnih napravah. https://www.mentimeter.co tipov. Omejitve znotraj brezplačne m/ verzije. Nearpod Spletno učno okolje, namenjeno Deluje na vseh interaktivni predstavitvi vsebin z napravah. https://nearpod.com/ raznolikimi nalogami za aktivno vključevanje učencev https://quizizz.com/ Aplikacija za kvize, ki jih učenci Deluje na vseh rešujejo v svojem tempu napravah. https://quiznetic.com/ Kviz v obliki igre človek ne jezi se. Na voljo so vprašanja izbirnega tipa in številčne naloge. B4 Digitalno državljanstvo Znanje in veščine za varno spletno vedenje, spoštovanje zasebnosti ter varovanja zdravja in okolja. Vključuje:  znanje in sposobnosti za ustrezno spletno vedenje, iskanje učinkovitih strategij za odkrivanje in odzivanje na nesprejemljivo spletno vedenje in tveganja za učence,  oblikovanje, prilagajanje in upravljanje digitalnih identitet,  aktivno varovanje osebnih podatkov, spoštovanje zasebnosti drugih in ustrezno usmerjanje učencev,  varovanje lastnih naprav in poučevanje učencev o tem,  sprejemanje ukrepov za preprečevanje nevarnosti uporabe digitalne tehnologije za telesno in duševno dobro počutje ter upoštevanje vpliva na okolje. Koristne povezave za spletno varnost Pri vodenju izobraževanja na daljavo je pomembno, da vključujemo v navodila za delo tudi napotke za varno ravnanje na spletu. Spletni naslov https://www.varninainternetu.si/ https://safe.si/ https://www.policija.si/svetujemo-ozavescamo/varnost-na-internetu