»Danica« izhaja vsak petek na celi poli in velj£ po pošti za celo leto 7 kron, za pol leta 3 krone 50 vinarjev, za četrt leta 2 kroni. V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron, za »/, leta 3 krone, za V4 leta 1 krono 50 vin., ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj LV. V Ljubljani, 12. septembra 1902. List 37. Marijinemu imenu. Marijo srčno čem ljubiti, Nikdar je z grehom več žaliti. In kako Mater bi častil, Če Sinu bi sovražnik bil. Marijo srčno čem ljubiti, Zvest6 Nji v čednostih slediti, Spominjati v skušnjavi se: Nebeška Mati vidi me. Marijo srčno čem ljubiti In v tej ljubezni se truditi, Da se častilo vedno bo Ime Nje milo in sladktf. Marijo srčno čem ljubiti, Jo s pesmicami zmir slaviti; Le vedi vedi celi svet, Za Njeno slavo da sem vnet! Marijo srčno čem ljubiti In v Njeno čast jej vence viti, Krasiti svetli njen altar — ,.Saj Ona je najlepša stvar !u Marijo srčno čem ljubiti; Ko tu ga žuga me vtopiti, Zatekel kam se bora, oh kam? K Mariji! Tam tolaž imam. Marijo srčno čem ljubiti; In ko mi svet bo zapustiti, V pomoč še klical bom srčno Marijo Mater milostno. — Radoslav Silvester Iskrice. (Dalje, j 24. Rimski papež, poglavar sv. katoliški cerkvi. Jezus Krist, včlove'eni Bog, je vstanovil sv. cerkev in ji izročil vse zaklade resnice in milosti. Sv. cerkev je ono vidno kraljestvo, v katerem se morejo vsi ljudje izveličati. Krist sam mnogokrat govori o tem kraljestvu, zanj je pripravljal svoje učence in jih odločil za prednike. Da bi pa apostoli in njihovi naslednjiki vedno prav oznanjevali sv. resnice, da bi bili vedno edini v nauku in zakramentih, zato jim je sv. Petra odločil za svojega namestnika in za njihovega poglavarja. Nasledniki sv. Petra so rimski papeži. To je resnica, ki je neovrg-Ijivo dokazana. Poglejmo v sv. pismo, ki nam natančno popisuje, kako je Sin Božji sv. Petru najprvo obljubil in pozneje tudi dal poglavarstvo. Bilo je tedaj, ko je sv. Peter glasno in svečano izpovedal božanstvo Kristovo rekoč: „Ti si Krist, Sin živega Boga." (Mat. 16, ltiti, z vami se ni več voziti. Vi ne znate druzega nego rožni venec. Zgodba molči o tem: sta se li še kedaj skupaj vozila in pa skupaj molila. Go»pica M. li. Odkod cerkveno premoženje? Odgovorimo na vprašanje, odkod da ima cerkev svoje premoženje. 1. Od tod, ker živi po nauku Kristusovem: rIščite najprej kraljestva božjega, vse drugo Vam bo privrženo.- Cerkev se mora torej zahvaliti za svoje premožen je svojemu prizadevanju za vero. In s tem ona tudi dokazuje, da je pobožnost res v vsakem oziru kori>tna in. da nas služba božja ne stoti revnih, nego nam pogostoma pridobi tudi časnega blagoslova. Iz prostovoljnih darov pobožnih kristi- janov. Kazun o pivih kiistijanih, ki so k nogam apostolov položili svoj zaslužek, nam pripoveduje zgodovina tudi o cesarju Konstantinu. Potem namreč, ko seje bil izpreobrnil. obdaroval je bogato on in njegovi nasledniki. kakor tudi mnoge plemenitaške rodovine iz hvaležnosti »n češčenja duhovnike in redovnike. Tako se je godilo še v obilni meri pri Frankih in Germanih. Darovi, posebno če so jih darovali kralji in knezi, ki so bili po>tali kristijanje. so bili večinoma poseMva v dežeiah po boju pridobljenih. Taka posestva >o bila jako obrežna tudi zato, ker je imela nepremična lastnina takiat malo vrednosti. Tretji vzrok je delo. Posestva si niso pridobila svoje vrednosti po špekulacijah na borzi, pa tudi ne v izrabljanju in izžemanju priprostega ljudstva, nego ker so menihi razumno in pridno obdelovali nerodovitna tla ter jih na ta način borili rodovitna. Kot taka pa so donašala obilo dobička. Tako so si duhovniki in redovniki pridobivali vedno večjega premoženja. 4. Da se je moglo tudi tam živeti, kjer posestvo ni bilo obsežno nego uborno in skromno, in da se je tudi tam nekaj prihranilo, pripomoglo je veliko prostovoljno uboštvo. o kterem pravi o. Ham-liierstein v svoji knjigi ..Socijalno delovanje sv. cerkve* sledeče: -Krivoverci se izpodtikajo nad premoženjem katoliških redov. Čemu to? Saj ti gospodje lahko na isti način postanejo bogataši. Naj store obljubo uboštva in vodne čistosti, svoje premoženje naj združijo ter naj žive tako združeni priprosto!** Če je že izvor cerkvenega premoženja tako pošten in čist. ni nič manj hvalevredna raba njegova. In za kaj rabi «erkev svoje premoženje? Na vsak način za vzdržavanje škofov, duhovnikov in redovnikov. No, ali naj gredo vsi ti prosit? Kakšen krik bi zagnali, posebno tisti, ki vsacega berača po-ženo od hiše. Gotovo bi takisto storili z duhovnikom. Beračiti je prepovedano, od samega zraka božjega se pa tudi ne more živeti. Gotovo je jako koristno vrejeno, če imajo duhovniki tudi nekaj, s čimer jim je zagotovljen živež. Oni pa potrebujejo tudi stanovanja, obleke, drva za kurjavo, luč in knjige in zdravila, če so bolni idr. In za vse to bi duhovniki tudi malo potrebovali. Pa, ker ne skrbe toliko sami za sebe, nego bolj za svojega . bližnjega iz ljubezni do Boga, potrebujejo vender nekoliko več. Za kaj neki skrbe? Le poglejmo mnoge šole, bo-goslovnice, bolnišnice, sirotišnice. Vse to je vstanovila cerkev po svojih služabnikih. To mora še sedaj vzdrževati. Zares človek se čudi, kako je to cerkvi mogoče tudi v tem slučaji, če ima precej premoženja. Kaj naj pa rečemo o podpiranju ubožcev, kterih je cela legija? Kdo jim na poseben način usmiljenje izkazuje, če ne cerkev? Ktere hiše reveži najbolj obiskujejo in kar oblegajo o gotovih dneh? Morda hiše judovskih baronov? Ali morda tiste velike palače po mestih? O ne, nikakor! Tu stoji vratar v obleki, z zlatom prešiti, ali pa dolgolasi „cerber,u ki zareži nad vsakim, ki ne pride v svileni, dišeči obleki, ter mu zabrani pristop. Tu ali tam pa visi v palači pomenljiva tablicaz napisom: ,.Beračenje tukaj zabranjeno." Župnišča in samostani so do današnjega dne bili pribežališča revežem in sirotam, in so dandanes so to še posebno. Sklep: Katoliška cerkev ima premoženje, ki si je je pošteno pridobila in je rabi v najlepše namene. Da bi se le o nas vseh kedaj kaj tacega trditi za-moglo, če pridemo kedaj do kacega premoženja. H. J. Izlam in krščanstvo. (Dalje.) Tako je postal torej Ibrahim ustanovitelj svete Mekke. Ker nameravam o sedanjem svetišču v Mekki posebej spregovoriti, naj zadostuje o tem. Abrahamu pripisuje koran tudi to, da je dobil od Boga deset svetih knjig suhufov (zavitkov) kar uče tudi nekateri židovski rabini. Na pr. v N7. suri: „Tako je zapisano v starih knjigah, v knjigah Abrahamovih in Mozesovih." e) Egiptovski Jožef (Jusuf). Po pravici imenuje sam Mohamed svoje pripovedovanje o egiptovskem Jožefu „najlepso povest"."j Dolga 12. sura govori samo o tem izvanrednem izvoljencu božjem. Tu se nam kaže Mahomed spretnega dramatika in duhovitega pripovedovalca. Francoski bogotajec zove svetopisemsko povest o egipškem Jožefu — najlepšo povest, kar jih pozna človeška zgodovina. Vrednik. Izogiblje se dolzega opisovanja in prikazuje celo zgodbo v zanimivih slikah in prizorih, ki so vpri-zorjeni s pravo teatralično spretnostjo. Žal, da je sura predolga in je tukaj ne morem navajati. Ker je gotovo kolikor toliko poznata vsakemu zgodba o Jožefu, omenim le onega, v čemer se je Mahomed odtajil od sv. pisma. — Svoje sanje, kako so se mu klanjale zvezde in mesec, pripoveduje Jožef svojemu očetu, a on ga svari, naj kaj ta-cega nikar ne pove bratom, ker bili bi nanj hudi. Bratje so bili že sicer polni zavisti do Jožefa, — namenili so se, da ga spravijo izpod nog. Vrgli so ga na prši v neki vodnjak, njegovo obleko so namočili v krvi umorjenega volka in jo potem očetu poslali. Oce jim ni verjel, in nadejal se je, da bode še videl svojega sina. — Mimoidoči trgovci so našli Jožefa v vodnjaku, vzeli ga seboj in ga prodali za male novce nekemu velikašu v Egiptu. Radi telesne njegove lepote ga je nagovarjala žena gospodarjeva k grehu. Jožef je že omahoval, a zagledal je neko prikazen (očeta svojega), — ostal je stanoviten. Žena ga pograbi za obleko in mu jo pretrga. Potem jame klicati na pomoč. Ona ga obdolži, da jo je Jožef navajal k grehu, a Jožef toži, da je ona kriva. In določili so, naj se izkaže pravica: ako je obleka pretrgana spredaj, je krivec Jožef, ako zadaj, je grešnica žena. Obleka je bila razparana zadaj — Jožefa so spoznali nedolžnim. Bo gosi o v Karol Cankar. (Dalje prihodnjič.) Maksimilijan Redeskini. i Konec.) O Marko Pohlin poroča v »Bibliotheca Carniolie« 45. da je Redeskinijeva pesmarica večkrat izšla (iteratis typis). Znane so mi tri izdaje iz let 1775., 1795. in 1800. Prva ima zadaj pred zagovorom, kjer Redeskini iznovič priporoča nabožno petje, Impri-matur. Mtlas ffiufcoli frfutierr t?ou SHaab. Ex Comissione Rev. Lib. faibacb beti 27ten ^enner 1775. Draga izdaja je izšla v Kranju (Se najdejo per Ivan Bapt. Mayerju, cess. kraji. Postmajstro). Redeskini je pomnožil drugo in naslednjo izdajo z Japljevima masnima pesmima in se tako izneveril naslovu: »Osem inu šestdeset sv. Pesm«, ker jih je nanizal vseh vkup 70. V naslovnem listu druge izdaje iz leta 1795. je hotel popraviti to nedoslednost z opomnjo: Zraven dveh normalskeh per pejti, inu per gm j Maši navadneh Pessem. Izdaja iz 1. 1800. natisnjena v Ljubljani (Se najdejo per Marii Anni Raab) pa nima niti te opazke. Impri-matur te izdaje je ponatisnjen dobesedno iz prve; druga pa nosi zadaj za »Samerkuvanjem^Vseb v' teh bukvah zapopadeneh Pesm« beležko: Nro. 2733. Reimprimatur. Jaibadi am 23. iDian 1795. CAraf d. (^uicciarti. Not nimata izdaji z 1. 1795. in 1800., takisto je brez njih moj izvor imenovane pesmarice z 1. 1775. — O. M. Pohlin omenja tudi drugih dveh knjig Redeckinijevih 1. c. 43, 45. in njegove razmere do Hasla 1. c. 25. Kopitarjeva označba Maksimilijana Redeskinija je tako znamenita, da jo navedem tu dobesedno. Kopitar opravičuje, zakaj je pravopisje v svoji slovnici razlagal tako obširno pišoč: »Niemand \vusste den vvahren prund dieser endlosen griindlichkeit als der verfasser. der ihn aber aus schonung fiir sich behiHt. Ein frommer geistlicher (t. j. RedeskiniV der damals \t.j. 1. 18o9.. ko je izšla K. Grammatik dor Slavischen Sprachei noch leute hatte mehrere krainische andachtsbiicher geschrielien. und da er v o n der grammatik und o r t h o g r a p h i e s <• i n e r m u 11 e r -sprache, die er praktisch sehr gut sprach. koine idee hatte \vio glaubt man \vohl, dass er sich geholfen: dadurch. dass er mittels der lat. bibel-concordanz in der krainischen bikci die grammat. form des \vortes aufsuchte. die er jedesmal brauchte. Und in ahnlieher verlegenheit \var, ein halbes dut/end dilettanten ausgenommen, der ganze klerus Krains. \Ver diesen urnueg nicht scheut. dachte Kopitar, \vird troh s«>in. dass mein buch ihn selbstiindig gemacht. l"nd das bucb hatte auch \virklich diesen erfolg«. (K. Selbstbiopraphie v Slav. bibl. 13. 14V Šafafik >Sla\v. Schrift.« 25. 26 prišteva Redeskinija Po-hlinovcem. ki jih je lahko spoznati na Markovem pravopisju. zlasti na tem. kako rabijo s, š itd. On omenja Redeskiuijevih spisov in Kopitarjeve izjavo o njeni. Prim. Zbornik slov. Matice I. 145. Len ček (Mitth. d. h. V. f. Kr. 1857 . 90 . 91) je našel v žirovskih hribih tri izdaje Redeskin ijeve pesmarice: iz 1. 1775.. 1795. in 1800. Istih treh izdaj < »r: nja L. Ž vab v »Lj. Zvonu« 1886, 247. Med Pohlinovimi nasledniki Redeskinija navaja Julij pl. Kleinmaver v »Zgod. slov. slovstva« 68. Marnov Jezičnik XXII. 51. 52 ima naslove vs»-h treh knjižnih del Redeckinijevih in iz vsakega kratek izgled. Tudi omenja njegove smrti v Velesalu in Kopitarjeve pripomnje o Radeskiniju. Borbo zoper narodno pesem, katere se je vdeležil tudi Redeskini, je opisal A. Raič v Letopisu Matice slov. 1887. 199 in ; 200 in po njem: Fran Rakuša, Slov. petje 26, 27 <.zmotno pišoč, da je bil Radeskini ljubljanski župnik) in dr. Jak. Sket. Slov. slovstvena čitanka 384; poslednji omenja Radeskinija tudi 1. c. 120 in 393. Dr. K. Glaser prišteva Redeskinija brezvspešnim cerkvenim pesnikom, gl. Zgod. slov. slovstva I. 138, pot<-m 181 in II. 267. kjer so zabeležena njegova dela. Župnik Ivan Vrh orni k. Rimsko. Papeža Lova XIII grob. Papeži si zvečinoma oskrbe že pred smrtijo nagrobnih spomenikov. Sedanjemu papežu je izklesal spomenikov model Oavaliere Luchetti. Vzidan bode menda spomenik nad zakristijskimi vrati lateranske bazilike velikemu altarju ob strani. Na spo-menikovem pokrovu počiva lev s prednjima šapama držeč papeško tijaro; na desno je ženska podoba z i bakljo v eni in sv. pismom v drugi roki; na levi pa i tudi žena, predstavljajoč resnico, z roko sloneč ob papeževem zasebnem grbu. Napis je mal a velik: velik kot Leon sam. Glasi se: „Leon XIII.. P. M. — pulvis est = Lev XIII. papež — sedaj prah." Mi pa želimo cerkvi in človeštvu v prid. da bi Leon XIII. še dolgo ne bil — prah. Razgled po domovini. Lepa cerkvena slovesnost v Kamenikn in popi-so vanje obredov ob viueščanju novega dekan - župnika. Lepa cerkvena slovesnost se je vršila v Kamenikn, namreč vmeščevanje novega župnika-dekana visoko-častitega gospoda Ivana Zlat. Lavrenčič po premilostnem knezškofu Antonu Bonaventuri. Že 2. julija je došel novi župnik-dekan iz Smartna pri Litiji, kjer je 7 let pastirovaroval in zgradil novo veliko župno cerkev,*) ter si tudi z vstanivitvijo in vodstvom Marijine družbe stekel tam mnogo zaslug. Pri prihodu je bil jako slovesno sprejet. Na dan cerkvene instalacije, 6. julija. 7. nedeljo po Binkoštih. zbralo se je mnogo pobožnega ljudstva, došli so tudi številni duhovniki svetni in redovniki. Zlasti je slovesnost povišala navzočnost Premilostnega, ki se je odločil, da na kraju prihodnjega njega delovanja vmesti župnika-dekana. Ljudstvo radovedno, da bi slišalo in videlo obred instalicije, se je kopičilo proti presbiteriju. da je bilo bližej svetemu dejanju. Berite ,.Daničiniu čitatelji te pomenjive cerkvene obrede: Najprej se čita postavilo ali službodajno pismo. Potem moli novoizvoljeni župnik veroizpove-danje ter zapriseže vernost in zvestobo dotikajoč se evangelija. Potem škof izroči stol o z besedami: Vzemi štolo, ki je vidno znamenje tebi dane oblasti, pasi sebi izročeno čredo, ne prisiljen, nego voljan, zavoljo Boga, da prejmeš neizvenljiv venec časti, kadar pride Pastir vseh pastirjev. Ta štola je vidno znamenje vse duhovne oblasti. Ta duhovska oblast je velika, zraven pa tudi težko breme, zato se štola na rame dene in na ramah nosi. Na njeni sredi je križec všit v znamenje. da ta oblast ni brez križev in težav. Dušni pastir štolo na rameno dene in križec poljubi. To po-menja. da hoče to oblast izvršeti, a tudi križe nositi, ktere mu donese ta oblast. Na to prejme od škofa mašnikovo kapo ali biret. Skof pravi: Devljem ti na glavo mašno kapo ali biret v zastavo varstva od zgoraj, da boš z božjo pomočjo svojo službo brez strahu opravljal, in v vednostih božjih rastel od dne do dne. Kolikor težja je dolžnost dušnega pastirja, toliko več pomoči potrebuje sam. Telesov oči ne vidijo, svetni človek ne ve presoditi težav duhovnega pastirstva. Težak je bil križ, ki ga nosil naš Odrešnik Jezus Krist, pregrehe vsega svete so na njem ležale; težka je vsa odgovornost, če ob dušnem pastirju izveličanje vseh župljanov sloni. Zatorej se mu poda biret in dene na glavo; to je zastova tiste čeznatorne pomoči, ktero je Jezus Krist obljubil besedo govoreč „.Taz ostanem pri vas . . in brez ktere dušni pastir ne more izpolnovati svojih dolžnosti. Ta biret sme le mašnik nositi in je znamenje njegove časti. Potem Škot župniku izreči ključe: Vzemi cerkvene ključe in delaj tako, da boš odgovor dajati mogel o vseh rečeh, ki se s temi kijuči zapirajo. Jezus Krist je nevidni poglavar sv. cerkve. Ko je še na * » Glavnico za to stavbo je zapustil pokojni tamojšnji župnik-d kaa Josip Burger. ki je 1. 1S70 umrl. — Burger je znan slovenski pisatelj Metelko v ec. svetu bival, rekel je Petru: „Dam ti ključe..." Tudi cerkev je nebeško kraljestvo. Župniku se dajo ključi, da bi cerkev odpiral in zapiral; to je odpiral vernikom, da se tu zberejo k daritvi sv. maše, k sv. opravilom. S ključem se pa tudi zapira. Župnik ima torej tudi oblast, cerkve ne odpreti temu, ki bi se jej bližati hotel z bogoskrunsko roko. Župniku so izročeni cerkveni ključi. On ima oblast do cerkve in v cerkvi, pa tudi dolžnost, skrbeti za lepoto te hiše božje. Potem prejme novi župnik sv. evangelij. „Prejmi bukve sv. evangelija", pravi škof. „oznanjuj besedo, ne jenjaj bodi si priložno ali nepriložno; prepričuj, prosi, svari z vsem potrpljenjem in ukom. Ako boš svojo službo zvesto in dobro opravljal, prejmeš delež ž njimi, ki so besedo oznanovali od začetka". Tako je svoje dni apostel Pavel učil Timoteja, kterega je postavil za mašnika, pozneje pa posvetil v škofa. Prav tako opominja škof župnika vpričo župljanov, da tudi oni vedo, kakoršno dolžnost je prejel z evangelijem — oznanovati namreč resnico, naj bo prijetna ali pa neprijetna. Zadnje, kar se mu odkaže, je pristojen sedež (stalium), s kterega naj vlada izročene si vernike: „V imenu f Očeta in f Sina in f sv. Duha. Amen8. Na to sledi zahvalnica „Te Deum laudamus". Ko je bilo slovesno vmeščenje končano, stopil je Pre-milostni na prižnico, ter z vznesenimi besedami razlagal te lepe obrede cerkvenega vmeščevanja. Pojasnoval je dolžnosti pastirske službe; vernikom pa priporočal pokorščino, spoštovanje in vdanost do njihovega župnika. Koncem pa j* bila velika maša, ktero je služil novi gospod župnik in dekan. Cerkvena slovesnost, ktere so se vdeležili mestni župan in številni vradniki, bodo gotovo njim in mest-janom in okoličanom v dobrem spominju. — Mi pa želimo novemu dekanu mnogih sadov in zaslug za nebesa ter mu kličemo: Na mnogaja leta! Župnik Alojzij Kummer. L Br&tovske zadeve molitvenega apostolstva. a) Glavni namen za mesec september 190 2: Krščanska ljubezen, b) Posebni nameni: 13/> St. Amat. Slovenski možje Krščanska ljubezen in usmiljenje do reveže?. Trdovratni, nevarno oboleli grešniki. 14 ) Ime Marijino. Slovenske žene. Vneto češčenje Matere božje. Marijine družbe. Pobožno izgovarjanje presv. Imen Jezus, Marija. Jožef 15.) St. Itkomed Predstojniki zavodov za mladino. Zatajevanje v pogledu. Večkratno premišljevanje štirih poslednih rečij. 16.) St. KornaUJ In Olprijan. Vzgoja ženske mladine na Slovenskem Skesani grešniki. Bolehni duhovniki. 17) St. Hilgarda. Slovenski htariši. Pobožna priprava za sv. obhajilo. Voljno prenašanje nepričakovanih nesreč. 18.) St. Josip Knpertlnakl. Naša dekleta. Čislanje vednega devištva. Vzdržnost v jedi in pijači. 19.) St. JannTarlJ. Naši mladeniči. Izpreobrnenje razkol-nikov. Sloga v krščanskih družinah. Odgovorni vrednik Tomo Znpan. — Tiskarji in založniki Jožef Blasnikovi nasledniki v Ljubljani.