O našem gmotnem puložaju. Naš skrbni in dobrohotni urednik bodc tako prijazen ter mi dovolil kotiček v st.aiovskein glasilu. Službujem v zakotnem kraiu, kjer iniani največjo zabavo z ukaželjno šolsko mladino. Skrbno štedini, česar sem vajen od dijaških let, siccr ne bi mogel biti jaz in moja družina st.-.nu pnmerno oblečeni, namesto domače knjižnice bi ime! zalogo zadolžnih knjižic, če bi le dobil vedno dovolj porokov za posojilo. Čutil sem sicer par mesccev do 17-lctnem službovanju, da se n.i jc matcrijalni položaj zboljšal, a rauidno rastoča draginja je ta pr.jetni občutek odgnala. Vesel sem, ko pridein do tovarišcv. s katerimi -niorem o šolskih rečeh in o domačem gospodarstvu stvarno govoritf. Pri takšnih razgovorih sem prišel parkrat z mlajšimi tovariši v nesoglasjc. I^rav odkrito so nii povedali, da če pri mesečni piači 4200 K ne morem dobro iz'iajati, rnora biti vzrok slabo gospodarstvo. Kakor so tovariši meni odkritosrčni, tako sem tudi jaz napram njim. Prosim tovariša. da vzame listek in zapiše moje mesečne izdatke in ga opozorirn, da iinam ženo. 2 otroka in 15-letno pestunjo, brez katere žcna nc more biti. ker je preveč zaposlena z dornačim delom na šolskem vrtu. v kuhinji. pri šivalnein stroju itd., pesttinja mora razven toora hoditi vsnki dan četrt ure daleč po nileko, večkrat po življenjske potreb>čine k trgovcu v trlčetrt ure oddaljeno vas in tudi suho vejevje v Rozdu pobira, ker drv ne tnoren: kupiti za noben denar. dasiravno so krog in krog šole veliki grajski gozdovi, iz katerili dobivajo Ies za kurjavo le intercsenti agrarne reforme. Narekujem tovarišu mesečne izdatke, ki jih veni na pamet kakor litanije vseh svetnikov, katere sem se naučil kot mnogolehii uiinistrant. Tovariš korajžno zapisuje niojo uarekvo meneč, da bo že r.afcel vzrok. -adi katerega jaz z visoko plačo ne morem izhajati: Pri zapisovanju računskih postavkov govori bolj sam s soboj, kakor na pr.: to je že pnmerno, to že niora biti, to ni veliko. Pri zadnjem postavku niu rečem: Okoli 150 K mese gozdncm kraju drv. dasiravno se stare grajske bukve naslatijajo skoraj na šolsko poslopje. G. državni uradnik". okrožjicga agrarnega urada je rekel, da učit.elji ne dobijo drv \7. teh gozdov ker niso intetesenti agrarne reforme v smis!u te in te Jiaredbc in. oni imaio tudi dovo!j plače, da si. iz drusih krajcv drva oskrbe. ._ ¦ To naj velja kot dodatek k uvodiitv. mu člariku St. 45 »Učit. Tovariša«. Jenkovski. Nove šolske tiskovine. (i*_ zapisnika rrborovanja okrajnih šolskih nadzon.ikov.) Okrajni šolski nadzorniki i/ okrajev na bivšem Kranjskem so se scšli dne 25. septembra t. 1 v. Ljubljani k sestanku. Pod predsedstvom višj. š. nadzornika i7. Gangla se je vri.il med drusim tudi razgovor o novih šolskih tiskovinah in o važnejših šolskih zadevah. 7. ozirom na nove šolske tiskovine in nove učne predmete so bili sprejeti važni sklepi, ki se tičejo vsega .judskosolskega učiteljstva. Te sklepe podan. učiteljstvu v nastopnem z namcnom. da mu lajšajo šolsi_o poslovat-je ili mu služijo v svrho cnotnega postopanja pri reševanju uradi ih spisov. Na tem sestavku je o uredbi i:ovih šolskih Hskovin poročal okr. šol. i.adz. A. Rupo. To po;očilo vsebuje naslednja določila: V zinisltt sklepov lanske ankete je uvodel višji š. svet s pričetkorn š. 1. 1921 '22 v šole te-le nove, oz. preurvjene tiskovine: »Aiatični list«, »Izkaz o šolskem napredku«, »Šolska naznanila«. »Katalop:« in »Tednik«. Po dovršeni šolski dobi bo iz »Matičnega lista« posn.ti ves potek šolskegu življenja učenčevcea. Ta list bo obenem učitelju polesr lahke preglednosti prihranil tudi mnoso pisarij, vedno bo lahko čist in vladal bo lcp pregledni red. Opomnja na zadnji strani spodaj velja za eventuelni vpis neobiskovanja učenca, bodisi zaradi bolezni ali kakcga drusr.ga vzroka. Z »Matičnim listom« je v zvezi »Izkaz o šolskem napredku«. Ta tiskovina bo nadomeščala šolska naznanila za vso šoisko dobo in_ se bo izdajala polletno ter se dostavljala staršem na vpogled in v podpis, nakar bo »Izkaz« vrniti šoli. Ob otrokovi preselitvi ga je posiati na šolo. kamor se otrok preseli; ob njegovem izstopu pa preide v njegovo last. Ta izkaz vsebuje vse podatke, ki so tudi v »Matičnem listu*. Četrta in peta stran sta namenjeni izpreinembam, 14. in 15. stran pa izpisom iz zakonov in ukazov v poučilo roditeljcm in njih namestnikom. Ti izkazi se bodo letos rabili le v 1. šol. 1., odnosno razredu, in se sukcesivno nadorreščali 7 let zaporedoma. »Matični list« se sestavi torej v š. 1. 1921/22 samo za novince in repetente I. razreda, ozir. oddelka. Isto velja za »Izkaz o šolskem naDrcdku«. Ker bodo drugi razredi Ieto za letom tekom sedmih let dobivali dosedanja ^clska naznanila. so sc tudi ta prilagodiia v.ovim tiskoviiiam z ozirom na polletiio izdajanje in na nove predmete. Prav ¦sto velja o katalogih. (. be tiskovini odpadeta po sedinih letih po splošni nvedbi »Matičncga Hsta« in »Izkaza o šol. nai;iedku«. Tednik s. je nanovo v svojih rubrikali i/.proincTiil v toliko, da katehet vpisuje polc^ Jatunia tudi obdelano učno snov. V učiiein jeziku se upošteva ustni lzraz polcg pismenega miselnega izraza in .šolskili nalog. Srbohrvašjina ima svojo rubriko. .M.anii pouk se v tedniku vpisuje s poscjiiim ozirom na domoznanstvo. Svojo rMbriko v iiovem tedniku ima jn poleR dekliških tudi deška ročna dela, (..o.-iačc nalo.re in iieobvezni predmeti. ()b noveni natiskii bi bilo pridejati šc morda rubriko za kmetijsko - priro aoznanski (V mestih in večjih krajih cbrfno - industrijsko - prirodoznanski) pouk. čc se bo kot predmet posebej klasiiiciral; sicer se pa snov lahko vpii.c v dosedanjo rubriko za prlrodopis in p ¦Joslovje. Po teni poročilu so se popravili ozir. skiipno določili nekateri vpisi pri tisko viui »Izkaz o š. napredku«. Da se vodi ta tiskovina enotno, naj blagovoli učitelj stvo popraviti v tem »izkazu« naslednje izpremembe: Na ovojni in na prvi strani se vpiše zgoraj na desno tekoča številka matiCne- ga lista. Pod »Izkazom« se vpiše v po- do!gasti okvir priimek in krstno ime šo- loobiskajočepca otroka. Na četrti strani pripiši v predzadnjo kolcno »in pristoj- nost«, katera izprenicmba se izvrši pri sclitvi zlasti onili. otrok, katerili očetje so državni uradniki. Na strani §esli zapiši tazred z rimsko, oddelek pa z arabsko številko. nad oznameniloin uč. stp., ki se •,m. potrebi črta, .^apiši skrajšano »skupi- i.a«,. zraven na desno nad pičice »višja (cz. »nižja«). kar velja za eno- in dvo- razrednice V isti vrsti črtaj »Obiskuje ta razred (odd.. uč. stp.*), nad to pa zapiši »stev.«. Tu je mišliena številka razreda. Zraven besede »ponavlja« napravi črto iili pa p1 ali p2. kalcor že učenec ponavlja razred prvič ali drugič. V rubriko »Letni uspeL,-; zapiši povprečni red od spodaj navzgor s črkami. prav dobro. ali dobro. ali zadostno,!ali nezadostno. Pri tem upo§tevaj klasifikacijo obeli polletij. a večjo vrodnost .n.oiagaj na klnsifikacijo II. polletja. Skupno število vseh zamud sc ravna po prejšnjih šolskili lctili. Pr ¦ mcM- za pr\ o soisko leto: - Pii vsakem naslednjem solskem letu se torej vštejejo pri rubriki »Skupno števlo vsch zamud« vse opravičeii- in ne.pravičene zamude vsel: prejšnjih sols>kih let. V izkazn o šolskem napredku v 8. letu se pokaže celotnc. število vseii (.pravičenib' in neopravičenili /.amujenih •iolskih poldni dotičnsga ^olskega olroka. Na tej strani popravi v predzadnji \ odoravui koloni zadnjo besedo 'izvršil« v besedo »izdal«. To kar si popravil na sfrni 6 popravi zaporedoma tudi vsako n&slednje šolsko leto na strani 7. do 13 Ko je otrok dovršil šolsko obveznost, z_i]._ši šolski vodja. spodaj na 15. j;tra'ii »Velja kot izpasti\ica<, (odhcdnica.) Ce se zjriasi otrok za vstop v srednjo šolo, ko je dovršil IV. ali V. razred najmanj z zadcsini.m, ali i)a za vstop v meščansko šolo. ko je dovršil najmanj V. razred ospovne §ole z dobrim uspeliom, zapiši v izkaz doličnefra razreda v zadnjo vodoravno rubriko »Za prestop .. v srednjo šolo (meščansko solo).. sposoben » ^a stran imej polei: razrednikovega podpisa na levi strani tudi podpis šolskega vodje: na sredo med oba podpisu naj se pritisne šolska štampilija. Za ->Matične listet se uvede s. š. 1. 1922/21 posebna ovojna pola. ki bodi iz iročr.eišetfa papirja. Sestavo ovoiae pole, ki ho Irnela natančen pregled »MatičneKa Iista - z določenim razkazom, uredi šoUki vodja koncem vsakega Ieta z ra?reip.iknm dotičnega razreda. Pri st.isovanju »Matičnega Iista-s in morda tudi pri druKih novih tiskovi-.ah, se pckažeio tekom leta j:otovo •¦*, kake pomanjkljivosti, ki so pri vsaki novosti skoro nei:'o>,ribne. Učiteljstvo mj jia skrb- no /abeležuje, da sc ponianjkljivo.sti ob letu na tiskovinab primerno popravijo. Polcg teh poprav se je določilo iii ii^of.jvilo r". zbornem ,u\vvetovanjii še t"'-le 1. i-estavi se seznain periouičnih iiradn>h spisov, da vc učiteljstvo. kaj \n kd.ij zalitca okr. š. svet od šolskih vodstev dotične rešitve. l';i repcrtorij dobe vsa šolska vodst\a potom okr. š. svetov. 2 S šolskiin letom 1922/23 sc združita tednik iu dnevnik v cno tiskovino. 3. Osebuc popisnice sc izpopolnijo s služhcniip.i razprodelnicanii, kakrSne so uvcdenc na bivšeni Štajerskem. 4 Clanl okr. šol. svetov dobe, če se uJeleže sejc. i:i ako so nad 8 km oddaljcni Ov1 sedeža urada, po 30 K dncvnine iv potuine. i)O 2 50 K Uilomctrine. To določilo ne odgovarja sedanji d_'.iginji. Dno\rnicc naj sc plačujejo učiteHskim zastonnikom po 80 K. zaračuna rai se vožnja po žeieznici II. razreda in za kllonietcrsko oddaljenost od doma do ..rada naj sl- določi po 10 K odškodnine.* 5. Poveljevanje pri šolski telovadbi bodi enotno Povcija naj se vzainejo iz dr. Lj. Pivkove in Adoli Sclianpovc knjiye »Telovadba«. 6. Srbolirvaščina se mora uvesti v vse šole s š. 1. 1921/22. V tretjem š. 1. se PGiični 1 uro na teden, v naslediijih š. 1. ua po 2 uri. Na eno in dvorazrediiicah naj sc vadi najmanj vsa; pisanje in čitanje cirilicc. . ¦ 7. Vse šolske knjise,. ki so bile tiskane pred in med vojno (kjer se nahaja cesarska peSern, avstrijska zgodovina- in druRo). se ne smejo vcč uporabljati pri pouktt. 8. Deška -ročna dela naj se poučujejo še-Ie od 5. šo!. leta dalje lc na onih šolah, kjer so dana za ta ponk vsa sredstva inkjcr jc učitel.istvo v to usposobljeno. 9. Isti po.oji veliajo za kmctijskoprirodoznanski pouk. Učni načrt sestavita nadzornika za šolske vrtove Fran Cri-aG.oj in Andrej Škulj. Kmetijski pouk v nadurah ostane kot doslej. 10. Normalni načrt za ktnetijski pouk. ki je izšel med.vojno kot tiskovina. mora imeti vsaka šola. Ako tega načrta na šoli ni, n.ij sporoči to šolsko vodstvo tx>toiii okrnjncga .šolskesia sveta višjemu šol. svetu, k? mu načrt prcskrbi. "!: 11. Dosedanii nčni načrti so v marsičem zastareli. pa jih tudi ni dobiti; šestavijo se novi. Z ozirom na nove učne prcdmete se sestavijo istotako vzorci za nrnike za vse kategorije osnovnih šol. 12. Najnižja kazep. za neopravičene šolske zanmdo jc 10 K, najvišja pa 200 K. Za 20 K denarne kazni se računa ob neizlirliivosti strank 1 dan zapornc kazni. 13. Učitelj(ica). ki ne nastopi službeuega mesta šest tcdnov pred velikimi Dočitnicami, (računa se dejanska zaposlenost), ne dobi za I-as počitnic nobenih službenih prejemkov. (Nam ni znana nobena ministerijalna naredba in nc zakon, ki bi to odrejal. Op. uredn.) 14. Prepisi zapisnikov dotnačih konferenc naj se pošiljajo redno vsak mesec okrajnemu šolskemn svetu v pregled in potrditev. Za enorazrednice seveda ta sklep ne velja. (V Ljnbljani so bili prepisi zapisnikov komaj odpravljeni. Op. uredn.) Že pri sestanku okrajnih sol. nadzornikov se je ugotovilo. da odkrije praksa pri spisovanjn novih tiskovin še marsikalere pomanjkljivosti Ko je pisec tega članka predaval na učiteljskem zborovanju v Kranju o uredbi novih tiskovin, so se pokazali glede točnega spisovanja v marsičem novi dvomi. Tako so n. pr. prišli zborovalci do zaključka. da je !e na korist »Matičnemu listu«, ako se repetentov ne sprcjme vanj v začetku šol. 1. 1921'22, ampak se vodijo še dalje v stari šolski inatici! Za ^one ponavljalce, ki ponavljajo razred drueo ali tretje leto, b: se morali vpisati redi v »Izkaz o šolskem napredku« istoč;isno že za prvo in drugo event. tretje lcto, ker Iiodi dotičnik faktično že drugo oz. tretje leto v šolo. Če obiskuje tak otrok eno in isto šolo ves čas šolanja, bi se dalo to že ?e urediti; preglavice bi pa delalo razredniku, ako je obiskoval tak ponavljalec v prejšnih letih kako drugo šolo. Z oziron na povedano sledi: V »Matični list naj se vpišejo za šol. 1. 19?\ '22 — ki se smatra kot prvo začetno lcto — samo oni otroci, ki so s 15. sept. 192! šoloobvezni, ozir. so bili v tem leti' sprejeti nanovo v šolo, četudi še niso z istim dnem dovršili 6. leta. * Primerjaj dijete. ki so veljavne splošno za vse drž. uradnike in urejene z naredbo ministrstva. Op. uredn. I.e na ta način je mogooe imeti v rediv evidenci vse vMatične liste«, tudi za poznejsa ^olska leta. Tudi je ugotovil ta učiteljskl zbor ua jc najprikladncje. če se dado konceni vsakega leta »Izkazi* staršem v preuleci in i odpis že en dan pred zaključkom ^o!. leta. da jih otrooi vrnejo na zakljnčni šol- ski Jan šclskemu vodstvu v shrambo, si- ccr bo zlasti na kmetih od otrok težavno dobit; pravočasno te »lzkaze<. Nadaljo se ie določilo, da bi bilu najumestneje, če pridcjo otroci na šolc. >? druRih šol, pa iniajo z domačimi učenci isto matično število, da se uvrste zadcj za al-ccednini redom otrck. V tem slučaiu morajo dobiti na novi šoli naslednje /aporedno številko. Mokočc je pa take učence tndi tako razvrstiti, da ostar.e' prvotnim .-.olarjem na domači šoli neiznrenienjVno rnatično šte\ ilo, n. pr. štcv>ilo 3. ticviiu pa sc pridene zapc/rednačrka, n. pr .ia. L'rac!na določila o novih šolskih tiskovinah so razvidna iz 123. naredhe pove.jenitva za uk in bogočastje, s katero se i/rreiiainjajo nekaleri členi do koruncsa s i ii. t ler se v ljiiclsko i.o! > ivajnta dva nova predmeta. Fa naredba je izšla v 1() številki sTradnera lisla-. !etn k II ., z dne 2. maia 1921. l.ruv;. odstavtk § 10 te iiarM^: vei: Oe sc i/.(riz izvjubi, sc n¦--ji-• oskrbeti dupliK ii ki pa se izdaie lo koikovan s i •iiv)ii. 2 Din in proti v.>iači;u b Din,Kci je ta odstavek premalo določen, nastii.ia ^prašanje. Kdo hrani !o ; lačilo 5 Diii.? Ali sme to vplačilo o!Ta'i;ti. /ctse šol vodstvo kot nadoinestiio zo nakup ,io\ih Izkazov«. ali pa naj _>.ip vodi posebhi nl.ij.iijniiki račuii in ¦;.l,-.o4:e denar aksj šol. svetu. ki odpre za laki vplaCLi;' ¦>n>enii(i.blagajno.-i Je to vpr.i^rnjt). ki ^a ncra končiipveljavno rešiti .'a ka^erikoii n.ičii! edinole povLrjeništvo z\ tik ,i'.hg...•;.«itk- kot poslavoJaj.ikx . .... ,;, . I .crralo določen je tud' > č .¦te.; iiaredb /^odi se labko, da | riik> .sčJ4oma oirtk z drugih šol zopec 'mZn. '•:• ^r.otno Vik.-kjer je prejel izyir'-'k »Matič: egalist,i."-, trda pri preselitvi prcine pr\.'Hna ola cd i-rejf.nega šol. va.U^v.i-..prepN ¦ VUi: < nf>ia lista«. Kaj r.aj se vr.d_ v tem slučajur Ali i?vii;;ik ali njiitjc*¦ picpi^V Oboje je inožno. Boljše pa je, da so vodi ^repis izvirnika. v original pa se zapiše po .dokončanem osmeiii 5ol. letu izstop \i Tole, ko je otrok dejansko zadostil §olski , dnpnosti. ..;, Vse pomanjVliivosti, ki jui imajo;nove ^olskc tiskovine, naj naznani učitelj-,, slvo Višj šol svetu, ki iili po zato dolo-> čenem odseku preglej in uredi. Samo na ti način pridemo do šolskih tiskovin, ki ;i bodo brez napak, in potem po zaključnih i ivodilih, ki jih da ta odsek, do enotnega spisovai.ja in urejevanja novih 5olskih ti^kovin. V, Rus. Slev za nrmjenih giiskih po dni opravic. neoorav. A 3 2 Skupno stev vseh zatnud 5 2 7 Primer za drucro šolsko leto: Š»ev. za- mujenih šolikib poidni opravič neoprav. Skupno >tev. vseh zamud 15 20