Na svltlobo dane od krajnske kmetijske družbe Tečaj VI. srédo 6. kimovca 1848. List 3C deržaniiga il li v kmetijskih receli klepu) Deržavni zbor na Dunaj gi (p Dunajskih Novícah.) poslednji dan pretečeniga mesca (po gosp. Laserjevim na sklenil e post i) Zaveza med podložními in gruntnimi gosposkami ima nehati, in s tem tud v d e v a j mljiške dolžnosti imajo jenjati, in prihodnj e ga 2) Gruntne a locka med grajšinskimi in kmečkimi grunti (Dominikal- und Rustikalgriinden.) b 3) dalje je bilo tudi ( p gosp Ka v čiče vini naklepu) enoglasno sklenj 5 de se boj mogle nektere dolžnosti odškodovati, nektere pa ne terj e fa sklep deržavniga zbora mora pa po ustavnih postavah se od presvitliga Cesarja biti pređi bo svojo veljavnost zadobi! Kakó in po kt m se bo pa ta reč poravnala boj Novice prihodnjič oznanile SE M MOV (Konec.") Cevza nenavadnî svit Semelo Na tlà njo tréši besedi tih jék ? > Prebôde, ji přesune sèrce smelo, Ki ni ganil ga mili detcov vek, Pričjoče vse je vživo spreletelo, Zgleduje, ćudi se, stermi vse vprékj Kakó bo zgodba čudna se končala, Skerb ta edina vse je obhajála. V trepetu nezrecenim zdihajoča 9 Ponizna kot berač razcapan, bos Z razspetimi rokami klecijoca Gospa ji odpustiti grofa pros' ; Solzá zalíva ji obličje moča, Podobo smerti na obrazu nos': ? Pa ne da se nikakor omeciti Nezmerno ne zastonj mož njén serditi. Pricjocim vsim gospá se v serce smili V britkosti strašni, ki je ni izreč; Vsi združeni zavzdignejo jok mili, Vsak prošnje skrikne svoje glas trepeč ? Gospé na pomoč v zadnji priti sili, Ko vzdigne Ban izdert že góli meč, Spolniti od njé same izrečeno Kervavo sodbo sam nad svojo ženo. O stoj! o stoj! sprug, oče razzaljéni! Ak te ne gane žene tvoje jók, Saj prošnje imenitnih gostov céni, In křik rojenih dvakrat ti otrok; Nazaj spét v nóžnice meč ojstri déni, De dnéva kônc vesélja bo . ne stok 9 Pravične ôginj jeze potolaži, Pred svétam véljkodušnost svojo skaži. on 5 ki pravica mu je draga, Vender v Žaljenje tudi pozabiti vé; Vse lépo duše je njegove snaga 1 Usmiljeno mu tolče tuď sercé: Na prošnje té se zadnjič Ban premaga, Krivico svoji odpustí gospé. Lepó pravico svéto je češenje, Se lepši odpustiti razžaljenje. Naj vam pripoveduje drugo pero Gostovov zbranih čut veselja nov Okó rosí solzice marsiktero U krogu razodetih vitezov ; Kdo zrekel bo čutenje mnogotero Med sabo se spoznanih braticov? Obilno popisvati take čuda, V resnici! prazna bila bi zamuda. Brat bratu krog urata se ovije, Objema nepoznan'ga bratića, Solzá mu potok po obrazu lije, ? Obráz umiva z njimi druziga 5 Kerví glas slednjimu iz serca vpije Kdo priča bil je kdej enaciga? Placéca mati tudi zdej spoznana, Od njih objemana je, celivana. ? Vsi Bana Mikica sedmeri síni Pridobili so si slovečo čast Se darovali kralju, domovini, Za njé obnašali, se slave rast Per nji živeti v vitezov spomini, Je hrepenjenja njih edina slast Rodóv sedmerih bili so očaki, Ki mnogi so iz njih izšli junaki. > Oliđelovanje sonciiic. (Odgovor na vprasanje poslednjiga lista). Akoravno je že dve sto lét preteklo Pa poglejte kaj se zgodi ! Veliko tisuč (tavžent) ljudi se je imenovanim delam podverglo, in ni bilo mo ? kar je goce takó na tanjko na nje paziti, de bi se ne bila kaka bila soncnica ali sončna cvetlica (Sonnenblu napaka godila. Veliko se jih je dalo k delu zaznamvati y me, helianthus annuus) iz Amerike v naš del zJutraj 80 se prikazali, potlej so se pa po različnih po y sveta zanesena, in akoravno se je po vertih vsa jenadobro sponašala, se je kmetovavci vender niso kaj poprijeli, posebno zató kér je pre težavno seme lušiti, kar se pa zgoditi mora predin se olje iz nje preša, sicer lušine veliko olja na-se potegnejo. Luši se z zobmí ali persti, ka dar je seme na soncu ali na zraku dobro posušeno bilo, pa nikdar ne v peci, de olje žaltovo ne postane. Na Nemškim lušijo seme tudi na malnu (Dinkelgerbmuhle), pa ta naprava je predraga in sitna. Dva vagana semena dasta le en vagan i z lu š eni ga, ki 60 funto v tehta in 30 funto v nar žlahnejšiga olja za jed da. Za jed se seme merzlo preša; za svećavo pa naj se razmučkano seme nekoliko z vodo poškropi in pogreje. Ne izlušeniga semena vagán vaga 45 do 50 funtov tih odtegnili in so na bili — vécer zopet pri podpisu pričijoči brez de bi bili kaj cez dan storili. sicer pri delu ostali, pa vender niso nesramnih gerdobij , po kterih se Drugi nič dělali so pa razun Bog tednu po deset do petnajst tavžent y nili denarja vredno. žali. Takó so ob "•oldinarjev pote°- ft storjeno delo pa je bilo komej eno četertinko ft tega Vsak dobro spozna, de take ravnave niso za občno korist; napčno je toliko denarja potrošiti, de se lenôba erdobija rodi, zató se je moglo ti nespodobno- gođi y in rr ft sti v okom priti. Tacasno ministerstvo , namreč m m • \ i . « ■ « . « Or ft osp ? minister obcinskih del, je ukazal, de naj se dninsko plačilo tako pomanjša, de bodo ženske in otroci pod pet-najstimi léti na dan le po petnajst krajcerjev dobivali, popřed so pa po clvajset iméli. To plačilo se je pri-čelo 22. tega mesca, ali kaj storé gerduni ? Precej pervi dan 22. t. m. jih je přivřela velika množica delavcov ki da 10 do 15 funtov olja. Soncnici se nar bolj přileze mocna in il ovna ta zemlja. Seme se kot turšica v verste v mesto na velki terg in so se začeli groziti. de to ni i vlažna pravica, de se jim plačilo krajša. Soseskni stražniki gerdune vra cval i, pa nic ni sadí precej deljec saksebi; cas sejanja je okoli (žandarji) so jih zató se je narodna straža pešcov in konjikov na pomagalo. noge sv. Jurja, nar pozneje pa o trijacih. Po dve postavila, de so razsajavce iz města v predmestja iz zerni se položite v eno jamo. Kadar nekoliko od raste, se okoplje in osipa. Na prahi se tudi dobro ponaša. Popolnama posušene sončnice se 1 « • t • i V » j • # • • gnali in tako pokoj storili. Drugo gerdobe omlatijo, zernje se potem scisti in preveja potem fkakor je gori rečeno bilo} izlušeno preša kakor druge oljnate semena. in ? Vredništvo. V jutro so joli zopet razgrajati, so eniga žandarja, kteri je čez nje po-merkaval, močno nakresali, de je imel veliko ran po glavi in so se vzdignili, de bi bili v celih trumah v mesto pergromeli. Narodna straža se jim na proti podá, in kader pride do zgornjiga kolodvora, so jeli delavci na ujo streljati in tako so se vdarili, de je bilo joj. Narodna straža je na razbojvavce vdarila, dese je poznalo y G moz je koj mertvih oblezalo, 54 moz in 10 ženskih je Pomoc zoper repne gosence Gospod A. so nam iz spodnjiga Štajarja pisali, bilo pa ranjenih, de so jih v boienišnice peljali. Već del de naj oznanimo v Novícah, de zoper re pne go- so mladi ljudjé od 20 do 30 lét. Odžandarjev je pa 13 sence ni gotovšiga pomocka kakor je tale: Vzemi nava dne fkresivne) góbe, nar boljši moz ranjenih in dva med nji mi imata hude zlake. Ministerstvo je prevzelo na se dolžnost, za mir in orehoviga lesa, pojdi proti večeru na njivo in po- pokoj s pomočjo narodne straže skerbeti, in tako je kmalo meci sèmtertje prižganih kosčikov imenovane góbe. vse potihnilo. Pričelo se je tudi ojstro spraševanje, kdo Več ko tacih kosčikov po njivi pomečeš - ---- ^ ---- -- v ^ vm.» W « J/ v rn. v m. j^r v-r pprp v vv/ ^ ^ ^r w mj j v U V J V W kj i ^ Ml W^ J V X JL f J VA Ki V llliUliVl IU VI V^ V4 KS UV/ ! zakaj še tisto noc bojo gosence zapustile njivo dušni suntarji neumno delavno ljudstvo podpihvali 1 1 • V • 1 Y ■« ■ : ' boljši de je vs i ga tega kriv, kér se misliti more, de so brez de ^ " ^J ^^ V/ MVJ vr ^VOI^IIVV UJI I V Ullolll DUlLiaiJ I lib UIIIIIIF UV1U * 11U IJ UU^l > KJ puu pill V Ull * UL in se na bližnjo podale, kjer se jim pa mora ravno bise zopet kak punt začel in tako pot zaperla, ktera se lol-n nont*o\r!fí ££ i i i __ ____•il?___________• _______x___i •__• ___ taka napraviti. je po dohodu s vi tli ga Cesarja za vgotovijenje važnih Iz serca želimo , de bi nasvetovana pomoč postav odperla. Ali zdaj jim je zajic pot pretékeï, močno erotova bila. so obupali, glave med pleća stiskajo in plasno spod Iz imaj a. Ljubi domorodci! Jez sim Vam mnogo veselih no klobuka škerlejo, kér vidijo, de so se verli Dunajski mestnjani silnimu razujzdanju sami na proti postavili. Tudi prostost mora imeti svoje meje, de ne šine vic iz Dunaja že pisal ; zdaj Vam moram pa tudi eno na pot razujzdanosti, ktera nobenili postav ne pozna zalostno oznaniti, pa le za to, de bote pravico zvedili Marsikteri bra vic Novic je V ze prasal y kakó je le in se ne po tistih vedežih ravnali, kteri vsako rec po- to, de se nam od kmetijskih reci, tlake desetine in viksaj Prekucije létašnj gosposkiniga davka nic ne pove ali za to nima nihče léta so sicer z raznimi na nič skerbí ? Kaj pa de! Perva skerb tukajsnjiga y nar slédki obdane stvo in fabrike zavoljo pomanjkanja kupčevanja veliko že le od tih eprijetniši so pa ti, de rokodel- zbora je bila te prasanja pretresovati, in stiri tedne se reči škodo terpé in torej rokodelcam navadniga déla ne mo-rejo dajati. Zató je tukaj na Dunaji in v širokim okrožj mal še ni storjen. nec misli in v zboru pomenjkujejo, sklep pa dosili- Vse pisati, kar ta ali uni posla- l govori, bi bilo preveč in je tudi nepo- veliko ljudi brez delà in brez zaslužka pohajkvalo in k trebno zató, kér bi se Vam le glave zmešale in bi se kader bo pa enkrat bomo v Novícah na tanjko po- temu kardelo se jih je tudi iz ptujih krajev veliko po- more biti kaka napcnost obudila posebno mesca veliciga travna, ki stopacev pridružilo so se jih Dunajcanje za svoje politiško poslužili. Od tega časa so začeli glave po koncu nositi Vam premagovanje sklep storjen, vedali z vsimi zadevki in nasledki. Sa zdaj za gotovo To le vam pa ze oznanim, de po celim Cesarstvu bo vsa y f taoa nu Aatuii ^lavc nulitu hubili, /íumj ma u utjumiim, j'" ^ » ■ • — de so oni podpora deržave. Vladařstvo pre- zavesa med grajšinami in med kmeti ne h ala, , . , _ _ . _ _ _ , . . , V m y m 1 V«|« , 1*1« V , 1 _ ' mislijoci ■up pričano, de iz lenôbe vse hudo izvira, preskerbi po očetovsko, de to ljudstvo delo in potrebni zaslužek za- šinam povernila, ki jo bodo po le to je nar težavnisi razločiti,kakó bi se škoda graj- z gub i vsih dozdanjih «lobi ter jih na mnogih krajih okoli Dunaja na razne delà razpartiti veli in jim ob tednu primerjeni zaslužek plačuje. Zdej pa je že, poglej razglas današnjiga lista. Nam bo prùv pe volji. Vredništvo. ■ 153 prihodis in pravic terpeli. Ako bi mogel ubogi kmet pa obiskal, ki so zdej duhovnik na sv. gôri. Pràv zdraví naprej vse v denarjih odrajtovati, bi mu ne bilo nič in veseli so na sv. Viš ar j ih (ne Luš ar jih, kar so mi pomagano; teža bi se le iz ene rame na drugo prene- gosp. Majer povedali, kér je se neka druga gôra blizo si a y nositi bi mogel pa vender kmet. Kaj je tedaj tukaj y ki se Višár imenuje) mnogo sva se pogo storiti, de se kmetam teža odvzame, grajšinam pa kri- vorila zastran ene in druge slovenske reči, zavoljo be vice ne storí? To prašanje potřebuje godniga premišljeja sednika, kterimu hocejo tudi pomagavec biti, i. t. d. y Skoda in ta premisljej da zboru nar več opraviti. de smo se mogli kmalo lociti, kér smo namenjeni bili y y .Jez mislim , de vam bom ob kratkim od tega kaj še tisti dan izTrebiža skoziZiljsko dolino vBlei več povedal, tako de boste veseli in de se boste pre pričali, de tudi gospod za kmeta skerbi. Ambrož. ber«* » priti. Nikdar tudi ne bomo pozabili prijetne vož Dunaj 29. véliciga serpana 1848. nje na sanih, ktere gredó kot blisk z taciíra. gore Mende de na eelim svétu ni kaj smo bili že pod hribam , med řstrijanski Slovenci Teržaskim in Reskim morjem gon je prijazin na pogled krog » kteriga je in krog, navzdol. V picli pol uri 3 ure hodá. Na na visoke hribe Posle d nj (Đalj in konec.) in prijazne doline. Pa si tudi lepšiga vremena nismo kakor smo ga imeli, zakaj sv. Višarji pade. Konec mogli vošiti, so y dragi visoki, kjer vcasih tudi ob sv. Ani sneg brav vam hocem se nektere stiče tistiga jezika za pokušnjo dati, kteriga Istrij tega pod Učko govore in ki se imenuj ml ja n sk ali mesca gréjo gosp. Majer z gôre v Žab nic o Zdravi in veseli naj bodo 1 a š k laš k jezik y tudi v tištim Pri ti priliki bom ravno to , kar bo po narečji povedal, ki ktera pod hribam lezi. kamor koli jih njih poklic pelje ! y y Vrednik. k i m v r ga okoli P niga 3 Po vlas h kara a^ govore. Jar n a Cuit 1 fosta, e kruto ut neberito en vera čuda hi rače. Frula, stata 4) 1" slovenskih receli. Šlehem praviga slovenskiga rodu bo ptujcam ne le kar je po pravici ampak tudi kar je yy p O z mirom en rae sae kassa. Cerceku sebodit 5) su pemint, n e yd ari dobroti dal, dokler s patita G de fome e de race. Rogata y donke fruniga, y množica nekaelj duje salec munka za Vf • ZIVI. E fruniga sice, îu va ai tu fost en w w Jll de vera ? Zač ke n ai tu tunče a tem* matere Slovenije torej se ptujcam, kjer jih primem a pri nas stanuje vkupej njih jezik v učil bode; v pisarnica h pa soli z raven nasiga Ci T Te te vljenje prepravit E vera, sissa čerčeku , kanta y tam mi divertitam karlji trekut. E fruniga erzuč: ai tu en vera kantat, avmoče, kei jarna e, tu žoka pisma naj se z a-n j e v obé h jezikih delà jo. besede gospoda Bučarja v odgovoru na moje vpraša nje bi bile pač sméle že popřed izrečene biti; primer Po horvaško s Vu zimi bilo jest Mrav, koji jesi nabral vu ljetu čuda hi vu svojoj kuči. y i stid veli. je stal mirno y Skergat zabivsise vu zémlj jene so namrec, narazin tekoee konce pri nas zediniti. Ravno zató je bilo tudi moje vprašanje postavljeno, je enkrat beseda izrečena, ki zna praznim de prepiram pred y glad i stid. Prosil je IB živi. I mrav reče da 7a i dákle mrava, neka je patil konec storiti. Naj se ne zavzame tako serdito dade barem gosp y Bu čar, de sim jez zató vprasal, kako se misli proti nisi onda v i ljenja prip Kadé bil ti jesi vu duši poléto? Nemcam in Italijanam med nami ravnati; sej bi se še si? Vu Ijétu, od skergat, pevajuc razveseljeval sam memo hodéče. I f V gleda, smejúcise : Kad ti vu ljetu kantál j jest y w 2si, sada kad zima paka Po slovensko: Pozimi je bilo, in velik mraz. si j Mravljinec, kteri mirno stal v svoji hiši. Zrikovc bodil v zemljo, je terpel lakoto in mi [nca, de nej mu da saj toliko, bil nabral poléti veliko živeža.je i se je bil za-Prosil je tedej pri njegovim lastnim odgovoru, če kdo na začetik lahkp ne sodilo, de se bo na zadnje drugim jezikam kaj dovolilo. Kaka beseda, mislim, bi bila pa v tistih bese-dah tudi smela malo drugači postavljena biti. Od Nemcov ali Italijanov, ki med nami prebivajo bi menim ne bilo kter kakor od ptujeov govoriti; sej smo vsi pod enim cesarjem, pod eno ustavo ; de v « f Z1V1. In mi Kj si bil s svojo dušo poleti? Zakaj si nisi mravljinca, ljinec reče : takrat živeža pri pra vil? Poleti, mu odgovori zrikovc, sim pél in razveselj val memo gredeoče. In mravljinec se mu po- "dan na n e m š k i dopis ; znalo bi se reči, de so so-sedje, sodeželani (Mitburger) ali kaj enaciga ; beseda ptujeov je v stanu le zdražbe delati. Tudi ne vćm ali bodo, postavim, v Terstu za dobroto vzeli in ne za pravico tirjali kar jim dovolimo Slovenci; saj so uni smehne: Ce si poleti p y And dej ko je zima, pa pl Zd V y kaplan v Picni v Istrii Hpoiníii popotovanja na sv. Visai*je. j an ski odgovor dali. proti drugim narodam; venija pred zmagala, sloven skiga Ne preveč mogočno z zložnim ravnanjem družtva i tali- govoriti 2 Vsako léto enkrat, če je le moč, jo potegnem en bo Slo- kér si ne bo brez potrebe zoper-nikov dělala. — Tako serditim pa nekterim tudi ni potreba kakor se vcasih kaže; ni vsak Slovenii sovražnik biti y y malo po dezeli. Letas sim bil s svojo rodovinco in s starim prijat lam Alešem na Koroškim; cilj in konec popotovanja pa so bili sv. Višarji, kjer sim našiga Mater Božjo in pa svojiga ljiviga prijatla matere Slave draziga prijatla ne utru d gosp Matija Maj erja ') J K 2 od laškiga in věrno, zima. Za božjo voljo! kje pa je tista mogočnost? Tudi mi smo teh misel, de s slogo in prijaznostjo se da več doseći, kot z gerdim ; — pa kaj nismo Slovenci še zadosti složni in pohlevni?!! Zalostno je, de smo Slovenci tako zlo svojo mater zanemarili, de, če se kdo krepko pa pošteno za svojo pravico poteguje, ga nekteri svojih d latinski d Fruniga od latinskiga f Stata c mravljinec. sorojakov že stermo gledajo in pravijo: »kaj je obnorel?« Gospodje po deželi imate lahko govoriti vi ne veste s> 6 Seb o d Patita Rogat besedi d latinskiga stare (zakaj od latinskiga?) skorej nič od sovražnikov, ki našo národnost v městu za-lezujejo in našo ustavno pravico zatirujejo; tíi je treba od ašk b d k P terpeti od latinsk. rog are, prositi a jezika se vidi, de je naj Iz telí in druzih besed po latinsko 8 P i rimsko (rimljansko), zató ima tudi imé »rimljanskiga jezika.« ) horvatško se vse takó bere, kakor je pisano, in tudi i in l na koncu besed se izrekujeta. Zrikovc je kakor velika kobilica, ktera z nogami na pe-rutnice glas delà, od kteriga ima to imé. Drugo slovensko vec ime mi m znano. Pisatelj včasih na noge stopiti, zakaj v slovenskih mestih živimo trojne množíce: eni so rodoljubi, mirni pa zvěsti varhi slovenske narodnosti; drugi so protivniki, očitni ali skrivni, ki une pisano gledajo; tretji pa — in tacih je nar - so nečimerniki, kteri še zapopadka nimajo od do-morodstva, ki je na svetu, razun vére, zdej nar svetejši ti hočejo »Ruhe undFrieden um jeden Preis, und wenn sic audi Chinesen werden sollen.« Taki pravijo : kaj imam od tega, če sim Slovenec? Ce bi bila slovenšina zlata ruda. bi že vidili, kako M jo kopali! rec y kdor se še ni kam i zapisati dal, ali kdor za-njó v tim pa zastaranih nemškutarij ne zagovarjamo ? kjer mogočin rog ne trobi. Veliko prijatlov Slovenije bi se se jih je še pokazalo, ki jih zdej nemškutarje kličejo, ako bi moc og niti) ampak zastran nam novih be séd," med kterimi so utegnile tudi dobre slovenske bili, nekteri Slovenci, ki so se lani še Slovenije sramovali, 2) pa jih uméli nismo, torej smo vas naprosili, nam v ti létas ne bili na enkrat tako serditi oznanovavci Slo- reči kej pojasniti, brez de bi bili namen imeli, častito venšine. Krajnci so počasni, pomisljujejo in gledaj kaj bo 3 ) in kjer je tako nagla sprememba in tako grozovitin hrum, 4) se le bojé de bi kaj napak ne slo. vredništvo „Slovenije" žaliti, kér vémo in spoznamo, de ima toliko opraviti, de pri vsi sprétnosti veiikrat ne ne iskati, ne misliti, kakó bi se to, ali to po il: Ni potreba, de bi mi kdo té beséde zam povém, kakor je, in moj namen ni druziga, bi se slovenski rojaki med seboj razuméli, in ne edin kakor jez to, de utegne slovensko reklo. Bos: vas obvari ! fs Podkorenčan. drugimu misel podtikovali, kakoršnih Še eno besedo. Gospod J. pišejo de po njih misli d e i nimajo. Pozneje volMveza Dimajski deržavni bi se vsi skupej Rusi Poljak i j Cehi ? Slovaki ? Iliri zlior. Slovenci, ne imeli klicati SI a vij temuč Slo vén i. ali tuđi SI ? V Višnji G uri so gosp. Laufensteina sijskiga poglavarja, po slanca izvolili. ? tudi To ni samo misel gospoda J glasoviti gosp. Šaťarik v „Starožitnostih slovanskih" ? kre V Loki niso nič volili, kér postavno število vo tako pise, de Sloven je p splohno ime za pred livcov ni skupej prišlo. L o čan je hočejo neki s silo nike slavitiga in véliciga naroda od Volge in Balt kmeta izvoliti, de bo na Dunaji za nje molčal. to in uno stran Tatranskih gorá, kakor do Jadre tudi za njih zdanje v več narečij razdelj mlajš Veselica v Mokroiiosru. P. Hicin«; O i. Veličastvo zmago naše armade na Laškim vredno praznovati, je bil saboto zvečer naš terg razvetljen in véliciga serpana 1848. Zalivala vprasaveov zastran besed. Prijazne Novice ! Smo vam pràv hvaležni, de ste nam na naše vprašanje v 29. listu nektere besede razložile i. t. d. Pravite, de ptuje besede bi le ondi bile — to nam je všeč: sej tudi mi nismo nikoli nikjer rekli, de hoćemo ..popolno muzika narodne straže je pred hišo kantonskiga komi-sarja narodno pesem Slava Ferdinandu u igrala, terpeti, kjer je velika sila in mnogi „Zivijo" so se slisali nasimu milimu Cesarju slàvnimu Radeckitu in junaški armadi! V nedeljo ? je bila velká sv. masa z zahvalno pesmijo pri kteri ? Častiti gospod M. Cigale omikan jezik, v kterim bi ne ene ptuje besede ne bilo." so naše vprašanje terdo so-dili, tore} so našiga besednika nekaj šipali : pa mi smo le rekli, „če so besede ptuje, nas bo skerbelo, se se je zopet nasa Mokronoska narodna straža pràv lepo obnašala in strelala. Popoldne smo bili pràv zidane volje pod milim nebam. jih poprijemati ; v tim še ni kej hudiga , ako so nam Ijubši domaće, kakor ptuje. In de take omikane slovenšine \oviear. Cesar so 20. dan pretečeniga mesca ogerskimu brez vsake ptuje besede, nismo mislili, se je že iz tega vidilo, de naše vprašanje (Verh tega, de je bilo le vprašanje ), ni bilo pràv za práv od ptujšine sploh vojniškimu ministru zapovedali, de naj se vsim mentam, ki niso zapustiti, ogerskiga ogersko ogerski regimenti rodu, dovolí pa, ki so zdej v kaki regi-deželo drugi deželi frazun Laškiga) nej gr ej o domu. — Tako je pràv: Madžaroni naj bodo sami svoji tečeniga 2 Menimo, de Vas razumemo. To pa so naše misli, de se pravi prijatel v potrebi pokaže, posebno ce je rec vr e d n a, de se podpírá. Ali je pa vredna, naj se presodi iz dél in namenov, in naj se presodijo možjé, kteri morajo za delà odgovor dajati. Hesnicno je, kar tukej pravite, častiti gospod! Pa pomislite, prosto voljno V svojo de ni nemogoce, de se marsikteri grešnik nan agi a ma spo— kori. In lani! sej sami veste, kako so naš mili jezik berz- Cesar so 22. dan pre mesca kraljevo oblast, ktero so Ogerskimu pa-latinu dali, spet nazaj vzeli. — V Dunajskih Novícah (Courir) daje nekdo Madžaram svèt : de, kér nočejo z nobenim avstrijanskim narodam v zavezi biti, naj se Mongoljsko domačijo (Azijo) nazaj dali ? de ga še očitno nismo smeli govoriti. »Nie und auf podajo, sicer jim bojo vsi trije avstrijanski narodi (Slo véni, Nemci in Talijani) veličastno mačkino godbo na pravili. — Nabére za vojsko keinen Fall diirfen krainische Lieder mehr im Theater ge-sungen werden« nam je bilo ojstro rečeno, ceravno so bile naše pesmice nedolžne kot otročji glas. V tacih okoljši- jim bodo Teržačani 50000 našim bratam Her va tam v pomoc veselo vkupej stekajo. Danes gré govorica de 3 nah Kaj neki morebiti? kdor se ni bal, se je pa sramoval. gold, poslali. Na Dunaji De bomo po pravici dobili, kar so bi fr otovo na enkrat 100000 gold, vkupej spravili. Prihod 4 nam milostljivi Cesar sami obljubili složni poti. in to po mirni ? nji somenj v Peštu je od serbske strani odpovedan in namesto njega v Zemlinu napovedan. Modri ban Je- Kje, za božjo voljo! je grozo vi tni hrum na Slovenskim? lačič je za potrebno spoznal, deželno poglavarstvo v Ce ta ali uni vcasih kakošno reč terdo reče že napčnost? In kar eden storí, ali se sme zató cela rec, celi narod grajati? V vsakim stanu niso vsi kakor bi imeli biti, ali bomo torej zavoljo eniga pa sto druzih omadeževali?! ali je to Reki 5 ki je z Ogerskim ministerstvam deržalo, odsta viti in denarno zalogo se ob pravim času Avstrijanskimu cesarstvu otéti, de ni prišlo Madžaronam v Peštu v pest. — V P r a s i s Ne Vam ne je se zmirej Windisgrátz s svojo ce dï govorite, kér Vas armado! Qousque tandem? Ce ne more imenovani knez stariga prijatla slovenšine poznamo in častimo. To pa nam je žal, de še rodoljubi nismo vsi v vsim edinih misel za pravic r za-se že nas je S no st. Ce podp naše mile matere Slov pošteno zadobiti, kar j i ven ce vstvaril, le to po B ? ktera SVOJ reši deleč razširjeni punt" skazati, nej se ce te nečastne nadloge ; Praga ako pa more kej skazati, nej žj i vol j i gré, ki kar ie niena dolž- skaže; sej je od Binkušti do zdej že dosti časa pretêklo. Očitno nej se vse godi, ne pa, kakor pod Sedel- v ko d š k o-k at o lj š k o véro zapleteni biti, moramo krepk voriti in o pravim času setem zanjkam odtegniti zavezo in nem- nickitovim tiranstvam, skrivaje ! go-raji perv i kakor pozneje hudo sovražtvo in mnogi ža nasledki. Mi spoznamo le in k katoliško véro! V z nami serčno-edi misel. janskiga Cesarja rečéh pa ste tudi Vi Vredništvo. Vganjka zastavice v poslednjim listu je Kdor ga nima» Današnjimu listu je perdjan 15. dokladni list Vrednik Dr. Janez Bleiweis Natiskar in založnik Jozef Blaznik v Ljubljani