UPORABA INFORMACIJSKE KOMUNIKACIJSKE TEHNOLOGIJE PRI DELU z UPORABNIKI v ŠOLSKI KNJIŽNICI USE OF iNFORMATiON COMMUNiCATiON TECHNOLOGY FOR WORK WiTH USERS iN THE SCHOOL LiBRARY Maja Miklič Osnovna šola dr. Vita Kraigherja, Ljubljana e-pošta: maja.miklic@guest.ames.si UDK 027.8:004(497.4) IZVLEČEK E-šolstvo je področje, ki se v slovenskem prostoru izredno hitro razvija. Šolam in zaposlenim nudi podporo, preko razpisov Ministrstva za šolstvo sofinanciranje nakupov programske in strojne opreme, izobraževanje, izdelavo in uporabo e-gradiv ter podporo na številnih med seboj povezanih področjih uvajanja uporabe informacijsko-komuni-kacijske tehnologije (IKT) v izobraževanje. Vse te storitve se povezujejo preko portala Slovensko izobraževalno omrežje (sio.si). Projekt E-šolstvo tudi za šolske knjižničarje, ki imajo pomembno vlogo pri informacijskem opismenjevanju mladih uporabnikov, predstavlja dobro izhodišče in podporo za storitve in dejavnosti v šolskih knjižnicah. Da bi ugotovili, kako se te dejavnosti izvajajo v praksi, je bila izvedena raziskava (spletna anketa, v kateri so sodelovali knjižničarji osnovnih in srednjih šol) o uporabi IKT pri delu z uporabniki v šolskih knjižnicah, pri izvajanju knjižničnega informacijskega znanja (KIZ) ter pri drugih oblikah dela z uporabniki. Na temeljih raziskave so pregledno prikazane prakse in dejavnosti, ki jih slovenski šolski knjižničarji izvajajo pri delu z uporabniki ob uporabi IKT. Izvedeli smo, kakšno strojno in programsko opremo uporabljajo, kakšna e-gradiva so v uporabi, katere vsebine izdelujejo sami, kako e-vsebine (lahko) uvajajo v svoje vsakdanje delo. Pri pripravi e-gradiv in vsebin bi bilo dobrodošlo tudi sodelovanje s knjižničarji drugih področij oziroma iz drugih tipov knjižnic. Primeri dobrih praks bodo lahko služili kot izhodišče knjižničarjem v vseh tipih knjižnic, ki želijo sodelovati s šolskimi knjižničarji ali pa te prakse uvesti v svoje delo z uporabniki. Ključne besede: šolske knjižnice, informacijsko-komunikacijska tehnologija, E-šol-stvo, učenci, uporabniki, Slovenija UDC 027.8:004(497.4) ABSTRACT This paper provides an overview of the use of ICT in the Slovenian school libraries, based on the results of an online survey, and a short introduction of national E-šolstvo project that offers developments in this field. Key words: school libraries, information-communication technology, e-education, pupils, users, Slovenia 1 UVOD V prispevku bo najprej na kratko predstavljen projekt E-šolstvo ter informacijski portal sio.si. Hiter razvoj na področju uporabe informacij sko-ko-munikacijske tehnologije (v nadaljevanju IKT) v slovenskih šolah namreč podpira in spodbuja ravno projekt E-šolstvo, kako pa ta projekt poznajo slovenski šolski knjižničarji ter katera IKT orodja uporabljajo pri svojem delu z mladimi uporabniki je ugotavljala spletna anketa, ki je podrobno predstavljena v naslednjem poglavju. Poudarek prispevka je na vsebinskih rezultatih omenjene ankete. 2 E-ŠOLSTVO V slovenskem prostoru se je po letih, ko se je področje uporabe IKT v izobraževanju razvijalo vzporedno na več področjih, celoten razvoj zdaj nekako združil v projektu E-šolstvo. »Ministrstvo za šolstvo in šport je na javnemu razpisu za razvoj in izvedbo svetovanja in podpore šolam, e-gradiv ter usposabljanje učiteljev za uporabo IKT pri poučevanju in učenju predvidoma za obdobje 2008-2013 izbralo projekte, katerih cilj je nadgradnja obstoječih dejavnosti na področju usposabljanja učiteljev in drugih strokovnih sodelavcev, svetovanja, didaktične podpore in tehnične pomoči vzgojno-izobraževalnim zavodom.« (E-šolstvo, 2011) V projektu E-šolstvo se združujeta dva projekta, E-kompetentni učitelj in E-podpora. »Z razvejano paleto dejavnosti projekta E-kompetentni učitelj, med katere sodijo priprava programov novih seminarjev, izvajanje seminarjev iz kataloga storitev e-šolstva, organizacija in izvedba mednarodne konference SIRIKT, koordinacija izvajalcev e-gradiv, natečaji za zbiranje manjših e-gra-div, in stalno iskanje in vključevanje novih sodelavcev, ki si želijo pridobiti nova znanja in se seznaniti s sodobnimi pristopi pri poučevanju, učenju in vodenju šole. Vzgojno-izobraževalni zavod z vključitvijo v projekt E-podpora pridobi lastnega svetovalca z rešitvami na številnih področjih. Najprej se pripravi posnetek stanja na področju uporabe IKT, ki je osnova za pripravo operativnega načrta za izvajanje svetovanja vodstvu šole, didaktično podporo učiteljem ter tehnično pomoč. Obe področji - izobraževanje (projekt E-kompetentni učitelj) in svetovanje (projekt E-podpora) potekata v okviru E-središča na vzgojno-izobraževalnih zavodih vzporedno in povezano pod skupnim imenom projekta E-šolstvo.« (E-šolstvo, 2011) 2.1 PORTAL SIO.SI Informacijski portal SIO (sio.si) je nadomestil nekdanji info.edus.si. »Namen spletnega mesta SIO je povezati in integrirati projekte, dejavnosti in storitve slovenskega izobraževalnega sistema.« (O portalu SIO, 2011) Na informacijskem portalu SIO lahko dostopamo do katalogov svetovanj, izobraževanj, seminarjev, sledimo novicam s področja uporabe IKT v šolstvu (tudi v tujini), objavljajo informacije o razpisih, ponujajo spletišče spletnih učilnic (spletne skupnosti) za področje delovanja študijskih skupin Zavoda RS za šolstvo in E-šolstvo ter izobraževanja in seminarje, vzorčne učilnice, portal tudi zbira e-gradiva, spremlja projekte _ 3 REZULTATI SPLETNE ANKETE MED SLOVENSKIMI ŠOLSKIMI KNJIŽNIČARJI O UPORABI IKT Spletna anketa je bila zasnovana za potrebe tega prispevka, med šolskimi knjižničarji Slovenije pa je bila izvedena v juniju in juliju 2011, prikazuje torej aktualno stanje na hitro razvijajočem se področju uporabe IKT pri delu z uporabniki v slovenskih šolskih knjižnicah, pri pedagoškem, bibliopedago-škem delu, pri svetovanju uporabnikom, pri informacijskem opismenjevanju uporabnikov in pri drugih dejavnostih ter storitvah, ki jih izvaja šolska knjižnica oziroma knjižničar/-ka. V spletni anketi je sodelovalo nekaj manj kot 250 anketirancev, od tega 80,2 % osnovnošolskih (OŠ) knjižničarjev in 17,4 % srednješolskih (SŠ) knjižničarjev, med anketiranci pa so bili tudi knjižničarji iz OŠ s prilagojenim programom oziroma zavoda za otroke s posebnimi potrebami, zavoda z OŠ in SŠ, šolskega centra in glasbenega arhiva. Anketirani knjižničarji imajo različno dolgo (enakomerno razporejeno) delovno dobo v šolski knjižnici. To dvoje nam zagotavlja, da rezultati ankete predstavljajo izkušnje v vseh različnih tipih šolskih knjižnic ter ne gre za značilnosti knjižnic z bolj ali manj izkušenimi knjižničarji. Knjižnice anketiranih knjižničarjev delujejo na šolah različnih velikosti, nekaj čez 65 % jih oskrbuje do 500 učencev oziroma dijakov, nekaj je bilo tudi izrazito majhnih šol in izrazito velikih (do 2000 dijakov oziroma učencev), v anketo so bile vključene tako knjižnice, ki imajo več enot, kot tudi tiste, ki delujejo samo na eni matični šoli. Tudi število zaposlenih je različno, 31,7 % anketiranih prihaja iz knjižnice, kjer je zaposlen manj kot 1 knjižničar, največ (48 %) iz šole z 1 zaposlenim knjižničarjem, 8,8 % z 1,5 knjižničarja, 2 % z dvema knjižničarjema in samo 1,5 % z več kot dvema knjižničarjema (vprašanje se je nanašalo na število zaposlenih v matični knjižnici na matični šoli oziroma zavodu). Anketa je torej objektivno in enakomerno razporejeno zajela različne šole in različne knjižnice, tako po velikosti kakor po kadrovski strukturi. 3.1 POZNAVANJE IN VKLJUČENOST ŠOLSKIH KNJIŽNIČARJEV V PROJEKT E-ŠOLSTVO Prvi sklop vprašanj je preverjal poznavanje projekta E-šolstvo med šolskimi knjižničarji. Na vprašanje, ali poznate projekt E-šolstvo, je odgovarjalo 233 anketiranih, od tega jih velika večina (87 %) projekt pozna (Grafikon 1). Grafikon 1: Poznavanje projekta E-šolstvo med šolskimi knjižničarji Na vprašanje, ali je njihova šola vključena v projekt E-šolstvo, je 62,6 % anketiranih knjižničarjev odgovorilo z DA ter 20 % z NE, nekateri pa na to vprašanje niso vedeli odgovora. Ker seveda nimamo podatka o tem, iz katerih šol anketirani knjižničarji prihajajo (spletna anketa je bila anonimna), tega podatka ne moremo preveriti. Vprašanje »Ali ste se že udeležili kakšnega izobraževanja/konference itd. v okviru projekta E-šolstvo?« naj bi pokazalo, ali knjižničarji uporabljajo segment projekta E-šolstvo, ki je namenjen izobraževanju. Malo manj kot polovica vprašanih (44 %) se je tovrstnih izobraževanj že udeležila, ostali (54 %) pa še ne. Udeležili so se naslednjih vrst izobraževanj1: uporaba IKT, spletna učilnica oziroma Moodle (tudi Moodle za administratorje), CorelDraw, Word, Excel, PowerPoint, digitalna fotografija, spletna pošta, urejanje spletnih strani, CMS, Joomla, spletna predstavitev VIZ, predstavitev e-table oziroma i-table oziroma interaktivne table, mednarodna konferenca SIRIKT v Kranjski Gori, Konfet, obvezni seminarji za sodelavce, izobraževalne konference za učiteljski zbor, izobraževanje na šoli, spletna zbornica, digitalne kompetence na razredni stopnji, e-gradiva, obisk svetovalca2 za delo z Moodle spletno učilnico, sodelovalno učenje, varna raba interneta, e-kompetenten učitelj3, študijske skupine4, e-gradivo pri pouku slovenščine, pouk zgodovine v spletni učilnici, spletne skupnosti, razvijanje jezikovnih spretnosti s pomočjo spletne učilnice Moodle _ Med najbolj pogostimi odgovori so vsekakor spletne učilnice (Moodle) in postavitev spletne strani (Joomla), to so tudi področja, ki se jih pogosto izvaja kot izobraževanje tudi za celotno šolo. Ker so to področja, kjer se šole v celoti v zadnjem času najbolj razvijajo, smo anketirance o teh dveh področjih podrobneje povprašali tudi v nadaljevanju ankete. Ker so morali vprašani sami našteti seminarje, ki so se jih udeležili, je ta seznam še toliko bolj verodostojen. Iz odgovorov lahko razberemo, da se 1 Tiste, ki so odgovorili z da, smo prosili, da naštejejo vrsto izobraževanja, in med odgovori (le-te so morali anketiranci našteti sami in ne zgolj izbirati iz seznama) so bila izobraževanja, ki so navedena po naključnem vrstnem redu, večina se jih je tudi pogosto pojavljala. 2 To sicer sodi v sklop svetovanja in ne izobraževanja, vendar vsebinsko pokriva ista področja kot izobraževanja. 3 To je sicer naziv celotnega sklopa izobraževanj, naziv e-kompetentni učitelj naj bi pridobili strokovni pedagoški delavci, ki bodo opravili celoten sklop izobraževanj, ki jih ponuja e-šolstvo. 4 Študijske skupine Zavoda RS za šolstvo sicer ne spadajo v sklop e-šolstva, čeprav imajo spletne učilnice postavljene na spletišču sio.si. nekateri udeležujejo tudi ene od osrednjih mednarodnih konferenc v našem prostoru, konference SIRIKT (Splet izobraževanja in raziskovanja z IKT). Na vprašanje, ali poznajo in uporabljajo portal sio.si, je 48,5 % anketiranih odgovorilo z DA in 51,5 % z NE, kar ponovno kaže skoraj izenačeno stanje. Tisti, ki so odgovorili z DA, so bili naprošeni, da naštejejo, za kaj ta portal uporabljajo. Nekateri so odgovorili, da portal sicer poznajo, ga pa (malo) uporabljajo, ostali odgovori (nekateri so se ponavljali) pa so bili: spletna učilnica študijske skupine5, spletna učilnica - izobraževanje, spletna učilnica projekt Stisni roko v pest, spletne skupnosti, dogodki, projekti, e-gradiva, pregled gradiv pri posameznih predmetih (zgodovina, geografija, slovenščina, nemščina, državljanska in domovinska vzgoja in etike (DDE) računalništvo (ROID), Izbirni predmeti računalništva ^), vzorčne spletne učilnice, novice, izobraževanja, forum, e-šolstvo, interaktivna tabla, občasno preberem prispevke, Safe.si, varna raba interneta. 3.2 OPREMLJENOST RAČUNALNIŠKIH UCILNIC V naslednjem sklopu vprašanj smo skušali ugotoviti, kako so opremljene šole z IKT oziroma kako so opremljene računalniške učilnice. Najpogosteje za izvajanje pedagoških ur ni dovolj, da je z IKT opremo opremljena zgolj (šolska) knjižnica, pač pa je pomembno, kako so opremljene tudi učilnice in računalniška učilnica, kjer se lahko izvajajo npr. medpredmetne povezave v sodelovanju s knjižničarjem (knjižnično informacijsko znanje - KIZ), V računalniških učilnicah se torej izvaja pedagoške ure, ki so lahko podprte z uporabo IKT. Na vprašanje, ali ima šola računalniško učilnico (in koliko), je 80,8 % anketiranih odgovorilo, da imajo 1 računalniško učilnico, dva pa sta odgovorila, da nimajo nobene (Grafikon 2). Na vprašanje, kolikšno je skupno število računalniških mest v računalniških učilnicah, so odgovarjali z izbiro med več kategorijami, najpogosteje (37,8 %) imajo okoli 15 računalnikov6, sledijo (31,3 %) učilnice z okrog 20 računalniškimi mesti, 11,7 % jih ima približno 25 in 15,7 % več kot 25 računalniških mest. Knjižničarji so večinoma odgovorili (72,8 %), da za 5 Največ jih je odgovorilo, da uporabljajo spletne učilnice študijskih skupin Zavoda za šolstvo, v okviru katere potekajo študijska srečanja (poleg srečanj v živo tudi na daljavo). 6 15 računalnikov je v razredih, ki so pogosto večji od 15 učencev, lahko premalo za izvajanje vseh dejavnosti, ki jih npr. ponujajo spletne učilnice. potrebe KlZ-a oziroma informacijskega opismenjevanja tudi sami uporabljajo računalniško učilnico. Grafikon 2: Računalniške učilnice na šolah in njihovo število Grafikon 3: Ali tudi knjižničar uporablja računalniško učilnico? Pri naslednjem vprašanju so anketiranci odgovarjali o opremljenosti računalniške učilnice, pri čemer so lahko izbrali več odgovorov. Najpogosteje so opremljene: s projektorjem (82,3 %), z računalniki za vsakega učenca (63,3 %), z manjšim številom računalnikov, vsak učenec nima svojega računalnika (35,9 %), z interaktivno tablo (34,2 %). Poleg izbranih so prosto navedli še: tiskalniki, skenerji, rezalnik, kopirni stroj, avdio video oprema, kamera, (digitalni) fotoaparat, brezžični internet, interaktivni projektor, risalnik, mikrofon, ozvočenje. Glede na odgovore lahko torej ugotovimo, da so računalniške učilnice običajno opremljene s projektorjem, pogosteje imajo dovolj računalnikov za vsakega učenca v razredu oziroma skupini (čeprav ne vedno), nekatere pa imajo tudi že interaktivno tablo. V računalniških učilnicah je tudi druga oprema, ki omogoča delo, predvsem tiskalniki in skenerji. 3.3 OPREMLJENOST SOLE Z INTERAKTIVNIMI TABLAMI Interaktivne table (e-table, i-table) nam omogočajo (didaktično) nov in drugačen način dela z učenci/dijaki, zato nas je zanimalo, kako so šole, na katerih delajo anketirani knjižničarji, opremljene z interaktivnimi tablami. Na vprašanje »Ali vaša šola ima interaktivne table ter koliko (sem štejete tudi prenosne interaktivne table)« so odgovarjali po naslednjih kategorijah (Grafikon 4): nimamo nobene interaktivne table (14,5 %), 1-3 interaktivne table ima največ v anketo vključenih šol (44,7 %), 4-8 interaktivnih tabel (33,3 %), 9 ali več interaktivnih tabel (6,1 %) in vsaka učilnica ima interaktivno tablo so odgovorili 3 knjižničarji (1,3 %). nimamo nobene interaktivne tabele 1-3 lnterai