Predlog Na podlagi 147.člena ustave Socialistične republike Slo-venije, 579. člena zakona o združenem delu (Ur. list SFRJ, št. 53/76) ter v zvezi s 4. točko prvega odstavka 4. člena zakona o komunalnih taksah (Ur. list SRS, št. 29/65, 12/69, 7/70 in 7/72) so Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, Izvršni svet Skup-ščine mesta Ljubljana, Izvršni svet skupnosti obalnih občin, skupščine občin v SR Sloveniji, Gospodarska zbornica Slo-venije, Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije in Turistična zveza Slovenije (v nadaljnjem besedilu: ude-leženci) sklenilt DRUŽBENI DOGOVOR v ' o namenski porabi turistične takse v obdobju 1982—1985 1. člen Udeleženeci tega družbenega dogovora soglašajo, da je potrebno sredstva turistične takse v obdobju 1982—1985 nameniti za opravljanje spiošnih turističnih storitev. Na-menska poraba teh sredstev, ki se oblikujejo na podlagi prenočitve turistov v kraju in se plačujejo v določenem znesku na dan, je v interesu turističnega in s tem gospo-darskega razvoja krajev ter v skladu s težnjamf za obliko-vanje kompleksnejše turistične ponudbe, v katero sodijo tudi splošne turistične storitve. 2. člen Udeleženci' bodo skrbeli, da se sredstva turistične takse porabijo za izvajanje zlasti naslednjih nalog s področja splošnih turističnih storitev: 1. Na območju turističnih krajev, občin in medobčinskih območjih: — za izvajanje javne, splošne krajevne in območne turi-stično informacijske službe, — za izvajanje krajevne, območne splošne turistične propagande, — za usposabljanje krajevnih in območnih turističnih vodnikov in delavcev v tunstično informacijski dejavnosti, — za organizacijo sprejema, vodenja ter obveščanja no-vinarjev, snemalcev, fotoreporterjev itd., ki obiskujejo tu-ristične kraje in območja zaradi spoznavanja domače in tuje javnosti z našo turistično ponudbo, — za izvedbo turističnih prireditev, ki bogatijo splošno turistično ponudbo in povečujejo obisk turističnih krajev, — za urejanje turističnih poti, markacij in drugih zna-menj in napisov, ki so namenjeni informiranju turistov, — za urejanje zelenih površin, nasadov, objektov, de-korativne razsvetljave in podobnih ureditev v krajih, kar povečuje turistorm udobnost in pestrost bivanja in ni vklju-čeno v redne programe dela komunalnih in drugih sposob-nosti oziroma organizacij združenega de!a, — za sofinanciranje akcij za zaščito in urejevanje pri-rodnih, etnografskih, NOB in drugih spomenikov ter objek-tov, kulturne krajine, flore, favne ter drugih dobrin, ki so pomembne za razvoj turizma, — za splošno turistično izobraževanje in vzgojo stalne-ga prebivalstva v turističnih krajih, za varstvo in urejanje okolja in tovrstna tekmovanja med kraji, — za druge podobne naloge ter pobude za naloge, ki imajo za cilj pospeševanje turizma v kraju in na območju kot celoti. 2. Na ravni republike za celotno območje Slovenije: a) za organizacijsko povezovanje ter usklajevanje dela, akcij in programov turističnih društev, občinskih in medob-činskih turističnih zvez v Sloveniji ter za usklajevanje dela z drugimi republiškimi in pokrajinskimi turističnimi zveza-mi, Turistično zvezo Jugoslavije ter sodelovanje s sorod-nimi organizacijami v tujini (v nadaljnjem besedilu: druš-tvena dejavnost), kar izvaja Turistična zveza Slovenije; b) za sofinanciranje in izvajanje dela splošno turistične-ga informacijskega programa, ki ga je potrebno izvajati na ravni republike, predvsem: — za izvajanje javne, splošne in nepristranske turistične informacijske službe (turistična informacijska služba Slo-venije); — za organizacijo sprejema, vodenja in obveščanja do-mačih in tujih novinarjev, snemalcev itd., ki v ta namen obiskujejo Slovenijo (služba, stiki z javnostjo); — za razpošiljanje turističnega propagandnega gradiva (prospekti, filmi in druge edicije) po Jugoslaviji in v tu-jino (razpošiljanje turistično propagandnega gradiva); — za izvajanje drugih nalog s področja splošno turi-stično propagandno informacijske dejavnosti. ,„, 3. člen Skupščine občin se zavezujejo, da bodo namenile: 1. V skladu s 1. točko 2. člena družbenega dogovora 90 % vsakoletno zbranih sredstev turistične takse za fi-nanciranje predhodno na občinski ali medobčinski ravni vsklajenih programov s področja turističnih storitev sploš-nega značaja. Pretežni del zbrane turistične takse bodo skupščine ob-čin usmerjale v kraje oziroma območja, kjer je bila turi-stična taksa ustvarjena. Programe s področja splošnih turističnih storitev predla-gajo skupščinam občin in po medsebojni uskladitvi izva-jajo turistična društva, občinske in medobčinske turistične zveze ter druge organizacije in društva, ki se ukvarjajo z izvajanjem splošnih turističnih storitev. 2. V skladu z 2. točko 2. člena tega družbenega dogo-vora 10 % vsakoletno zbranih sredstev turistične takse za sofinanciranje nalog s področja splošnih turističnih stbri-tev na ravni republike za celotno območje Slovenije. 4. člen V skladu z 2. točko prejšnjega člena bodo skupščine občin za izvajanje splošnih turističnih storitev na ravni republike do 15. v tekočem mesecu odvajale 10 % zbranih sredstev turistične takse iz preteklega meseca na žiro račun Turistične zveze Slovenije, številka 50101-678-47756. 5. člen Naloge s področja splošnih turističnih storitev, ki jih je potrebno zagotavljati na ravni republike za celomo območ-je Slovenije, bo izvajala Turistična zveza Slovenije ter drugi nosilci nalog, določeni v programu splošnih turistič-nih storitev na ravni republike. Osnutek vsakoletnega ovrednotenega programa nalog splošnih turističnih storitev na ravni republike bo posre-dovala Turistična zveza Slovenije vsem udeležencem na podlagi pripomb in dopolnitev pripravila do konca leta predlog programa, ki ga bo sprejela Skupščina Turistične zveze Slovenije. . 6. člen Gospodarska zbornica Slovenije in Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije bosta zagotovila del sred-stev za izvajanje programa splošno turistične propagandno informacijske dejavnosti na ravni republike na podlagi vsa-koletnega dogovora s Turistično zvezo Slovenije. 7. člen Izvršni svet Skupščfne SR Slovenije, Izvršni svet Skup-ščine mesta Ljubljana in Izvršni svet Skupščine skupnosti obalnih občin bodo v skladu s svojimi z ustavo in zakoni določenimi pravicami in dolžnostmi z ustreznimi ukrepi podpirali turistični in s tem gospodarski razvoj krajev ter v skladu s tem kompleksnejše in kvalitetnejše turistične ponudbe, v katere sodijo tudi turistične storitve splošnega pomena. . . . 8. člen Udeleženci tega družbenega dogovora ugotavljajo, da zbrana sredstva turistične takse zaradi potreb, ki jih terja razvoj turizma, tako v turističnih krajih, kot tudi na med- občinskih območjih ter na ravni republike, najčešče ne zadoščajo za zagotavljanje najnujnejših splošnih turističnih storitev. To velja zlasti za kraje, kjer ni stacionarnega turi-stičnega prometa, ampak prevladuje izletniški ali tranzitni turizem. Zato se bodo udeleženci zavzemali za zbiranje in združevanje dodatnih sredstev, predvsem pri organizacijah združenega dela s področja turizma, gostinstva, prometa, trgovine ter pri drugih samoupravnih organizacijah in skup-nostih.. •" . . ¦ '...fii ¦•'i.T - 9. člen Izvajanje tega družbenega dogovora bo spremljal odbor udeležencev, ki bo imel sedež pri Turistični zvezi Slovenije, Ljubljana, Miklošičeva 38. 10. člen V iodbor udeležencev, ki ima 9 članov, imenujejo po ene-ga člana Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, Gospodarska zbornica Slovenije, Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije in Turistična zveza Slovenije, skupščine občin pa 5 članov, ki jih imenujejo izvršni sveti skupščin občin spo-razumno. Izmed svojih članov bo imenoval odbor udeležencev predsednika za dobo enega leta. ., .. 11. člen Odbor udeležencev bo opravljal zlasti naslednja dela in naloge: — spremljal in analiziral uresničevanje tega družbenega dogovora, — nadzoroval dotok dela sredstev turistične takse na žiro račun Turistične zveze Slovenije, — skrbel za namensko porabo sredstev, skladno s spre-jetimi programi, — predložil najpozneje do 31. januarja vsem udeležen-cem poročila o izvajanju družbenega dogovora v preteklem tetu, — na podlagf pripomb in pobud udeležencev predlagal spremembe in dopolnitve družbenega dogovora. Udeleženci soglašajo, da b»o administrativno-tehnične po-sle za odbor udeležencev opravljala Turistična zveza Slo-venije. ¦':';''-*'•• r 12. člen Morebitna sporna vprašanja v zvezi z izvajanjem tega družbenega dogovora se bodo reševala v okviru odbora udeležencev ob navzočnosti udeležencev, katerih sporna vprašanja se rešujejo. 13. člen Ta družbeni diogovor je sklenjen, ko ga podpišejo poobla-ščeni predstavniki' vsaj štiridesetih občinskih skupščin, Iz-vršni svet Skupščine SR Slovenije, Izvršni svet Skupščine mesta Ljubljana, Izvršni svet Skupščine skupnosti obalnih občin, Gospodarska zbomica Slovenije, Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije ter Turistična zveza Slove-nije. 14. člen ¦•¦•-•'-' Ta družbeni dogovor začne veljati osmi dan po objavi v Uradnem listu SRS. Obrazložitev: Družbeni dogovor o izvajanju politike na področju sploš-ne porabe na ravni občin v SR Sloveniji v letu 1981 (Urad-ni list SRS, št. 20/81) je določil, da v bilanco splošne porabe v občinah v tem letu ne bodo vključeni proračunski prihodki od turističnih taks. Sredstva občinskih proračunov, dosežena s turistično takso, naj bi torej usmerjala za po-speševanje turističnih dejavnosti, saj doslej tako imenova-nih splošnih turističnih storitev v SR Sloveniji nismo zago-tavljali v zadostnem obsegu, kar je negativno vplivalo na razvoj turistične ponudbe, na rezultate turističnega prome-ta in s tem tudi na realno rast deviznega priliva. Zato je bil v začetku letošnjega leta predlagan v obrav-navo družbeni dogovor o namenski porabi turistične takse v letu 1981. V razpravi ob osnutku tega družbenega dogo-vora, ki so ga sprejeli Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, Gospodarska zbornica Slovenije, Turistična zveza Slovenije in večina občinskih skupščin (53), je bilo ugotovljeno, da so občinske skupščine s svojimi odloki o komunalnih tak-sah in odloki o proračunu občin za leto 1981 vsa sredstva turistične takse za letošnje leto že namensko razporedile. To je bil tudi razlog, da nekatere občine (predvsem prora-čunsko dopolnjevane) niso mogle pristopiti k družbenemu dogovoru. Predlagano je bilo, da se zato družbeni dogovor o na-menski porabi turistične takse sklene za naslednja leta tega srednjeročnega obdobja, in sicer v letih 1982 do 1985. Z družbenim dogovorom se namembnost sredstev turi-stične takse ne spreminja, saj se udeleženci zavezujejo nameniti sredstva turistične takse v obdobju od 1982 do 1985. leta za opravljanje turističnih storitev. Zato se tudi besedilo predloga družbenega dogovora ne razlikuje od osnutka v določbah, kjer udeleženci določajo naloge s pod-ročja splošnih turističnih storitev na območju turističnih krajev, občin, na medobčinskih območjih in na ravni repu-blike ter predlagajo, da se 90 % vsakoletno zbranih sred-stev turistične takse v občinah nameni za financiranje predhodno na občinski oziroma na medobčinski ravni uskla-jenih programov s področja turističnih storitev splošnega značaja, preostali del, 10%, pa za sofinanciranje nalog s področja splošnih turističnih storitev na ravni republike za celotno območje Slovenije. Skupščine občin bodo odvajale 10% zbranih sredstev turistične takse na žiro račun Turistične zveze Slovenije, ki bo izvajala naloge splošnih turističnih storitev na ravni republike na osnovi programa. V 4. členu osnutka družbenega dogovora so bile naloge, ki bi jih bilo potrebno izvajati na republiški ravni v letu 1981, konkretno ovrednotene. Tega pa ni bilo mogoče do-ločiti v predlogu družbenega dogovora, saj se do leta 1985 ne da natančno določiti obseg sredstev, potrebnih za izva-janje splošnih turističnih storitev. Skupščina Turistične zveze Slovenije bo zato do začetka leta posredovala vsem udeležencem vsakoletni ovredno-teni program nalog splošnih turističnih storitev na ravni republike. Del sredstev za program splošno turistično propagandno informacijske dejavnosti bosta zagotovila Gospodarska zbornica Slovenije in Splošno združenje gostinstva in tu-rizma Slovenije. Ta program, katerega je sprejelo Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije, znaša za leto 1981 10,959.000,00 din. Pretežni del sredstev, to je v višini 9,595.000,00 din, so v letu 1981 zagotovile Gospodarska zbornica Slovenije, Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije ter organizacije združenega dela s področja go-stinstva, turizma in prometa ter druge zainteresirane orga-nizacije združenega dela. Zato sta tudi Gospodarska zbor-nica Slovenije in Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije sprejeli obveznost sofinanciranja tega pnograma v obdobju 1981—1985. Z uresničevanjem razvojnih usmeritev v družbenem pla-nu SR Slovenije za obdobje 1981—1985 na področju turiz-ma in v skladu z obveznostmi v dogovoru o temeljih druž-benega plana SR Slovenije za obdobje 1981—1985 se pred-videva, da ho inozemski turistični promet naraščal 6 % letno. Kot udeleženci se tako Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, Izvršni svet Skupščine mesta Ljubljane in Izvrš-ni svet Skupščine skupnosti obalnih občin zavezujejo pod-pirati' turistični in gospodarski razvoj krajev ter s tem kompleksnejše in kvalitetnejše turistične ponudbe, med katere sodijo turistične storitve splošnega pomena. Za izvajanje družbenega dogovora je predviden 9-članski odbor udeležencev, ki bo spremljal uresničevanje družbe-nega dogovora, nadzoroval dotok dela sredstev turistične takse na žiro račun Turistične zveze Slovenije, skrbel za namensko porabo sredstev, skladno s sprejetimi programi, dajal poročila p izvajanju družbenega dogovora, predlagal spremembe in dopolnitve družbenega dogovora na podlagi pripomb in pobud udeležencev ter reševal morebitna ne-soglasja v zvezi z izvajanjem tega družbenega dogovora. V odbor udeležencev bodo imenovali po enega člana Izvrš-rri svet Skupščine SR Slovenije, Gospodarska zbornica Slo-venije, Splošno združenje gostinstva in turizma Slovenije ter Turistična zveza Slovenije, občinske skupščine pa 5 članov. Odbor udeležencev bo imel svoj sedež pri Turistič-ni zvezi Slovenije, ki' bo zanj opravljal vsa administrativno-tehnična dela. IS predlaga Skupščini občine Ljubljana-Šiška, da sprejme predlog Družbenega dogovora o namenski porabi turistične takse v obdobju 1982—1985 ,z amandtnajem k 2. točki 3. člena: Prispevek Ljubljane Turistični zvezi Slovenije za leto 1982 je 500.000 din.