Bralna pismenost Opredelitev in gradniki Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki OPREDELITEV BRALNE PISMENOSTI GRADNIKI BRALNE PISMENOSTI Bralna pismenost je stalno razvijajoča se zmožnost posameznika/posameznice za razumevanje, Bralna pismenost (osnova za razvoj potencialov posameznic in posameznikov) je stalno kri čno vrednotenje in uporabo pisnih informacij. Ta zmožnost vključuje razvite bralne veščine, razvijajoča se zmožnost, ki jo izkazuje posameznica/posameznik, z obvladanjem naslednjih (kri čno) razumevanje prebranega, pojmovanje branja kot vrednote in mo viranost za branje gradnikov pismenos : ter druge gradnike bralne pismenos . Kot taka je temelj vseh drugih pismenos in je ključna za samouresničevanje posameznika/posameznice ter uspešno (so)delovanje v družbi. 1. Govor 2. Mo viranost za branje IZHODIŠČA ZA RAZVIJANJE IN VREDNOTENJE posameznih gradnikov bralne pismenos pri vseh predme h 3. Razumevanje koncepta bralnega gradiva 4. Glasovno zavedanje 1. Vsi gradniki se razvijajo v povezavi s cilji in vsebinami pri vseh predme h/področjih. 5. Besedišče 2. Vsak gradnik se razvija kot del celote. 6. Tekoče branje 3. Izhodišče za razvijanje vseh gradnikov so besedila (pisna, govorjena, avdio, video …) pri vseh predme h/področjih. Vrsta in zahtevnost besedil se po ver kali stopnjuje z obsegom 7. Razumevanje besedil vsebine, njeno abstraktnostjo (tudi v povezavi s terminologijo) in poglobljenostjo ter 8. Odziv na besedilo in tvorjenje besedil jezikovno zahtevnostjo. 9. Kri čno branje 4. Integriranost – pomeni, da se gradnik, ki je usvojen v nekem obdobju, razvija tudi naprej, čeprav ni izrecno zapisano. 5. Gradnike razvijamo sistema čno: načrtno in premišljeno v celotnem izvedbenem kurikulu in pri pouku vseh predmetov. 6. Pri razvijanju gradnikov se upošteva razvoj, predznanje, potrebe in posebnos vsakega otroka/učenca/dijaka. Legenda kra c 7. Gradniki se razvijajo procesno, skozi daljše obdobje, zato je opis pričakovanega dosežka zapisan za konec obdobja. BP – Bralna pismenost VIO – Vzgojno-izobraževalno obdobje OBJEM – Ozaveščanje Branje Jezik Evalvacija Modeli, projekt 2017–2022 | 2 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik: GOVOR Element gradnika: - zmožnost nebesednega sporazumevanja - uporaba govora v različnih govornih položajih, za različne namene in v različnih situacijah - uporaba izrazov za čustvena/mentalna stanja - jezikovna zmožnost (besedna zmožnost; skladenjska/slovnična zmožnost: opisovanje, pripovedovanje, razlaganje, utemeljevanje; pravorečna1 zmožnost) PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • razume in uporablja • razume in uporablja nebesedno daljše povedi/zložene sporazumevanje, povedi, • razume in uporablja • razume in uporablja besede in besedne zveze, kompleksnejša besedila, • razume in uporablja • knjižno izgovarja glasove nepopolne/krajše povedi, in besede, • razume in uporablja • pripoveduje zgodbe, daljše in zložene povedi, • pri opisovanju zaznava • razume besedila, več podrobnos , • uporablja prva besedila, • pripoveduje o resničnih • opisuje slike, dogodkih in doživetjih, • pripoveduje ob • pripoveduje izmišljene slikanicah/aplika h, zgodbe, • v govoru uporablja razne2 • opisuje dogodke, vrste besed, • uporablja govor v • uporablja govor v različnih situacijah (npr. različnih situacijah (npr. v socialni, simbolni igri) v socialni, simbolni igri) in različnih funkcijah in različnih funkcijah (za spraševanje, (za spraševanje, vzpostavljanje odnosov, vzpostavljanje odnosov, dajanje navodil, dajanje navodil …). opisovanje čustvenih ali mentalnih stanj …). 1 Pravorečna zmožnost: poznavanje in uporaba knjižne izreke 2 Razne vrste besed: samostalnike, glagole, pridevnike, zaimke, predloge, prislove | 3 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik: MOTIVIRANOST ZA BRANJE Element gradnika: - interes za branje - pozitiven odnos do branja3 različnih vrst besedil4 - bralna samoučinkovitost - izbira tiskanih in drugih informacijskih virov glede na namen branja, - uporaba različnih lokacij bralnih virov PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • izraža pripravljenost za • izraža željo po • izbira različno bralno • izbira bralno gradivo • izbira bralno gradivo • izbira bralno gradivo poslušanje in branje, pripovedovanju in gradivo, glede na interes in glede na interes in namen glede na interes, • ohranja pozornost in poslušanju zgodb, pesmi • je zatopljen v branje, namen, branja, medbesedilno se odziva ob skupnem ali listanju bralnega izkušenost, namen branja • vztraja pri branju, • vztraja pri branju daljših • vztraja pri branju daljših branju, gradiva5, besedil, in bolj kompleksnih (spoznavni, e čni ali • spremlja svoj dosežek estetski) in kakovost, • lista bralno gradivo, • ob slikah pripoveduje besedil pri vseh pri branju in načrtuje • spremlja in vredno (bere) zgodbo drugim, predme h, • vztraja pri branju daljših/ • navidezno bere, izboljšave, svoj dosežek pri branju • pozorno posluša branje v skladu s kriteriji • načrtuje, spremlja in dolgih, zahtevnih/ • je zatopljen in vztraja • pozna in uporablja različnih besedil od (danimi ali svojimi) in vredno svoj bralni kompleksnih besedil, pri samostojnem ali lokacije bralnih virov začetka do konca, pripravi načrt za njegovo dosežek in pripravi načrt • obvlada veščine skupnem poslušanju in (šolska knjižnica, izboljšanje, za njegovo izboljšanje, strateškega bralca6, pripovedovanju zgodb, • pozna in uporablja medmrežje). lokacije bralnih virov (npr. • vredno svojo • vredno svojo • načrtuje, spremlja in • izraža željo po bralni ko ček). mo viranost za branje, mo viranost za branje vredno svojo bralno pripovedovanju, branju in raznovrstnih besedil in zmožnost in si prizadeva poslušanju, • uporablja lokacije bralnih virov (šolsko in splošno ve, kaj vpliva nanjo, na za njeno izboljšanje, • skupaj z odraslim knjižnico, medmrežje). podlagi tega načrtuje • pozna in smiselno uporablja knjižno in izboljšave, uporablja skane in neknjižno gradivo • pozna in uporablja digitalne bralne vire, ter različne medije in skane in digitalne bralne obiskuje knjižnice. • glede na interes izbira vire, bralno gradivo v drugih/ • uporablja lokacije skanih tujih jezikih. in digitalnih virov. 3 Pozi ven odnos do branja različnih vrst besedil za različne namene: branje za znanje, branje leposlovja (razvijanje bralne kulture) 4 Različne vrste besedil: pripovedovalna, opisovalna in poustvarjalna besedila 5 Različno bralno gradivo: informa vne in leposlovne slikanice in druga gradiva 6 Strateški bralec: je samostojen, fl eksibilen, učinkovit bralec, ki za različne namene in cilje branja zavestno izbira in uporablja različne bralne strategije | 4 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 3. gradnik: RAZUMEVANJE KONCEPTA BRALNEGA GRADIVA Element gradnika: - orientacija v bralnem gradivu - povezovanje besednih in nebesednih/slikovnih delov v besedilu - poznavanje in obvladovanje smeri branja - celostno branje7 multimodalnih/večpredstavnostnih besedil8 - poznavanje tiskanih in digitalnih gradiv PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • lista bralno gradivo, • pozna smer branja (od • pozna in uporablja • razume razliko • razlikuje med besednim leve pro desni, od zgoraj različne bralne vire med bralnimi in nebesednim delom navzdol), ( skane, zvočne, gradivi ( skanimi, besedila, • razume, kaj sporoča digitalne, interak vne), zvočnimi, digitalnimi/ interak vnimi) in to • se orien ra v knjigi nebesedni in kaj besedni • v bralnem gradivu/ upošteva pri branju, (začetek in konec knjige), del besedila, knjigi poišče osnovne podatke (naslov, avtorja, • uporablja različne • razlikuje med branjem in • ločuje med črko, števko in ilustratorja), strategije linearnega in pisanjem, besedo, • ločuje med povedjo in izbirnega branja, • riše/zapisuje in sporoča • ustrezno razvojni stopnji besedilom. • celostno bere na svoj način. razume mul modalno/ večpredstavnostno mul modalna/ besedilo. večpredstavnostna besedila. 7 Celostno branje mul modalnih besedil: sestavljanje pomenov iz besednih in nebesednih delov/ilustracij, upoštevanje odnosa ali interakcije (zavedanje o pomenu mul modalnos /različnih sestavin) 8 Mul modalna/večpredstavnostna/večkodna besedila: vsebujejo besedilo in ilustracije, slike, fotografi je, grafe, miselne vzorce, razpredelnice, formule, zemljevide, notne zapise ipd. | 5 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 4. gradnik: GLASOVNO ZAVEDANJE Element gradnika: - glasovno razločevanje9 - glasovno razčlenjevanje10 - poznavanje in uporaba knjižne izreke, ustrezne stavčne intonacije PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • razlikuje in prepoznava • prepozna glasove, ki • spoznava razliko med • loči in razume razliko • loči in razume razliko zvoke in glasove, jih drugače slišimo kot knjižno in neknjižno med knjižno in neknjižno med knjižno in neknjižno • pravilno ar kulira/ pišemo, izreko, izreko, izreko, izgovarja glasove, • razčlenjuje večzložne • uporablja ustrezno • uporablja ustrezno • uporablja ustrezno • prepozna prvi in zadnji besede na glasove, stavčno intonacijo. stavčno intonacijo. stavčno intonacijo11 . glas v besedi, • povezuje glasove v novo • (lahko) razčlenjuje besedo, besedo v poved, besede na glasove, povedi v krajše besedilo, • loči dolge od kratkih • z dodajanjem in besed, odvzemanjem glasov tvori nove besede, • besede členi na zloge, • uporablja ustrezno • prepozna prvi in zadnji stavčno intonacijo. zlog v besedi, • zaznava in tvori rimane besede, • tvori nove besede iz is h glasov. 9 Glasovno razločevanje: razločevanje dolžine besed in razločevanje glasov med seboj 10 Glasovno razčlenjevanje: členitev besed na posamezne zloge, na posamezne glasove 11 Stavčna intonacija: Govori tako, da sogovornik razume, ali pripoveduje, sprašuje, kaj želi, zahteva … | 6 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 5. gradnik: BESEDIŠČE Element gradnika: - poznavanje besed in razumevanje njihovega pomena pri sprejemanju in tvorjenju besedil - usvajanje in širjenje besedišča za: - uspešno branje z razumevanjem, - učenje in - sporazumevanje - uporaba tiskanih in digitalnih jezikovnih virov (priročnikov, portalov …) PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • razume preprosta • razume besede v daljših • pozna, razume in • pozna, razume in • pozna, razume in • pridobljeno besedišče/ besedna sporočila, in zapletenejših povedih, uporablja besedišče uporablja besedišče uporablja besedišče/ strokovne izraze različnih • poimenuje znane osebe, • razume pomen besed v različnih predmetnih različnih predmetnih strokovne izraze različnih predmetnih področij predmete in pojave v konkretnih okoliščinah in področij, področij, predmetnih področij, smiselno uporablja ter z okolju/vizualnem gradivu, zgodbah, • poišče razlago novih in • sklepa o pomenu • razume nove besede na njim izraža razumevanje in koncepte različnih • tvori dvo- ali tribesedna • razume in uporablja manj znanih besed v besed/besednih zvez iz podlagi sobesedila ali zna strokovnih predmetov/ sporočila, večino besed v vsakdanjih sobesedilu ali z zunanjo sobesedila, poiska njihovo razlago pomočjo, v skanih in spletnih področij, • se igra z besedami. okoliščinah/v svojem • poišče razlago novih okolju, • uporablja preproste in manj znanih besed jezikovnih priročnikih in • z usvojenim besediščem na jezikovnih portalih, tvori ustrezna besedila • uporablja ustrezne skane ali digitalne v skanih in digitalnih za različne okoliščine in vprašalnice, vire (slikovni, tematski jezikovnih priročnikih, • razume (stalne) besedne slovar …), zveze/fraze in preneseno namene, upošteva načela • razume in uporablja • z usvojenim besediščem rabo besed, primerno dobrega sloga (živost, izraze za mentalna stanja • novo besedo zna tvori govorjena in svoji staros , jedrnatost, jasnost …). (vede , spomni (se), uporabi pri tvorjenju zapisana sporočila. razume …), povedi, • pozna in uporablja strategije za določanje • razume in uporablja • z usvojenim besediščem pomena (neznanih) vljudnostne izraze, tvori različna govorjena in zapisana besedila. besed, • razume in uporablja • usvojeno besedišče strokovne izraze s uporablja pri tvorjenju področij, ki ga zanimajo. novih besedil. | 7 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 6. gradnik: TEKOČE BRANJE Element gradnika: - tehnika branja - natančnost - hitrost - ritem - izraznost PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • polglasno ali glasno • (avtoma zirano) tekoče • tekoče, smiselno in čim • tekoče, smiselno, tekoče bere s skanimi in (glasno in ho) bere bolj knjižno bere daljša in razločno in knjižno pisanimi črkami zapisana neznana besedila, kompleksna besedila, pravilno bere raznovrstna besedila, z redkimi • upošteva stavčno • prilagaja tehniko in besedila, premori ali ponovitvami intonacijo, hitrost branja zahtevam • upošteva zvočne in vidne ter v ustreznem ritmu • prebere 70–80 besed besedila, prvine glasnega branja (glede na bralno gradivo), na minuto pri glasnem • pri glasnem branju (intonacija, hitrost, barva, • glasno bere s pravilno branju in 120 besed na upošteva zvočne prvine register, premori …). ar kulacijo glasov, minuto pri hem branju, govora (premore, • povezuje besede v • bere svoj rokopis, poudarke, intonacijo, besedne zveze/povedi, barvo glasu). • bere z redkimi premori, uporablja stavčno neustreznimi presledki intonacijo. in ponovitvami (95–98 % natančno) ter v enakomernem/ ustreznem ritmu. | 8 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 7. gradnik: RAZUMEVANJE BESEDIL Element gradnika: - branje/poslušanje z razumevanjem - iskanje, primerjanje, urejanje, organiziranje podatkov iz besedil - sklepanje, razbiranje bistva - povzemanje in vrednotenje besedil - uporaba bralnih strategij - uzaveščanje procesa branja PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • povezuje govorjene • sledi navodilom in • odgovori na vprašanja • odgovarja na vprašanja • prepozna namen, temo • prepozna vrsto in besede z nebesednimi usmeritvam, o besedilu na različnih na različnih ravneh in sporočilo ter okoliščine strukturo besedila in jo sporočili, • ob besedilu se odziva z ravneh razumevanja, razumevanja, nastanka besedila, poveže s sporočevalčevim • z govorom se odziva na govorom in nebesedno, • prepozna temo, • poišče bistvene podatke • v besedilu poišče namenom in temo, besedna in nebesedna • smiselno odgovori na okoliščine nastanka in podrobnos , bistvene podatke in • v besedilu poišče ključne sporočila. zastavljena vprašanja, besedila in sporočevalčev • povzame s svojimi podrobnos , besede/besedne zveze tvori vprašanja, namen, besedami, • prepozna odnose med in povzame bistvene podatke, • pripoveduje ob slikah in • najde bistvene podatke, • predstavi podatke z različnimi informacijami drugih gradivih. • razume sporočilo različnimi prikazi, besedila, • ob besedilu si zastavlja besedila, vprašanja na vseh ravneh • razume 90–95 % besed v • o besedilu oz. podatkih razumevanja in nanje • postavlja vprašanja, besedilu, (si) postavlja vprašanja na odgovarja, vezana na besedilo, vseh ravneh razumevanja, • besedilo poveže z • besedilo samostojno • besedilo ustno obnovi, izkušnjami, • odgovarja na vprašanja na različnih ravneh povzame in preoblikuje • uporabi strategije za • pozna in uporablja razumevanja, (parafrazira), razumevanje besedila. osnovne (nekateri tudi • podatke iz besedila kompleksne) bralne • besedilo samostojno razvršča, primerja, strategije za razumevanje obnovi in povzame, interpre ra, o njih sklepa, različnih vrst besedil. • podatke pojasnjuje, presoja, oblikuje hipoteze utemeljuje, oblikuje … tudi iz več besedil hipoteze ..., hkra , • vztraja pri zahtevnejših • vztraja pri zahtevnejših bralnih nalogah, bralnih nalogah,  | 9 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 7. gradnik: RAZUMEVANJE BESEDIL Element gradnika: - branje/poslušanje z razumevanjem - iskanje, primerjanje, urejanje, organiziranje podatkov iz besedil - sklepanje, razbiranje bistva - povzemanje in vrednotenje besedil - uporaba bralnih strategij - uzaveščanje procesa branja PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO • izbira in uporablja • pozna in uporablja ustrezne osnovne in ustrezne strategije za kompleksne bralne razumevanje vseh vrst strategije za razumevanje besedil, besedil, • uporablja znanje o • uzavešča lasten proces procesih/strategijah branja in učenja z branja za dobro bralno branjem. razumevanje, • uzavešča lasten proces branja in učenja z branjem, • na primerni zahtevnostni ravni razume besedila v različnih (maternih) jezikih ali v prvem tujem jeziku. | 10 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 8. gradnik: ODZIV NA BESEDILO IN TVORJENJE BESEDIL Element gradnika: - tvorjenje smiselnih in ustreznih govorjenih in zapisanih besedil o prebranem/poslušanem - uporaba prebranega v novih situacijah - uporaba ustreznih strategij za tvorjenje (govorjenih/pisnih) besedil PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • se besedno in nebesedno • tvori raznovrstna • govorno in pisno tvori • tvori povzetek • razpravlja o prebranem/ • razpravlja o prebranem odziva na slišano in besedila, jasna in razumljiva prebranega/slišanega, poslušanem besedilu in besedilu in utemeljuje videno, • o poslušanem/ raznovrstna besedila, • (na podlagi prebranega/ utemeljuje svoja stališča z svoja stališča z dokazi iz • pripoveduje o svojem prebranem besedilu • napoveduje na osnovi slišanega) tvori jezikovno dokazi iz besedila; besedila in konteksta, doživljanju slišanega/ sprašuje in izraža mnenje, podatkov iz besedila, ustrezna govorjena in • govorno in pisno ter • razloži, o čem govori videnega, • o poslušanem ali • izraža svoja občutja o zapisana besedila raznih jezikovno ustrezno tvori besedilo, ga razčleni • slišano/videno upodablja prebranem besedilu prebranem/poslušanem/ vrst12, besedila različnih vrst9, in povzame s pomočjo na različne načine, pripoveduje s svojimi videnem, • razlaga prebrano/ • besedilo razloži, razčleni, različnih strategij, • nebesedno gradivo besedami, • besedila oblikuje poslušano in o tem povzame vredno … • tvori smiselna, slogovno iz zgodbe/dejavnos • nadaljuje zgodbo, rokopisno in v elektronski razpravlja, s pomočjo različnih dodelana in jezikovno razporedi v smiselno napoveduje razplet, obliki ter jih izboljšuje • vredno besedilo in strategij, pravilna besedila raznih zaporedje. vrst, • na slišano/prebrano glede na povratne oblikuje odnos do njega, • besedilo ali njegove besedilo se odzove informacije (učitelja in svoje stališče utemelji z dele zna pretvori v • v besedila vključuje izkuš- na različne načine sovrstnikov). dokazi, nebesedno sporočilo nje, vedenje, interes …, (likovno, s plesom, z igro, • utemeljuje svoje (npr. graf), • upošteva namen, drama zacijo …). odgovore oz. odziv na • utemeljuje svoje naslovnika in okoliščine, prebrano, odgovore oz. odziv na • pri tvorjenju upošteva • besedila oblikuje prebrano, značilnos vrste besedila, rokopisno in v elektronski • besedila oblikuje • razume in pravilno obliki in jih izboljšuje rokopisno in v elektronski uporablja sklice, opombe, glede na povratne obliki. vire … kot del besedila, informacije (učitelja in • besedila oblikuje sovrstnikov). rokopisno in v elektronski obliki in jih izboljšuje glede na povratne informacije (učitelja in sovrstnikov). • pri tvorjenju besedil izbira ustrezne strategije. 12 Besedila raznih vrst: opisovalna, pripovedovalna, razlagalna, utemeljevalna … | 11 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 9. gradnik: KRITIČNO BRANJE Element gradnika: - prepoznavanje, presojanje, vrednotenje podatkov, dejstev in stališč v besedilih, avtorjevega načina pisanja - oblikovanje lastnega mnenja o besedilih z utemeljevanjem - presojanje besedil glede na dane kriterije - postavljanje kriterijev za kritično vrednotenje besedil - kritična uporaba virov PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: Izkaže tako, da: • prepozna temeljno • prepoznava domišljijski in • v besedilih ločujejo realni • razlikuje med dejstvi in • analizira in • povezuje in kri čno sporočilo preproste realni svet v besedilih ter in domišljijski svet, mnenji, argumen rano vredno vredno informacije v zgodbe. vlogo glavnih (književnih) • prepozna temo in • prepozna temo in vsebino besedila, različnih vrstah besedil, oseb v zgodbah, sporočilo/vodilno misel sporočilo/vodilno misel • razlikuje med dejstvi in • svoje mnenje utemelji in • prepozna/razume in ju podpre s podatki iz in ju vredno v skladu stališči, ga ponazori s primeri, temeljno sporočilo, besedila, s svojimi izkušnjami in • oblikuje mnenje, ga • najde bistvene informacije • postavlja vprašanja ob • izrazi svoje mnenje o občutki, zna utemelji oziroma v manj opaznih besedilu, prebranem besedilu, • vrednotenje besedila podpre s podatki in podrobnos h, precej prikri h v besedilu ali • izrazi mnenje o • besedila vredno v podpre s podatki/dokazi dokazi iz besedila, zasenčenih z zavajajočimi poslušanem/gledanem skladu s izkušnjami in iz besedila, • kri čno presoja različne informacijami; besedilu. občutki, • postavlja vprašanja o dele besedila (npr. • prebrano vredno glede • postavlja vprašanja o besedilu na višjih ravneh, nebesedni del), na dane ali lastne kriterije besedilu, • izpeljuje sklepe iz • informacije v besedilu za vrednotenje, • iz različnih podatkov različnih podatkov v kri čno presoja glede na • vredno kakovost v besedilu izpeljuje besedilu. dane kriterije ali glede na trditev v besedilu z preproste sklepe. lastne kriterije, vidika relevantnos in • primerja več besedil med sprejemljivos , seboj in jih vredno glede • oblikuje hipoteze in v na kriterije, besedilu išče argumente • samostojno oblikuje zanje, domneve na podlagi • prepozna napake v podatkov iz besedila ter argumen ranju in se jim jih utemeljuje, izogiba pri oblikovanju besedil,  | 12 Bralna pismenost | Opredelitev in gradniki 9. gradnik: KRITIČNO BRANJE Element gradnika: - prepoznavanje, presojanje, vrednotenje podatkov, dejstev in stališč v besedilih, avtorjevega načina pisanja - oblikovanje lastnega mnenja o besedilih z utemeljevanjem - presojanje besedil glede na dane kriterije - postavljanje kriterijev za kritično vrednotenje besedil - kritična uporaba virov PREDŠOLSKA VZGOJA OSNOVNA ŠOLA SREDNJA ŠOLA 1−3 let 3−6 let 1. VIO 2. VIO 3. VIO • samostojno, namensko, • informacije kri čno kri čno in odgovorno uporablja pri reševanju izbira in uporablja novih problemov, različne vire. • kri čno presoja in uporablja tradicionalne in nove bralno-pisne tehnologije in vire. | 13 Bralna pismenost Opredelitev in gradniki Avtorji: Milena Kerndl, Sandra Mršnik, Nina Novak, Romana Fekonja, Mira Hedžet Krkač, Mihaela Kerin, Darinka Rosc Leskovec, Marija Sivec, Nives Zore, Vladimir Milekšič, Andreja Čuk, Mirjam Stanonik, Bernarda Gaber, Andreja Bačnik, Janja Cotič Pajntar, Urška Fekonja Peklaj, Polona Vilar, Alenka Kavčič, Lara Godec Soršak, Dragica Haramija, Mira Krajnc Ivič, Karmen Svetlik, Sanja Slapar, Tjaša Prudič, Ksenija Leban, Nina Papež, Mateja Ceket Odar Jezikovni pregled: Milena Kerndl, Darinka Rosc Leskovec, Mira Hedžet Krkač Oblikovalec: Simon Kajtna Grafi čna priprava: ABO grafi ka, d. o. o., zanj Igor Kogelnik Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednici založbe: Andreja Nagode in Petra Weissbacher Spletna izdaja Ljubljana, 2022 Publikacija je dosegljiva na www.zrss.si/pdf/Bralna_pismenost_gradniki.pdf Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Gradivo je nastalo v okviru projekta OBJEM, 2016–2022, vodja projekta: dr. Sandra Mršnik. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 103314947 ISBN 978-961-03-0672-6 (PDF) | 14 | 15