DAVOR RODIN V Se enkrat o Heglu in Francoski revoluciji (Duhovna legitimacija driave) K velikemu prelomnemu dogodku - Francoski revoluciji1 - se je Hegel vračal v vseh obdobjih svojega filozofiranja. Najprej v mladostnih teoloških spisih (Theologische Jugendschriften), potem v Jenaer Realphilosophie, pa v Fenomenologiji duha, Filozofiji zgodovine. Filozofiji prava in nazadnje v svojih obsežnih poznih Predavanjih o filozofiji religije (Vorlesungen uber die Philosophie der Religion). Za ta pozna predavanja je značilno, da Hegel v njih Francoske revolucije ni izpeljeval iz biti kot duha s pomočjo dialektične špekulacije, ampak je idejo svobode, ki se je zgodovinsko uveljavila v Francoski revoluciji, omejeval na funkcijo duhovne legitimacije moderne države. V teh predavanjih mu potemtakem ni šlo za to, da bi Francosko revolucijo pojasnil iz biti spekulativne ideje; bolj mu je bilo do tega, da z njenimi pridobitvami legitimira moderno nemško državo neodvisno od religioznih predpostavk. Gre seveda za značilno nemško duhovno legitimiranje države, nikakor pa ne za njeno praktično-politično legitimiranje. Na podlagi takšnega nepolitičnega in apolitičnega duhovnega utemeljevanja je Hegel hkrati prejudiciral in sklepal o nadaljni politični usodi Nemčije in njej bližnjih držav. V novoveški delitvi Evrope je Nemčija dobila osrednje mesto med katoliškim Zahodom in pravoslavnim Vzhodom. Luteranska tradicija, kiji sledi tudi Hegel, v Francoski revoluciji ni videla samo utelešenje novoveškega načela svobode, ampak tudi utelešenje starega poganskega načela, ki se je ohranilo v katoliški ponitnosti- Bit katolištva, v kateri se je ohranilo poganstvo kot kulturno-zgodo-vinsko dejstvo, prepoznava Hegel v razcepu med Bogom in človekom: »Smisel katoliškega kulta ni uživanje v enotnosti božanskega in človeškega, temveč v preseganju njune razcepljenosti... Kult tako dobiva podobo pokore, spokoritve. Ta pa se godi skozi kesanje in spoved, žrtvovanje in obrede, s katerimi človek pokaže, da mu je resnično do tega, da se odreče svoji osebni volji«.' Ta nesebičnost je tolikšna, da proglaša človeško dejavnost za nekaj, kar ni sveto, pridobivanje bogastva pa za nekaj sramotnega. »... od človeka, če nekaj ima, se celo zahteva, da svojega imetja z delom ne povečuje, ampak ga podari revnim, zlasti pa cerkvi, se pravi tistim, ki ničesar ne delajo in ničesar ne počenjajo«.4 Ta razcep človeka in Boga, subjektivne svobode na eni strani, in zahteva po ponižnosti in pokornosti na drugi strani, vplivata na razmerje med državo in katoliško religijo. Hegel kot protestant in državljan v modernem pomenu besede je prepričan, da mora individuum v državi kot najvišji obliki skupnosti uživati svojo pravno zajamčeno svobodo. Za Hegla je država uresničena oblika ideje svobode. Tako opredeljeni svobodi v državi nasprotuje katoličanstvo s tezo. pravzaprav z religiozno dolžnostjo, po kateri svoboda ne sme biti najvišji smoter človekovega življenja, ampak se mora človek podvreči strogi pokorščini in zdržati brez lastne volje: »... še več, v vesti in ' Primerjaj F. M A. Migncl. Povijeit Franoiske revolucije, 1789-1815, Malica Hrvatska 1892. 1 To protestantsko načelo cnotnoui znanja in vere poudarja tudi Man, ko nasprotuje katolilkemu lotevanju človeka in Boga in proglaia Smitha a Luthra politične ekonomije Gl. Mart. Die Frucnichnften. KrOncr. Stuttgart 1964. sir. 22S. 1 Hegel. Vorlesungen uber die Philosophie der Religion. 8d. I . str. 27. Felii Meincr Verlag 1966. 4 Hegel, ibid ur 307. 293 Teorija in praksa, let. 28, tt. 3-4. Ljubljana 1991 v najgloblji intimi se mora odreči svoje osebnosti in odvreči svojo svojskost«.» V katoliških državah zato pride, po Heglu, do boja med načelom političnih svoboščin v državi in med verskimi dolžnostmi pokornosti božjemu gospodarju. Ta boj med načelom političnih svoboščin in versko poslušnostjo se resnično ne more odloČiti.» »Religija terja ukinitev volje, posvetno načelo pa se na njej utemeljuje... Religija kot cerkev v takšnem primeru lahko ravna pametno in od zunaj popusti, kar pa seveda pomeni, da tedaj duh zapade v nedoslednost... Tako so, na primer, Francozi vztrajali pri načelu posvetne svobode in s tem dejansko zapustili katoliško vero, zakaj le-ta ne more od ničesar odstopiti, pač pa dosledno terja brezpogojno pokornost cerkvi. S tem država in cerkev stopita v razmerje protislovnosti. Francozi so v tem primeru religijo zavrgli, naj se znajde kakor ve in zna. Postane samo stvar posameznika, nekaj, za kar se država ne briga - zato se potem reče, da religije ne smemo mešati z ustavo države.' Tako je v revolucijskem času v Franciji nastal ateizem in sicer kot nova religija. Tudi Marx je spoznal nerešlji-vost spora med teisti in ateisti in je zastavil zgodovinsko odločilnejše vprašanje, namreč, zakaj so eni ljudje verni in drugi ne. Ta zahteva - da bi na tako zastavljeno vprašanje zgodovinsko odgovorili - je bila plodna vse v naš čas. Herman Lübbe na primer, ki nikakor ni Marxov učenec, meni, da obstajajo vprašanja, na katera je mogoče odgovoriti samo zgodovinsko, namreč s pripovedjo. To, da je v FR ateizem prerastel v religijo in je bila svoboda povzdignjena v božanstvo, se je, po Heglovem mnenju, zgodilo zato, ker država ne more obstajati samo na podlagi formalnih zakonov (pravna država), ampak potrebuje tudi najgloblja prepričanja svojih državljanov. Cc ta prepričanja niso ne katoliška in ne krščanska, dobijo obliko neke druge ideologije, nazadnje celo ateizma. Takoimenovana pravna država, ki bi državljane prepustila na milost in nemilost sodnikom in bi bila tudi sama samo pravno nadzorovana, je po Heglovem mnenju nesprejemljiva, ker »... ne vlada zakon, ampak ljudje storijo tako, da zakon vlada. Ta človeška potrditev zakona je nekaj konkretnega; volja ljudi in njihova spoznanja morajo storiti svoje«.« Ljudje imajo od vekomaj svoja prepričanja, pa čeprav so omejena zgolj na njihov osebni interes. Pravna država zato dejansko ne more funkcionirati, ker ali privatni interesi posameznikov ali pa obči interesi države vedno znova zmagajo nad zakoni. Hegel proučuje FR predvsem skozi nasprotje med načelom svobode in načelom vere, se pravi skozi nasprotje med državo kot uresničenjem ideje svobode in religijo kot prakso vdanosti in pokorščine nebeškemu gospodarju. Kritiko starega fevdalnega reda Evrope zastavi Hegel s svojo kritiko katolištva kot duhovne podlage ali legitimacije te stare vladavine. Za staro fevdalno Evropo je veljalo, • »... da zakoni, da aristokracija in ustava države izhajajo od Boga: s tem so zakoni avtorizirani z najvišjega mesta, ki si ga je sploh mogoče zamisliti.«* Zakoni države so utemeljeni v božji volji in so zato nespremenljivi, kar pomeni, da jim je mogoče samo slediti in sicer tako, da poslušamo božjo besedo. Bogoslovje (teologija) in bogočastje sta tako edini poti za oblikovanje človeških odnosov v fevdalni politični skupnosti: »To je mogoče izreči na naslednji način: bogu se pokoravamo tako, da spoštujemo zakone in aristokracijo (vrhovništvo), se pravi tiste sile, ki tvorijo drža- ' ibid. ar. 307. * Hegel posebej poudarja. da je drtava duhovna in ne poliuijia oziroma pravna skupno«. Sodobni ustavni patriotizem je Heglu te tuj- Poudarja: -Drtava temelji na nravstvenem prepričanju, le to pa na religioznem « Hegel. EnzyUopidia. ur 432. 552. Felii Meiner 1959. 7 Hegel. Vorlesungen Ober