S, številka. Maribor, dne 26. januarja 1917. Letnik IX iMarožidaa listat — Oj5o leto . , K 10*— :f©? Ida . četrt leta Mesečno, . 3— . 2*50 . 1- ftmaj Avstr!]«: —— 'Cdo leto . , 15*~ ^«»amszne Številke — tO v!»ariev. 'J?«dniStvo in «pravnlStvo: Maribor %roika ollea. S. — Telefon Si. 113. Neodvisen političen list za slovensko ljudstvo. | Wilsonova mirovna načela. Priprave za vojne kuhinja po mestih in industrijskih krajih, — Na bojiščih hud mraz. — Uspešni napad nemških det na ruške postojanke ob reki Aa. ~ Francozi poši jajo svoje dete na italijansko bojišče. — Južna Avstrija* MM mnogoštevilnimi predlogi, kako bi se naj Avstrija nanovo preuredila, se nahaja tudi predlog, M želi, da se notranja uprava Avstrije kolikor mogoče centralizira, vsled česar bi sicer naj posamezne deželne meje ne izginile, vendar pa se zložilo več dežel v eno upravno celoto. Tako bi se centralizem lahko mnogo strožje izpeljal, kakor pa če ostanejo različna namestništva in predsedstva po posameznih deželah. Glasom teh predlogov bi se naj ustvarila tudi na jugu posebna upravna celota, ki bi se naj i-menovala Južna* Avstrija. Ko so pred kratkim nemški koroški poslanci z-borovaJLi v Celovcu in sta jim Dobernig in dr. Anderer razlagala svoje načrte, je padla tudi beseda: Južna Avstrija. Koroški poslanci so zahtevali, da se mora tudi Koroška pridružiti Južni Avstriji. Iz tega smo izvedeli, da se tudi v krogu nemških alpskih poslancev .nahajajo privrženci te ideje in da se bojijo, da bi Koroška ne prišla zraven. Južna Avstrija bi po mnenju reformatorjev, ki sedaj v Avstriji lezejo kakor gobe po dežu na dan, oaj obsegala Štajersko, Koroško, Kranjsko, Goriško, Trst in Istro, Te .dežele skupaj bi naj tvorile eno u-pravno skupino. Po domače povedano, bi naj te dežele skupaj imele samo eno namestništvo Kaj pa pomeni Južna Avstrija v narodnostnem pcmenu? Računimo! Štajerska ima i,po zadnjem ljudskem štetju) 409.084 Slovencev in 1,034.473 Nemcev; Koroška 82.212 Slovencev in 313,988 Nemcev; Kranj- LIS TUL m Ljudska prerokovanja o vojski Kmetski stan bi bil pesem sama, če ne bi bil »d nekdaj združen s tako vehkimi napori in velikim trpljenjem. Ni ga menda stanu, ki bi bil tako raznoličen po svojih opravkih, kakor je kmetski stan. Tudi najtežja kmetska dela, pri katerih ljudje telesno veliko trpijo, spremlja vesela pesem, neizčrpna pesem božje narave, naj jo drobijo veseli in šegavi mlat či, da se razlega od vasi do vasi, naj jo režejo kakor škrjančki zgodnji, uka,j oči kosci ali jo diha od slabotne leščerbe razsvetljena kmetska soba ob zimskih večerih, ko brnijo kolovrati in dedek pripoveduje pravljice. Kako suhoparno, enolično je nasproti temu o-pravilo uradnika ali tovarniškega delavca. Zato se ljudsko mišljenje snuje na kmetih, kjer bujno cvete fantazija in se misli vglobe v človeško življenje. Moderno, stroju podobno, nemirno življenje po mestih in v tvornicah, ki se skokoma giblje od predmeta do predmeta in si ne da časa za razmišljanje ali pa le hladno računa kakor trgovec, je umiranje vesele du Še, pogrebanje poezije. In čim bolj prodira na kmete duh in mišljenje meščanstva, tem bolj gine vesela stran kmetskega stanu in tem bolj se čuti njegova butara. Važno mesto v ljudski fantaziji so zavzemale ljudske prerokbe, ki so se ohranile v našem ljudstvu najbolj pristne v krajih, ki j.ih je moderna kultura še najman j obliznila. Ljudske prerokbe se naslanjajo de- ska 490.978 Slovencev ter 35.008 Nemcev; Primorsko 266.614 Slovencev, 227.188 Hrvatov ter 334,152 I-talijanov. ostalo druge narodnosti. Južna Avstrija bi torej imela okroglo 3,300.000 prebivalcev; med njimi okroglo 1,400.000 Nemcev, o-kroglo 1,450.000 Slovencev in Hrvatov ter okroglo 340.000 Italijanov. Jeziček na vagi ,b, torej tvorili I-talijani. Ako se to razmerje pogleda, je nam še lfc prav razumi Ivo, zakaj koroški Nemci v imenu nemštva odločno zahtevajo, da pridejo k Južni Avstriji. Južna Avstrija onim, ki poznajo avstrijsko z-godovino, ni nova tvorba. Navajeni smo le imenovati to enotno upravo: Notranjo Avstrijo. Tako čitamo, da sta se brata Albreht in Leopold po dolgem pogajanju leta 1379 v samostanu Neuberg ob Murici pogodila, da bo Albreht obdržal Gornjo in Dolnjo Avstrijo, Leopold pa dobi Notranjo Avstrijo, h kateri je spadala Štajerska, Koroška, Kranjska, Slovenska marka in Istra. Avtonomističen princip je zmagal v prvič nad centralist.čilim. Pod Ferdinandom I. zopet čitamo o upravni delitvi Avstrije. ‘Nujstarejšemu sinu Maksimilijanu je dal Češko, Ogrsko in Avstrijo drugemu sinu Gornjo Avstrijo (Tirolsko ter Prednjo Avstrijo) in tretjemu sinu Karlu Notranjo Avstrijo. Pozneje pa se je začela nagibati notranja politika k centralizmu. Ustanovili so se za Gornjo in Notranjo Avstri.o skupni najvišji upravni uradi. Pod Marijo Terezijo je centralističen duh popolnoma zmagal ■— skupna državna Ideja je premagala princip teritorialne delitve. V slovenski politiki srečavamo idejo Notranje Avstrije na Koroškem pri Einspielerju. Izdajal je ee- 1 lo list „Innerösterreich." Einspieler je bil prepriča* j nja, da bi le taka federalistična tvorba omogočila, da pridejo tudi koroški Slovenci k drugim Slovenoem. Čeprav je pozneje pustil podčrtavanja te ideje, vendar se ni nikdar odkrito ogreval za Zjedinjeno Slovenijo, ki :e po drugih slovenskih kronovinah slavila svoje zmagoslavje. Računal je, da bi koroške Slovence iz narodnogospodarskih ozirov, utemeljenih v geografski legi, vsled katere gravitira Gornja Koroška v Beljak, Spodnja Koroška v Celovec, težko bilo dobiti v Zjedinjeno Slovenijo. Sedaj njegovo idejo propagiraj^ Dobernig iu Angerer, Kako bi se čudil pokojni Einspieler, ko bi sedaj vstal'iz groba in videl, kako se je zopet zasuknila politika. Svojega mnenja nočemo izražati, hoteli smo le informirati. Novi poslaniki. Naš poslanik v SvicL baron Gager n se je odpoklical. Na njegovo mesto je prišel Aleksander baron M u sul in, o katerem upamo, da bo svoje važno mesto v Bernu v polni meri izpolnjeval in ne bo svojega znanja o švicarski politiki in pol.tiki sosednih držav zajemal samo iz „Neue Freie Presse.“ V sedanjem trenotku pa ima švicarski poslanik izredno važno misijo. Izvanreden poslanik v Varšavi je postal Štef. U g r o n pl. Aranfalva. Vodstvo monakovskega poslaništva je prevzel grof Douglas Thurn-Valsa-ssina. Nizozemski poslanik G i s k r a je odpoklican, na njegovo mesto je imenovan Ludovik grof S e c h e n y. Za poslanika v Sofiji je imenovan O. BwrjQttwaaiifw»—im~ •i'iii»aaa«o»re>3CfiK)ü loma na sveto pismo, povečini pa si jih je ustvarila bogata in zdrava ljudska fantazija; po nekem zdravem nagonu je videlo ljudstvo bodoča razvoj človeštva, napravljalo si počasi, pa sigurno dobro sodbo o človeškem napredovanju. Ljudstvo je opazilo, da z napredkom v gospodarskem m prometnem življenju ne koraka vštric nepokvarjenost, poštenost in versko življenje človeštva. Zato je videlo v modernem življenju le slabo stran, ne pa tudi dobre strani istega. Pri tem je uporabljalo ljudstvo sporočila svojih pradedov iz domače zgodovine, seveda prikrojena po svoji fantaziji, kakor n. pr. o kralju Matjažu, ki da spi pod goro Peco in čaka trenotka, kdaj da naj pride pomagat' cesarju, ko bo v stiski. Kralja Matjaža si je ljudstvo ustvarilo iz ogrskega kralja Matija Korvina (1458—1490), ki se je priljubil ljudstvu zavoljo svoje pravicoljubnosti; občudovalo jo pa v njem tudi njegove zmožnosti kot vojskovodja in mu je o-hranilo hvaležnost, ker je potisnil iz Bosno Turke, ki so od tam vpadali v naše dežele. Tako globoko se je vkoreninil ta leta 1490 umrli vladar v mišljenje slovenskega naroda, da je dobil celo mesto v sedaj-ni svetovni vojni. Tudi v sedanji, svetovni vojni še žive med narodom prerokovanja. Ljudstvo je po nagonu čutilo, da sebičnost ljudi, krivičnost narodov in njihov pohlep mora izcirrvti veliko vojno. Fantazija si je seveda spredla vsemogoče naravne spremljevalke vsake večje vojne, hude čase, sfske; mnogo posameznosti iz teh prerokovanj pa je gotovo nastalo pozneje, ko so prerokovana dejstva že nastopila, kakor n. pr. da bodo orožniki nosili „Špičaste kape“ itd. Zato imajo ta prerokovanja, v kolikor povedo to, za kar ni treba preroškega duha. ampak kar narekuje o bodočnosti sodba trezne pameti, resnično podlago, drugo pa je gola pritiklina ljudske domišluie. Tako so se ohranila v Selah in Slovenjem Plajberku prerokovanja o svetovni vojni, ki jih vsled cenzure smemo le toliko objaviti, v kolikor niso vz-nem.rjevalna za tiste, ki verjamejo vsako ljudsko prerokbo, kakor da bi bilo te prerokbe razodete od sv. Duha, kakor so svetopisemske prerokbe. To ljudsko prerokovanje pravi: Prišle bodo še velike spremembe in novosti. Vpeljale se bodo nove mere, nove vage in nov denar, da se nikdo ne bode spoznal več. Ob cestah bodo nasipali grobove in postavljali stebre, po katerih se bo iz enega mesta v drugo govorilo. Žandarji bodo špičaste kape nosili. Kača bo na Koroško glavo pomolila, črn bik bo po Rožu tul i. Iz vsake beraške bajte bo prišla „frava“ ven in hlapec se od gospoda ne bo poznal. Od vsega in vsake malenkosti se bo davek pobiral in celo kruh bo obdačen, V spodnjih krajih bo začela ena glavnja (na e-nem koncu ogorel kol iz kresa)- tleti, najmanjši kral-iič se bo vzdignil in kres se bo zanetil čez in čez, da bo ves svet v ognju. Hudi časi bodo nastopilil ko bi imel biti (namreč cesar), pa ne bo. Vojska z Rusom se bo začela, ko se bo pšenica žela in potem bo volna draga. Turške kamele bodo Reno pile. Prišli bodo časi, ko bo tisti boli srečen, ki nič nima, kakor pa bogatin. Ko bo naš cesar v stiski, bo prirasla kralju Matjažu brada trikrat okoli mize. On je bil zasut z vojsko pod Gnilim mor’em, ker se je vzdignil proti Bogu. Cas pokore bo notekel; on se bo vzdignil s celo vojsko, katere je toliko, da bi morje posušila, prišel našemu cesarju na pomoč in slavno zmagaL Mir pa se bode sklepal na Sovrškem polju pod lipo, ki ima sedem vršičkov. Tam se bo mirilo sedem — kraljev. Potem, bo prišel preobrat. Začela se bo druga „vera“, večja prijaznost in ko se bosta na cesti srečala najhuiša sovražnika, se bosta objela, in nagovorila: „Bratec, kje si Ti bil, da si še živ?“ — —. gi“of Czernini, Gro! Aleksander H o y o s ]e pri-deljen poslaništvu pri danskem in norveškem dvoru v Kodanju ter poslan v Kristijanijo. Načelnik pisarne zunanjega ministra je postal grof Ferdinand C o-11 o r e d o - M a n n s ! e 1 d. Tudi iz teh imenovanj ln sprememb se spozna, da' veje pri nas nov, osvežujoč veter. Zborovanj« katoliške ž§a ske organizacije. Dunaj, 22. januarju. Nižja-Avstrijska ima dobro razvito organizacijo katoliških žen. Razdeljena je ta organizacija na dvoje: na skupino v mestih, trgih in industrijskih krajih in na posebno društvo kmetskih žen in gospodinj. Mestna skupina šteje 45, oaa na kmetih pa 79 krajevnih odsekov. V soboto, dne 20. in v nedeljo, dne 21. januar ja t, 1. se je v St. Hipolitu vršil prvi občnOior društva kmetskih žen. Udeležba je bila izredno obilna. Udeležile so se zborovanja tudi gospe iz mest. Kot gostje so bili navzoči tudi zastopniki ministrstva, deželnega odbora in drugih zastopstev. Shod so 'počastili s svodm obiskom še tudi škof dr. Rössler. kne-ginia Starhemberg, mnogo grofic in baronic ter več državnih in deželnih poslancev. Cilji organizacije so: Združenje kmetic v svr-ho gospodarske, socialne in kulturne povzdige žen-stva na kmetih. Tem ciljem primerni so bili tudi posamezni reierati na zborovanju. V gospodarskem o-ziru stremi organizacija za tem, da se povzdigne produkcija kmetskih in gospodinjskih pridelkov, in sicer v prvi vrsti po boljši strokovni izobrazbi, po obligatnem poljedelskem in gospodinjskem poduku v Šolah i.n po poduku na potovalnih slučajih. Organizacija ima tudi namen, da bi se z ož„im stikom in večkratnim shajanjem kmetskih in mestnih žen premostila razna nasprotstva, ki se že od nekdaj, posebno pa v sedanii vojski, odpirajo med mestom in deželo. Nadalje stremi nova organizacija na Nižje-AvstrFskem pred vsem za tem, da na kmetih zopet oživi domačo obrt: gojitev lanu in konopelj, tkanje, predenje itd. Govori, ki so se govorili na tem zborovanju, so razpravliali o tah-lo predmetih: „Beg z dežele in boj proti njemu“ (baronica Wen-sern). „Kmetica kot produeentinja in konsumentin j a“ (groiicaWalterskirchen), „Po-vzdiga stanovske zavesti p r j km e it i-c i“ (gospodična Asunta Nagi), „S lužbene in plačilne razmere na deželi“ (ravnatelj Göhlert), „O p o 1 j e d e 1 s t sv u i .n njegovi p r e o s n o v 1“ (dr. Fr. Sommeregger), „D o m o -vinsko varstvo in deželnakultura“ (ravnatelj Albrecht), „S' o c i a 1 n o skrbstvo na deželi“ (gospa dr. Seitz), „Z a d r u ž n 1 š Dv o na deželi“ (poslanec in dekan Bauchinger). Točke, o katerih se je razpravljalo na tem z-borovanju. so dejanske vrednosti tudi za nas. To zborovanje nam more služiti za zgled, kako tudi v vojnem času lahko deluje nepolitična organizacija« O miru. Wilson je zopet govoril. Tokrat je svojo modrost izlil v posebno poslanico na senat Severnoameriških Združenih držav. Wilson v poslanici modruje, kako bi se dal svet nanovo urediti. Njegove ideje so utopistične. V političnem oziru je poslanica seveda mnogo bolj naklonjena ententi nego nam. To je žo stara reč, da se Wilson kot Anglež in soudelež-nik pri dobičkanosnih municijskih tovarnah v kritičnem trenotku vedno nagne na ententino stran. Vendar tudi take utopistične ideje, kakor jih razlaga Wilson, ne škodijo mirovni misli, ampak jo podpirajo in razširjajo. Drugi mirovni pojavi niso nobenega posebnega pomena, vendar jih prinašamo, da so naši čitatelji poučeni. Wihonova po*hm >a. Predsednik Wilson je poslal dne 22. januarja na severoameriški senat sporočilo, v katerem mn razlaga svoje misli o miru, Wilson pravi, da morajo biti narodni svobodni m jedna kopra v-n i. Narodi si naj sami izvolijo obliko svoje vlade. Morja ne smejo biti posest nekaterih narodov ali držav, ampak morajo biti pristopna in svobodna za vse države. Pogoj za trajen mir je, da se da vsem narodom jamstvo, da bodo lahko nemoteno, prosto in neogroženo občevali med seboj. O boro ž e v a n j a na morju in na suhem se morajo o -mejiti. Brez žrtev in odjenliivosti je mir nemogoč. Vsi narodi naj v bodoče opustijo navade, da bi st združevali v posebne tekmovalne zveze za svetovno gospodstvo. Wilson torej predlaga: „V 1 a d a se naj samo v soglasju z ljudstvom, morja naj bodo prosta, oboroževanje na suhem i n n a m o r i u se naj omeji. Oborožena sila naj bo sa - mo sredstvo za v.z d r ž e v a n j e red a, ne pa orodje za napadanje ali sebi e n o nasilnosti.“ Razni glasovi o Wilsonovi poslani du Käj pravijo Angleži? Angleško časopisje je Wilsonovo sporočilo s-prejelo dokaj prijazno. „Daily News“ pravi n, pr. med drugim, da Wilsonov predlog stremi za tem, da se Rusiji zagotovi dohod do Sredozemskega morja, Avstriji pa se zasigura tudi v bodoče prosta pot d o A d r i j e Kaj pravijo Francozi? Pariški listi naglašajo, da je Wilsonov predlog posebne važnosti, a pomeni samo neizvedljive sanje. Tudi četverosporazum je mnenja, da je trajen mir mogoč le na podlagi pravičnosti in svobode. Zavezniki pa vstrajajo pri svojem sklepu, da mir pred popolno zmago četverosporazumovih armad ni mogoč. Kaj pravijo Italijani? Italijanski listi pravijo, da je Wilson istega m-nenja kot četverosporazum, ko naglaša ravnoiste temeljne pogoje za trajen mir: svoboda narodov. Listi naglašajo. da ima gotovo Wilson v mislih načrt, da morata Avstrija in Nemčija odstopiti vse one dežele, k er prebivajo drugi narodi, n. pr. Francozi (Alzacijo in Lotarinško), Italijani, Poljaki, Rumuni, Cehi, Jugoslovani itd. Kaj pa nemško časopisje? Nemško časopisje je Wilsonovo sporočilo sprejelo precej hladno. Berolinski listi n. pr. naglašajo, da so Wilsonovi predlogi le manjšega praktičnega pomena. „Kölnische Zeitung“ pravi, da je besedi o Wil-sonovega sporočila dospelo v Nemčijo le v pomanj-kiiivi obliki. List dvomi, da bi imeli ti predlogi kaj dejanskega uspeha. Glasovi švicarskih listov. „Journal de Geneve“ pravi, da se Wilson premočno vmešava v svetovni prepir in je v svojem s-, poročilu nastopil odločno, skoroda poveljujoče. Sedanji Wilsonov predlog je prišel prezgodaj. Wilson je šel predaleč in se je bati, da se bo vsled tega cela mirovna akcija ponesrečila, „Guerre Mondiale“ piše med drugim, da so Wilsonovi mirovni predlogi ravno isti, kakor si jin misli švicarski zvezni svet. Wilsonovo sporočilo pa bo skoro gotovo v obeh taborih zadelo na glasen odpor. Italijanski katoličani za mir. Polemika italijanskih interveneijon'stov proti katolikom postaja vedno ostrejša. Cenzura nastopa proti tej polemiki izredno mio. Sicer pa sovražniki katoličanov priznavajo, da je bilo rimsko zborovanje katoliških organizacij ogromen nastop italijanskih katolikov, ki so prijazni mirovnemu gibanju. Angleško ljudstvo za mir. r^s^;zT-r V nasprotstvu z raznimi izjavami angleških vladnih krogov proti miru poroča list „Daily Mail“, da dobiva dnevno veliko število dopisov, ki vsi priganjajo list, naj piše v mirovnem smislu. V Londonu se dan za dnevom vršijo dobro obiskana zborovanja za mir. Kot glavna govornica nastopa navadno voditel,ica sufragetk, Pankhurst. Angleške izvenevropske dežele za nadaljevanje vojske. Kakor se iz Londona poroča, je ministrski predsednik Nove Zelandije, Massey, imel v Londonu dne 21. januarja javen govor o vojski in miru. Massey se je med drugim sledeče izjavil: „Konec vojske >e še daleč, čeprav bi mir že jutri lahko imeli. ako bi le mi (Angleži) hoteli. A mi niti še približno ne mislimo na to, da bi sprejeli mirovne ponudbe, ki bi nam jih stavila Nemčija, M i, (AngiežP moramo v tej borbi tako dolgo vstra-j a t i, da nasprotnika popolnoma premagamo.“ Massey je nato opozoril navzo :o, da se bo tekom meseca februarja v Londonu vršila velika britska državna konferenca, ki bo sklepala o popolni solidarnosti vseh, v Veliki Britaniji zadruženih držav in dežel. Že naprej vas lahko zagotovim, da bodo vse angleške izvenevropske države in kolonije za nadaljevanje vojske proti Nemčiji.“ Finančni minister Nove Zelandije, sir Jožef Ward, je povdarjal, da je prebivalstvo angleških dežel in naselbin popolnoma edino v tem, da se še sedaj ne sme skleniti miru, ker je še prezgodaj. Angleži so si naročili, kakor je iz teli dveh iz-iav razvidno, ministre iz izvenevropskih britskih pokrajin, da jim delajo propagando za nadaljevanje vojske. Bolgarija in vprašanje miru. Bolgarski minister PeSev je dne 21. januarja, iz:avil nekemu časnikarju: Ko je četverosporazum na noto naših zveznih držav in na noto severameriškega predsednika posmehljivo odgovoril, so nadaljne mi- rovrie ponudbe od naše strani j>0polnoma brezpredmetne. Ako bi namreč hoteli mi odgovoriti četvero-sporaziimu tako, kakor je odgovoril on, potem bi morali rili zahtevati n, pr, tudi osvoboditev T ndije.. - V-prašanje miru pa se bo kljub četverosporazumbvemu odgovoru razvijalo naprej, dokler se končno ne bode ugodno rešilo. Do tedaj se pa bodo naše iu naših zar veznikov čete borile kakor dosedaj in bodo prizadja-le sovražnikom občutne poraze ter svojo domovino tar ko sijajno branile kot dosedaj. Car— knezu Gaiicinu. Car Nikolaj je poslal ministrskemu predsedniku knezu Gaiicinu sledeči odlok: »Poverivši Vam odgovorno mesto ministrskega predsednika, smatram za potrebno, da Vas opozarjam na sledeča važna vprašanja V sedanjem trenotku obrata velike vojne se obračajo misli vseh Rusov brez razlike narodnosti in stanov na hra-b o, zmagoslavno obrambo domovine in pričakujejo s veikansko napetostjo odločilnega spopada z nasprotnikom. V popolnem sogla ju z našimi zvestimi zavezniki opustite vsako misel na kak mir pred končno zmago. Prepričan sem trdno, da bo ruski narod, ki prenaša s samozatajevanjem vsa bremena vojne, izpolnjeval svojo dolžnost do kon ca, ne da bi se ustrašil kakih žrtev« Prirodni pomožni viri naše domovine so neizčrpni in izklju čujejo nevarnost kakega izčrpanja dežele, kakor se očividno pojavlja pri naših nasprotnikih. Tem večjega pumena pa je za to ureditev v sedanj.h po gojih tako važnih vprašanj preskrbe z živili. Radi tega naročam predvsem v Vaši osebi združeni vladi, da naj skrbi tako za preskrbo vanje naše hrabre armade, kakor, tudi za olajšanje neiogibnih preskrbovalnih težkoč za fronto. Računam s tem, da bo skupno delovanje vlade osredotočeno na uresničenje odredb na široki podlagi. Vprašanje preskrbovanja armad in prebivalstva zahteva tako soglasje med odredbami vseh oblasti na fronti kakor v zaledju kakor tadi soglasje z ministrskimi uradi Nadalno vprašanje, ki mu pripisujem veliko važnost, oi sloja v nadaljnetn zboljšanju prevažanja tako po železnicah kakor po rekah. Ministrski svet naj izdela tozadevno odločilne odredbe, ki bodo popolnoma zasigorale izkoriščanje prevažanja, da bosta tako armada kakor prebivalstvo pravočasno preskrbljena z vsem potrebnim. Opozarjajoč na ta važna vprašana pri predstojećem delovanju, sem trdno prepričan, da bo državna duma rada podpirala dela ministrskega sveta pod Vašim predsedstvom, ker jo navdaja samo ena želja. naj se nadal uje vojska do zmagovitega konca. Pri organiziranju gospodarskega življenja dežele bo imela vlada nenadomestljivo podporo v zemstvih. ki so tako v mirovnem kakor tudi vojnem času dokazala, di imajo spoštljivo v spominu tradicije mojega pradeda nepozabnega spomina, carja Aleksandra I.« V letu 1917 se sklene mir? Iz Kodanja se dne 23. januarja uradno poroča: V skandinavskih državah so pripravljeni na brezobzirni nemški podmorski boj in na poostritev angleške blokade. Usoda vojske se bo, naj se razvije pomorski boj tako ali tako, odločila na vsak način na zahodu. Preskrbovanje osrednjih velevlasti z živili bode potem, ko je enkrat po njih armadah dosežena Odesa, za đelj časa zasigurana. V Skandinaviji se leto 1917 splošno označuje kot leto miru. Kaj bo 2 invalidi?" Med onimi, ki jih je svetovna vojska najbolj o-nesrečila, so gotovo invalidi, vojaki, ki so izgubili roke ali, noge ali drug za delo neobhodno potreben telesni ud. Nesrečne so res družine, ki so obubožale vsled hude draginje, pa to se bo znabiti še nekaj popravilo. Odprlo se bo delo, zaslužka bode veliko, draginja bo ponehavala. Sirotne bodo ostale vdove, ki jim je padel mož, opora družine, in jim zapustil nepreskrbljenih otrok. Tudi te se bodo opomogle. Dobivale bodo pokojnino, nekatere se bodo vnovič' omožile in otroci bodo doraščali in si služili sami kruh. Nekaterim se najbolj smilijo vojaki, ki so padli. Pa se zdi, da so invalidi skoro še več i siromaki. Oni, ki so obležali mrtvi, so kmalu prestali bolečine, nekateri v trenutku, dočim invalidi trpe in bodo trpeli celo svoje življenje. Popreje mlad fant, korenjak in zdrav, močan, povsod priljubljen, sedaj pa brez rok, slep, nikamor ne more, delati ne more in tak bode o-stal vedno; ali to ni bridko! Ni čuda, da si želi ta ali oni, da bi bil mrtev obležal na bojišču. Kaj bo z njimi? V prejšnjih časih so dobili lajno, pa so hodili od hiše do hiše in so prosjačili. Ali bi naj bilo sedaj enako? To bi bilo pač krivično, u-mazano. nehvaležno, nečloveško. Ničesar niso zakri- 26. farmarja 1917. vili, najbolje svoje moči so dali državi, se žrtvovali za druge, sedaj naj pa prosijo za božjo voljo miloščine. Grdo nehvaležno bi, se izkazala država, Če bi jih pustila brez zadostne pomoči» Kako bi „im moralo biti hudo, ko bi videli, da so vsem le v nadlego, le vsiljivci, da se jih vse ogiba, jim vse želi le smrti. Ne, tega ne sme biti! Država jih mora zadostno oskrbeti, jim osladiti življenje, kolikor more. Do tega imajo pravico. Pišejo o vojnih domovih, ki jih bo zgradila država po deželah, kjer bodo našli invalidi gostoljubno streho, kjer bodo preskrbljeni z vsem za celo ži-vljen e. To jim gre vsekakor. Seveda bi to ne bilo §e vse, Preskrbljeni bi bili telesno, pa ne tudi duševno. Država kot taka bi dala živež, manjkalo bi pa ge ljubezni, tolažbe in pa zagotovila, da niso nadležno breme, ampak ljubljenci, ki se jim ustreže, kakorkoli in kjerkoli je to mogoče. To še le bi jim o-isladilo življenje. In to bi dala le Cerkev, ki jo preveva duh božje ljubezni. Le ona hrani v sebi moč, utešiti tudi srca, jih potolažiti in jih stori!! zadovoljne in udane v voljo bož„o. Zato bo morala povabiti država tudi Cerkev k sodelovanju. Morala bo oskrbeti dušno past rstvo po teh zavodih in poklicati zna-biti redovnice v postrežbo. Tako bo preskrbljeno za cele invalide, duševno in telesno. Nihče pa naj bi več ne omenil misli, ki jih je domisl 1 brezverni učenjak Ernest Haeckel v knjigi, izdani leta 1915. Tu namreč svetuje v imenu hvali-sane človekoljubnosti državi, naj bi spravila s sveta take, ki trpijo sami in so drugim v nadlego (invalide, neozdravljive bolnike) s tem, da bi jih na umeten način umorila. Dala naj bi jim namreč po zdravnikih takih zdravil, da bi počasi, pa gotovo in brez bolečin shirali in umrli. Tako bi bili sami rešeni trpljenja in bi drugim več ne delali nadlege. Tak umor je pravi umor, prepovedan v peti bo-ž uma Ta je tudi član aprovizacijhiega odoora y/i Štajersko, torej korporacije, ki ima skrbeb za dobro in kar mogoče ekrane cene za pšenične otrobi. Me seča marca 1915 fje vlada dala zaseči vse otrobi za splošno avstrijsko vnovčevalnico za živino na Djinaju ia dovoljeno je bilo prodajati otrobe le iz je oma in le po najvišji ceni 17 K 35 v za me-terski stot Milijonar S heroaum pa se za oblast veno določene cene ni menil, nego je oddajal otrobi po 24, 28, 30 in celo oo 34 K. Po dolgem sodnem aostooanju je bil Scherbaum od mar.bor-■skega okrajnega sodišča obsojen na 3000 K globe. Scherbaum se je pritožil. Vzklicnemu sodiš u sta bili predloženi dve izjavi o tem, kake ce^e za otrobi so bile orimeroe v dotičnem času. Mestni magistrat v Maru om je izjavil, da je dopustna največja cena 20 K za meterski stot, štajersko na mestoištvo pa je izjavilo, da je primerna cena 34 kron. VzkLšcno sodšfe je, sklicevaje se na izjavo štajerskega namesto štva oprostilo Scher-bmma, akte pa je odstopilo mariborskemu magi-st ralu v s rho postopanja zaradi formelnega prekoračenja naivcih cen Midra galica na H-vatskem. V hrvaških listih čitamo og’ase trgovcev, ki prodajajo kar prosto modro galico, dočim o oddaj»jn pri nas samo organizacije in okrajni zastopi. Trnovec Mavro Sir-mai v Zegre u n. pr. inserira: »Modm galicu ga rantiranu 98 —9-% prodajem u manjim in večim količinama počev od 100 kg uz umjerene cijene.« -— Lujo Šoletič v Grum pravi pravi v inseratu: »M>gu da nabavim modre gaiice Ive vrste po 18 kron kilogram Ko treba, neka mi javi odmah.» — Enake oglase prinašajo ogrski listi. Ogrska in S Hrvatska imata dovolj gäbe«. Kaj porečejo k temu Rože vina na nogah (trda koža) so omeči najbolj, ako koplješ noge v vroči vodi, v kateri si raztopil malo boraksa. Paziti je treba, da niso nogavice strgane ali preveč na debelo zamašene. Ko se je koža omečila, jo odstrži s topim nožem in izdrgni z arnično tinkturo ali z lojem. Razne novice« Sovražna smodnišnlca zletela v zrak. Dne 19. t. m. je izbruhnil požar v veliki angleški smodnišni-ei v Ostendu pri Londonu.. Kmalu nato je bil slišati strahovit pok,. Cela smodnišnica je zletela v zrak. Razstrelba je bila tako strahovita, da so bila porušena vsa poslopja treh bližnjih ulic. Ubitih je bilo čez 100, ranjenih pa čez 400 oseb. Vsa okolica 3—4 milje naokrog se nahaja v plamenu. V Nemčiji nehalo izhajati 1480 Časnikov. V Nemčiji je med vojsko nehalo izhajati nič manj nego 1430 časopisov, t. j. ena osminka vsega nemškega časopisja. Največ jih je ustavilo svoje izhajanje radi pomanjkanja papirja in drugih tiskarskih važnih potrebščin. ; Napoleonovo Izpričevalo» Ko je odšel iz Bri-enne, so mu dali sledeče izpričevalo: Gospod Buona’ parte (Napoleone), rojen dne 15. avgusta 1769. Velikost: 4 čevlje, 10 col in 2 črti. Narava: dobra (močna). Zdrav e: izvrstno. Značaj,:« I. »rižev pot romarjev na Križavi cesti v Jeruzalem. — 2. Križev pot jeruzalemskih frančiškanov (i. 1876) — 8. Novejši jeruzalemskih frančiškanov. — 4 K. p., navadno Rimski imenovan. — 6. K. p. sv Laonharda Porto-Mauriškega, — * G S. p., sv. Alfonza M. Liguori. — 7. K. p , kardinala Pavla Melchers-a. — 8. fe. p., (splošni) župnika Fr. Ser. Bezjaka. — 9 K. p., slov. amerik. škofa Friderika Barage. — 10. Pred izpostavljenim sv. Rešnjim telesom. — 11. V čast Srca Jezusovega. — 12. Na dan sv. obhajila. — 18. K. p., (stanovski) župnika Fr. Ser. Bezjaka, — 14. Za društvo sv Jožefa kršcan-kih m6ž — 16. Za društvo sv. Ane krščanskih žen. — i6. Za delavce >n služabnike. — 17. Za mladeniče (A. M. Slomšekovs. — 18. Za dekleta (Slomšekov) — 19. Za Marijanske kongregacijo deklet. — 20. Za družbo Marijinih otrok. — 21. Za šolarje priprava na prvo sv. obhajilo) 22. Za re- j dovnike in redovnice obnovitev samostanske obljube). — j 23. K. p., za adventni čas. — 24. Za predpepelnični čas, — : 26. Za postni čas — 26. L. p., na Veliki petek. 27. Za čas posebnih st sk in nadlog. 38. Za čaB vojske. 29. Za verne J duše. — 30. Memento mori I Sledi popoln molitvenik obsegajoč „mašo v čast trpljenja Jezusa Kristusa vse litanije, spovedne in obhajilne molitve, razne molitve in pobožnosti o trpljenja Jezusovem, pesmi i, t- d. Ko pridete v Maribor, dajte si je v prodajalni tiskarne sv. Cirila predložiti na ogled; ali pa jo naročiti takoj po pošti Dobi se knjiga v treh različnih vezavah: 1. s rodečo obrezo za K 2 50, 2. s zlato obrezo z& K 3 20. 3 krasna izdaja za K 3 50. Po pošti po-lan stane vsak komad 20 vin. več. Kdor st knjigo po pošti naroči, naj pošlje denar po na-; kaznial naprej in naj priloži za vsak komad 20 vin. i za poštnino. Tiifearna sv. Cirila v Mariboru. iiuaaiiu * m vsakega ts s® AmtaM«. aavašm® p 4 VWßsan» to l. JaH)e «nfeeg* Im». Hranilne kajšH« s» m *«kt*tee fr*MB'? m TsgRntei tbva& pteäa Hraniln.g vloge SÄfaattMfeä if k$t pW denar, m aas.s*. Posojila sv Malajo ÜTS I' SL.• pmsaa» fmßtoua* > jfam i *1*1:#, «■", .iss m fmagm ® \* «te*» Uradrtg ur$ Pojasnila m dajajo in prošnje ptMt «i «aiavslk «4 & de 13k'*ii».ds®6toe ar- ed £* *. «se swswhr*« • ät PotoSaln &na fs&di aa raspolagf© domač« »vasaitne nabiralnik«. Spodniešlaj. ljudska posojilnica v reg. zad. z neom. zav. inoora j Stolna ulica 6 (med Glavnim trgom in stolno cerkvijo.) V vcjj« dobro urejeno meia.au ä Ugovi»c želi lb let «taro, moćno j in tdravo dekle, vešč slovenskega * ia sei škeg* jezika stopiti v uk. 1«. Belič pekarija Laiki »g. Slovenci, Naročajte in razSlrjajte Stražo! mn ■■na Mta aiapi », itmm- mn. iptfewtes ii spite esSI p ViM mL Ta« m Priam seines as* Oršgšsal enaegs are Kakit^sks an ©adiik» sikteets Petrač»! $rrei»>' Srebra» verižic» ■ ftnwo&si SSt - S R sm & r~ £ U-- S W~ E S--- s r — s Vodkate NasL Dieijpggr lesi. Felrertati OTF te §isfgf išBilOl, %mmm Kspajsis listaina is sr*br«. Ure! Ure! ¥ v« liki iibiri In S»o niških cenili* Za vsak© uro se jamčil Pmwdjske are, Svbkfhausss, Imttk, Shntsga. Iteras Otela; 2* kratkovidne nova zboljšana stekla Ivan Ravnikar 1JA trgovina Špecerijskega, kolonija!- MA ^ nega blaga barv in zaloga mine- nT,nIL, ralnih voda MUDflU! - Graška cesta štev. 21 CELJE kupuje po najviäji dnevni ceni vinski kamen, kamno, janež, pristno strd in vosek. llsako množino —= VreČ ==, 1» Bype$ urar, slatomer ia očalar, TtftitMm Gesti 39. Prti irar ed glav. kelodvsn. OBClNSK w'üBADOi ae naznanja, da ima tiskarna sv. Cirila v Mariboru zopet na razpolago Prešaj« te Potrdila za klanje telet in ir lade živine Cvetje iz vrtov sv. Frančiška (glasilo lil reda) izhaja v Kamniku na Kranjskem in stane za celo leto 2 K kupi veletrgovina 1 § Antun Kolenc, Celje. tfX/NVIXXNZX Umetni ^ g je štirikrat eeuejši kot pravi med ter bolj med el 8 ud. «NI redilen nego meso in jajca. Rabi ge kot ma- ža na kruh, za pecivo in močnata jedila, pospešuje prebavo, lajša hripavost, zapeko, zasbzenost, obenem pa tudi krepi itd. Poskus Vas prepriča o isvrstnosti umetnega medu! Zavojček velja 85 vin. Naroča se pri: Josip Berda s, Ljubija a Ll.arika uiloa štev. A3, Po pošti se pošilja najmanj 12 zavojčkov za 4 krone. ithOiM«« üijwHmViM» ih mu«iii«thp Goričar SLeskovšek -----Celje — trgovina s papirjem, pisalnimi in risalnimi potrebščinami na debelo in drobno, priporoča: trgovcem in preprodajalcem velikansko i a bero dopisnic XX p° tirnih cenah. XX la se stil ni Carje: Papirnate servijet-e vsM novih predpisov namestnije v Gradcu po zeio nizkih cenah. Edina šiafgrsRa steklarska narodna trgov h*' Na debelo! . Na drolmo FRANC STRUPI Graška cesta • « # • o • CEL' ..Ä priporoča p© najaižjih cenah svojo hodalo zaleg® stekhme Im p*» edasasie posode, svetilk, ogledal, vsakovrstnih šip in ©kvtrfštv «st podobe. — Prevzetje vseh- steklarskih del pri cerkvah te sfwvfeÄ» Najsollđnefša In točna postrežba. 7® jUa r» ’W3 Tiskarna sv. Cirila v Mariboru sprejema vsa . tiskarsko široko spadajoča dela kakor: časniki, knjige, brošure, stenske in druge koledarje. Za v ,č župnijske orade spovedo« in misijonske listke s črnim, rdečim ali modrim tiskom, uradne zavitke s natisom glave ter rasne oxnanilne napise Za slavo» občinske, šolske in druge orade uradne zavitke, oznanila, napis- -asglase, plačilne predpise, prejemaš potrdila itd. Za obrtnike in trgovce pisma, zavitke, okrožnice, račune, opomine, menico, cenike, dopisnice, naslovnice, letake in lepake s črnim in dni gobami im tiskom. Za posojilnice, zadruge in društva: pravda, zapisnike, pristopnice in sprejemnice, letna poročila, računske zaključke, društvene znake, vabila itd. Brzojavni naslov: Cirilova tiskarna Maribor Trgovina tiskarne sv. Cirila MARIBOR, v lastni hiši Koroška cesta štev. S priporoča svojo veliko zalogo raznega papirja, peresnikov, peres. Skati j k za peresnlkBj svinčnikov, radirk, kamenčkov, tablic, črnil, zavitkov (bar van ih in belih, v vseh velikostih), trgovskih knjig, noticov, pismen egi» papirja v mapah in škatljah, razglednic, itd. — Svete podobe (male, velike in stenske), razpela vseh velikosti, molitveniki, moleki, svetinjice škapuliiji. — Štern bi lij e za urade in dr. —- Postrežba točna in solidna ljudska hranilnica in posojilnica v Celi« iHigf8fp(iv»na zadlrnga z lesni, s®w©s«s m m m sprejei!i8fli8iiiii!ß i\m ci isfiiia, 1 jii ttestnje w a Za nalaganje denarja po pošti so na razpola gopo iožniee c. kr. poštne hranilnice na Dnnajn št, 92.465 Rentni davek p)aru e g&draga m&* Posolita dale članom na vknjižbo, «a poroštvo in zastavo pod zelo ugodnimi pogoji Vknjižbo in drugo zemljeknjižno izpeljavo izvršuje posojilnica sama brezplačno; stranka’plača le koleke. Uradne mm \ # vsak delavnik od 9. do 12 ure dopoldne. 16 m et Hotel Beli #s Graška (cesa>|a Villema) cesta It 9 Izdajatelj in založnik: Konsoroij „Straža. Odgovorni urednik: Vekoslav Stupan. Tisk tiskarne sv. Cirila v Mariboru