43 PoroËila V zadnjih letih se je uveljavilo več mladih skladateljev in skla­ dateljic, ki so prišli iz ljubljanske Akademije za glasbo. Neka­ teri med njimi so se uspešno predstavili tudi v tujini. Med nj­ imi je tudi danes – lahko rečemo – mednarodno uveljavljeni skladatelj Andrej Makor (1987), ki se že ponaša z dolgo vrsto mednarodnih in domačih priznanj. Mladi primorski sklada­ telj prihaja iz Zgornjih Škofij pri Ankaranu. Glasbeni študij je začel v Glasbeni šoli Koper pri prof. Selmi Chicco in ga po končani umetniški gimnaziji v Kopru nadaljeval na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Vsestransko nadarjeni glasbenik je štu­ diral na oddelku za glasbeno pedagogiko, na oddelku za kom­ pozicijo (Jani Golob) in oddelku za petje (Pia Brodnik). Na vseh treh oddelkih je uspešno diplomiral in prejel študentsko Prešernovo nagrado za skladateljski opus. Študij kompozicije je poglobil na državnem konservatoriju za glasbo v Padovi pri prof. Giovanniju Bonatu in ga končal z odliko (summa cum laude) julija 2017. Bonato poučuje na konservatoriju Cesa­ re Pollini od leta 1992 in je uveljavljen skladatelj komornih, zborovskih in simfoničnih del ter prejemnik več domačih in mednarodnih prestižnih nagrad za svoja dela. Makor je najprej diplomiral na oddelku za glasbeno peda­ gogiko ter za temo diplomske naloge izbral življenje in delo Skladatelj Andrej Makor Primož Kuret 44 44 Skladatelj Andrej Makor tržaškega skladatelja Ivana Grbca. Delo je nato izdalo Kul- turno društvo Ivana Grbca in je izšlo z naslovom Ivan Grbec – pozabljeni profesor v Škednju januarja leta 2017. Dragoce­ ne podatke o tem skladatelju je dobil avtor v razgovorih s skladateljem Pavletom Merkujem in Dušanom Jakominom. Podrobno je osvetlil njegovo življenje in delo in s tem odstra­ nil še eno črno liso z glasbenega življenja tržaških Slovencev. Po diplomah na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani in Padovi se je posvetil poučevanju v Glasbeni šoli Koper, vodi tudi mešani pevski zbor Obala Koper in Moški pevski zbor Srečka Kosovela v Sežani. Vseskozi pa komponira. In to z velikim uspehom, kar dokazujejo številna priznanja in na­ grade. Mimogrede: nagrade je dobival tudi za svoje pevske nastope doma in v tujini. Obenem se je pevsko izpopolnjeval na seminarjih (Christina Pollerus, Alfred Burgstaller, Mar­ jana Lipovšek, Bernarda Fink in Sabina Cvilak). Nastopil je v operi Orfej C. Monteverdija, v glavni vlogi opere Ogoljuf- ani sodnik C. W . Glucka, v operi La Karneroika D. A. Pia, v kantati Ovidijeva poslednja noč v Rimu H. Pettana in v Messe solennelle de St. Cecilia Ch. Gounoda. Vmes in potem so se vrstile nagrade za skladateljsko delo. Začelo se je na mednarodnem natečaju za zborovske skladbe Ignacij Ota v Trstu pa v Ljubljani in Zagorju. Avgusta 2014 je na tekmovanju Guido d‘ Arezzo dobil 3. nagrado za skladbo Serenada. Maja 2015 so v ljubljanskem Cankarjevem domu izvedli celovečerno plesno­scensko delo Slovenski ljudski ple- si za simfonični orkester in AFS France Marolt. Julija 2015 so izvedli skladbo Paisaje, izbrano na mednarodnem razpisu v organizaciji European Contemporary Composers Orchestra v sodelovanju z European Composer&Songwriter Alliance in BBC London. Uspešno je bilo tudi naslednje leto, 2016, ko je dobil nagrado za najboljšo noviteto na tekmovanju Naša pe- sem, za Pesem št. X nagrado v Teksasu, za skladbo Ave Maria 1. nagrado v Barceloni in ponovno v Arezzu 1. nagrado za delo Crucifixus. Bogato bero je prineslo tudi leto 2017, ko so si sledile nagrade v Kölnu (O Emmanuel), v Weimarju (Noise of silence) in doma 1. nagrada na natečaju za priredbo sloven­ ske ljudske pesmi v organizaciji Glasbene matice Ljubljana Voda Rajna. Na mednarodnem zborovskem tekmovanju v Špitalu (Avstrija) je bila njegova skladba Angelus ad pasto- res ait izbrana in uvrščena v koncertni program ISCM World Music Days v Vancouvru (Kanada). V Londonu je leta 2018 prejel 2. nagrado za skladbo Silence za violo solo, BBC Lon- don mu je naročil skladbo Kyrie, ki so jo izvedli junija 2018 v okviru abonmajskih koncertov BBC Singers v Londonu. Izredno široko dejavnost je Makor razvil v sodelovanju z raz­ ličnimi glasbeniki, zbori, vokalnimi skupinami in orkestri po Evropi, Ameriki in Kanadi. Njegove skladbe poznajo prak­ tično po vseh evropskih državah, na Japonskem, v Južni Koreji, na Filipinih, na Kubi itd. To dokazujejo tudi izdaje njegovih del pri založbah, kot so Glasbena matica Ljubljana, Carus-Verlag, Schott Music, Astrum in Nomos; za mladega skladatelja izjemna bera in uspehi. Poleg zborovskih skladb, ki jih je največ, so še orkestralne, vokalno­in štrumentalna in komorna dela. Po začetnih, bolj tradicionalno in vendar s prepoznavno osebno noto napi­ sanih delih, vnaša v svoja zadnja dela tudi novejša kompo­ zicijska sredstva, ohranja pa svojo prisrčno in iskreno noto, pa najsi gre za obdelave ljudske pesmi, sakralno glasbo ali skladbe na besedila domačih ter tujih pesnikov, ki jih uglasbi s posebno, samosvojo melodiko. Makor zna spregovoriti v razumljivem glasbenem jeziku, ki se človeka dotakne s svojo svežino in vitalnostjo, ki noče zanikati preteklosti, obenem pa jo plemeniti s spoznanji novejših kompozicijskih tehnik. Makor tako nadaljuje žlahtno tradicijo primorskih skladate­ ljev, obenem pa nadaljuje vrsto izvrstnih zborovodij od svo­ jega prvega mentorja Ambroža Čopija, Stojana Kureta, da ne omenjam starejših, kot sta bila legendarna Oskar Kjuder ali Rado Simoniti.